Ketjujen öljyäminen

Unski

Hävettää kysyä, mutta miten suosittelette öljyämään pyörän ketjut? Aikoinaan maalla joskus vuonna yksi ja kaksi ruikin aina sellaisella tippakannulla jotain voiteluainetta ketjuille. Nykyisenä kaupunkilaisena hankin pyörän vasta nyt, enkä oikein tiedä miten menetellä nyt tuon voitelun kanssa. Onko esim. sprayjuttuja käytettävissä vaiko ihan oikeaa öljyä pitäis laittaa, entä mitä öljyä???


Kiitos jo etukäteen.

27

32280

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      eli haet vaan ja ainoastaan pyöräliikkeestä sen teflon pohjaisen spray-voitelupurkin ketjulle !

      Mitään tippakannuöljyjä ymv et sitten laita , onko selvä ?

    • T.K.

      Joo eli ostat Weldtiten TF2 teflon spraytä sekä Shimano ketjuöljyä. Ketjun puhdistuksen jälkeen on käytettävä aina kunnon öljyä. Mutta sitä öljyä ei saa laittaa ihan älyttömiä määriä. Liika öljy pyyhitään vaikka jollain kankaalla pois. Sitä TF Kakkosta sitten käytät vaijereihin vaihteisiin ym... . ja se toimii muuten hyvin myös puhdistusaineena.

      • oily

        Vai että teflon spraytä...
        Johtuuko ketjujen venyminen siitä, että on käytetty huonoa voiteluainetta?
        Arvaan, että ei johdu. Ketjut venyvät aikanaan käyttökelvottomiksi ja ne pitää vaihtaa.
        Eikö siis ole ihan sama voiteleeko ne supermarketista parilla eurolla ostetulla ompelukoneöljyllä vai pyöräliikkeen huippukallilla teflonluomuksella kun valinta ei vaikuta niiden käyttöikään juuri yhtään?


      • oily kirjoitti:

        Vai että teflon spraytä...
        Johtuuko ketjujen venyminen siitä, että on käytetty huonoa voiteluainetta?
        Arvaan, että ei johdu. Ketjut venyvät aikanaan käyttökelvottomiksi ja ne pitää vaihtaa.
        Eikö siis ole ihan sama voiteleeko ne supermarketista parilla eurolla ostetulla ompelukoneöljyllä vai pyöräliikkeen huippukallilla teflonluomuksella kun valinta ei vaikuta niiden käyttöikään juuri yhtään?

        Hei

        Noissa ketjuspräyssä on se taika että se menee liikkuvien osien väliin ja voitelee.
        Paksut tökötit jäävät ketjujen pinnalle.
        Tavallisen kaupunkipyörän minä voitelen nk. ompelukoneöljyllä eli yleisvoiteluöljyllä säästösyistä.

        Ketjujen venymisessä ratkaisevinta on ketjujen laatu.
        Jos ostat halpakaupasta ketjut ovat ne kuin kuminauhaa ja venyvät heti, eli kunnon ketjut materiaali on avainasia.

        yst. jari


    • T.K.

      Tosiaan unohtui sanoa että pyörää pitää kuunnella. Kaikki "sivuäänet" kertonat että jotain on vialla esim. ketjujen "kitinä" on merkki siitä että olisi aika laittaa sitä öljyä. Puhdista pyörä n. kerran viikossa ja voitelet kaikki osat. Itse harrastan maastopyöräilyä ja pesen pyörän melkein joka lenkin jälkeen. Käyppäs katsomassa huolto ohjeita osoitteessa www.fillari.com Sieltä löytyy sellainen "pyöräkorjaamo" osio.

    • Unski

      Älkää nyt hermostuko, mutta kaverini kertoi laittavansa perheensä pyörien ketjut kerran vuodessa yöksi moottorisahan teräketjuöljyyn likoamaan ja valuttaa sitten öljyn sanomalehden päälle. On kuulemma ykköshomma? Vaikuttaa liian isotöiseltä minun makuuni. Kommentteja.

      • turhaa työtä

        Eikö olisi helpompi uusia ketjut kerran vuodessa? Eihän ne kultaa ole.


    • vanhasetä

      Niin ja syitä on kaksi.
      1.
      Ompelukoneöljy on tehty aivan eri rasituksille ja tietysti ensimmäinen tarkoitus on voidella, mutta toinen tarkoitus on olla tahraamatta.
      Ompelukoneöljy ei ole tarkoitettu lainkaan kosteisiin paikkoihin.

      2.
      Ketjuöljyn ensimmäinen ehto pitää olla että se todella menee rullien sisään, sieltä se kuluu.
      Eli öljyn pitää olla erittäin ohutta ja jopa edellistä öljyä pehmittävää.

      Ja paras tapa on laittaa ketjut vaikka kattilaan moottoriöljyyn ja kuumentaa noin 100 asteeseen.
      Hyvää tietysti tekee vielä liikuttelu öljyssä.
      Ketjujen annetaan myös jäähtyä öljyssä vaikkapa seuraavaan päivään.
      Tämä on mielestäni hyvä aivan uusillekin ketjuille, sillä ainakin suurempia ketjuja olen joutunut katkaisemaan usein ja samalla todennut että sisällä ei todellakaan ole öljyä.
      LÄMMITYSTÄ PITÄÄ VAHTIA KOKO AJAN.

      Olen myös tehnyt kokeita kun koneisiin olen laittanut alkuperäisiä ja itsevoideltuja ketjuja.
      Kun on tullut vaihdon aika, tehtaan voitelun jäljiltä olevat ovat kuluneet ensin ja sisällä rullat ja akselit ovat ruosteessa, vaikka toimivat kuivissa tiloissa.

      Ehdotettiin teräketjuöljyäkin, voi olla aivan hyvää, en mitenkää suosittele moottoriöljyä. mutta teräketjoöljykin olisi hyvä lämmittää , MUTTA EI AIHEUTTAA TULIPALOA.

      Yksi tapa lienee olla laittaa teräketjuöljyä ja ohenninta, tärpättiä tms. puoliksi.
      Tärkeintä on voidella sisältä kutjut kuin ulkoa, jolloin niihin ottaa kiinni maantiepöly.

      • turhaa työtä

        Varoo vaan sitten, ettei polta koko taloa.


    • Motonomi

      Olen käyttänyt fillarissa jo 15 viimeistä vuotta moottoripyörän ketjuille tarkoitettua praytä. Ketjuja ei tarvitse voidella ikinä enää. Töhnä pysyy siihen asti kunnes ketjut ovat niin likaiset että ne pitää pestä.

      Viimeisillä fillarin ketjuilla (Shimanot) olen nyt veivannut yli 1000 km ja ne ovat vielä hyvässä kunnossa. Tämä saldo on kolmelta viime vuodelta ja ketjut on voideltu tasan kaksi kertaa. Kerran jouduin ne pesemään ja sitten uudelleen rasvaus. Pysyy kiinni myös vesisateessa.

      • HV672

        Niinpä, jos ajat siis 300 kilsaa vuodessa, niin miksi niitä ketjuja rasvaamaan. Jos 500 km viikossa, se on vähän eri juttu.


    • CRC Power Lubea olen käyttänyt. Se on teollisuuden PTFE-lisäaineistettu voiteluaine. Toimii. Myös pyöräliikkeistä saatavat aineet ovat hyviä, mutta litrahinta on usein merkittävästi korkeampi.

      • powerlube

        Laakeriliikkeissä ja muissa teollisuuteen osia myyvissä paikoissa löytyy hyviä ja kalliita aineita

        Kuivavoiteluaineet ovat oman kokemukseni mukaan parhaita, kun ne eivät märkänä kerää likaa= ei ole hiomatahnaa

        Normaali öljy kerää hiekan pölyn, se on siinä. Ketju ei tosiaan kestä yhtään sen enempää kuin voitelematon. Tästäkin on kokemusta paljon raskaammassa kuormituksessa kuin polkupyörät


      • powerlube kirjoitti:

        Laakeriliikkeissä ja muissa teollisuuteen osia myyvissä paikoissa löytyy hyviä ja kalliita aineita

        Kuivavoiteluaineet ovat oman kokemukseni mukaan parhaita, kun ne eivät märkänä kerää likaa= ei ole hiomatahnaa

        Normaali öljy kerää hiekan pölyn, se on siinä. Ketju ei tosiaan kestä yhtään sen enempää kuin voitelematon. Tästäkin on kokemusta paljon raskaammassa kuormituksessa kuin polkupyörät

        Olen tuota kuivavoitelua harkinnut itsekin, mutta vähän hintavaa kamaa tosiaan tuppaavat olemaan ja saatavuus on hiukan pulmallista.

        Hyvin raskaassa kuormituksessa saadut kokemukset eivät välttämättä ole suoraan sovellettavisa kevyeen kuormitukseen.


    • stereocykel

      Moottoripyörien ketjuihin suositellaan tavallista vaihteistoöljyä.

      • camuli

        Vaihteistoöljy ollut myös fillarissa paras tähän mennessä. Tefloni oli loppu ja kokeilin vaihteistokamaa kun ei muuta ollut ja ei ole ollut paluuta. Voitelee pitkään.


    • lörtsi

      Voiko CRC:llä tai vastaavalla puhdistaa ketjut?

    • Gogniiiaki

      Mielestäni voi.
      Itse käytän fillarinketjuihin mahdollisimman ohutta öljyä. Esim vaikkapa aseöljy,tai muu vastaava.
      Puhdistan ketjut aika usein rätillä,josta ei lähde törkeästi nukkaa.
      Itse käytän vanhoja lakanoita ja tyynyliinoja.
      Öljyän reilusti ja sitten räteillä putsailen pitkään ja hartaasti pyöritellen.

      Ikinä en ole käyttänyt silikoni tms lisäaineilla höystettyjä öljyjä.
      Ihan vaan peruskamaa tarpeeksi usein.
      Ilman että ketjut kuitenkaan on märät.

    • amatööri

      Meikä on käyttänyt biltemasta ostettua ketju öljyä spray pullossa.
      Tuntuu nopeasti kuivuvan ja keräävän kaiken töhnän ja vielä likaa housun lahkeen.
      Seuraava pullo on kyllä jotakin muuta ainetta.

      Käytättekö muuten vielä vanhaa hammasharjaa puhdistuksessa.

    • fgsn

      Kröhöm, oon intissä ja noilla päivärahoilla elo tekee tiukkaa. Sit sain ajatuksen, jos laittaisin vanhat mopon moottoriöljyt polkupyöränketjuihin, ku se on sellainen romupyörä ja ketjut ihan rutikuivat. En oikein tiedä mitään öljyistä, syyllistyisinkö johonkin ympäristkörikokseen vai? Vituttais vain mennä ostaan öljyä kaupasta, kun muutenkin joka sentti täytyy laskea.Onks se oikea polkupyöräöljy sit jotenkin ihan eri öljyä kuin moottoriöljy ja on ympäristöystävällistä?

      • 55555555555555555555

        Käytetyissä öljyissä on joukossa metallihiukkasia jotka lisäävät kulumista. Sen takia se onkin otettu sieltä moposta pois. Tuore moottoriöljy toiminee sen sijaan ihan kohtalaisesti.


    • janucki.
    • aseöljylle ääni

      No olihan siellä yksi joka käyttää kans aseöljyä. Käytin aikani noita teflonöljyjä mutta nekin tuntuivat keräävän ihan kiusaksi asti töhkää ja paskaa itteensä. Sitten kokeilin aseöljyä enkä enää palaa noihin muihin öljyihin. Aseöljy on ohutta mutta siksipä juuri tunkeutuu sinne minne pitääkin eikä likaa ketjun ulkopintaa, eikä kerää likaa. Aseöljyyn siirryttyäni ei ole pahemmin tarvinnut ketjuja pestä...no tietty niitä ketjuja joutuu vähän useammin voitelemaan, mutta mieluummin otan sen kuin jatkuvan pesemisen, eihän se paskanen ketju voi ainakaan parempi olla kuin hetken kuivana pyörivä ketju, vai onko?

    • Pyörätuho

      Pyörää ei ehdi huoltamaan ja hoivaamaan kuin välttämättömyystarpeeseen, mutta se rankassa käytössä puolitoista-pari tuntia joka päivä kaikilla keleillä ympäri vuoden, hiekassa, kurasa, loskassa, lumessa.

      Vaseliinipurkki kulkee repussa aina mukana, ja jos ketjut alkavat kovasti kronksua, vetelen sitä niihin kesken ajon

      Halpapyörät tuntuvat kestävän vuoden verran ja vajaat kymmenentuhatta kilometriä ja sitten niissä alkaa olla jo joko nin paljon tai niin pahoja vikoja, että siirtyvät varaosiksi.

    • Injektioruisku_voitelu

      50 km päivässä kesät talvet, talvella ennen joka ajoa voitelu ja hyvin menee. Käytössä halpa ompelukoneöljy.
      Paksummat öljyt (moottoriöljy) pikeentyy nopeasti ja vaatii tiuhaan puhdistamista.
      Ompelukoneöljyllä ei tartte muuta kuin ajaa, ja voidella.

      • Vähän_lisää

        Kyllä se vaatii myös sen, että ylimääräinen öljy pyyhitään ketjusta pois. Muuten öljy kerää pölyä ja muodostaa hyvin toimivan hiomatahnan ketjun jokaiseen niveleen. Sitten ihmetellään, kun venyy ja naukuu...

        Kuivavoiteluaineet pitää suihkutella huolella jokaiseen ketjun yksittäiseen niveleen. Siellä sisällä ne toimivat ja suojaavat ketjua kulumiselta. Näin olen saanut ihan tavalliset Sram-ketjut ja pakat kestämään jopa 12 000 km.

        Tietysti kerran vuodessa otetaan ketju kokonaan pois, puhdistetaan edellä esitetyillä öljykylvyillä ja kuivataan kunnolla. Sitten taas tavallinen rutiinikäyttö kurakelin pesuineen ja säännöllisine öljyämisineen.


    • näit.uusavuttomii.taas

      bensikseltä saat 10w30 öljyä fillariketjuihin. kysy samalla olisko laatikollista irtokipinöitä ja pari pulloa puristetta, jos mopon siitä väsäät..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe