Miten ihmiset saadaan innostumaan vetyautoista SUOMESSA?

Anonyymi

Muutamissa maissa on merkkejä vetyverkostojen kasvusta ja laitetaan jopa isojen poikien toimesta vetytankkausasemia pystyyn. Mutta se tärkein kysymys kuuluu että miten me suomalaiset innostumme vetyautoista, jotta sellaisia oikeasti ostamme ja myyntimäärät lähtevät nousuun? Mitä kaikkea pitää olla kohdallaan kilpaileviin voimanlähteisiin verrattuna, jotta tavalliset ihmiset aidosti alkavat etsimään netistä tietoa ja juttelemaan (työ)kavereiden kanssa vetyautoista kysyen mielipiteitä sekä neuvoja?

Omasta mielestäni marssijärjestys on tämä:

1. Hankintahinta - Yli 70 000e auto torppaa helposti monen ostoaikeet, mutta jos vuosien päästä uutena maksaa noin 30 000e, niin alkaa ISOMPIA MASSOJA kiinnostamaan. Mikä tahansa tuote joka on jo ensikosketuksella kalliin kuuloinen latistaa intoa. Helposti saatetaan kysyä mitä sillä samalla rahalla saa myös toisiin käyttövoimiin verrattuna.

2. Vetytankkausverkosto - Pitää olla omalla paikkakunnalla ja myös siellä missä tämä autoilija liikkuu. Jakelun pitää olla luotettavaa kuten polttoaineissakin, sillä jatkuvaa vedyn loppumista asemilta (tai huoltokatkoksia) ei tulla sietämään kovin pitkään. Kuluttajalle ei saa tulla jatkuvasti liikaa ylimääräistä ajoa tankkauksen takia hukaten rahaa (vetyä) ja aikaa (esim. joutuu ajamaan 20km päähän vetyä hakemaan) tai muuten saattaa hankaluutensa takia toinen käyttövoima olla kiehtovampi valinta autokaupassa. Ehkä alkuvuosina vähäisinä vetytankkausasemien aikakaudella kuluttajalla on myös toisen käyttövoiman auto, jolla voi lähteä sinne pitkälle ne harvat kerrat minne vetyauton kantama ei riitä.

3. Vedyn hinta (sillä saatavat kilometrit) ei voi juurikaan olla kalliimpaa kuluttajan mielestä siihen toiseen vaihtoehtoon mitä kuluttaja on harkinnut ostavansa esim. kaasuauto. Vetyauton kilometrit pitää olla kilpailukykyisiä. Esim. 4e/kilo voisi olla jo uskottavampi kuin nykyinen noin 10e/kilo jos aikoo pärjätä aidosti kilpailussa kompensoiden vetyauton kallista hankintahintaa.

4. Vetyautoille (vetytekniikalle) pitää olla useita huolto ja korjaamopalveluita ympäri suomea (vetyverkoston alueella). Kuluttajalle nämä palvelut eivät voi olla kaukana. Pitää olla luottamus ettei nämä palvelut ole reilusti kalliimpia ja ne ovat myös kuluttajan saatavilla esim. korjaamolla on aidosti kaikki tarvittavat vetyauton erikoistyökalut ja testerit sekä koulutettu mekaanikko.

5. Valitun vetyauton pitää olla luotettava esim. polttokennon kanssa ei tule ongelmia jäätymisen kanssa -20c pakkasessa (kuten joskus on jotain sellaista huhua ollut takavuosien polttokennoissa). Eikä huolto ja korjauskustannukset kohtuuttoman suuret. Sen pitää olla yleisesti haluttu ja arvostettu ettei myöskään sen arvonalennus ole suurta. Se pitää saada kohtuu helposti myös myöhemmin kaupaksi eli sille on (vetyverkosto alueella) kysyntää.

