Jokainenhan meistä on jossain vaiheessa oppinut ensi kerran jonkin sananlaskun, jossa on jokin valuvika. Jokin on silloin tökkinyt vastaan, mutta olemme sivuuttaneet epämukavuuden tunteemme. Epämukavuuden tunne on ollut melko lailla alitajuista, emmekä ole pystyneet tietoisesti tajuamaan emmekä sanoittamaan, mikä sananlaskussa on pielessä. Lopulta olemme ryhtyneet papukaijan lailla toistelemaan kuulemaamme. Tässä ketjussa voi nyt kuitenkin korjata vi(r)alliset sananlaskut.
(1) Silmät ovat sielun ikkunat
(2) Jokaisella kolikolla on kolme puolta
Korjatut sananlaskut
37
310
Vastaukset
- Anonyymi
Jo vanha korjaus: Aikaisen madon lintu nappaa.
- Anonyymi
Myöhäinen lintu myöhäisen madon.
- Anonyymi
Sitä saa mitä tulee.
- Anonyymi
Noin se yleensä menee.
- Anonyymi
Se parhaiten nauraa sanoi kissa kun eukolle kuoppaa kaivoi.
- Anonyymi
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
- Anonyymi
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
- Anonyymi
"Kasakka vie kaiken minkä irti saa" tarkoittaa että ukrainalaisia pidetään varkaina.
Eikö ole hiukan diskriminoivaa sellaista sanoa?- Anonyymi
Niin, kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan? Et ole nyt ihan rehellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan? Et ole nyt ihan rehellinen.
"kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan"
Kasakkaperinne on satoja vuosia vanhaa ja on jo silloin ollut heidän elämäntapansa. Heimojohtajia on ollut paljon. Mitenkään et voi tietää, kuka silloin on "laittanut" kenenkin jotakin tekemään.
Varkaitakin on ollut niin pitkään, kuin ihmisiäkin. Ei varkaita tarvitse "laittaa" varastamaan, se on pätenyt aina ja pätee edelleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kukas heidät taas laittoikaan tuohon hommaan? Et ole nyt ihan rehellinen.
No kukas se laittoi, Sukkela-Saulin useammassakin yhteydessä viljelemä sukkeluushan se on. Mitä epärehellistä tuossa sitten oli?
Sekö, että ei hyväksy että kaikki kasakat ja siis ukrainalaiset, joihin sillä kai viitataan, olisivat varkaita?
Jos ei tiedä niin olevan, vähemmän rehellistä ei ole epäillä asiaa kuin se aivan sellaisenaan uskoakaan. - Anonyymi
Kuka pitää, ryssiähän kasakat ovat.
"Kasakat ovat alkuperältään lähinnä sortoa paenneiden venäläisten maaorjien ja talonpoikien jälkeläisiä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasakat
Outoa että niitä on pidetty Suomessakin kyttinä. Anonyymi kirjoitti:
Kuka pitää, ryssiähän kasakat ovat.
"Kasakat ovat alkuperältään lähinnä sortoa paenneiden venäläisten maaorjien ja talonpoikien jälkeläisiä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kasakat
Outoa että niitä on pidetty Suomessakin kyttinä.Pidetty? Tuon voi ymmärtää kahdella tavalla. Veläläiset käyttivät ts. pitivät kasakoita sotilaina ja ne etenkin sirtokausien aikaan kävivät kansan kimppuun.
- Anonyymi
Jos vappuna on lunta katolla, niin sitä on kyllä maassakin.
- Anonyymi
Sanoi vappukulkueesta tien ojaan uuvahtaunut nokisutari.
- Anonyymi
Joka vitsaa ei säästä, se lusimaan joutuu.
- Anonyymi
Minkä kartsalla voittaa, sen rosiksessa häviää, jos ei ole tuttu tuomari.
- Anonyymi
Ja hovissa saa takaisin jos on nainen, miehet menettää lisää.
- Anonyymi
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei, sanoi kissa kun eukolla pöytää pyyhki.
- Anonyymi
Omakotitalo kullan kallis.
Oma koti kullan kallis, matkustajakoti viellä kalliimpi.
Kotini on linnani ja linna on kotini sanoi elinkautisvanki. - Anonyymi
Yrittänyt laitetaan.
- Anonyymi
Ruokaa laitetaan, ei yrittänyttä.
Vaan mahtaisiko se panna verbikään sopia tuohon kohtaan sen paremmin? Paitsi jos yrittäjällä on markkinarako. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruokaa laitetaan, ei yrittänyttä.
Vaan mahtaisiko se panna verbikään sopia tuohon kohtaan sen paremmin? Paitsi jos yrittäjällä on markkinarako.Mihin ruokaa laitetaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin ruokaa laitetaan?
Ei mihinkään. Verbi laittaminen tarkoittaa valmistamista.
Laitetaan ruokaa...laitetaan pidot pystyyn... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin ruokaa laitetaan?
Minä laitan jääkaappiin ellen syö kaikkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mihinkään. Verbi laittaminen tarkoittaa valmistamista.
Laitetaan ruokaa...laitetaan pidot pystyyn...Laittaminen on synonyymi moittimiselle.
Jos joku on muuta keksinyt niin stten vain laittamaan.
- Anonyymi
Väärin: tartu hetkeen
Oikein: tartu ikuisuuteen
Hetkeen nyt ei vaan voi tarttua vaikka olisi hyvinkin nopea. - Anonyymi
Raha on ahneen palkka.
- Anonyymi
Parempi Maassa kuin jumalattoman Kuussa.
- Anonyymi
Aita kannattaa ylittää siitä, missä se on matalin.
- Anonyymi
Aikainen mato tulee syödyksi
- Anonyymi
Koppia ikä kaikki. (elikautisvanki)
"Pata kattilaa soimaa". Sitä on mahdoton ymmärtää. Vasta, kun kuulin sen englanniksi: "The pot calling the kettle black" tajusin sen.
- Anonyymi
Kyseinen sananlasku on alkuun ollut pidempi. Olen kuullut sen muodossa:
"Pata kattilaa soimaa. Musta kylki kummallakin. " - Anonyymi
Niin, kattila on suomessa puhtaampi. Minusta taas englannin kettle on avotulella kiehuva noidan pata. Kastrulli sitten taas puhtaampi kattila.
Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen sananlasku on alkuun ollut pidempi. Olen kuullut sen muodossa:
"Pata kattilaa soimaa. Musta kylki kummallakin. "Niin ja lyhentämällä se on menettänyt merkityksensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kattila on suomessa puhtaampi. Minusta taas englannin kettle on avotulella kiehuva noidan pata. Kastrulli sitten taas puhtaampi kattila.
Kettle käännetään joskus padaksikin, mutta spades ja stew vain pata.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664