Omaatko hyvän itsetunnon?

63

67

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntuuko tältä?

But now I'm insecure
      And I care what people think
      My name's Blurryface and I care what you think
      My name's Blurryface and I care what you think....

https://youtu.be/pXRviuL6vMY

• Anonyymi

Sinusta itsestäsi mies varmaan tuntuu juuri tuolta. Käsittele asia ja lakkaa tuon muiden psyykkaamisen yrittämistä. Jokaisen olisi hyvä tiedostaa se, että omaa kipua ei koskaan voi käsitellä yrittämällä nöyryyttää muita tai siirtämällä vihaa eteenpäin. Lähettäjälle sen voi toki palauttaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinusta itsestäsi mies varmaan tuntuu juuri tuolta. Käsittele asia ja lakkaa tuon muiden psyykkaamisen yrittämistä. Jokaisen olisi hyvä tiedostaa se, että omaa kipua ei koskaan voi käsitellä yrittämällä nöyryyttää muita tai siirtämällä vihaa eteenpäin. Lähettäjälle sen voi toki palauttaa.

Kannustan kohtaamaan sisäiset mörkönsä. Kummasti helpottaa, kun itkee nurkassa hetken ja toisenkin, mutta mörököllit pääsee vapauteen.

• Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

Kannustan kohtaamaan sisäiset mörkönsä. Kummasti helpottaa, kun itkee nurkassa hetken ja toisenkin, mutta mörököllit pääsee vapauteen.

Kyllä 👍 Kyyneleet ovat merkki siitä että nyt tulvii sydän yli.

• Ehkä omaan hyvän itsetunnon. Ainakin aikaisemmin minulla oli sellainen, varsinkin, kun olin toimittajana. En ole ajatelleeksi asiaa, joten vaikea sanoa mitään. Lattiaa ei ainakaan minulla pyyhitä.

Miksi kyselet ja kirjoitat moista?

• Okei. Miksi kyselen, no miksi en kyselisi? :)

Onhan tuota joskus itsekunkin hyvä pysähtyä miettimään omaa itseäänkin, eikä aina vain muita ja muissa haivaitsemiaan "ongelmia".

• I tried so hard and got so far
      But in the end it doesn't even matter
      I had to fall to lose it all
      But in the end it doesn't even matter

One thing, I don't know why
      It doesn't even matter how hard you try
      Keep that in mind, I designed this rhyme
      To remind myself how I tried so hard

In spite of the way you were mockin' me
      Acting like I was part of your property
      Remembering all the times you fought with me
      I'm surprised it got so far

Things aren't the way they were before
      You wouldn't even recognize me anymore
      Not that you knew me back then
      But it all comes back to me in the end....

https://youtu.be/eVTXPUF4Oz4

• Anonyymi

Linkin Park ❤ Itse kysymykseen...Luulisin omaavani, tiedän kuka olen ja mistä tulen. Aina ei ole ollut noin, mutta työllä on päästy tähän missä nyt olen.

-Palstahessu

• Sen verran ajattelen mitä muut ajattelevat, että en tahattomasti provoaisi ketään.
      Olen tyytyväinen itseeni ja yritän kaikin tavoin salata sen.

• Miksi yrität salata sen? :)

• JasuM kirjoitti:

Miksi yrität salata sen? :)

Oman arvon tunteminen työyhteisössä aiheutti aikoinaan ongelmia. Valitettavasti siitä ei voi nyt puhua.

• Carl-Gustaf kirjoitti:

Oman arvon tunteminen työyhteisössä aiheutti aikoinaan ongelmia. Valitettavasti siitä ei voi nyt puhua.

Niinhän se taitaa monesti olla monissa työyhteisöissä. Juuri tänään oli juttua muutaman ihmisen kanssa näistä työympäristön asioistakin, millainen työilmapiiri vaikuttaa mitenkin.

Itse tykkään työnteosta, ihan tekemisenä kun saan tehdä hommani rauhassa ja räknätä. Kaikki tulee tehtyä, mutta mikä monesti tekee työnteosta ihan paskaa on ilmapiiri. Ihmiset.

Viihdyn huonosti työpaikoissa missä käydään jatkuvasti jotain polemiikkia ja ruoditaan jonkun olemista ja tekemistä, vittuillaankin suoraan jollain verukkeella. Kypsyn ihmisiin hyvin äkkiä ja sitten mua ei enää kyseinen paikka jaksa kiinnostaa. Työntäköön vaikka perseeseensä sen duunin, jos porukka on peestä.

• JasuM kirjoitti:

Niinhän se taitaa monesti olla monissa työyhteisöissä. Juuri tänään oli juttua muutaman ihmisen kanssa näistä työympäristön asioistakin, millainen työilmapiiri vaikuttaa mitenkin.

Itse tykkään työnteosta, ihan tekemisenä kun saan tehdä hommani rauhassa ja räknätä. Kaikki tulee tehtyä, mutta mikä monesti tekee työnteosta ihan paskaa on ilmapiiri. Ihmiset.

Viihdyn huonosti työpaikoissa missä käydään jatkuvasti jotain polemiikkia ja ruoditaan jonkun olemista ja tekemistä, vittuillaankin suoraan jollain verukkeella. Kypsyn ihmisiin hyvin äkkiä ja sitten mua ei enää kyseinen paikka jaksa kiinnostaa. Työntäköön vaikka perseeseensä sen duunin, jos porukka on peestä.

Teen kyllä pestini loppuun, en kesken jätä leikkiä, mutta sen koomin minusta ei enää tarvitse kuulla ikinä mitään. Dorkien kanssa ei vaan jaksa yrittää mitään.

• Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

Teen kyllä pestini loppuun, en kesken jätä leikkiä, mutta sen koomin minusta ei enää tarvitse kuulla ikinä mitään. Dorkien kanssa ei vaan jaksa yrittää mitään.

Olet mies miksi esität olevasi nainen?

• Anonyymi kirjoitti:

Olet mies miksi esität olevasi nainen?

Miksi oletat mun olevan mies, enkö käyttäydy stereotyyppisesti naisen tavoin vai?

En, koska en ole stereotyyppinen naissukupuoleen syntynyt.

• Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

Miksi oletat mun olevan mies, enkö käyttäydy stereotyyppisesti naisen tavoin vai?

En, koska en ole stereotyyppinen naissukupuoleen syntynyt.

Mies olet.

• Anonyymi kirjoitti:

Mies olet.

Todista. :D

• Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

Todista. :D

Anteeksi kun sanoin sinun olevan mies muistutit kasvoiltasi yhtä miestä niin siksi sanoin sinun olevan mies.

• Anonyymi

Ei ole hyvää itsetuntoa ja ei mitään arvoa tai merkitystä muille, sellaiset fiilikset on tällä hetkellä. Joskus nuorempana pistin kampoihin, en antanut pistää itseäni 6-0 kyykkyyn, ehkä on tullut vanhetessa taisteluväsymystä, ei jaksa taistella jatkuvasti tuulimyllyjä vastaan. Pitää kerätä poweria pyttyyn, haistattaa pitkät vittuilijoille, nousta täältä lattianrajasta ylös. Vittu, olen jopa puolustanut muita kiusaajia vastaan, en ole hiljaa katsonut vierestä ja olen tapellut omien oikeuksien puolesta, saatuani laittomat potkut ja kun palkka ei ole ollut sama kuin muilla samaa työtä tekevillä. Mikä lie iskenyt näin vanhemmiten, nuorempana sitä jaksoi uskoa itseensä enemmän. Ei mulla liikoja luuloja itsestäni ole, ei vaan jaksa sitäkään, ett mun pitää jatkuvasti todistella muille, ett olen yhtä hyvä kuin hekin, en ole huonompia muita.

• Jotain tuttua. Tuo että pitäisi todistella olevansa mitään, ettei ole sen huonompi vaikka on rajoitteita. Ihmiset on monesti tyhmiä kun saappaat, se on kai vaan koitettava kestää?

• Anonyymi

Kyllä osaan olla itsekseni, tienaan omat rahani, en välitä muitten puheista mitä sitten väittäväkin kulloinkin, menen omien suunnitelmien mukaan.

• Minulla on aina ollut huono itsetunto. Se on kyllä parantunut elämän myötä, mutta ei se koskaan varmasti hyväksi tule. Ja miksi pitäisikään. Minusta ihmisten pitäisi olla enemmän armollisia itselleen ja harrastaa mieluumminkin itsemyötätuntoa. Kukaan ei ole täydellinen.

• Mullakin on ollut sen verran, että olen nöyristellyt ihan liikaa. Antanut mitätöidä ja vähätellä, etten nyt ainakaan nouse vastarintaan ja pahenna tilannetta suututtamalla jonkun. Jonkinlaista pelkuruuttakin siis.

Armollisuus olis ihan tarpeen ihmistenkin keskuudessa, vaan eipähän sitä helpolla saa ihan sama mitä on tai tekee. Jos sitten edes itselleen..

• Anonyymi

Riippuu tilanteesta. Yleensä mulla on hyvä itsetunto, mutta on muutama asia joissa epävarmuus nostaa päänsä pinnalle, vetäen samalla itsetunnon pohjalukemiin. En niitä lähde kuitenkaan tässä selvittämään, että missä tilanteessa on hyvä itsetunto, ja missä huono.

L.

• Anonyymi

IHMINEN, JOLLA ON HYVÄ ITSETUNTO:

Omaa totuudenmukaisen minäkuvan – ihminen tunnistaa ja tietää myös heikkoutensa. Hän ei puolustele huonoa käytöstään heikkouksillaan tyyliin: “Minä olen tällainen, en voi itselleni mitään.” 👌

Luottaa itseensä. Itseluottamusta on, että uskaltaa ottaa vastaan haastavia tehtäviä, joista ei kenties selviä, mutta uskaltaa silti yrittää. 👌

Arvostaa itseään ihmisenä. Itsearvostus tarkoittaa sitä, että ei anna esimerkiksi loukata itseään. 👌

Pitää omaa elämäänsä arvokkaana ja ainutkertaisena. 👌

On itsenäinen oman elämänsä ratkaisuissa ja on riippumaton muiden mielipiteistä. 👌

Ei koe tarvetta loukata muita, mutta elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa – ei sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa. 👌

Sietää epävarmuutta, pettymyksiä ja epäonnistumisia 👌

Sait 30 pistettä
      Itsetuntosi on keskivertoa parempi. Vahva itsetunto suojaa sinua pettymyksiltä ja epäonnelta. Itseluottamus kantaa pitkälle.
      Maksimipistemäärä on 30 pistettä.
      (testi löytyy https://www.iltalehti.fi/mieli/a/6a756105-a26a-42f5-b1a4-fbd2261af66b )

Elikkäs itsetunto on hyvä.

- Sheena

• Testikysymykset ei ollut kovin spesifisiä eikä erotelleet eri elämalueita. Ehkä ei ihan psykologin arviosta kävisi. 😂 Niin kuin useampi jo ketjussa sanoi, itsetunto voi olla erilainen riippuen mitä asiaa katsoo.

Sain saman tuloksen kuin sinäkin eli:
        Itsetuntosi on keskivertoa parempi. Vahva itsetunto suojaa sinua pettymyksiltä ja epäonnelta. Itseluottamus kantaa pitkälle.

Ainakaan kynnysmattoa minusta ei saa, se on varma. 😂

Hyvä itsetuntoinen uskoo kelpaavansa, vaikka ei ole täydellinen. Luonteesta voi olla ja lähes aina on jotain särmiä jos ei ihan tahdoton ole. Omia heikkouksia voi tunnistaa, mutta niille voi olla itse armollinen. Kun osaa olla itselleen armollinen, se on helpompaa muillekin.

• Sait 29 pistettä

• Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

Testikysymykset ei ollut kovin spesifisiä eikä erotelleet eri elämalueita. Ehkä ei ihan psykologin arviosta kävisi. 😂 Niin kuin useampi jo ketjussa sanoi, itsetunto voi olla erilainen riippuen mitä asiaa katsoo.

Sain saman tuloksen kuin sinäkin eli:

Ainakaan kynnysmattoa minusta ei saa, se on varma. 😂

Hyvä itsetuntoinen uskoo kelpaavansa, vaikka ei ole täydellinen. Luonteesta voi olla ja lähes aina on jotain särmiä jos ei ihan tahdoton ole. Omia heikkouksia voi tunnistaa, mutta niille voi olla itse armollinen. Kun osaa olla itselleen armollinen, se on helpompaa muillekin.

Aika simppeli testi totta tosiaan .

On myös muistettava pitää huolta omista rajoista. Esimerkiksi suurta ja pitkittynyttä epävarmuutta kannattaa jo pyrkiä korjaamaan, ei sietämään miten pitkään tahansa.

- Sheena

• Anonyymi

Tein testin, 23 pistettä. Eli on hyvä itsetunto, jos kuvittelee olevansa huippu kaikessa 😲

Mun mielestäni hyvä itsetunto on jotain muuta... Sellaista, että tuntee itsensä. Tietää missä ei ole niin huippu, mutta hyväksyy onnellisena itsensä sellaisena kuin on.

Ehkä mä ajattelin liikaa noita kysymyksiä.. 😄

xLiner

• Anonyymi

Tuollaiset testit ovat todella huonoja kertomaan mitään sellaisesta ihmisestä, joka ei oikeastaan ikinä vastaa kumpaakaan ääripäätä. 😂

• Anonyymi

Itseasiassa varmaan ensimmäinen kysymys oli, että onko minussa jotain parannettavaa ja jossain vaiheessa kysymys, että voisinpa välittää itsestäni enemmän... niihin päsähti täydet pisteet, mutta minusta se, että on aina jotain parannettavaa, tai voisin aina vähän enempi muistaa itseäni, ei minusta kyllä edes kuulu itsetuntoon.

Minusta itseensä nähden on hyvä ollakin tavoitteita ja itseään voisi aina paremmin huomioida, vaikka kaikki olisikin ihan hyvin.

Itsetuntoon minusta kuuluu myös se, että tietää, että ei tule mitään tasaista tyyntä ja seesteisyyttä, vaan kokoajan kannattaa olla hereillä ja kuulolla itseään kohtaan ja SE on minusta hyvää itsensä tuntemista ja välittämistä se.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tein testin, 23 pistettä. Eli on hyvä itsetunto, jos kuvittelee olevansa huippu kaikessa 😲

Mun mielestäni hyvä itsetunto on jotain muuta... Sellaista, että tuntee itsensä. Tietää missä ei ole niin huippu, mutta hyväksyy onnellisena itsensä sellaisena kuin on.

Ehkä mä ajattelin liikaa noita kysymyksiä.. 😄

xLiner

Samaa mieltä... täydet pojot saa, jos on yltiöpositiivinen. 🤣

• Anonyymi

Ennen pyhittiin latiaan. 3 vuotta kasvattanut itsetuntoani ja kaiessa sanon EI,kun yritetän pyytää ilaisapua tai kahville tulla.Ilman vastavierailuja. Vitsi voin hyvin kun opein kunioitaa itseäni ja arvostaa itseäni.Jättämän takseni ne ihmiset joilla ei mitän hyvää sanotavaa minusta tai kanssa ihmistä.Hyvin tarkaan valitsen seurani ja kuntelen mitä edessä oleva ihminen puhuu.Jos puhuessa ja väistä katse on Feikki.terv. vahva aikuinen nainen Kontulasta Helsinki 94

• Anonyymi

Omaan. Minua ei kukana pyyhi ja laitan kyllä hanttii jos joku aukoo päätä sopimattomasti.

• Aihealueittain omaan erilaisen itsetunnon. Ei ole epäilystä, että olen hyvin perillä tieteellisistä kysymyksistä ja että päättelykykyni on epätavallisen hyvä. Mutta olen myös alkoholisti ja tunnen kuivillakin ollessani hoitoresistenttiä ahdistuneisuutta.

Sosiaalisella alalla itsetuntoni on niin heikko, että aikoinaan en edes uskaltanut käydä tansseissa tapaamassa tyttöjä, mutta onneksi löysin suloistakin suloisemman vaimoni seurakuntanuorissa.

Voimat ovat olleet koko elämäni heikot, ja nyt sairaana ja vanhana erityisen heikot. Kapasiteettini ei pysy edes digitalisaation tasolla, vaan taantuu, koska uutta tulee enemmän kuin kykenen oppimaan.

Kaikkiaan itsetunto on heikko. 🌹👀

• Anonyymi

Välillä lähtee ihokarvoja reilumminkin 😂🤣😅

• Anonyymi

Hieman epäsosiaalisempana ei ole niin tarvetta osallistua näihin sosiaalisiin peleihin, joissa keskinäisiä arvojärjestyksiä selvitellään. Sosiaalinen vertailuhan on ryhmätason väistämätön piirre. Tietenkin se nostaa itselläkin päätään kun ei pysty aina välttämään tähän altistavia tilanteita. Mutta tämän sosiaalisen kentän ulkopuolella omana erillisenä ja erityisenä itsenään, ei tunne mitään suurta alemmuudentuntoa vaikkei olekaan normielämään yltänyt. "Ihminen on ihmiselle susi ja toinen ihminen helvetti....Noissa konfliktitilanteissa ehkä enemmän kuitenkin vetäytyy katsoen etteivät nämä ole niitä omia taistoja kuitenkaan. Onko se sitten huonoa tai hyvää itsetuntoa. Ettei halua olla tuollaisten kanssa tekemisissä.

• Anonyymi

Tulen toimeen itseni kanssa. Eikä mulla pyyhitä lattiaa.. enää. Joskus nuorempana niin kävi helposti.

Luin jostakin "itsensä pienentämisestä". Mun tyylini on varmaankin just tuota. Itse ajattelen, etten ole koskaan valmis. Tuntuu hassulta, että joku vähän joskus kokeillut kokee itsensä rautaiseksi ammattilaiseksi: ei kysy, ei ota selvää, kyllä hän tietää.. Ja tekee sutta aina uudestaan. Mä imen itseeni kaiken uuden tiedon, nöyränä.

Pomo jo tietää, että vituiks menee, kun tokaisen sille, että saanko sitten sanoa "mitäs minä sanoin". Sen muistutuksen jälkeen tehdään nykyään mun tavalla 😂. En mä sitä tosiaan turhaan sano... Jos päämäärään päästään muullakin tavalla, niin riittää mulle. Pisteet pomolle kun muuttaa mielensä. Voishan se vaan periaatteesta pitää päänsä. Sellaisiakin tyyppejä on ihan riittävästi 😝

Meni työkeskeiseksi, mutta se nyt oli mielen päällä..

xLiner

• Anonyymi

Ääh☝️!

Nyt korona-aikana on ollut liikaa kaikenlaista estettä täyspainoitteiselle treenaamiselle. Sillä puolella alkaa itsetunto olemaan jotakuinkin paska. Näkyy peilistä ja tuntee kropassa, ettei elämäntavat ole olleet kohdallaan. Prkl!

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ääh☝️!

Nyt korona-aikana on ollut liikaa kaikenlaista estettä täyspainoitteiselle treenaamiselle. Sillä puolella alkaa itsetunto olemaan jotakuinkin paska. Näkyy peilistä ja tuntee kropassa, ettei elämäntavat ole olleet kohdallaan. Prkl!

xLiner

Jaxuhali! T: jäsen D.

• Anonyymi

Sain vain 2 pistettä pienen kipuilun jälkeen, tuoko joku mopin varren toivoo moppi:)
      Onhan nuo aivan shaibaa nuo testit, oikeasti. Vain ihan oikea narsisti saisi täydet pisteet (heh heh) kun tykkää aivan älyttömästi siitä kuka on ja mitä olisi saanut aikaan.
      Kohde minä itse, arvioija minä itse ja saa täydet pisteet...kuulostaa hyvältä. Tulisiko olla huolissaan?

AV

• En saanu täysiä pisteitä, yhtä vastausta emmin mitä vastaan. Olis ehkä tullut huonompi pisteytys, jos oisin valinnut mutulla miettimättä asianhaaroja.

• JasuM kirjoitti:

En saanu täysiä pisteitä, yhtä vastausta emmin mitä vastaan. Olis ehkä tullut huonompi pisteytys, jos oisin valinnut mutulla miettimättä asianhaaroja.

Yhtä vastausta muuttamalla lähti 3 pistettä pois. :D

Sait 26 pistettä

• Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

Yhtä vastausta muuttamalla lähti 3 pistettä pois. :D

Sait 26 pistettä

No minäkin sain saman mutta kai nyt jokainen tietää että joka hommaan olisi parempia mitä minä itse? Jos ei tiedä, voi luulla olevansa parempi mitä olisikaan?

AV

• Anonyymi kirjoitti:

No minäkin sain saman mutta kai nyt jokainen tietää että joka hommaan olisi parempia mitä minä itse? Jos ei tiedä, voi luulla olevansa parempi mitä olisikaan?

AV

Tietysti. Olen yhtä hyvä kuin muutkin, ajattelin itse tasa-arvoisaa oikeutta olla ihminen ja oma itseni. En tekemistä.

• Pystyn tekemään asiat yhtä hyvin kuin muutkin ihmiset. Tarkoitit tuota kohtaa? Vastasin jokseenkin samaa mieltä ja sain 29 pistettä. Jokseenkin eri mieltä tuli 26 pistettä.

• Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

Pystyn tekemään asiat yhtä hyvin kuin muutkin ihmiset. Tarkoitit tuota kohtaa? Vastasin jokseenkin samaa mieltä ja sain 29 pistettä. Jokseenkin eri mieltä tuli 26 pistettä.

Kun tietää kysymysten asettelun ja pisteytyksen saa halutessaan aina täydet pisteet.
        Muistan ajan kun olin tekemässä kysymyksiä tasa-arvotyöryhmässä, siellä mietittiin tarkkaan se miten kysymykset asetellaan jotta saataisiin tietty lopputulema.

AV

• Anonyymi

Siis sait tuosta testistä, josta laitoin linkin 2 pistettä? Jos näin, niin luitko kysymykset 🤔?

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Kun tietää kysymysten asettelun ja pisteytyksen saa halutessaan aina täydet pisteet.
        Muistan ajan kun olin tekemässä kysymyksiä tasa-arvotyöryhmässä, siellä mietittiin tarkkaan se miten kysymykset asetellaan jotta saataisiin tietty lopputulema.

AV

Totta, noissa pystyy aina huijaamaan edukseen. Sikäli hölmöjä testejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis sait tuosta testistä, josta laitoin linkin 2 pistettä? Jos näin, niin luitko kysymykset 🤔?

- Sheena

No en tietenkään saanut, kärjistin lopputulosta muutaman pisteen verran edukseni.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No en tietenkään saanut, kärjistin lopputulosta muutaman pisteen verran edukseni.

AV

No niin, aivan.

- Sheena

• Anonyymi

Kyllä tiedän olevani luuseri monessakin mielessä. Kuitenkin voisin olla vielä enemmän luuseri. Ja aina kun tunnen oloni hyväksi niin joku jaksaa muistuttaa että eihän sinusta ole mihinkään. Eli jatkuvasti joudun käymään kamppailua ja kyllä ne muut mulla lattiat pyyhkii.

• Älä anna muitten kohdella sua huonosti. Tee siitä tyylistä loppu.

• Anonyymi

Riippuu vähän tilanteesta. Sanotaan, että olen hyvä feikkaamaan, kunnes uskon asiaan itsekin. Mun lapsuudenkotini ei ollut omiaan kasvattamaan tervettä itsetuntoa, mutta tosi harva ihminen mun itsetuntoni haurautta edes arvaa. Olen oppinut erinomaisen hyväksi peittämään sen ja joskus jopa itsekin uskon, että mulla on erinomaisen hyvä itsetunto. 🤐

• Työelämässä on hyvä itsetunto joka on noussut pitkän työkokemuksen antaman ammatillisen osaamisen ansiosta, Samoin kun mennään kokouksin joissa käsitellään työelämäkysymyksiä menen kyllä hyvällä itsetunnolla ja -varmuudella. Tähän varmaan vaikuttaa se että kyseessä on luottamustoimet eli muut ovat sinut sinne halunneet ja heidän tuki on hyvä selkänoja.

Isänä ja vanhempana minulla myös hyvä itsetunto. Vaikka vauvaa kylvettäessä usein nuo onnen kyyneleet haittasivat tekemistä niin jotenkin aina ollut sellainen olo että isyys on iso osa minua. Ei ollut aikanaan vaikeaa selittää sosiaalialan ammattilaisille mitä ruokaa olen lapsille laittanut tai miten pesen pyykit saati että miten suoriudun siitä että lapset menevät kouluun.

Jos joku minulla lattiaa pyyhkii niin se olen minä itse ja se hetki tulee yleensä ensitreffeillä. Joku itsetuntoperheen mustalammas alkaa määkimään olemattomista mahdollisuuksista käyttäen todisteena aiempia kokemuksia. Saa nähdä riittääkö eliniän odote syöttämään tuon määkijän susille.

• Saat ainakin minun arvostukseni siitä, mitä kerrot isyydestäsi! Jos jossain asialla on elämässä ja yhteiskunnassa merkitystä niin se on hyvä vanhemmuus!

Usein ihminen onkin itselleen se suurin ruoskija ja riittämättömyyden tunteen ruokkija. AW tuolla sanoi, että tuo hömppätesti kuvaa sitä, että kokee olevansa parempi kuin muut. Testissä oli hyvin ympäripyöreät kysymykset ja vain 4 valintaa. Veikkaan, että tuo testi kuvaa enemmän armollisuutta itseään kohtaan kuin puhdasta itsetuntoa tai omahyväisyyttä. Siis koetko riittäväsi itsellesi (sekin tosin on osa itsetuntoa) ja tulkitsetko kysymykset kumpaan suuntaan. Melkein mihin vaan kysymykseen olisi voinut valita yhtä hyvin kumman vaan vastauksen samalta puolelta (kysymyksen tulkinnan mukaan).

Valitettavasti treffeillä se arvostaako itseään näkyy ja vaikuttaa kiinnostavuuteen (tosin en ole asiantuntija, edellinen kokemus on 10v takaa 😂). Kaikkia treffit jännittää, ellei sitten ole ihan sama-ajatuksilla liikenteessä. Ja harva on kaikilla osa-alueella täydellinen tai edes hyvä. Silti jokaisesta löytyy jotain hyvää. Kyse ei ole siitä ettei kelpaa kenellekään, jos yhdet treffit ei pääty ikuiseen rakkauteen. Alussa on paljon epävarmuutta ja ihmiset tunnustelevat osuuko palaset kohdilleen. Palat voi olla ihan hyviä ja toimivia, vaikka niillä ei saisikaan aikaan yhteistä kuvaa aikaan.

Joskus nuorena valmensin 10 vuotta. Kun ryhmään tuli uusi poika, aluksi hän oli usein vähän huonoryhtinen ja ei katsonut silmiin. Kun varhaisnuoren sai ymmärtämään, että pärjää kun tekee töitä ja kun hän pääsi sisään porukkaan (usein vähän avitin taustalla), moni pikku-kundi ”kasvoi” 5cm pituutta, tulokset hyppäsi ihan eri tasolle ja treeneissä alkoi pyöriä kasa ihailijoita katsomossa. Aikuiset ei tietysti toimi ihan noin simppelisti, mutta kyllä terve itsetunto näkyy ryhdissä, katseessa ja siinä miten itseään kantaa. Parhaimmillaan se on hyvinkin seksikästä riippumatta ulkonäöstä. Enkä nyt puhu jännämiehistä tai omahyväisistä tyypeistä. Kumpikaan ei iske useimpiin.

• Emberizi kirjoitti:

Saat ainakin minun arvostukseni siitä, mitä kerrot isyydestäsi! Jos jossain asialla on elämässä ja yhteiskunnassa merkitystä niin se on hyvä vanhemmuus!

Usein ihminen onkin itselleen se suurin ruoskija ja riittämättömyyden tunteen ruokkija. AW tuolla sanoi, että tuo hömppätesti kuvaa sitä, että kokee olevansa parempi kuin muut. Testissä oli hyvin ympäripyöreät kysymykset ja vain 4 valintaa. Veikkaan, että tuo testi kuvaa enemmän armollisuutta itseään kohtaan kuin puhdasta itsetuntoa tai omahyväisyyttä. Siis koetko riittäväsi itsellesi (sekin tosin on osa itsetuntoa) ja tulkitsetko kysymykset kumpaan suuntaan. Melkein mihin vaan kysymykseen olisi voinut valita yhtä hyvin kumman vaan vastauksen samalta puolelta (kysymyksen tulkinnan mukaan).

Valitettavasti treffeillä se arvostaako itseään näkyy ja vaikuttaa kiinnostavuuteen (tosin en ole asiantuntija, edellinen kokemus on 10v takaa 😂). Kaikkia treffit jännittää, ellei sitten ole ihan sama-ajatuksilla liikenteessä. Ja harva on kaikilla osa-alueella täydellinen tai edes hyvä. Silti jokaisesta löytyy jotain hyvää. Kyse ei ole siitä ettei kelpaa kenellekään, jos yhdet treffit ei pääty ikuiseen rakkauteen. Alussa on paljon epävarmuutta ja ihmiset tunnustelevat osuuko palaset kohdilleen. Palat voi olla ihan hyviä ja toimivia, vaikka niillä ei saisikaan aikaan yhteistä kuvaa aikaan.

Joskus nuorena valmensin 10 vuotta. Kun ryhmään tuli uusi poika, aluksi hän oli usein vähän huonoryhtinen ja ei katsonut silmiin. Kun varhaisnuoren sai ymmärtämään, että pärjää kun tekee töitä ja kun hän pääsi sisään porukkaan (usein vähän avitin taustalla), moni pikku-kundi ”kasvoi” 5cm pituutta, tulokset hyppäsi ihan eri tasolle ja treeneissä alkoi pyöriä kasa ihailijoita katsomossa. Aikuiset ei tietysti toimi ihan noin simppelisti, mutta kyllä terve itsetunto näkyy ryhdissä, katseessa ja siinä miten itseään kantaa. Parhaimmillaan se on hyvinkin seksikästä riippumatta ulkonäöstä. Enkä nyt puhu jännämiehistä tai omahyväisistä tyypeistä. Kumpikaan ei iske useimpiin.

Kyllähän se varmasti näkyy treffeillä jos on huono itsetunto mutta itselle on jäänyt arvoitukseksi että näkyisikö se jopa niin selvästi että aina ei päästä edes tervehdyksiä pidemmälle vaan heti on tullut meillä ei ole kemiaa kortti.
        Varmaan vaikuttaa myös se että joskus reissulla on sanottu suoraan ettei kiinnosta tai sanottu huomattavasti rumemminkin. Ei siinä mitään voihan asian noinkin ilmaista mutta tuntuu oudolta kun olisin vain kysynyt paikallisilta ehdotuksia vaikka pnähtävyyksistä joita ei paljon netissä mainosteta tai vaikka vinkkejä ilmaiselle leiriytymiselle asuntoautolla. Nykyään puhutan vain miehiä tai katson netistä.

Kyllähän nuorten kasvutarinoita on mukava seurata ja siinä on kyllä esimerkkiä meille aiemmin syntyneille. Tuo valmennus- ja vapaaehtoistyö nuorten kanssa on asia jota saisi nostaa esille vielä voimakkaamin. 25.9 pitäisi olla liput saloissa.

• M184 kirjoitti:

Kyllähän se varmasti näkyy treffeillä jos on huono itsetunto mutta itselle on jäänyt arvoitukseksi että näkyisikö se jopa niin selvästi että aina ei päästä edes tervehdyksiä pidemmälle vaan heti on tullut meillä ei ole kemiaa kortti.
        Varmaan vaikuttaa myös se että joskus reissulla on sanottu suoraan ettei kiinnosta tai sanottu huomattavasti rumemminkin. Ei siinä mitään voihan asian noinkin ilmaista mutta tuntuu oudolta kun olisin vain kysynyt paikallisilta ehdotuksia vaikka pnähtävyyksistä joita ei paljon netissä mainosteta tai vaikka vinkkejä ilmaiselle leiriytymiselle asuntoautolla. Nykyään puhutan vain miehiä tai katson netistä.

Kyllähän nuorten kasvutarinoita on mukava seurata ja siinä on kyllä esimerkkiä meille aiemmin syntyneille. Tuo valmennus- ja vapaaehtoistyö nuorten kanssa on asia jota saisi nostaa esille vielä voimakkaamin. 25.9 pitäisi olla liput saloissa.

Itsetunto voi näkyä 20m päähän siinä miten kannattelet itseäsi ja miten otat kontaktia uuteen ihmiseen. Kun opettelee olemaan itselleen armollinen, itsensä arvostaminen on paljon helpompaa.

• Emberizi kirjoitti:

Itsetunto voi näkyä 20m päähän siinä miten kannattelet itseäsi ja miten otat kontaktia uuteen ihmiseen. Kun opettelee olemaan itselleen armollinen, itsensä arvostaminen on paljon helpompaa.

Näin se varmaan on. Ehkä pitäisi alkaa nauttimaan enemmän matkasta kuin miettiä määränpäätä.

• Anonyymi
        M184 kirjoitti:

Näin se varmaan on. Ehkä pitäisi alkaa nauttimaan enemmän matkasta kuin miettiä määränpäätä.

Noin minäkin ajattelen koska määränpää on tuntematon, ihmisuhdetta ajatellen. Ehkä joskus löytyy tai sitten ei. Elämässäni on jo ne läheiset ja tärkeimmät ihmiset ja heistä olen onnellinen joka päivä.

• Anonyymi

Riittävän hyvän ja se näkyy siinä etten kenen kanssa tahansa halua elämääni jakaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe