Tehtävässä tarkastellaan kuvan mukaista venetraileria. Mitoita trailerin runko käsittelemällä sitä kaksitukisena palkkina. Veneen paino ajatellaan jakautuvan tasaisesti välille L3-L1. Auto/traileri yhdistelmä pysähtyy nopeudesta 80 km/h sadan metrin matkalla. Oletetaan, että trailerin keulatuki ja vetokoukku ottavat vastaan tästä aiheutuvan vaakavoiman (veneen aiheuttama hitausvoima).
Kuva: https://aijaa.com/IrejxN
Lasketaan ensin tukivoimat.
a. Määritä tukivoima FA trailerin akselilla.
b. Määritä tukivoima FB trailerin kiinnityspisteessä. Anna vastaus yksiköissä [N].
c.
HUOM!! Käytä laskennassa tarkoja arvoja, pyöristä vain vastaukset!!!
Mitat ovat:
Veneen massa mv = 1018 kg
Mitta L1 = 3565 mm
Mitta L2 = 5221 mm
Mitta L3 = 6654 mm
Mitta L4 = 1500 mm
Mitta L5 = 600 mm
Apua lujuusopin tehtävään!!!!
23
1222
Vastaukset
- Anonyymi
Mukava käytäntöön liittyvä tehtävä.
Mitä sinä et tässä osaa?- Anonyymi
tukivoimien laskenta, sekä lisäksi olisi tarve saada leikkausvoima- ja taivutusmomenttikuvaajaan vaadittavat voimat :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tukivoimien laskenta, sekä lisäksi olisi tarve saada leikkausvoima- ja taivutusmomenttikuvaajaan vaadittavat voimat :D
Tukivoimat saa voima- ja momentti tasapainoyhtälöistä eri suunnissa ja tasoissa.
Leikkausvoima- ja momenttikuvioiden laadinnasta on hyviä ohjeita netti täynnä.
Kysyjää taitaa vain laiskuus vaivata? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukivoimat saa voima- ja momentti tasapainoyhtälöistä eri suunnissa ja tasoissa.
Leikkausvoima- ja momenttikuvioiden laadinnasta on hyviä ohjeita netti täynnä.
Kysyjää taitaa vain laiskuus vaivata?14 h yrittäny, ei löydy samanmoista kuvaajaa, et ei laiskuus, tyhmyys lähinnä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
14 h yrittäny, ei löydy samanmoista kuvaajaa, et ei laiskuus, tyhmyys lähinnä
Mitä sanoo asiasta oppikirjasi tai luentomuistiinpanosi, eli miten sinun pitäisi tuollaista tehtävää lähteä ratkaisemaan?
Kurssista läpi pääseminen aihetta mitenkään osaamatta ei ole kenenkään edun mukaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sanoo asiasta oppikirjasi tai luentomuistiinpanosi, eli miten sinun pitäisi tuollaista tehtävää lähteä ratkaisemaan?
Kurssista läpi pääseminen aihetta mitenkään osaamatta ei ole kenenkään edun mukaista.tehtävä jatkuu useamman kohdan näiden lisäksi, alkuun pääseminen vain auttaisi. Fa tosi jo selvitetty, mutta apuja kun ei opettajalta saa ja opettajan tunneilla näyttämät materiaalit sekä esimerkkitehtävät maksullisia, omissa muistiinpanoissa ei valitettavasti samantyylistä laskua niin hankala omin avuin lähteä edes tehtävää lähestymään kun kuvan hahmotus ei edes onnistu :))))) Laskujen vastauksia en odota, vinkkejä vaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tehtävä jatkuu useamman kohdan näiden lisäksi, alkuun pääseminen vain auttaisi. Fa tosi jo selvitetty, mutta apuja kun ei opettajalta saa ja opettajan tunneilla näyttämät materiaalit sekä esimerkkitehtävät maksullisia, omissa muistiinpanoissa ei valitettavasti samantyylistä laskua niin hankala omin avuin lähteä edes tehtävää lähestymään kun kuvan hahmotus ei edes onnistu :))))) Laskujen vastauksia en odota, vinkkejä vaan
OK. Aikanaan meilläkin kaikki laskuharjoitusten vastaukset piti erikseen tilata prujuina eli monisteina ja siitä ilosta sai maksaa. Kurssin kustannuksina oli siis kalliin oppikirjan hinta tai kulut sen kopioimisesta ja siihen päälle opetusmonistemaksut. Tämä siis jo 1980 - luvulla.
