Woke-kultti

Anonyymi

Mitä mieltä arvon palstalaiset on kyseisestä ilmiöstä?

Löytyykö palstalaisista jäseniä? Itse veikkaan, että ainakin yksi löytyy. Marja Sannikka ja sen ohjelma- aloitus poistettu, vaikka siinä oli aika kesyä tekstiä aiheeseen liittyen, jos verrataan vaikka muihin somealustojen kommenttiosioihin.

Kysyisin vaan palstan mahdollisilta kulttilaisilta, että vaihtaisitteko sanan- ja mielipiteenvapauden sokeaan uskoon? Tai oletteko jo mahdollisesti vaihtaneet? Siltä nimittäin vaikuttaa.

80

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suosittelen kulttilaisille kuuntelemaan ajatuksella ja useamman kerran Martin Luther Kingin kuolematon puhe. Sen jälkeen pysähtyä pohtimaan omia toimia ja kysyä itseltä, että onko tämä nyt mennyt ihan niin kuin olisi pitänyt mennä...?

      https://www.youtube.com/watch?v=_yOBncaiito

      Minulle tekee pahaa katsoa miten paskotte kaiken hienon perinnön mitä meille on Martin Luther King, Muhammad Ali, Rosa Parks, Samuel Clemens ja muut jättäneet, He jotka lähtivät rohkeasti kyseenalaistamaan sen aikaisia vallitsevia normeja ja omalla käytöksellä näyttivät itse esimerkkiä miten ihmisiä kohdellaan samanarvoisesti ihonväristä riippumatta. Sietäisitte oikeasti hävetä.

      • Anonyymi

        Aivan


    • Mitä tarkoittaa woke?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mjaa-a

        Tuo oli hyvä kysymys, koska minulla on siihen vastaus.

        Woke on reisille mennyt wokkaus.

        (hirn)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa-a

        Tuo oli hyvä kysymys, koska minulla on siihen vastaus.

        Woke on reisille mennyt wokkaus.

        (hirn)

        Perustelut

        Wokkauksen olennaisin osa on siinä että kokki ei lähde kesken kaiken kävelemään minnekään.

        Jos tämän virheen tekee, edessä on woke.

        (hihitystä)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa-a

        Tuo oli hyvä kysymys, koska minulla on siihen vastaus.

        Woke on reisille mennyt wokkaus.

        (hirn)

        Jo oli osuva kommentti! Woke tosiaan on tänäpäivänä käsitetty aivan poskelleen.

        Kaikki johonkin vähemmistöön kuuluvat ovat IN. Tavallinen kaduntallaaja on altavastaaja, kun vähemmistöt jyrää. Tasa-arvosta ei ole tietoakaan, riippumatta ihon väristä; nainen on riistaa... ainakin jos liikkuu yksin.

        Seksuaaliset vähemmistöt, ovat otsikoissa ja saavat huomiota osakseen, sekä työpaikkoja paremmin niin näyttelijöinä, artisteina, muusikkoina kuin TV:n ohjelmissakin esiintyjinä.
        Perushetero mies tai nainen on niin AUT. Ja kuitenkin me ollaan enemmistönä ainakin toistaiseksi tässä armaassa isiemme maassa, SUOMESSA.


      • Anonyymi

        Jossakin toisessa palstassa oli Woke-ketjussa lause.
        Just kun olin ymmärtänyt mikä on Wokkipannu niin tuli Woke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mjaa-a

        Tuo oli hyvä kysymys, koska minulla on siihen vastaus.

        Woke on reisille mennyt wokkaus.

        (hirn)

        Eipäs olekkaan vaan woke on vallan erinomaisesti onnistunut kiinalaiseen tapaan valmistettu nopean kypsentämisen tapa. Woke ei siis ole mennyt reisille, kuten persut väittävät, vaan on vallan erinomaisen onnistunut huippucokcien valmistama annos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo oli osuva kommentti! Woke tosiaan on tänäpäivänä käsitetty aivan poskelleen.

        Kaikki johonkin vähemmistöön kuuluvat ovat IN. Tavallinen kaduntallaaja on altavastaaja, kun vähemmistöt jyrää. Tasa-arvosta ei ole tietoakaan, riippumatta ihon väristä; nainen on riistaa... ainakin jos liikkuu yksin.

        Seksuaaliset vähemmistöt, ovat otsikoissa ja saavat huomiota osakseen, sekä työpaikkoja paremmin niin näyttelijöinä, artisteina, muusikkoina kuin TV:n ohjelmissakin esiintyjinä.
        Perushetero mies tai nainen on niin AUT. Ja kuitenkin me ollaan enemmistönä ainakin toistaiseksi tässä armaassa isiemme maassa, SUOMESSA.

        Jo vain oli aivan paska kommentti johonka voi ainoastaan persu kunnostautuen onnistua.


      • Anonyymi

        Runsasta piereskelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo oli osuva kommentti! Woke tosiaan on tänäpäivänä käsitetty aivan poskelleen.

        Kaikki johonkin vähemmistöön kuuluvat ovat IN. Tavallinen kaduntallaaja on altavastaaja, kun vähemmistöt jyrää. Tasa-arvosta ei ole tietoakaan, riippumatta ihon väristä; nainen on riistaa... ainakin jos liikkuu yksin.

        Seksuaaliset vähemmistöt, ovat otsikoissa ja saavat huomiota osakseen, sekä työpaikkoja paremmin niin näyttelijöinä, artisteina, muusikkoina kuin TV:n ohjelmissakin esiintyjinä.
        Perushetero mies tai nainen on niin AUT. Ja kuitenkin me ollaan enemmistönä ainakin toistaiseksi tässä armaassa isiemme maassa, SUOMESSA.

        Ei ole. Me kaikki mahdutaan samalle pallolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo vain oli aivan paska kommentti johonka voi ainoastaan persu kunnostautuen onnistua.

        Näimpä juuri. En mmärrä Miksi persut haluaa sotkeutua tuntemattomien elämään. Onko ne myös niitä kerrostalohäiriköitä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Runsasta piereskelyä.

        Lopeta hernekeiton syönti.


    • Vaikuttaa ääripään ajattelulta.

      Luin tänä aamuna jonkun jutun siitä Sanniksn haastattelusta, missä ilmeisesti minun mielestä sympaattisin ja coolein älykkö, minkä Suomesta tiedän, oli lytätty vain siksi, ettei ymmärretty mitä hän sanoi, vaan oli tartuttu yksittäiseen sanaan, ei sen siinä hetkessä tarkoitettuun tarkoitukseen.

      Minusta kaikki ääripään ajattelijat ja toimijat lopulta ajavat tarkoitustaan vastaan... ja voi olla, että nykyaikana se voi olla myös trollien tarkoituskin...

      • Anonyymi

        Ääripään ajattelu ei ole ajattelua, sillä ajatuksilla ovat vastaukset valmiina 'ajattelua' tukemassa. Ajattelu on paljon monimutkaisempi tapahtuma kuin tällaiseen valmissalaattiin sormiensa työntäminen.

        Ajatteluun tulisi saapua ilman ajatuksia.

        (hirn)


      • Anonyymi

        Ymmärsi varmasti oikein, mutta tahallaan tulkitsi sen ääneen väärin.

        Sinä kun puhut ääripäistä kenties hiukan tuomitsevaan sävyyn, niin kerron sinulle pienen salaisuuden. Sitä harmaa aluetta tai kultaista keskitietä, miten sitä haluaakin kutsua, ei kukaan löydä, ellei ole ensiksi ollut eksyneenä ääripäihin. Kumpaankin. Sen jälkeen kun on todettu kumpikin ääripää mahdottomaksi, alkaa vasta itsenäinen ajattelu. Eli pointtini on siinä, että jokainen on jossain ääripäässä tai muuten vaan sokean uskon tuomassa tyhmyydessään kunnes ne ääripäät on koettu, eletty ja mahdottomaksi todettu, ja sen jälkeen alkuun palattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsi varmasti oikein, mutta tahallaan tulkitsi sen ääneen väärin.

        Sinä kun puhut ääripäistä kenties hiukan tuomitsevaan sävyyn, niin kerron sinulle pienen salaisuuden. Sitä harmaa aluetta tai kultaista keskitietä, miten sitä haluaakin kutsua, ei kukaan löydä, ellei ole ensiksi ollut eksyneenä ääripäihin. Kumpaankin. Sen jälkeen kun on todettu kumpikin ääripää mahdottomaksi, alkaa vasta itsenäinen ajattelu. Eli pointtini on siinä, että jokainen on jossain ääripäässä tai muuten vaan sokean uskon tuomassa tyhmyydessään kunnes ne ääripäät on koettu, eletty ja mahdottomaksi todettu, ja sen jälkeen alkuun palattu.

        Aivan nappiin näin👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääripään ajattelu ei ole ajattelua, sillä ajatuksilla ovat vastaukset valmiina 'ajattelua' tukemassa. Ajattelu on paljon monimutkaisempi tapahtuma kuin tällaiseen valmissalaattiin sormiensa työntäminen.

        Ajatteluun tulisi saapua ilman ajatuksia.

        (hirn)

        Touché!

        "Tiedän ainoastaan sen, että en tiedä mitään"

        -Sokrates-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsi varmasti oikein, mutta tahallaan tulkitsi sen ääneen väärin.

        Sinä kun puhut ääripäistä kenties hiukan tuomitsevaan sävyyn, niin kerron sinulle pienen salaisuuden. Sitä harmaa aluetta tai kultaista keskitietä, miten sitä haluaakin kutsua, ei kukaan löydä, ellei ole ensiksi ollut eksyneenä ääripäihin. Kumpaankin. Sen jälkeen kun on todettu kumpikin ääripää mahdottomaksi, alkaa vasta itsenäinen ajattelu. Eli pointtini on siinä, että jokainen on jossain ääripäässä tai muuten vaan sokean uskon tuomassa tyhmyydessään kunnes ne ääripäät on koettu, eletty ja mahdottomaksi todettu, ja sen jälkeen alkuun palattu.

        Joo. Puhut totta.

        Mutta en suoranaisesti syyllistäkään tässä ketään. Vaan tuumin, että se toimiminen ääripäässä oikeastaan pelaa peliä toiseen suuntaan ja joskus se voi olla tarkoituskin. Nykyään paljon puhutaan netin vaikutuksesta ihmisiin. Ja tälläinen trollaaminen saa usein asiat päälaelleen.

        Oon mäkin sinkoillut sinnetänne, että tiedän mistä kirjoitat...😊


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Joo. Puhut totta.

        Mutta en suoranaisesti syyllistäkään tässä ketään. Vaan tuumin, että se toimiminen ääripäässä oikeastaan pelaa peliä toiseen suuntaan ja joskus se voi olla tarkoituskin. Nykyään paljon puhutaan netin vaikutuksesta ihmisiin. Ja tälläinen trollaaminen saa usein asiat päälaelleen.

        Oon mäkin sinkoillut sinnetänne, että tiedän mistä kirjoitat...😊

        Mitä minä tarkoitin itsenäisellä ajattelemisella? Tarkoitin sillä ihan kaikkea, ei pelkästään tätä kulttia. Tämä kultti nyt vaan sattuu olemaan juuri nyt tapetilla täällä Suomessa.

        On yksi ääripää, on toinen ja sitten on se sokea usko. Yksikään niistä ei ole ajattelua. Ajattelu tulee sen jälkeen, jos on tullakseen, kun ne kaikki koettu, eletty ja mahdottomiksi koettu.

        Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta se kriittinen raja ihmisellä on siinä noin 30-vuotiaana. Jos ei ole siihen mennessä käynyt sitä kaikkea omassa elämässä ja päässään läpi, ei tule enää ikinä ajattelemaan itsenäisesti. Ainoastaan uskomaan muita. Sen jälkeen alkaa mielen olla jo aika vaikeata luopua totuudeksi pitämistään asioista ja mitä enemmän aikaa menee, sen vahvemmin mieli pitää kiinni niistä illuusioista, joita totuudeksi uskoo. Ehkä sen pitääkin olla niin, koska silloin kun näkee kaikki totuuksina pitämät asiat valheina, voi olla ihmismielelle aika kova paikka. Kaikki ei välttämättä kestäisi sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä minä tarkoitin itsenäisellä ajattelemisella? Tarkoitin sillä ihan kaikkea, ei pelkästään tätä kulttia. Tämä kultti nyt vaan sattuu olemaan juuri nyt tapetilla täällä Suomessa.

        On yksi ääripää, on toinen ja sitten on se sokea usko. Yksikään niistä ei ole ajattelua. Ajattelu tulee sen jälkeen, jos on tullakseen, kun ne kaikki koettu, eletty ja mahdottomiksi koettu.

        Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta se kriittinen raja ihmisellä on siinä noin 30-vuotiaana. Jos ei ole siihen mennessä käynyt sitä kaikkea omassa elämässä ja päässään läpi, ei tule enää ikinä ajattelemaan itsenäisesti. Ainoastaan uskomaan muita. Sen jälkeen alkaa mielen olla jo aika vaikeata luopua totuudeksi pitämistään asioista ja mitä enemmän aikaa menee, sen vahvemmin mieli pitää kiinni niistä illuusioista, joita totuudeksi uskoo. Ehkä sen pitääkin olla niin, koska silloin kun näkee kaikki totuuksina pitämät asiat valheina, voi olla ihmismielelle aika kova paikka. Kaikki ei välttämättä kestäisi sitä.

        Ostan ajatuksen täysin.

        Henkilökohtaisesti kun aloin miettiä omaa itseäni, huomasin ajatelleeni monesta asiasta ulkoisen vaikutuksen kautta. Tuntui siltä, että minun täytyy miettiä kaikki uusiksi... tyyliin: tykkäänkö tuosta lakupatukasta oikeasti, vai onko se vain ulkoapäin tuleva kuvitelma... pelottavaa, jopa aikaisemman elämän totaalista nollaamista.

        Mutta sekin oli vain tunne...

        Ja eikös aika monessa asiassa ole kyse juuri asian ja tunteen eriyttämisestä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ääripään ajattelu ei ole ajattelua, sillä ajatuksilla ovat vastaukset valmiina 'ajattelua' tukemassa. Ajattelu on paljon monimutkaisempi tapahtuma kuin tällaiseen valmissalaattiin sormiensa työntäminen.

        Ajatteluun tulisi saapua ilman ajatuksia.

        (hirn)

        Elikkä suomennettuna: hakeeko vastausta kysymykseen vai tukea vastaukseen, jonka haluaa.


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        Joo. Puhut totta.

        Mutta en suoranaisesti syyllistäkään tässä ketään. Vaan tuumin, että se toimiminen ääripäässä oikeastaan pelaa peliä toiseen suuntaan ja joskus se voi olla tarkoituskin. Nykyään paljon puhutaan netin vaikutuksesta ihmisiin. Ja tälläinen trollaaminen saa usein asiat päälaelleen.

        Oon mäkin sinkoillut sinnetänne, että tiedän mistä kirjoitat...😊

        Kuka puhuu onko tapulissasi lepakkoja ja nyt kuulet kirjoitukset ääninä. Ei se haittaa sillä se on tätä nykyaikaa kun jokaiselle ihmiselle on koronarokoitteen myötä aivoihin tullut lisäuloike jonka avulla kuulee kirjoitukset ääniä.


      • Anonyymi

        On se.


    • Anonyymi

      Vastenmielistä. En kannata mitään "puhdasoppista".

      - Sheena

      • Anonyymi

        Mutta intersektionaalinen feminismi on kuitenkin ok?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta intersektionaalinen feminismi on kuitenkin ok?

        Siinä tapauksessa että se määritellään kuten minä määrittelen, rakkaus edellä.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa että se määritellään kuten minä määrittelen, rakkaus edellä.

        - Sheena

        Onko se siinä tapauksessa intersektionaalista feminismiä?

        Osaatko muuten kertoa ainuttakaan uskontoa tai ideologiaa, mikä ei edellyttäisi jonkinlaista puhdasoppisuutta? Minulle tulee mieleen kaksi, mutta en pidä niitä kumpanakaan. En uskontona enkä ideologianakaan. Mutta ne on jo aika unohdettuja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa että se määritellään kuten minä määrittelen, rakkaus edellä.

