Suositus toiseksi kitaraksi?

Anonyymi

Olen soittanut Stratocasterilla ( Vintage v6 reissued stratocaster) nyt lähes 4 vuotta ja oppinutkin jo jonkin verran soittamaan. Tykkään kyllä siitä edelleen, mutta huvittaisi nyt ostaa toinen kitara. Mitä suosittelette seuraavaksi kitaraksi? Jotain missä on Humbucker-mikrofonit ajattelin. Soitan lähinnä rock, blues ja ac/ac tyyppistä musiikkia. Hinta ei tarvitsisi olla kuin 500-600€. Onko esim. Epiphone Les Paul hyvä? Myös Ibanez RG370 on suositeltu minulle.

36

799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osta Gibson Les Paul tai ES 335. Niissä on kitaraa pitkäksi aikaa vaikka maksaisivatkin hieman enemmän.

      • Anonyymi

        Tarkoitat esim. tälläistä?

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5547/ntftm/Gibson-Les-Paul-Special-Tribute-Humbucker-sahkokitara-Vintag

        Ei tosiaan olisi kovin paljon budjettiani kalliimpi jos vähän lisää säästäisi. Ilmeisesti ei ole säästetty oleellisista asioista, lähinnä silmäkarkista? Made in USA, jos sillä on väliä nykyään.
        Täytyypä harkita. Olisihan siinä tietysti oma hohtonsa ja tuskin Gibson huonoa soitinta päästää. Vähän vaikea oli löytää ammattilaisarviota tuosta. Harrastajien ylistäviä arvioita löytyy taas netistä oikeastaan jokaisesta kitarasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat esim. tälläistä?

        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5547/ntftm/Gibson-Les-Paul-Special-Tribute-Humbucker-sahkokitara-Vintag

        Ei tosiaan olisi kovin paljon budjettiani kalliimpi jos vähän lisää säästäisi. Ilmeisesti ei ole säästetty oleellisista asioista, lähinnä silmäkarkista? Made in USA, jos sillä on väliä nykyään.
        Täytyypä harkita. Olisihan siinä tietysti oma hohtonsa ja tuskin Gibson huonoa soitinta päästää. Vähän vaikea oli löytää ammattilaisarviota tuosta. Harrastajien ylistäviä arvioita löytyy taas netistä oikeastaan jokaisesta kitarasta.

        Itse asiassa Gibsoneja on haukuttu jo vuosia todella ala-arvoisesta laadusta hintaansa nähden. Kitarat eivät pysy vireessä, huonoja viimeistelyjä jne. Itse olin juuri myös Les Paul -tyyppistä kitaraa vailla ja oma valinta oli Epiphone Les Paul "Slash" nimikkomalli. Olin ihan 50/50 sen ja Epiphonen Les Paul Standard 50's välillä. Järkihankinta olisi ollut tuo 50's malli, mutta yli 30 vuotta GnR:ää ja Slashia fanittaneena mukaan lähti kuitenkin se Slashin signature.

        https://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja-vahvistimet/sahkokitarat/epiphone-les-paul-std-50-s-heritage-cherry-lpstd50hercherry

        Kolmas vaihtoehto mistä pidin myös erittäin paljon oli ESP/LTD EC-1000 sarjalainen, mutta tällä kertaa tuollainen "perinteisempi" malli vei kuitenkin voiton minun osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa Gibsoneja on haukuttu jo vuosia todella ala-arvoisesta laadusta hintaansa nähden. Kitarat eivät pysy vireessä, huonoja viimeistelyjä jne. Itse olin juuri myös Les Paul -tyyppistä kitaraa vailla ja oma valinta oli Epiphone Les Paul "Slash" nimikkomalli. Olin ihan 50/50 sen ja Epiphonen Les Paul Standard 50's välillä. Järkihankinta olisi ollut tuo 50's malli, mutta yli 30 vuotta GnR:ää ja Slashia fanittaneena mukaan lähti kuitenkin se Slashin signature.

        https://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja-vahvistimet/sahkokitarat/epiphone-les-paul-std-50-s-heritage-cherry-lpstd50hercherry

        Kolmas vaihtoehto mistä pidin myös erittäin paljon oli ESP/LTD EC-1000 sarjalainen, mutta tällä kertaa tuollainen "perinteisempi" malli vei kuitenkin voiton minun osalta.

        Aijaa oikein haukuttu. Taitavat ne haukkujat olla nitä jotka eivät ikinä saa ostettua Gibsonin
        laatukitaraa.

        Olen kyllä erittäin tyytyväinen Gibson Les Paul Classic kitaraani.
        Ja on ollut kopioitakin jotka eivät alkuperäisen veroisia ole olleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijaa oikein haukuttu. Taitavat ne haukkujat olla nitä jotka eivät ikinä saa ostettua Gibsonin
        laatukitaraa.

        Olen kyllä erittäin tyytyväinen Gibson Les Paul Classic kitaraani.
        Ja on ollut kopioitakin jotka eivät alkuperäisen veroisia ole olleet.

        Ei, vaan niitä ketkä ovat mennyt rahansa moiseen upottamaan. Jos et ole asiasta kuullut, et ilmeisesti kovin tarkkaan seuraa missä musiikkiteollisuudessa mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan niitä ketkä ovat mennyt rahansa moiseen upottamaan. Jos et ole asiasta kuullut, et ilmeisesti kovin tarkkaan seuraa missä musiikkiteollisuudessa mennään.

        Soittele sinä vaan niillä halpiksillasi. Saattahan se vituttaa joidenkin paremmassa asemassa olevien laatuvehkeet!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Heheh...loistava kitara joten miksipä ajattelisin edes tuollaisia kateellisten kirjoitteluita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heheh...loistava kitara joten miksipä ajattelisin edes tuollaisia kateellisten kirjoitteluita.

        Kenelle se huonolaatuisen Gibsonin ostanut olisi kateellinen tässä skenaariossa sinun näkemyksesi mukaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle se huonolaatuisen Gibsonin ostanut olisi kateellinen tässä skenaariossa sinun näkemyksesi mukaan?

        Aikalailla vaikee temppu ostaa kehno gibson. Takuut ja palautusoikeude t kyllä toimivat eli pelkkää probakandaa taas koko jut tu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soittele sinä vaan niillä halpiksillasi. Saattahan se vituttaa joidenkin paremmassa asemassa olevien laatuvehkeet!

        Parempaa laatua saa nykyään erittäin paljon halvemmalla. Jotkut jäärät eivät tätä mitenkään ymmärrä. Jos haluaa maksaa valtavia summia siitä, että lavassa lukee jokin tietty merkin nimi, niin sitten sen tekevät. Tämä on vapaa maa.

        Turha on kuitenkaan haukkua muita merkkejä huonoksi tai "halppiksiksi". Itse en maksa ylimääräistä nimestä, koska samaa laatua ja jopa parempaa laatua saa huomattavasti halvemmalla hinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla vaikee temppu ostaa kehno gibson. Takuut ja palautusoikeude t kyllä toimivat eli pelkkää probakandaa taas koko jut tu.

        Selvä. Vedä ihmeessä peitto korville ettei paha maailma pelota. En tiedä missä tynnyrissä on ihminen joutunut elämään jos ei Gibsonin laatuongelmista ole kuullut, mutta aivan sama, nyt muut ainakin tietävät ja voivat miettiä kahdesti hassatako rahojaan pelkkään brändiin, vai haluaako kenties myös jotain laatua vastineeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikalailla vaikee temppu ostaa kehno gibson. Takuut ja palautusoikeude t kyllä toimivat eli pelkkää probakandaa taas koko jut tu.

        Gibson hakeutui 2018 konkurssiin ja on sen jälkeen ollut yrityssaneerauksessa.


    • Anonyymi

      Ibanez Paul Stanley Signature PS4CM Gold Cracked Mirror

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Odotettavissa on taas kitkerä kommentti ettei kannata ostaa. Niitä ei saa koska niin huonoja, ja asiakkaat väärässä.


      • Anonyymi

        Jos "Les Paul" tyylinen ei innosta, niin löytyy myös muita malleja, joita saa humbuckereilla. Alla oleva linkki vie Fusion malleihin. Filtterillä voi filtteröidä eism. mikkien mukaan.

        https://harleybenton.com/electric-guitars/fusion-models/

        Totta on, että jotkut ovat yliallergisia HB merkille ja kitkeriä kommentteja löytyy. Nykyään kuitenkin tekevät hyviä kitaroita, kun hinta menee 200 € puolelle. Ehkä valittajat jotenkin pelkäävät omien tuotteidensa puolesta, kun nykyään saa samantasoisia soittimia huomattavasti halvemmalla.


      • Anonyymi

        Ei taida uskaltaa palautuslaitetta tilata, joku vika siinä saattaa olla kun on palautettu. Maanantaikappale tms. huonolla tuurilla. Sinänsä voisin ostaa HB:kin, mutta liekö Kiinassa valmistettu? Jostain syystä olen alkanut vältellä Kiinassa valmistettua tavaraa kaikin puolin. Ennemmin vaikka Indonesia , Korea tms.
        Tuntien itseni, soitan sillä luultavasti hyvin pitkän ajan joten ns. maanantaikappaleeseen ei ole halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "Les Paul" tyylinen ei innosta, niin löytyy myös muita malleja, joita saa humbuckereilla. Alla oleva linkki vie Fusion malleihin. Filtterillä voi filtteröidä eism. mikkien mukaan.

        https://harleybenton.com/electric-guitars/fusion-models/

        Totta on, että jotkut ovat yliallergisia HB merkille ja kitkeriä kommentteja löytyy. Nykyään kuitenkin tekevät hyviä kitaroita, kun hinta menee 200 € puolelle. Ehkä valittajat jotenkin pelkäävät omien tuotteidensa puolesta, kun nykyään saa samantasoisia soittimia huomattavasti halvemmalla.

        Kyllähän Stratocaster-malliset aina kiinnostaa, koska olen tottunut Stratolla soittamaan ja omasta mielestä ehkä se mukavin kitara ergonomisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "Les Paul" tyylinen ei innosta, niin löytyy myös muita malleja, joita saa humbuckereilla. Alla oleva linkki vie Fusion malleihin. Filtterillä voi filtteröidä eism. mikkien mukaan.

        https://harleybenton.com/electric-guitars/fusion-models/

        Totta on, että jotkut ovat yliallergisia HB merkille ja kitkeriä kommentteja löytyy. Nykyään kuitenkin tekevät hyviä kitaroita, kun hinta menee 200 € puolelle. Ehkä valittajat jotenkin pelkäävät omien tuotteidensa puolesta, kun nykyään saa samantasoisia soittimia huomattavasti halvemmalla.

        Muistetaan kuitenkin, että markkinatalous toimii maailmassa ja kilpailu myös hinnalla on veristä. Jos HB on halvempi kuin muut merkit, yleensä se selittyy huonommilla osilla korean pinnan alla. Suttuisia juotoksia, seitinohuita liitoksia suoraan piirilevyyn jne. Vähintään halvempi hinta on saatu aikaan tinkimällä ympäristösertifikaateista tai työntekijöiden oloista. (Tosin, näille kahdelle asialle keskiverto Thomann-Jonne tuskin kykenee mitään arvoa antamaan. )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistetaan kuitenkin, että markkinatalous toimii maailmassa ja kilpailu myös hinnalla on veristä. Jos HB on halvempi kuin muut merkit, yleensä se selittyy huonommilla osilla korean pinnan alla. Suttuisia juotoksia, seitinohuita liitoksia suoraan piirilevyyn jne. Vähintään halvempi hinta on saatu aikaan tinkimällä ympäristösertifikaateista tai työntekijöiden oloista. (Tosin, näille kahdelle asialle keskiverto Thomann-Jonne tuskin kykenee mitään arvoa antamaan. )

        HB:n osalta tuo hinta selittyy kyllä lähinnä välikäsien puuttumisella. Kaikki paitsi itse valmistustyö on Thomannin itsensä tekemää, jolloin hinnasta jää pois paikallisen edustajan, tukkurin, maahantuojan, kotimaan tukkurin ja edustajan prosentit.

        Toki niissä ei ole mitään senttien paksuisia loimuvaahterakansia, vaan kuviot ovat viilua, mikrofonit eivät ole mitään DiMarziota jne, mutta jokusen Benttonin kokemuksella uskallan kyllä omasta puolestani sanoa että missään soittajalle oleellisessa ei ole säästelty. Ja jos tykkää näpertää, niin noista saa aivan loistavan aihion siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida uskaltaa palautuslaitetta tilata, joku vika siinä saattaa olla kun on palautettu. Maanantaikappale tms. huonolla tuurilla. Sinänsä voisin ostaa HB:kin, mutta liekö Kiinassa valmistettu? Jostain syystä olen alkanut vältellä Kiinassa valmistettua tavaraa kaikin puolin. Ennemmin vaikka Indonesia , Korea tms.
        Tuntien itseni, soitan sillä luultavasti hyvin pitkän ajan joten ns. maanantaikappaleeseen ei ole halua.

        Kiinassahan nuo ovat valmistettu. Tai itse asiassa taitaa olla niin, että kalliimman pään benttonit, kuten Amarok-sarja on Indonesiassa tehtyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinassahan nuo ovat valmistettu. Tai itse asiassa taitaa olla niin, että kalliimman pään benttonit, kuten Amarok-sarja on Indonesiassa tehtyjä.

        Indonesiassa osa Harley Benton kitaroistakin valmistetaan. Monet valmistajat käyttävät samoja Aasian tehtaita. Jos on valmistettu indonesiassa, niin kitara saattaa olla lähtöisin samasta tehtaasta merkistä riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida uskaltaa palautuslaitetta tilata, joku vika siinä saattaa olla kun on palautettu. Maanantaikappale tms. huonolla tuurilla. Sinänsä voisin ostaa HB:kin, mutta liekö Kiinassa valmistettu? Jostain syystä olen alkanut vältellä Kiinassa valmistettua tavaraa kaikin puolin. Ennemmin vaikka Indonesia , Korea tms.
        Tuntien itseni, soitan sillä luultavasti hyvin pitkän ajan joten ns. maanantaikappaleeseen ei ole halua.

        Tuo palautustuote on vain kympin halvempi kuin muuten olisi. Määritteleekö Thomann palautustuotteen hinnan sen perusteella miksi se on palautettu, ja jos näin niin, tätä ei varmaan ole palautettu vikojen vuoksi.


    • Anonyymi

      Yksikielinen orkka olisi paras kun rekryää pimputtajia lisää sitten. vanhaa vuotta vielä joo.....

    • Anonyymi

      Ei kukaan muu voi sinulle kitaraa valita. Kaikki ehdottelijat puhuu siitä mistä ne tykkää. Itse sun pitää selvittää mistä sä tykkäät.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo munamassa on joku covereiden soittaja?


    • Anonyymi

      Kävi niin, että kitara-kuumeessani menin tänään paikalliseen kitara-liikkeeseen. Olikin mukava myyjä joka antoi kokeilla yhtä sun toista kitaraa. Varmaan meni reilut kaks tuntia jahkaillessa.
      Mukaan lähti PRS SE Standard 24. Koreassa tehty kempee, mutta jotenkin olin siitä ihan myyty kun sitä soittelin. Tuntu aina vaan paremmalta, vaikka välillä kokeilin muitakin jotka oli tosi hienoja. Pisteenä i:n päällä vielä ne linnut siinä otelaudassa. Oon aina ollut vähän sellainen lintuja diggaava :-)

      • Anonyymi

        PRS:t ovat hienoja pelejä, onnittelut uudesta kitarasta! Et varmasti tule pettymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PRS:t ovat hienoja pelejä, onnittelut uudesta kitarasta! Et varmasti tule pettymään.

        Jepulista, hienoja ovat. Indonesiassa jotkut SE mallit valmistetaan.

        SE Factory Tour: Surabaya, Indonesia
        https://prsguitars.com/blog/post/se_factory_tour_surabaya_indonesia

        PRS foorumilta löytyi myös tieto, että SE malleja valmistetaan 3 eri tehtaassa.

        "As of 2018 however, SE's heading for the USA are now being produced entirely in Indonesia by Cor-Tek(Cort). Europe meanwhile, is staying with World Music Instruments (Korean) and PT Wildwood (Indonesia) factories for the foreseeable future."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jepulista, hienoja ovat. Indonesiassa jotkut SE mallit valmistetaan.

        SE Factory Tour: Surabaya, Indonesia
        https://prsguitars.com/blog/post/se_factory_tour_surabaya_indonesia

        PRS foorumilta löytyi myös tieto, että SE malleja valmistetaan 3 eri tehtaassa.

        "As of 2018 however, SE's heading for the USA are now being produced entirely in Indonesia by Cor-Tek(Cort). Europe meanwhile, is staying with World Music Instruments (Korean) and PT Wildwood (Indonesia) factories for the foreseeable future."

        Tässä on PT. Cort Indonesia, Division PRS sijainnista kuva. Yksi osasto on valjastettu tekemään PRS kitaroita.

        https://i.ibb.co/4NDTw9n/Cor-Tek-Indonesia-PRS.jpg

        Samalta Cor-Tekin tehdas-alueelta löytyy myös muitakin merkkejä valmistavia yksiköitä/osastoja, kuten esim. Ibanez ja Squier.


    • Anonyymi

      "Ei taida uskaltaa palautuslaitetta tilata, joku vika siinä saattaa olla kun on palautettu. "

      Kitaroissa voi vika olla siinä että ei kaula käy käteen tai kitarassa perustavaalaatua oleva suunnitteluvirhe että kaula sukeltaa kuten sg:ssä on tapana ja tämähän selviää monelle vasta kotona kokeillessa. Liikkeessä tämä selviää nopeammin ja kitara nostetaan takaisin myyntitelineeseen. Nettikaupasta ostettaessa kitarasta tulee palautustuote.
      Jos on tottunut stratoon voi G-malleihin olla sopeutumisongelmia. Kun kitaristeja katsoo, yleensä soittelevat sillä mikä tuntuu mieluisimmalta eikä sekakäyttöä harrasteta kuin nimeksi.

      Itse olen palauttanut kitaran jossa ei ollut muuta vikaa kuin omiin näppeihin sopimaton kaulaprofiili. Kitara oli vielä tosi halppis. Ainoa mitä tarvitsi tehdä oli laskea kieliä tallasta ja soittelin sillä 3 päivää. Ei teräviä tai korkeita nauhoja. Harmitti laittaa takaisin kun oli muuten hyvä yksilö. Joku sai siitä hyvän kitaran.

    • Anonyymi

      Sire revolution on saanut kehuja. Sire merkkisiä kitaroita voi myös suositella. HB nettikaupasta ne löytyvät Larry Carlton nimellä, mikäli sieltä haluaa katsoa. Siren valmistamia ovat kuitenkin.

      • Anonyymi

        Kukahan on se jätkä, joka soittaa Thomannin kitaroihin ne ääninäytteet? Tuhansia kitaroita ja samat tilutukset joka malliin. Ammattiyhdistyksen pitäisi puuttua moiseen sortoon. Saakohan raukka kunnolla jammailla ikinä niillä kitaroilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan on se jätkä, joka soittaa Thomannin kitaroihin ne ääninäytteet? Tuhansia kitaroita ja samat tilutukset joka malliin. Ammattiyhdistyksen pitäisi puuttua moiseen sortoon. Saakohan raukka kunnolla jammailla ikinä niillä kitaroilla.

        En osaa sanoa. Ehkä on sama virsi joka paikassa, jotta on helpompaa verrata tuotteita keskenään. Suosittelen ennemmin Thomann's Guitars & Basses youtube kanavaa. Sieltä voi kenties saada enemmän irti tuotteista.

        Thomann's Guitars & Basses
        https://www.youtube.com/c/ThomannsGuitarsBasses/videos


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      596
      16328
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14594
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      373
      9231
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5199
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4472
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      162
      2951
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      111
      1780
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1329
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1245
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1227
    Aihe