Ajattelin taas eksyä tälle polulle.

Anonyymi

Eli ajattelin ruveta laihduttamaan en muitten takia vaan itseni.
Se vain ettei itsekuria ole paljoakaan kun sille päälle sattuu.
Toki ei pidä kieltäytyä kokonaan sokerista sun muusta koska siihen repsahtaa ennen pitkää.
Syö vain vähemmän tai sopivasti.

66

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen huomannut, muutama asian, omalla kohdallani.

      Kun syön säännöllisesti, ihan aikataulun mukaan, kuusi kertaa päivässä. Ja syön sellaisia "aterioita" joissa on mahdollisimman tarkasti suositusten mukaan hiilarit, proteiinit ja rasva tasapainossa, mulla on jäänyt ns "repsahdukset" kokonaan pois.

      Apuvälineitä joudun käyttämään noiden suunnitelmien laatimiseen, mutta uskoisin että vielä jonakin päivänä pystyn syömään tasapainoisesti ihan "mutu" fiiliksellä.

      • Anonyymi

        6 kertaa päivässä. :O
        En syö itse ihan noin monta kertaa mutta pitäisi syödä jotain terveellistä noihin repsahduksiin.
        Mitä syöt sitten ettet repsahda?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 kertaa päivässä. :O
        En syö itse ihan noin monta kertaa mutta pitäisi syödä jotain terveellistä noihin repsahduksiin.
        Mitä syöt sitten ettet repsahda?

        6 kertaa päivässä kun syö niin ateriaväliksi tulee 2 - 2,5 tuntia. Ei tule nälkä missään vaiheessa ja jos tuo väli vähän menee pitkäksi niin ei tule sittenkään ongelmia.

        Ihan normaalia ruokaa syön, tänään meni:

        -omenaa 111g
        -appelsiinia 172g
        -kurkkua 14g
        -banaania 148g
        -pullaa 25g
        -pannukakkua 150g
        -vispipuuroa 183g
        -ruisleipää 22g
        -kananmunaa 54g
        -valmisruokaa (häränmurekepihvi ja kermaiset kasvikset) 245g
        -broileria 63g
        -omenahilloa 20g
        -pakastevihanneksia 65g
        -kollageenijauhetta 18g
        -sokeria 22g (teehen)
        -pähkinöitä 21g

        Joku sanoisi että onpas karmeeta kuraa, mutta noista saa yhdisteltyä kuusi tasapainoista ateriaa joista tulee 6500 kJ energiaa:

        -hiilareita 176g
        -proteiinia 81g
        -rasvaa 57g

        Sokeria on pikkasen liikaa, mutta sekin tasottuu sitten muiden päivien kanssa niin että määrä pysyy suosituksissa.

        Mielestäni oleellisin asia tuossa syömisessä on se, että syön proteiinia riittävän paljon ja niin, että se jakautuu tasaisesti jokaiselle aterialle. Mulla on sellainen teoria jonka kehitin ihan itse omassa päässäni, tutkittuani monivuotista ruokapäiväkirjaani, että me syödään niin kauan, kunnes saadaan riittävä määrä proteiinia, ja jos syö karamelliä tai suklaata, joissa kummassakin on sangen vähän sitä proteiinia, niin niitä saa mättää aika paljon. Miinuksena tuossa touhussa on se, että siitä tulee aika paljon energiaa ja huono olo.

        Ihan itse päättelin, että se repsahtaminen johtuu siitä, että elimistöllä ei ole kiva olla kun proteiinia on liian vähän. Moni vetää tuossa vaiheessa nopeaa energiaa (hiilareita), vaikka kyseessä onkin proteiinin tarve.

        Ei tuo mitään faktaa ole, mutta itse järkeilemällä olen päätynyt tuohon tulokseen joka ainakin omalla kohdallani näyttää toimivan yllättävänkin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 kertaa päivässä kun syö niin ateriaväliksi tulee 2 - 2,5 tuntia. Ei tule nälkä missään vaiheessa ja jos tuo väli vähän menee pitkäksi niin ei tule sittenkään ongelmia.

        Ihan normaalia ruokaa syön, tänään meni:

        -omenaa 111g
        -appelsiinia 172g
        -kurkkua 14g
        -banaania 148g
        -pullaa 25g
        -pannukakkua 150g
        -vispipuuroa 183g
        -ruisleipää 22g
        -kananmunaa 54g
        -valmisruokaa (häränmurekepihvi ja kermaiset kasvikset) 245g
        -broileria 63g
        -omenahilloa 20g
        -pakastevihanneksia 65g
        -kollageenijauhetta 18g
        -sokeria 22g (teehen)
        -pähkinöitä 21g

        Joku sanoisi että onpas karmeeta kuraa, mutta noista saa yhdisteltyä kuusi tasapainoista ateriaa joista tulee 6500 kJ energiaa:

        -hiilareita 176g
        -proteiinia 81g
        -rasvaa 57g

        Sokeria on pikkasen liikaa, mutta sekin tasottuu sitten muiden päivien kanssa niin että määrä pysyy suosituksissa.

        Mielestäni oleellisin asia tuossa syömisessä on se, että syön proteiinia riittävän paljon ja niin, että se jakautuu tasaisesti jokaiselle aterialle. Mulla on sellainen teoria jonka kehitin ihan itse omassa päässäni, tutkittuani monivuotista ruokapäiväkirjaani, että me syödään niin kauan, kunnes saadaan riittävä määrä proteiinia, ja jos syö karamelliä tai suklaata, joissa kummassakin on sangen vähän sitä proteiinia, niin niitä saa mättää aika paljon. Miinuksena tuossa touhussa on se, että siitä tulee aika paljon energiaa ja huono olo.

        Ihan itse päättelin, että se repsahtaminen johtuu siitä, että elimistöllä ei ole kiva olla kun proteiinia on liian vähän. Moni vetää tuossa vaiheessa nopeaa energiaa (hiilareita), vaikka kyseessä onkin proteiinin tarve.

        Ei tuo mitään faktaa ole, mutta itse järkeilemällä olen päätynyt tuohon tulokseen joka ainakin omalla kohdallani näyttää toimivan yllättävänkin hyvin.

        Itse syön myös proteiini rahkaa.
        Kanaa en pysty syömään tai pystyn mutta pitäisi juurikin olla niitä kuution muotoisia paloja.
        Kehoni ei vain siedä kanaa.
        Siedätys hoitoa teen erilaisiin ruokiin jotta saisin tätä laihdutuskuuria vähän erilaisemmaksi ruokavalion suhteen.
        Mulla tulee liikuntaa kiitettävästi töitten ohella koko ajan menossa jonnekkin mutta tuo ruokapuoli se pitäs yrittää kontrolloida.
        En mittaa mitenkään omia ruokia mitä syön päivässä ehkä pitäisi 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 kertaa päivässä kun syö niin ateriaväliksi tulee 2 - 2,5 tuntia. Ei tule nälkä missään vaiheessa ja jos tuo väli vähän menee pitkäksi niin ei tule sittenkään ongelmia.

        Ihan normaalia ruokaa syön, tänään meni:

        -omenaa 111g
        -appelsiinia 172g
        -kurkkua 14g
        -banaania 148g
        -pullaa 25g
        -pannukakkua 150g
        -vispipuuroa 183g
        -ruisleipää 22g
        -kananmunaa 54g
        -valmisruokaa (häränmurekepihvi ja kermaiset kasvikset) 245g
        -broileria 63g
        -omenahilloa 20g
        -pakastevihanneksia 65g
        -kollageenijauhetta 18g
        -sokeria 22g (teehen)
        -pähkinöitä 21g

        Joku sanoisi että onpas karmeeta kuraa, mutta noista saa yhdisteltyä kuusi tasapainoista ateriaa joista tulee 6500 kJ energiaa:

        -hiilareita 176g
        -proteiinia 81g
        -rasvaa 57g

        Sokeria on pikkasen liikaa, mutta sekin tasottuu sitten muiden päivien kanssa niin että määrä pysyy suosituksissa.

        Mielestäni oleellisin asia tuossa syömisessä on se, että syön proteiinia riittävän paljon ja niin, että se jakautuu tasaisesti jokaiselle aterialle. Mulla on sellainen teoria jonka kehitin ihan itse omassa päässäni, tutkittuani monivuotista ruokapäiväkirjaani, että me syödään niin kauan, kunnes saadaan riittävä määrä proteiinia, ja jos syö karamelliä tai suklaata, joissa kummassakin on sangen vähän sitä proteiinia, niin niitä saa mättää aika paljon. Miinuksena tuossa touhussa on se, että siitä tulee aika paljon energiaa ja huono olo.

        Ihan itse päättelin, että se repsahtaminen johtuu siitä, että elimistöllä ei ole kiva olla kun proteiinia on liian vähän. Moni vetää tuossa vaiheessa nopeaa energiaa (hiilareita), vaikka kyseessä onkin proteiinin tarve.

        Ei tuo mitään faktaa ole, mutta itse järkeilemällä olen päätynyt tuohon tulokseen joka ainakin omalla kohdallani näyttää toimivan yllättävänkin hyvin.

        Valitettavasti ON niin että nämä kuurit jossa syödään kuin pikkulintu ei toimi pitemmän päälle.
        Itse laihdutan niin että syön kunnolla mahan täyteen illalla ennen nukkumaan menoa 2 kertaa ja aamulla ja päivällä erittäin vähän.

        Syön joka päivä myös karkkia ja pullaakin,eikä ne hidasta yhtään laihtumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti ON niin että nämä kuurit jossa syödään kuin pikkulintu ei toimi pitemmän päälle.
        Itse laihdutan niin että syön kunnolla mahan täyteen illalla ennen nukkumaan menoa 2 kertaa ja aamulla ja päivällä erittäin vähän.

        Syön joka päivä myös karkkia ja pullaakin,eikä ne hidasta yhtään laihtumista.

        Teen melkein samaa.
        Ennen kuin menen nukkumaan syön tarpeeksi niin ettei tule nälkä.
        Karkkia syön koska no olen todennut että herkuton laihtuminen ei sovi mulle tällä hetkellä.
        Jos siihen repsahdan kesken laihtumisen niin sitten on menoa.
        Päivisin yritän katsoa mitä kannattaa syödä.
        Leipä on ollut yksi jota vähennän. Yritän pikku hiljaa parempaan suuntaan.


      • Anonyymi

        Nyt tytöt tämä liian pitkälle, pysykää aiheessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tytöt tämä liian pitkälle, pysykää aiheessa

        Niin tämä oli yhden botin asiaa :) miksi ylläpito poisti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tämä oli yhden botin asiaa :) miksi ylläpito poisti

        Ei kyllä se oli jonkun tämän palstan pullukkatytön viesti linkin kera jossa käskettiin katsomaan hänen nuorta pilluaan. Tietenkään en katsonut. Yök!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä se oli jonkun tämän palstan pullukkatytön viesti linkin kera jossa käskettiin katsomaan hänen nuorta pilluaan. Tietenkään en katsonut. Yök!

        Niin kaikkihan me ollaan pullokoita :))) sä oot sitten varmaan läski.


    • Anonyymi

      Koska täällä kaikki pyörimme, niin olemme pyöreämpiä kuin haluaisimme!
      Kun yksi sormi osoittaa toisia, niin kolme sormea osoittaa itseään.
      Sormet alas ja miettimään, mikä mättää siinä omassa yrityksessä.
      Minulta on jäänyt voimisteluista ja ulkoilusta saamani mieli hyvät.
      Tullut syötyä ja levättyä ja luettua. Nytkin maha kurisee.
      Unen puute stressaa ja lihottaa.
      Hanne

      • Anonyymi

        Lupaan, että en enää käytä p-sanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lupaan, että en enää käytä p-sanaa.

        Sehän on suomalainen kuvaileva sana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän on suomalainen kuvaileva sana!

        Melkein 70 % suomalaisista on ylipainoisia ja noin 20 % ihan kauheita läskejä. Pullukka on vain hellittelynimi enemmistölle Suomen kansaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkein 70 % suomalaisista on ylipainoisia ja noin 20 % ihan kauheita läskejä. Pullukka on vain hellittelynimi enemmistölle Suomen kansaa.

        Enemmänkin 60% mutta paljonhan meitä on.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Enemmänkin 60% mutta paljonhan meitä on.

        Työikäisistä 20–54-vuotiaista miehistä 65 prosenttia ja naisista 49 prosenttia oli painoindeksin mukaan ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020. Ylipaino ja lihavuus oli yleisintä 55–74-vuotiailla, ja ikäryhmän miehistä 70 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020.

        Ihan kauheita läskejä on noin 26 % aikuisista, eikä eroa naisten ja miesten välillä ole.

        Pojista alle 17-vuotiaista 27% on ylipainoisia ja tytöistä 17%. Nuoret varusmiehet eivät kykene juoksemaan Cooperin testiä, ja heidän painonsa on noussut muutamassa kymmenessä vuodessa vajaa kymmenen kiloa.

        Jotakin pitäisi tehdä! Pullukka-sana on hyvin kiltti ja kansaa mairitteleva sana - Suomessa on 2,5 miljoonaa pullukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työikäisistä 20–54-vuotiaista miehistä 65 prosenttia ja naisista 49 prosenttia oli painoindeksin mukaan ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020. Ylipaino ja lihavuus oli yleisintä 55–74-vuotiailla, ja ikäryhmän miehistä 70 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli ylipainoisia tai lihavia vuonna 2020.

        Ihan kauheita läskejä on noin 26 % aikuisista, eikä eroa naisten ja miesten välillä ole.

        Pojista alle 17-vuotiaista 27% on ylipainoisia ja tytöistä 17%. Nuoret varusmiehet eivät kykene juoksemaan Cooperin testiä, ja heidän painonsa on noussut muutamassa kymmenessä vuodessa vajaa kymmenen kiloa.

        Jotakin pitäisi tehdä! Pullukka-sana on hyvin kiltti ja kansaa mairitteleva sana - Suomessa on 2,5 miljoonaa pullukkaa.

        Vuonna 2016 Suomen kansasta oli ylipainoisia 57,9 prosenttia (lähde: WHO The Global Health Observatory) (ikävakioitu molemmat sukupuolet), mutta ylipainoisuus on ilmeisesti sen jälkeen vain lisääntynyt: https://thl.fi/fi/-/yha-useampi-tyoikainen-on-ylipainoinen

        Tältä sivulta löytyy muuten linkki suomalaisten vuosien 2018 ja 2020 välisiin painomuutoksiin https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-finterveys-tutkimus/finterveys-2017-seurantatutkimus/seurantatutkimuksen-tuloksia .

        Lihavuuttakin yleisempiä ongelmia ovat kohonnut verenpaine ja korkea kolesteroli. Tupakointi on harvinaisempaa kuin lihavuus. Lähde: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/terveyden-ja-hyvinvoinnin-edistaminen/terveys-toimintakyky-ja-hyvinvointi-suomessa-finterveys-2017-tutkimus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2016 Suomen kansasta oli ylipainoisia 57,9 prosenttia (lähde: WHO The Global Health Observatory) (ikävakioitu molemmat sukupuolet), mutta ylipainoisuus on ilmeisesti sen jälkeen vain lisääntynyt: https://thl.fi/fi/-/yha-useampi-tyoikainen-on-ylipainoinen

        Tältä sivulta löytyy muuten linkki suomalaisten vuosien 2018 ja 2020 välisiin painomuutoksiin https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-finterveys-tutkimus/finterveys-2017-seurantatutkimus/seurantatutkimuksen-tuloksia .

        Lihavuuttakin yleisempiä ongelmia ovat kohonnut verenpaine ja korkea kolesteroli. Tupakointi on harvinaisempaa kuin lihavuus. Lähde: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/terveyden-ja-hyvinvoinnin-edistaminen/terveys-toimintakyky-ja-hyvinvointi-suomessa-finterveys-2017-tutkimus

        Osaako joku kertoa minulle yksinkertaisesti, mitä tarkoittaa ikävakiointi?

        Eri kansoissa ikäluokkien määrät vaihtelevat. Tarkoittaako ikävakiointi sitten sitä, että lopullinen keskiarvo lasketaan jokaisen ikäluokan keskiarvoista vai sitä että jotain ikäluokkaa painotetaan sovitulla tavalla muita enemmän? Voisi tarkoittaa tilanteesta riippuen aina jompaakumpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2016 Suomen kansasta oli ylipainoisia 57,9 prosenttia (lähde: WHO The Global Health Observatory) (ikävakioitu molemmat sukupuolet), mutta ylipainoisuus on ilmeisesti sen jälkeen vain lisääntynyt: https://thl.fi/fi/-/yha-useampi-tyoikainen-on-ylipainoinen

        Tältä sivulta löytyy muuten linkki suomalaisten vuosien 2018 ja 2020 välisiin painomuutoksiin https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-finterveys-tutkimus/finterveys-2017-seurantatutkimus/seurantatutkimuksen-tuloksia .

        Lihavuuttakin yleisempiä ongelmia ovat kohonnut verenpaine ja korkea kolesteroli. Tupakointi on harvinaisempaa kuin lihavuus. Lähde: https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/terveyden-ja-hyvinvoinnin-edistaminen/terveys-toimintakyky-ja-hyvinvointi-suomessa-finterveys-2017-tutkimus

        Mainitsit tupakoinnin. Istuminen lasketaan tupakointia vaarallisemmaksi.
        Korona vuosi on pahentanut sitäkin monen muun terveyshaitan lisäksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osaako joku kertoa minulle yksinkertaisesti, mitä tarkoittaa ikävakiointi?

        Eri kansoissa ikäluokkien määrät vaihtelevat. Tarkoittaako ikävakiointi sitten sitä, että lopullinen keskiarvo lasketaan jokaisen ikäluokan keskiarvoista vai sitä että jotain ikäluokkaa painotetaan sovitulla tavalla muita enemmän? Voisi tarkoittaa tilanteesta riippuen aina jompaakumpaa.

        Ikävakiointi tarkottaa ikäeyhmää 15-65 vuotta joten vain samankaltaisia maita voidaan verrata. Se ei toimi kun verrataan vaikkapa Suomea ja Venäjää noin esimerkiksi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ikävakiointi tarkottaa ikäeyhmää 15-65 vuotta joten vain samankaltaisia maita voidaan verrata. Se ei toimi kun verrataan vaikkapa Suomea ja Venäjää noin esimerkiksi.

        Mielestäni selitit tuon ikävakioinnin väärin. Esim. WHO:n tilastoissa on laskettu ikävakioidut ylipainoisuusprosentit kaikille tai lähes kaikille maille, myös Suomelle ja Venäjälle. Ikävakiointi muuttaa siis ei-vertailukelpoiset kansat vertailukelpoisiksi.

        https://apps.who.int/gho/data/node.main.A896?lang=en


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Enemmänkin 60% mutta paljonhan meitä on.

        hvp27, minä en ole koko marraskuussa tehnyt arkiaskareitten lisäksi kuin tunnin kävelyn.
        Se alkaa nyt näkyä samana hössönä vyötärön ympärillä, minkä sain piukennettua tukemaan selkää. Ryhti veltostuu ja juustonäkit maistuvat. Ei aikaa tehdä ruokaa töitten lomassa.
        Siis, liikunta eri muodoissa on minun hyvinvoinnille I fyysisesti ja psyykkisesti ratkaisevaa.

        Nyt kysymykseen: miksi sinä et ota avuksesi jotain liikunnan muotoa?
        Miksi turvaudut kahteen nälkää hillitsevää lääkkeeseen sivuvaikutuksineen?
        Moni kertoo päässeensä eroon jopa diabeetista määrätietoisen liikunnan avulla.
        Olet yrittänyt pussiproteiinilla ja lääkkeillä vuosia, eikä se auta!
        Ulkona 6°, joten otan myssyn päähän ja menen reippaalle kävelylle.
        Kaikella ystävällisyydellä. Hanne


    • Anonyymi

      Minä kävelen päivässä 6 tuntia koko ajan liikkuen.
      Tämäkin tapahtuu hyvin paljon töissä.
      Silloin on kyllä paljon energia vähissä.
      Toivoisin kyllä että saisin teini ajan painon takaisin ja kyllä se on myös mahdollista jos olisi vain sitä motivaatiota ruveta siihen.
      Olen käynyt lääkärin puheilla ja sanoin hänelle että juu taidan harrastaa tunne syömistä mutta totesin että ei siitä paljoa apua ole.
      Pitäisi olla vähintäänkin joku joka pistää asioita liikkeelle vaikka itsestähän se lähtee.
      Olen harrastanut tavallaan kesällä pyöräilyä sekin vain jäi loppujen lopuksi.
      Mistä innostus sen kuin tietäisi?

      • Anonyymi

        Samantekevää, kuka olet sillä ongelma on sama. Liikut todella paljon ja se on sinulle suureksi avuksi! Kävelyä pidetään parhaana laihdutukseen. Työpäivän jälkeen olet varmasti aika väsynyt. Matkat vievät monilla aikaa ja stressi on lisääntynyt.
        Jos sinua ei ne lääkkeiden sivuvaikutukset haittaa, niin on parasta hyväksyä tilanne.
        Kehdosta hautaan me kaikki kuljetaan, joten parasta on tulla itsensä parhaaksi kaveriksi.
        Hyväksyä itsensä yrittämättä muuttua, jos se tuo vain pettymystä.
        Pieni ylipaino ei ole vaaraksi terveydelle.
        Ala vain antamaan itsellesi taputus olkapäälle ja keskity nauttimaan elämästäsi.
        Hanne


      • Anonyymi

        Ei sinun tarvitse tehdä muuta kuin alkaa syömään vähemmän,koska saat tarpeeksi liikuntaa työn puolesta.
        Syömisen vähentämisen pystyy tekemään monella eri tavalla.Toiset syö pikkulinnun annoksia monta kertaa päivässä.Itse teen sen niin että syön vain kerran päivässä illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse tehdä muuta kuin alkaa syömään vähemmän,koska saat tarpeeksi liikuntaa työn puolesta.
        Syömisen vähentämisen pystyy tekemään monella eri tavalla.Toiset syö pikkulinnun annoksia monta kertaa päivässä.Itse teen sen niin että syön vain kerran päivässä illalla.

        Lääkärin suositus 2 lämmintä ateriaa päivässä se tuli ainakin selväksi. :D
        Työpäivän jälkeen ei vain kulje ajatukset siinä lämpimässä ruuassa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärin suositus 2 lämmintä ateriaa päivässä se tuli ainakin selväksi. :D
        Työpäivän jälkeen ei vain kulje ajatukset siinä lämpimässä ruuassa..

        Kannattaa muistaa, että lääkärit ei välttämättä ymmärrä ravinnosta mitään, heillä ei ole siihen koulutusta.

        Ateria, onko se sitten lämmin tai kylmä, ei oikeastaan kerro mitään siitä, mitä lautasella on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että lääkärit ei välttämättä ymmärrä ravinnosta mitään, heillä ei ole siihen koulutusta.

        Ateria, onko se sitten lämmin tai kylmä, ei oikeastaan kerro mitään siitä, mitä lautasella on.

        Niin no joo voihan esim salaattikin olla ateria? Ja sehän on kylmä..
        Pitäs oikeastaan tutkia asioita.
        Oletko sinä laihduttaja tai ajatusta siihen?
        Tai vain normaalipainoinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärin suositus 2 lämmintä ateriaa päivässä se tuli ainakin selväksi. :D
        Työpäivän jälkeen ei vain kulje ajatukset siinä lämpimässä ruuassa..

        SÖIN lämpimän aterian:maidossa haudutettua valkokaalia ja vähän muita vihanneksia ja paljon mieli mausteita. Oli makoisaa ja lämmitti kauan puutarhatöissä.
        Kcal tuskin paljon, sillä vihannesten sulattamiseen kuluu myös kcal.
        Proteiinin sain rahkasta banaania ja kanelia, inkivääriä. Kahvia.
        Masu sopivasti pulleana. Tyytyväinen olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SÖIN lämpimän aterian:maidossa haudutettua valkokaalia ja vähän muita vihanneksia ja paljon mieli mausteita. Oli makoisaa ja lämmitti kauan puutarhatöissä.
        Kcal tuskin paljon, sillä vihannesten sulattamiseen kuluu myös kcal.
        Proteiinin sain rahkasta banaania ja kanelia, inkivääriä. Kahvia.
        Masu sopivasti pulleana. Tyytyväinen olo.

        Banaanissa on proteiinia vain 1,2g / 100g joten sitä ei kannata ajatella proteiinilähteenä.
        Rahkassa sitä on jo enemmän, 10g / 100g mutta tuokin on maitoproteiinia.

        Jos olet aikuinen mies joka tarvii proteiinia noin 80g vuorokaudessa, niin 800g rahkaa riittää että saat riittävästi proteiinia. Banaania pitäisi syödä varmaan likemmä 10kg.

        Suosittelen liha/kala/kananmuna proteiininlähdettä ja niin, että proteiinin saanti jakaantuu tasaisesti päivän mittaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Banaanissa on proteiinia vain 1,2g / 100g joten sitä ei kannata ajatella proteiinilähteenä.
        Rahkassa sitä on jo enemmän, 10g / 100g mutta tuokin on maitoproteiinia.

        Jos olet aikuinen mies joka tarvii proteiinia noin 80g vuorokaudessa, niin 800g rahkaa riittää että saat riittävästi proteiinia. Banaania pitäisi syödä varmaan likemmä 10kg.

        Suosittelen liha/kala/kananmuna proteiininlähdettä ja niin, että proteiinin saanti jakaantuu tasaisesti päivän mittaan.

        Kiitos paljon asiallisesta huomioinnista. Minulla ei ole koskaan toiminut nuo ravintoaineiden laskut. Siksi veriarvot on päin sitä niin.
        Syön mitä haluttaa ja koska haluttaa. Olen kuin tuo Karkki-Rotta.
        Mutta omalla tavallani.
        Juu, minulle sanotaan usein, että minulla on ne "kulkuset" siellä niin. 😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon asiallisesta huomioinnista. Minulla ei ole koskaan toiminut nuo ravintoaineiden laskut. Siksi veriarvot on päin sitä niin.
        Syön mitä haluttaa ja koska haluttaa. Olen kuin tuo Karkki-Rotta.
        Mutta omalla tavallani.
        Juu, minulle sanotaan usein, että minulla on ne "kulkuset" siellä niin. 😅

        Sun viestiä ei kyllä asialliseksi voi sanoa kun rotaksi menet haukkumaan.
        Onko kenties jotain itsetunto ongelmia??😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun viestiä ei kyllä asialliseksi voi sanoa kun rotaksi menet haukkumaan.
        Onko kenties jotain itsetunto ongelmia??😊

        Lienee tarkoittanut konttorirotan karkista tykkäävää serkkua. Tuskin takana oli sen kummempaa ilkeilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun viestiä ei kyllä asialliseksi voi sanoa kun rotaksi menet haukkumaan.
        Onko kenties jotain itsetunto ongelmia??😊

        Eiköhän niitä omanarvon kolhuja ja itsetunnon 😩 ole vähän kaikilla täällä maleksivilla vuodesta toiseen. 😖


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee tarkoittanut konttorirotan karkista tykkäävää serkkua. Tuskin takana oli sen kummempaa ilkeilyä.

        🐀 Rotta kaikkine pienine jyrsijöineen ovat tosi kykenevää ja älykästä olentoa!
        Pidän rottamaisuutta kohteliaisuutena😁..
        Ihminen ei ole kyennyt karisuttamaan niitä eläviä helmoistaan🐀😅🐁🐀🐁🐀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän niitä omanarvon kolhuja ja itsetunnon 😩 ole vähän kaikilla täällä maleksivilla vuodesta toiseen. 😖

        Eikö ole sitten muuta tekemistä kuin oleskella täällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ole sitten muuta tekemistä kuin oleskella täällä?

        Sinun pitäisi löytää onnellinen mielentila vaikka omin sormin - niin tekevät toisetkin samanikäiset tytöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon asiallisesta huomioinnista. Minulla ei ole koskaan toiminut nuo ravintoaineiden laskut. Siksi veriarvot on päin sitä niin.
        Syön mitä haluttaa ja koska haluttaa. Olen kuin tuo Karkki-Rotta.
        Mutta omalla tavallani.
        Juu, minulle sanotaan usein, että minulla on ne "kulkuset" siellä niin. 😅

        Tutustu Fineli sivustoon jos haluat laskea ruokien ravintoarvoja ja kaloreita.


    • Anonyymi

      Onnea painon pudotukseen! Itse sain viime keväänä kylmää kyytiä terveystarkastuksessa ja se johti muutokseen elämäntavoissa. Vastoin kaikkia odotuksia olen 8 kuukauden aikana pudottanut painoa 17 kg ja saman aikaisesti olen myös lopettanut 40 v. kestäneen tupakan polton, millä silläkin oli päin vastoin kuin yleisesti luullaan positiivista vaikutusta painon hallintaan aineenvaihdunnan muutosten kautta. Kaloreita en ole laskenut, kovat rasvat olen jättänyt pois ruokavaliosta, valkoisia viljatuotteita vain hetkutteluhetkinä. Syön vähintään 5 kertaa päivässä ja noudatan lautasmallia. Olen aina ollut laiska liikkuja, mutta nyt olen (aluksi hampaat vähän irvessä) tehnyt n. tunnin kävelylenkkejä väh. 5 krt viikossa. Silloin tällöin sallin itselleni herkuttelua kuten vaikka kahvilassa leivoskahviti. Olen jo tavoitteeni painon suhteen saavuttanut, mutta vanhoihin elämäntapoihin en aio koskaan enää palata. Tupakoinut olen viimeksi toukokuun ensimmäisellä viikolla, irtipysymisessä auttaa 10 euron päivittäinen säästö elämisen kuluissa (n. 300 euroa kk).

      • Anonyymi

        Kuulostat ap:tä. 😁 Oli hyvää tilannekuvausta😆. Olet onnistunut hyvin kehorempassasi. Katsopa You Tubesta joku Yksikipinä, naantalilainen oluttynnyri josta tuli Hoikka poika pienin hampaanirvistyksin😁. Aion itse alkaa hänen 30 pvän vatsan trimmauksiaan. Siitä tulee nannaa.
        Minun istumisesta aiheutetut rasvamöhnät keskivartalossa sain sellaisin kuukauden treenein ja välillä normaali syöntiä, ei treenejä. Nyt tuli haluttomuus mihinkään ja sitä alkaa turpoamaan ja se hyvä Hoikka olo hupenee. 68kg-60kg.
        Aion alkaa nyt joulukuussa, kun en ole mikään suvun kanssa herkuttelija enää, vaan Nautin joka hetkestä omana herraani ja rouvanani.
        Saan pudotettua pari kg hyvinkin tämän paussin jälkeen. Niitä pysähdyksiä laihtumisessa kun tulee joka tapauksessa. Jätän myös täällä lässytykset.
        Hyvää jatkoa sinulle ja pidä lippu korkealla!
        Hanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostat ap:tä. 😁 Oli hyvää tilannekuvausta😆. Olet onnistunut hyvin kehorempassasi. Katsopa You Tubesta joku Yksikipinä, naantalilainen oluttynnyri josta tuli Hoikka poika pienin hampaanirvistyksin😁. Aion itse alkaa hänen 30 pvän vatsan trimmauksiaan. Siitä tulee nannaa.
        Minun istumisesta aiheutetut rasvamöhnät keskivartalossa sain sellaisin kuukauden treenein ja välillä normaali syöntiä, ei treenejä. Nyt tuli haluttomuus mihinkään ja sitä alkaa turpoamaan ja se hyvä Hoikka olo hupenee. 68kg-60kg.
        Aion alkaa nyt joulukuussa, kun en ole mikään suvun kanssa herkuttelija enää, vaan Nautin joka hetkestä omana herraani ja rouvanani.
        Saan pudotettua pari kg hyvinkin tämän paussin jälkeen. Niitä pysähdyksiä laihtumisessa kun tulee joka tapauksessa. Jätän myös täällä lässytykset.
        Hyvää jatkoa sinulle ja pidä lippu korkealla!
        Hanne

        Tämä tuli nyt väärään kyökkiin. Luulin sinun olleen makeutusaineiden aloituksen kahvila tarkkailija. Mutta hyvät saavutukset sinulla on joka tapauksessa! ❣️ 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostat ap:tä. 😁 Oli hyvää tilannekuvausta😆. Olet onnistunut hyvin kehorempassasi. Katsopa You Tubesta joku Yksikipinä, naantalilainen oluttynnyri josta tuli Hoikka poika pienin hampaanirvistyksin😁. Aion itse alkaa hänen 30 pvän vatsan trimmauksiaan. Siitä tulee nannaa.
        Minun istumisesta aiheutetut rasvamöhnät keskivartalossa sain sellaisin kuukauden treenein ja välillä normaali syöntiä, ei treenejä. Nyt tuli haluttomuus mihinkään ja sitä alkaa turpoamaan ja se hyvä Hoikka olo hupenee. 68kg-60kg.
        Aion alkaa nyt joulukuussa, kun en ole mikään suvun kanssa herkuttelija enää, vaan Nautin joka hetkestä omana herraani ja rouvanani.
        Saan pudotettua pari kg hyvinkin tämän paussin jälkeen. Niitä pysähdyksiä laihtumisessa kun tulee joka tapauksessa. Jätän myös täällä lässytykset.
        Hyvää jatkoa sinulle ja pidä lippu korkealla!
        Hanne

        Tsemppiä Hanne, hitaasti hyvää tulee. Hidas painonpudotus sallii myös herkutteluhetkiä silloin tällöin ja ilman niitä painon pudottamisesta tulee turhan vaikeaa. Sokeria pahempi on liian suolainen ruoka, muista myös kiinnittää huomiota suolan käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tsemppiä Hanne, hitaasti hyvää tulee. Hidas painonpudotus sallii myös herkutteluhetkiä silloin tällöin ja ilman niitä painon pudottamisesta tulee turhan vaikeaa. Sokeria pahempi on liian suolainen ruoka, muista myös kiinnittää huomiota suolan käyttöön.

        Suolan vastavaikuttaja on kalium, jota saa runsaasti kasviksista.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16903405/kaliumin-lahteita-energiataloudellisuusjarjestyksessa

        Aikaisemmin tällä palstalla on väitetty jonkun anonyymin ketohihhulin toimesta, että vähäinen suolan saanti olisi epäterveellistä. Tämä perustui johonkin huonosti tehtyyn tutkimukseen, jossa suolansaanti oli analysoitu aamuvirtsasta. Ainoa luotettava (ja työläs) tapa on vuorokausivirtsa. https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/suolasuositukset-patevat-edelleen/

        Nykyiset tutkimukset sanovat että suolansaannilla ja sydänsairauksilla on lineaarinen yhteys. https://twitter.com/whsource/status/1463248014395396098

        Kannattaa katsoa myös kuvaa https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/content/nejm/0/nejm.ahead-of-print/nejmoa2109794/20211112/images/img_medium/nejmoa2109794_f2.jpeg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolan vastavaikuttaja on kalium, jota saa runsaasti kasviksista.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16903405/kaliumin-lahteita-energiataloudellisuusjarjestyksessa

        Aikaisemmin tällä palstalla on väitetty jonkun anonyymin ketohihhulin toimesta, että vähäinen suolan saanti olisi epäterveellistä. Tämä perustui johonkin huonosti tehtyyn tutkimukseen, jossa suolansaanti oli analysoitu aamuvirtsasta. Ainoa luotettava (ja työläs) tapa on vuorokausivirtsa. https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/suolasuositukset-patevat-edelleen/

        Nykyiset tutkimukset sanovat että suolansaannilla ja sydänsairauksilla on lineaarinen yhteys. https://twitter.com/whsource/status/1463248014395396098

        Kannattaa katsoa myös kuvaa https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/content/nejm/0/nejm.ahead-of-print/nejmoa2109794/20211112/images/img_medium/nejmoa2109794_f2.jpeg

        Kiitos kaunis varsinkin noista vihanneslistoista! Olen aina ollut suolaisen ystävä ja siksi juuri sitä tulee vesihöhhöä kuten nyt. Paljon suolaa ja paljon vettä on varma yhdistelmä raskaaseen oloon.
        Yritän ymmärtää noita aaltoja seuraavissa linkeissä, mutta mutta mutta...

        Täällä on ollut joku kaltaisesi hyödyllistä tietoa antava ja se on saanut tänne tulemaan.
        Sitten on niitä tolloja, jotka provosoivat minun ilkeyteni kukoistamaan. 😆

        Jatketaan tästä missä ollaan sinne mihin pyritään.
        Dr. Dukan sanoi, että laihduttuaan tietyn kg-määrän on hillittävä itseään tietty määrä kuukausia tarkkaillen painoaan ja kcal.
        Laskin että se minun n. 10 kg:n laihdutus vaati koko vuoden itsehillintää, ettei rasvasolut innostu entisiin mittoihin. Siis laihdutuskuukaudet tasaannus=1vuosi.

        Voi pitää paikkansa, kun laihdutusleikkauksia saaneet lihovat parissa vuodessa takaisin, elleivät sekä pidä dieettiä, että harjoita liikuntaa.
        You Tubessa oli hyvä esimerkki gastric sleeven saaneesta, joka treenasi pari vuotta, leikkauksen saatuaan ja harjoitti itsehillintää syödessään, niin laihtui läskivuoresta hoikkaan naiseen, eikä tarvinnut mitään leikkauksia ja valtavia arpia.
        Jopa ne roikkuvat ihomäärät hävisivät toisena vuonna, kun typy ravasi kuntopoluilla.
        Harjoitti myös niillä ulkotreenipaikoilla. Kurkkaa "minandrachans" nimmaria sieltä.

        Nyt jatketaan harjoituksia ja me, jotka olemme onnistuneet voimme alkaa hienoviilauksen.
        Saadaan nyt nauttia muustakin elämästä rennommin! 😀❣️
        Hanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolan vastavaikuttaja on kalium, jota saa runsaasti kasviksista.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16903405/kaliumin-lahteita-energiataloudellisuusjarjestyksessa

        Aikaisemmin tällä palstalla on väitetty jonkun anonyymin ketohihhulin toimesta, että vähäinen suolan saanti olisi epäterveellistä. Tämä perustui johonkin huonosti tehtyyn tutkimukseen, jossa suolansaanti oli analysoitu aamuvirtsasta. Ainoa luotettava (ja työläs) tapa on vuorokausivirtsa. https://www.laakarilehti.fi/ajassa/paakirjoitukset-tiede/suolasuositukset-patevat-edelleen/

        Nykyiset tutkimukset sanovat että suolansaannilla ja sydänsairauksilla on lineaarinen yhteys. https://twitter.com/whsource/status/1463248014395396098

        Kannattaa katsoa myös kuvaa https://www.nejm.org/na101/home/literatum/publisher/mms/journals/content/nejm/0/nejm.ahead-of-print/nejmoa2109794/20211112/images/img_medium/nejmoa2109794_f2.jpeg

        "Nykyiset tutkimukset sanovat että suolansaannilla ja sydänsairauksilla on lineaarinen yhteys. "

        Ei tuo yhteys lineaarinen ole, mutta yhteys niissä on ehkä olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kaunis varsinkin noista vihanneslistoista! Olen aina ollut suolaisen ystävä ja siksi juuri sitä tulee vesihöhhöä kuten nyt. Paljon suolaa ja paljon vettä on varma yhdistelmä raskaaseen oloon.
        Yritän ymmärtää noita aaltoja seuraavissa linkeissä, mutta mutta mutta...

        Täällä on ollut joku kaltaisesi hyödyllistä tietoa antava ja se on saanut tänne tulemaan.
        Sitten on niitä tolloja, jotka provosoivat minun ilkeyteni kukoistamaan. 😆

        Jatketaan tästä missä ollaan sinne mihin pyritään.
        Dr. Dukan sanoi, että laihduttuaan tietyn kg-määrän on hillittävä itseään tietty määrä kuukausia tarkkaillen painoaan ja kcal.
        Laskin että se minun n. 10 kg:n laihdutus vaati koko vuoden itsehillintää, ettei rasvasolut innostu entisiin mittoihin. Siis laihdutuskuukaudet tasaannus=1vuosi.

        Voi pitää paikkansa, kun laihdutusleikkauksia saaneet lihovat parissa vuodessa takaisin, elleivät sekä pidä dieettiä, että harjoita liikuntaa.
        You Tubessa oli hyvä esimerkki gastric sleeven saaneesta, joka treenasi pari vuotta, leikkauksen saatuaan ja harjoitti itsehillintää syödessään, niin laihtui läskivuoresta hoikkaan naiseen, eikä tarvinnut mitään leikkauksia ja valtavia arpia.
        Jopa ne roikkuvat ihomäärät hävisivät toisena vuonna, kun typy ravasi kuntopoluilla.
        Harjoitti myös niillä ulkotreenipaikoilla. Kurkkaa "minandrachans" nimmaria sieltä.

        Nyt jatketaan harjoituksia ja me, jotka olemme onnistuneet voimme alkaa hienoviilauksen.
        Saadaan nyt nauttia muustakin elämästä rennommin! 😀❣️
        Hanne

        Ja sanoisin vielä, että terveellisten elämäntapojen noudattaminen olisi monin verroin helpompaa jos ruokakauppojen hyllyt ja liha- ja leikkeletiskit eivät olisi pullollaan epäterveellistä ruokaa. Blondina ihmettelen miksi kovia rasvoja, liikaa suolaa ja sokereita sisältäviä tuotteita ylipäätään valmistetaan ja myydään jos niiden syöntiä ei juuri kenellekään suositella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sanoisin vielä, että terveellisten elämäntapojen noudattaminen olisi monin verroin helpompaa jos ruokakauppojen hyllyt ja liha- ja leikkeletiskit eivät olisi pullollaan epäterveellistä ruokaa. Blondina ihmettelen miksi kovia rasvoja, liikaa suolaa ja sokereita sisältäviä tuotteita ylipäätään valmistetaan ja myydään jos niiden syöntiä ei juuri kenellekään suositella.

        Kauppaa tehdään voiton takia. Siksi toivoisin että epäterveellisiä ravintoaineita verotettaisiin. Köytännössä siis sokeria, puhdistettuja viljoja ja suolaa koska tyydyttynyt radva ei ole ongelma. Tietysti myös lihajalosteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nykyiset tutkimukset sanovat että suolansaannilla ja sydänsairauksilla on lineaarinen yhteys. "

        Ei tuo yhteys lineaarinen ole, mutta yhteys niissä on ehkä olemassa.

        ”Ei tuo yhteys lineaarinen ole”

        Tämä tutkimus päätyi erilaiseen päätelmään kuin sinä https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.119.13117

        Kyllä se jokseeenkin lineaarinen on (vastakohtana siis väitetylle J- tai U-muotoisuudelle).

        Samoin Stephan J. Guyenet (katso edellä olevaa Twitter-linkkiä) sanoi:

        ”The current meta-analysis only includes studies that used gold-standard measurement methods, avoiding this pitfall, and it doesn't find a U/J-shaped curve.

        The relationships are all approximately linear. The more salt, the more risk.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ei tuo yhteys lineaarinen ole”

        Tämä tutkimus päätyi erilaiseen päätelmään kuin sinä https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.119.13117

        Kyllä se jokseeenkin lineaarinen on (vastakohtana siis väitetylle J- tai U-muotoisuudelle).

        Samoin Stephan J. Guyenet (katso edellä olevaa Twitter-linkkiä) sanoi:

        ”The current meta-analysis only includes studies that used gold-standard measurement methods, avoiding this pitfall, and it doesn't find a U/J-shaped curve.

        The relationships are all approximately linear. The more salt, the more risk.”

        Kiitos sinulle noiden "ulkomaalaisen" tutkimusten esille tuomisesta, usein miten kansankielellä. Minun enkkuni ei riitä tieteellisiin sanoihin, lyhennyksiin, ja blä, blä, blä...

        Väittelyt puolin ja toisin valottavat useampaa näkemystä ja saa valita itse mihin uskoo.

        Narrasit minut tänne taas lässyttämään! 😅❣️
        Hanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos sinulle noiden "ulkomaalaisen" tutkimusten esille tuomisesta, usein miten kansankielellä. Minun enkkuni ei riitä tieteellisiin sanoihin, lyhennyksiin, ja blä, blä, blä...

        Väittelyt puolin ja toisin valottavat useampaa näkemystä ja saa valita itse mihin uskoo.

        Narrasit minut tänne taas lässyttämään! 😅❣️
        Hanne

        ” ja saa valita itse mihin uskoo.”

        Totta kai, mutta silloin olet kyllä subjektivistinen (niin kuin useimmat ei-matemaattiset naiset ovat).

        Tykkään suolasta -> (naisen intuitio) -> suola on siis terveellistä

        https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/subjektivismi

        subjektivismi
        (taivutus: subjektivismi/a, -lla jne.)
        fil. objektiivisen totuuden kieltävä katsomus, jonka mukaan kokemuksen sisältö on subjektiivista ja arvot ovat arvostajasta riippuvaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” ja saa valita itse mihin uskoo.”

        Totta kai, mutta silloin olet kyllä subjektivistinen (niin kuin useimmat ei-matemaattiset naiset ovat).

        Tykkään suolasta -> (naisen intuitio) -> suola on siis terveellistä

        https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/subjektivismi

        subjektivismi
        (taivutus: subjektivismi/a, -lla jne.)
        fil. objektiivisen totuuden kieltävä katsomus, jonka mukaan kokemuksen sisältö on subjektiivista ja arvot ovat arvostajasta riippuvaisia.

        Kone muutti automaattisesti ulkomaalaisten väärin. Se tekee sen jälkeenpäin.

        Naiset intuitio: tykkään suolasta! 🤤 Suola on hyvää, vaikka epäterveellistä! 😪

        Katsotko olevasi itse objektiivinen? Mitäh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone muutti automaattisesti ulkomaalaisten väärin. Se tekee sen jälkeenpäin.

        Naiset intuitio: tykkään suolasta! 🤤 Suola on hyvää, vaikka epäterveellistä! 😪

        Katsotko olevasi itse objektiivinen? Mitäh?

        Taas : naisten intuitio!

        Haluan uuden koneen! 😟😖😩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone muutti automaattisesti ulkomaalaisten väärin. Se tekee sen jälkeenpäin.

        Naiset intuitio: tykkään suolasta! 🤤 Suola on hyvää, vaikka epäterveellistä! 😪

        Katsotko olevasi itse objektiivinen? Mitäh?

        ”Katsotko olevasi itse objektiivinen? Mitäh?”

        Yritän olla, enkä ihannoi subjektivistista maailmankatsomusta.

        Toivoisin ainakin, että virkamiehet ja tiedemiehet olisivat aina mahdollisimman objektiivisia.

        Vihreät istuttivat sisäministeriön kansaliapäälliköksi vihreästi ajattelevan yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiän https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c24f1393-f93d-4710-b776-1ebda6da0d3f . Se näkyy nyt eräistä sisäministeriön suunnitelmista antaa täydet oikeudet laittomasti maassa pitkään olleille.

        Subjektivistien mielestä ihmisen ei tarvitse edes peitellä sitä, että on itse puolueellinen. Objektivisteja sellainen hävettäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Katsotko olevasi itse objektiivinen? Mitäh?”

        Yritän olla, enkä ihannoi subjektivistista maailmankatsomusta.

        Toivoisin ainakin, että virkamiehet ja tiedemiehet olisivat aina mahdollisimman objektiivisia.

        Vihreät istuttivat sisäministeriön kansaliapäälliköksi vihreästi ajattelevan yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiän https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c24f1393-f93d-4710-b776-1ebda6da0d3f . Se näkyy nyt eräistä sisäministeriön suunnitelmista antaa täydet oikeudet laittomasti maassa pitkään olleille.

        Subjektivistien mielestä ihmisen ei tarvitse edes peitellä sitä, että on itse puolueellinen. Objektivisteja sellainen hävettäisi.

        Koska minä valitsen mieltymysteni mukaan ja puolustan läheisiäni kynsin ja hampain, niin ymmärrän olevani sekä subjektiivinen, että puolueellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska minä valitsen mieltymysteni mukaan ja puolustan läheisiäni kynsin ja hampain, niin ymmärrän olevani sekä subjektiivinen, että puolueellinen.

        ”puolustan läheisiäni kynsin ja hampain”

        Olet siis nainen...

        ”ymmärrän olevani sekä subjektiivinen, että puolueellinen.”

        ja myös väkivaltainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ei tuo yhteys lineaarinen ole”

        Tämä tutkimus päätyi erilaiseen päätelmään kuin sinä https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.119.13117

        Kyllä se jokseeenkin lineaarinen on (vastakohtana siis väitetylle J- tai U-muotoisuudelle).

        Samoin Stephan J. Guyenet (katso edellä olevaa Twitter-linkkiä) sanoi:

        ”The current meta-analysis only includes studies that used gold-standard measurement methods, avoiding this pitfall, and it doesn't find a U/J-shaped curve.

        The relationships are all approximately linear. The more salt, the more risk.”

        Nyt olit jo sitä mieltä että se on "jokseenkin lineaarinen".

        Haluatko vielä tarkistaa mielipiteesi, tuo ei meinaan ole lineaarinen.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lineaarikuvaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olit jo sitä mieltä että se on "jokseenkin lineaarinen".

        Haluatko vielä tarkistaa mielipiteesi, tuo ei meinaan ole lineaarinen.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lineaarikuvaus

        Jos katsot kuvaa tarkemmin, niin kolmelle erilaiselle käyrälle oli laskettu lineaarisuuden merkitsevyydet. Kaksi käyrää sai alle 0,001 (= tilastollisesti erittäin merkitsevä) ja yksi käyrä alle 0,005 (= tilastollisesti merkitsevä).

        Nämä käyrät olivat 1) natriumin saanti, 2) kaliumin saanti ja 3) natrium–kaliumsuhde.

        Joka tapauksessa mitään J-kirjaimen muotoiseen käyrään ei ollut mitään viitteitä päin vastoin kuin siinä huonosti toteutetussa laajassa paljon julkisuutta saaneessa tutkimuksessa.

        Toisaalta huomasin, että tuossa uudessa tutkimuksessa alimmillaankin käytettiin suolaa aika paljon (Q1 oli 1755 mg natriumia, joka vastaa 4,46:ta grammaa suolaa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsot kuvaa tarkemmin, niin kolmelle erilaiselle käyrälle oli laskettu lineaarisuuden merkitsevyydet. Kaksi käyrää sai alle 0,001 (= tilastollisesti erittäin merkitsevä) ja yksi käyrä alle 0,005 (= tilastollisesti merkitsevä).

        Nämä käyrät olivat 1) natriumin saanti, 2) kaliumin saanti ja 3) natrium–kaliumsuhde.

        Joka tapauksessa mitään J-kirjaimen muotoiseen käyrään ei ollut mitään viitteitä päin vastoin kuin siinä huonosti toteutetussa laajassa paljon julkisuutta saaneessa tutkimuksessa.

        Toisaalta huomasin, että tuossa uudessa tutkimuksessa alimmillaankin käytettiin suolaa aika paljon (Q1 oli 1755 mg natriumia, joka vastaa 4,46:ta grammaa suolaa).

        Johan sen näkee kuvaajasta että kuvaaja ei ole lineaarinen. Ehkä jos mielikuvitusta käyttää, voi se, rajoitettaessa muuttjien arvot tietylle vaihteluvälille, olla ajateltavissa jollakin karkealla tarkkuudella lineaariseksi. Mutta noin ajateltuna, saa minkä tahansa kuvaajan lineaariseksi, kunhan valitaan riittävän kapea alue.

        Lineaarisuuden määritelmä ei siis ole "kuvaaja ei ole J tai U kirjaimen muotoinen".

        Jokin toisen tai kolmannen asteen funktio tuotakin kuvaajaa sopisi estimoimaan, mutta en lähde nyt arvailemaan minkälainen se funktio olisi. Apuvälineillä tuon estimaation saa kyllä aikaiseksi, helpostikin.

        Lineaarisuus on sitä että funktion kuvaaja on viivotinsuora, x- ja y-akselin (tai kuinka monta akselia sitten onkaan käytössä) ollessa lineaarisia.

        Kyseisessä tapauksessa kuvaaja ei ole viivotinsuora, vaan siinä on mutkia, joten kyseessä on siis toisen tai kenties jopa kolmannen asteen funktion kuvaaja.

        Matematiikka ja sen termistö on siitä metka tieteenlaji, että se on (lähes) eksakti tieteenlaji, jossa ennenkaikkea määritelmät pyrkivät olemaan eksakteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan sen näkee kuvaajasta että kuvaaja ei ole lineaarinen. Ehkä jos mielikuvitusta käyttää, voi se, rajoitettaessa muuttjien arvot tietylle vaihteluvälille, olla ajateltavissa jollakin karkealla tarkkuudella lineaariseksi. Mutta noin ajateltuna, saa minkä tahansa kuvaajan lineaariseksi, kunhan valitaan riittävän kapea alue.

        Lineaarisuuden määritelmä ei siis ole "kuvaaja ei ole J tai U kirjaimen muotoinen".

        Jokin toisen tai kolmannen asteen funktio tuotakin kuvaajaa sopisi estimoimaan, mutta en lähde nyt arvailemaan minkälainen se funktio olisi. Apuvälineillä tuon estimaation saa kyllä aikaiseksi, helpostikin.

        Lineaarisuus on sitä että funktion kuvaaja on viivotinsuora, x- ja y-akselin (tai kuinka monta akselia sitten onkaan käytössä) ollessa lineaarisia.

        Kyseisessä tapauksessa kuvaaja ei ole viivotinsuora, vaan siinä on mutkia, joten kyseessä on siis toisen tai kenties jopa kolmannen asteen funktion kuvaaja.

        Matematiikka ja sen termistö on siitä metka tieteenlaji, että se on (lähes) eksakti tieteenlaji, jossa ennenkaikkea määritelmät pyrkivät olemaan eksakteja.

        Minulle riittää se, että se ei ole J- tai U-kirjaimen muotoinen niin kuin aikaisemmin on väitetty. Eli siis että pienemmillä suolamäärillä haittavaikutukset alkaisivat muka taas lisääntyä. Joka tapauksessa mitä enemmän suolaa, sen enemmän haittavaikutuksia. Käyrä kyllä tukee tällaista tulkintaa, vaikka et hyväksykään lineaarinen-sanaa. Tuntuisi kyllä hyvin oudolta, jos suolan määrällä ja haittavaikutuksilla olisi oikeasti toisen tai kolmannen asteen funktion mukainen yhteys. Uskotko itsekään sellaiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”puolustan läheisiäni kynsin ja hampain”

        Olet siis nainen...

        ”ymmärrän olevani sekä subjektiivinen, että puolueellinen.”

        ja myös väkivaltainen

        Mitä väkivaltaisuuteen tulee, niin revin ne, jotka uhkaavat läheisiäni, rihmoiksi ja teen heistä lattialuutun. Niitä piisaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle riittää se, että se ei ole J- tai U-kirjaimen muotoinen niin kuin aikaisemmin on väitetty. Eli siis että pienemmillä suolamäärillä haittavaikutukset alkaisivat muka taas lisääntyä. Joka tapauksessa mitä enemmän suolaa, sen enemmän haittavaikutuksia. Käyrä kyllä tukee tällaista tulkintaa, vaikka et hyväksykään lineaarinen-sanaa. Tuntuisi kyllä hyvin oudolta, jos suolan määrällä ja haittavaikutuksilla olisi oikeasti toisen tai kolmannen asteen funktion mukainen yhteys. Uskotko itsekään sellaiseen?

        Matematiikka ei ole uskon asia.

        Kun tulokset esitetään kuvaajilla (jotka ovat aina jonkin tunnetun tai tuntemattoman funktion kuvaajia), noille kuvaajille on aina olemassa jokin yhtälö joka sen toteuttaa.

        Laittamaasi kuvaajaa ei voi eikä pysty edes likimääräisesti estimoimaan ensimmäisen asteen yhtälöllä. Jos se estimoitaisiin ensimmäisen asteen yhtälöllä, kuvaaja olisi suora. Kun kuvaaja ei ole suora, sen on pakko olla toisen tai kolmannen asteen yhtälön kuvaaja. Toki, noita yhtälöiden potensseja voi olla äärettömyyteen asti, mutta kun kuvaaja on noinkin "hyvin käyttäytyvä", voi arvella sen olevan alempia potensseja edustava.

        Jos sinulle riittää että kuvaaja ei ole J- eikä U-kirjaimen muotoinen, jolla ilmeisesti yritetään sanoa, että kuvaaja ei ole eksponentiaalista eikä logaritmistä riippuvuutta esittävä yhtälö, jää tuon yhtälön sielunelämään vielä paljon saloja, jotka eivät aukene noiden poissulkevien ehtojen olemassaololla.

        Päätelmä sitä, että yhtälö olisi lineaarinen jos yhtälö ei ole eksponentiaalinen eikä logaritminen, on aikalailla pielessä.


        Pisti vielä tämä silmään, jonka otan esille:

        "Käyrä kyllä tukee tällaista tulkintaa, vaikka et hyväksykään lineaarinen-sanaa. "

        Puhut tuossa itsesi pussiin. Lineaarisen yhtälön kuvaaja on suora, mutta puhut käyrästä. Toki, suora on erityistapaus käyrästä, mutta itse käyttäisin ennemin sanaa kuvaaja.

        Jos menee yli hilseen niin tutustu aiheeseen vaikka tämän opuksen kanssa:

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/advanced-engineering-mathematics-9780470646137


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matematiikka ei ole uskon asia.

        Kun tulokset esitetään kuvaajilla (jotka ovat aina jonkin tunnetun tai tuntemattoman funktion kuvaajia), noille kuvaajille on aina olemassa jokin yhtälö joka sen toteuttaa.

        Laittamaasi kuvaajaa ei voi eikä pysty edes likimääräisesti estimoimaan ensimmäisen asteen yhtälöllä. Jos se estimoitaisiin ensimmäisen asteen yhtälöllä, kuvaaja olisi suora. Kun kuvaaja ei ole suora, sen on pakko olla toisen tai kolmannen asteen yhtälön kuvaaja. Toki, noita yhtälöiden potensseja voi olla äärettömyyteen asti, mutta kun kuvaaja on noinkin "hyvin käyttäytyvä", voi arvella sen olevan alempia potensseja edustava.

        Jos sinulle riittää että kuvaaja ei ole J- eikä U-kirjaimen muotoinen, jolla ilmeisesti yritetään sanoa, että kuvaaja ei ole eksponentiaalista eikä logaritmistä riippuvuutta esittävä yhtälö, jää tuon yhtälön sielunelämään vielä paljon saloja, jotka eivät aukene noiden poissulkevien ehtojen olemassaololla.

        Päätelmä sitä, että yhtälö olisi lineaarinen jos yhtälö ei ole eksponentiaalinen eikä logaritminen, on aikalailla pielessä.


        Pisti vielä tämä silmään, jonka otan esille:

        "Käyrä kyllä tukee tällaista tulkintaa, vaikka et hyväksykään lineaarinen-sanaa. "

        Puhut tuossa itsesi pussiin. Lineaarisen yhtälön kuvaaja on suora, mutta puhut käyrästä. Toki, suora on erityistapaus käyrästä, mutta itse käyttäisin ennemin sanaa kuvaaja.

        Jos menee yli hilseen niin tutustu aiheeseen vaikka tämän opuksen kanssa:

        https://www.adlibris.com/fi/kirja/advanced-engineering-mathematics-9780470646137

        Joka tapauksessa mitä vähemmän suolaa, sen vähemmän haittavaikutuksia. Tämä on se pääasia, jota et ole data-analyysilläsi vielä kiistänyt. Kuvaaja kyllä tukee tällaista tulkintaa, vaikka et hyväksykään lineaarinen-sanaa, koska kuvaaja ei ole viivasuora.

        Tuossa tutkimuksessa oli käytetty tilastollista ohjelmistoa ja lineaariregressiota, jossa oli laskettu mallin selitysaste. Kolmen kuvaajan selitysasteet olivat korkeat (ks. ed.) eli saatu lineaarinen malli kuvasti hyvin havaintoaineistoa.

        https://www.tilastokunto.fi/lineaarinen-regressio/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsot kuvaa tarkemmin, niin kolmelle erilaiselle käyrälle oli laskettu lineaarisuuden merkitsevyydet. Kaksi käyrää sai alle 0,001 (= tilastollisesti erittäin merkitsevä) ja yksi käyrä alle 0,005 (= tilastollisesti merkitsevä).

        Nämä käyrät olivat 1) natriumin saanti, 2) kaliumin saanti ja 3) natrium–kaliumsuhde.

        Joka tapauksessa mitään J-kirjaimen muotoiseen käyrään ei ollut mitään viitteitä päin vastoin kuin siinä huonosti toteutetussa laajassa paljon julkisuutta saaneessa tutkimuksessa.

        Toisaalta huomasin, että tuossa uudessa tutkimuksessa alimmillaankin käytettiin suolaa aika paljon (Q1 oli 1755 mg natriumia, joka vastaa 4,46:ta grammaa suolaa).

        Natriumia tulee ravinnosta niin paljon että käyrän alkuosa jää kyllä tutkimatta. Kyseessä on todennäköisesti J-käyrä mutta sillä ei ole väliä koska olemme kaikki sillä nousevalla osalla. Natriumin saanti mahdollisimman pieneksi siis.

        Tavoite alle 5 g suolaa päivässä on aika kova. Siihen pääsee jos tekee kaiken ruokansa itse ja käyttää vain vähän mineraalisuolaa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Natriumia tulee ravinnosta niin paljon että käyrän alkuosa jää kyllä tutkimatta. Kyseessä on todennäköisesti J-käyrä mutta sillä ei ole väliä koska olemme kaikki sillä nousevalla osalla. Natriumin saanti mahdollisimman pieneksi siis.

        Tavoite alle 5 g suolaa päivässä on aika kova. Siihen pääsee jos tekee kaiken ruokansa itse ja käyttää vain vähän mineraalisuolaa.

        Riippuu mistä käyrä alkaa.

        Jos tämä teoreettinen käyrämme alkaa nollasta, se on varmaan J:n muotoinen.

        Natriumin turvalliseksi minimitarpeeksi väestölle on arvioitu muistaakseni 1,3 g. Mutta jos käyrä alkaa minimitarpeesta, niin natriumin lisämäärä ei tuone enää lisäboostia edes teoreettisen pienillä päiväannoksilla. Minimitarpeet luultavasti vaihtelevat eri ihmisillä, mutta tuskin kenenkään tarve on yli 50:tä prosenttia suurempi kuin väestön suurelle enemmistölle arvioidun turvallisen minimisaannin määrä on.

        Hyponatreamia ei johdu siitä, että saisimme ravinnosta liian vähän suolaa. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00858/hyponatremia-alhainen-veren-natrium


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu mistä käyrä alkaa.

        Jos tämä teoreettinen käyrämme alkaa nollasta, se on varmaan J:n muotoinen.

        Natriumin turvalliseksi minimitarpeeksi väestölle on arvioitu muistaakseni 1,3 g. Mutta jos käyrä alkaa minimitarpeesta, niin natriumin lisämäärä ei tuone enää lisäboostia edes teoreettisen pienillä päiväannoksilla. Minimitarpeet luultavasti vaihtelevat eri ihmisillä, mutta tuskin kenenkään tarve on yli 50:tä prosenttia suurempi kuin väestön suurelle enemmistölle arvioidun turvallisen minimisaannin määrä on.

        Hyponatreamia ei johdu siitä, että saisimme ravinnosta liian vähän suolaa. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00858/hyponatremia-alhainen-veren-natrium

        Jeps. Natriumia tulee ravinnosta ilman suolalisää aivan riittävästi eli kaikki lisätty suola on pahaksi.

        Minulla on ollut useamman kerran hyponatremia. Kun natriumtasoni ovat muutenkin matalat ja jos on kuuma tai kuumetra niin juon paljon enkä juurikaan syö niin tuo iskee.


    • Anonyymi

      ”Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.”

      Veijolla on ollut ilmeisesti taas jotain tärkeää sanottavaa.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe