Vanhusten yksinäisyys

Anonyymi

Ollaan neljä lähihoitaja opiskelijaa ja tehdään koulutyötä vanhusten yksinäisyydestä. Haluttaisiin kuulla jos jollain olisi omakohtaista kokemusta esimerkiksi omaisten tai työn kautta.
Jos tulee jotain mieleen kertokaa ihmeessä, haluamme sisällyttää projektiimme kokemuspohjaista ja muutakin kun netistä etsittyä tietoa.
Esimerkiksi:
1. Miten vanhusten yksinäisyyttä voitaisiin ennaltaehkäistä?
2. Miten sitä ilmenee ja kuinka yleistä se on?
3. Miten korona on vaikuttanut vanhusten yksinäisyyteen?
4. Minkälaisten syiden olette huomanneet/uskotte johtavan yksinäiseen vanhuuteen?
5. Pelkäättekö olevanne yksinäinen vanhana, miksi?
Tai mitä vaan mieleen tulee aiheeseen liittyen.

5

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      llo

    • Anonyymi

      1. Vastaus.
      Vanhusten Päiväkirjojen lakkauttaminen on lisännyt vanhuksien yksinäisyyttä. Ei ole enää aitoja kohtaamisia, aikaa puhua! Olisi edes palkattu kunnan puolesta ”kavereita” vanhuksille. Kävelyseuraa, kasvisruuasta, kauppaseuraa jne. Kerrostalossa missä asun puolet porukasta ovat eläkeläisiä. Kotihoiton väki ei ehdi jutella, hyvä että hoitaa…
      5. Vastaus. Pelkään, että kun ole itse vanha minua ei kukaan hoida. Tämä on minulle henkilökohtaisesti isompi pelko kuin yksinäisyys.
      Minä vastaava olen 36 vuotias

    • Anonyymi

      Ette sitten keksineet helpompaa aihetta, mutta mennään tällä. Olen lähihoitaja nykyään kotihoidossa, taustalla työskentelyä tehostetussa palveluasumisyksikössä ja tk:n vuodeosastolla. Minun mielestä vanhukset kategorisoidaan apua tarvitseviksi, kyvyttömiksi tekemään päätöksiä omasta puolestaan oleviksi näkymättömiksi ihmisiksi. Vanhusten yksinäisyys on järkyttävää, niin kotona, kuin myös hoivalaitoksissa. Puhun nyt yleistäen, on omaisia, jotka todella panostavat vanhustensa hoitoon ja tapaamisiin. Valitettavasti useimmiten vanhus näkee omaisiaan todella harvoin, ja sittenkin on kiire mennä esim yhteiselle mökille lomailemaan. Useasti omaiset soittavat omaisensa asioista tietämättä mitään vanhuksen tilanteesta, kuitenkin määräilemällä hänen asioistaan. Yleisin tapaaminen tapahtuu ennen joulua, milloin omaiset tuovat Pandan suklaarasian ja kortin. Mutta kun vanhuksen kuolema alkaa olla lähellä, niin sitten vanhuksen huone onkin täynnä omaisia, ja alkaa valitus hoidon tasosta. Miksi ei ole nesteytetty, miksi ei ole tehty sitä ja tätä.
      Kotihoidossa myös jatkuvasti kohtaa tilanteita, missä lapsi asuu samassa asunnossa, jättäen vanhuksen täysin vaille apua, pahimoillaan käyttää vanhusta hyväksi taloudellisesti.
      Omassa työssäni parasta on kohtaaminen ihmisen kanssa, mitä kaikkea historiaa ja elämäkokemuksia saakin kuulla, mutta minä olen vain hoitaja lyhyillä tapaamisilla, vanhusten suurin ilo on tavata omaisia.

    • Anonyymi

      ikäihmiset joilla ei ole omaisia ovat varmastikin yksinäisiä. Etenkin jos puoliso on kuollut. Vanhusten ikähaitari on iso. 70 vuotias ja 100 vuotias ovat aivan eri sukupolvea. Eläneet erilaista maailmanaikaa. Se unohdetaan helposti. Yksinäisyys syntyy siitäkin kun itselle tutut ikätoverit katoavat mullan alle. Yhteiskunnan
      tulisi edistää ja tukea ikäihmisten asumista lastensa luona. Useamman sukupolven perherakenne. Se on jopa taloudellisesti järkevää. Silloin ikäihminen ei taannu ennenaikojansa kun läheiset ovat arjessa läsnä koko ajan. Yksinäisyys lisää myös dementiariskiä. 60 vuotiaiden on hyvä ottaa yksinäiset vanhempansa saman katon alle. Etenkin siinä vaiheessa kun omat lapset ovat lähteneet maailmalle onneansa etsimään.

    • Anonyymi

      Moni vanhus elää yksin ja yksinäisenä. Puoliso on kuollut, ikätoverit ovat kuolleet, liikuntakyky mennyt, kuulo huono, näkö heikko, siinä joitakin syitä. Usein syitä on yhdellä ja samalla ihmisellä useita.

      Mutta kaikki vanhukset eivät ole yksinäisiä, vaikka voivat olla yli 80 vuotta. Koko ajan menossa, retkillä, teatterissa, konsertissa, ystävien, lasten ja lastenlasten syntymä- ja nimipäivillä, ristiäisissä, häissä, hautajaisissa. Itse käydään kaupassa, leivotaan, laitetaan ruokaa, vaihdetaan verhoja, surffaillaan netissä, WhatsApp hälyyttää tiuhaan, käydään kampaajalla, pelataan petankkia, tuolijumpataan, opiskellaan jne.

      Yksinäisyys, vastentahtoinenkin, on usein omista valinnoista johtuva, mutta ei tietysti aina. Ehkä nyt sanon hiukan pahasti, mutta sitä niittää mitä on kylvänyt, se on tilanne aika usein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe