Prosenttilaskuun apua?

Anonyymi

Tämmöinen tehtävä:
Oletetaan, että autoilijoiden ajonopeudet noudattavat normaalijakaumaa. Yhdellä tien pätkällä keskinopeus on 78 km/h ja 5 % autoista kulkee yli 90 km/h. Kuinka monta prosenttia autoista kulkee hitaammin kuin 70 km/h?

Kuinka ihmeessä tämä kuuluu ratkaista?

10

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Normaalijakautuneen nopeuden keskiarvo on annettu. Tulee määrittää hajonta, niin, että annettu ehto toteutuu. Sen jälkeen kumulatiivisen jakautuman avulla katsotaan paljonko on niitä, joiden nopeus alle 70 km/h.

      Excelillä tuo hoituu helposti (NORMDIST( ) ja GOALSEEK ).

    • Anonyymi

      Normeeratun normaalijakautuman kertymäfunktio on F(x).
      Olkoon X satunnaismuuttuja joka kuvaa autojen nopeuksia. Olkoon E(X) = m ja
      VAR(X) = s^2 missä s = hajonta.
      T = (X-m)/s on normeerattu normaalimuuttuja joten P(X <= x) = P(T <= (x-m)/s) =
      F((x-m)/s). m = 78 (km/t).
      F((90 - 78) /s) = 0,95
      F(1,645) = 0,95 (taulukosta)
      (90-78)/s = 1,645 joten s = 12/1,645 = 7,294
      P(X <= 70) =F((70-78)/7,294) = F(- 1,097) = 1 - F(1,097) = 1-0,8636 = 0,1364
      eli 14 %.
      Jos nyt katsoin normaalijakauman taulukosta nuo luvut oikein. Periaate ainakin tuosta selvinnee.

      • Anonyymi

        Välillä tämmöset ihmetyttää jotka täällä palstalla pätee lukiotason matematiikalla niinkuin se olisi heidän henkireikänsä. Toki sen ymmärtää että jos joku vaivautuu tehtävän tänne kirjoittamaan, niin siinä voi vähän jeesata. Mutta onko se nyt kenellekään eduksi ratkaista ne tehtävät valmiiksi.

        Jos taas joku aikuinen joka lukionsa on aikapäivää sitten läpäissyt vielä haluaa harrastaa matematiikaa niin netistähän löytyy siihen mahdollisuuksia vaikka kuinka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä tämmöset ihmetyttää jotka täällä palstalla pätee lukiotason matematiikalla niinkuin se olisi heidän henkireikänsä. Toki sen ymmärtää että jos joku vaivautuu tehtävän tänne kirjoittamaan, niin siinä voi vähän jeesata. Mutta onko se nyt kenellekään eduksi ratkaista ne tehtävät valmiiksi.

        Jos taas joku aikuinen joka lukionsa on aikapäivää sitten läpäissyt vielä haluaa harrastaa matematiikaa niin netistähän löytyy siihen mahdollisuuksia vaikka kuinka.

        Minua taas ei ihmetytä muu kuin kommentin /21.01.2022 23:19 kitkerä sävy.

        Jos joku ei osaa tuollaista laskua ja kysyy neuvoa niin minun mielestäni on parempi sitten neuvoa "kädestä pitäen" eli näyttää miten lasku oikeasti lasketaan. Tuon nähtyään kysyjä ehkä sitten ymmärtää muitakin vastaavia laskuja.

        Sen sijaan epämääräiset ja epäeksaktit, usein jopa puutteelliset, "vinkit" eivät välttämättä auta. Kysyjä saattaa niiden jälkeen olla yhtä ymmällään nasiasta kuin aiemminkin.

        Taisi olla äänessä taas vanha kunnon katkera-anonyymi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua taas ei ihmetytä muu kuin kommentin /21.01.2022 23:19 kitkerä sävy.

        Jos joku ei osaa tuollaista laskua ja kysyy neuvoa niin minun mielestäni on parempi sitten neuvoa "kädestä pitäen" eli näyttää miten lasku oikeasti lasketaan. Tuon nähtyään kysyjä ehkä sitten ymmärtää muitakin vastaavia laskuja.

        Sen sijaan epämääräiset ja epäeksaktit, usein jopa puutteelliset, "vinkit" eivät välttämättä auta. Kysyjä saattaa niiden jälkeen olla yhtä ymmällään nasiasta kuin aiemminkin.

        Taisi olla äänessä taas vanha kunnon katkera-anonyymi?

        En ole tuo aiempi kärttyilijä, mutta siltä osin olen hänen kanssaan samaa mieltä, että kysyjä ei opi mitään siitä, että saa suoraan oikean vastauksen välivaiheineen joutumatta itse yhtään pohtimaan asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo aiempi kärttyilijä, mutta siltä osin olen hänen kanssaan samaa mieltä, että kysyjä ei opi mitään siitä, että saa suoraan oikean vastauksen välivaiheineen joutumatta itse yhtään pohtimaan asiaa.

        Ratkaisun voisi esimerkiksi antaa eri alkutiedoilla laskettuna, jolloin kysyjä joutuu ainakin itse käymään ratkaisun läpi saadakseen oikean vastauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuo aiempi kärttyilijä, mutta siltä osin olen hänen kanssaan samaa mieltä, että kysyjä ei opi mitään siitä, että saa suoraan oikean vastauksen välivaiheineen joutumatta itse yhtään pohtimaan asiaa.

        Kyllä siinä on kysyjälle pohtimista kun saa eteensä täyden laskelman ja sitten selvittää iytselleen mitä kaikkea siinä tehdään. Tietenkin tuollainen vastaus on hyödytön jos aloittaja ei paneudu siihen. Mutta niin ovat silloin pintapuolisemmatkin vihjeet.
        Kysyjät kysyvät usein sellaista että kysymyksestä huomaa heidän tietojensa vajavuuden. Jos kuitenkin yritystä on, seikkaperäinen vastaus, sikäli kun siihen tosissaan paneutuu, voi auttaa ymmärtämään.

        Pintapuoliset neuvot tuskin auttavat, varsinkin kun ne monasti näyttävät olevan melko vähäisellä asiantuntemuksella annettuja. Sohaistaan "vähä niinku sillee".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siinä on kysyjälle pohtimista kun saa eteensä täyden laskelman ja sitten selvittää iytselleen mitä kaikkea siinä tehdään. Tietenkin tuollainen vastaus on hyödytön jos aloittaja ei paneudu siihen. Mutta niin ovat silloin pintapuolisemmatkin vihjeet.
        Kysyjät kysyvät usein sellaista että kysymyksestä huomaa heidän tietojensa vajavuuden. Jos kuitenkin yritystä on, seikkaperäinen vastaus, sikäli kun siihen tosissaan paneutuu, voi auttaa ymmärtämään.

        Pintapuoliset neuvot tuskin auttavat, varsinkin kun ne monasti näyttävät olevan melko vähäisellä asiantuntemuksella annettuja. Sohaistaan "vähä niinku sillee".

        En puhunut mistään pintapuolisista vihjeistä, vaan siitä että kysyjälle ei pitäisi antaa täydellistä ratkaisua valmiiksi, jotta hän voi kopioida sen sellaisenaan ilman pienintäkään omaa ajatusta.

        Esimerkiksi tämän aloituksen tehtävän olisi voinut ratkaista hänelle eri lähtötiedoilla, esimerkiksi keskinopeus 190 km/h, 20% kulkee yli 700km/h ja pitäisi ratkaista kuinka monta prosenttia kulkee alle 436 km/h?
        Tällöin tehtävän ratkaiseminen ei enää ole ongelma, mutta aloittaja joutuisi kuitenkin tekemään ratkaisun varsinaiseen tehtävään itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut mistään pintapuolisista vihjeistä, vaan siitä että kysyjälle ei pitäisi antaa täydellistä ratkaisua valmiiksi, jotta hän voi kopioida sen sellaisenaan ilman pienintäkään omaa ajatusta.

        Esimerkiksi tämän aloituksen tehtävän olisi voinut ratkaista hänelle eri lähtötiedoilla, esimerkiksi keskinopeus 190 km/h, 20% kulkee yli 700km/h ja pitäisi ratkaista kuinka monta prosenttia kulkee alle 436 km/h?
        Tällöin tehtävän ratkaiseminen ei enää ole ongelma, mutta aloittaja joutuisi kuitenkin tekemään ratkaisun varsinaiseen tehtävään itse.

        Minä nyt idealistisesti oletan että kysyjä haluaa vakavissaan oppia ja siis paneutuu annettuun "täydelliseen ratkaisuun" jolloin se on hänelle hyödyksi.

        Jos joku vain teettää kotitehtäviään täällä ja vain kopioi vastauksen niin eihänhän mitään opi. Saapa kuitenkin avun hänkin!

        En rupea vilunkikyselijöidenn takia vihjeenomaistamaan kommenttejani. Parempi jos edes joku hyötyy kuin että ei kukaan.

        Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla noitten kyselijöiden käsityksiä tästä mutta kovin ovat vaiti. Vihjanneeko se, että olet oikeassa ja he teettävät vain läksyjään täällä?


    • Anonyymi

      En osaa prosenttilaskuissa auttaa, mutta prosenttijuomista tykkään!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2539
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      198
      2254
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      59
      2248
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      176
      1752
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      9
      1263
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe