Korjatut sananlaskut

Anonyymi

Jokainenhan meistä on jossain vaiheessa oppinut ensi kerran jonkin sananlaskun, jossa on jokin valuvika. Jokin on silloin tökkinyt vastaan, mutta olemme sivuuttaneet epämukavuuden tunteemme. Epämukavuuden tunne on ollut melko lailla alitajuista, emmekä ole pystyneet tietoisesti tajuamaan emmekä sanoittamaan, mikä sananlaskussa on pielessä. Lopulta olemme ryhtyneet papukaijan lailla toistelemaan kuulemaamme. Tässä ketjussa voi nyt kuitenkin korjata vi(r)alliset sananlaskut.

(1) Silmät ovat sielun ikkunat

(2) Jokaisella kolikolla on kolme puolta

37

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jo vanha korjaus: Aikaisen madon lintu nappaa.

      • Anonyymi

        Myöhäinen lintu myöhäisen madon.


    • Anonyymi

      Sitä saa mitä tulee.

      • Anonyymi

        Noin se yleensä menee.


    • Anonyymi

      Se parhaiten nauraa sanoi kissa kun eukolle kuoppaa kaivoi.

    • Anonyymi

      Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.

    • Anonyymi

      Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

    • Anonyymi

      "Kasakka vie kaiken minkä irti saa" tarkoittaa että ukrainalaisia pidetään varkaina.
      Eikö ole hiukan diskriminoivaa sellaista sanoa?

      • Anonyymi

        Niin, kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan? Et ole nyt ihan rehellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan? Et ole nyt ihan rehellinen.

        "kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan"

        Kasakkaperinne on satoja vuosia vanhaa ja on jo silloin ollut heidän elämäntapansa. Heimojohtajia on ollut paljon. Mitenkään et voi tietää, kuka silloin on "laittanut" kenenkin jotakin tekemään.
        Varkaitakin on ollut niin pitkään, kuin ihmisiäkin. Ei varkaita tarvitse "laittaa" varastamaan, se on pätenyt aina ja pätee edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan? Et ole nyt ihan rehellinen.

        No kukas se laittoi, Sukkela-Saulin useammassakin yhteydessä viljelemä sukkeluushan se on. Mitä epärehellistä tuossa sitten oli?
        Sekö, että ei hyväksy että kaikki kasakat ja siis ukrainalaiset, joihin sillä kai viitataan, olisivat varkaita?
        Jos ei tiedä niin olevan, vähemmän rehellistä ei ole epäillä asiaa kuin se aivan sellaisenaan uskoakaan.


      • Anonyymi

        Kuka pitää, ryssiähän kasakat ovat.
        "Kasakat ovat alkuperältään lähinnä sortoa paenneiden venäläisten maaorjien ja talonpoikien jälkeläisiä."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasakat

        Outoa että niitä on pidetty Suomessakin kyttinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pitää, ryssiähän kasakat ovat.
        "Kasakat ovat alkuperältään lähinnä sortoa paenneiden venäläisten maaorjien ja talonpoikien jälkeläisiä."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasakat

        Outoa että niitä on pidetty Suomessakin kyttinä.

        Pidetty? Tuon voi ymmärtää kahdella tavalla. Veläläiset käyttivät ts. pitivät kasakoita sotilaina ja ne etenkin sirtokausien aikaan kävivät kansan kimppuun.


    • Anonyymi

      Jos vappuna on lunta katolla, niin sitä on kyllä maassakin.

      • Anonyymi

        Sanoi vappukulkueesta tien ojaan uuvahtaunut nokisutari.


    • Anonyymi

      Joka vitsaa ei säästä, se lusimaan joutuu.

    • Anonyymi

      Minkä kartsalla voittaa, sen rosiksessa häviää, jos ei ole tuttu tuomari.

      • Anonyymi

        Ja hovissa saa takaisin jos on nainen, miehet menettää lisää.


    • Anonyymi

      Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei, sanoi kissa kun eukolla pöytää pyyhki.

    • Anonyymi

      Omakotitalo kullan kallis.

      Oma koti kullan kallis, matkustajakoti viellä kalliimpi.

      Kotini on linnani ja linna on kotini sanoi elinkautisvanki.

    • Anonyymi

      Yrittänyt laitetaan.

      • Anonyymi

        Ruokaa laitetaan, ei yrittänyttä.
        Vaan mahtaisiko se panna verbikään sopia tuohon kohtaan sen paremmin? Paitsi jos yrittäjällä on markkinarako.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokaa laitetaan, ei yrittänyttä.
        Vaan mahtaisiko se panna verbikään sopia tuohon kohtaan sen paremmin? Paitsi jos yrittäjällä on markkinarako.

        Mihin ruokaa laitetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ruokaa laitetaan?

        Ei mihinkään. Verbi laittaminen tarkoittaa valmistamista.
        Laitetaan ruokaa...laitetaan pidot pystyyn...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ruokaa laitetaan?

        Minä laitan jääkaappiin ellen syö kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mihinkään. Verbi laittaminen tarkoittaa valmistamista.
        Laitetaan ruokaa...laitetaan pidot pystyyn...

        Laittaminen on synonyymi moittimiselle.
        Jos joku on muuta keksinyt niin stten vain laittamaan.


    • Anonyymi

      Väärin: tartu hetkeen
      Oikein: tartu ikuisuuteen
      Hetkeen nyt ei vaan voi tarttua vaikka olisi hyvinkin nopea.

    • Anonyymi

      Raha on ahneen palkka.

    • Anonyymi

      Parempi Maassa kuin jumalattoman Kuussa.

    • Anonyymi

      Aita kannattaa ylittää siitä, missä se on matalin.

    • Anonyymi

      Aikainen mato tulee syödyksi

    • Anonyymi

      Koppia ikä kaikki. (elikautisvanki)

    • "Pata kattilaa soimaa". Sitä on mahdoton ymmärtää. Vasta, kun kuulin sen englanniksi: "The pot calling the kettle black" tajusin sen.

      • Anonyymi

        Kyseinen sananlasku on alkuun ollut pidempi. Olen kuullut sen muodossa:
        "Pata kattilaa soimaa. Musta kylki kummallakin. "


      • Anonyymi

        Niin, kattila on suomessa puhtaampi. Minusta taas englannin kettle on avotulella kiehuva noidan pata. Kastrulli sitten taas puhtaampi kattila.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen sananlasku on alkuun ollut pidempi. Olen kuullut sen muodossa:
        "Pata kattilaa soimaa. Musta kylki kummallakin. "

        Niin ja lyhentämällä se on menettänyt merkityksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kattila on suomessa puhtaampi. Minusta taas englannin kettle on avotulella kiehuva noidan pata. Kastrulli sitten taas puhtaampi kattila.

        Kettle käännetään joskus padaksikin, mutta spades ja stew vain pata.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe