Elämä on pyhä ja Jumalan lahja.

Anonyymi

Siinä on yksi uskovien moraalin periaate.
Mihin perustuu ateistien moraali jos elämä on kaaoksesta syntynyttä sattumaa ja ihminen on eläin?

143

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ateisteilla ole moraalia.

      • Anonyymi

        Se on totta.


      • Mistä se olisi voinut tulla kun eläimilläkään ei ole?


      • Anonyymi
        Aito_lainen kirjoitti:

        Mistä se olisi voinut tulla kun eläimilläkään ei ole?

        moraali on eläimelläkin jos joku saa epäreilusti jotain niin eläin suuttuu .

        Tämä on ainakin apinoilla testattu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        moraali on eläimelläkin jos joku saa epäreilusti jotain niin eläin suuttuu .

        Tämä on ainakin apinoilla testattu.

        Höpöhöpö, moraali ei ole suuttumista..


      • Aito_lainen kirjoitti:

        Mistä se olisi voinut tulla kun eläimilläkään ei ole?

        Sinä siis vertaat kaikki muita kuin pientä omaa uskonnollisen lahkon jäseniä eläimiin? Miten täm mukautuu siihen uskonne kuulemma tärkeimpään viestiin että "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi"?


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Sinä siis vertaat kaikki muita kuin pientä omaa uskonnollisen lahkon jäseniä eläimiin? Miten täm mukautuu siihen uskonne kuulemma tärkeimpään viestiin että "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi"?

        Eikös meitä kristittyjä kuitenkin ole pari miljardia ? En ole havainnut sinussa lähimmäisen rakkautta.


      • Aito_lainen kirjoitti:

        Eikös meitä kristittyjä kuitenkin ole pari miljardia ? En ole havainnut sinussa lähimmäisen rakkautta.

        Ai nytkö sinulle sitten kelpaakin myös luterilainen kirkko? Myös sen maallistuneet jäsenet? Kerro toki miksi sitten erosit kirkosta, kuten olet täällä useasti kertonut?


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Ai nytkö sinulle sitten kelpaakin myös luterilainen kirkko? Myös sen maallistuneet jäsenet? Kerro toki miksi sitten erosit kirkosta, kuten olet täällä useasti kertonut?

        Eihän kirkko kenestäkään uskovaa tee. Luterilaisia on vain n. 70 miljoonaa.


      • Aito_lainen kirjoitti:

        Eihän kirkko kenestäkään uskovaa tee. Luterilaisia on vain n. 70 miljoonaa.

        Juuri äsken väitit että teitä on yli kaksi miljardia. Nyt "enää " 70 miljoonaa ja heistäkään ei sinusta ketään kirkko tee uskovaksi. Logiikkasi mukaan siis vain he, jotka ovat eronneet kirkosta ja ovat sinun kanssasi samassa veneessä, ovat "aitoja" kuten nikkisikin kertoo. Totuus on , että teitä heinähattuja on todella todella pieni ryhmä.

        Minä olen eronnut kirkosta, koska en usko teidän jumalaanne. Meidän "attejen" määrä on koko ajan kasvussa Suomessa. Tosin kuin teidän hihhuleiden joita on joka hetki vähemmän ja vähemmän. Aina kun kirjoitat tänne, niin jos joku todella haluaa etsiä täältä jumalaa, niin sinun kirjotuksen luettuaan hänestä tulee pesukestävä atte.

        Mutta kerro kuinka monta uutta jäsentä sinä olet saanut hankittua teidän hihhuleiden piireihin kirjoitustesi kautta? Kuinka moni on tullut kertomaan edes tällä palstalla että "kun kirjoitit niin mukavasti, niin minä löysin uskon sinun avullasi"?


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Juuri äsken väitit että teitä on yli kaksi miljardia. Nyt "enää " 70 miljoonaa ja heistäkään ei sinusta ketään kirkko tee uskovaksi. Logiikkasi mukaan siis vain he, jotka ovat eronneet kirkosta ja ovat sinun kanssasi samassa veneessä, ovat "aitoja" kuten nikkisikin kertoo. Totuus on , että teitä heinähattuja on todella todella pieni ryhmä.

        Minä olen eronnut kirkosta, koska en usko teidän jumalaanne. Meidän "attejen" määrä on koko ajan kasvussa Suomessa. Tosin kuin teidän hihhuleiden joita on joka hetki vähemmän ja vähemmän. Aina kun kirjoitat tänne, niin jos joku todella haluaa etsiä täältä jumalaa, niin sinun kirjotuksen luettuaan hänestä tulee pesukestävä atte.

        Mutta kerro kuinka monta uutta jäsentä sinä olet saanut hankittua teidän hihhuleiden piireihin kirjoitustesi kautta? Kuinka moni on tullut kertomaan edes tällä palstalla että "kun kirjoitit niin mukavasti, niin minä löysin uskon sinun avullasi"?

        Kristittyjä on pari miljardia. Luterilaiset on siitä vain pieni lahko.

        Kuinka monta ateistihihhia olet saanut kirkosta ulos?


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Juuri äsken väitit että teitä on yli kaksi miljardia. Nyt "enää " 70 miljoonaa ja heistäkään ei sinusta ketään kirkko tee uskovaksi. Logiikkasi mukaan siis vain he, jotka ovat eronneet kirkosta ja ovat sinun kanssasi samassa veneessä, ovat "aitoja" kuten nikkisikin kertoo. Totuus on , että teitä heinähattuja on todella todella pieni ryhmä.

        Minä olen eronnut kirkosta, koska en usko teidän jumalaanne. Meidän "attejen" määrä on koko ajan kasvussa Suomessa. Tosin kuin teidän hihhuleiden joita on joka hetki vähemmän ja vähemmän. Aina kun kirjoitat tänne, niin jos joku todella haluaa etsiä täältä jumalaa, niin sinun kirjotuksen luettuaan hänestä tulee pesukestävä atte.

        Mutta kerro kuinka monta uutta jäsentä sinä olet saanut hankittua teidän hihhuleiden piireihin kirjoitustesi kautta? Kuinka moni on tullut kertomaan edes tällä palstalla että "kun kirjoitit niin mukavasti, niin minä löysin uskon sinun avullasi"?

        Tämä on keskustelupalsta eikä mikään saarna- tai uskoontulo palsta. Olet harvinaisen tietämätön millä palstalla jankutat.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Juuri äsken väitit että teitä on yli kaksi miljardia. Nyt "enää " 70 miljoonaa ja heistäkään ei sinusta ketään kirkko tee uskovaksi. Logiikkasi mukaan siis vain he, jotka ovat eronneet kirkosta ja ovat sinun kanssasi samassa veneessä, ovat "aitoja" kuten nikkisikin kertoo. Totuus on , että teitä heinähattuja on todella todella pieni ryhmä.

        Minä olen eronnut kirkosta, koska en usko teidän jumalaanne. Meidän "attejen" määrä on koko ajan kasvussa Suomessa. Tosin kuin teidän hihhuleiden joita on joka hetki vähemmän ja vähemmän. Aina kun kirjoitat tänne, niin jos joku todella haluaa etsiä täältä jumalaa, niin sinun kirjotuksen luettuaan hänestä tulee pesukestävä atte.

        Mutta kerro kuinka monta uutta jäsentä sinä olet saanut hankittua teidän hihhuleiden piireihin kirjoitustesi kautta? Kuinka moni on tullut kertomaan edes tällä palstalla että "kun kirjoitit niin mukavasti, niin minä löysin uskon sinun avullasi"?

        Kaivat verta nenässäsi samalla tavalla kuin Tolkku.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaivat verta nenässäsi samalla tavalla kuin Tolkku.

        Ai säkö tulet hakkaamaan mut? Ja mitä raamatun jaetta ajattelit tässä yhteydessä lainata?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on keskustelupalsta eikä mikään saarna- tai uskoontulo palsta. Olet harvinaisen tietämätön millä palstalla jankutat.

        Niin tämä keskustelupalsta, jossa muillakin kuin teillä hihhuleilla on sananvapaus. Tätä kun ei ylläpidä mikään uskonnollinen porukka vaan kaupallinen toimija, jonka toive on että kirjoituksia olisi mahdollisimman paljon. Sitten saa lisää mainoksia. Koeta elää ihan sen totuuden kanssa...


      • Aito_lainen kirjoitti:

        Kristittyjä on pari miljardia. Luterilaiset on siitä vain pieni lahko.

        Kuinka monta ateistihihhia olet saanut kirkosta ulos?

        Näinpä hihhulille tulee taas kiire siirtää maalitolppia. Kun kysyy "ikäviä" niin näinhän te hihhulihorhöt aina toimitte. Sinäkin tiedät että yksikään palstalle eksyvä, uskoa etsivä, ei ole tullut uskoon sinun tekstiesi pohjalta. Joten näin hyvin sinä toteutat lähetyskäskyä "menkään ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsekseni".

        Meillä "atteilla" ei tuollaista lähestyskäskyä ole. Mutta tätä sinun on ilmeisen vaikea ymmärtää. Me luotamme siihen että jokainen ihminen itse osaa ajatella ja näin ratkaisee tälläiset kysymykset järjen eikä tunteen avulla. Toista se on teidän hihhuleiden kanssa jotka uskotte opusta, joka kertoo kuinka aurinko kiertää maata.


      • Aito_lainen kirjoitti:

        Mistä se olisi voinut tulla kun eläimilläkään ei ole?

        Ihminen on eläin. Nukkuu, syö ja kakkaa.

        Kullakin yhteisöllä ja kansoilla on erilainen käsitys moraalista. Monelle Suomen uskovat toimivat väärin.

        Moraali ei sinänsä ole kiinni siitä uskooko Jumalaan.


      • Aito_lainen kirjoitti:

        Eikös meitä kristittyjä kuitenkin ole pari miljardia ? En ole havainnut sinussa lähimmäisen rakkautta.

        Sinä lähdit taas liikkeelle halveksivalla asenteella. Ei rakkautta koskaan. Et osaa.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Näinpä hihhulille tulee taas kiire siirtää maalitolppia. Kun kysyy "ikäviä" niin näinhän te hihhulihorhöt aina toimitte. Sinäkin tiedät että yksikään palstalle eksyvä, uskoa etsivä, ei ole tullut uskoon sinun tekstiesi pohjalta. Joten näin hyvin sinä toteutat lähetyskäskyä "menkään ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsekseni".

        Meillä "atteilla" ei tuollaista lähestyskäskyä ole. Mutta tätä sinun on ilmeisen vaikea ymmärtää. Me luotamme siihen että jokainen ihminen itse osaa ajatella ja näin ratkaisee tälläiset kysymykset järjen eikä tunteen avulla. Toista se on teidän hihhuleiden kanssa jotka uskotte opusta, joka kertoo kuinka aurinko kiertää maata.

        Repehän se siinä uudella nikillään‼️


      • Kuunnellaan kirkkokuoron esityksiä, ja neljä lintua tuli sisälle kuuntelemaan.

        Ihminen ei ole kovin erilainen muihin eläimiin nähden


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Kuunnellaan kirkkokuoron esityksiä, ja neljä lintua tuli sisälle kuuntelemaan.

        Ihminen ei ole kovin erilainen muihin eläimiin nähden

        Tosiaan mässäystä siellä tänäänkin kuvien kera.

        Mikään ei muutu toIIoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan mässäystä siellä tänäänkin kuvien kera.

        Mikään ei muutu toIIoilla.

        Että kuvassa ruokaa?

        Et todellisuudessa edes katso kuvia.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Että kuvassa ruokaa?

        Et todellisuudessa edes katso kuvia.

        Mässäuskuva tänään vielä tiedossa.

        Sinut tunnetaan.


      • Onneksi se ei näy päällepäin.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Onneksi se ei näy päällepäin.

        Kyllä näkyy.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Sinä lähdit taas liikkeelle halveksivalla asenteella. Ei rakkautta koskaan. Et osaa.

        Valehtelet taas ja yrität uhriutua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on keskustelupalsta eikä mikään saarna- tai uskoontulo palsta. Olet harvinaisen tietämätön millä palstalla jankutat.

        Elämän tärkein asia on todellinen yhteys Vapahtajamme Jeesuksen kanssa. Hän antoi meille anteeksi kaikki rikkomukset. Mutta jos emme hyväksy häntä, silloin emme ole osallisia Hänen tarjoamasta Armosta. Meidän tulee kasvaa Hänen Hänen yhteydessään, silloin Hän antaa meille mahdollisuuden elää Hänen tahtonsa mukaisesti.


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Näinpä hihhulille tulee taas kiire siirtää maalitolppia. Kun kysyy "ikäviä" niin näinhän te hihhulihorhöt aina toimitte. Sinäkin tiedät että yksikään palstalle eksyvä, uskoa etsivä, ei ole tullut uskoon sinun tekstiesi pohjalta. Joten näin hyvin sinä toteutat lähetyskäskyä "menkään ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsekseni".

        Meillä "atteilla" ei tuollaista lähestyskäskyä ole. Mutta tätä sinun on ilmeisen vaikea ymmärtää. Me luotamme siihen että jokainen ihminen itse osaa ajatella ja näin ratkaisee tälläiset kysymykset järjen eikä tunteen avulla. Toista se on teidän hihhuleiden kanssa jotka uskotte opusta, joka kertoo kuinka aurinko kiertää maata.

        Mitä ikävää olit mielestäsi kysymässä? 🤨


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Ai säkö tulet hakkaamaan mut? Ja mitä raamatun jaetta ajattelit tässä yhteydessä lainata?

        Heti kun keskustelu käy noille hihhuleille hankalaksi, niin tulevat nunu-jutut kehiin.


      • Anonyymi
        Aito_lainen kirjoitti:

        Höpöhöpö, moraali ei ole suuttumista..

        Kristitty ei osaa kuvitella, että moraalia voisi olla ilman pelkoa siitä, että mielkuvitusolento rankaisee ikuisella rangaisuksella.


    • Anonyymi

      Ateisteilla ei ole moraalia koska evoluutio ei osaa sellaista kehittää.

      • Ihmisten moraali on pitkälti evoluution kautta kehittynyttä. Useat yleisesti jaetut moraalinäkemyksethän ovat juurikin sellaisia, mitkä edistävät ihmisten yhteistoimintaa, luottamusta ja siten edistävät lauman selviytymistä.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Ihmisten moraali on pitkälti evoluution kautta kehittynyttä. Useat yleisesti jaetut moraalinäkemyksethän ovat juurikin sellaisia, mitkä edistävät ihmisten yhteistoimintaa, luottamusta ja siten edistävät lauman selviytymistä.

        Missä vaiheessa muka se moraali kehittyi ja miten?
        Minkälainen se on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa muka se moraali kehittyi ja miten?
        Minkälainen se on?

        Vähitellen kuten kaikki muukin. Jos katsot luontodokumentteja huomaat, että monilla laumaeläimillä on erilaisia selviytymistä edistäviä käyttäytymisnormeja. Yleinen virhe on kuvitella, että evolutiotiivinen paine pyrkii vain edistämään yksilöä - eikä itse heimon tai lajin selviytymistä edistävällä käyttäytymisnormilla olisi vaikutusta.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Ihmisten moraali on pitkälti evoluution kautta kehittynyttä. Useat yleisesti jaetut moraalinäkemyksethän ovat juurikin sellaisia, mitkä edistävät ihmisten yhteistoimintaa, luottamusta ja siten edistävät lauman selviytymistä.

        Tuo evoluutio on kokonaan mielikuvituksen tuote. Ei siitä ole mitään totuutta.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Vähitellen kuten kaikki muukin. Jos katsot luontodokumentteja huomaat, että monilla laumaeläimillä on erilaisia selviytymistä edistäviä käyttäytymisnormeja. Yleinen virhe on kuvitella, että evolutiotiivinen paine pyrkii vain edistämään yksilöä - eikä itse heimon tai lajin selviytymistä edistävällä käyttäytymisnormilla olisi vaikutusta.

        Ei ne "luontodokumentit" evolutiosta ole muuta kuin mielikuvitukselllista viihdettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne "luontodokumentit" evolutiosta ole muuta kuin mielikuvitukselllista viihdettä.

        peppi pitkätossu ja kongon demokraatti niissä seikkailee 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa muka se moraali kehittyi ja miten?
        Minkälainen se on?

        Kerro toki miksi vanhassa testamentissa käsketään kivittämään ihmisiä hengiltä mutta ei sitten enää uudemmalla puolella? Mistäs tämä raamattuun liittyvä "evoluutio" on tullut?


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki miksi vanhassa testamentissa käsketään kivittämään ihmisiä hengiltä mutta ei sitten enää uudemmalla puolella? Mistäs tämä raamattuun liittyvä "evoluutio" on tullut?

        Kivitys oli ohi jo juutalaisuudessakin Jeesuksen aikaan ja sitä kutsutaan kulttuurievoluutioksi . Ne kivitykset ja käsien katkaisut puolestaan olivat aikanaan Lähi-Idän yleistä perinnettä, mutta ei niitä ollut kun ihmiset olivat metsästäjä-keräilijöitä, vaan vasta kun lajimme asettui paikoilleen viljelemään maata ja omisti maata ja karjaa ym. Asui kylissä ja lopulta kaupungeissa joten piti alkaa suojautua varkaita ja murhaajia vastaan. Ei ollut poliisia, ei vankilalaitosta, ja rangaistukset perustuivat pelotukseen. Uskonnotkin "kehittyivät" jopa pelottelemaan tuonpuoleisilla rangaistuksilla, jos ei muuten uskonut niiden sanomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo evoluutio on kokonaan mielikuvituksen tuote. Ei siitä ole mitään totuutta.

        Sinulla menee nyt luonnontiede ja uskonto keskenään sekaisin.


      • Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

        Kivitys oli ohi jo juutalaisuudessakin Jeesuksen aikaan ja sitä kutsutaan kulttuurievoluutioksi . Ne kivitykset ja käsien katkaisut puolestaan olivat aikanaan Lähi-Idän yleistä perinnettä, mutta ei niitä ollut kun ihmiset olivat metsästäjä-keräilijöitä, vaan vasta kun lajimme asettui paikoilleen viljelemään maata ja omisti maata ja karjaa ym. Asui kylissä ja lopulta kaupungeissa joten piti alkaa suojautua varkaita ja murhaajia vastaan. Ei ollut poliisia, ei vankilalaitosta, ja rangaistukset perustuivat pelotukseen. Uskonnotkin "kehittyivät" jopa pelottelemaan tuonpuoleisilla rangaistuksilla, jos ei muuten uskonut niiden sanomaan.

        Valistuksen aika kesytti onneksi kristinopin hulluuden. Sen hirmutyöt ja Raamatun raakuudet vaikuttavat vain kaukaisilta muistoilta. Dystopiota saman hulluuden paluustakin esitetty. Se olisikin kuin pahimmasta painajaisesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla menee nyt luonnontiede ja uskonto keskenään sekaisin.

        Eivät mene.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valistuksen aika kesytti onneksi kristinopin hulluuden. Sen hirmutyöt ja Raamatun raakuudet vaikuttavat vain kaukaisilta muistoilta. Dystopiota saman hulluuden paluustakin esitetty. Se olisikin kuin pahimmasta painajaisesta.

        Lisään vielä että kaikki me nyt ymmärrämme että orjuus on väärin samoin ettei ketään voi sortaa ihonvärin tai sukupuolen mukaan. Se on kulttuuri evoluutiota, kuten se että aloimme rakentaa kyliä ja kaupunkeja sen asemesta että olisimme jatkaneet metsästäjä-keräilijöinä pieninä ryhminä. Maapallolle se kyllä olisi ollut parasta koska nyt lisäännymme yli pallon kantokyvyn ja vielä kulutamme luontoakin yli sen kestokyvyn.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki miksi vanhassa testamentissa käsketään kivittämään ihmisiä hengiltä mutta ei sitten enää uudemmalla puolella? Mistäs tämä raamattuun liittyvä "evoluutio" on tullut?

        Mieti loppupäivä sitä, Repe🤓


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Vähitellen kuten kaikki muukin. Jos katsot luontodokumentteja huomaat, että monilla laumaeläimillä on erilaisia selviytymistä edistäviä käyttäytymisnormeja. Yleinen virhe on kuvitella, että evolutiotiivinen paine pyrkii vain edistämään yksilöä - eikä itse heimon tai lajin selviytymistä edistävällä käyttäytymisnormilla olisi vaikutusta.

        Mutta kun koko evoluutio on mahdoton.
        Mikään ei ole syntynyt ilman Jumalan tahtoa.
        Jumala on itse ilmoittanut Raamatussa meille tahtonsa. Hän on antanut meille vapaan tahdon valita, hyväksymmekö me jokainen itse henkilökohtaisesti Hänen Sanansa, vai Hänen vastustajien kapinan.


      • dikduk kirjoitti:

        Kivitys oli ohi jo juutalaisuudessakin Jeesuksen aikaan ja sitä kutsutaan kulttuurievoluutioksi . Ne kivitykset ja käsien katkaisut puolestaan olivat aikanaan Lähi-Idän yleistä perinnettä, mutta ei niitä ollut kun ihmiset olivat metsästäjä-keräilijöitä, vaan vasta kun lajimme asettui paikoilleen viljelemään maata ja omisti maata ja karjaa ym. Asui kylissä ja lopulta kaupungeissa joten piti alkaa suojautua varkaita ja murhaajia vastaan. Ei ollut poliisia, ei vankilalaitosta, ja rangaistukset perustuivat pelotukseen. Uskonnotkin "kehittyivät" jopa pelottelemaan tuonpuoleisilla rangaistuksilla, jos ei muuten uskonut niiden sanomaan.

        Mistä nämä kuvitteesi lajeista on tullut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieti loppupäivä sitä, Repe🤓

        Miksi kutsut tuota jatkuvasti Repeksi? Mikä siinä on ideanasi? Pelkkä trollaaminenko.
        Olet nähnyt hänen kirjoitteluaan pitkän aikaa ja voit hyvin päätellä, että kyseessä on eri henkilö.


      • Välva kirjoitti:

        Mutta kun koko evoluutio on mahdoton.
        Mikään ei ole syntynyt ilman Jumalan tahtoa.
        Jumala on itse ilmoittanut Raamatussa meille tahtonsa. Hän on antanut meille vapaan tahdon valita, hyväksymmekö me jokainen itse henkilökohtaisesti Hänen Sanansa, vai Hänen vastustajien kapinan.

        ”Mutta kun koko evoluutio on mahdoton.”

        Evoluutio on fakta, joka havaitaan kaikkialla. Kenties olet esimerkiksi havainnut uutisista, miten koronavirus muuttuu evoluution kautta koko ajan paremmin leviäväksi.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ”Mutta kun koko evoluutio on mahdoton.”

        Evoluutio on fakta, joka havaitaan kaikkialla. Kenties olet esimerkiksi havainnut uutisista, miten koronavirus muuttuu evoluution kautta koko ajan paremmin leviäväksi.

        Kyseessä ei ole evoluutio.
        Evoluutio vaatii lajien vaihtelua lajista uudeksi lajiksi. Sellaista ei ole ytään todistettu tapahtuneeksi.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ”Mutta kun koko evoluutio on mahdoton.”

        Evoluutio on fakta, joka havaitaan kaikkialla. Kenties olet esimerkiksi havainnut uutisista, miten koronavirus muuttuu evoluution kautta koko ajan paremmin leviäväksi.

        Huvittavaa, tuo sanan "fakta" käyttäminen epätosissa asioissa.


      • Välva kirjoitti:

        Huvittavaa, tuo sanan "fakta" käyttäminen epätosissa asioissa.

        Se on fakta, koska se voidaan havaita suoralla ”mittauksella”.

        Esimerkiksi bakteerin sopeutuminen ympäristöön evluution kautta voidaan nähdä suoraan:
        https://www.youtube.com/watch?v=plVk4NVIUh8

        Toki havainto, että sopeutuminen johtui nimen omaan periytyvistä DNA mutaatioista joudutaan vielä tarkistamaan testaamalla alkuperäisen ja resistantiksi kehittyneen bakteerin DNA.

        Tässä ei tarvita tulkintaa. Evoluutio on mitattavissa ja havaittavissa suoraan.


      • Välva kirjoitti:

        Kyseessä ei ole evoluutio.
        Evoluutio vaatii lajien vaihtelua lajista uudeksi lajiksi. Sellaista ei ole ytään todistettu tapahtuneeksi.

        Evoluutio tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuviin muutoksiin biologisten populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa. Evoluutio on terminä paljon laajempi käsite kuin lajiutuminen.

        Lajiutumisesta esimerkkejä olisivat ns. rengaslajit. Esimerkiksi harmaalokki ja selkälokki eivät kykene lisääntymään keskenään, mutta näiden välissä on välimuotoja, joiden kautta perimä pääsee leviämään. Jos tapamme nuo välissä olevat välimuodot, niin meillä on kaksi eri lajia.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Evoluutio tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuviin muutoksiin biologisten populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa. Evoluutio on terminä paljon laajempi käsite kuin lajiutuminen.

        Lajiutumisesta esimerkkejä olisivat ns. rengaslajit. Esimerkiksi harmaalokki ja selkälokki eivät kykene lisääntymään keskenään, mutta näiden välissä on välimuotoja, joiden kautta perimä pääsee leviämään. Jos tapamme nuo välissä olevat välimuodot, niin meillä on kaksi eri lajia.

        Hölynpölyä , uskotko sinä "Järkisyitä 09.12.2021 08:29" itsekään evojuttuihin ?


      • Anonyymi
        Välva kirjoitti:

        Kyseessä ei ole evoluutio.
        Evoluutio vaatii lajien vaihtelua lajista uudeksi lajiksi. Sellaista ei ole ytään todistettu tapahtuneeksi.

        Ajattelit sitten siirtää tolpat uskomustesi kannalta turvallisen kauas.


    • Anonyymi

      Vammaiset synnyttää vammaisia ja uskovaiset uskovaisia 🤣

      • Anonyymi

        Tyhmyys näyttää olevan sinun synnyinlahjasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmyys näyttää olevan sinun synnyinlahjasi.

        Ei se ole tyhmyyttä nähdä asiat sellaisena, kun ne ovat 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole tyhmyyttä nähdä asiat sellaisena, kun ne ovat 🤣🤣🤣

        Olet niin ryhmä, että juuri sitä et näe. 😁😁😁


    • Meidän tulee pyrkiä maksimoimaan kaikkien *tietoisten* olentojen hyvinvointi minimoiden kärsimys.

      Siinä yksi monien ihmisten jakama moraalin periaate - niin teistien kuin ateistienkin. Kristinuskokin tuntee tämän opin kultaisen säännön muodossa.

      Autoritäärinen-moraali, missä tehdään kuten Johtaja käskee, on paljon huonompi lähtökohta. Siinähän karmeudetkin ovat moraalisia, jos käsky tuli Johtajalta. Meillä on historiassa paljon esimerkkejä, mihin autoritäärinen moraali on johtanut - olipa Johtaja sitten maanpäällinen ihminen tai yliluonnollinen yksinvaltias.

      Tietenkin tässähän aloittajakin totesi, että Elämän Pyhyys on se moraaliperiaate. Jos näin, niin kristittyjen Jumala on tehnyt lukuisia moraalittomia ja pahoja tekoja Raamatun mukaan.

      • Anonyymi

        ” Meidän tulee pyrkiä maksimoimaan kaikkien *tietoisten* olentojen hyvinvointi minimoiden kärsimys.”

        Ei vaan näy toimivat ateistisessa maissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ” Meidän tulee pyrkiä maksimoimaan kaikkien *tietoisten* olentojen hyvinvointi minimoiden kärsimys.”

        Ei vaan näy toimivat ateistisessa maissa.

        Maita, joissa alle 30% ihmisistä uskoo Jumalaan tai korkeampaan voimaan:
        - Australia
        - Belgia
        - Espanja
        - Iso-Britannia
        - Japani
        - Kiina
        - Ranska
        - Ruotsi
        - Saksa

        Kyllä tuo on varsin hyvää joukkoa kommunistista Kiinaa lukuunottamatta. Kiinassakin ongelmana on autoritäärinen yksipuoluejärjestelmä ja demokratian puute - ei sinänsä ateismi. Ateismihan ei sinällänsä ole ideologia.

        https://www.statista.com/statistics/273004/global-belief-in-god-or-a-supreme-being/


      • Anonyymi

        ihanko itse olet nuo juttusi keksinyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ihanko itse olet nuo juttusi keksinyt?

        Kommentti "ihanko itse olet nuo juttusi keksinyt?" oli tarkoitettu järkisyitä nimimerkille.


      • Anonyymi

        Käskyn saaneet pakenevat tekojensa seurauksia käskyn taakse 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kommentti "ihanko itse olet nuo juttusi keksinyt?" oli tarkoitettu järkisyitä nimimerkille.

        Lähde oli viestissä. Tosin näissä Jumala-kyselyissä saadaan aina vähän eri vastauksia, miten kysymys muotoillaan. Pohjoismaat ovat kuitenkin esimerkkejä maista, missä jumala-usko on keskimääräistä vähäisempää. Pohjoismaista Suomi taitaa olla uskonnollisin. Silti meilläkin Jumala usko on ropissut kovaa vauhtia.

        Lähde:
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612232200045033

        Jos katsomme sen sijaan valtiota, missä usko Jumalaan on vahvaa, niin näitä ovat mm: Nigeria (93%), Kenia (95%), Indoneesia (96%) ja Filippiinit (96%). Euroopassa usko Jumalaan on suurinta Turkissa (75%), Bulgariassa (50%) ja Kreikassa (53%).

        Lähde:
        https://www.pewresearch.org/global/2020/07/20/the-global-god-divide/


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Maita, joissa alle 30% ihmisistä uskoo Jumalaan tai korkeampaan voimaan:
        - Australia
        - Belgia
        - Espanja
        - Iso-Britannia
        - Japani
        - Kiina
        - Ranska
        - Ruotsi
        - Saksa

        Kyllä tuo on varsin hyvää joukkoa kommunistista Kiinaa lukuunottamatta. Kiinassakin ongelmana on autoritäärinen yksipuoluejärjestelmä ja demokratian puute - ei sinänsä ateismi. Ateismihan ei sinällänsä ole ideologia.

        https://www.statista.com/statistics/273004/global-belief-in-god-or-a-supreme-being/

        Ateistinen maa on se joka ei ole kehittynyt kristillisenä. Niitä ovat mm. Pohjois-Korea, Venezuela, arabimaat
        Mainitsemistasi valtaosa on kristinuskosta lupuneita mutta niiden perusta on vankasti kristinuskossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ateistinen maa on se joka ei ole kehittynyt kristillisenä. Niitä ovat mm. Pohjois-Korea, Venezuela, arabimaat
        Mainitsemistasi valtaosa on kristinuskosta lupuneita mutta niiden perusta on vankasti kristinuskossa.

        Termit selviksi: On muitakin uskontoja kuin kristinusko!

        Samoin ateismi on yhtä laaja käsite kuin teismi. Ateismi sinänsä ei mittaa ideologiaa. Jos haluat rehellisen vertailun niin, vertaile kristinuskoa sekulaariin humanismiin - älä aristokraattiseen kommunismiin, missä johtajia palvotaan kuin Jumalaa. Missään päin maailmaa liika sekulaari ihmisarvojen kunnioitus ei ole tuottanut huonoa tulosta!

        Arabimaiden kutsuminen ateistisiksi on varsinainen rimanalitus. Aabrahamin jumalaa palvovat kultit ovat läheistä sukua toisilleen historiallisesti. Näitä ovat mm. juutalaisuus, kristinusko, mormonismi ja islam. Muslimit katsovat jeesuksen olleen profeetta ja hän esiintyy Koraanissa opettajana. Juutalaiset taas eivät nosta Jeesusta jalustalle ymmärtääkseni lainkaan.


      • Anonyymi

        Oleksä tosissas ?
        Mä en tollasen evo hölmöyteen usko.
        Kuka oli alun näkemässä`, että voi todistaa kuvittelun ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oleksä tosissas ?
        Mä en tollasen evo hölmöyteen usko.
        Kuka oli alun näkemässä`, että voi todistaa kuvittelun ?

        Evoluutioteoria ei käsittele abiogenesistä eli sitä, miten ensimmäiset elävät organismit syntyivät elottomasta kemiasta.

        Me voimme tutkia asioita myös ilman, että kykenemme näkemään niitä. Esimerkkinä vaikkapa poliisien rikostutkinta.


      • Sekoilet noilla kummallisilla nimityksillä "Järkisyitä 05.12.2021 16:05"

        Pysähdy ihan rauhassa miettimään, olisiko toisillakin mahdollista olla oikeassa.


      • Anonyymi
        Järkisyitä kirjoitti:

        Lähde oli viestissä. Tosin näissä Jumala-kyselyissä saadaan aina vähän eri vastauksia, miten kysymys muotoillaan. Pohjoismaat ovat kuitenkin esimerkkejä maista, missä jumala-usko on keskimääräistä vähäisempää. Pohjoismaista Suomi taitaa olla uskonnollisin. Silti meilläkin Jumala usko on ropissut kovaa vauhtia.

        Lähde:
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612232200045033

        Jos katsomme sen sijaan valtiota, missä usko Jumalaan on vahvaa, niin näitä ovat mm: Nigeria (93%), Kenia (95%), Indoneesia (96%) ja Filippiinit (96%). Euroopassa usko Jumalaan on suurinta Turkissa (75%), Bulgariassa (50%) ja Kreikassa (53%).

        Lähde:
        https://www.pewresearch.org/global/2020/07/20/the-global-god-divide/

        Älä nyt kaikenmaailman lähteitä usko.


      • Välva kirjoitti:

        Sekoilet noilla kummallisilla nimityksillä "Järkisyitä 05.12.2021 16:05"

        Pysähdy ihan rauhassa miettimään, olisiko toisillakin mahdollista olla oikeassa.

        Kenties tuo on turhankin lainasana. Elämän kehittyminen (eli evoluutio) on kuitenkin eri asia kuin elämän synty elottomasta aineesta. Aiheesta löytyy paljon kirjoituksia kiinnostuneille - en minä ole tässä esittänyt mitään mullistavaa.

        Olen hyvin tietoinen, että uskonnollisissa konservatiivi-piireissä, jotkut änkyrät pitävät vielä kiinni Lähi-Idän alueelta lähtöisin olevista luomis-myyteistä. Nämä ovat kuitenkin vähenemään päin kiitos lisääntyneen koulutuksen ja yleissivistyksen.

        ”Evoluutioteoria for dummies – biologi vastaa viiteen peruskysymykseen”
        https://yle.fi/uutiset/3-8313456


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Kenties tuo on turhankin lainasana. Elämän kehittyminen (eli evoluutio) on kuitenkin eri asia kuin elämän synty elottomasta aineesta. Aiheesta löytyy paljon kirjoituksia kiinnostuneille - en minä ole tässä esittänyt mitään mullistavaa.

        Olen hyvin tietoinen, että uskonnollisissa konservatiivi-piireissä, jotkut änkyrät pitävät vielä kiinni Lähi-Idän alueelta lähtöisin olevista luomis-myyteistä. Nämä ovat kuitenkin vähenemään päin kiitos lisääntyneen koulutuksen ja yleissivistyksen.

        ”Evoluutioteoria for dummies – biologi vastaa viiteen peruskysymykseen”
        https://yle.fi/uutiset/3-8313456

        Minä kyllä olen sellainen änkyrä, joka pitää kiinni Jumalan ilmoituksista. Mitä enemmän näen ja alan ymmärtämään maailman tapahtumia, sitä änkyrämmäksi tulen.

        Mielestän evoluutio "opin" perusteet kaatuvat jo heti alkuunsa ja jatkuvasti eteenpäinkin. Eihän tyhjästä mitään voi syntyä, eikä räjähtää, jos mitään ei ole mikä raäjähtää.

        Vain Jumala on voinut luoda maailmankaikkeuden ja määrännyt niiden tarkan järjestelmällisyyden. Maailmankaikkeus on laajempi mitä me voimme fyysisillä aisteillamme ja järjellämme todeta. Vain Jumala voi omilleen todistaa kaiken.


      • Välva kirjoitti:

        Minä kyllä olen sellainen änkyrä, joka pitää kiinni Jumalan ilmoituksista. Mitä enemmän näen ja alan ymmärtämään maailman tapahtumia, sitä änkyrämmäksi tulen.

        Mielestän evoluutio "opin" perusteet kaatuvat jo heti alkuunsa ja jatkuvasti eteenpäinkin. Eihän tyhjästä mitään voi syntyä, eikä räjähtää, jos mitään ei ole mikä raäjähtää.

        Vain Jumala on voinut luoda maailmankaikkeuden ja määrännyt niiden tarkan järjestelmällisyyden. Maailmankaikkeus on laajempi mitä me voimme fyysisillä aisteillamme ja järjellämme todeta. Vain Jumala voi omilleen todistaa kaiken.

        ”Tyhjästä syntymiset” tai ”räjähtämiset” ovat kreationistista soopaa. Näillä ei ole mitään tekemistä evoluutioteorian kanssa. Yleensä näistä puhuja ei edes ymmärrä Big Bang teoriaa tai Lawrence Kraussin ajatusta ”Universumi tyhjästä”, mihin oletan viitattavan.

        Jos tyhjästä ei voi syntyä mitään, niin siinä taisi mennä Jumalallinen tyhjästä luominenkin saman tien roskakoriin ajatuksena. Tässä olemme kuitenkin samaa mieltä: tyhjästä on paha nyhjäistä. Jonkinlainen luonnon perusolemus on pakostakin aina tarpeellinen selityspohjaksi.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ”Tyhjästä syntymiset” tai ”räjähtämiset” ovat kreationistista soopaa. Näillä ei ole mitään tekemistä evoluutioteorian kanssa. Yleensä näistä puhuja ei edes ymmärrä Big Bang teoriaa tai Lawrence Kraussin ajatusta ”Universumi tyhjästä”, mihin oletan viitattavan.

        Jos tyhjästä ei voi syntyä mitään, niin siinä taisi mennä Jumalallinen tyhjästä luominenkin saman tien roskakoriin ajatuksena. Tässä olemme kuitenkin samaa mieltä: tyhjästä on paha nyhjäistä. Jonkinlainen luonnon perusolemus on pakostakin aina tarpeellinen selityspohjaksi.

        Jumala on ikuinen.
        Ihmisen on vaikea käsittää ikuisuutta, koska me elämmen nyt vain ajassa. Aika alkoi, kun Jumala looi maailmankaikkeuden ja loppuu kun se häviää. Sen jälkeen jatkuu ikuisuus.
        Meidän aika käsitteemme sisältää vain sen mitä voimme ymmärtää vain tässä maailman ajassa. Ikuisuuden ymmärtämänin on meille näillä eväillä liian vaikeaa.

        Kol.1:
        10. Rukoilemme, että vaeltaisitte Herran arvon mukaisesti ja hänelle kaikessa mieliksi ja että kantaisitte hedelmää kaikissa hyvissä teoissa ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa.
        11. Vahvistakoon hän teitä kirkkautensa väkevyyden mukaisesti kaikella voimalla olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä.
        12. Iloiten te silloin kiitätte Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan osuuden siitä perinnöstä, joka pyhillä on valkeudessa.
        KRISTUS JA HÄNEN TYÖNSÄ
        13. Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
        14. hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen.
        15. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen.
        16. Hänessä luotiin kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olivatpa ne valtaistuimia tai herruuksia, hallituksia tai valtoja. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häneen.
        17. Hän on ennen kaikkea muuta, ja hänessä kaikki pysyy voimassa.


        Hepr.10:
        35. Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne, jonka palkka on suuri,
        36. sillä te tarvitsette kestävyyttä, että täyttäisitte Jumalan tahdon ja saisitte sen, mikä on luvattu.
        37. Vielä vähän aikaa, aivan vähän, niin saapuu se, joka on tuleva, eikä hän viivyttele.
        38. Minun vanhurskaani elää uskosta, mutta jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielly häneen.
        39. Me emme ole kuitenkaan niitä, jotka vetäytyvät pois ja joutuvat kadotukseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
        Luku 11
        Uskon esikuvia
        1. Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, varmuus siitä, mikä ei näy.
        2. Sen kautta saivat isät todistuksen.
        3. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailmat on tehty Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyvästä.


      • Välva kirjoitti:

        Jumala on ikuinen.
        Ihmisen on vaikea käsittää ikuisuutta, koska me elämmen nyt vain ajassa. Aika alkoi, kun Jumala looi maailmankaikkeuden ja loppuu kun se häviää. Sen jälkeen jatkuu ikuisuus.
        Meidän aika käsitteemme sisältää vain sen mitä voimme ymmärtää vain tässä maailman ajassa. Ikuisuuden ymmärtämänin on meille näillä eväillä liian vaikeaa.

        Kol.1:
        10. Rukoilemme, että vaeltaisitte Herran arvon mukaisesti ja hänelle kaikessa mieliksi ja että kantaisitte hedelmää kaikissa hyvissä teoissa ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa.
        11. Vahvistakoon hän teitä kirkkautensa väkevyyden mukaisesti kaikella voimalla olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä.
        12. Iloiten te silloin kiitätte Isää, joka on tehnyt teidät kelvollisiksi saamaan osuuden siitä perinnöstä, joka pyhillä on valkeudessa.
        KRISTUS JA HÄNEN TYÖNSÄ
        13. Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan,
        14. hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen.
        15. Hän on näkymättömän Jumalan kuva, koko luomakunnan esikoinen.
        16. Hänessä luotiin kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olivatpa ne valtaistuimia tai herruuksia, hallituksia tai valtoja. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häneen.
        17. Hän on ennen kaikkea muuta, ja hänessä kaikki pysyy voimassa.


        Hepr.10:
        35. Älkää siis heittäkö pois rohkeuttanne, jonka palkka on suuri,
        36. sillä te tarvitsette kestävyyttä, että täyttäisitte Jumalan tahdon ja saisitte sen, mikä on luvattu.
        37. Vielä vähän aikaa, aivan vähän, niin saapuu se, joka on tuleva, eikä hän viivyttele.
        38. Minun vanhurskaani elää uskosta, mutta jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielly häneen.
        39. Me emme ole kuitenkaan niitä, jotka vetäytyvät pois ja joutuvat kadotukseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
        Luku 11
        Uskon esikuvia
        1. Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, varmuus siitä, mikä ei näy.
        2. Sen kautta saivat isät todistuksen.
        3. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailmat on tehty Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyvästä.

        Minä pystyn kuvittelemaan monenlaisia ikuisuuksia. Aikoinaan jumalat tekivät myrskyjä salamia. Nyt ne on siirretty selittämään universumin syntyä. Jos joku kokee tällaiset ”selitykset” hyviksi, niin siitä vaan. Minusta nämä kuulostavat saduilta, joita on kerrottu lapsenmielisille.

        Usko tarkoittaa sitä, että pitää jotain asiaa totena. Ihmisellä on aina jotkut syyt uskomuksilleen. Nämä syyt voivat olla hyviä tai huonoja. Jos ei tiedä miksi uskoo johonkin asiaan, niin kyseinen uskomus on varsin heiveröisellä pohjalla. Parempi kenties yrittää pohtia tarkemmin, mihin uskonsa perustaa. Oma sisäinen varmuus ajaa meitä kaikkia metsään. Skeptisyys on tie totuuteen. Uskomukset kannattaa testauttaa perustelemalla ne jollekin joka ei usko samoin kuin sinä. Uskomukset joita ei pysty perustelemaan kannattaa hylätä.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Minä pystyn kuvittelemaan monenlaisia ikuisuuksia. Aikoinaan jumalat tekivät myrskyjä salamia. Nyt ne on siirretty selittämään universumin syntyä. Jos joku kokee tällaiset ”selitykset” hyviksi, niin siitä vaan. Minusta nämä kuulostavat saduilta, joita on kerrottu lapsenmielisille.

        Usko tarkoittaa sitä, että pitää jotain asiaa totena. Ihmisellä on aina jotkut syyt uskomuksilleen. Nämä syyt voivat olla hyviä tai huonoja. Jos ei tiedä miksi uskoo johonkin asiaan, niin kyseinen uskomus on varsin heiveröisellä pohjalla. Parempi kenties yrittää pohtia tarkemmin, mihin uskonsa perustaa. Oma sisäinen varmuus ajaa meitä kaikkia metsään. Skeptisyys on tie totuuteen. Uskomukset kannattaa testauttaa perustelemalla ne jollekin joka ei usko samoin kuin sinä. Uskomukset joita ei pysty perustelemaan kannattaa hylätä.

        Kristillinen usko sisältää myös tottelemisen. Se ei myöstkään ole sitä mitä "ärkisyitä
        13.12.2021 19:26" kuvailit. Kuvailemasi usko on sitä mitä kuuluu pakanallisuuten ja maailmallisuuteen.

        Kristillinen usko perustuu Raamattuun ja kasvaa nooudattamaan Uuden Testamentin mukaista elämää.

        Room.10:
        17. Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


      • Välva kirjoitti:

        Kristillinen usko sisältää myös tottelemisen. Se ei myöstkään ole sitä mitä "ärkisyitä
        13.12.2021 19:26" kuvailit. Kuvailemasi usko on sitä mitä kuuluu pakanallisuuten ja maailmallisuuteen.

        Kristillinen usko perustuu Raamattuun ja kasvaa nooudattamaan Uuden Testamentin mukaista elämää.

        Room.10:
        17. Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        Mutta se perus-kysymys jää vastaamatta: Miksi uskot, että Raamattu on totta? Useissa uskonnoissa on Pyhä Kirja, jonka uskotaan olevan totuus.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        Mutta se perus-kysymys jää vastaamatta: Miksi uskot, että Raamattu on totta? Useissa uskonnoissa on Pyhä Kirja, jonka uskotaan olevan totuus.

        Kiitos kysymyksestäsi.

        Perusteellisen vastauksen antamiseksi omin voimin minä en voi lyhyseti kirjoittaa, mutta jotain avaan omakohtaisesta uskostana siihen, että uskon Raamatun olevan totta. Jumala avaa Raamatun tekstiä oman aikataulunsa mukaisesti. En usko, että kukaan ihminen voi kovinkaan kattavasti ymmärtää näin syvällistä ja täydellistä tekstiä. Näin täydellisen tekstin ymmärtäminen kasvaa ja edelleen kasvaa.

        Pyhä Henki joka on ollut ohjaamassa kirjoittajia, todistaa minulle yliluonnollisella tavalla kyseessä olevan Jumalan ilmoitus.
        Käytännössä olen saanut todisteen Raamatun olevan totta.
        Raamatun syvyys ja erehtymätön täydellisyys on lukemattomia kertoja eri asioissa toteutunut ja jatkuvasti toteutuu.
        Enemmän tutkin Uutta Testamenttia, sitten helpommin ymmärrän Vanhan Testamentin syvyyttä. Nämä ovat kaksi eri ""liittoa"" jotka kiinteästi liittyvät toisiinsa. Molemmat sisältyvät toisiinsa. UT ja VT.

        Käsitän niin, että nyt elämme Uuden Testamentin aikakautta, Koska Jeesus on sovittanut meidän vääryytemme. Tämän jälkeen muutamme ikusuuteen sen mukaisesti, mikä suhde meillä on Jumalan antamaan sovitukseen .


      • Välva kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestäsi.

        Perusteellisen vastauksen antamiseksi omin voimin minä en voi lyhyseti kirjoittaa, mutta jotain avaan omakohtaisesta uskostana siihen, että uskon Raamatun olevan totta. Jumala avaa Raamatun tekstiä oman aikataulunsa mukaisesti. En usko, että kukaan ihminen voi kovinkaan kattavasti ymmärtää näin syvällistä ja täydellistä tekstiä. Näin täydellisen tekstin ymmärtäminen kasvaa ja edelleen kasvaa.

        Pyhä Henki joka on ollut ohjaamassa kirjoittajia, todistaa minulle yliluonnollisella tavalla kyseessä olevan Jumalan ilmoitus.
        Käytännössä olen saanut todisteen Raamatun olevan totta.
        Raamatun syvyys ja erehtymätön täydellisyys on lukemattomia kertoja eri asioissa toteutunut ja jatkuvasti toteutuu.
        Enemmän tutkin Uutta Testamenttia, sitten helpommin ymmärrän Vanhan Testamentin syvyyttä. Nämä ovat kaksi eri ""liittoa"" jotka kiinteästi liittyvät toisiinsa. Molemmat sisältyvät toisiinsa. UT ja VT.