        - Sheena

        Ja vielä hieman woke kultista

        "Woke on Yhdysvalloista peräisin oleva käsite, joka tarkoittaa sosiaalisen eriarvoisuuden, erityisesti rasismin ja rotusyrjinnän, tiedostavaa henkilöä. "

        Monet kultin kannattajat eivät tiedosta tuon käsitteen tarkoittavan aivan erilaisia asioita riippuen siitä missä maailman kolkassa ihminen elää. Suomessa rotusyrjinnän kohteena ovat olleet ja ovat vieläkin osittain saamelaiset ja romanit. Ja heitä on oikeasti syrjimällä syrjitty eikä "vain" haukuttu ja puhuttu ilkeästi.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä hieman woke kultista

        "Woke on Yhdysvalloista peräisin oleva käsite, joka tarkoittaa sosiaalisen eriarvoisuuden, erityisesti rasismin ja rotusyrjinnän, tiedostavaa henkilöä. "

        Monet kultin kannattajat eivät tiedosta tuon käsitteen tarkoittavan aivan erilaisia asioita riippuen siitä missä maailman kolkassa ihminen elää. Suomessa rotusyrjinnän kohteena ovat olleet ja ovat vieläkin osittain saamelaiset ja romanit. Ja heitä on oikeasti syrjimällä syrjitty eikä "vain" haukuttu ja puhuttu ilkeästi.

        - Sheena

        Mutta mieti nyt mihin ollaan tultu. Ihmiset eivät enää uskalla ostaa saamelaisten käsitöitä. Koska se kulttuurinen omiminen.

        Ja romaneista puheenollen. Yksi tuttu poliisi totesi jotenkin näin: "Missä mannet, siellä ongelmat". Eikä hän tainnut perustaa mielipidettään pelkästään ennakkoluuloihin.

        Ei sen puoleen. Ei nyt kuitenkaan leimata kaikkia romaneja niiden rikollisten ja muiden hörhöjen perusteella. Minä olen todistettavasti tavannut ja tutustunut täysin toisenlaisiinkin. Ja ehkä ajattelen jotenkin vanhanaikaisesti, mutta kyllä minun mielestäni vähemmistön pitää jollain tavalla löytää keinot sopeuta enemmistön joukossa elämiseen, jos enemmistön joukossa haluavat elämäänsä elää. Minä olen. Maailma ei pyöri minun ympärilläni, minä pyörin tässä maailmassa ja sen enemmistön joukossa, johon en kuulu.

        Mutta tuleeko silti sinulle mieleen ainuttakaan ideologiaa tai uskontoa missä ei vaadita tai edellytetä puhdasoppisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mieti nyt mihin ollaan tultu. Ihmiset eivät enää uskalla ostaa saamelaisten käsitöitä. Koska se kulttuurinen omiminen.

        Ja romaneista puheenollen. Yksi tuttu poliisi totesi jotenkin näin: "Missä mannet, siellä ongelmat". Eikä hän tainnut perustaa mielipidettään pelkästään ennakkoluuloihin.

        Ei sen puoleen. Ei nyt kuitenkaan leimata kaikkia romaneja niiden rikollisten ja muiden hörhöjen perusteella. Minä olen todistettavasti tavannut ja tutustunut täysin toisenlaisiinkin. Ja ehkä ajattelen jotenkin vanhanaikaisesti, mutta kyllä minun mielestäni vähemmistön pitää jollain tavalla löytää keinot sopeuta enemmistön joukossa elämiseen, jos enemmistön joukossa haluavat elämäänsä elää. Minä olen. Maailma ei pyöri minun ympärilläni, minä pyörin tässä maailmassa ja sen enemmistön joukossa, johon en kuulu.

        Mutta tuleeko silti sinulle mieleen ainuttakaan ideologiaa tai uskontoa missä ei vaadita tai edellytetä puhdasoppisuutta?

        Saamelaisten käsitöiden ostaminen saamelaisilta itseltään ei ole kulttuurin omimista mikä on aika vieras käsite itselleni, luin siitä ensimmäistä kertaa Chisun kohun aikana. Mutta onhan siinä pointtia jossain tapauksessa. Esimerkiksi jos kiinalaiset myyvät kiinassa tehtyjä saamelaisia tai vaikka Pohjois-Amerikan intiaanien käsitöitä, se on kulttuurin omimista, tai sen hyödyntämistä taloudellisesti.

        Sellainen havaitsemani pointti vielä, että ostin joskus ajat sitten kauniin unisiepparin (Kiinassa tehty, tosi harvinainen erikoispoikkeus minulta) kuuluisasta kyläkaupasta Suomessa. Ajattelin auttaisiko se uniongelmiini. No ei todellakaan auttanut. Tarkastelin unisiepparia ja totesin sen olevan liian vaisu ja tasainen, lähes yksivärinen. Eihän sellainen voi toimia, uneni ovat monimutkaisia ja täysin käsittämättömiä... annoin sen lapselleni koristeeksi. Sitten myöhemmin näin markkinoilla Pohjois-Amerikan alkuperäiseen etniseen vähemmistöön kuuluvan ihmisen, joka möi itse oikeista aineista tekemiään sieppareita. Se toimi kyllä, nukun paremmin. Elikkäs on kuten ennenkin; alkuperäinen on parempi kuin kulttuurisesti omittu. Alkuperäinen on kultturillinen esine, kulttuurisesti omittu on vain pelkkä esine, siinä missä miljoona muuta pelkkää esinettä 🤔.

        Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan.

        Uskontojen "puhdasoppisuutta" vaaditaan aikalailla vain valtiossa, joissa uskonto on samalla laki ja politiikka.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamelaisten käsitöiden ostaminen saamelaisilta itseltään ei ole kulttuurin omimista mikä on aika vieras käsite itselleni, luin siitä ensimmäistä kertaa Chisun kohun aikana. Mutta onhan siinä pointtia jossain tapauksessa. Esimerkiksi jos kiinalaiset myyvät kiinassa tehtyjä saamelaisia tai vaikka Pohjois-Amerikan intiaanien käsitöitä, se on kulttuurin omimista, tai sen hyödyntämistä taloudellisesti.

        Sellainen havaitsemani pointti vielä, että ostin joskus ajat sitten kauniin unisiepparin (Kiinassa tehty, tosi harvinainen erikoispoikkeus minulta) kuuluisasta kyläkaupasta Suomessa. Ajattelin auttaisiko se uniongelmiini. No ei todellakaan auttanut. Tarkastelin unisiepparia ja totesin sen olevan liian vaisu ja tasainen, lähes yksivärinen. Eihän sellainen voi toimia, uneni ovat monimutkaisia ja täysin käsittämättömiä... annoin sen lapselleni koristeeksi. Sitten myöhemmin näin markkinoilla Pohjois-Amerikan alkuperäiseen etniseen vähemmistöön kuuluvan ihmisen, joka möi itse oikeista aineista tekemiään sieppareita. Se toimi kyllä, nukun paremmin. Elikkäs on kuten ennenkin; alkuperäinen on parempi kuin kulttuurisesti omittu. Alkuperäinen on kultturillinen esine, kulttuurisesti omittu on vain pelkkä esine, siinä missä miljoona muuta pelkkää esinettä 🤔.

        Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan.

        Uskontojen "puhdasoppisuutta" vaaditaan aikalailla vain valtiossa, joissa uskonto on samalla laki ja politiikka.

        - Sheena

        Minä halusin skidinä olla aina inkkari kun leikittiin inkkareita ja lehmipoikia. Ja sympatiani on edelleen inkkareiden puolella. Lapsena tuli luettua aika paljon eri inkkaristooreja ja voi vittu, että mä inhosin niitä maahantunkeutujia, jotka rikkoi jokaisen sopimuksen minkä tekivät inkkareiden kanssa, tappoivat heidät melkein sukupuuttoon ja loput elelevät edelleen reservaateissa. Ja se on suurimpia kansanmurhia, mistä puhutaan vähiten. Minulla on edelleen erittäin suuri kunnioitus Amerikan alkuperäiskansoja kohtaan, heidän tapaansa elää sopusoinnussa luonnon kanssa, heidän rehellisyydestä. Sioux't erityisesti ja delawaret. En tiedä miksi, mutta ehkä James Fenimore Cooperilla ja Liselotte Welskophilla on aika paljon tekemistä asian kanssa. Niin ja pointtini on se, että en ollut omimassa heidän kulttuuria, halusin olla he. :)

        "Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan."

        Tämä on itsensä kusettamista. Kyllä vaaditaan. Katsotaan vaikkapa Suomessa eduskuntaryhmien ryhmäkuri ja puoluekuri.

        Kaksi minun mainitsemaani on buddhalaisuus ja taolaisuus. Ottaisin niistä melkein sen "suus" pois ja korvaisin ne Zenillä ja Taolla. Mutta harvassa enää on aitoja zeniläisiä ja taolaisia. Ne on aika yksinäisiä filosofioita ja elämäntapoja. Ei moni sellaista elämäänsä valitse, laumaeläimiä kun ihmiset on ja muutenkin ymmärrykseltään vajavaisia. Jos on johdonmukaistenkin asioiden näkeminen ja ymmärtäminen lähes mahdotonta, ei ole toivoakaan siitä, että zen tai tao aukeaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä halusin skidinä olla aina inkkari kun leikittiin inkkareita ja lehmipoikia. Ja sympatiani on edelleen inkkareiden puolella. Lapsena tuli luettua aika paljon eri inkkaristooreja ja voi vittu, että mä inhosin niitä maahantunkeutujia, jotka rikkoi jokaisen sopimuksen minkä tekivät inkkareiden kanssa, tappoivat heidät melkein sukupuuttoon ja loput elelevät edelleen reservaateissa. Ja se on suurimpia kansanmurhia, mistä puhutaan vähiten. Minulla on edelleen erittäin suuri kunnioitus Amerikan alkuperäiskansoja kohtaan, heidän tapaansa elää sopusoinnussa luonnon kanssa, heidän rehellisyydestä. Sioux't erityisesti ja delawaret. En tiedä miksi, mutta ehkä James Fenimore Cooperilla ja Liselotte Welskophilla on aika paljon tekemistä asian kanssa. Niin ja pointtini on se, että en ollut omimassa heidän kulttuuria, halusin olla he. :)

        "Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan."

        Tämä on itsensä kusettamista. Kyllä vaaditaan. Katsotaan vaikkapa Suomessa eduskuntaryhmien ryhmäkuri ja puoluekuri.

        Kaksi minun mainitsemaani on buddhalaisuus ja taolaisuus. Ottaisin niistä melkein sen "suus" pois ja korvaisin ne Zenillä ja Taolla. Mutta harvassa enää on aitoja zeniläisiä ja taolaisia. Ne on aika yksinäisiä filosofioita ja elämäntapoja. Ei moni sellaista elämäänsä valitse, laumaeläimiä kun ihmiset on ja muutenkin ymmärrykseltään vajavaisia. Jos on johdonmukaistenkin asioiden näkeminen ja ymmärtäminen lähes mahdotonta, ei ole toivoakaan siitä, että zen tai tao aukeaisi.

        Jatkan vielä... :)

        Ihmiskunnan historiassa ei ole oikeastaan tainnut olla hienompaa kulttuuria kuin faraoiden Egypti, vaikka kristinoppi ja Mooses sen onkin jollain tavalla mustamaalannut. Minusta heillä oli hieno monijumaluskonto. Mulla on siinä kaksi suosikkijumalaa. Thot ja Maat. Thot(kreikkalaisilla taisi olla Hermes) oli ihmisten ja jumalten välinen sanansaattaja ja Maat oli oikeudenmukaisuuden jumalatar. Muinaisessa Egyptissä vallitsi Maatin laki, minkä yläpuolella ei ollut kukaan. Ei edes faraot, vaikka faraoksi tullessaan, heistä tuli jumalia. Ei tule ihan heti mieleen mitään muuta muinaista kulttuuria tai uskontoa, missä olisi ollut oikeudenmukaisuuden jumalatarta tai jumalaa. Se kulttuuri kukoisti ja voi hyvin tuhansia vuosia. Kyllä ne kai jotain siinä oikein teki... :)

        Väitettävästi Homeroskin oli ollut sitä mieltä Muinaisesta Egyptistä, että Ateena on aika peräkylä Egyptiin verrattuna. Ja Antiikin Kreikka on kuitenkin meidän länsimaisen kulttuurin ja demokratian kehto. Toisaalta, jos Sokrates olisi hengissä ja häneltä kysyttäisi, hän saattaisi olla kyllä täysin eri mieltä... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä... :)

        Ihmiskunnan historiassa ei ole oikeastaan tainnut olla hienompaa kulttuuria kuin faraoiden Egypti, vaikka kristinoppi ja Mooses sen onkin jollain tavalla mustamaalannut. Minusta heillä oli hieno monijumaluskonto. Mulla on siinä kaksi suosikkijumalaa. Thot ja Maat. Thot(kreikkalaisilla taisi olla Hermes) oli ihmisten ja jumalten välinen sanansaattaja ja Maat oli oikeudenmukaisuuden jumalatar. Muinaisessa Egyptissä vallitsi Maatin laki, minkä yläpuolella ei ollut kukaan. Ei edes faraot, vaikka faraoksi tullessaan, heistä tuli jumalia. Ei tule ihan heti mieleen mitään muuta muinaista kulttuuria tai uskontoa, missä olisi ollut oikeudenmukaisuuden jumalatarta tai jumalaa. Se kulttuuri kukoisti ja voi hyvin tuhansia vuosia. Kyllä ne kai jotain siinä oikein teki... :)

        Väitettävästi Homeroskin oli ollut sitä mieltä Muinaisesta Egyptistä, että Ateena on aika peräkylä Egyptiin verrattuna. Ja Antiikin Kreikka on kuitenkin meidän länsimaisen kulttuurin ja demokratian kehto. Toisaalta, jos Sokrates olisi hengissä ja häneltä kysyttäisi, hän saattaisi olla kyllä täysin eri mieltä... :)

        Lainaus Tao Te Kingistä, mikä on kirjoitettu jo kait jotain 3000 vuotta sitten:

        "Ylhäistä hyvettä ei hyveenä tunnusteta ja sen tähden se on hyveen oikea olemus.
        Alemmalla hyveellä on hyveen leima ja sen tähden siltä puuttuu sen olemus.
        Ylhäinen hyve on itsestääntuleva eikä pyydä kunniaa.
        Alempi hyve on vehkeilevä ja vaatii tunnustusta.
        Korkeampi hyväntahtoisuus toimii pyytämättä itselleen kunniaa.
        Korkeampi oikeus toimii, mutta sillä on myöskin vaatimuksia.
        Alempi hyödynetsintä on vehkeilevä ja sen tähden sitä ei kukaan kunnioita.
        Sen tähden se paljastaa käsivartensa ja ponnistautuu väkivallalla.
        Siten tapahtuu, että kun Tao on kadonnut, hyve astuu sen tilalle.
        Kun hyve on kadonnut, astuu hyväntahtoisuus sen paikalle.
        Kun hyväntahtoisuus on kadonnut, astuu oikeus sen paikalle.
        Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä sen paikalle.
        Mutta hyödynetsintä on ainoastaan oikean ja toden varjo ja on
        hämmennyksen enne.
        Pintapuolinen hyve on ainoastaan Taon kiiltokuva ja hullu
        käyttää sitä hyväkseen. "

        Mitäs luulet mitä aikakautta nyt eletään ja mitä woke-kulttilaiset, feministit(intersektionaaliset whatever), kapitalistit, vasemmisto, vihreät yms. edustavat? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä halusin skidinä olla aina inkkari kun leikittiin inkkareita ja lehmipoikia. Ja sympatiani on edelleen inkkareiden puolella. Lapsena tuli luettua aika paljon eri inkkaristooreja ja voi vittu, että mä inhosin niitä maahantunkeutujia, jotka rikkoi jokaisen sopimuksen minkä tekivät inkkareiden kanssa, tappoivat heidät melkein sukupuuttoon ja loput elelevät edelleen reservaateissa. Ja se on suurimpia kansanmurhia, mistä puhutaan vähiten. Minulla on edelleen erittäin suuri kunnioitus Amerikan alkuperäiskansoja kohtaan, heidän tapaansa elää sopusoinnussa luonnon kanssa, heidän rehellisyydestä. Sioux't erityisesti ja delawaret. En tiedä miksi, mutta ehkä James Fenimore Cooperilla ja Liselotte Welskophilla on aika paljon tekemistä asian kanssa. Niin ja pointtini on se, että en ollut omimassa heidän kulttuuria, halusin olla he. :)

        "Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan."

        Tämä on itsensä kusettamista. Kyllä vaaditaan. Katsotaan vaikkapa Suomessa eduskuntaryhmien ryhmäkuri ja puoluekuri.

        Kaksi minun mainitsemaani on buddhalaisuus ja taolaisuus. Ottaisin niistä melkein sen "suus" pois ja korvaisin ne Zenillä ja Taolla. Mutta harvassa enää on aitoja zeniläisiä ja taolaisia. Ne on aika yksinäisiä filosofioita ja elämäntapoja. Ei moni sellaista elämäänsä valitse, laumaeläimiä kun ihmiset on ja muutenkin ymmärrykseltään vajavaisia. Jos on johdonmukaistenkin asioiden näkeminen ja ymmärtäminen lähes mahdotonta, ei ole toivoakaan siitä, että zen tai tao aukeaisi.

        Puoluekuri on varsin lepsu tätänykyä. Sen lisäksi että suuri osa puolueista on aikalailla toistensa kaltaisia. Poliittiset aatteet ja niiden eriävyys oli 70-luvulla ihan toisenlaista.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus Tao Te Kingistä, mikä on kirjoitettu jo kait jotain 3000 vuotta sitten:

        "Ylhäistä hyvettä ei hyveenä tunnusteta ja sen tähden se on hyveen oikea olemus.
        Alemmalla hyveellä on hyveen leima ja sen tähden siltä puuttuu sen olemus.
        Ylhäinen hyve on itsestääntuleva eikä pyydä kunniaa.
        Alempi hyve on vehkeilevä ja vaatii tunnustusta.
        Korkeampi hyväntahtoisuus toimii pyytämättä itselleen kunniaa.
        Korkeampi oikeus toimii, mutta sillä on myöskin vaatimuksia.
        Alempi hyödynetsintä on vehkeilevä ja sen tähden sitä ei kukaan kunnioita.
        Sen tähden se paljastaa käsivartensa ja ponnistautuu väkivallalla.
        Siten tapahtuu, että kun Tao on kadonnut, hyve astuu sen tilalle.
        Kun hyve on kadonnut, astuu hyväntahtoisuus sen paikalle.
        Kun hyväntahtoisuus on kadonnut, astuu oikeus sen paikalle.
        Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä sen paikalle.
        Mutta hyödynetsintä on ainoastaan oikean ja toden varjo ja on
        hämmennyksen enne.
        Pintapuolinen hyve on ainoastaan Taon kiiltokuva ja hullu
        käyttää sitä hyväkseen. "

        Mitäs luulet mitä aikakautta nyt eletään ja mitä woke-kulttilaiset, feministit(intersektionaaliset whatever), kapitalistit, vasemmisto, vihreät yms. edustavat? :)

        Nyt eletään ikävän kummallista lokeroinnin aikakautta, jossa ei osata käyttäytyä, vaan haukutaan ja mesotaan 🙁.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoluekuri on varsin lepsu tätänykyä. Sen lisäksi että suuri osa puolueista on aikalailla toistensa kaltaisia. Poliittiset aatteet ja niiden eriävyys oli 70-luvulla ihan toisenlaista.

        - Sheena

        Ei ole lepsu silloin kun aletaan eduskunnassa äänestämään.

        Voit laukoa mitä mielipiteitä haluat, ehkä... Mutta kun äänestetään, silloin täytyy äänestää niin kuin käsketään. Se siitä demokratiasta... :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt eletään ikävän kummallista lokeroinnin aikakautta, jossa ei osata käyttäytyä, vaan haukutaan ja mesotaan 🙁.

        - Sheena

        "Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä sen paikalle.
        Mutta hyödynetsintä on ainoastaan oikean ja toden varjo ja on
        hämmennyksen enne.
        Pintapuolinen hyve on ainoastaan Taon kiiltokuva ja hullu
        käyttää sitä hyväkseen. "

        Nyt eletään tätä aikakautta ja lähes kaikki ovat siihen osallisia ja siihen hyväksyntänsä antanut. Tämä tie nyt vaan täytyy ihmiskunnan kulkea loppuun, todeta sen mahdottomuus ja idioottimaisuus. Ja sen jälkeen palata taas takaisin alkuun ja yrittää uudestaan. Ja se uudestaan yrittäminenkin tulee menee vituiksi, ellei menneistä virheistä oppia ota.

        Ihmiskunta on tuhoon tuomittu. Ja ansaitusti. Ihmiskunta on ryssinyt kaikki mahdollisuudet mitä on saanut ja tulee tekemään niin jatkossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä halusin skidinä olla aina inkkari kun leikittiin inkkareita ja lehmipoikia. Ja sympatiani on edelleen inkkareiden puolella. Lapsena tuli luettua aika paljon eri inkkaristooreja ja voi vittu, että mä inhosin niitä maahantunkeutujia, jotka rikkoi jokaisen sopimuksen minkä tekivät inkkareiden kanssa, tappoivat heidät melkein sukupuuttoon ja loput elelevät edelleen reservaateissa. Ja se on suurimpia kansanmurhia, mistä puhutaan vähiten. Minulla on edelleen erittäin suuri kunnioitus Amerikan alkuperäiskansoja kohtaan, heidän tapaansa elää sopusoinnussa luonnon kanssa, heidän rehellisyydestä. Sioux't erityisesti ja delawaret. En tiedä miksi, mutta ehkä James Fenimore Cooperilla ja Liselotte Welskophilla on aika paljon tekemistä asian kanssa. Niin ja pointtini on se, että en ollut omimassa heidän kulttuuria, halusin olla he. :)

        "Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan."

        Tämä on itsensä kusettamista. Kyllä vaaditaan. Katsotaan vaikkapa Suomessa eduskuntaryhmien ryhmäkuri ja puoluekuri.

        Kaksi minun mainitsemaani on buddhalaisuus ja taolaisuus. Ottaisin niistä melkein sen "suus" pois ja korvaisin ne Zenillä ja Taolla. Mutta harvassa enää on aitoja zeniläisiä ja taolaisia. Ne on aika yksinäisiä filosofioita ja elämäntapoja. Ei moni sellaista elämäänsä valitse, laumaeläimiä kun ihmiset on ja muutenkin ymmärrykseltään vajavaisia. Jos on johdonmukaistenkin asioiden näkeminen ja ymmärtäminen lähes mahdotonta, ei ole toivoakaan siitä, että zen tai tao aukeaisi.

        "Niin ja pointtini on se, että en ollut omimassa heidän kulttuuria, halusin olla he. :)"

        Tuohon vielä. Lapsena meinasin tulla syrjityksi, sillä monet luulivat vanhempiani romaneiksi ja näin ollen myös minua. Harva se päivä kyseltiin olenko mustalainen. Alakouluikäisenä lähelle muutti toinenkin romaniperhe, konservatiivinen pukuineen päivineen, ja lähdin ottamaan selvää mistä "olla mustalainen" on kyse. Sain varsin hyvän ja sydämellisen historian oppitunnin. "Ei hullumpaa" ajattelin. Tämän jälkeen vastasin mustalaistiedusteluihin aina "en ole, mutta haluaisin olla" :).

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä sen paikalle.
        Mutta hyödynetsintä on ainoastaan oikean ja toden varjo ja on
        hämmennyksen enne.
        Pintapuolinen hyve on ainoastaan Taon kiiltokuva ja hullu
        käyttää sitä hyväkseen. "

        Nyt eletään tätä aikakautta ja lähes kaikki ovat siihen osallisia ja siihen hyväksyntänsä antanut. Tämä tie nyt vaan täytyy ihmiskunnan kulkea loppuun, todeta sen mahdottomuus ja idioottimaisuus. Ja sen jälkeen palata taas takaisin alkuun ja yrittää uudestaan. Ja se uudestaan yrittäminenkin tulee menee vituiksi, ellei menneistä virheistä oppia ota.

        Ihmiskunta on tuhoon tuomittu. Ja ansaitusti. Ihmiskunta on ryssinyt kaikki mahdollisuudet mitä on saanut ja tulee tekemään niin jatkossakin.

        Eikä Lao Tse mitään Nostradamusta leikkinyt kun nämä ajatuksensa ylös kirjoitti pyynnöstä. Eli ei ennustanut, vaan kertoi sen mikä oli tapahtunut jo aikaisemminkin.

        Sitä sama minäkin olen tässä yrittänyt teille kertoa. Tämä sama kierto, syineen ja seurauksineen, on tapahtunut lukemattomia kertoja ennenkin ja kaikkialla missä on elänyt ihmisiä yhteiskunnissa. Ja edelleen kierretään samaa kehää. Eikä tämän ketjun rikkoutumista ole edelleenkään näköpiirissä.

        Minusta Nietszche kirjoitti tästä aika hyvin Näin Puhui Zarathustrassa, mikä toimii erittäin hyvin juuri tähän Sannikka/Ebrahimi/Valtaoja kohuun:

        "Kun sanotaan, että tarkoitus keinot pyhittää, sanon minä, että hyvät keinot ne on, mitkä kaiken tarkoituksen pyhittää..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt eletään ikävän kummallista lokeroinnin aikakautta, jossa ei osata käyttäytyä, vaan haukutaan ja mesotaan 🙁.

        - Sheena

        Niin ja se lokerointi... :)

        Cis-sukupuoli. Heterot. Trans. Homo. Lesbo. Muunsukupuolinen. Intersukupuolisuus(mikä on poikkeama, eli hermafrodiitit) ja mitä kaikkea muuta. Valitse lokerosi ja paikkasi. Millään muulla ei ole mitään väliä... :)

        Kannattaa oikeasti pysähtyä miettimään, että what the fuck is going on in this fucking world? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus Tao Te Kingistä, mikä on kirjoitettu jo kait jotain 3000 vuotta sitten:

        "Ylhäistä hyvettä ei hyveenä tunnusteta ja sen tähden se on hyveen oikea olemus.
        Alemmalla hyveellä on hyveen leima ja sen tähden siltä puuttuu sen olemus.
        Ylhäinen hyve on itsestääntuleva eikä pyydä kunniaa.
        Alempi hyve on vehkeilevä ja vaatii tunnustusta.
        Korkeampi hyväntahtoisuus toimii pyytämättä itselleen kunniaa.
        Korkeampi oikeus toimii, mutta sillä on myöskin vaatimuksia.
        Alempi hyödynetsintä on vehkeilevä ja sen tähden sitä ei kukaan kunnioita.
        Sen tähden se paljastaa käsivartensa ja ponnistautuu väkivallalla.
        Siten tapahtuu, että kun Tao on kadonnut, hyve astuu sen tilalle.
        Kun hyve on kadonnut, astuu hyväntahtoisuus sen paikalle.
        Kun hyväntahtoisuus on kadonnut, astuu oikeus sen paikalle.
        Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä sen paikalle.
        Mutta hyödynetsintä on ainoastaan oikean ja toden varjo ja on
        hämmennyksen enne.
        Pintapuolinen hyve on ainoastaan Taon kiiltokuva ja hullu
        käyttää sitä hyväkseen. "

        Mitäs luulet mitä aikakautta nyt eletään ja mitä woke-kulttilaiset, feministit(intersektionaaliset whatever), kapitalistit, vasemmisto, vihreät yms. edustavat? :)

        Tuossa oli todella paljon tiivistettyä ajatusta ja ohjetta erottaa asiat toisistaan. Miten moisen mestarin kirjoituksiin päädyit?

        t. sxth


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa oli todella paljon tiivistettyä ajatusta ja ohjetta erottaa asiat toisistaan. Miten moisen mestarin kirjoituksiin päädyit?

        t. sxth

        Sanotaan nyt niin, että moni niistä on löytänyt minut enkä minä niitä. :) Vähän sama kaikessa hyvässä, mitä Elämä on eteeni heittänyt. En ole etsimällä niitä löytänyt, vaan se kaikki hyvä on löytänyt minut kun olen ollut valmis siihen... :)

        Esimerkiksi Friedrich Nietszche löysi minut mitä eriskummallisemmalla tavalla. Olin joskus 3kymppisenä radalla yhden edesmenneen hyvän frendini kanssa (rauha hänen sielulle) ja yksi aamu sitten hirveässä krapulassa paranneltiin hänen kämpillä maailmaa ja odoteltiin Alkon aukeamista. Oli aika vaikea vaihe elämässäni silloin menossa. Keskusteltiin tovi, jos toinenkin maailmasta ja ihmisistä. Frendi kuunteli minua ja kysyi, että olenko ikinä lukenut Nietszchea? Sanoin, että en, vaikka kuullut hänestä olinkin. Siihen hän totesi vaan, että mun pitäisi lukea häntä, koska kuulostan häneltä... :)

        Jotenkin samalla tavalla on moni muukin elämässäni vaan löytänyt minut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta intersektionaalinen feminismi on kuitenkin ok?

        Sehän on jokaisen oma asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tapauksessa että se määritellään kuten minä määrittelen, rakkaus edellä.

        - Sheena

        Näin juuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saamelaisten käsitöiden ostaminen saamelaisilta itseltään ei ole kulttuurin omimista mikä on aika vieras käsite itselleni, luin siitä ensimmäistä kertaa Chisun kohun aikana. Mutta onhan siinä pointtia jossain tapauksessa. Esimerkiksi jos kiinalaiset myyvät kiinassa tehtyjä saamelaisia tai vaikka Pohjois-Amerikan intiaanien käsitöitä, se on kulttuurin omimista, tai sen hyödyntämistä taloudellisesti.

        Sellainen havaitsemani pointti vielä, että ostin joskus ajat sitten kauniin unisiepparin (Kiinassa tehty, tosi harvinainen erikoispoikkeus minulta) kuuluisasta kyläkaupasta Suomessa. Ajattelin auttaisiko se uniongelmiini. No ei todellakaan auttanut. Tarkastelin unisiepparia ja totesin sen olevan liian vaisu ja tasainen, lähes yksivärinen. Eihän sellainen voi toimia, uneni ovat monimutkaisia ja täysin käsittämättömiä... annoin sen lapselleni koristeeksi. Sitten myöhemmin näin markkinoilla Pohjois-Amerikan alkuperäiseen etniseen vähemmistöön kuuluvan ihmisen, joka möi itse oikeista aineista tekemiään sieppareita. Se toimi kyllä, nukun paremmin. Elikkäs on kuten ennenkin; alkuperäinen on parempi kuin kulttuurisesti omittu. Alkuperäinen on kultturillinen esine, kulttuurisesti omittu on vain pelkkä esine, siinä missä miljoona muuta pelkkää esinettä 🤔.

        Ideologioista tiedän lähinnä poliittiset suosituimmat eli liberalismi, sosialismi ja konservatismi. Nykyään Suomessa ja Euroopassa ei ainakaan vaadita minkään niistä "puhdasoppisuutta" mikä on erittäin hieno asia. Ja se että täällä voi elää kiinnittämättä edes huomiota mihinkään ideologiaan.

        Uskontojen "puhdasoppisuutta" vaaditaan aikalailla vain valtiossa, joissa uskonto on samalla laki ja politiikka.

        - Sheena

        Näin on.


    • Anonyymi

      Mikä onkaan se polttoaine ,josta tämäkin roihunta sai voimansa näilläkin palstoilla,pahempana kuin itse televisio-ohjelma.

      • Anonyymi

        Millä tavalla tämän aloituksen keskustelu on pahempi kuin se ohjelma?


    • Anonyymi

      Suomen valtio on itsellenikin jo velkaa mutamia kymmeniä miljardeja, milloinkahan maksaa velkansa takaisin?

    • Anonyymi

      Autojen sisällä voi olla piileskellä korona-virusta kopin sisällä, mutta niin joku peli koronan-kunniaksi aivastus-pe3li Covid 3D - The Sneezers, herra aivastaja.

    • Anonyymi

      Mistä siinä Sannikka-kohussa oli kyse?

      • Anonyymi

        Yle areena ja Sannikka. Kai se vielä löytyy sieltä ajankohtaisohjelmien joukosta.


    • Anonyymi

      Neuvostoliitossa käydessäni välttelin sikäläisille opiskelijoille käyttää ryssä-sanan tyyppistä venäjänkielistä sanaa ruskij. Sanoin sovjetskij. Vastapuoli lähes loukkaantui ja tosi painokkaasti sanoi, että ei hän ole sovjetskij , vaan ruskij. - Sovjetskij saattoi hänelle tarkoittaa Neuvostoliiton vähemmistökansalaisia, ala-arvoisempia kuin aitovenäläiset.
      Olen Valtaojan kannalla, että sanan sinänsä ei kuulu loukata, vaan sen käytön yhteydessä paljastuva sanan käyttämisen tarkoitus.
      Mielestäni Nunnuti-nunnuti ja romanivähemmistön puhenuotin matkiminen ovat molemmat rasismia. Niissä kuulemani käyttöyhteys lähentelee ilkkumista ja koulukiusaamisesta tuttua toisen ala-arvoistamista.

      Valtaoja ei ala-arvoistanut mustia, kun painotti, että neekeri-sana oli suomen kielessä 60-luvun alkuun asti syrjimätöntä , neutraalia puhetta. Esimerkkinä sanan arvolatauksesta oli tavallista lehtimiestä arvostetummasta sanomalehtimies-lahjakkuudesta käytetty sana lehtineekeri.
      Pilkka-sanaksi neekeri-sanan englanninkielinen vastine tuli, kun se lausuttiin amerikkalaisten rasistien suusta. Suomessa ei mielestäni milloinkaan ole sen suomenkielistä vastinetta lausuttu pilkka- tai ala-arvoistamistarkoituksessa.

      • Anonyymi

        Jatkoa:
        Buumeri-sanasta olen loukkaantunut. Aistin sen käyttötarkoituksessa ivaa tai vähintään epäystävällistä vinoilua, kun pääministerin arvovallalla se lanseerattiin jäädäkseen.


    • Anonyymi

      Taidan muuttua rasistiksi tämmösten paskan takia! Ja siihen minulla on oikeus!

    • Anonyymi

      Wokehommelit tuntuu välillä olevan sitä, että saa salonkikelpoisesti lähetellä naisihmiselle tietenkin laittomia uhkauksia ja herjauksia väärän kampauksen takia (tapaus Chisu) Hyvä vihervassarit, ei ole kehumista aina teissäkään

      • Anonyymi

        Lisään, että joskus ne feminismillä pätevät on kaikkein piilovihaisimpia naisia kohtaan oikeasti


    • Anonyymi

      Woke-kultti on kaikkea sitä mitä persut vastustavat.

      • Anonyymi

        Sitä pitäisi kaikkien muidenkin tervejärkisten vastustaa. Se on pesiytynyt maailmanlaajuisesti eri yliopistoihin ja sieltä valmistuvat tulevat tulevaisuudessa päättämään meidän kaikkien asioista enkä usko, että kukaan täysjärkinen sellaista tulevaisuutta haluaa. Tämä on se asia, missä kannattaa unohtaa se persuviha ja keskittyä enemmän siihen itse asiaan, eli woke-kulttiin ja mitä se ajaa. Ja minkälaisin keinoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä pitäisi kaikkien muidenkin tervejärkisten vastustaa. Se on pesiytynyt maailmanlaajuisesti eri yliopistoihin ja sieltä valmistuvat tulevat tulevaisuudessa päättämään meidän kaikkien asioista enkä usko, että kukaan täysjärkinen sellaista tulevaisuutta haluaa. Tämä on se asia, missä kannattaa unohtaa se persuviha ja keskittyä enemmän siihen itse asiaan, eli woke-kulttiin ja mitä se ajaa. Ja minkälaisin keinoin.

        Sitähän persut toivovat kuten stalinistit 1970-luvun lopulla jotta kaikki tervejärkiset ihmiset lakkaavat ajattelemasta ja antavat persupuolueen hoitaa ajattelemisen. Näin toimitaan Valko-Venäjällä ja hyvä olis Suomeenkin saada sama juttu käyntiin. Ajattelemisesta ei saa mitään muuta kuin haitta-ajatuksia ja kuusitoista vuotta vankeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän persut toivovat kuten stalinistit 1970-luvun lopulla jotta kaikki tervejärkiset ihmiset lakkaavat ajattelemasta ja antavat persupuolueen hoitaa ajattelemisen. Näin toimitaan Valko-Venäjällä ja hyvä olis Suomeenkin saada sama juttu käyntiin. Ajattelemisesta ei saa mitään muuta kuin haitta-ajatuksia ja kuusitoista vuotta vankeutta.

        Persuja ehtii vihaamaan myöhemminkin. Ne ovat huomattavasti pienempi paha kuin woke-kultti mikä on soluttautunut vähän kaikkialle ja mille on annettu kohtuuttoman paljon tilaa ja huomiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persuja ehtii vihaamaan myöhemminkin. Ne ovat huomattavasti pienempi paha kuin woke-kultti mikä on soluttautunut vähän kaikkialle ja mille on annettu kohtuuttoman paljon tilaa ja huomiota.

        Missä se woke kultti on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se woke kultti on?

        Tämä on todella tyhmä kysymys kuurolta ja sokealta. En kommentoi tähän yhtään enempää. Mutta ehkä joku muu tekee sen minun puolestani. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se woke kultti on?

        Helsingin kaupunginvaltuustossa on 62 lahkolaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin kaupunginvaltuustossa on 62 lahkolaista.

        Perhuule nyt tarttis saada Helsinki takaisin. Mitä tekevät persut silloin kun heitä tarvitaan ? Nyt tarttis mobilisioida Soldiers of Persuland -sotilaat tunkeutumaan Helsingin kaupungin talolle kuten Amerikan persut toimivat Capitolilla. Perhhulles sentään ja Suomi takaisin !


    • Anonyymi

      Chisuko se nyt oli laittanu nää pikkuletit, ja ne on nyt nykyään paheksuttavaa kulttuurista omimista. Bo Derekillähän ne aikoinaan oli siinä yhdessä leffassa. Afroamerikkalaiset naiset sitte letittää ne omat hiuksensa päätä myöten ja niihin sitten ommellaan kiinni pitkät suorat hiukset. Mitä tämä sitten on. Tai Afrokiharien suoristelu.

    • Aikoinaan piti Suomessakin olla edistyksellinen, ja tasan sitä samaa paskaa tarkoittaa pienillä hienosäädöillä wokekin.

      Valta ei ole sitä, että pääsee hallitukseen kirjoittamaan muutaman vuoden budjetin.

      Valta on sitä, että pääsee määräämään mitä ihmiset saavat ajatella, ja rangaista väärinajattelemisesta.

      Valta on sitä, että ihmisiä houkutellaan tv-studioon ja heitä vastaan hyökätään raivopäisesti, sillä seurauksella, että lopulta hyökkääjältä pyydetään anteeksi että hän koki olonsa turvattomaksi.

      Valta on sitä, että merkittävän yrityksen johtavassa asemassa olevalta ihmiseltä pyydetään koti- ja perhearvoja käsittelevä haastattelu, jonka jälkeen kyseistä ihmistä vastaan nostetaan vainokamppanja, että hänet on erotettava haastattelussa kertomiensa perhearvoasioiden vuoksi, jonka vuoksi kyseinen henkilö lopulta erotetaan yrityksestä.

      Valta on sitä, että vaaditaan ja otetaan. Valtaan alistuminen on myöntymistä ja mukailemista.

      Pyrkimykset valtaan pelkästään valtaanpääsyn vuoksi toteutetaan yleensä katteettomilla lupauksilla, varteenotettavilla uhkauksilla ja valtapyrkimyksen vastustamiseen ryhtymisen pelolla.

      • Anonyymi

        Valta syntyy karisman esille houkuttelemana.
        Stalinin karisma piti - ja on noussut uudelleen arvoon. Stalin aiheetta pelkäsi karismansa pettämistä toisten mahdollisesti nousevan karisman takia. Massamurhat karisma kesti.

        Stalinin ylivoimainen karisma puri Neuvostoliiton Kansainliitosta Suomeen hyökkäyksen erottamiin Rooseveltiin ja Churchilliin, kun nämä Teheranin konferenssissa marras-joulukuussa 1942 jo pitivät Suomeen hyökkäyksen lopputulosta, Karjalan luovuttamista, oikeutettuna.
        Kerrotaan, että Stalinilla oli tapana myöhästyä tunti noista länsi-palavereistaan. Kun hän sitten viimein saapui, Churchill ihmetellen muisteli, että jokin magneettinen voima pakotti hänet nousemaan seisomaan. Oikeampi olisi ollut pieni mielenilmaus, miksi Stalin odotutti saapumistaan.

        Putin on ottanut mallia Stalinista. Jopa paavi joutui tunnin odottamaan myöhästynyttä Putinia. Samoin Niinistö nyt tänä vuonna. Karismaa voi siis kasvattaa, kun sille ensin on muutenkin pohjaa.

        Hitlerin karjunnan karisma tuntuu käsittämättömältä, jos sellaista yrittäisi joku Suomessa.
        Jotkin saksalaispoliitikot - ei Merkel - myös huitovat ja huutavat nykypäivänäkin.

        Nyt on jonkinlaista karisman rakentamisyritelmää woken nimissä. Martin Luther Kingillä karismaa oli, mutta ei sentään jokaisella pienellä pyrkyrillä, jos ei ole ennestään pohjaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valta syntyy karisman esille houkuttelemana.
        Stalinin karisma piti - ja on noussut uudelleen arvoon. Stalin aiheetta pelkäsi karismansa pettämistä toisten mahdollisesti nousevan karisman takia. Massamurhat karisma kesti.

        Stalinin ylivoimainen karisma puri Neuvostoliiton Kansainliitosta Suomeen hyökkäyksen erottamiin Rooseveltiin ja Churchilliin, kun nämä Teheranin konferenssissa marras-joulukuussa 1942 jo pitivät Suomeen hyökkäyksen lopputulosta, Karjalan luovuttamista, oikeutettuna.
        Kerrotaan, että Stalinilla oli tapana myöhästyä tunti noista länsi-palavereistaan. Kun hän sitten viimein saapui, Churchill ihmetellen muisteli, että jokin magneettinen voima pakotti hänet nousemaan seisomaan. Oikeampi olisi ollut pieni mielenilmaus, miksi Stalin odotutti saapumistaan.

        Putin on ottanut mallia Stalinista. Jopa paavi joutui tunnin odottamaan myöhästynyttä Putinia. Samoin Niinistö nyt tänä vuonna. Karismaa voi siis kasvattaa, kun sille ensin on muutenkin pohjaa.

        Hitlerin karjunnan karisma tuntuu käsittämättömältä, jos sellaista yrittäisi joku Suomessa.
        Jotkin saksalaispoliitikot - ei Merkel - myös huitovat ja huutavat nykypäivänäkin.

        Nyt on jonkinlaista karisman rakentamisyritelmää woken nimissä. Martin Luther Kingillä karismaa oli, mutta ei sentään jokaisella pienellä pyrkyrillä, jos ei ole ennestään pohjaa.

        Itse näkisin asian pikemmin niin, että valta saa ihmiset käyttäytymään tavalla, mikä herättää ihastusta ja sitä kautta näkyy karismana.

        Tuskinpa Stalinissa oli paljonkaa karismaa maantierosvona, taikka Hitlerillä maalatessaan tauluja kerjäläisenä Wienin kaduilla.


      • Anonyymi
        rytmimunat kirjoitti:

        Itse näkisin asian pikemmin niin, että valta saa ihmiset käyttäytymään tavalla, mikä herättää ihastusta ja sitä kautta näkyy karismana.

        Tuskinpa Stalinissa oli paljonkaa karismaa maantierosvona, taikka Hitlerillä maalatessaan tauluja kerjäläisenä Wienin kaduilla.

        Karismalla ja vallalla ei ole tekemistä toistensa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karismalla ja vallalla ei ole tekemistä toistensa kanssa.

        Valtaa tavallisessa kielenkäytössä tai teoriassa? Ihmiset käyttävät valtaa, eli soveltavat sitä omaan tyyliin(tyyli on vapaa)lol. Sitten on sitä alkuperäistä valtaaa johon kuuluu aito auktoriteetti henkilöön katsomatta. Toisin sanoen puolueellisuudesta vapaata valtaa. Vallan halussa ihminen ei ole tavoittanut vallan olemusta viel


    • Anonyymi

      Koko Woke-kulttuuri on höpöhöpöä. Menee samaan sarjaan lessujen ja muiden kulttien kanssa.

    • Anonyymi

      Minä en sitten ymmärrä tarvetta tunkea itseään niihin kuuluisiin lokeroihin. Toisaalta se estää kuulumasta oikeastaan mihinkään joukkoon. Tunnen olevani rajaton ja hieman vapaakin. Miksi olen sellainen? Aikoinaan tykkäsin pukeutua mustiin, silloin ysärillä, kun gootti oli kova sana. Pidin siitä väristä, pidin myös lämpimistä ajatuksista ja soitin iskelmäpändissä kitaraa. En sitten päässyt näiden erilaisten tyyppien suosioon, vaikka asiaankuuluvasti masensi ja kyseenalaistin valtavirtaa. Mutta en ollut erilaisten joukkoon sopiva. Olin liian erilainen siihen. En ymmärtänyt miksi piti kuunnella juuri sitä tiettyä musiikkia ja fanittaa vain niitä synkeitä elokuvia.

      Olen varmaan aika ärsyttävä esimerkki henkilöstä joka omii joka puolelta jotain, mutta ei ole koskaan mitään. Sellainen joka pitää hyväksi havaittuja niken lenkkareita Adidas hupparin kanssa samaan aikaan. Tyylivirhe jonka tiedostan täysin.

      Minusta on hienoa rääpäistä kermat sieltä täältä ja seurata muiden joukkoontumista ja sääntöjen kyttäämistä. Oli kyse sitten tyylistä, lahkoista tai ajattelusta.

      Mutta olenkin luova tapaus. Väistelen rajoja ja normeja mutten lakeja. Koska vankilaan en halua. Ihmiset otan ihmisinä.

      • Anonyymi

        monet ovat kutsutut mutta harvat valitut, ymmärrän lauseen niin että monet ihmiset ovat persoonina kutsuttu yksilöiksi mutta mukavuudenhalu joukkoon kuulumisen pakko tms saa valitsemaan helpomman tien. harvat kulkevat sitten sitä yksinäisempää maisemaa eteenpäin..


    • Anonyymi

      Woke on ilmiö jossa kaikki käyttävät samanlaista pipoa koska kaikilla on samanlainen pipo..?

    • Anonyymi

      Wokessahan lähdetään uhriutumisen ja eriytymisen tietä jota opetetaan kulttilaisille. Samalla kielletään yksilöjen vastuu ja vaikutus yhteisöönsä valintojensa kautta ja pyritään normalisoimaan negatiivisia asioita koska "ne kuuluvat syrjitylle ryhmälle".

      Tämä on kaikkein syrjivintä - se että nämä ryhmät nähdään kyvyttöminä toimimaan järkevästi, ottamaan vastuuta yhteisössä edes omasta osallistumisestaan ja käytetään omaa kohtaloa ihmiskilpenä etujen saavuttamiseksi. Se on halpamaista ja tämän mahdollistaa vain ulkoa iskostettu ja myönnetty uhristatus jonka perusteella voi lopettaa yrittämästä.

      Kun tätä tehdään niin silloin nimenomaan eriydytään kuplaksi joka ei todellakaan liitä tätä vähemmistöä osaksi yhteisöä vaan päinvastoin, eristää entinstä enemmän. Kärjistää - ja mikä pahinta - luo vastavoiman mikäli woke-yhteisö käyttää voimaansa negatiivisesti - kuten on käynyt. Tämä ns. Fake Woke liike on halpa, populistinen, uhriuttava ja aiheuttaa esimerkiksi suoraan rasismia ja saa rasismin näyttämään järkevämmältä. Fake Woke onkin eliitin tapa pitää kansa nekkasilla sensijaan että keskityttäisiin esim. miettimään kuka tätä maailmaa ohjaa ja kenellä on varallisuus. Niin kauan kuin vihollinen löytyy jostain muualta on valvova silmä tyytyväinen.

      https://www.youtube.com/watch?v=koO35JqBQMI

    • Sen mitä olen tuota ilmiötä seurannut, on aika häilyväistä vielä se sen määritys.

      Jokuhan teki tuosta jonkun tutkimuksen ja laati oikein mittarin siihen.

      Osa piti itseään Woke-tyyppinä, muttei mittarin mukaan ollut ihan sitä 100%;sti ja osa taas oli, vaikka itse väitti olemasta.

      Samoin minusta intersektionaalinen feminismikin hakee vielä rajojaan

      Kannattaa vähän kuullostella vielä joku 4-5 vuotta, jos nuo saa jonkinlaiset rajaukset, ennenkuin mitään niistä tuumii.

      Kuitenkin vaikka se yliopistolla myllännyt "afrikantähtikeissi" ois voitu hoitaa paremmin, eikä reagoida niin hätäsesti. Joku voi ja saa kokea sen rasistiseksi, että jossain juhlissa pukeudutaan afrikantähtipelin teemaan, mutta tarkoitus ei ole lienyt nostattaa valkoisten sortoa Afrikan alkuperäisväestöä kohtaan, kun on keksinyt teeman. 😄
      Pahoittelut ja ymmärrys jonkun opiskelijsn tuntemusta kohtaan ja seuraavana vuonna vaikka "hakkapeliittateema". Sitten voidaan heristää suomalaisina nyrkkiä muille kulttuureille. 😁

      • Woke-kultin esittelykin meni teeveessä niin pieleen, että näyttää koko kansa saaneen rokotteen kulttia vastaan. 🌹👀


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2287
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      174
      1369
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1167
    4. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1078
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1067
    6. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      89
      1053
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1005
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      937
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      910
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      63
      822
    Aihe