6. Lehdistön, autolehtien testien ja sosiaalisen median mielikuva tulisi olla positiivinen (tai ei ainakaan negatiivinen) vetyautoilua kohtaan saaden kuluttaja vetyautosta innostumaan "kiehtovana uutena tekniikkana". Jos kuluttaja katsoo pitkin nenänvartta vetyautoa vaikka olisi hyvä vetyverkostokin tarjolla, niin hän ostaa toisen käyttövoiman. Vertaa samaan tapaan kuin vannoutunut diesel autoilija ei osta sähköautoa koska jotenkin kokee diesel auton nopean tankkauksen omaksi jutukseen... mutta vastaavasti silti vetyauto arveluttaa... ja jää edelleen diesel autoilijaksi ostaen uuden diesel auton (kunnes uusien dieselautojen myynti kielletään). Tietoisella ja alitajunteisella asenteellakin on merkitystä tuleeko lopulta vetyauto ostettua.

Mitkä ovat sinun mielestäsi pullonkauloja vetyautoilussa SUOMESSA kun se hehkutettu vetybuumi vihdoinkin alkaa? Laittaisitko listan toiseen järjestykseen? Unohtuiko joku oleellinen esteen raivaus listalta?

Ja kaikille vetyuskovaisille, vetyfanaatikoille, sähköautojen vastustajille, vetytekniikan myyjille, vetyfirmoihin sijoittaville.... pohdinta:

Jos niitä vetyautoja EI SAADA KAUPAKSI, niin mitään VETYBOOMIA EI TULE (henkilöautoliikenteen osalta). Pitää saada aidosti hyvällä vetyekosysteemillä kuluttajat vakuuttumaan "Kyllä tämän minä ostan vaikka se on selvästi kalliimpi" eikä siihen pelkkä hehkutus netissä riitä.... jos niitä ei oikeassa elämässä kuitenkaan vetyverkostosta huolimatta osteta. Kilpailukyky on monen asian summa ja pelkkä hypettäminen "wow wow wow, nyt lähti sekin kehittämään vetyautoja! JEEEEE!!!!". Kuluttaja on lopulta se kuningas, joten tuotteen on oltava hyvä ja aidosti kuluttajan mieleen. Yleensä ne joilla on varaa ostaa päälle 70 000e vetyauto on joku yli 50-vuotias mies jolla on jo omaisuutta sekä kokemusta autoilusta kertynyt, jolle ei autokauppiaiden ja nettihehkuttajien hypettämiset mene niin hyvin läpi kun osaa hyvin myös kysellä ja vertailla.... verrattuna siihen 20v nuoreen aikuiseen tietämättä autoilusta juuri mitään oikeasti joka innostuu (rahattomana) fanittamaan vetyautoja, jolle vetyautoa ei kovin helposti saada myytyä oikeassa elämässä (paitsi vanhempana käytettynä).

14

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puuttu vain pari pikkujuttua: vety ja auto.

    • Anonyymi

      Outoa tuo pakkomielle mahdottomaan vetyyn.

    • Anonyymi

      Yksi kohta unohtui...

      7. "Lahjonta" - Vetyautoa voidaan tukea valtioan hankintaavustuksilla ja myös jopa autotehtaiden voimin tuhansilla euroilla ilmaista vetyä X kiloa Y ehdoin. Jos nämä miellyttävät kuluttajaa, niin se auttaa "juupas-eipäs" hankinta pähkäilyssä vetyauton eduksi. Vertaa Kalifornia missä auton hankintaa ja ilmaista vetyä uuden vetyauton ostajalle on tarjottu.

      • Anonyymi

        Ilmaisia lounaita ei ole olemassa, ei myöskään ilmaista vetyä.


    • Anonyymi

      Olisin kuvitellut että tähän ketjuun oikein rynnätään kertomaan vetyautoilun hyvistä puolista.... edelleen odottelen.

    • Anonyymi

      Voi olla teknisesti hyväkin tuo vetyauto, mutta minä tarvitsen autoa ihan oikeasti joka päivä. Kilometrejä tulee vuodessa reippaasti yli 30 tkm ja liikun pitkin Suomea.

      Tekniikka autossani on minulle jokseenkin yhdentekevää. Minulla ei ole intohimoa tekniikkaan, saati asennetta jonkin puolesta tai jotain vastaan. En kuitenkaan ala koekaniiniksi minkään tekniikan tai tekniikan edellyttämän infran toimivuuden testaajaksi.

      Siksipä ajan nyt dieselillä, se on varmatoiminen, taloudellinen ainakin vielä, infra eli huolto ja tankkausmahdollisuus on toimiva ja koko Suomen kattava ja tankkaus sujuvaa ja nopeaa eikä vaadi mitään erityistä suunnittelua sen paremmin reitin kuin tankkausvälimatkojenkaan suhteen.

      Vaihdan kyllä heti pois polttomoottoreista, kun se minun tarpeisiini on riittävän toimivaa. Olipa se sitten sähkö, vety tms. Mitään periaatteita tai asennetta sen suhteen minulla ei siis ole.

    • Anonyymi

      Kuinka kauan vetyauton tankkaus kestää ja lyhentääkö ohjaamon lämmitys toimintamatkaa?

      • Anonyymi

        Tankkaus kestää vain 100 km ajojen keston uudelleenpaineistuksen edellisen jäljiltä. Hyvällä tuurilla vetyauton tankin saa täyteen jo 2 tunnissa, huonolla tuurilla menee koko päivä.

        Ainiin, sitten kun kaikki toimii, varsinainen tankkaus kestää minuutin kiloa kohti, eli tyhjällä tankilla jotain 5 minuuttia. Tällä sitten pääsee ehkä 400-500 km. Paitsi, jos painetta ei enää ollut riittävästi, sitten ehkä 100-300 km. Joissakin tapauksissa 0 km, ja matka jatkuu hinausauton kyydissä.

        Riippuu siis aika lailla tuurista, kysele Kalifornialaisilta enemmän. Kuulemma kokopäivätyötä saada vetyautot tankattua.

        Ohjaamon lämmitys lyhentää toimintamatkaa, tosin polttokennosta syntyy hieman hukkalämpöä onnettoman huonon hyötysuhteen vuoksi.


    • Anonyymi

      "Siksipä ajan nyt dieselillä, se on varmatoiminen, taloudellinen ainakin vielä, infra eli huolto ja tankkausmahdollisuus on toimiva ja koko Suomen kattava ja tankkaus sujuvaa ja nopeaa eikä vaadi mitään erityistä suunnittelua sen paremmin reitin kuin tankkausvälimatkojenkaan suhteen. "

      Olen aika varma että valtaosa ihmisistä päätyy kanssasi samaan kun vetyautoilun "ihanuus" heille valkenee. Vetyautoilu kun nimenomaan vaatii sitä suunnittelua sitten juuri noissa luettelemissasi perusasioissa lisäten stressiä... kalliin vetyauton muodossa. Luulen että polttomoottorin helppous (joidenkin mielestä sähköautojen) on mennyt niin ihmisten alitajuntaan kivettyen kuin kallioksi ja sitä ei ihan helpolla murreta vetytekniikalla ainakaan toistaiseksi suomessa. Samoin vetyautojen huonoista puolista kun ei ihmiset oikein tiedä, niin saatetaan luulla helposti että sehän on yhtä helppoa kuin polttis autoilukin...senkus tankkaa vaan.... kunnes vaikeudet avaavat silmät.

      Veikkaan että varsinkin dieselistä on vaikea luopua RASKAASSA tavarankuljetuksessakaan vuonna 2040-luvulla, mutta aika varmasti vety on varmaan kova sana silloin voimanlähteenä sähkörekkoihin verrattuna, mutta aina on mahdollista että jopa akkutekniikka on silläkin puolella kehittynyt riittävästi siihen mennessä... mutta vetyä veikkaan enemmän voittajaksi raskaskalustossa. Saa nähdä uskaltavatko hallitukset kieltää myös UUSIEN diesel raskaskaluston myynnin (2035?) kun vuodet vierii ja myyntikiellot lähestyy vai koskeeko se vain henkilöautoja.

      • Anonyymi

        "...mutta aika varmasti vety on varmaan kova sana silloin voimanlähteenä sähkörekkoihin verrattuna, mutta aina on mahdollista että jopa akkutekniikka on silläkin puolella kehittynyt riittävästi siihen mennessä... mutta vetyä veikkaan enemmän voittajaksi raskaskalustossa."

        Melko epätodennäköistä, että kuluiltaan moninkertainen teknologia voittaa raskaassa liikenteessä, jossa juuri polttoainekulut ovat pääosassa. Akkusähkörekat voittavat melkein pakosti ylivoimaisesti halvimpien kokonaiskulujen vuoksi.


    • Anonyymi

      Diesel henkilöauto on aivan mahtavan mielenkiintoinen. 3-4min tankkauksella sillä pääsee 700-1000km autosta riippuen. Diesel tankkausasemia ympäri suomea on noin 1700 kun vetyasemia 0. Diesel auto maksaa huomattavasti vähemmän uutena kuin käytettynäkin vetyautoon verrattuna. Polttoainekulutkin yleensä pienemmät kuin vetyauton per 100km eli halvempaa ajamista vuositasolla. Helppoa lähteä lomamatkalle (halki suomen) kun aina löytyy diesel asema matkan varrelta eikä tarvitse koukkia sivuun... toisin kuin vetyautolla. Jälleenmyyntikin on paljon helpompaa kuin vetyautolla, koska diesel autoille on paljon enemmän kysyntää, jolloin se pitää myös arvonsa paremmin. Dieseleitä löytyy nyt jo käytettynä jopa alle 1000e, mutta vetyautoja ei jolloin liian kallis hankkia monelle. Diesel korjaamoja löytyy ympäri suomea, mutta vetyautoille tulevaisuudessa vähän. Vetyauton varaosia joutuu tilaamaan ja odottamaan toisin kuin diesel hakemalla vaikkapa motonetistä. Diesel asemat eivät katoa jos vetyautot floppaa koska diesel autoja on jo paljon liikenteessä ja dieselille kysyntää, joten asemia kannattaa ylläpitää... iso riski vedyllä että tankkausasemat katoaa jolloin vetyauto myytävä ulkomaille. Ei vaaraa että moni vetyauto tankannut ensin ja joutuu odottamaan paineistusta, jolloin tankkaus voi kestää jopa 30min kun diesel auto aina se 3-4min tankkaus vaikka olisi 100 diesel autoa jonossa ensin tankannut ruuhka-aikaan (esim. juhannus). Diesel auton moottoritekniikka on paljon halvempaa korjata "täystuhon" tapahtuessa kuin vetyauton polttokennoa. Netistä löytyy paljon tietoa diesel tekniikasta joten periaatteessa pystyy itse myös korjaamaan jos ahkerasti opiskelee, mutta polttokennon kanssa se on jo paljon hankalempaa saada edes luotettavaa tietoa luvista ja erikoislaitteista puhumattakaan (vedyn räjähdysvaara).
      Romuttamoilta löytyy tarvittaessa kokonaisia vaihtomoottoreita, mutta ei polttokennoja. Kokonainen käytetty diesel moottori maksaa apulaitteineen paljon vähemmän kuin kokonainen polttokenno.

      Diesel on todella hyvä auto ja tämä on jo testattu monta kymmentä vuotta suomessa. Vetyautoa ei, joten tekninen kestävyys suomen oloissa kysymysmerkki.

      Ja hei, se maaginen 3-4min tankkaus! Aivan parasta!

    • Anonyymi

      Niin, mitäpä ilmaston lämpiämisestä tosi rattimies välittäisi. Vety sinällään on mahdotonta sen tuottamisen kalleuden vuoksi, joten vety on vain piripäitten höpinää.

    • Anonyymi

      Alkuun heti tiedoksi, että en ole Tesla-kuski. Juuri aloittelen s-autoilua. Kun katsoo tätä nykyistä polttis-ev-keskustelua, niin tulee mieleen ainoastaan kaksi henkilöä, jotka ovat disruptoineet jonkin pinttyneen teollisuuden. Steve Jobs pyyhki visioillaan kaikki muut ja disruptoi Nokian bisneksen muutamassa vuodessa ja on harvoja yritysjohtajia, joita lähes kaikki kunnioittavat. Elon Musk on autoteollisuuden Steve Jobs. Kaveri toi täysin uuden vision autoilusta jota yksikään putkiaivo Saksalainen insinööri ei olisi pystynyt tuottamaan. Tämän mielipiteen parhaana todisteena toimii se, että jos joku Tesla sammuu tienvarteen, niin johan on otsikko Iltasanomissa. Otsikkoa ei tule kun se auto on Škoda, koska se ei herätä mitään tunteita ja tunteet ovat hyviä bisnekselle.?Toinen hyvä esimerkki on tutkimus missä Tesla oli luotettavuudeltaan pahnan pohjimmainen (tai jotain), mutta silti Tesla-kuskit olivat tuytyväisimpiä. Tämähän kertoo, että Tesla ei tehnyt teknisesti parasta autoa, mutta teki parhaan KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN. Tähän liittyy myöskin se, että monen autonostajan loppukokemus riippuu siitä mitä jälleenmyyjä tekee. Jos jälleenmyyjä ei tuo lisäarvoa kuluttajalle, niin se on ainoastaan rasite. Tämän takia Teslaa ei myy yksikään jälleenmyyjä. Näin luulisin. Veikkaan, että moni automyyjä ei tätä vielä tajua. Toivon, että minunkin s-auton valmistaja katsoo tarkkaan Muskia ja poimii sieltä ne tärkeimmät asiat - se on se kokonais KÄYTTÄJÄKOKEMUS. Varmaan moni on eri mieltä ja kertonee sen täällä.

    • Anonyymi

      Taitaa olla aikamoinen urakka kääntää suurten ryhmien päitä kohti vetyautoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Linnanjuhlat: Tiina Kaukasen asu aivan kauhea lankaviritelmä

      Ja loukkaus arvokkaita juhlia, maata, veteraaneja, Salea ja muita juhlijoita kohtaan. Siis miten joku kehtaa alittaa riman niin pahasti, koska voisi t
      Maailman menoa
      202
      1557
    2. Olet mielenkiintonen ja kiehtova. Erikoinen epänormaali ihminen

      Siksi kiinnostava. Hyvää yötä. Saan kai sanoa ystäväni? Saanhan ?
      Ikävä
      50
      1362
    3. Oho! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki poseeraa sensuellissa pitsiasussa! Some kuumana: "Merenneito"

      Onko tämä sitten Suomineito vai merenneito? Helmi Loukasmäki tuli julkisuuteen Dannyn assistenttina. Nuori nainen on totuttu näkemään somessa varsin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1200
    4. Mikä nyt on

      Ihmisiä katoaa, ruumiita löytyy. Suntista löytynyt ruumis...
      Kokkola
      77
      1194
    5. Nyt mies ryhdistäydytään

      molemmat IRL. Jos molemmilla on tunteita. Ei heitetä niitä roskiin. Hyvää yötä.
      Ikävä
      124
      1164
    6. Haapaveden hiippari

      Jokos sen kylillä pyörivät hiipparin henkilöllisyys on selvinny joka tuijottelee ikkunoista ja tulee yöllä taloihin sisälle?
      Haapavesi
      28
      949
    7. Nyt on irvokas kuva Sannasta

      Sanna Marinille lämmin vastaan­otto Albaniassa suomen itsenäisyyspäivänä https://is.mediadelivery.fi/img/658/c0b897a1f79adf3fb623b0485bdec65f.jpg.web
      Maailman menoa
      253
      864
    8. Ano Turtiaisen kättely huipentaa Linnan juhlat!

      Koska kaikki kansanedustajat on aina kutsuttu Linnan juhlin, siellä tulee pian näkymään myös Ano Turtiaisen mahtava urheilijanvartalo! Ei ole epäilys
      Maailman menoa
      104
      752
    9. Mulle kyllä riittäisi

      🥰 kun ekaksi vaan pitäisit kädestä kiinni 🤝 ja katselisit silmiin. 👀
      Ikävä
      43
      742
    10. Sille Rakkaudelle joka on tarkoitettu

      Meijän on pakko yrittää kun muita vaihtoehtoja ei ole. Eikä sitä voi jättää tekemättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      83
      657
    Aihe