Muutamia suunnitelmia on että jopa Suomeenkin saadaan vihdoinkin vetytankkausasemia lähivuosina. Odotellaan nyt vielä että aikuisten oikeasti edes yksi vetytankkausasema on saatu pystytettyä, siihen on tankattu vetyä ja siitä voi tankata kuka tahansa vetyautoonsa vetyä tietyllä hinnalla. Liian usein tuntuu vetyprojekteissa kestävän ja lupaillaan taas 1-2 vuotta lisää, että kyllä sitten varmasti on toiminnassa. Vetyhypetys on välillä valtavaa ja realiteetit unohtuu kun aletaan tosissaan haasteellista ideaa työstämään sekä etsimään rahoitusta.
Mutta se tärkein kysymys on että koska kuluttajan pumppuhinnat uskalletaan julkistaa SUOMESSA puuhamiesten toimesta? Ja ennenkaikkea ilmoitettu vedyn HINTA myös PITÄÄ suurinpiirtein PAIKKANSA (+-10% arviosta) ensimmäisenä vuotena kun vetytankkausasema on vihdoinkin auki? Kuluttajia (yrittäjiä) kun ei tuotantohinnat kiinnosta vaan mitä kuluttaja joutuu maksamaan per 100km ajamisesta vetyautolla oikeassa elämässä.
Mainoskikka saattaa olla myös mediahuomion saamiseksi että ilmoitetaan vedyn hinta alakanttiin (-20%?) saaden ihmisiä kiinnostumaan vetyautoista ja aseman avautuessa nostetaan sitten (muutaman kuukauden jälkeen) normaalille tasolle, jonka ikävä sivuvaikutus voi olla heti kuluttajille ettei vedyn hintaan voi vielä luottaa että se pysyy kilpailukykyisellä tasolla muihin käyttövoimiin verrattana.
Ikävää on myös autokauppiaiden kuulla ostajaehdokkaiden pettymystä jos näin käy että lähes vuosittain vedyn hinta vain nousee, jolloin myös vetyautojen myynti sakkaa. Toivottavasti näin ei käy Suomessa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
Koska julkistetaan vetytankkausaseman kuluttajahinta SUOMESSA?
52
1135
Vastaukset
- Anonyymi
Jos vedyn hinta asemalla on ihan posketon esimerkiksi 20e/kilo/100km, niin eihän sitä uskalleta julkistaa etukäteen kuin vasta hyvin lähellä aseman avaamista toivoen että kustannukset ovat tippuneet aseman valmistuessa. Joten mitä kauemmin tietoa pantataan, niin sitä enemmän hintaa hävetään ja selitellään "vielä selvitellään ja tehdään laskelmia".
- Anonyymi
Arvioissa on esitetty että vihreän vedyn hinta vetytankkausasemilla olisi vuonna 2026 laskenut jo 6€/kg ja vuonna 2030 se olisi 3€/kg.
- Anonyymi
Arviot ovat vain arvioita, ne harvoin pitää paikkaansa. Tuohon vaaditaan valtava määrä erilaisia oletuksia, että tuo toteutuu. Viimeisen 20 vuoden aikana kaikki optimistiset arviot vedystä on mennyt täysin pieleen. Vuonna 2010 arveltiin, että joka paikassa olisi vetyautoja tänä päivänä. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut, ei missään päin maailmaa.
- Anonyymi
Mistähän olet tuon repäissyt nuo "arviot"?
- Anonyymi
RE85 etanoli polttoaineenkin hinta tuntuu seuraavan koko ajan 95/98 bensan hintaa. Valitetaan että ahneus on käytännössä pilannut etanoliautoilun. ST1:llä on käytännössä monopoliasema.
https://www.reddit.com/r/Suomi/comments/oks436/re85_polttoaineen_hinnoittelun_älyttömyys/ - Anonyymi
Kalifornian asemien hintoja voi tarkastella tästä linkistä. Aika moni asema tuntuu olevan myös poissa käytöstä kun katsoo eri päivinä. Kun klikkaa aseman tietoja, niin sieltä löytyy hinta. Hyvin monessa tuntuu olevan tuo 26,75 dollarin hinta ja vähän asemia jotka myyvät vetyä alle 20 dollaria. Palvelusta näkee myös arvioidun jonon pituuden, joka helpottaa autoilijoita. Toivottavasti tulevaisuudessa vastaavaa palvelua myös Suomessa pidetään yllä niillä harvoilla ensimmäisten vuosien asemilla.
https://h2-ca.com/ - Anonyymi
Vihreän vedyn tuotantohinta saattaa olla jopa 16,80 dollaria kilolta.
"Vety ei näytä olevan immuuni muiden energialähteiden viime kuukausina kokemille inflaatiopaineille.
S&P Global Commodity Insightsin tietojen mukaan yhdysvaltalaisten elektrolyysilaitteiden vedyn hinta nousi heinäkuussa 16,80 dollariin/kg ERCOT-markkinoilla tapahtuneiden energian hinnannousujen seurauksena helleaallon aikana 6.-12. heinäkuuta. Elektrolyyttistä vetyä saadaan vedestä ja sähköstä, erityisesti ylimääräisestä uusiutuvasta energiasta, hiilidioksidittoman polttoainelähteen luomiseksi. Tämä tarkoittaa, että vedyn hinnat vaihtelevat sähkön hintojen kanssa, Murphy sanoi."
https://www-utilitydive-com.translate.goog/news/green-hydrogen-prices-global-report/627776/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Ei ole yhtään arviota vedyn hinnasta vilahtanut mediassa vaikka muutamaa vetytankkausasemaa ollaan suunnittelemassa Suomessa. Mennyt jo useampi kuukausi. Katsotaan nyt että muuttuuko edes suunnitelmat rakentamiseksi oikeassa elämässä, niin voidaan sitten kysellä ahkerammin vedyn kuluttajahinnan perään. Hyvin usein suunnitelmat venyy vedyn osalta kun ilmeisesti vaikeuksia viedä projektia eteenpäin.
- Anonyymi
Ei edelleenkään ole mikään taho kertonut millä hinnalla vetyä myydään pumpulla kuluttajille. Eikä myöskään kuukauden tarkkuudella milloin Suomessa avataan ensimmäinen vetytankkausasema. Ehkä ei edes ole aloitettu rakentamaan oikeassa elämässä missä kaivinkoneet kaivaa tontilla perustuksia varten?
- Anonyymi
Eikös ne jo ainakin mittaile tonttia Järvenpäässä ensimmäiselle vetytankkausasemalle.
Eihän mikään firma pysty edes veikkaamaan mitä vetykilo maksaa kun sitten joskus saadaan asema valmiiksi. Eihän vielä ole varmuutta edes siitä mistä ja millä tekniikalla tehtyä vetyä noille asemille saataisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ne jo ainakin mittaile tonttia Järvenpäässä ensimmäiselle vetytankkausasemalle.
Eihän mikään firma pysty edes veikkaamaan mitä vetykilo maksaa kun sitten joskus saadaan asema valmiiksi. Eihän vielä ole varmuutta edes siitä mistä ja millä tekniikalla tehtyä vetyä noille asemille saataisiin.Meinaatko että joku firma laittaa vetyaseman pystyyn ja ei ennen sitä vaivaudu edes alustavia neuvotteluita käymään muutaman vetytoimittajan kanssa, jolloin vedyn hinta tiedossa tehden kustannuslaskelmat ja riskiarviot? Aikamoista uhkapeliä rakentaa ehkä noin 2,5 miljoonan euron vetytankkausasema (miinus tuki) ja ottaa riski jälkikäteen että vety hinnoitellaan niin isoksi vedyn tuottajan toimesta ettei autoilijat suostu vaihtamaan nykyistä autoaan vetyautoon kalliin vedyn takia pumpulla (vähäinen vetyautokanta), jolloin asema seisoo suurimmaksi osaksi toimettomana (ei myyntiä) ja lopulta menee konkurssiin. Eiköhän se vedyn vähintäänkin alustava hinta ole tiedossa, mutta toivotaan vielä hinnan tippuvan tulevaisuudessa (kilpailevan vedyntuottajan tarjous) kun ei kehdata julkaista hintaa ennen sitä. Nettihehkutuksista huolimatta vedyn hintaa ei ole onnistuttu tiputtamaan sille tasolle että siitä riemu kiljahduksin huudeltaisiin mediassa että nyt täyssähköautot jäävät toiseksi esim. 4e/kilo. Sen sijaan vedyn pumppuhinta on sen verran korkea ettei kehdata juurikaan huudella ennen aikojaan ja sitä suorastaan hävetään esim. 15e/kilo. Kallis vetyauto ja jos vielä kallis vetykin... ei ihmiset suostu vaihtamaan vetyautoon vaikka kuinka netissä niin VALEHDELLAAN niiden suosiosta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000-
- Anonyymi
"Mutta se tärkein kysymys on että koska kuluttajan pumppuhinnat uskalletaan julkistaa SUOMESSA puuhamiesten toimesta?"
Varmastikin ennen kuin polemikoitsijakyselijällä parta kasvaa ja korvantaukset kuivuvat.
Kaikki aikanaan ... - Anonyymi
Miksi sitä vedyn hintaa pitää salata? LIian kallista? 20e/kilo???
- Anonyymi
Kannattaako edes koko vetytankkausasemaa rakentaa jos vasta jälkikäteen aseman valmistuttua saadaan tietää vedyn sisäänostohinta kuljetuksineen? Aika vaikeaa tehdä kannattavuuslaskelmia bisnekselle jos oikeat luvut eivät ole tiedossa heti jo asemaa suunniteltaessa. Ja pakkohan sopimus sitoa X määrään vuosia hintaan Y alkuaikoina, jotta voi arvioida saadaanko ihmiset innostumaan vety(kuorma-)autoista edes vai ostavatko mielummin muun käyttövoiman kun sillä ajot hoituu selvästi halvemmalla? On iso riski jos ei mitään pidempiaikaista sopimusta tehdä sisäänostosta ja vedyn (kilpailukykyisiä) tuottajia on aluksi todella vähän, joten pelkkään suulliseen sanaan vedyn toimittamisesta ei kannata luottaa kun on todennäköisesti paljon velkaa taustalla. Vetytekniikka on monelle vierasta ja jos vedyn (energian) hinta on jo kallista, niin on todella vaikeata saada ihmisiä ostamaan vetyautoja.
- Anonyymi
Saa nähdä koska eka e-polttoainetta myyvä huoltoasema ilmestyy mediaan Suomessa. Ja mikä mahtaa olla sen litrahinta? Käykö samaan tapaan kuin vedyn kanssa että sitä tietoa piilotellaan melko pitkään, koska se kuulostaa kalliilta?
- Anonyymi
Ei ole edelleenkään mikään taho uskaltanut heittää arviota vedyn pumppuhinnasta kuluttajille. Kertoo vain siitä että ongelmia on saada hintaa painettua alaspäin ja korkeasta hinnasta vaietaan. Muutenhan sen hinta kerroittaisiin jo riemuiten hehkuttaen vedyn kilpailukykyä sähköautoja vastaan.
- Anonyymi
Kaliforniassa rikottiin vedyn hintaennätys: 29,95 dollaria kilolta. Todella kallista vetyautoilua kun tuolla hinnalla pääsee noin 100km. Ajatelkaa jos bensalla/dieselillä myös täällä Suomessa pääsisi vain 100km, niin tulisi autoilulle hintaa.
- Anonyymi
Uusin hintaennätys on 36 dollaria kilo. Ihmiset käärmeissään. Vaativat hintasäännöstelyä vedylle ettei sen hinta jatkuvasti nouse.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi- - Anonyymi
Edelleenkään ei ole mikään (uskottava) vetytankkausfirma kertonut mitään hintahaarukkaa vedylle SUOMEN vetytankkausasemalla. Aika huono merkki vaikka vetyfanaatikko hehkuttaa että useampi vetytankkausasema tulossa Suomeen lähivuosina. Kertoo siitä että ongelmia ja epävarmuuksia on vielä paljon.... ja ehkä vedyn hinta neuvotteluissa on ollut kipurajan yli ettei sitä kehdata julkaista kun tiedetään ettei silloin varsinkaan ihmiset vetyautoja osta vaan odotellaan jos joku muu toimija (vuosien päästä) tarjoaa halvempaa vedyntoimitus sopimusta.