        Käsitän niin, että nyt elämme Uuden Testamentin aikakautta, Koska Jeesus on sovittanut meidän vääryytemme. Tämän jälkeen muutamme ikusuuteen sen mukaisesti, mikä suhde meillä on Jumalan antamaan sovitukseen .

        ”Pyhä Henki joka on ollut ohjaamassa kirjoittajia, todistaa minulle yliluonnollisella tavalla kyseessä olevan Jumalan ilmoitus.”

        Osaatko kuvata havaintosi ja näistä tekemät päätelmäsi?

        Miten päättelit, että kyseinen todistus on yliluonnollinen eikä vain luonnollinen asia, mitä sinä et kykene ymmärtämään?

        ”Käytännössä olen saanut todisteen Raamatun olevan totta.”

        Raamatusta löytyy lukuisia kohtia, mitkä tiedämme epätosiksi - esimerkkinä vaikkapa tarina Nooasta perheineen globaalin tulvan keskellä. Näiden tarinoiden selittäminen ”tosiksi” vaatii kyllä aikamoista epärehellistä taituruutta.

        ”Raamatun syvyys ja erehtymätön täydellisyys on lukemattomia kertoja eri asioissa toteutunut ja jatkuvasti toteutuu.”

        Löytyykö sinulta kolme esimerkkiä, missä Raamattu on osoittanut erehtymättömyytensä asiassa, mitä sen kirjoittamisen aikainen ihminen ei olisi voinut tietää?


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ”Pyhä Henki joka on ollut ohjaamassa kirjoittajia, todistaa minulle yliluonnollisella tavalla kyseessä olevan Jumalan ilmoitus.”

        Osaatko kuvata havaintosi ja näistä tekemät päätelmäsi?

        Miten päättelit, että kyseinen todistus on yliluonnollinen eikä vain luonnollinen asia, mitä sinä et kykene ymmärtämään?

        ”Käytännössä olen saanut todisteen Raamatun olevan totta.”

        Raamatusta löytyy lukuisia kohtia, mitkä tiedämme epätosiksi - esimerkkinä vaikkapa tarina Nooasta perheineen globaalin tulvan keskellä. Näiden tarinoiden selittäminen ”tosiksi” vaatii kyllä aikamoista epärehellistä taituruutta.

        ”Raamatun syvyys ja erehtymätön täydellisyys on lukemattomia kertoja eri asioissa toteutunut ja jatkuvasti toteutuu.”

        Löytyykö sinulta kolme esimerkkiä, missä Raamattu on osoittanut erehtymättömyytensä asiassa, mitä sen kirjoittamisen aikainen ihminen ei olisi voinut tietää?

        Hyvät kysymykset, mutta vaikea vastata. tässä kuitenkin minun oma näkemykseni . Yritys vastata.

        "Osaatko kuvata havaintosi ja näistä tekemät päätelmäsi?
        Miten päättelit, että kyseinen todistus on yliluonnollinen eikä vain luonnollinen asia, mitä sinä et kykene ymmärtämään?"

        Koen sisäisesti hengessäni samalla lailla, kuin tunnetaan lähimmäisen ääni, mutta paljon syvällisemmin.
        Vertaan kuvaillen luontoa; Kun kaksi soitinta on samassa vireessä, niin toisen soidessa toinen värähtelee saman nuotin vireyden mukaisesti. Eri värejä on vaikea selittää, kun ei ole sopivia sanoja. Omasta kokemuksestani tuli mieleeni monet Jeesuksen opetukset lampaista ja hyvästä paimenesta.

        1.Piet 2:25. Te olitte "eksyksissä niin kuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan luo.

        Joh.10:
        14. Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15. niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän. Minä annan henkeni lampaiden edestä.
        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta. Niitäkin minun tulee johdattaa, ja ne kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        17. Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni ottaakseni sen takaisin.
        18. Kukaan ei sitä minulta ota, vaan minä annan sen itse. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se takaisin. Tämän käskyn minä olen saanut Isältäni."

        Minä ole edelleenkin eksytettävissä jollen itse valvo. Turvaudun Jumalaan, ilman Hänen ohjaustaan ja tukeaan eksyisin. Saan myös hiljalleen lisääntyä ymmärrystä lukuisista eri tapahtumista.

        "...Nooasta perheineen globaalin tulvan keskellä...."

        Lukuisien asiaa tarkemmin tutkineilla on sopusoinnussa olevia viitteitä mitä tapahtui vedenpaisumuksessa. Myös maailmanlaajuiset geologiset muutokset todistavat tapahtumien olevan samanaikaiset kaikkialla. Myös sukuluettelot sopivat yhteen. jne.


        "Löytyykö sinulta kolme esimerkkiä, missä Raamattu on osoittanut erehtymättömyytensä asiassa, mitä sen kirjoittamisen aikainen ihminen ei olisi voinut tietää?"

        Löytyy monia satoja todisteita. Niistä on kirjoitettu paljon. Minä en ole mitenkään asiantuntija, mutta olen seurannut tapahtumia.

        Tähän aikaan toteutuvat Raamatun ilmoitusten mukaisesti edim:
        1. Israelin uudelleen muodostuminen entiselle paikalleen. Tapahtuu siten, kuin Raamattu sen ilmoittaa.
        2. Tässä ajassa tapahtuvat kansojen arvot ja valtiolliset liittoumat.
        3. Sodissa käytettävä aseet on kuvattu lentokoneista atomipoimmiin.

        1948 tapahtuneen Israelin perustaminen uudelleen omalle peikalleen oli silloin välttämätön alku tälle ajalle. Silloin reagoitiin voimakkaasti tulevista tapahtumista, joita on jo tapahtunut, mutta oli myös liiaan hätäisiäkin päätelmiä, esim 40 vuoden sukupolven ajasta, joka ei ollut Raamatun ilmoituksen mukainen 40v. vaan aiheutti hämminkiä.
        Silloin puuttui monia asioita, joiden on tapahduttava ennen suuren antikristillisen ajan tuloa. Me emme tiedä tarkkaa aikaa, mutta meille on annettu merkit millainen on maailman tilanne silloin, kun Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuu.

        Tällä hetkellä puhutaan paljon pedonmerkistä, joka litetaan ihmisen käteen, tai otsaan. Tekniikka tähän on jo olemassa. Puhutaan sirusta, mutta minä en oleta sen olevan siru, vaan paljon kehittyneenmi merkki, jota ei voi ottaa pois.
        Ilmestyskirja luku 13 kertoo tästä.

        Ilmestyskirjan 3 ensimmäistä lukua kertoo seurakunnan ajasta.


      • Välva kirjoitti:

        Hyvät kysymykset, mutta vaikea vastata. tässä kuitenkin minun oma näkemykseni . Yritys vastata.

        "Osaatko kuvata havaintosi ja näistä tekemät päätelmäsi?
        Miten päättelit, että kyseinen todistus on yliluonnollinen eikä vain luonnollinen asia, mitä sinä et kykene ymmärtämään?"

        Koen sisäisesti hengessäni samalla lailla, kuin tunnetaan lähimmäisen ääni, mutta paljon syvällisemmin.
        Vertaan kuvaillen luontoa; Kun kaksi soitinta on samassa vireessä, niin toisen soidessa toinen värähtelee saman nuotin vireyden mukaisesti. Eri värejä on vaikea selittää, kun ei ole sopivia sanoja. Omasta kokemuksestani tuli mieleeni monet Jeesuksen opetukset lampaista ja hyvästä paimenesta.

        1.Piet 2:25. Te olitte "eksyksissä niin kuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan luo.

        Joh.10:
        14. Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15. niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän. Minä annan henkeni lampaiden edestä.
        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta. Niitäkin minun tulee johdattaa, ja ne kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        17. Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni ottaakseni sen takaisin.
        18. Kukaan ei sitä minulta ota, vaan minä annan sen itse. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se takaisin. Tämän käskyn minä olen saanut Isältäni."

        Minä ole edelleenkin eksytettävissä jollen itse valvo. Turvaudun Jumalaan, ilman Hänen ohjaustaan ja tukeaan eksyisin. Saan myös hiljalleen lisääntyä ymmärrystä lukuisista eri tapahtumista.

        "...Nooasta perheineen globaalin tulvan keskellä...."

        Lukuisien asiaa tarkemmin tutkineilla on sopusoinnussa olevia viitteitä mitä tapahtui vedenpaisumuksessa. Myös maailmanlaajuiset geologiset muutokset todistavat tapahtumien olevan samanaikaiset kaikkialla. Myös sukuluettelot sopivat yhteen. jne.


        "Löytyykö sinulta kolme esimerkkiä, missä Raamattu on osoittanut erehtymättömyytensä asiassa, mitä sen kirjoittamisen aikainen ihminen ei olisi voinut tietää?"

        Löytyy monia satoja todisteita. Niistä on kirjoitettu paljon. Minä en ole mitenkään asiantuntija, mutta olen seurannut tapahtumia.

        Tähän aikaan toteutuvat Raamatun ilmoitusten mukaisesti edim:
        1. Israelin uudelleen muodostuminen entiselle paikalleen. Tapahtuu siten, kuin Raamattu sen ilmoittaa.
        2. Tässä ajassa tapahtuvat kansojen arvot ja valtiolliset liittoumat.
        3. Sodissa käytettävä aseet on kuvattu lentokoneista atomipoimmiin.

        1948 tapahtuneen Israelin perustaminen uudelleen omalle peikalleen oli silloin välttämätön alku tälle ajalle. Silloin reagoitiin voimakkaasti tulevista tapahtumista, joita on jo tapahtunut, mutta oli myös liiaan hätäisiäkin päätelmiä, esim 40 vuoden sukupolven ajasta, joka ei ollut Raamatun ilmoituksen mukainen 40v. vaan aiheutti hämminkiä.
        Silloin puuttui monia asioita, joiden on tapahduttava ennen suuren antikristillisen ajan tuloa. Me emme tiedä tarkkaa aikaa, mutta meille on annettu merkit millainen on maailman tilanne silloin, kun Jeesuksen toinen tuleminen tapahtuu.

        Tällä hetkellä puhutaan paljon pedonmerkistä, joka litetaan ihmisen käteen, tai otsaan. Tekniikka tähän on jo olemassa. Puhutaan sirusta, mutta minä en oleta sen olevan siru, vaan paljon kehittyneenmi merkki, jota ei voi ottaa pois.
        Ilmestyskirja luku 13 kertoo tästä.

        Ilmestyskirjan 3 ensimmäistä lukua kertoo seurakunnan ajasta.

        ”Hyvät kysymykset, mutta vaikea vastata. tässä kuitenkin minun oma näkemykseni .”

        Jep. Näistä olisi helpompi keskustella kasvotusten. Kiitos asiallisesta vastauksesta. Virkistävää, että täällä saa aikaan joskus ihan aitoa mielipiteiden vaihtoa!

        ”Koen sisäisesti hengessäni samalla lailla, kuin tunnetaan lähimmäisen ääni, mutta paljon syvällisemmin.”

        Kuuletko äänen korvissasi vai onko kyseessä enemmänkin vain mielessä kuviteltu ääni? Mistä tiedät, ettei tuo ”ääni” ole vain oman alitajuntasi tuotosta?

        Lähimmäisen ja vieraan ihmisen äänet kuulostavat minulle samanlaisilta, vaikkakin tietenkin tuttu ääni herättää enemmän tiettyjä tunteita. Minäkin olen pienenä rukoillut ja kokenut tuollaisen ”äänen”. Kyseessä ei ollut oikeastaan korvissa kuuluva ääni vaan omassa mielessä kuviteltu ajatus äänestä. Tämä äänen juoksu voi olla unimainen, mutta testaamalla ainakin minulle tuli varsin ilmeiseksi, että kyse on vain omasta alitajunnasta. Joskus omalta alitajunnasta voi nousta ihan viisaitakin näkemyksiä.

        ” Lukuisien asiaa tarkemmin tutkineilla on sopusoinnussa olevia viitteitä mitä tapahtui vedenpaisumuksessa. ”

        ??? Laitappa linkki yhteen tieteellisesti vertaisarvioituun geologian tutkimukseen?

        Globaali-tulva tarinan tiedämme saduksi jo ihan sillä perusteella, ettei Maapallolla ole riittävästi vettä valtameren pinnan nostamiseksi edes matalampien vuortenhuippujen tasolle.

        ” 1. Israelin uudelleen muodostuminen entiselle paikalleen. Tapahtuu siten, kuin Raamattu sen ilmoittaa.
        2. Tässä ajassa tapahtuvat kansojen arvot ja valtiolliset liittoumat.
        3. Sodissa käytettävä aseet on kuvattu lentokoneista atomipoimmiin.”

        Antaisitko ne kohdat Raamatusta, missä nuo ennustettiin, niin voimme puida miten hyvä osumatarkkuus oli?

        Tuo juutalaisten paluu Israelin alueelle on usein mainuttu ”ennustus”. Tässä kävi kuitenkin niin, että Raamattua lukevat ihmiset alkoivat tarkoituksella toteuttamaan tuota kirjoitusta. Silti, jos teksti on tarpeeksi tarkka ja pystyy ennustamaan ajankohdan, koska tämä tapahtuu ja kenen toimesta, niin ennustuksesta tuleekin jo aika vahva. Muuten kyse oli vähän samanlaisesta ennustuksesta kuin, jos minä menen ravintolaan, tilaan pihvin ja ennustan, että saan pian pihvin lautaselleni. Myös Nostradamus oli hyvä näissä epämääräisissä ennustuksissa. Monet hänen ennustukset voidaan katsoa toteutuneen useitakin kertoja - mutta suuri osa ei kertaakaan. Hänen ennustuksensa eivät tosin ole saaneet sellaista uskonnollista kaikua, että kukaan lähtisi elämään niiden mukaan tarkoituksella - kuten Raamatun kanssa on käynyt.


      • Järkisyitä kirjoitti:

        ”Hyvät kysymykset, mutta vaikea vastata. tässä kuitenkin minun oma näkemykseni .”

        Jep. Näistä olisi helpompi keskustella kasvotusten. Kiitos asiallisesta vastauksesta. Virkistävää, että täällä saa aikaan joskus ihan aitoa mielipiteiden vaihtoa!

        ”Koen sisäisesti hengessäni samalla lailla, kuin tunnetaan lähimmäisen ääni, mutta paljon syvällisemmin.”

        Kuuletko äänen korvissasi vai onko kyseessä enemmänkin vain mielessä kuviteltu ääni? Mistä tiedät, ettei tuo ”ääni” ole vain oman alitajuntasi tuotosta?

        Lähimmäisen ja vieraan ihmisen äänet kuulostavat minulle samanlaisilta, vaikkakin tietenkin tuttu ääni herättää enemmän tiettyjä tunteita. Minäkin olen pienenä rukoillut ja kokenut tuollaisen ”äänen”. Kyseessä ei ollut oikeastaan korvissa kuuluva ääni vaan omassa mielessä kuviteltu ajatus äänestä. Tämä äänen juoksu voi olla unimainen, mutta testaamalla ainakin minulle tuli varsin ilmeiseksi, että kyse on vain omasta alitajunnasta. Joskus omalta alitajunnasta voi nousta ihan viisaitakin näkemyksiä.

        ” Lukuisien asiaa tarkemmin tutkineilla on sopusoinnussa olevia viitteitä mitä tapahtui vedenpaisumuksessa. ”

        ??? Laitappa linkki yhteen tieteellisesti vertaisarvioituun geologian tutkimukseen?

        Globaali-tulva tarinan tiedämme saduksi jo ihan sillä perusteella, ettei Maapallolla ole riittävästi vettä valtameren pinnan nostamiseksi edes matalampien vuortenhuippujen tasolle.

        ” 1. Israelin uudelleen muodostuminen entiselle paikalleen. Tapahtuu siten, kuin Raamattu sen ilmoittaa.
        2. Tässä ajassa tapahtuvat kansojen arvot ja valtiolliset liittoumat.
        3. Sodissa käytettävä aseet on kuvattu lentokoneista atomipoimmiin.”

        Antaisitko ne kohdat Raamatusta, missä nuo ennustettiin, niin voimme puida miten hyvä osumatarkkuus oli?

        Tuo juutalaisten paluu Israelin alueelle on usein mainuttu ”ennustus”. Tässä kävi kuitenkin niin, että Raamattua lukevat ihmiset alkoivat tarkoituksella toteuttamaan tuota kirjoitusta. Silti, jos teksti on tarpeeksi tarkka ja pystyy ennustamaan ajankohdan, koska tämä tapahtuu ja kenen toimesta, niin ennustuksesta tuleekin jo aika vahva. Muuten kyse oli vähän samanlaisesta ennustuksesta kuin, jos minä menen ravintolaan, tilaan pihvin ja ennustan, että saan pian pihvin lautaselleni. Myös Nostradamus oli hyvä näissä epämääräisissä ennustuksissa. Monet hänen ennustukset voidaan katsoa toteutuneen useitakin kertoja - mutta suuri osa ei kertaakaan. Hänen ennustuksensa eivät tosin ole saaneet sellaista uskonnollista kaikua, että kukaan lähtisi elämään niiden mukaan tarkoituksella - kuten Raamatun kanssa on käynyt.

        "Kuuletko äänen korvissasi vai onko kyseessä enemmänkin vain mielessä kuviteltu ääni? Mistä tiedät, ettei tuo ”ääni” ole vain oman alitajuntasi tuotosta?"

        En kuule korvissani ääntä. Enkä edes tiedä onko se edes ääni. Se on paljon syvempi, eikä ole edes tunne, vaan jotakin yliluonnollista.
        Yleensä minä testaan ne , tavalla jota kukaan muu ei tiedä. Viimeksi kävi näin tällä menneellä viikolla. Testasin sen ainakin kolme eri kertaa joissa vastaus oli minusta riippumaton ja sain myönteisen tuloksen. Kun toimin kehoituksen mukaisesti, tulos vahvisti asian olevan juuri sillä hetkellä tärkeä ja oikea..

        Monesti olen välttänyt suorittamasta tehtävää ja jälkikäteen olen saanut tietää, että se olisi ollut oikea ja sen joissakin tapauksessa oli suortittanut joku toinen.
        Kehoitan varomaan sellaisia toisiin ihmisiin liityviä viestejä, jollei niitä ole testannut Jumalan edessä.

        "” Lukuisien asiaa tarkemmin tutkineilla on sopusoinnussa olevia viitteitä mitä tapahtui vedenpaisumuksessa. ”
        ??? Laitappa linkki yhteen tieteellisesti vertaisarvioituun geologian tutkimukseen?"
        "...Maapallolla ole riittävästi vettä ..."

        Näihin olisi paljon, linkkejä, mutta en nyt yht´äkkiä muista tarkkaa linkkiä.
        On myös saatu selville, että maan sisällä on valtavia määriä vettä.
        On myös arvioita, että maata ympäröi pilvikerros ja maassa oli trooppinen ilmasto. Siitä esim "ikuisen roiudan" alueilta löytyneet mammutit jne. Ehkä maan kiertorata auringon suhteen on ollut sitä enne toinen???
        Suuria määriä puiden runkoja on löytynyt hiiltyneinä suurissa ryhmissä sellaisessa järjestyksessä, joihin ne ovat voineet kasaantua vain suuren vesivirran takia.
        Lukuisia ilmiöitä ympäri maapallon on tapahtunut saman aikaisesti.

        Vastaan myöhemmin jäljellä oleviin kysymyksiin, kun etsin ensin Raamatunkohtia.


      • Välva kirjoitti:

        "Kuuletko äänen korvissasi vai onko kyseessä enemmänkin vain mielessä kuviteltu ääni? Mistä tiedät, ettei tuo ”ääni” ole vain oman alitajuntasi tuotosta?"

        En kuule korvissani ääntä. Enkä edes tiedä onko se edes ääni. Se on paljon syvempi, eikä ole edes tunne, vaan jotakin yliluonnollista.
        Yleensä minä testaan ne , tavalla jota kukaan muu ei tiedä. Viimeksi kävi näin tällä menneellä viikolla. Testasin sen ainakin kolme eri kertaa joissa vastaus oli minusta riippumaton ja sain myönteisen tuloksen. Kun toimin kehoituksen mukaisesti, tulos vahvisti asian olevan juuri sillä hetkellä tärkeä ja oikea..

        Monesti olen välttänyt suorittamasta tehtävää ja jälkikäteen olen saanut tietää, että se olisi ollut oikea ja sen joissakin tapauksessa oli suortittanut joku toinen.
        Kehoitan varomaan sellaisia toisiin ihmisiin liityviä viestejä, jollei niitä ole testannut Jumalan edessä.

        "” Lukuisien asiaa tarkemmin tutkineilla on sopusoinnussa olevia viitteitä mitä tapahtui vedenpaisumuksessa. ”
        ??? Laitappa linkki yhteen tieteellisesti vertaisarvioituun geologian tutkimukseen?"
        "...Maapallolla ole riittävästi vettä ..."

        Näihin olisi paljon, linkkejä, mutta en nyt yht´äkkiä muista tarkkaa linkkiä.
        On myös saatu selville, että maan sisällä on valtavia määriä vettä.
        On myös arvioita, että maata ympäröi pilvikerros ja maassa oli trooppinen ilmasto. Siitä esim "ikuisen roiudan" alueilta löytyneet mammutit jne. Ehkä maan kiertorata auringon suhteen on ollut sitä enne toinen???
        Suuria määriä puiden runkoja on löytynyt hiiltyneinä suurissa ryhmissä sellaisessa järjestyksessä, joihin ne ovat voineet kasaantua vain suuren vesivirran takia.
        Lukuisia ilmiöitä ympäri maapallon on tapahtunut saman aikaisesti.

        Vastaan myöhemmin jäljellä oleviin kysymyksiin, kun etsin ensin Raamatunkohtia.

        ”Se on paljon syvempi, eikä ole edes tunne, vaan jotakin yliluonnollista.”

        Miten päättelit, että se on ”yliluonnollista” eikä omien aivojesi tuotos?

        ”Kun toimin kehoituksen mukaisesti, tulos vahvisti asian olevan juuri sillä hetkellä tärkeä ja oikea..”

        Jos tulos olisi ollut huono, niin olisiko se todistanut, että koko Pyhä Henki onkin vain sinun omaa kuvitelmaasi?

        Tee kunnon testi, jolla on tilastollista merkittävyyttä. Määrittele etukäteen kriteerit testin onnistumiselle ja epäonnistumiselle. Näissä subjektiivisissa mutu-testeissä on yleensä se ongelma, että hylkäät epäonnistumiset ja keskityt vain niihin kertoihin kun tulos oli mieleinen. Oleellista on tehdä kunnon muistiinpanot testistä etukäteen ennen kuin tiedät sen tuloksen ja dokumentoida se tarkasti. Jos tässä Jumala-jutussa on perää, niin pitäisi olla varsin mahdollista tehdä testi, millä todistat Pyhän Hengen johdatuksen olevan vähintäänkin tieteen kannalta selittämätön asia. Nyt tälläinen data puuttuu - meillä on vain ihmisten omia subjektiivisia mutu-näkemyksiä.

        ” On myös saatu selville, että maan sisällä on valtavia määriä vettä.”

        Kyllä mutta ei tarpeeksi. Siellä on arvioitu olevan sitoutuneena 2 x 10^16 kuutiometriä vettä. Mount Everestin huipun peittämiseksi tarvitaan noin 200 kertaa enemmän vettä kuin mitä sieltä maan sisältä löytyy.

        ”On myös arvioita, että maata ympäröi pilvikerros ja maassa oli trooppinen ilmasto. Siitä esim "ikuisen roiudan" alueilta löytyneet mammutit jne.”

        Jos sulatat kaikki jäätiköt koko maailmasta meren pinta nousee noin 70 metriä. Mount Everestillä on yli 8 km korkeutta merenpinnasta.

        ”Ehkä maan kiertorata auringon suhteen on ollut sitä enne toinen???”

        Auringon kiertorata ei vaikuta Maassa olevan veden määrään. Maan lämpötilat ovat vaihdelleet paljonkin Auringon aktiivisuuden, ilmakehän hiilidioksidimäärien, tulivuorenpurkausten, meteoriittien yms seurauksena.

        Koko ajatus globaalista tulvasta vuorien muodostumisen jälkeen on 100% satua. Tarina on niin monella tasolla täysin absurdi.


    • Anonyymi

      Eikö Raamatussa käsketä myös tappamaan pyhänä polttopuita keräävät?
      Ja Raamattu antaa luvan raiskata jos naisella ei ole omistajaa yms.
      Ensin kristitty vetoaa Raamatun lakeihin ja seuraavaksi sanoo ettei ne kaikki koske heitä.
      Kun kristityt tulivat Australiaan aborginaaleilla oli moraali ja kristityt metsästävät heitä kuin eläimiä.
      Aloittaja on yksi esimerkki kristittyjen tekopyhyydestä ja moraalittomuudesta jota Jeesuskin häpeäisi.

      • Anonyymi

        Kristittyjä ei käsketä. Et taida ymmärtää muuta kuin yhden lauseen kerrallaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristittyjä ei käsketä. Et taida ymmärtää muuta kuin yhden lauseen kerrallaan?

        Mihin perustuu kristityn moraali?
        Raamattuunko?
        Omaan tulkintaa tilanteen mukaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin perustuu kristityn moraali?
        Raamattuunko?
        Omaan tulkintaa tilanteen mukaan?

        Jumalan sanaan.
        Jos et edes erota kenelle minäkin käsky on annettu niin mene rippikouluun!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan sanaan.
        Jos et edes erota kenelle minäkin käsky on annettu niin mene rippikouluun!

        Eli Jumala ei antanut käskyjä kuin kullekin erikseen. Ja loput israelilaisille.

        Niin se vaan meni. Ei mitään Israelin ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Eli Jumala ei antanut käskyjä kuin kullekin erikseen. Ja loput israelilaisille.

        Niin se vaan meni. Ei mitään Israelin ulkopuolelle.

        Että mässäyskuva tänään vielä sieltä.


      • Kristitty elää Uuden Testamentin mukaan. Kristitty ei saa tappaa ketään. Jos joku tappaa toisia ihmisiä, sellainen ei ole kristitty.


    • Anonyymi

      Raamattu ei ole missään muodossa moraalin opaskirja.

      • Anonyymi

        "Anonyymi 05.12.2021 19:12" Et ilmeisesti ole tutustunut siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi 05.12.2021 19:12" Et ilmeisesti ole tutustunut siihen.

        Mistä päättelet, ettei Raamattua arvostamaton voisi olla tutustunut siihen?


    • Anonyymi

      Ateistin moraali perustuu ihmisyyteen, ei mielikuvitusolennon suuhun laitettuihin enemmän tai vähemmän kelvottomiin sanontoihin.
      Uskovaisen maailmankuva on lopultakin enemmän sattumanvarainen kuin luonnontieteellisiin luottavan

      • Anonyymi

        Uskovan moraali perustuu uskoon , eli eivät tajua valhetta , heille voi valehdella ja he uskovat 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan moraali perustuu uskoon , eli eivät tajua valhetta , heille voi valehdella ja he uskovat 🤣

        Sinä et tajua yhtään mitään. 🤡


      • Anonyymi

        Mitä se ihmisyys sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se ihmisyys sitten on?

        Sitä, että ihminen luulee olevansa universumin viisain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskovan moraali perustuu uskoon , eli eivät tajua valhetta , heille voi valehdella ja he uskovat 🤣

        1.Joh.3:
        7. Lapset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Joka noudattaa vanhurskautta, on vanhurskas, niin kuin hän on vanhurskas.
        8. Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot.
        9. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.
        10. Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei noudata vanhurskautta, ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei rakasta veljeään.
        11. Tämä on se sanoma, jonka te alusta asti olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toinen toistamme
        12. eikä olla niin kuin Kain, joka oli Pahasta ja tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi tämän? Siksi, että hänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot vanhurskaita.
        13. Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.
        14. Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta, pysyy kuoleman vallassa.
        15. Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja. Te tiedätte, ettei yhdelläkään murhaajalla ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.


    • Anonyymi

      ateismin moraali , valheella ei etuja hankita 😠

      • Ai sinäkö uskot edelleen että ihmisiä voi kivittää hengiltä? Tai että aurinko kiertää maata?


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Ai sinäkö uskot edelleen että ihmisiä voi kivittää hengiltä? Tai että aurinko kiertää maata?

        Muslimit tekee koko ajan niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muslimit tekee koko ajan niin.

        Kerro toki missä päin demokraattisessa yhteiskunnassa tälläinen kivitystuomio on laitettu toimeen muslimien parissa? Lohdutuksesi voi myös kertoa, että Afrikassa diktatuurisesti hallituissa kristityissä maissa kivitystuomioita laitetaan edelleen toimeen.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki missä päin demokraattisessa yhteiskunnassa tälläinen kivitystuomio on laitettu toimeen muslimien parissa? Lohdutuksesi voi myös kertoa, että Afrikassa diktatuurisesti hallituissa kristityissä maissa kivitystuomioita laitetaan edelleen toimeen.

        Oletko noin pihalla? Tai no joo eihän muslimimaat mitään demokratioita ole. Perheenjäsenkin tapetaan jos ei käyttäydy.


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki missä päin demokraattisessa yhteiskunnassa tälläinen kivitystuomio on laitettu toimeen muslimien parissa? Lohdutuksesi voi myös kertoa, että Afrikassa diktatuurisesti hallituissa kristityissä maissa kivitystuomioita laitetaan edelleen toimeen.

        Iranissa ainakin toteutetaan kivitystuomiota. Afrikassa ei tietääkseni missään, mutta Saudi-Arabiassakin muistelen että kivitystuomioita edelleen annetaan ja toimeen pannaan. Muinaisessa Lähi-Idässähän niitä oli vähän siellä sun täällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko noin pihalla? Tai no joo eihän muslimimaat mitään demokratioita ole. Perheenjäsenkin tapetaan jos ei käyttäydy.

        Kansallinen demokratia on eri asia mitä perheissä tehdään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko noin pihalla? Tai no joo eihän muslimimaat mitään demokratioita ole. Perheenjäsenkin tapetaan jos ei käyttäydy.

        Niin. Lähi-idän valtioissa ei ole demokratiaa. Kerrankin meni oikein. Näin ollen noista valtiosta puuttuu myös oikeusvaltioperiaate. Se yhdessä sananvapauden kanssa takaa yhteiskunnan tasa-arvoisen kehittämisen.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki missä päin demokraattisessa yhteiskunnassa tälläinen kivitystuomio on laitettu toimeen muslimien parissa? Lohdutuksesi voi myös kertoa, että Afrikassa diktatuurisesti hallituissa kristityissä maissa kivitystuomioita laitetaan edelleen toimeen.

        Myös kaikissa kommonistisissa maissa voidaan tappa mitenkä vain. Heillä on pakko omaksua ateismi, muuten heidät tuhotaan.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin. Lähi-idän valtioissa ei ole demokratiaa. Kerrankin meni oikein. Näin ollen noista valtiosta puuttuu myös oikeusvaltioperiaate. Se yhdessä sananvapauden kanssa takaa yhteiskunnan tasa-arvoisen kehittämisen.

        Ainoa demokraattinen maa lähi-idässä on Israel.
        Seuratkaa uutisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muslimit tekee koko ajan niin.

        Vielä 300 vuotta sitten hartaat kristityt polttivat roviolla "väärin" uskovia kanssaihmisiään. Vasta uskonharhojen vaikutuksen väheneminen alkoi tuomaan moraalisuutta yhteiskuntaan. Islam keksittiin 600 vuotta kristinuskon jälkeen.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki missä päin demokraattisessa yhteiskunnassa tälläinen kivitystuomio on laitettu toimeen muslimien parissa? Lohdutuksesi voi myös kertoa, että Afrikassa diktatuurisesti hallituissa kristityissä maissa kivitystuomioita laitetaan edelleen toimeen.

        Muslimijohtoisissa maissa ei ole demokratiaa.

        Kristityttyjen hallitsemissa maissa ei ole luvallista kivitystuomiot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muslimijohtoisissa maissa ei ole demokratiaa.

        Kristityttyjen hallitsemissa maissa ei ole luvallista kivitystuomiot.

        Ei ole olemassa ”muslimijohtoisia” valtioita vaan diktatuurien johtamia valtioita joissa asuun muslimeja. Kuinka tämä on niin vaikea ymmärtää …


    • Anonyymi

      Mieleltään terveiden ihmisten moraali perustuu luonnollisten vaistojen lisäksi rationaaliseen ajatteluun. Ihminen on tyypillisesti kykenevä ymmärtämään millainen toiminta aiheuttaa harmeja ja tahtoo pääsääntöisesti välttää sellaista. Usko yliluonnollisiin olentoihin ei ole tuossa hyödyksi.

      "Elämä on pyhä ja Jumalan lahja."

      No, jos joku tarvitsee tuollaista uskoa kyetäkseen välttämään esimerkiksi läheisten pahoinpitelyä ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, niin uskosta voidaan nähdä olevan jotain hyötyä. Kannattaa kuitenkin huomata, etteivät uskovaiset näissä asioissa näytä toimivan muita kunniallisemmin.

      Rauhallista itsenäisyyspäivää itse kullekin!

      -liitonarkki

    • Anonyymi

      Mikseivät kristityt käytä lahjaansa oikein, vaan vihaavat ihmisiä kuten Räsänen?

      • Anonyymi

        Mikset itse käytä lahjana saamiasi aivoja, niiden päättelykykyä ja omaatuntoasi ja lakkaa esittämästä kovia valheita Räsäsestä ja muista? Tunnista vain ensin oma vihasi muita kohtaan ennen kuin syytät sellaisesta muita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikset itse käytä lahjana saamiasi aivoja, niiden päättelykykyä ja omaatuntoasi ja lakkaa esittämästä kovia valheita Räsäsestä ja muista? Tunnista vain ensin oma vihasi muita kohtaan ennen kuin syytät sellaisesta muita.

        Opeta Päiviä niin, että hän ei enää pitäisi homoseksuaalisia sairaina ja häpeänä, joille ei avioliitto kuulu.

        Siten ei tuntuisi, että Päivi vihaa homoja.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Opeta Päiviä niin, että hän ei enää pitäisi homoseksuaalisia sairaina ja häpeänä, joille ei avioliitto kuulu.

        Siten ei tuntuisi, että Päivi vihaa homoja.

        Päivi on kirjoittanut pamfletissaan, ettei pidä homoutta sairautena.
        Se on poikkeavuus normaalista, jota voidaan nimittää kehityshäiriöksi. Se ei viittaa myöskään mielenterveysongelmaan, älykkyyteen, eikä siihen, että olisi huonompi ihminen.
        Raamattu puhuu synnistä ja häpeästä tiettyjen homoseksuaalisten tekojen kohdalla ja Räsänen uskoo vain siihen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päivi on kirjoittanut pamfletissaan, ettei pidä homoutta sairautena.
        Se on poikkeavuus normaalista, jota voidaan nimittää kehityshäiriöksi. Se ei viittaa myöskään mielenterveysongelmaan, älykkyyteen, eikä siihen, että olisi huonompi ihminen.
        Raamattu puhuu synnistä ja häpeästä tiettyjen homoseksuaalisten tekojen kohdalla ja Räsänen uskoo vain siihen.

        Raamattu puhuu vaikka mitä mitä me emme.

        Emme pidä tottelematonta poikaa sellaisena, joka pitää tappaa.

        Homoseksuaaliset teot eivät todellisuudessa ole mikään häpeä eikä pahuus. Päivi voisi siirtyä todellisuuteen.

        On ymmärrettävä, että on erilaisia ihmisiä.


      • Aivan. Raamattu on mennyttä aikaa.


      • Anonyymi

        Ei Räsänen ketään vihaa, vaan Rakkauden takia opastaa ihmisiä luonnollisiin ihmis-suhteisiin.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Opeta Päiviä niin, että hän ei enää pitäisi homoseksuaalisia sairaina ja häpeänä, joille ei avioliitto kuulu.

        Siten ei tuntuisi, että Päivi vihaa homoja.

        Homous on luonnotonta , jonka Jumala on ankarasti kieltänyt.
        Jumalan viha tulee homojen päälle, siksi on hyvä, että Räsänen varottaa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homous on luonnotonta , jonka Jumala on ankarasti kieltänyt.
        Jumalan viha tulee homojen päälle, siksi on hyvä, että Räsänen varottaa siitä.

        Voisit keskittyä käyttäytymään ihmisiksi. Rautakautisten tarinoiden tulkinta ei ole mikään syy syyllistää lähimmäisiään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homous on luonnotonta , jonka Jumala on ankarasti kieltänyt.
        Jumalan viha tulee homojen päälle, siksi on hyvä, että Räsänen varottaa siitä.

        Eikö sinulle ja Päiville ole se ja sama mitä Jumala tykkää homoudesta.


      • Anonyymi
        torre5 kirjoitti:

        Eikö sinulle ja Päiville ole se ja sama mitä Jumala tykkää homoudesta.

        Sehän olisi rakkaudeton ajatus, että olisi sama missä homot viettävät iankaikkisuutensa.


    • Anonyymi

      Monien tapaamieni uskovien moraali on kaksinaismoraalia.

      • Ikävä kyllä tuo on osittain totta. Kun täytyy pitää korkeamoraalista kuvaa yllä, ja kuitenkin on yhtä heikko ihminen kuin muutkin, se salataan eli tehdään itse sitä, mistä muita syytetään.


    • Anonyymi

      Sehän nimensäkin mukaan tuplasti niin hyvää kuin ateistien moraali.

      Jos Raamattu on Jeesuksen morsiammien mukaan Jumalan sanaa, niin miksi uskovat eivät sitä noudata?
      Vai kuiskiiko Jumala poikkeuksia uskovien korviin?
      Vai ovatko Jeesuksen morsiammien luoneet ihan itse oman moraalinsa ja pitävät sitä Jumalan sanana.

      Vastaus viimeiseen kysymykseen on: Kyllä ovat.
      Siinäpä vasta meillä narsistit.

    • Elämää tulee kunnioitta, sillä se on Jumalan lahja.

      1.Moos. 1:
      26. Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja ja koko maata sekä kaikkia maan päällä liikkuvia isoja ja pieniä eläimiä."
      27. Niin Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
      28. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Teidän vallassanne ovat meren kalat, taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."

      • 1.Moos.2:
        7. Sitten Herra Jumala muovasi ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen. Näin ihmisestä tuli elävä sielu.


      • Anonyymi

        Missä vaiheessa sitten Aatami ja Eeva?
        Eikö ensin ollutkaan yksin Aatami?
        Hankalampi ristiriita. Kumpaa tässä pitäisi uskoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa sitten Aatami ja Eeva?
        Eikö ensin ollutkaan yksin Aatami?
        Hankalampi ristiriita. Kumpaa tässä pitäisi uskoa?

        Ensin oli Aatami ja Jumala teki Eevan Aatamin kylkiluusta.
        Joitakin Raamatun kohtia on , joika eivät ole kronologisessa järjestyksessä. Mutta silti tekstissä ei ole ristiriitaa.

        1,Moos.2:
        18. Herra Jumala sanoi: "Ihmisen ei ole hyvä olla yksinään. Minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."
        19. Kun Herra Jumala oli muovannut maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut, hän oli tuonut ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen tämä antaisi kullekin niistä. Jokainen elävä olento sai juuri sen nimen, jonka ihminen sille antoi.
        20. Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille taivaan linnuille ja villieläimille. Aadamille ei kuitenkaan löytynyt sopivaa apua.
        21. Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen, otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen kohdan lihalla.
        22. Ja Herra Jumala rakensi naisen siitä kylkiluusta, jonka oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
        23. Mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luustani ja liha minun lihastani. Tätä on kutsuttava naiseksi(8), sillä miehestä hänet on otettu."
        24. Siksi mies jättäköön isänsä ja äitinsä ja yhtyköön vaimoonsa, ja heistä tulee yksi liha.
        25. He olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.

        1.Tim.2:
        13. Luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva,
        14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen joutui petetyksi ja lankesi rikkomukseen.


      • Välva kirjoitti:

        Ensin oli Aatami ja Jumala teki Eevan Aatamin kylkiluusta.
        Joitakin Raamatun kohtia on , joika eivät ole kronologisessa järjestyksessä. Mutta silti tekstissä ei ole ristiriitaa.

        1,Moos.2:
        18. Herra Jumala sanoi: "Ihmisen ei ole hyvä olla yksinään. Minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."
        19. Kun Herra Jumala oli muovannut maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut, hän oli tuonut ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen tämä antaisi kullekin niistä. Jokainen elävä olento sai juuri sen nimen, jonka ihminen sille antoi.
        20. Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille taivaan linnuille ja villieläimille. Aadamille ei kuitenkaan löytynyt sopivaa apua.
        21. Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen, otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti sen kohdan lihalla.
        22. Ja Herra Jumala rakensi naisen siitä kylkiluusta, jonka oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.
        23. Mies sanoi: "Tämä on nyt luu minun luustani ja liha minun lihastani. Tätä on kutsuttava naiseksi(8), sillä miehestä hänet on otettu."
        24. Siksi mies jättäköön isänsä ja äitinsä ja yhtyköön vaimoonsa, ja heistä tulee yksi liha.
        25. He olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää.

        1.Tim.2:
        13. Luotiinhan Aadam ensin ja sitten Eeva,
        14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen joutui petetyksi ja lankesi rikkomukseen.

        Herra puhalsi Aadamin sieraimiin, ennen kuin Hän teki Eevan Aadamin kylkiluusta.


      • Anonyymi
        Välva kirjoitti:

        Herra puhalsi Aadamin sieraimiin, ennen kuin Hän teki Eevan Aadamin kylkiluusta.

        Ei kylkiluusta vaan kyljestä!
        Eikä kielletty hedelmä ollut omena.
        Älä levitä väärää tietoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kylkiluusta vaan kyljestä!
        Eikä kielletty hedelmä ollut omena.
        Älä levitä väärää tietoa.

        En ainakaan näistä käännöksistä löydä mainintaa omeneasta.
        1.Moos.2:

        RK. käännös
        16. Ja Herra Jumala antoi ihmiselle tämän käskyn: "Syö vapaasti kaikista muista puutarhan puista,
        17. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, sinä totisesti kuolet."

        KR.1933
        16. Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, 17. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

        STLK 2017
        16. Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
        17. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, on sinun totisesti kuoltava*."

        KR.1992
        16. Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. 17. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kylkiluusta vaan kyljestä!
        Eikä kielletty hedelmä ollut omena.
        Älä levitä väärää tietoa.

        Suomenkieliset käännökset joita selasin, puhuvat kylkiluusta ei kyljestä.


      • Anonyymi
        Välva kirjoitti:

        Suomenkieliset käännökset joita selasin, puhuvat kylkiluusta ei kyljestä.

        Lue alkuteksti.


    • Ei se nyt kyllä noin ole. Ihan tuon kumoaa sekin, että ei olisi maailmassa ollut ainoatakaan sotaa johon uskonto on ollut syynä eikä kristinuskoakaan olisi väkivallalla levitetty.

      Tuo sanomasi on vain siis uskomus, ei moraalia.
      Moraali on jotakin joka rakentuu opituista säännöistä ja siihen voi vaikuttaa myös ihmisen henkilökohtaiset kokemukset.

      Pieni lapsi on ns. tabula rasa jolle voidaan opettaa periaatteessa minkälaisia tahansa käyttäytymismalleja jotka sitten yhdessä koetun kanssa muodostavat tuon henkilön moraalin.

    • ”Mihin perustuu ateistien moraali jos elämä on kaaoksesta syntynyttä sattumaa ja ihminen on eläin?”

      Moraali on siis jonkin yhteisön tai kulttuurin sääntöjä, jotka on yhteisesti muovattu tai hyväksytty. Normit eli kirjoittamattomat säännöt ohjaavat yhteisön yhteistä elämää ja toimintaa.

      Moraalin perustana on altruismi, kyky empatiaan ja vastavuoroisuuteen. Näitä kykyjä on ihmisten lisäksi myös monilla älykkäämmillä eläimillä. Nämä mahdollistavat niin yksilön elämän kuin sen yhteisön olemassaolon, missä eletään. Ilman yhteistyökykyä ei mitään yhteisöjä voisi muodostua.

      Sen vuoksi moraali on kaikilla ihmisillä, joka muodostuu niin kasvamisen aikana kuin oppimisen tuloksena. Moraali myös muuttuu aikojen mukana, eli kun jokin muuttuu yhteisössä, myös moraali muuttuu niiden mukana.

      Jokaisessa yhteisössä – niin pienissä kuin isoissa – on osa samankaltaisia kuin muillakin, mutta myös omia normeja, joita yksilöiden odotetaan noudattavan. Se näkyy vaikka käyttäytymissäännöissä.


      Kuten ”Järkisyitä” 05.12.2021 16:05 kirjoittaa ”Autoritäärinen-moraali, missä tehdään kuten Johtaja käskee, on paljon huonompi lähtökohta.” on tässä varsin tärkeä.

      Voidaan sanoa, että kun säännöt tulevat jonkin antamina, johon saattaa liittyä vielä rangaistuksen pelko, on ns. ulkoa ohjautuvuutta. Se voi tarkoittaa pariakin asiaa.
      Tällöin yksilö ei siis ole itse kyennyt mieltämään sääntöjä tai niiden merkityksiä, eikä siis omaehtoisesti kykene niitä noudattamaan.
      Toinen vaihtoehto on, että saadut ohjeet tai käskyt ovat yksilön moraalin vastaisia. Hän ei vapaaehtoisesti halua toimia vaaditulla tavalla, mutta rangaistuksen pelko estää häntä toimimasta omalla tavallaan. Yksilö tekee sitten erilaisia keinoja, jolla hän yrittää sopeutua tilanteeseen.

      Molemmissa on yhteistä se, että heti kun rangaistuksen uhka poistuu, hän lakkaa noudattamasta noita ohjeita ja alkaa toimia oman muodostamansa moraalin mukaan. Sitten on suuri mutta, jos yksilö ei koskaan ole saanut itse mieltään ja oppia mitä miksikin tehdään, hän ei osaa toimiakaan enää yhteisöä rakentavalla tavalla vaan sortuu juuri noihin moraalittomuuksiin.

      • Noinhan se on. Täytyy vaan ihmetellä joidenkin aitouskovaisten typeryyttä tässä moraali asiassa kun aivan pokerina väitetään juuri heidän uskonsa tuottavan oikeanlaisen moraalin.
        Etenkin kun hyvin on tiedossa, että esimerkiksi rikollisia löytyy heidänkin piireistään.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Noinhan se on. Täytyy vaan ihmetellä joidenkin aitouskovaisten typeryyttä tässä moraali asiassa kun aivan pokerina väitetään juuri heidän uskonsa tuottavan oikeanlaisen moraalin.
        Etenkin kun hyvin on tiedossa, että esimerkiksi rikollisia löytyy heidänkin piireistään.

        Niin, jossain jotkut opettaa kai sitä, miten yhtäkkiä ihmiselle tulee joku yli-inhimillinen moraali, eikä itse tarvitse sen eteen tehdä mitään. Tämä kytketään sitten hengelliseen oppiin, eli nostetaan sitä omaa asemaa ylemmäksi kuin muiden.

        Todellisuus on aina mennyt toisin, ei uskovilla ole sen parempi tai huonompi moraali kuin muillakaan yhteiskunnassa. Eli vaihtelee paljon.


    • Anonyymi

      Jumala KÄSKEE luomiansa otuksia rakastamaan itseään eli Jumalan päässä on jotain pahasti vialla lapsellisen narsismin suuntaan - kuka oikeasti rakastaa käskystä? Semmoinen Jumala ei ole uskottava auktoriteetti moraalille.

      • Niin, ellei ihminen osaa rakastaa terveellä tavalla itseään, ei hän myöskään kykene muita rakastamaan tai ottamaan rakkautta vastaan - kaikkein vähiten Jumalaa.


    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe