Olin ostanut (muistaakseni Tikkurilan Prismasta Vantaalla) Saksalaisia tomaatteja, joissa oli outo sivumaku. Kalamainen sivumaku!!
Yliopistossa luen kemiaa, ja eräältä biokemian opiskelijalta olen kuullut, että on siirtogeenisiä tomaatteja, joita Euroopassa on harvakseltaan kokeiltu.
Niihin on siirretty joidenkin merikalojen, mm. turskan kylmänkestogeeni ns. vektorimenetelmän avulla. siksi, että niitä voisi helpommin viljellä pohjoisemmassakin Euroopassa. Tosin, hupisista vaan, mukana oli tullut aromaattisia sekundaariaineita eli makuaineita muuttavia ominaisuuksia koska tomaatista oli tullut myös lievästi kalamaisen makuinen ja jokseenkin nahkea, vetisempi kuin tavallisesti myös.
Onko kuinka moni muu ostanut tomaatteja, joissa raa'an kalan sivumaku? Ne ovat ällöttäviä!
Eikö niitä voi poistaa markkinoilta, se on ikävä yllätys kotona jollei tarkkaan vahtaa ja kysele tuontimaata.
geenimuunnellut tomaatit
8
1288
Vastaukset
- Xveg
Onneksi itselläni ei ole ollut kyseenalaista kunniaa kokeilla itse noiden syömistä. Pelkkä ajatus kalan geeneistä tomaatissa (ja tuon syöminen) ällöttää minua.
Olen täydellisesti markkinoilta poistamisen kannalla. Parempi varmaan siihen saakka kun se tapahtuu katsoa tomaattien selosteet tarkkaan. - kerran
USA:ssa näitä tompsuja. Olen huomannut iholleni muodostuneen mutaatioita. Varpaat ja sormet ovat kasvaneet, kulmahampaat myös. olen ruvennut piämään mustaa viittaa, en enää liiku ulkosalla valoisaan aikaan. En suosittele.
- Minäpä
Luonnon evoluutiossa lajit ovat kehittäneet itselleen tärkeitä ominaisuuksia. Jotkin ainutlaatuiset ominaisuudet siirrettynä toiseen lajiin vaoivat tuoda lajille välittömästi suurta eta. Mutta muiden lajien kannalta siirrot ovat arveluttavia. Mitä tapahtuu, jos muunneltu laji riistäytyy ympäristöönsä?
Voi olla, että ei ihminen, eikä luonto kykene lajin kasvua hillitsemään. - ihmispolo
Asuin 6 vuotta USA:ssa ja nyt minulla on äskettäin suorittamieni laskujen mukaan ainakin kahdeksantoista(!) päätä: 1 varsinainen (dominoiva) pää, 1 alapää, 2 olkapäätä, 2 kyynärpäätä, 10 sormenpäätä ja 2 kantapäätä. Ei ihme, jos amerikkalaiset elävät suomalaisia pidempään, kun pään menetys ei välttämättä merkitse kuolemaa. Syytän tästä geenimuunneltuja mansikoita (jotka muuten ovat aika mauttomia).
- ei pysty hillitsemään
Minäpä kirjoitti:
Luonnon evoluutiossa lajit ovat kehittäneet itselleen tärkeitä ominaisuuksia. Jotkin ainutlaatuiset ominaisuudet siirrettynä toiseen lajiin vaoivat tuoda lajille välittömästi suurta eta. Mutta muiden lajien kannalta siirrot ovat arveluttavia. Mitä tapahtuu, jos muunneltu laji riistäytyy ympäristöönsä?
Voi olla, että ei ihminen, eikä luonto kykene lajin kasvua hillitsemään.luontoa.
se on fakta ja jos sen unohtaa, edessä on taas yksi munaus, jota muistellaan ja pitkään.
- Kiitos jutusta
oli jo vuosia sitten kaupoissa Suomessa kasvatetuiksi merkittyjä tomaatteja, jotka eivät koskaan kypsyneet pehmeiksi. Kuukausien kuluttua ne homehtuivat, mutta eivät siis kypsyneet. Nämä olivat niitä geenimuunneltuja, joita siis ei suomessa saisi eikä pitäisi olla.
Normaalisti kaupoissa ei ole kypsiä tomaatteja koskaan. Kaikki poimitaan ja myydään raakoina, siksi niissä on se kirpeän väkevä maku. Kypsä tomaatti maistuu ihan erilaiselle - kasvata itse niin uskot! Äläkä sitten poimi raakana vaan anna kypsyä kasvissa.- tieto!
:)
..turskiinhan vastaavasti on yritetty saada ns. kalastajan geeni, jotta ne pyytäisivät ja perkaisivat itsensä. Sen alleelit ei vaan ole vielä ole kohdallaan ja kantava bakteerikin on vasta itämäista tulossa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854022
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353071Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992263Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312038Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271811- 311790
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell701790Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91517- 281501