Jos kulut eivät aivan järjettömiä ole niin suosittelisin joko maksamaan tai perustamaan jonkun toisen kanssa porukan, joka epävirallisesti jakaa materiaalin toisilleen. Meillä oli samanlainen porukka joka kopiokoneella kopioi yli 500 - sivuisia oppikirjoja vurotellen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tukivoimat saa voima- ja momentti tasapainoyhtälöistä eri suunnissa ja tasoissa.
Leikkausvoima- ja momenttikuvioiden laadinnasta on hyviä ohjeita netti täynnä.
Kysyjää taitaa vain laiskuus vaivata?"Tukivoimat saa voima- ja momentti tasapainoyhtälöistä eri suunnissa ja tasoissa"
Ei saa, kun niin moni seikka on tuntematon. Yhtälöt siis saa, mutta niitä ei tuntemattomien suureiden suuresta määrästä johtuen voi ratkaista.
Lisäksi saadaan eri yhtälöt jarrutuksen aikana, ja vakionopeudella ajettaessa.
Jarrutuksessa tarvitaan myös veneen painopisteen paikkaa korkeussuunnassa.
Sekä jarrutusvoiman sijainti tai jakautuma jos niitä on useampi, vetokidassa ja renkaiden kosketuspinnassa tien kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tehtävä jatkuu useamman kohdan näiden lisäksi, alkuun pääseminen vain auttaisi. Fa tosi jo selvitetty, mutta apuja kun ei opettajalta saa ja opettajan tunneilla näyttämät materiaalit sekä esimerkkitehtävät maksullisia, omissa muistiinpanoissa ei valitettavasti samantyylistä laskua niin hankala omin avuin lähteä edes tehtävää lähestymään kun kuvan hahmotus ei edes onnistu :))))) Laskujen vastauksia en odota, vinkkejä vaan
Fa:ta ei ole mahdolista selvittää annetuilla tiedoilla.
Jos niin luulet olet joko tehnyt väärin tai jättänyt meiltä tietoa pois tehtävän sisällöstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tukivoimat saa voima- ja momentti tasapainoyhtälöistä eri suunnissa ja tasoissa"
Ei saa, kun niin moni seikka on tuntematon. Yhtälöt siis saa, mutta niitä ei tuntemattomien suureiden suuresta määrästä johtuen voi ratkaista.
Lisäksi saadaan eri yhtälöt jarrutuksen aikana, ja vakionopeudella ajettaessa.
Jarrutuksessa tarvitaan myös veneen painopisteen paikkaa korkeussuunnassa.
Sekä jarrutusvoiman sijainti tai jakautuma jos niitä on useampi, vetokidassa ja renkaiden kosketuspinnassa tien kanssa.Sinä olet ratkomassa tässä aivan muuta kuin annettua tehtävää. Miksi ihmeessä, kun avaaja halusi apua pelkästään saamaansa tehtävään?
Kyllä me olisimme muutoinkin uskoneet, että olet fiksu ja hoksaavainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet ratkomassa tässä aivan muuta kuin annettua tehtävää. Miksi ihmeessä, kun avaaja halusi apua pelkästään saamaansa tehtävään?
Kyllä me olisimme muutoinkin uskoneet, että olet fiksu ja hoksaavainen.Ei vaan sinä et ymmärrä aloituksessa kuvattua tehtävää, jossa oletetaan ratkaisijoiden tietävän jo ennestään ettei systeemin sisäisillä voimilla kiihdytetä systeemin massakeskipistettä.
Tässä tapauksessa tarkasteltava systeemi käsittää veneen ja trailerin. Niiden välinen voima on sisäinen voima.
- Anonyymi
Ne tukivoimat:
Otetaan nollapisteeksi kohta Fb, jolloin Fa* etäisyys ma*L 5- mg*etisyys veneen painopiteeseen (L3 L1)/2 =0
Ja Fa Fb = mg
Ja a = kiihtyvyys - Anonyymi
Noilla tiedoilla ei tehtävää ole mahdollista laskea.
Tarvitaan lisätietona:
1) trailerin painopisteen paikka
2) trailerin massa tai paino.
Veneen painopiste saadaan siitä että sen paino jakautuu tasan L1 ja L3 välille, eli se on noiden kohtien puolivälissä. Veneen paino on tietysti mg, jossa m on annettu, ja g sinun tulee tietää jo ennestään oletuksella että traileri on maapallolla.
Akselipaino Fa on ilmeisesti tarkoitus laskea trailerin ollessa paikallaan, eikä jarrutuksen aikana. Tämän tietää siitä, ettei tehtävässä kerrota hidatuuko traileri vene yhdistelmä yksinomaan vetokuulasta vetokitaan kohdistuvan voiman seurauksena, vai onko traikussa jarrullinen akseli jolloin trailerin renkaiden kosketuspintaan kohdistuu tiestä hidastavaa voimaa. Tällä on tietysti jarrutuksen aikana merkittävä vaikutus akselipainoon.
Lukiko tehtävässä missä veneen painopiste on korkeussuunnassa?
Sekin tietysti vaikuttaa merkittävästi rungon kuormitukseen.- Anonyymi
Ymmärsin että tehtävän alkuosassa on tarkoitus vain laskea veneen aiheuttamat tukivoimat ja myöhemmin trailerin runkoon kohdistuvat mitoitusta varten, jolloin myös trailerin massa olisi huomioitava.
L5 on kaiketi veneen painopisteen korkeus trailerin tasosta. - Anonyymi
Älä ryhdy joutavia lillukoimaan. Jos tehtävässä sanotaan, että "traileria käsitellään kaksitukisena palkkina", niin muutkin olettamukset voivat olla melkoisen karkeita. Riittää, kun oletus on edes oikealla dekadilla.
Kun on kyse rakenteen mitoittamisesta, alussa riittää, että rakenteen omaksi massaksi tai muuksi vielä tuntemattomaksi parametriksi oletetaan ensimmäisellä kierroksella jokin järkevä arvo. Jos jatkolaskennassa havaitaan, että on ali- tai ylimitoitettu, korjataan arvoja ja lasketaan uudelleen, eli iteroidaan.
Siirtyminen analyttisestä laskennasta suunnittelun rakennesynteesiin saattaa tuntua monestakin opiskelijasta vaikealta. Tosin voin lohduttaa, että siihenkin tottuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä ryhdy joutavia lillukoimaan. Jos tehtävässä sanotaan, että "traileria käsitellään kaksitukisena palkkina", niin muutkin olettamukset voivat olla melkoisen karkeita. Riittää, kun oletus on edes oikealla dekadilla.
Kun on kyse rakenteen mitoittamisesta, alussa riittää, että rakenteen omaksi massaksi tai muuksi vielä tuntemattomaksi parametriksi oletetaan ensimmäisellä kierroksella jokin järkevä arvo. Jos jatkolaskennassa havaitaan, että on ali- tai ylimitoitettu, korjataan arvoja ja lasketaan uudelleen, eli iteroidaan.
Siirtyminen analyttisestä laskennasta suunnittelun rakennesynteesiin saattaa tuntua monestakin opiskelijasta vaikealta. Tosin voin lohduttaa, että siihenkin tottuu.Entä jos tehtävän tarkoitus on osoittaa, kuinka vaikuttavat kuormitukset voidaan yhdistää erikseen laskettuna, esim momenttikuvioiden summana.
Yleensä kaikissa harjoitustehtävissä pätee, että vain ne suureet, jotka ilmoitetaan, ovat merkitseviä, sanamuodon, todellisuuden tai muiden saivarteluiden osuus on poissuljettu.
Kai on täysin selvää, että sanallisia alkeistehtäviä olisi mahdotonta esittää, jos kaikki mahdolliset vaikutukset vaadittaisi huomioitavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos tehtävän tarkoitus on osoittaa, kuinka vaikuttavat kuormitukset voidaan yhdistää erikseen laskettuna, esim momenttikuvioiden summana.
Yleensä kaikissa harjoitustehtävissä pätee, että vain ne suureet, jotka ilmoitetaan, ovat merkitseviä, sanamuodon, todellisuuden tai muiden saivarteluiden osuus on poissuljettu.
Kai on täysin selvää, että sanallisia alkeistehtäviä olisi mahdotonta esittää, jos kaikki mahdolliset vaikutukset vaadittaisi huomioitavaksi.Opiskelijoita yritetään tällaisilla tehtävillä opettamaan erottamaan oleelliset, merkitsevät parametrit epäoleellisista. Alustavassa laskennassa ei todellakaan oteta vielä tähtien asemaa huomioon!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärsin että tehtävän alkuosassa on tarkoitus vain laskea veneen aiheuttamat tukivoimat ja myöhemmin trailerin runkoon kohdistuvat mitoitusta varten, jolloin myös trailerin massa olisi huomioitava.
L5 on kaiketi veneen painopisteen korkeus trailerin tasosta.L5 on linkaamasi aijaa kuvan mukaan trailerin keulatuen korkeus trailerin palkistosta.
Keulatuki on se kohta johon venettä jarruttava voima trailerista kohdistuu. Missään ei ole annettu ymmärtää että veneen painopiste olisi keulatuen korkeudella.
Kyseisen painoista venettä ei saa EU alueella vetää tieliikenteessä jarruttomalla trailerilla. Jos traileri on katsastuskunnossa (eikä jarrut rikki) tulee suuri osa traileria jarruttavast avoimasta pyörien kautta, eli vaikuttavat maanpinnan tasolla trailerin runkoputken alapuolella. Korkeus sieltä veneen painopisteeseen antaa tarvittavan momentin, mikä määrittää kuinka paljon tukivoimat muuttuvat jarrutustilanteessa. Toki asiaan vaikuttaa myös trailerin omapaino, ja sen korkeus, sekä vetokuulasta vetokitaan kohdistuva jarruttava voima, Se ei todellakaan ole nolla, eikä sellaista voi mennä olettamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä ryhdy joutavia lillukoimaan. Jos tehtävässä sanotaan, että "traileria käsitellään kaksitukisena palkkina", niin muutkin olettamukset voivat olla melkoisen karkeita. Riittää, kun oletus on edes oikealla dekadilla.
Kun on kyse rakenteen mitoittamisesta, alussa riittää, että rakenteen omaksi massaksi tai muuksi vielä tuntemattomaksi parametriksi oletetaan ensimmäisellä kierroksella jokin järkevä arvo. Jos jatkolaskennassa havaitaan, että on ali- tai ylimitoitettu, korjataan arvoja ja lasketaan uudelleen, eli iteroidaan.
Siirtyminen analyttisestä laskennasta suunnittelun rakennesynteesiin saattaa tuntua monestakin opiskelijasta vaikealta. Tosin voin lohduttaa, että siihenkin tottuu.Oletus että traileria käsitellään kaksitukisena palkkina ei todellakana ole mikään karkea malli, vaan vastaa täysin todellisuutta.
Jotta palkkiin vaikuttavat momentit ja voimat saataisiin edes karkeasti oikein, täytyy tuntea painopisteiden paikat, ja kaikkien voimien sijaintikorkeudet ja keskinäiset suuruus suhteet.
Ne on jätetty tehtävänannosta pois, minkä seurauksena ei saada alkuunkaan järkeviä tuloksia.
Esim korkeus renkaan kosketuspinnasta venene painopisteeseen on jarrutustilamnteessa täysin välttämätön tieto, jota tehtävässä ei kerrota. Sehän nimenomaan pääosin määrää yhdessä hidastuvuuden kanssa paljonko painonsiirtoa akselilta vetokuulalle esiintyy.
Kymmeniä prosentteja siihenkin jäisi virhettä, jos ei huomioida vetokitaan kohdistuvaa jarruttavaa voimaa eikä kärryn omamassaa mitenkään. Lisäksi ei kerrota äteekö oletus veneen ja trailerin välisen tukivoiman jakautumisesta jarrutustilanteeseen vai paikallaan. Kyllä sekin merkittävästi muuttuu, kun venettä jarruttava voima on eri korkeudella kuin veneen painopiste. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opiskelijoita yritetään tällaisilla tehtävillä opettamaan erottamaan oleelliset, merkitsevät parametrit epäoleellisista. Alustavassa laskennassa ei todellakaan oteta vielä tähtien asemaa huomioon!
"Opiskelijoita yritetään tällaisilla tehtävillä opettamaan erottamaan oleelliset, merkitsevät parametrit epäoleellisista."
Niin pitäisi tehdä, mutta tässä tehtävänannossa on epäonnistuttu tyystin, kun välttämättömät perustiedotkin puuttuvat.
Edes suuruusluokkia ei saada laskettua annetuilla tiedoilla oikein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
L5 on linkaamasi aijaa kuvan mukaan trailerin keulatuen korkeus trailerin palkistosta.
Keulatuki on se kohta johon venettä jarruttava voima trailerista kohdistuu. Missään ei ole annettu ymmärtää että veneen painopiste olisi keulatuen korkeudella.
Kyseisen painoista venettä ei saa EU alueella vetää tieliikenteessä jarruttomalla trailerilla. Jos traileri on katsastuskunnossa (eikä jarrut rikki) tulee suuri osa traileria jarruttavast avoimasta pyörien kautta, eli vaikuttavat maanpinnan tasolla trailerin runkoputken alapuolella. Korkeus sieltä veneen painopisteeseen antaa tarvittavan momentin, mikä määrittää kuinka paljon tukivoimat muuttuvat jarrutustilanteessa. Toki asiaan vaikuttaa myös trailerin omapaino, ja sen korkeus, sekä vetokuulasta vetokitaan kohdistuva jarruttava voima, Se ei todellakaan ole nolla, eikä sellaista voi mennä olettamaan.Älä tee tehtävänannosta poikkeavia lisäoletuksia EU-säännösten tai minkään muun oletuksen perusteella. Tehtävänannossa sanottiin: " Auto/traileri yhdistelmä pysähtyy nopeudesta 80 km/h sadan metrin matkalla. Oletetaan, että trailerin keulatuki ja vetokoukku ottavat vastaan tästä aiheutuvan vaakavoiman (veneen aiheuttama hitausvoima)."
Laskentatehtävissä ja lainsäädännössä tehdään täsmälleen se, mitä tekstissä sanotaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä tee tehtävänannosta poikkeavia lisäoletuksia EU-säännösten tai minkään muun oletuksen perusteella. Tehtävänannossa sanottiin: " Auto/traileri yhdistelmä pysähtyy nopeudesta 80 km/h sadan metrin matkalla. Oletetaan, että trailerin keulatuki ja vetokoukku ottavat vastaan tästä aiheutuvan vaakavoiman (veneen aiheuttama hitausvoima)."
Laskentatehtävissä ja lainsäädännössä tehdään täsmälleen se, mitä tekstissä sanotaan.En tehnyt ainuttakaan poikkeusta lainaamastasi tehtävänannosta. Sen perusteella saadaan veneen ja trailerin väliset voimat ilman jarrutusta, ei jarrutuksen aikana.
Trailerin ja maanpinnan välisiä voimia ei saada jarrutuksen aikana, eikä myöskään ilman jarrutusta, ja silti juuri niitä kysyttiin!!!
Tehtävässä ei todellkaaan ole tarkoitus laskea kysyttyä ulkoista voimaa (renkaan jarrutuspitovoima tiehen sekä vetokidan ja vetokuulan välinen voima) olettamalla ettei sellaista ole, pelkästään tietäen mikä sisäisen voiman (trailerin ja veneen välinen vaakasuoravoima keulatuen j aveneen välissä) suuruus on. Jälkimmäinen jarruttaa venettä, mutta kiihdyttää traileria!
Tehtävässä ei todellakaan ole tarkoitus unohtaa fysiikan alkeita, ja kuvitella systeemin hidastuvan sisäisellä voimalla.
- Anonyymi
Tehtävässä tarkastellaan kuvan aksiaalisesti kuormitettua kannatinta, joka tukeutuu olakkeestaan B kiinteään runkoon. Säteittäislaakerit (A ja D) oletetaan kitkattomiksi, jolloin niiden kohdalle ei synny aksiaalisia tukireaktioita. Kannattimen osien poikkileikkaukset ovat ympyröitä.
a) Ratkaise olakkeen kohdalle tuleva tukireaktio ja piirrä kannattimen N-kuva.
b) Laske osien AB, BC ja CD normaalijännitykset ja varmuusluvut myötöön nähden
b) Laske osien AB, BC ja CD normaalijännitykset ja varmuusluvut myötöön nähden
d) Määritä osien AB, BC ja CD pituuden muutokset ja selvitä niiden avulla kohtien A, C ja D vaakasuuntaiset siirymät
Lähtöarvot
E=210GPa ReL=235MPa V=0.3
L1=(200 0.9*6)mm L2=(160 1.2*6)mm L3=(4900-15*6)mm
D1=(11 10*6)mm D2=(16 0.04*6)mm
F1=(280 10*6) N F2=(6100 20*6)N F3=(4900-15*6)N
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822