- Anonyymi
Saa nähdä koska Suomessa myös pohditaan kysymystä että saako verorahoin osittain tuetulla vetytankkausasemalle aidosti vastinetta vai pitääkö tuki vähentää/lopettaa kannattamattomana kun ihmiset eivät suostu ostamaan vetyautoja, jolloin vetyinfraan valtion raha menee hukkaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta- - Anonyymi
Koska tämä sama keskustelu käydään myös Suomessa kun noin 10 vetytankkausasemaa on pystyssä ja vain muuta tuhat autoa liikenteessä vuonna 2035 kun vetyautoja ei kansa suostu ostamaan? Että onko järkeä enään tukea vetytankkausasemien rakentamista noin puolella miljoonalla eurolla kappale kun niin harva niistä hyötyy?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea- - Anonyymi
Mihin hintaan Woikoski myi aikoinaan vetyä kun heillä oli vetytankkausasemia Suomessa?
- Anonyymi
Aika monta artikkelia sai lukea Woikoskesta ennenkuin löytyi viimeinkin vedyn hinta vuonna 2015, jolloin myös rahan arvokin oli hieman toista kuin nykyään. Olisiko 12e/kilo vuonna 2024 (loppu vuodesta) aika lähellä totuutta jos silloin saadaan ensimmäinen (raskaskaluston?) vetytankkausasema auki?
"Vety maksaa tällä hetkellä kymmenen euroa kilolta eli polttoainekustannus on kymmenen euroa sataa kilometriä kohden. Modernissa Woikosken tankkausasemassa käytetään sekä 350 että 700 barin tankkauspainetta."
https://autobild.fi/uutinen/superlapimurto-suomi-vahvasti-mukana-vetytankkausasemissa-6.182.116417.4caa74be0f
- Anonyymi
Vaikka nyt on useampi vetytankkausaseman rakentamisen suunnittelu julkaistu (jos kaikki edes toteutuvat) Suomessa, niin ihmettelen edelleen ettei mitään suuntaa antavaa medialausuntoa ole annettu alustavasta vedyn hinnasta pumpulla. Jos nimenomaan vetyä markkinoidaan ensisijaisesti raskaalle kalustolle SUOMESSA, niin kuljetusyrittäjät aivan varmasti kyselevät paljonko vety maksaa pumpulla, jotta voidaan sen osalta tehdä kannattavuuslaskelmia voivatko edes ajaa keikkaa vetykuorma-autoilla ja vetyrekoilla. Se vedyn hinta on hyvin oleellinen tieto aikooko kuljetusyrittäjät ostaa vetykalustoa diesel kaluston sijaan. Tavaran jakelussa kaupungissa diesel/vetykuorma-autot tuskin pystyvät voittamaan täyssähkökuorma-autoja kalliimman kulurakenteen takia.
Herää edelleen kysymys että maksaako se aivan liikaa Suomessa esim. 20e/kilo pumpulla ja sen takia siitä vaietaan?- Anonyymi
Siitä vaietaan koska muuten ei saada kuljetusyrittäjiä huijattua tutkimaan vetykuorma-autoja ja vetyrekkoja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17710443/vetykuorma-autot-eivat-ole-kilpailukykyisia-viela-pitkaan-aikaan-
- Anonyymi
"Herää edelleen kysymys että maksaako se aivan liikaa Suomessa esim. 20e/kilo pumpulla ja sen takia siitä vaietaan?"
Jos maksaisi vähän esim. 7e/kilo, niin varmasti siitä jo mediassa hehkutettaisiin että nyt täyssähköautot jää toiseksi. ;) - Anonyymi
Tämän linkin perusteella Ruotsissa vetyautolla ajaminen maksaa noin 15e, joten siitä voi ehkä peilata myös tulevaa Suomen vetykilon hintaa. Yhdellä kilolla kun pääsee noin 100km, joten tuo 15e saattaa olla vetykilon hinta.
https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/consumer-portal/fuel-price-comparison - Anonyymi
Norjassa vedyn keskihinta 2024 tammikuussa 300NOK eli noin 29e/kilo. Kallista on myös Norjassa vetyautoilu. Oheessa myös kaava että 2023 maaliskuussa oli vielä noin 159NOK eli noin 15e/kilo. Saa nähdä alkaako myös Norjassa vedyn hinnan tuskainen taival kuten on käynyt Kaliforniassa eli jää pysyvästi sinne 30e tuntumaan ja vetyautoilijat käärmeissään.
https://www.glpautogas.info/en/hydrogen-sale-price-norway.html
www.forex.fi - Anonyymi
Latvian Riikassa on tämä vetytankkausasema ja hinta siellä 13,17e.
https://www.rigassatiksme.lv/en/services/hydrogen-filling-station/ - Anonyymi
Veikkaan ettei edes kesäkuuhun mennessä ole kerrottu vetytankkausaseman vedyn kilohintaa vaikka viimeistään loppuvuodesta pitäisi jonkun vetytankkausaseman Suomessa avautua.
- Anonyymi
Itävallassa kilohinta on 24 euroa. Ihmeitä pitää tapahtua jos hinta laskisi lähimmän 10 vuoden aikana alle 10 euron, tuolla mahdollisella vedyn tuottamisen aloituksella on ollut paljon hankaluuksia ja rahoitusongelmia, eikä lähde vuosiin vielä lentoon.
- Anonyymi
Yli vuosi aloituksesta ja mitään vedyn hinta-arviota ei ole mediassa vilahtanut. Aika huono merkki, sillä suurella todennäköisyydellä vetykilo myydään kalliilla hinnalla ja sitä ei kehdata myöntää.
- Anonyymi
Kyllä moni bensa/diesel autoilija miettii myös mitä 100km ajo maksaa. Jos bensa/diesel auto kuluttaisi taloudellisella ajolla 5 litraa sadalla kilometrillä, niin se tekee 2e hinnalla yhteensä 10e. Jos käy niin että vetykilo maksaa jo heti 20e/kilo ja sillä yhdellä kilolla pääsee taloudellisesti ajettuna 100km, niin kalliilta kuulostaa.
Kumman valitset: Noin 30 000e maksavan diesel/bensa auto, jolla 100km ajo maksaa 10e VAI noin 80 000e maksavan vetyauton, jolla 100km ajo maksaa 20e?
10e vai 20e per 100km? Sinä valitset.- Anonyymi
Taidan ottaa sen 30000€ maksavan sähköauton, jolla pääsee 2€/100km.
- Anonyymi
Edelleenkään ei mediassa ole mitään arviota paljonko vety maksaa Suomessa tulevalla tankkausasemalla. Kertoo vain siitä että liikaa kun hinnasta edelleen vaietaan.
- Anonyymi
Heikolta näyttää kun jo kesäkuussa ollaan ja vuoden 2024 lopussa pitäisi viimeinkin yksittäinen vetytankkausasema aueta, mutta ei edelleenkään mitään keskustelua medissa vedyn pumppuhinnasta, joka varmasti kiinnostaa kuluttajia. Onko vetytankkausaseman rakentaminen myöhässä?
- Anonyymi
Vetytankkausasemia ei tosiaan ole vielä kauppojen valikoimissa.
- Anonyymi
Viimeistään 2024 pitäisi yksi vetytankkausasema aueta, mutta edelleenkään ei ole tietoa vedyn hinnasta pumpulla. Alkaa kuukaudet käymään vähiin ja siltikään mediassa ei mitään uskottavaa arviota vedyn hinnasta.
- Anonyymi
Muistaako ihmiset kesän kun bensiinin ja dieselin hinta kipusi noin 2,50e hintaan litralta, jolloin moni alkoi jo rajoittamaan autoilua? Jos nykyaikainen taloudellinen polttomoottoriauto kuluttaisi keskimäärin 5l/100km nätisti ajettuna, niin se tekisi 12,50e/100km.
Jos vetykilo maksaisi 15e/kilo ja sillä pääsee 100km, niin vastaavasta bensiini tai dieseli auton kulutuksella maksaisi 3e/litra (15/5=3).
Joten taitaa tuo 15e/vetykilo/100km katkaista monilta selän jos pitäisi vetyautoiluun siirtyä. Kallis noin 80 000e auto ja maksat vielä kalliisti vetyenergiasta. - Anonyymi
Kesällä vuonna 2022 ihmiset alkoivat miettimään vaihtoehtoja bensiinille ja dieselille kun hinnat rikkoivat yli 2,50e hintoja. Alkoikin sähköpotkulaudat, sähköpyörät ja sähköautot kiinnostamaan.
Jos 2,5e/litra olisi se siedettävyyden raja, niin vetykilo saisi maksaa enintään 12,50e kun verrataan 5l/100km kuluttaviin polttomoottoriautoihin. Periaatteessa vedyn pitäisi maksaa selvästi alle 10e/kilo, jotta se saisi ihmisiä kiinnostamaan.
Eipä tosin kaasuautotkaan kiinnosta vaikka jotkut kaasuautoilijat väittävät onnistuvansa ajamaan uudehkolla kaasuautolla jopa 6e/100km kuluilla, joten taitaa vetyautojakin ihmiset vierastaa pitkään. Yli 10 vuotta mennyt eikä edelleenkään kaasuautot kiinnosta ihmisiä kohtuu hyvällä kaasutankkausverkostolla ja kaasuautokanta kasvaa vain minimaalisesti tilastojen mukaan, mutta netissä jaksetaan käytännössä VALEHDELLA että vetyautot kyllä kiinnostavat vaikka hankintahinta on noin 80 000e ja kaasuautoja saa noin 30 000e. Kaasuautojen vähäinen myynti on myös selvästi laskemaan päin eli kaasuautojen myynti kuolee käytännössä lähivuosina pois.
https://uutishuone.hintaopas.fi/posts/pressreleases/ennatyskallis-bensiini-ajaa-vaihtoehtoisiin-l
https://www.apu.fi/artikkelit/kaasu-polttoaineena-onko-kaasuautoilun-loppu-lahella
https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/autokanta_kayttovoimittain/henkiloautokanta_kayttovoimittain
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot - Anonyymi
Nyt jo syyskuu eikä mediassa vieläkään mitään arviota vedyn hinnasta ensimmäisellä vetytankkausasemalla, joka pitäisi aueta vuoden 2024 lopussa. Alle 4 kuukautta aikaa eikä vedyn pumppuhinnasta edelleenkään mitään arviota julkaistu, joten hintaa selvästi pimitetään, koska se on korkea.
- Anonyymi
Eihän tässä tarvitse odottaa kuin pari kuukautta niin se ensimmäisen vetytankkausaseman aukeaminenkin siirtyy vuodelle 2025. Näinhän sitä on menty suunnitelmia aina vuodella eteenpäin siirtäen jo pitkään.
- Anonyymi
Odotan edelleen:
1) Varmaa kuukautta (2024) milloin ensimmäinen vetytankkausasema virallisesti avataan ja siellä voi tankata kuka tahansa eli ei minkään firman yksityisessä käytössä.
2) Vedyn kuluttajahinnan julkaisemista pumpulla.
... Hiljaista tuntuu olevan. Mutta netissä kyllä levitetään hypettämis VALHETTA.- Anonyymi
Turhaan odotat.
- Anonyymi
Esimerkki mediassa vedyn "toivohypettämisestä". Mitään perustelua ei anneta kuitenkaan että miten vedyn hinta saadaan painettua samanhintaiseksi kuin muut energiat... on vain toive kun viitataan sanoihin "paikkallinen tuotanto" eikä mitään lihaa luiden ympärille jotenkin perustellen miten siihen päästään. Ja jälleen kerran, mitään lukua ei uskalleta heittää ilmaan vedyn tulevasta hinnasta. Vain pelkkiä (katteettomia) sanoja paremmasta huomisesta.
"Cefmofin varatoiminnanjohtaja Lauri Perämäen mukaan vedyn hinta halutaan saada kohtuulliseksi esimerkiksi paikallisen tuotannon avulla.
– Hintataso pitää saada lähelle muiden polttoaineiden hintoja, jotta se on kiinnostavaa, Perämäki sanoo."
https://yle.fi/a/74-20114054 - Anonyymi
Teollisuuden vedyn vähittäismyynnistä voi hieman peilata myös tulevaisuuden hintaa pumpulla.
50 litran vetypullo Lindelillä maksaa 129,50e. Tekoäly kertoo että 50l vetypullo sisältää mahdollisesti noin 0,9kg vetyä. Kilohinta vedylle olisi siis noin 143,89e. Joten ei siis ihmekkään etteivät vetyfanaatikot halua puhua mitä vety mahdollisesti maksaa vetytankkausaseman pumpulla vaikka nyt vain vähittäismyynnistä Lindelin hinnastossa puhutaan, mutta hyvin kallista vety tuntuu kuitenkin olevan kilohinnaltaan. Voi olla että alle 15e/kilo hintaan vedyn myynti tulevaisuudessa pumpulla voi olla hankalaa vaan hinta lähempänä 20e/kilo.
"Vedyn määrä riippuu paineesta, joten otetaan esimerkiksi 200 baarin paine, joka on yleinen käyttöpaine vetypulloille.
Normaaliolosuhteissa (NTP), eli paineessa 1 bar ja lämpötilassa 0 °C, vedyn tiheys on noin 0,08988 kg/m³.
Pullon tilavuus: 50 litraa = 0,05 m³.
Massa: tiheys × tilavuus = 0,08988 kg/m³ × 0,05 m³ = 0,004494 kg (noin 4,5 grammaa).
Normaaliolosuhteissa määrä on hyvin pieni.
200 baarin paineessa vety puristetaan tiiviimpään muotoon:
Tiheys 200 baarissa = 0,08988 kg/m³ × 200 = 17,976 kg/m³.
Massa = tiheys × tilavuus = 17,976 kg/m³ × 0,05 m³ = 0,8988 kg.
Eli 50 litran vetypulloon mahtuisi noin 0,9 kiloa vetyä, jos se on säilötty 200 baarin paineessa."
https://www.linde-gas.fi/shop/fi/fi-ig/vety-1404 - Anonyymi
Woikosken hintaa vedylle ei tunnu löytyvän äkkiseltään googlettamalla. Omilla sivuillaan ei hintaa kerrota suoraan vaan ilmeisesti pitäisi olla tilausasiakas että hinnan näkisi. Tekoäly kertoo näin joka voisi selittää hinnan "salailun". Ei tosin tiedä mitä kaikkea tuohon kuuluu esim. vedyn toimittaminen tehtaalle ja vanhojen vienti samalla? Jostain syystä Lindelin ja Woikosken hinnoissa merkittäviä eroja. Tekoälyn tieto voi olla myös todella vanhentunut kun tuotantomenetelmät vedylle ovat kehittyneet tai Linde saa halvalla ostettua "jätevetyä" joltakin tehtaalta halvalla prosessin sivutuotteena, mutta Woikoski ei? Jokatapauksessa hyvin kallista vetyä (yli 600e kilo) Woikoskelta voi ostaa vaikka hinta olisi todellisuudessa selvästi halvempi.
Tekoäly siis kertoo näin Woikosken osalta:
"Woikosken verkkokaupassa 50 litran vetypullo, jossa on 200 barin paine, maksaa noin 578,75 €. Tämä on tilattava tuote, ja se on saatavilla myös erilaisina yhdistelminä, kuten vety-argon-seoksena."- Anonyymi
Karmea hinta vedylle. Ei ihmekkään että vedyn hinnasta ollaan aika hiljaa.
- Anonyymi
Woikosken linkki unohtui.
https://woikoskistore.woikoski.fi/t200095-vety-h2-50-l-200-bar-din-1-rpv.html - Anonyymi
Vedyn hintaa voi kysellä suoraan Antilta, jolla on pitkä kokemus vedyn myymisestä.
https://www.helen.fi/artikkelit/2021/vetykauppias-antti-pyysing - Anonyymi
Jos Suomessa aletaan myös jakamaan vetytankkauskortteja uusien vetyautojen ostamisen yhteydessä, niin on riski että vedyn hinta vain jatkaa nousemistaan, koska ihmisillä on "ilmaista halpaa vetyrahaa" tankkauskortin muodossa. Kaliforniassa tämän takia parissa vuodessa vedyn hinta noussut noin 12 dollarista 36 dollariin kilo vaikka lupailtiin vetytankkausasemien määrän lisääntyvän sekä vedyn hinnan laskevan. Ei ihmekkään että vetyautoilijat kokevat tulleensa huijatuksi ja nostaneet oikeuskanteen.
"Lisäksi käyttäjät mainitsevat, että Mirain kauppojen kyydittäjänä ostajille lahjoitettu 15 000 dollarin (= 13 700 euroa) vetylahjakortti ei riitä läheskään luvattuihin kolmen vuoden ajoihin. Vetytankkausasemat näet nostivat häikäilemättömästi hintojaan heti sen jälkeen kun Toyota jakoi kortit asiakkaille."
https://www.ksml.fi/teemat/7301016
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen- - Anonyymi
Noin 1,5kk jäljellä vuoden vaihtumiseen eikä vieläkään uskalleta mediassa kertoa vedyn hintaa tai varmaa kuukautta milloin saadaan ensimmäinen vetytankkausasema pystyyn.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822