Hävettää kysyä, mutta miten suosittelette öljyämään pyörän ketjut? Aikoinaan maalla joskus vuonna yksi ja kaksi ruikin aina sellaisella tippakannulla jotain voiteluainetta ketjuille. Nykyisenä kaupunkilaisena hankin pyörän vasta nyt, enkä oikein tiedä miten menetellä nyt tuon voitelun kanssa. Onko esim. sprayjuttuja käytettävissä vaiko ihan oikeaa öljyä pitäis laittaa, entä mitä öljyä???
Kiitos jo etukäteen.
Ketjujen öljyäminen
27
31760
Vastaukset
- ....
eli haet vaan ja ainoastaan pyöräliikkeestä sen teflon pohjaisen spray-voitelupurkin ketjulle !
Mitään tippakannuöljyjä ymv et sitten laita , onko selvä ? - T.K.
Joo eli ostat Weldtiten TF2 teflon spraytä sekä Shimano ketjuöljyä. Ketjun puhdistuksen jälkeen on käytettävä aina kunnon öljyä. Mutta sitä öljyä ei saa laittaa ihan älyttömiä määriä. Liika öljy pyyhitään vaikka jollain kankaalla pois. Sitä TF Kakkosta sitten käytät vaijereihin vaihteisiin ym... . ja se toimii muuten hyvin myös puhdistusaineena.
- oily
Vai että teflon spraytä...
Johtuuko ketjujen venyminen siitä, että on käytetty huonoa voiteluainetta?
Arvaan, että ei johdu. Ketjut venyvät aikanaan käyttökelvottomiksi ja ne pitää vaihtaa.
Eikö siis ole ihan sama voiteleeko ne supermarketista parilla eurolla ostetulla ompelukoneöljyllä vai pyöräliikkeen huippukallilla teflonluomuksella kun valinta ei vaikuta niiden käyttöikään juuri yhtään? oily kirjoitti:
Vai että teflon spraytä...
Johtuuko ketjujen venyminen siitä, että on käytetty huonoa voiteluainetta?
Arvaan, että ei johdu. Ketjut venyvät aikanaan käyttökelvottomiksi ja ne pitää vaihtaa.
Eikö siis ole ihan sama voiteleeko ne supermarketista parilla eurolla ostetulla ompelukoneöljyllä vai pyöräliikkeen huippukallilla teflonluomuksella kun valinta ei vaikuta niiden käyttöikään juuri yhtään?Hei
Noissa ketjuspräyssä on se taika että se menee liikkuvien osien väliin ja voitelee.
Paksut tökötit jäävät ketjujen pinnalle.
Tavallisen kaupunkipyörän minä voitelen nk. ompelukoneöljyllä eli yleisvoiteluöljyllä säästösyistä.
Ketjujen venymisessä ratkaisevinta on ketjujen laatu.
Jos ostat halpakaupasta ketjut ovat ne kuin kuminauhaa ja venyvät heti, eli kunnon ketjut materiaali on avainasia.
yst. jari
- T.K.
Tosiaan unohtui sanoa että pyörää pitää kuunnella. Kaikki "sivuäänet" kertonat että jotain on vialla esim. ketjujen "kitinä" on merkki siitä että olisi aika laittaa sitä öljyä. Puhdista pyörä n. kerran viikossa ja voitelet kaikki osat. Itse harrastan maastopyöräilyä ja pesen pyörän melkein joka lenkin jälkeen. Käyppäs katsomassa huolto ohjeita osoitteessa www.fillari.com Sieltä löytyy sellainen "pyöräkorjaamo" osio.
- Unski
Älkää nyt hermostuko, mutta kaverini kertoi laittavansa perheensä pyörien ketjut kerran vuodessa yöksi moottorisahan teräketjuöljyyn likoamaan ja valuttaa sitten öljyn sanomalehden päälle. On kuulemma ykköshomma? Vaikuttaa liian isotöiseltä minun makuuni. Kommentteja.
- turhaa työtä
Eikö olisi helpompi uusia ketjut kerran vuodessa? Eihän ne kultaa ole.
- vanhasetä
Niin ja syitä on kaksi.
1.
Ompelukoneöljy on tehty aivan eri rasituksille ja tietysti ensimmäinen tarkoitus on voidella, mutta toinen tarkoitus on olla tahraamatta.
Ompelukoneöljy ei ole tarkoitettu lainkaan kosteisiin paikkoihin.
2.
Ketjuöljyn ensimmäinen ehto pitää olla että se todella menee rullien sisään, sieltä se kuluu.
Eli öljyn pitää olla erittäin ohutta ja jopa edellistä öljyä pehmittävää.
Ja paras tapa on laittaa ketjut vaikka kattilaan moottoriöljyyn ja kuumentaa noin 100 asteeseen.
Hyvää tietysti tekee vielä liikuttelu öljyssä.
Ketjujen annetaan myös jäähtyä öljyssä vaikkapa seuraavaan päivään.
Tämä on mielestäni hyvä aivan uusillekin ketjuille, sillä ainakin suurempia ketjuja olen joutunut katkaisemaan usein ja samalla todennut että sisällä ei todellakaan ole öljyä.
LÄMMITYSTÄ PITÄÄ VAHTIA KOKO AJAN.
Olen myös tehnyt kokeita kun koneisiin olen laittanut alkuperäisiä ja itsevoideltuja ketjuja.
Kun on tullut vaihdon aika, tehtaan voitelun jäljiltä olevat ovat kuluneet ensin ja sisällä rullat ja akselit ovat ruosteessa, vaikka toimivat kuivissa tiloissa.
Ehdotettiin teräketjuöljyäkin, voi olla aivan hyvää, en mitenkää suosittele moottoriöljyä. mutta teräketjoöljykin olisi hyvä lämmittää , MUTTA EI AIHEUTTAA TULIPALOA.
Yksi tapa lienee olla laittaa teräketjuöljyä ja ohenninta, tärpättiä tms. puoliksi.
Tärkeintä on voidella sisältä kutjut kuin ulkoa, jolloin niihin ottaa kiinni maantiepöly.- turhaa työtä
Varoo vaan sitten, ettei polta koko taloa.
- Motonomi
Olen käyttänyt fillarissa jo 15 viimeistä vuotta moottoripyörän ketjuille tarkoitettua praytä. Ketjuja ei tarvitse voidella ikinä enää. Töhnä pysyy siihen asti kunnes ketjut ovat niin likaiset että ne pitää pestä.
Viimeisillä fillarin ketjuilla (Shimanot) olen nyt veivannut yli 1000 km ja ne ovat vielä hyvässä kunnossa. Tämä saldo on kolmelta viime vuodelta ja ketjut on voideltu tasan kaksi kertaa. Kerran jouduin ne pesemään ja sitten uudelleen rasvaus. Pysyy kiinni myös vesisateessa.- HV672
Niinpä, jos ajat siis 300 kilsaa vuodessa, niin miksi niitä ketjuja rasvaamaan. Jos 500 km viikossa, se on vähän eri juttu.
CRC Power Lubea olen käyttänyt. Se on teollisuuden PTFE-lisäaineistettu voiteluaine. Toimii. Myös pyöräliikkeistä saatavat aineet ovat hyviä, mutta litrahinta on usein merkittävästi korkeampi.
- powerlube
Laakeriliikkeissä ja muissa teollisuuteen osia myyvissä paikoissa löytyy hyviä ja kalliita aineita
Kuivavoiteluaineet ovat oman kokemukseni mukaan parhaita, kun ne eivät märkänä kerää likaa= ei ole hiomatahnaa
Normaali öljy kerää hiekan pölyn, se on siinä. Ketju ei tosiaan kestä yhtään sen enempää kuin voitelematon. Tästäkin on kokemusta paljon raskaammassa kuormituksessa kuin polkupyörät powerlube kirjoitti:
Laakeriliikkeissä ja muissa teollisuuteen osia myyvissä paikoissa löytyy hyviä ja kalliita aineita
Kuivavoiteluaineet ovat oman kokemukseni mukaan parhaita, kun ne eivät märkänä kerää likaa= ei ole hiomatahnaa
Normaali öljy kerää hiekan pölyn, se on siinä. Ketju ei tosiaan kestä yhtään sen enempää kuin voitelematon. Tästäkin on kokemusta paljon raskaammassa kuormituksessa kuin polkupyörätOlen tuota kuivavoitelua harkinnut itsekin, mutta vähän hintavaa kamaa tosiaan tuppaavat olemaan ja saatavuus on hiukan pulmallista.
Hyvin raskaassa kuormituksessa saadut kokemukset eivät välttämättä ole suoraan sovellettavisa kevyeen kuormitukseen.
- stereocykel
Moottoripyörien ketjuihin suositellaan tavallista vaihteistoöljyä.
- camuli
Vaihteistoöljy ollut myös fillarissa paras tähän mennessä. Tefloni oli loppu ja kokeilin vaihteistokamaa kun ei muuta ollut ja ei ole ollut paluuta. Voitelee pitkään.
- lörtsi
Voiko CRC:llä tai vastaavalla puhdistaa ketjut?
- Gogniiiaki
Mielestäni voi.
Itse käytän fillarinketjuihin mahdollisimman ohutta öljyä. Esim vaikkapa aseöljy,tai muu vastaava.
Puhdistan ketjut aika usein rätillä,josta ei lähde törkeästi nukkaa.
Itse käytän vanhoja lakanoita ja tyynyliinoja.
Öljyän reilusti ja sitten räteillä putsailen pitkään ja hartaasti pyöritellen.
Ikinä en ole käyttänyt silikoni tms lisäaineilla höystettyjä öljyjä.
Ihan vaan peruskamaa tarpeeksi usein.
Ilman että ketjut kuitenkaan on märät. - amatööri
Meikä on käyttänyt biltemasta ostettua ketju öljyä spray pullossa.
Tuntuu nopeasti kuivuvan ja keräävän kaiken töhnän ja vielä likaa housun lahkeen.
Seuraava pullo on kyllä jotakin muuta ainetta.
Käytättekö muuten vielä vanhaa hammasharjaa puhdistuksessa. - fgsn
Kröhöm, oon intissä ja noilla päivärahoilla elo tekee tiukkaa. Sit sain ajatuksen, jos laittaisin vanhat mopon moottoriöljyt polkupyöränketjuihin, ku se on sellainen romupyörä ja ketjut ihan rutikuivat. En oikein tiedä mitään öljyistä, syyllistyisinkö johonkin ympäristkörikokseen vai? Vituttais vain mennä ostaan öljyä kaupasta, kun muutenkin joka sentti täytyy laskea.Onks se oikea polkupyöräöljy sit jotenkin ihan eri öljyä kuin moottoriöljy ja on ympäristöystävällistä?
- 55555555555555555555
Käytetyissä öljyissä on joukossa metallihiukkasia jotka lisäävät kulumista. Sen takia se onkin otettu sieltä moposta pois. Tuore moottoriöljy toiminee sen sijaan ihan kohtalaisesti.
- janucki.
Tämä toimii eikä ole pyöräekstraa purkin hinnassa. Crc Multilube
http://www.grene.com/shop/action/product_15000_-15_-402_-89348800__-1480G-12576 - aseöljylle ääni
No olihan siellä yksi joka käyttää kans aseöljyä. Käytin aikani noita teflonöljyjä mutta nekin tuntuivat keräävän ihan kiusaksi asti töhkää ja paskaa itteensä. Sitten kokeilin aseöljyä enkä enää palaa noihin muihin öljyihin. Aseöljy on ohutta mutta siksipä juuri tunkeutuu sinne minne pitääkin eikä likaa ketjun ulkopintaa, eikä kerää likaa. Aseöljyyn siirryttyäni ei ole pahemmin tarvinnut ketjuja pestä...no tietty niitä ketjuja joutuu vähän useammin voitelemaan, mutta mieluummin otan sen kuin jatkuvan pesemisen, eihän se paskanen ketju voi ainakaan parempi olla kuin hetken kuivana pyörivä ketju, vai onko?
- Pyörätuho
Pyörää ei ehdi huoltamaan ja hoivaamaan kuin välttämättömyystarpeeseen, mutta se rankassa käytössä puolitoista-pari tuntia joka päivä kaikilla keleillä ympäri vuoden, hiekassa, kurasa, loskassa, lumessa.
Vaseliinipurkki kulkee repussa aina mukana, ja jos ketjut alkavat kovasti kronksua, vetelen sitä niihin kesken ajon
Halpapyörät tuntuvat kestävän vuoden verran ja vajaat kymmenentuhatta kilometriä ja sitten niissä alkaa olla jo joko nin paljon tai niin pahoja vikoja, että siirtyvät varaosiksi. - Injektioruisku_voitelu
50 km päivässä kesät talvet, talvella ennen joka ajoa voitelu ja hyvin menee. Käytössä halpa ompelukoneöljy.
Paksummat öljyt (moottoriöljy) pikeentyy nopeasti ja vaatii tiuhaan puhdistamista.
Ompelukoneöljyllä ei tartte muuta kuin ajaa, ja voidella.- Vähän_lisää
Kyllä se vaatii myös sen, että ylimääräinen öljy pyyhitään ketjusta pois. Muuten öljy kerää pölyä ja muodostaa hyvin toimivan hiomatahnan ketjun jokaiseen niveleen. Sitten ihmetellään, kun venyy ja naukuu...
Kuivavoiteluaineet pitää suihkutella huolella jokaiseen ketjun yksittäiseen niveleen. Siellä sisällä ne toimivat ja suojaavat ketjua kulumiselta. Näin olen saanut ihan tavalliset Sram-ketjut ja pakat kestämään jopa 12 000 km.
Tietysti kerran vuodessa otetaan ketju kokonaan pois, puhdistetaan edellä esitetyillä öljykylvyillä ja kuivataan kunnolla. Sitten taas tavallinen rutiinikäyttö kurakelin pesuineen ja säännöllisine öljyämisineen.
- näit.uusavuttomii.taas
bensikseltä saat 10w30 öljyä fillariketjuihin. kysy samalla olisko laatikollista irtokipinöitä ja pari pulloa puristetta, jos mopon siitä väsäät..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894