Uskontojen tukeminen historians ja arkeologiaan ärsyttää ja suututtaa ihmisiä

Anonyymi

Minua kuten monia muitakin normaaleja ihmisiä lähinnä ärsyttää ja suututtaa se, miten historian tutkimuksessa ja arekeologiassa yliuskonnollistetaan muinaisia ihmisiä ja näiden rakennuksia. Esimerkiksi Stonehenge, Göbekli Tepe ja pyramidit ovat hyvinkin voineet olla sekulaareja ja ei-uskonnollisua rakennelmia ilman mitään uskonnollista merkitystä ja tarkoitusta. Ja siinä on myöskin se miksi nykyään meidän tavallisten ihmisten (ei siis tutkijoiden) keskuudessa on tullut suosituiksi valtatieteestä poikkeavat vaihtoehtoiset selitykset noiden rakennusten olemassaololle joilla ei ole mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa samalla kun tutkijat hihhuloivat ja tunkevat jumalaan joka paikkaan. Ei tämän päivän ihmistä kiinnosta että uskoiko muinainen ihminen johonkin Zeus-tonttuun tai paimenten vuohijumalaan. Jos halutaan tehdä ihmisiä kiinnostavaa tiedettä niin kannattaisi unohtaa se jumalten kanssa hihhulointi ja keskittyä tutkimuksessa siihe mitä mmuinaist ihmiset ajattelivat, miten he elivät ja millainen heidän normaali arkensa oli.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Löytyyhän noita huru-ukkoja alalta kuin alalta. TKK:ssa oli aikoinaan tosiuskovainen kristitty sähkötekniikan professorina. Onneksi ei tyrkyttänyt mitään jumaluutta sähkön keksijäksi. Helsingin yliopistolla oli aikoinaan yksi sääprofessori joka kivenkovaan uskoi ihmisen aiheuttamaan ilmastonlämpenemiseen.

      • Anonyymi

        Maailmalla on kymmeniätuhansia säätieteilijöitä ja ilmastotutkijoita, joiden mielestä ilmaston lämpeneminen on ihmisen aiheuttamaa. Päinvastaista mieltä ei tutkijapiireissä enää taida olla juuri kukaan.

        Olin joskus kauan sitten SähkötK:lla. Siellä vaikutti uskovainen opettaja Harjunpää. Opettajana hän oli parhaita, mutta hänellä oli tapana jakaa uskonnollisia lentolehtisiä joka kurssin alussa.
        Eräässä kurssimonisteessa irvailtiin hänen opetuksestaan:
        " Totisesti minä sanon teille veljet, ennen kuin viisi tauta on kulunut, niin katso, transistori on tukossa. "

        Mutta kuten kerroin, hän oli opettajana hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmalla on kymmeniätuhansia säätieteilijöitä ja ilmastotutkijoita, joiden mielestä ilmaston lämpeneminen on ihmisen aiheuttamaa. Päinvastaista mieltä ei tutkijapiireissä enää taida olla juuri kukaan.

        Olin joskus kauan sitten SähkötK:lla. Siellä vaikutti uskovainen opettaja Harjunpää. Opettajana hän oli parhaita, mutta hänellä oli tapana jakaa uskonnollisia lentolehtisiä joka kurssin alussa.
        Eräässä kurssimonisteessa irvailtiin hänen opetuksestaan:
        " Totisesti minä sanon teille veljet, ennen kuin viisi tauta on kulunut, niin katso, transistori on tukossa. "

        Mutta kuten kerroin, hän oli opettajana hyvä.

        Tarkoitat varmaan että itse itsensä nimittäneiden ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen uskovien tietäjien joukossa ei ole montakaan sellaista joka ei usko ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen.


    • Anonyymi

      Uskonto on helppo selitys jollekin mistä ei oikeasti tiedetä. Itse ainakin uskon siihen että suurin osa uskonnosta on ihan keksimällä keksittyjä jossain kuninkaan ruokapöydän ääressä, jotta sitten tavallista kansaa voitiin alistaa ja riistää uskontojen varjolla.

      • Anonyymi

        Uskonto on myös melko todennäköinen selitys rakennelmalle, jolla ei ole järjellistä käyttötarkoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonto on myös melko todennäköinen selitys rakennelmalle, jolla ei ole järjellistä käyttötarkoitusta.

        Ai kuten vaikka tämän päivän taideteoksille?


    • Anonyymi

      "Ei tämän päivän ihmistä kiinnosta että uskoiko muinainen ihminen johonkin Zeus-tonttuun tai paimenten vuohijumalaan. Jos halutaan tehdä ihmisiä kiinnostavaa tiedettä niin kannattaisi unohtaa se jumalten kanssa hihhulointi ja..."

      Varsinaisesti et ehdota minkään ongelman ratkaisua tuossa, vaan toistat samaa epistemologiaa. Ainoa ero on, että ehdotat toisenlaista sarjaa etukäteen muodostettuja vinoumia tehdäksesi aiheen suositummaksi, mikä taas ei vahvista mitään ns. totuuden löytämisen suhteen.

      "...keskittyä tutkimuksessa siihe mitä mmuinaist ihmiset ajattelivat, miten he elivät ja millainen heidän normaali arkensa oli."

      Mistä lähteista arvelit ammentavasi niin erilaisten ja tuhansien vuosien aikaetäisyydellä toisistaan olleiden kulttuurien (Göbekli tepe, Stonehenge) jäsenten ajatuksia? Jos haluat tehdä "ihmisiä kiinnostavaa tiedettä", eli oletettavasti jotain sensaatiohakuista Ancient Aliens -tavaraa, voisit vain käyttää mielikuvitusta ja julistaa ne avaruusalusten tukikohdiksi. Tietysti löytäisit itsesi lopulta vielä hankalampien kysymysten ääreltä yrittäessäsi järkeillä miksi tähtienvälisiä etäisyyksiä ylittävät olennot tarvitsivat kivikehiä avaruusaluksilleen ja lopulta jopa History Channelin katsoja vaihtaisi kanavaa.

      Lopuksi, pääosan noista samoista ajatuksista listasi von Däniken omassa -68 bestsellerissään "Vieraita avaruudesta". Hän läimi teoksessaan ankarasti arkeologeja näiden vanhoillisesta sokeudesta ja kyvyttömyydestä nähdä hänen avaruusaluksiansa kattoteemana kaikkialla ihmisten historiassa. Samalla kuitenkin käy erittäin selväksi ettei von Däniken tuntenut arkeologian metodeja niin kauhean syvällisesti.

      ///MeAgaln

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe