Onko palstalla lisääntynyt kovat oikeistoliberaalit

talous/sosiaalipoliittiset mielipiteet viime aikoina

A) Aluevaalien ajankohtaisuuden vuoksi
B) Iltapäivälehden artikkelin takia, missä kerrottiin yh-äidin saavan valtavasti tukia
C) Siitä, että olen palstalla suht avoimesti kertonut esim. sairauslomastani jota lääkäri btw jatkoi viime viikolla, sekä siitä että lipsautin saavani asumistukea sen huimat ~80€/kk nyt kun asun yksin, ja taloudessa on vain yhden ihmisen eli mun tulot käytössä

En tiedä olenko vainoharhainen (vitsi) tai onko mulla joku Oidipus-kompleksi (vitsi) mutta mun silmääni jotkut viimeaikaiset aloitukset ja kommentit näyttäytyy jonkinlaisina täkyinä, mihin trollit odottavat kieli pitkänä mun pitkää analyysia sosiaalipolitiikasta yms. 😅🙄

Toki kun lukee esim. Facessa tai lehtien kommenttiosioissa ihmisten mielipiteitä ja kommentteja, niin aika paljon niistäkin paistaa nykyisin tietynlaisia kokoomus/persuhenkisiä arvoja, eivätkä kaikki kommentoijat luonnollisesti ole palstalaisia, joten onhan se mahdollista ja todennäköistä että täälläkin moni kirjoittaa suunsa puhtaaksi ilman että sitä on kohdistettu kehenkään yksittäiseen palstalaiseen.

Just wondering... 🙄

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Uutispläjäys:
      Nykyään Suomessa on yksi puolue joka pitää suosionsa tasaisena ja sopii joka hallitukseen, muut jäsenet vaihtuvat. Ennen se oli keskusta, nykyään se on.....

Niin. Se ei ole PS, vaan...oikeasti valtaa pitävä puolue.

Yksilökeskeisyys on ollut nouseva trendi jo vuosikymmeniä. Tällaiset oikeat pitkäkestoiset trendit vievät yhteiskuntaa johonkin suuntaan, ei hetkelliset vaalien läheisyydet tai edes muutaman vuoden kulkutaudit.

Nimimerkin P234racing oidipuskompleksi ei mitään merkitse, mutta koko s24-keskustelupalstojen sisältö tietysti heijastelee yhteiskunnallista ilmapiiriä ja samalla vahvistaen sitä kuljettaa edelleen samaan suuntaan.

• Näinhän se on, tuntuu tosiaan olevan tuollainen "oman onnensa seppä" ajattelutapa valloillaan ja voimissaan monellakin alustalla. Ja tiettyyn rajaan asti mäkin olen vähän sitä mieltä, mutta ei sairastumiset, riippuvuudet, työttömyys yms. ole läheskään aina ihmisen omaa syytä, tai sellaisia seikkoja mitkä oikeuttaisivat typerään
        "mene lenkille, kaivamaan lapiolla ojaa, tai kulje firmasta toiseen ovelta ovelle niin aina sitä työtä löytää ja voi vähitellen edetä" -kommentteihin. Puhumattakaan erilaisten sosiaaliturvien vastikkeellisuudesta, mitä jotkut sekoomuksen kannattajat kiilusilmäisesti lobbaavat mielipiteissään.

Enkä oikein ymmärrä miksi joitain ihmisiä suututtaa tai huvittaa toisten ongelmat, kun ne voi ihan yhtä hyvin ja yllättäen osua omallekin kohdalle. Paljon systeemissä olisi korjattavaakin (esim. perustulo olisi hyvä malli) mutta eipä ne maksetut veroeurot mitään korvamerkittyjä ole, ja tuet monesti hyttysenpapana isossa mittakaavassa.
        Eli eipä joku iltalehden artikkelin yh-äiti revi kenenkään, esim. 10 hengen äänekkään duunarikommentoijajoukon selkänahasta keskimäärin 500€/kk per henkilö, enkä mä tietääkseni ryöstä samalta 10 hengen öyhöttäjäporukalta keskimäärin 60€/kk kun tällä hetkellä tulot pyörii siinä reilussa 600 eurossa/kk jotain kymppejä tai matalia satasia silloin kun olen viime aikoina jaksanut työskennellä yritykseni parissa 🙄

Lisäksi veikkaan, että äänekkäimmät huutelijat eivät edes ole ns. nettomaksajia, eli kovinkaan pienessä tulodesiilissä joiden veroprosentti huitelee liki 50% 🙄 Se on itse asiassa muuten aika paljon, mitä täytyy Suomessa tienata ja maksaa veroja, että todellisuudessa on nettomaksaja.

Tän viestin loppuun sen verran vielä lyhyesti, että kyllä sen IL:n naisen tuet on jo aika hurjat, mäkin kieltämättä vähän ihmettelen. Mutta en silti mieti asiaa hänen moraalin näkökulmasta, vaan enemmänkin järjestelmän suhteen. Perustulo olisi hyvä ratkaisu tällaisissakin tilanteissa. Ja toinen on se, että vaikka kuinka koen välillä "herravihaa" niin pitää silti osata arvostaa näitä todellisia nettomaksajia. Respectit niille, jotka verotietojen julkaisupäivänä paistattelevat listoilla kuten isoäitivainaa aikoinaan 80-90 luvulla, ja maksavat veronsa Suomeen eikä jonnekin banaanivaltioon.

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Näinhän se on, tuntuu tosiaan olevan tuollainen "oman onnensa seppä" ajattelutapa valloillaan ja voimissaan monellakin alustalla. Ja tiettyyn rajaan asti mäkin olen vähän sitä mieltä, mutta ei sairastumiset, riippuvuudet, työttömyys yms. ole läheskään aina ihmisen omaa syytä, tai sellaisia seikkoja mitkä oikeuttaisivat typerään
        "mene lenkille, kaivamaan lapiolla ojaa, tai kulje firmasta toiseen ovelta ovelle niin aina sitä työtä löytää ja voi vähitellen edetä" -kommentteihin. Puhumattakaan erilaisten sosiaaliturvien vastikkeellisuudesta, mitä jotkut sekoomuksen kannattajat kiilusilmäisesti lobbaavat mielipiteissään.

Enkä oikein ymmärrä miksi joitain ihmisiä suututtaa tai huvittaa toisten ongelmat, kun ne voi ihan yhtä hyvin ja yllättäen osua omallekin kohdalle. Paljon systeemissä olisi korjattavaakin (esim. perustulo olisi hyvä malli) mutta eipä ne maksetut veroeurot mitään korvamerkittyjä ole, ja tuet monesti hyttysenpapana isossa mittakaavassa.
        Eli eipä joku iltalehden artikkelin yh-äiti revi kenenkään, esim. 10 hengen äänekkään duunarikommentoijajoukon selkänahasta keskimäärin 500€/kk per henkilö, enkä mä tietääkseni ryöstä samalta 10 hengen öyhöttäjäporukalta keskimäärin 60€/kk kun tällä hetkellä tulot pyörii siinä reilussa 600 eurossa/kk jotain kymppejä tai matalia satasia silloin kun olen viime aikoina jaksanut työskennellä yritykseni parissa 🙄

Lisäksi veikkaan, että äänekkäimmät huutelijat eivät edes ole ns. nettomaksajia, eli kovinkaan pienessä tulodesiilissä joiden veroprosentti huitelee liki 50% 🙄 Se on itse asiassa muuten aika paljon, mitä täytyy Suomessa tienata ja maksaa veroja, että todellisuudessa on nettomaksaja.

Tän viestin loppuun sen verran vielä lyhyesti, että kyllä sen IL:n naisen tuet on jo aika hurjat, mäkin kieltämättä vähän ihmettelen. Mutta en silti mieti asiaa hänen moraalin näkökulmasta, vaan enemmänkin järjestelmän suhteen. Perustulo olisi hyvä ratkaisu tällaisissakin tilanteissa. Ja toinen on se, että vaikka kuinka koen välillä "herravihaa" niin pitää silti osata arvostaa näitä todellisia nettomaksajia. Respectit niille, jotka verotietojen julkaisupäivänä paistattelevat listoilla kuten isoäitivainaa aikoinaan 80-90 luvulla, ja maksavat veronsa Suomeen eikä jonnekin banaanivaltioon.

Törkeetä loisimista sulta.

• On normaalia, että elämässä on hetkiä, jolloin el ole parhaimmillaan ja jolloin joutuu olemaan saikulla. Jos palkka ei riitä kohtuullisen suht. vaatimattomaan elämiseen, on hyvä että yhteiskunta tulee esim. asumislisällä. En itse kannata jenkkien systeemiä, missä pienituloiset joutuu tekemään 2-3 työtä ja lapset on isovanhemmilla tai omillaan, jotta edes peruselinkeino saadaan aikaan. Meillä on myös tuetut äitiyslomat, isyyslomat, sairaslomat, koulu, lähes ilmainen 2.aste ja korkeakoulut, julkinen terveydenhuolto ja kustannuksiin verrattuna lähes ilmainen erikoissairaanhoito. Maksan mielelläni veroa, jotta tämä kaikki säilyy. Ja sitä veroahan tuleekin sitten maksettua huolella. 😆

Olemme valittu 2. krt maailman onnellisimmaksi maaksi. Pienituloinen, ehkä kouluttamaton ja ehkä maailmaa näkemätön ihminen ei luultavasti ymmärrä miten etuoikeutettu hänkin on koko maailman mittakaavassa. Vaikka on vaikeaa ja tiukkaa, on silti loppujen lopuksi moni asia hyvin. Toivottavasti säilytämme armollisen yhteiskunnan jatkossakin.

Viha palstalla ja muuallakin somessa lienee peräisin muutamista yksittäistapauksista, jotka saavat hyvätuloisen palkkaa ilman veroja (hyvin harva etuus on verottettavaa tuloa). Vaikka kannatan hyvinvointiyhteiskuntaa (ja yhteiskuntarauhaa), silti tuloloukut ja tähtitieteelliset tuet ei ole järkeviä. Vika ei ole yksilön vaan järjestelmän. Tuissa olisi luultavasti tilaa systeemin yksinkertaistamiseen ja sen varmistamiseen ettei kymmenen eri tuen summa voi kasvaa järjettömän isoksi. Olisi aika yksinkertaista luoda tuli katto eli mitä minkäkin kokoinen perhe voi saada maksimissaan ja minkä yli kumuloituvat tuet leikkaantuu (lääke- ja vammaistukia huolimatta).

• Onko jotkut vaalit? Eikö niitä olekaan siirretty vallitsevan erittäin huolestuttavan koronatilanteen vuoksi? Vai eikö niistä vaan jaksa media paljon kertoa, koska Hki jo piti omat vaalinsa?

• Anonyymi

Helsingissä ei ole, eikä tule aluevaaleja, koska on poikkeustapaus Suomessa ja muutenkin jo oma erikoisalueensa.

• Anonyymi kirjoitti:

Helsingissä ei ole, eikä tule aluevaaleja, koska on poikkeustapaus Suomessa ja muutenkin jo oma erikoisalueensa.

Helsinki on kuulemma Venäjän tsaarin käskystä rakennettu kaupunki ja sitä hallitsee nytkin tsaari Juhana Ensimmäinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helsinki on oma sotealueensa ja kaunpunginvaltuusto on samalla aluevaltuusto.

• Anonyymi

Aloittajan mielestä oikeistoliberaali ja veronmaksaja on sama asia ja ehkä niin onkin.

• Ei kaikki veronmaksajat ole oikeistoliberaaleja, eikä toisinpäin. Mutta aika monessa tapauksessa tavallisilla palkansaajilla on nykyisin kovin oikeistoliberaaleja talous- ja sosiaalipoliittisia näkemyksiä, vaikka todellisuudessa eivät itsekään ole niitä nettomaksajia. Kun miettii suomalaisten mediaanipalkkoja, sitä kuinka paljon todellisuudessa myös työssäkäyvät ovat isossa mittakaavassa nettosaajia, ja sitä kuinka yleistä esim. työttömyys tai työkyvyttömyys on tänä päivänä, niin ihmettelen kyllä esim. Kokoomuksen ja Persujen kannatusprosentteja. Mielikuvilla on helppo pelata. Tavallinen 2k€ tienaava urbaani nuori aikuinen voi yrittää samaistua johonkin Stubb/Häkkänen/Lepomäki tyylisiin poliitikkoihin, omalla työllään menestyneet persuyrittäjät saattavat vedota rekkakuskityyppisiin duunareihin jne.

Mutta vaikea sanoa, kuinka hyvin nämä tän tyyliset äänestäjät ovat perehtyneet puolueiden tai ehdokkaiden teemoihin, ja siihen että todellisuudessa monet leikkaukset koskettavat myös heitä tavalla tai toisella.

Ja kuten mäkin olen tällä palstalla kantapään kautta saanut kokea, niin ihmeellinen stigma tuntuu edelleen olevan esim. mielenterveysjuttuihin liittyen, vaikka niistä uutisoidaan tänä päivänä paljon ja monet mediat ovat pyrkineet normalisoimaan asiaa. Ei nyt herranen aika eletä enää mitään 70-lukua, jolloin jäätiin "selkäkivun" takia saikulle jonkun eläinlääkärin määräyksellä, kun sotatraumat painoi mieltä eikä apua ollut saatavilla, ja mielenterveysjutut stigmatisoituja.

Mutta karma voi olla joskus aika b*tch. Siinä voi tökeröt kommentit ja Facen naurureaktiot vähitellen jäädä jos, ja yllättävän usein kun, sairauksia osuu omalle kohdalle tai lähipiiriin. Ja niitä kun harvemmin "valitaan" oman laiskuuden vuoksi.

• p234racing kirjoitti:

Ei kaikki veronmaksajat ole oikeistoliberaaleja, eikä toisinpäin. Mutta aika monessa tapauksessa tavallisilla palkansaajilla on nykyisin kovin oikeistoliberaaleja talous- ja sosiaalipoliittisia näkemyksiä, vaikka todellisuudessa eivät itsekään ole niitä nettomaksajia. Kun miettii suomalaisten mediaanipalkkoja, sitä kuinka paljon todellisuudessa myös työssäkäyvät ovat isossa mittakaavassa nettosaajia, ja sitä kuinka yleistä esim. työttömyys tai työkyvyttömyys on tänä päivänä, niin ihmettelen kyllä esim. Kokoomuksen ja Persujen kannatusprosentteja. Mielikuvilla on helppo pelata. Tavallinen 2k€ tienaava urbaani nuori aikuinen voi yrittää samaistua johonkin Stubb/Häkkänen/Lepomäki tyylisiin poliitikkoihin, omalla työllään menestyneet persuyrittäjät saattavat vedota rekkakuskityyppisiin duunareihin jne.

Mutta vaikea sanoa, kuinka hyvin nämä tän tyyliset äänestäjät ovat perehtyneet puolueiden tai ehdokkaiden teemoihin, ja siihen että todellisuudessa monet leikkaukset koskettavat myös heitä tavalla tai toisella.

Ja kuten mäkin olen tällä palstalla kantapään kautta saanut kokea, niin ihmeellinen stigma tuntuu edelleen olevan esim. mielenterveysjuttuihin liittyen, vaikka niistä uutisoidaan tänä päivänä paljon ja monet mediat ovat pyrkineet normalisoimaan asiaa. Ei nyt herranen aika eletä enää mitään 70-lukua, jolloin jäätiin "selkäkivun" takia saikulle jonkun eläinlääkärin määräyksellä, kun sotatraumat painoi mieltä eikä apua ollut saatavilla, ja mielenterveysjutut stigmatisoituja.

Mutta karma voi olla joskus aika b*tch. Siinä voi tökeröt kommentit ja Facen naurureaktiot vähitellen jäädä jos, ja yllättävän usein kun, sairauksia osuu omalle kohdalle tai lähipiiriin. Ja niitä kun harvemmin "valitaan" oman laiskuuden vuoksi.

Itsekin olen ihmetellyt sitä, että ihmisiä monesti leimataan ilman tuntematta tarkemmin heidän taustaansa. Aika moni ihminen, uskallan väittää, ei jaksa kunnolla tarkistaa asioiden taustoja. Tällaista asioiden taustojen tarkistamattomuutta näkyy myös siinä, että jotkut väittävät kivenkovaan esim. historian tapahtumistakin jotain, vaikka eivät olisi edes perehtyneet asiaan.

Usein työttömien ja muiden pienenmpituloisten asioista puhuvat ne, joilla ei ole siitä käytännön kokemusta tai eivät enää muista, jos joskus nuorina ovat olleet pienempituloisia.

• Norppa83 kirjoitti:

Itsekin olen ihmetellyt sitä, että ihmisiä monesti leimataan ilman tuntematta tarkemmin heidän taustaansa. Aika moni ihminen, uskallan väittää, ei jaksa kunnolla tarkistaa asioiden taustoja. Tällaista asioiden taustojen tarkistamattomuutta näkyy myös siinä, että jotkut väittävät kivenkovaan esim. historian tapahtumistakin jotain, vaikka eivät olisi edes perehtyneet asiaan.

Usein työttömien ja muiden pienenmpituloisten asioista puhuvat ne, joilla ei ole siitä käytännön kokemusta tai eivät enää muista, jos joskus nuorina ovat olleet pienempituloisia.

Jep, se on rasittavaa lukea kommentteja esim. riippuvuuksista kärsiville, että oma vika, autiolle saarelle kaikki vaan, ja tarpeeksi herskaa mukaan 🙄 Joten en yhtään ihmettele, että monella ongelmat pääsee pahaksi, kun asenneilmapiiri on monesti tällainen, ja kyseisiä ihmisiä kohdellaan lähtökohtaisesti enemmänkin rikollisina eikä sairaina. No, lainsäädäntöä hienosäätämällä voisi tuokin hävitty sota kääntää inhimillisempään suuntaan.

Sama juttu todellakin myös työttömyyden suhteen. Suurimmat huutelijat ovat itse joko vakaassa hyväpalkkaisessa työsuhteessa, tai sen verran boomereita että heidän nuoruudessaan töitä saattoikin löytää kun paineli reippaasti ovelta ovelle kansakoulupohjalta. Mä en tällä hetkellä ole työkuntoinen työnhakija, enkä tiedä olenko todellisuudessa ollut moneen vuoteen kun kortistossa roikuin, ja sain autohommien lisäksi soviteltua työmarkkinatukea. Tai sen lisäksi lisätuloja autohommista, miten päin vain 😅 Mutta jo joskus 2010-2011 kun olin muutaman kuukauden ajan palkkatöissä, niin ei niihin todellakaan ollut helppoa päästä eikä pahemmin voinut valkata työtä. Välittömästi valmistumisen jälkeen kesällä 2010 olin 2kk ajan koulutusta vastaavassa työssä, ja sen jälkeen varastohommissa vuokratyöfirman kautta. Silloin voin vielä ehkä hiukan paremmin, en ollut vielä perustanut yritystäni, ja oli oikeasti tuoreet hyvät paperit, mutta tasan yhteen haastatteluun pääsin kesään 2011 mennessä enkä päässyt kyseiseen työhön. Paljon lähettelin hakemuksia, mutta ei tosiaan ollut helppoa silloinkaan, puhumattakaan tän päivän vaatimuksista, työnhakijoiden määrästä, ja avoimista työpaikoista. Täysin todellisuudesta vieraantuneita mielipiteitä on kyllä saanut kuulla ja lukea 🙄

Ja joillekin se on kovin vaikeaa ymmärtää, että jotkut ihmiset ei yksinkertaisesti ole kiinnostuneita statuksen tai rahan perässä juoksemisesta. Mulle on ihan sama tienaanko tonnin vai kolme, kun ei se elämänlaatu sillä parane että on tuliterä auto alla, pakettitalo 300k€ lainalla ja koti kuin sisustusohjelmista vaikka siellä ei ehdi viettää edes aikaa 🙄 Tosin edelleen se vaikuttaa paljon mun suhtautumiseen asioihin, kun ei ole perhettä ja 28-ikäisenä tupsahti velaton omakotitalo ja firman varastot omiin nimiin. Mutta ihan kyllä ymmärrän ja tiedostan, että monella työkykyisellä on syy ja motivaatio tehdä palkkatyöuraa, ihan asumisen vuoksi.

Ja varmasti joidenkin poliittisiin mielipiteisiin liittyy tulevaisuudennäkymät myös pitkällä aikavälillä, jos on lapsia ja ajattelee millaisessa maailmassa he tulevat elämään. Oma asenne on vähän sellainen, että kaikki kannattaa ottaa mikä on huonosti kiinni, kun tietää että maksimissaan ehkä 40-50 vuotta täällä enää palstaillaan eikä ole jälkikasvua 😂

• Anonyymi

Kateellisuus lisääntyy työttömiä kohtaan joiden ei tarvii raataa töissä huonolla palkalla. Kela eläteillä menee paremmin kun työläisillä jotka ahertaa hiki päässä mutta rahaa ei jää säästöön.

• Tämäpä se, ja mun mielestä on väärin kohdistaa syytöksiä näiden tukien saajia kohtaan, tai vaatia että "Kelan luukku kiinni ja ihmiset töihin jne." Suomen sosiaaliturvalla kun ei todellakaan eletä mitään luksuselämää, ja tiedän että monella tilanne on vielä tiukempi kuin mulla. Tai sitten jo niin huono, että saa toimeentulotukea, eikä kannata omistaa yhtään mitään. Palkkojen nostaminen matalapalkka-aloilla olisi se oikea ratkaisu, jolla työssäkäyvät ihmiset pidettäisiin tyytyväisinä ja motivoituneina, ja samalla se saattaisi houkutella monia työkykyisiä työnhakijoita kyseisiin töihin kun on kunnon kannustin.

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Tämäpä se, ja mun mielestä on väärin kohdistaa syytöksiä näiden tukien saajia kohtaan, tai vaatia että "Kelan luukku kiinni ja ihmiset töihin jne." Suomen sosiaaliturvalla kun ei todellakaan eletä mitään luksuselämää, ja tiedän että monella tilanne on vielä tiukempi kuin mulla. Tai sitten jo niin huono, että saa toimeentulotukea, eikä kannata omistaa yhtään mitään. Palkkojen nostaminen matalapalkka-aloilla olisi se oikea ratkaisu, jolla työssäkäyvät ihmiset pidettäisiin tyytyväisinä ja motivoituneina, ja samalla se saattaisi houkutella monia työkykyisiä työnhakijoita kyseisiin töihin kun on kunnon kannustin.

Oon säästänyt sosiaalituista rahaa 18 vuoden aikana 25000 euroa. Aikoinaan kun 15 vuotiaana muutin pois kotoa niin aloin heti säästämään ja rahaa sitten säästyikin hyvin. En minä kato ryypiskellyt enkä polttanut tupakkia kuten muut niin rahaa säästyi. Mun vanhemmat oli juoppo hulluja joten sosiaalitoimisto päätti että voin muuttaa yksin asumaan pois kotoa 15 vuotiaana. No mun äiti kuoli sitten kuutisen vuotta sitten ja sain kyllä siltä isohkon perinnön vaikka en ollut sen kanssa tekemisissä 20 vuoteen.
        Mitä tulee työntekoon niin koska en ole ulkomaalainen niin useimmiten työnsaanti pyssää siihen. Nykyään ei vaan ole kuten ennen että sai mennä työpaikan ovesta sisään kysymään töitä niin töitä sai. Nykyään lähetetään hakemus henkilöstöfirmaan eikä ne koskaan mitään pyydä haastatteluun.

• Anonyymi

Mahtaako sanoa esim sosiaalitoimiston asiakkaat että työttömyys etuudet pois ja palkat alas lomapäivät pois ruuan hinta ylemmäksi eli rajuja korotuksia kun heidän ei tarvi saada työttömyysetuuksia ei asumistukia eikä heidän tarvi koskaan mennä töihin vaan saavat sosiaalitoimesta kaiken ruuat vaatteet siis kaikki maksetaan eikä tarvi koskaan mennä töihin eikä työttömyys etuuksia tarvi ja ehkä eläkeläiset myös kun on itse 85v ja tietää vaik joutuis töihin niin kuolee pian pois mut muilta otettais kaikki pois eli palkat pois lomat pois työttömyysetuudet pois asumistuet pois eläkkeet pois

• Semmoinen pläjäys välikseltä sitten.

Ensinnäkään käsittääkseni "sosiaalitoimisto" ei enää nykyisin maksa toimeentulotukea, vaan sekin on Kelan takana. Korjatkaa jos olen väärässä, itse kun en ole toimeentulotukea koskaan saanut. Ja tuskinpa kukaan toimeentulotukea saava sentään noin ajattele 😂
        Toki varmasti on välinpitämättömämpi asenne, jos joka tapauksessa ei saa omistaa mitään, on mahdollisesti ulosottovelkaa jne.

Mulla kuitenkin siinä mielessä eri tilanne, että asun omistusasunnossa, yrityksessäni ei ole muuta ongelmaa kuin uupunut CEO, rahaa kuitenkin tilillä, ja itse asiassa soviteltu työmarkkinatuki ja sairauspäiväraha ovat verotettavaa ansiotuloa toisin kuin toimeentulotuki. Eli ei mulla ole läheskään niin välinpitämätön asenne kuin monella, vaan seuraan aktiivisesti politiikkaa enkä toivo mitään yhteiskunnan murenemista tai anarkiaa.

Eläkeläisistä ja työnteosta en osaa sanoa oikein muuta kuin sen, että äitini pääsi eläkkeelle 61-vuotiaana ja kun sairastui 65-vuotiaana siihen aivosyöpään, niin auttoi silti mielellään mua firmani parissa omien voimiensa puitteissa. Joskus kun olin vaikka kaverin luona viikonloppuaikaan tms. ja kävin kauppaa sähköpostitse puhelimella, niin äitini saattoi joskus myydä jotain ollessaan kotona / firmani tilojen lähistöllä, ja asiakas tiesi etukäteen että vastassa on myyjä rollaattorin ja valkoisen keppinsä kanssa. 😅
        Ja tiedän tuttavapiiristä myös yli 70- ja jopa 80-vuotiaita, jotka ovat edelleen työelämässä kun kunto on ikäisekseen hyvä. Mutta tuollaisten yksittäistapausten vuoksi ei eläkeikärajaa pitäisi yhtään korottaa, tai ainakin siinä pitäisi huomioida subjektiivisesti ihmisen työuran kuormittavuutta esim. fyysisesti. Ei mielestäni voida edellyttää asfalttityöntekijältä yhtä pitkää työuraa, kuin vaikkapa opettajalta tai lähinnä konttorityötä tekevältä.

• Anonyymi

Miksi minun pitää maksella sellaisten naisten elatus, jotka on jakanut pillua paskoille miehille ilman ehkäisyä? Mitä noihin lapsiin tulee niin adoptioon vaan, jos äiti ei pysty ilman tukia elättämään.

• Anonyymi

Voin luvata, että ainakaan mun alotukseni ko. aihepiiristä ei liittynyt mitenkään sinuun. 😁

Mä toivoin ihmisten haastavan enemmän omaa ajatteluaan ja näkemään harmaan sävyt mustan ja valkoisen välillä. Ongelmiin on usein niin helppo heitellä yksinkertaistettuja ratkaisuja, jos ei suostu avaamaan silmiään sille kaikelle muulle ympärillä vaikuttavalle sälälle. Mua tietyllä tavalla rassaa sellanen järjellisesti köyhä mustavalkonen ajatusmaailma.

-möhköfantti-

• p234racing

Juu, toi oli ihan puoliksi vitsillä heitetty että trollit ovat jättäneet mulle täkyjä kun näkevät että mun ilmoitukset torissa on sileänä tällä hetkellä, ja olen palstalla kertonut siihen syyn 😅 Enkä mä ole jaksanut jokaista ketjua tai viestiä edes lukea, mutta muutamia otsikoita ja viestejä, ja sanotaanko näin että vaikka niitä ei välttämättä ole mulle suunnattukaan, niin ärähdin ikäänkuin kollektiivisesti kaikkien puolesta, jotka tuntevat pienen piston kun tollasia kovia oikeistoliberaaleja mielipiteitä pomppaa silmille.

Ja mitä omaan vointiini ja elämääni tulee, niin sanotaanko näin että kun luin lääkärin loppuarvion ja B-lausunnon viikonloppuna omakannasta, niin vähänkään huonommalla tuulella siinä olisi voinut vaikka itkeä 😂 Oikeasti, välillä piti miettiä, että hän todellakin on kirjoittanut mun elämästä ja totta lähes joka sana. Hoitokontaktini siirtyy nyt alkuvuodesta eri yksikköön, niin siksi tuollainen varsin kattava loppuarvio. Kun miettii vaikka viimeistä 12 vuotta, niin onhan se kieltämättä ollut välillä suurempaa draamaa mitä käsikirjoittajat keksii sarjoihin tai kirjoihin 😬 Ja pääkohdat palstalaisetkin jo tietää, mitäpä niitä sen enempää tässä kertaamaan.

Enkä mäkään loppuelämääni aio pelata rallia ja katsella jotain Alaskan erakoita päivät pitkät. Vaikea sanoa missä suhteessa nykyiseen vointiini vaikuttaa takautuvasti aivan järkyttävä kuormitus sen 4,5 vuoden ajalta kun äitini sairasti ja toimin jonkinasteisena omaishoitajana, tieto siitä että vähän eri tähtien alla voisi olla puolisen miljoonaa enemmän omaisuutta, koronapandemia, ja se kun join niin paljon ja pitkään jonka jälkeen voi iskeä "paws" eli post acute withdrawal syndrome 🙄 Ja tietenkin ne kaikki 7 diagnoosiani, Asperger ehkä merkittävimpänä ja pysyvimpänä syntymälahjana.
        No, tässä vaiheessa kattellaan mihin suuntaan omikron-hyökyaalto kehittyy, levätään kun siltä kerran nyt tuntuu, ja saataneen myöhemmin 300 päivää saikkua täyteen jonka jälkeen katsotaan mitä sitten. Vielä sekin päivä koittaa, jolloin sormet syyhyää päästä taas touhuamaan vanhojen ooppelien parissa, eikä välttämättä tarvitse pelätä enää koronaa. Tällä hetkellä niin ei ole, ja kun onneksi on mahdollisuus kerätä voimia ja keskittyä omaan hyvinvointiin, niin mitäpä sitä vointia päästää ihan katkeamispisteeseen. Ja täytyy sanoa, että tässä kun on lumihommia riittänyt, pyykinpesua pihasaunassa, puuhommia, normi ruuanlaitot jne. niin monta kertaa olen huokaissut että luojan kiitos ei puhelin soi koko aikaa. Niinhän se viime alkuvuosikin meni, että kun tein työjuttuja lähtökohtaisesti kohtuu väsyneenä, niin kaikki muu olikin sitten jotenkin levällään, tekemättä tai ylivoimaisen työn takana 🙄

Sinä päivänä kun taas jatkan työtäni, niin pyrin olemaan jälleen mahdollisimman hyvä versio itsestäni. Asiakkaani ansaitsee sen, eikä "ääneen ajattelevaa" otsa kurtussa touhuavaa peikkoa 😂 Ja tällä hetkellä tavallaan teen koko ajan työtä sen eteen ja lataan akkujani. Kyllä sen sitten tunnistaa kun on entisissä voimissa, ellei mulla sitten ollut silloin 3/2020 koronaa ja nyt edelleen jotain long covid oireita 🙄

• Anonyymi

Kyllä yks sossu akka meni kerran punaiseksi kun yritti saada minua ilmaiseksi töihin niihin kuntouttaviin orjatöihin. Väitti että elämänhallinnassani on ongelmia mutta minä pamautin että sain niin ison perinnön että sossu akalta menisi 11 vuotta sen tienaamiseen mitä minä sain ilmaiseksi. Meni akka hiljaiseksi ja jotain se alko änkyttää ja sanoin että voin hyvinkin vältellä töiden hakemista 15 vuotta helposti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6510
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4112
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3366
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2924
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      283
      1916
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1606
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1436
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1413
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1399
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe