Turhia jopa vaarallisia varusteita nykyautoissa

Anonyymi

-Sähköisesti toimivat ovenkahvat

https://tekniikanmaailma.fi/teslan-futurististen-ovenkahvojen-vaitetaan-aiheuttaneen-amerikkalaismiehen-kuoleman/

-Kamerasivupeilit, siitä huonoja että kun ne vikaantuu, ei-turhantarkat käyttäjät eivät korjuuta niitä, ja mitä enemmän niitä tulee käyttöön, sitä todennäkösemmäksi muuttuu se että vikaantunut peili aiheuttaa onnettomuuden kun ei ole kerennyt korjuuttaa sitä, perinteisillä peileillä olisi vältetty sama onnettomuus



Laittakaa muita uusien autojen varusteita jotka voi olla vaarallisia, perusteluineen

16

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koskee kaikkea tekniikkaa, tärkeät asiat täytyy pitää yksinkertaisina, ei pidä sotkea niihin elektroniikkaa, sillon ne toimii.

    • Anonyymi

      Liian ärhäkkäästi ajoon puuttuva kaista-avustin.

    • Anonyymi

      pöhköinen ohjaustehostin, vikaantuessaan alkaa vängätä rattia johonkin suuntaan eikä pysy suorassa.

    • Anonyymi

      ”Tuli nielaisi auton ja poltti tohtori Awanin tunnistamattomaksi. Kaikki tämä johtui Model S:n ovenkahvoista, joihin ei päässyt käsiksi, ja siitä, ettei ovia voi avata millään muulla tavoin”, kanteessa kirjoitetaan.

      KANTEEN MUKAAN tulipalo alkoi auton akustosta. Sen mukaan Teslat ovat myös ”kohtuuttoman tulenarkoja”.

      Eihän tuollaisia romuja pitäisi edes sallia, toivottavasti ei tarvitse itse koskaan olla krematorion kyydissä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vain yksinkertaisille tolloloota kuskeille kaikki on muka jotenkin monimutkaista. Vastaavasti meille menestyjille tuo autojen huipputekniikka on jo ihan jokapäiväistä arkipäivää.

      Audi King
      -Teiden King-

      • Anonyymi

        Ongelmat arkipäivää, otan osaa.


    • Anonyymi

      Teslan sisällä pitäisi varmaan sitten aina kuljettaa teräväkärkistä vasaraa, jolla saa rikottua lasit hätätilanteessa.

      • Anonyymi

        Onko muka sisäkahvatkin sähkötoimisia? Vaikka eihä se mikä ihme oo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko muka sisäkahvatkin sähkötoimisia? Vaikka eihä se mikä ihme oo

        Kai ne teslassa ovat.

        Toisaalta:

        Monessa autossa se mekaaninen oven sisäkahva on vaijerin avulla liitetty oven lukkoon.

        Näinollen vaijerin katkeaminen aikaansaa myös sen, ettei sisäkahva toimi.

        Se on hyvä kysymys, kumpi on isompi riski: mekaanisen vaijerin katkeaminen vai vika auton sähköjärjestelmässä, joka estää sähkölukon avaamisen painonapilla.

        Monessa autossa on keskuslukituksen painonappi, joka usein on jopa ns "keinukytkin" -painonappi, eli napin toista päätä painamalla keskuslukitus lukitsee auton ja päinvastaista päätä painamalla avaa lukituksen. Mutta tuo "avaus" ainoastaan avaa lukituksen, mutta ei avaa ovea, vaan ovi pitää vielä avata joko sisäkahvasta tai oven ulkopuolisesta kahvasta.

        Sisäkahvan hajotessa siis ulos pitäisi päästä, kun ensin avaa oven ikkunan, ja sitten avoimen ikkunan läpi avaa oven ulkokahvasta. Toki, jos sähköikkuna lakkaa toimimasta, niin tuokaan keino ei tehoa, vaan sitten pitää käyttää toista ovea (onneksi on 4 -ovinen) ja takaluukku hätäavauskahvalla lisäksi.

        Tosin tuo hätäavauskahva on sikäli naurettavassa paikassa, että jos tavaratilassa on vaikkapa arkkupakastin, niin siihen hätäavauskahvaan ei pääse käsiksi, eli jos sähköavaus vikaantuu arkkupakastimen ollessa tavaratilassa, niin takaluukkua ei saa autoa rikkomatta auki !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ne teslassa ovat.

        Toisaalta:

        Monessa autossa se mekaaninen oven sisäkahva on vaijerin avulla liitetty oven lukkoon.

        Näinollen vaijerin katkeaminen aikaansaa myös sen, ettei sisäkahva toimi.

        Se on hyvä kysymys, kumpi on isompi riski: mekaanisen vaijerin katkeaminen vai vika auton sähköjärjestelmässä, joka estää sähkölukon avaamisen painonapilla.

        Monessa autossa on keskuslukituksen painonappi, joka usein on jopa ns "keinukytkin" -painonappi, eli napin toista päätä painamalla keskuslukitus lukitsee auton ja päinvastaista päätä painamalla avaa lukituksen. Mutta tuo "avaus" ainoastaan avaa lukituksen, mutta ei avaa ovea, vaan ovi pitää vielä avata joko sisäkahvasta tai oven ulkopuolisesta kahvasta.

        Sisäkahvan hajotessa siis ulos pitäisi päästä, kun ensin avaa oven ikkunan, ja sitten avoimen ikkunan läpi avaa oven ulkokahvasta. Toki, jos sähköikkuna lakkaa toimimasta, niin tuokaan keino ei tehoa, vaan sitten pitää käyttää toista ovea (onneksi on 4 -ovinen) ja takaluukku hätäavauskahvalla lisäksi.

        Tosin tuo hätäavauskahva on sikäli naurettavassa paikassa, että jos tavaratilassa on vaikkapa arkkupakastin, niin siihen hätäavauskahvaan ei pääse käsiksi, eli jos sähköavaus vikaantuu arkkupakastimen ollessa tavaratilassa, niin takaluukkua ei saa autoa rikkomatta auki !

        Ei ne sisäkahvat yleensä vaijerilla ole vaan vivuilla, vain takaoven avaus vaijerilla ellei ole sähköinen. Harvemmin kaikissa ovissa mekaaniset lukot ja ikkunan veivit menee yhtä aikaa rikki. Autossa kannattaisi olla myös ikkunavasara ja turvavyön leikkuri.


    • Anonyymi

      Mitä uudempi ja kalliimpi nykyauto tietokoneineen niin todennäköisemmin joutuu onnettomuuteen. Niiden hallinta on täysin poissa liikenneturvallisesta liikkumisesta kun ajaminen on tunnotonta ja kuljettajan havainnointi on muualla kuin itse liikenneympäristössä. Toinen syy onnettomuuksiin on kuljettajan itsekkyys ja puutteellinen huomioiminen ja välittäminen muista tielläliikkujista.

    • Anonyymi

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elon-muskin-lausahdus-vuodelta-2017-asettuu-nyt-uuteen-valoon-hakkeri-oli-juuri-loytanyt-keinon-saada-maailman-kaikki-teslat-haltuunsa/7913878

      Sellaset autot joissa on jatkuva nettiyhteys, voi olla että hakkerit ottaa auton hallintaan/varastaa auton, vaikka epätodennäköstä sekin niin mahdollista. Ainakin tuossa teslassa on ollut suora yhteys auton ohjauskeskukseen.

      Sen sijaan jatkuva yhteys kannattaisi olla vain gps:n päivitykseen ja netin käyttöä varten. Taatusti gps:n pystyy ohjelmoimaan siten että vaikka se ohjaisi autoa niin nettiyhteys rajautuisi vain gps:n päivitykseen vaikka gps ns. ohjaa autoa, silti auton ohjausyksiköllä ei ole minkäänlaista yhteyttä nettiin.

      Päivityksistä sen sijaan tulisi ilmoitus auton nettiin/käyttäjän puhelimeen/sähköpostiin ja päivitys pitäisi itse asentaa, toisin sanoen kytkeä netti päivitystä varten auton ohjausyksikköön, sellasen pystys ohjelmoimaankin siten että netti kytkeytyy itsekseen päivityksen jälkeen pois. On tietysti mahdollista että päivityksen aikana hakkeri voi jotain tuhoja tehdä mutta pienentäisi todennäköisyyttä että hakkeri vaikka kesken ajon kaappaa auton/varastaa, jos netti auton ohjausyksikköön on 99% ajasta pois päältä.

      • Anonyymi

        GPS toimii satelliittiyhteydellä, mutta tesla haluaa seurata autoja reaaliajassa. Keräävät kaiken mahdollisen tiedon, sijainti, nopeus, kiihtyvyys jne, niitähän on hyvä myydä mainostajille, vakuutusyhtiölle, poliisille.. En ihmettele jos kamerat kuvaa myös sisätiloja ja kuuntelevat puheenkin.


      • Anonyymi

        "On tietysti mahdollista että päivityksen aikana hakkeri voi jotain tuhoja tehdä "

        Oikein olisi päivityspaketin digitaalinen allekirjoitus esim. RSA -algoritmillä, jolloin auton tietokoneella on hallussaan julkinen avain, jolla voi ainoastaan tarkistaa digitaalisen allekirjoituksen aitouden, mutta tuon allekirjoituksen tekee autovalmistaja salaisella avaimella.

        Jos tietoturva halutaan ottaa vakavasti, niin se salaisella avaimella allekirjoittaminen pitäisi tehdä tietokoneella, jossa ei ole nettiyhteyttä, ja siirtää tiedosto vaikkapa USB -muistitikulla.

        Lisäksi se salainen avain pitäisi säilyttää kassakaapissa silloin, kun sitä ei käytetä.
        Tämä minimoisi riskin, että joku hakkeri varastaa sen salaisen avaimen.

        Tällainen käytäntö varmistaisi sen, että päivityspaketti on sellainen, miksi autovalmistaja sen haluaa, eli estäisi kolmansien osapuolten tekemät luvattomat muokkaukset ohjelmistopäivityspakettiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe