Onko hän sihteeri vai mikä? Jonkinlainen yleismies/nainen firmassa? Tämä asia on jäänyt epäselväksi.
Mikä tradenomi oikeastaan on?
85
13657
Vastaukset
- Hannele
Kyseessä on kaupan ja hallinnon alan ammattikorkeakoulututkinto.
Käytännössä tradenomi korvaa vanhan yo-merkonomitutkinnon, mutta on sitä laajempi ja tasokkaampi. Tradenomi voi toimia sihteerinä, mutta kelpaa myös korkeampiin johto- ja asiantuntijatehtäviin.- markku
niitä sitten tapaa nakkikioskin myyjinä enimmäkseen?
- Kyselijä
markku kirjoitti:
niitä sitten tapaa nakkikioskin myyjinä enimmäkseen?
tuolta rantaremmistä...Varmasti osa tradenomeista joutuukin tyytymään nakkikioskin myyjän hommaan mutta mitä sitten, onko tämä todiste jostakin? Entäpä esim. Soneran toimitusjohtaja? Jos on pätevä ja pystyvä sälli niin väitän että mikään koulutus ei pysty näitä ominaisuuksia poistamaan.
- tiina
Kyselijä kirjoitti:
tuolta rantaremmistä...Varmasti osa tradenomeista joutuukin tyytymään nakkikioskin myyjän hommaan mutta mitä sitten, onko tämä todiste jostakin? Entäpä esim. Soneran toimitusjohtaja? Jos on pätevä ja pystyvä sälli niin väitän että mikään koulutus ei pysty näitä ominaisuuksia poistamaan.
Suoraan mol:in sivuilta ilmoitus: Haetaan toimistoapulaista, tehtävinä vieraiden vastaanotto, kahvitukset, puhelinvaihde, avustavat toimistotehtävät ja toimistotarvikkeiden tilakset... Tehtävään sopii esim. tradenomi.
Hmm. Tarvitaanko näihin tehtäviin ihan oikeasti tradenomin tutkinto? Hassua kyllä olen itse hoitanut "toimistourani" alkuvuosina täsmälleen näitä hommia, ja takuulla ilman tradenomin koulutusta. - ip
tiina kirjoitti:
Suoraan mol:in sivuilta ilmoitus: Haetaan toimistoapulaista, tehtävinä vieraiden vastaanotto, kahvitukset, puhelinvaihde, avustavat toimistotehtävät ja toimistotarvikkeiden tilakset... Tehtävään sopii esim. tradenomi.
Hmm. Tarvitaanko näihin tehtäviin ihan oikeasti tradenomin tutkinto? Hassua kyllä olen itse hoitanut "toimistourani" alkuvuosina täsmälleen näitä hommia, ja takuulla ilman tradenomin koulutusta.Minustakin on varsin kummallista että kaikkiin yksinkertaisiin töihin joihin ei tarvitse minkäänlaista koulutusta, nykyään pitää käydä neljä vuotta koulua.
Tuohan ei koske vain tradenomeja vaan muittenkin alojen koululaisia.
Sen ymmärtää, että valtio haluaa pitää työttömät pois tilastoista, mutta sitä ei, miksi yrityselämäkin on hommassa mukana. - seuraaja
Sivusta seuranneen voin sanoa, että tasossa hyvä tasoinen yo.merkonomin koulutus hakkaa keskiverto tradenomin 6-0.
- Mig
seuraaja kirjoitti:
Sivusta seuranneen voin sanoa, että tasossa hyvä tasoinen yo.merkonomin koulutus hakkaa keskiverto tradenomin 6-0.
Ja itse olet tutkinnoltasi mikä? Jolleivat yhdyssanat ole hallussa, en arvostelisi oikein mitään koulutusta.
- köyhä
Mig kirjoitti:
Ja itse olet tutkinnoltasi mikä? Jolleivat yhdyssanat ole hallussa, en arvostelisi oikein mitään koulutusta.
Veikkaisin että ei ole tradenomeillakaan.
- meitsi
Kyselijä kirjoitti:
Mä kun luulin Soneran toimitusjohtajan olevan merkonomi koulutukseltaan!?!?
- tradenomi
Itse olen 27-vuotias mies, tradenomi ja töissä markkinatutkimusfirmassa hesassa. Kannatti suorittaa mieluummin amk-tutkinto kuin yliopiston huuhaa-maisterintutkinto. Päsin heti valmistuttuani 3 vuotta sitten töihin, alkupalkka oli heti 12.000 mk/kk ja nyt noin 18.000mk/kk (3000 euroa), autoetu ja kännykkä. Kyllä kannatti!
Suosittelen! Nykyajan työelämässä arvostetaan tradenomikoulutusta, ja työnhaussa olet yleensä etusijalla.- toinen tradenomi
Tietojenkäsittelyn tradenomit voivat päästä vaikka minkälaisiin asiantuntijatehtäviin ja tienata mansikoita. Muista tradenomeista en tiedä. Taitoa ja näyttöä pitää kuitenkin löytyä, niin kuin joka alalla. Itse en kyllä pidä tutkintoa oikein minään.
- Kyselijä
olisi lukenut itsensä tradenomin sijasta esim. jonkun tekniikan alan maisteriksi. Vähän vaikea kuvitella, että tällä nimenomaisella kaverilla olisi huonommat eväät työelämässä maisterina!
Toinen asia on sitten se, jos eväät ei riitä kunnialla maisterin papereiden saamiseen ja on sen sijaan joutunutkin tyytymään tradenomiopintoihin.
Itse valmistuin joitakin vuosia sitten insinööriksi AMK:sta ja tienaan tällä hetkellä 4500 euroa bruttona kuukaudessa. En silti oleta, että kaikilla koulutovereillani olisi samanlainen tilanne ja että insinööritutkinto takaisi yhtään sen enempää kuin mikään muukaan.
Enkä toisaalta jaksa morkata ja aliarvioida DI-tutkintoakaan vaikka oma lukupää (lue matem. taidot) eivät sinne riitäkkään.
Eiköhän ne ihmisen kyvyt ratkaise myöskin jotain. On vähän vaarallista yleistää koulutuksen perusteella ihmisiä.
Itse olen törmännyt työelämässä vaikka minkälaisiin ihmisiin, enkä ole vielä onnistunut laatikoimaan heitä koulutuksen perusteella lokeroihin. - hämmästynyt
Siis eihän 18.000mk kuussa palkalla tule oikein toimeenkaan hesassa! Sinä pidät sitä hyvänä liksana? Puhu sitten kun saat 35-40 donaa kuussa...
- jasse
Kyselijä kirjoitti:
olisi lukenut itsensä tradenomin sijasta esim. jonkun tekniikan alan maisteriksi. Vähän vaikea kuvitella, että tällä nimenomaisella kaverilla olisi huonommat eväät työelämässä maisterina!
Toinen asia on sitten se, jos eväät ei riitä kunnialla maisterin papereiden saamiseen ja on sen sijaan joutunutkin tyytymään tradenomiopintoihin.
Itse valmistuin joitakin vuosia sitten insinööriksi AMK:sta ja tienaan tällä hetkellä 4500 euroa bruttona kuukaudessa. En silti oleta, että kaikilla koulutovereillani olisi samanlainen tilanne ja että insinööritutkinto takaisi yhtään sen enempää kuin mikään muukaan.
Enkä toisaalta jaksa morkata ja aliarvioida DI-tutkintoakaan vaikka oma lukupää (lue matem. taidot) eivät sinne riitäkkään.
Eiköhän ne ihmisen kyvyt ratkaise myöskin jotain. On vähän vaarallista yleistää koulutuksen perusteella ihmisiä.
Itse olen törmännyt työelämässä vaikka minkälaisiin ihmisiin, enkä ole vielä onnistunut laatikoimaan heitä koulutuksen perusteella lokeroihin.Lienet aika IT guru vai mitä puuhailet? Vai oletko yrittäjä?
- Kyselijä
jasse kirjoitti:
Lienet aika IT guru vai mitä puuhailet? Vai oletko yrittäjä?
Hallitsen vain paljon ammattialaani liittyviä kuvioita niin, että pystyn omin päin tekemään hyvin erilaisia asioita asiakkailleni. (Olen siis yrittäjä). Enkä ole missään IT-vouhotuksissa mukana vaan teollisuusautomaation suunnittelu on päätoimialani.
- maitovalas
hämmästynyt kirjoitti:
Siis eihän 18.000mk kuussa palkalla tule oikein toimeenkaan hesassa! Sinä pidät sitä hyvänä liksana? Puhu sitten kun saat 35-40 donaa kuussa...
vanhempani ovat pärjänneet hyvin kahden lapsen kanssa, eikä kummankaan bruttopalkka ole yli kymmenen tuhannen vanhaa rahaa/kk.. isäni palkka on nykyään vielä aikaisempaa alempi, eikä ole mistään ollut pulaa.. asumme omakotitalossa helsingissä, nelihenkinen perhe.. jottaniin, miten sitä nyt voisikaan yksi ihminen keskenään elää parillakymmenellätonnilla vanhaa rahaa/kk.. :)
elikkäniin; on se hyvä liksa. - stadissa
maitovalas kirjoitti:
vanhempani ovat pärjänneet hyvin kahden lapsen kanssa, eikä kummankaan bruttopalkka ole yli kymmenen tuhannen vanhaa rahaa/kk.. isäni palkka on nykyään vielä aikaisempaa alempi, eikä ole mistään ollut pulaa.. asumme omakotitalossa helsingissä, nelihenkinen perhe.. jottaniin, miten sitä nyt voisikaan yksi ihminen keskenään elää parillakymmenellätonnilla vanhaa rahaa/kk.. :)
elikkäniin; on se hyvä liksa.Stadissa ? Varmaan on hyvätuloinen ponutehas kellarissa tai saunassa. Tai muuta sivubisnestä.
- ......
maitovalas kirjoitti:
elikkäniin; on se hyvä liksa.Eiköhän tasosta kerro o aika paljon sekin että joku puhuu markoista! Onkohan ollut viimeksi töissä markkaaikana.
- Toinen kyselijä
Kouluja käymättä saa jo tuon verran. Täytyy vaan mennä oikealle alalle, esim. öljy. Kaikki edut ja päivät kuluu surffatessa netissä.
- tiedän jotain asiasta
tradenomeja näkee sairaaloiden toimistoissa tyhjentelemässä roskiksia ja lattioita moppaamassa, näin ainakin meillä kotkassa.
- -S-
Ja taas piti vääntää asialliseen kysymykseen idioottimaisia kommentteja. Sairaanhoitajaksi opiskellut ystäväni toimii tällä hetkellä perhepäivähoitajana, kun ei saanut heti valmistuttuaan koulutustaan vastaavaa työtä. Toinen ystäväni,insinööriksi pari vuotta sitten valmistunut, vetää tällä hetkellä junnujen jalkapallokerhoa. Onko se nyt niin kummallista, ettei joko löydä juuri "oman alan" hommia, tai muita hommia tehdessään ehkä huomaakin sen kiinnostavan enemmän?
- juu
-S- kirjoitti:
Ja taas piti vääntää asialliseen kysymykseen idioottimaisia kommentteja. Sairaanhoitajaksi opiskellut ystäväni toimii tällä hetkellä perhepäivähoitajana, kun ei saanut heti valmistuttuaan koulutustaan vastaavaa työtä. Toinen ystäväni,insinööriksi pari vuotta sitten valmistunut, vetää tällä hetkellä junnujen jalkapallokerhoa. Onko se nyt niin kummallista, ettei joko löydä juuri "oman alan" hommia, tai muita hommia tehdessään ehkä huomaakin sen kiinnostavan enemmän?
Miten niin idioottimaisia, idioottimaiset tosikot pilaavat monet hyvät keskustelut.
- pete
Itse opiskelen kauppakorkeassa KTM:ksi ja mulla on paljon opiskelukavereita, jota ovat tulleet tänne tradenomiopintojen jälkeen tai kesken. Tosin en ole kuullut yhdestäkään ekonomista, joka olisi ollut tyytymätön koulutustasoonsa ja lähtenyt lukemaan itseään tradenomiksi.
Kertonee jotain tästä iänikuisesta vastakkaiasettelusta.- pilkku
Kuka ihme niitä muka on vastakkain asetellut ? Taitaa olla turhan helppo päästä sinnekin nykyään.
- Tradenomi minäkin
...ja harva koneinsinööriksi lukenut haluaa ammattikouluun lukemaan itsensä konepiirtäjäksi.
HALOO!!!???
Taitaa KTMllä mennä vähän todellisuus kaukaa.
- Lopettakaa jo
kaikki on niin tradenomeja vastaan? Aivan selvästi se huokuu näistä kirjoituksista. AMK-insinöörikin kehuskelee palkoillaan vaikka ei ole kovin kummoinen sekään. Ja tutkinto on ihan samanarvoinen kuin tradenomilla, molemmat AMK-tutkintoja.
Ja eiköhän se ole niin, että sairaalan toimistoja on siivoomassa sairaala-apulainen, jolla on oma koulutuksensa hänelläkin.
Ei ole mitään järkeä mollata koulutuksia ja eri ammatteja. Onneksi jokaiselle löytyy omansa, ainakin useimmille.- Kyselijä
Pointti oli siinä, että ei pidä olettaa yhden tapauksen perusteella (etenkään oman) että se kuvaisi jotenkin yleisesti minkä tahansa ammattikunnan tilannetta. Jokainen voi tietysti luokitella ammatit ihan miten haluaa ja sinäkin voit rinnastaa tradenomin tutkinnon insinöörin tutkintoon mutta on kokonaan toinen asia kuinka työelämä tai ihmiset yleensä ammatit arvostavat. Harvemmin taitavat tradenomit ja insinöörit samoista työpaikoista kilpailla!
PS. Tiesitkö muuten, että palkan kertominen on kehuskelua ainoastaan silloin jos se on suurempi kuin lukijalla...
Jäi vielä mainitsematta, että olen yrittäjä ammatiltani. Täälläpäin Suomea pitää kyllä olla aika iso pomo että tuollaista tuollaista kk-palkkaa aletaan maksaa insinöörin tai ylipäätään mistään hommista vieraan palkkalistoilla. - Lopettakaa jo
Kyselijä kirjoitti:
Pointti oli siinä, että ei pidä olettaa yhden tapauksen perusteella (etenkään oman) että se kuvaisi jotenkin yleisesti minkä tahansa ammattikunnan tilannetta. Jokainen voi tietysti luokitella ammatit ihan miten haluaa ja sinäkin voit rinnastaa tradenomin tutkinnon insinöörin tutkintoon mutta on kokonaan toinen asia kuinka työelämä tai ihmiset yleensä ammatit arvostavat. Harvemmin taitavat tradenomit ja insinöörit samoista työpaikoista kilpailla!
PS. Tiesitkö muuten, että palkan kertominen on kehuskelua ainoastaan silloin jos se on suurempi kuin lukijalla...
Jäi vielä mainitsematta, että olen yrittäjä ammatiltani. Täälläpäin Suomea pitää kyllä olla aika iso pomo että tuollaista tuollaista kk-palkkaa aletaan maksaa insinöörin tai ylipäätään mistään hommista vieraan palkkalistoilla.Haluat siis sanoa kirjoituksellasi sitä, että tradenomin tutkinto ei ole niin arvostettu kuin insinöörin tutkinto? No, se oli vain sinun mielipiteesi. Olen toista mieltä. Ihan sama kuin esim. insinööri, sairaanhoitaja ja merkonomi, siis opistotasoiset. Laitan nekin samalle viivalle, koska koulutus on samanarvoinen.
Ja tuosta palkkauksesta. Vertasin sitä mieheni palkkaan. Hän on työmies, ammattikoulun käynyt ja ansaitsee noin 13-15 000 mk/kk käteen. Siis sinun AMK-tutkintosi palkka on suhteutettuna mieheni palkkaan...no osaat itsekin laskea. - Kyselijä
Lopettakaa jo kirjoitti:
Haluat siis sanoa kirjoituksellasi sitä, että tradenomin tutkinto ei ole niin arvostettu kuin insinöörin tutkinto? No, se oli vain sinun mielipiteesi. Olen toista mieltä. Ihan sama kuin esim. insinööri, sairaanhoitaja ja merkonomi, siis opistotasoiset. Laitan nekin samalle viivalle, koska koulutus on samanarvoinen.
Ja tuosta palkkauksesta. Vertasin sitä mieheni palkkaan. Hän on työmies, ammattikoulun käynyt ja ansaitsee noin 13-15 000 mk/kk käteen. Siis sinun AMK-tutkintosi palkka on suhteutettuna mieheni palkkaan...no osaat itsekin laskea.Mene perhana tekemään katugalluppia jos et muuten ymmärrä mitä ajan takaa. Kysy sadalta ensimmäiseltä vastaantulijalta kumpaa ammattia pitää vaikeammin hankittavana insinöörin, tradenomin vai jonkun muun listallasi olleen. Eipä tarvitse sen jälkeen kinastella siitä asiasta.
Ei oppilaitoksen nimen muutos tms. vähän lisää kursseja muuta asioita mihinkään. Ei insinöörin tutkintokaan vastaa DI:n tutkintoa vaikka oppilaitoksen nimi muuttui ammattikorkeaksi ja vähän kurssijakoa muutettiin.
Oletan että, merkonomin tutkintonimikkeen muuttaminen tradenomiksi AMK:ssa ( vähän lisää kursseja) ei vastaa ekonomin tutkintoa... eikä sitä kannata todellakaan verrata insinööritutkintoon. Vähän sama kun vertaisi tarjoilijaa kokkiin..eikun tämä olikin ihan hyvä vertaus, jokainen voi miettiä kumpi on kokki ja kumpi tarjoilija..;)
Arvostusta kun voi olla niin monenlaista. Kuka arvostaa mitäkin. Henkilökohtaisesti arvostan niitä tutkintoja joiden eteen joutuu tekemään eniten töitä tai osoittamaan jonkunasteisia älynlahjoja. Toinen asia on sitten kuinka moni osaa näitä taitojansa hyödyntää työelämässä.
Ja voi pyhä sylvi, vaikka miehesi tienaisi miljoonan kuussa eikai siitä voida vetää mitään johtopäätöksiä työmiesten YLEISISTÄ palkoista. Kai me nyt kaikki olemme samaa mieltä, että koulutus ei ainakaan alenna palkkatasoa.
Eikai kukaan lähde insinööriksi kuitenkaan lukemaan suurten rahojen toivossa. TOivottasvasti syyt ovat jotkut muut. Sinun juttujesi perusteella taas voisi luulla, että kannattaa jäädä työmieheksi niin pääsee hyville liksoille, kumma juttu mutta täälläpäin Suomea "työmiehet" (mitä sitten tarkoittaakin nykypäivänä) parhaimmillaan ja nuoret insinöörit (vieraan palveluksessa) hankkivat bruttona tuon mitä miehesi nettoja..Poikkeuksia tosin aina löytyy, esim. paperimiesten palkat 3-vuorotyössä lähentelevät miehesi palkkatasoa. - Lopettakaa jo
Kyselijä kirjoitti:
Mene perhana tekemään katugalluppia jos et muuten ymmärrä mitä ajan takaa. Kysy sadalta ensimmäiseltä vastaantulijalta kumpaa ammattia pitää vaikeammin hankittavana insinöörin, tradenomin vai jonkun muun listallasi olleen. Eipä tarvitse sen jälkeen kinastella siitä asiasta.
Ei oppilaitoksen nimen muutos tms. vähän lisää kursseja muuta asioita mihinkään. Ei insinöörin tutkintokaan vastaa DI:n tutkintoa vaikka oppilaitoksen nimi muuttui ammattikorkeaksi ja vähän kurssijakoa muutettiin.
Oletan että, merkonomin tutkintonimikkeen muuttaminen tradenomiksi AMK:ssa ( vähän lisää kursseja) ei vastaa ekonomin tutkintoa... eikä sitä kannata todellakaan verrata insinööritutkintoon. Vähän sama kun vertaisi tarjoilijaa kokkiin..eikun tämä olikin ihan hyvä vertaus, jokainen voi miettiä kumpi on kokki ja kumpi tarjoilija..;)
Arvostusta kun voi olla niin monenlaista. Kuka arvostaa mitäkin. Henkilökohtaisesti arvostan niitä tutkintoja joiden eteen joutuu tekemään eniten töitä tai osoittamaan jonkunasteisia älynlahjoja. Toinen asia on sitten kuinka moni osaa näitä taitojansa hyödyntää työelämässä.
Ja voi pyhä sylvi, vaikka miehesi tienaisi miljoonan kuussa eikai siitä voida vetää mitään johtopäätöksiä työmiesten YLEISISTÄ palkoista. Kai me nyt kaikki olemme samaa mieltä, että koulutus ei ainakaan alenna palkkatasoa.
Eikai kukaan lähde insinööriksi kuitenkaan lukemaan suurten rahojen toivossa. TOivottasvasti syyt ovat jotkut muut. Sinun juttujesi perusteella taas voisi luulla, että kannattaa jäädä työmieheksi niin pääsee hyville liksoille, kumma juttu mutta täälläpäin Suomea "työmiehet" (mitä sitten tarkoittaakin nykypäivänä) parhaimmillaan ja nuoret insinöörit (vieraan palveluksessa) hankkivat bruttona tuon mitä miehesi nettoja..Poikkeuksia tosin aina löytyy, esim. paperimiesten palkat 3-vuorotyössä lähentelevät miehesi palkkatasoa.Sainhan sinut menettämään malttisi :)
No, lopetetaan kinastelu tähän ja annetaan pölyjen laskeutua. Voisihan tuosta vielä lisää kommentoida, mutta antaa olla.
Näkemiin. - Kyselijä
Lopettakaa jo kirjoitti:
Sainhan sinut menettämään malttisi :)
No, lopetetaan kinastelu tähän ja annetaan pölyjen laskeutua. Voisihan tuosta vielä lisää kommentoida, mutta antaa olla.
Näkemiin.Aina silloin tällöin en voi olla kommentoimatta kärjekkäästi yksioikoisia mielipiteitä, päättömiä väitteitä ja yleistyksiä etenkin mitä tulee näihin työelämä- ja koulutusasioihin.
Yleensä pyrin myös siihen, että omaisin jostakin asiasta myös muutakin kuin omakohtaista kokemusta ennenkuin alan latomaan "totuuksia".
Enkä oikeastaan ymmärrä mistä loppujen lopuksi kinastelimme. - kaikki
Kyselijä kirjoitti:
Aina silloin tällöin en voi olla kommentoimatta kärjekkäästi yksioikoisia mielipiteitä, päättömiä väitteitä ja yleistyksiä etenkin mitä tulee näihin työelämä- ja koulutusasioihin.
Yleensä pyrin myös siihen, että omaisin jostakin asiasta myös muutakin kuin omakohtaista kokemusta ennenkuin alan latomaan "totuuksia".
Enkä oikeastaan ymmärrä mistä loppujen lopuksi kinastelimme.Eipä tuossa mitään kinastelemista olekaan, tradenomeilla, insinööreillä ja yksityisyrittäjillä on kaikilla niin surkeat palkat että minua ei ainakaan huvittaisi sellaisilla minkäänlaisia töitä tehdä.
- mulla ainakin on melkein 9000
kaikki kirjoitti:
Eipä tuossa mitään kinastelemista olekaan, tradenomeilla, insinööreillä ja yksityisyrittäjillä on kaikilla niin surkeat palkat että minua ei ainakaan huvittaisi sellaisilla minkäänlaisia töitä tehdä.
että näin
- oho
Lopettakaa jo kirjoitti:
Haluat siis sanoa kirjoituksellasi sitä, että tradenomin tutkinto ei ole niin arvostettu kuin insinöörin tutkinto? No, se oli vain sinun mielipiteesi. Olen toista mieltä. Ihan sama kuin esim. insinööri, sairaanhoitaja ja merkonomi, siis opistotasoiset. Laitan nekin samalle viivalle, koska koulutus on samanarvoinen.
Ja tuosta palkkauksesta. Vertasin sitä mieheni palkkaan. Hän on työmies, ammattikoulun käynyt ja ansaitsee noin 13-15 000 mk/kk käteen. Siis sinun AMK-tutkintosi palkka on suhteutettuna mieheni palkkaan...no osaat itsekin laskea."mieheni on työmies, ammattikoulun käynyt"... Voi helvetti että osaa olla typerä akka!! Siis eihän tommosta ammattinikettä ole käytetty aikoihin...taitaa olla akka itse siivooja jolla jäi ne opinnot puolitiehen...Vai oletko peräti merkonomi...hah!
- Se narttu
oho kirjoitti:
"mieheni on työmies, ammattikoulun käynyt"... Voi helvetti että osaa olla typerä akka!! Siis eihän tommosta ammattinikettä ole käytetty aikoihin...taitaa olla akka itse siivooja jolla jäi ne opinnot puolitiehen...Vai oletko peräti merkonomi...hah!
loukata minua noin? Kirjoituksesi osoittaa oman sivistystasosi.
- OHO
Se narttu kirjoitti:
loukata minua noin? Kirjoituksesi osoittaa oman sivistystasosi.
Koska olet pudonnut kelkasta kesken kyydin, siksi!
- :(
OHO kirjoitti:
Koska olet pudonnut kelkasta kesken kyydin, siksi!
sinut nimittelemään noin? Teetkö niin kaikille? Pahoitin mieleni.
- oho
:( kirjoitti:
sinut nimittelemään noin? Teetkö niin kaikille? Pahoitin mieleni.
täytyy tuossa iässä tietää että jos tänne kirjoittelee niin tekstit eivät miellytä kaikkia, niin kuin sinun mainintasi työmiehestä joka jotenkin kalskahti niinkuin halveksisit kys. ammattia/nimikettä. Mielestäni työmies- sana kuuluu viime vuosisadalle, vai oletko kuullut jonkun ammattia kysyttäessä mainitsevan olevansa työmies?
- Kyselijä
kaikki kirjoitti:
Eipä tuossa mitään kinastelemista olekaan, tradenomeilla, insinööreillä ja yksityisyrittäjillä on kaikilla niin surkeat palkat että minua ei ainakaan huvittaisi sellaisilla minkäänlaisia töitä tehdä.
Nyt tuli lopullinen varmistus epäilyksilleni siitä mistä Suomen työttömyys ja työvoimapula johtuvat...
Tilastojen mukaan muuten n. 2% työikäisistä pääse bruttotuloissaan 50 000 euron paremmalle puolelle. - kevät
Kyselijä kirjoitti:
Nyt tuli lopullinen varmistus epäilyksilleni siitä mistä Suomen työttömyys ja työvoimapula johtuvat...
Tilastojen mukaan muuten n. 2% työikäisistä pääse bruttotuloissaan 50 000 euron paremmalle puolelle.Kuussa vai vuodessa ?
- Kyselijä
kevät kirjoitti:
Kuussa vai vuodessa ?
Jokainen voi vetää omia johtopäätöksiään siitä kuinka todellisia täällä kehutut palkat todellisuudesssa ovat KESKIMÄÄRIN...
- kevät
Kyselijä kirjoitti:
Jokainen voi vetää omia johtopäätöksiään siitä kuinka todellisia täällä kehutut palkat todellisuudesssa ovat KESKIMÄÄRIN...
Siitäpä mieleeni tulikin..
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=121&conference=549&posting=3000000000147166 - työmies
oho kirjoitti:
täytyy tuossa iässä tietää että jos tänne kirjoittelee niin tekstit eivät miellytä kaikkia, niin kuin sinun mainintasi työmiehestä joka jotenkin kalskahti niinkuin halveksisit kys. ammattia/nimikettä. Mielestäni työmies- sana kuuluu viime vuosisadalle, vai oletko kuullut jonkun ammattia kysyttäessä mainitsevan olevansa työmies?
Ei kai työmies ota itseensä kun ei ole pää riittänyt kouluja käymään ?
- käsityö
työmies kirjoitti:
Ei kai työmies ota itseensä kun ei ole pää riittänyt kouluja käymään ?
Kandeis vähän miettiä mitä toinen tarkoittaa milläkin "nimikkeellä". Jos ei mielikuvitus riitä muuhun kuin kirjaimien tavaamiseen, niin jättäisin
silloin kommentoimatta toisten tekstiä, varsinkin jos on tarkoitus vain ivata toista. Ja mieti myös sitä, että joskus varmaan tulet tarvitsemaan työmiestä, kun omat taidot eivät riitä. - nähty on
käsityö kirjoitti:
Kandeis vähän miettiä mitä toinen tarkoittaa milläkin "nimikkeellä". Jos ei mielikuvitus riitä muuhun kuin kirjaimien tavaamiseen, niin jättäisin
silloin kommentoimatta toisten tekstiä, varsinkin jos on tarkoitus vain ivata toista. Ja mieti myös sitä, että joskus varmaan tulet tarvitsemaan työmiestä, kun omat taidot eivät riitä.joo on noita ahkeria työmiehiä nähty, viisi nojaa lapioon ja yksi on tauolla
- 67. viesti
nähty on kirjoitti:
joo on noita ahkeria työmiehiä nähty, viisi nojaa lapioon ja yksi on tauolla
tämä on 67. viesti
- Tradenomiksi opiskeleva
Kyselijä kirjoitti:
Kirjoittajan mukaan muutama prosentti ansaitsee yli 300 000 mk/v Suomessa, joten keskipalkka lienee huomattavasti pienempi. Useiden vuosien kokemusten mukaan tuo yli 300 000 mk/v on erittäin riittämätön palkka. Itselläni on ollut useana vuonna akateemisen koulutuksen seurauksena ansiot yli 300 000 mk/v verotodistuksen mukaan, minkä lisäksi kuukautiset verottomat nettoansiot ovat tuhansia markkoja, mm. puhelinkorvauksen, auton kilometrikorvauksen ja päivärahojen muodossa. Tämä palkka ei riitä kohtuulliseen elämään Suomessa.
Olen päättänyt ko. yliopistopohjaisen virkamiesammatin ainakin toistaiseksi ja lähtenyt Heliaan tradenomiopintoihin, joiden uskon tarjoavan paremmat ansio- ja työmahdollisuudet. Toki ajattelen, että vanha tutkintoni tukee tradenomin pätevöitymistä. On aivan selvää, kun olen vertaillut tradenomiopintoja yliopisto-opintoihin, että ainakaan Helian opiskelijoiden ei ole yhtään syytä väheksyä ja kokea alamittaisuutta. Toki tiedän, että kaikki ammattikorkeakoulut eivät ole samanlaisia. Nämä ammattikorkeakouluopinnot tarjoavat opiskelijavaihtomahdollisuuden useiden ulkomaalaisten yliopistojen kanssa. Tätä mahdollisuutta tulen käyttämään hyväkseni, sillä tutkinnon jälkeen poistun Suomesta kansainvälisen yritystoiminnan palvelukseen. Ensi kesänä aion toki pyrkiä myös Helsingin yliopistoon erääseen tiedekuntaan (metsätieteellinen), mutta en korvatakseni tradenomian opintoja (!), vaan opiskellakseni Helian ohessa samanaikaisesti yliopistossa, koska yliopisto-opinnot ovat mielestäni helppoja akateemisen vapauden vuoksi. Minulla on jatkotutkinnon suorittajana sinänsä jo nyt yliopiston opiskeluoikeus mutta eri tiedekunnassa. Lisäksi olen suorittanut kieleen ja kulttuuriin liittyviä opintoja myös historialliskielitieteellisessä tiedekunnassa. En voi opiskeluvaatimusten perusteella asettaa eri tiedekuntia tai tradenomiaopintoja vaikeusjärjestykseen. Mielestäni kaikki selviävät opinnoista vähintään kohtuullisesti, jos ensin ovat onnistuneet voittamaan opiskeluoikeuden. Tiedän tytön, joka jäi minimaalisesti kauppakorkeakoulun pääsykokeessa hyväksytyksi tulemisen huonommalle puolelle; sen jälkeen hän opiskeli kanssamme Heliassa ja oli yksinkertaisesti sanoen perustustyttö vailla mitään menestystä, tietokoneen kanssa aivan avuton, mutta sitten hän pääsi kauppakorkeakouluun. Työpaikkahaastattelussa ottaisin työpaikkaan pätevän tradenomin pikemmin kuin tällaisen perustyttöekonomin. Tiedän vastaavia valintoja jo tapahtuneen. - 69
Tradenomiksi opiskeleva kirjoitti:
Kirjoittajan mukaan muutama prosentti ansaitsee yli 300 000 mk/v Suomessa, joten keskipalkka lienee huomattavasti pienempi. Useiden vuosien kokemusten mukaan tuo yli 300 000 mk/v on erittäin riittämätön palkka. Itselläni on ollut useana vuonna akateemisen koulutuksen seurauksena ansiot yli 300 000 mk/v verotodistuksen mukaan, minkä lisäksi kuukautiset verottomat nettoansiot ovat tuhansia markkoja, mm. puhelinkorvauksen, auton kilometrikorvauksen ja päivärahojen muodossa. Tämä palkka ei riitä kohtuulliseen elämään Suomessa.
Olen päättänyt ko. yliopistopohjaisen virkamiesammatin ainakin toistaiseksi ja lähtenyt Heliaan tradenomiopintoihin, joiden uskon tarjoavan paremmat ansio- ja työmahdollisuudet. Toki ajattelen, että vanha tutkintoni tukee tradenomin pätevöitymistä. On aivan selvää, kun olen vertaillut tradenomiopintoja yliopisto-opintoihin, että ainakaan Helian opiskelijoiden ei ole yhtään syytä väheksyä ja kokea alamittaisuutta. Toki tiedän, että kaikki ammattikorkeakoulut eivät ole samanlaisia. Nämä ammattikorkeakouluopinnot tarjoavat opiskelijavaihtomahdollisuuden useiden ulkomaalaisten yliopistojen kanssa. Tätä mahdollisuutta tulen käyttämään hyväkseni, sillä tutkinnon jälkeen poistun Suomesta kansainvälisen yritystoiminnan palvelukseen. Ensi kesänä aion toki pyrkiä myös Helsingin yliopistoon erääseen tiedekuntaan (metsätieteellinen), mutta en korvatakseni tradenomian opintoja (!), vaan opiskellakseni Helian ohessa samanaikaisesti yliopistossa, koska yliopisto-opinnot ovat mielestäni helppoja akateemisen vapauden vuoksi. Minulla on jatkotutkinnon suorittajana sinänsä jo nyt yliopiston opiskeluoikeus mutta eri tiedekunnassa. Lisäksi olen suorittanut kieleen ja kulttuuriin liittyviä opintoja myös historialliskielitieteellisessä tiedekunnassa. En voi opiskeluvaatimusten perusteella asettaa eri tiedekuntia tai tradenomiaopintoja vaikeusjärjestykseen. Mielestäni kaikki selviävät opinnoista vähintään kohtuullisesti, jos ensin ovat onnistuneet voittamaan opiskeluoikeuden. Tiedän tytön, joka jäi minimaalisesti kauppakorkeakoulun pääsykokeessa hyväksytyksi tulemisen huonommalle puolelle; sen jälkeen hän opiskeli kanssamme Heliassa ja oli yksinkertaisesti sanoen perustustyttö vailla mitään menestystä, tietokoneen kanssa aivan avuton, mutta sitten hän pääsi kauppakorkeakouluun. Työpaikkahaastattelussa ottaisin työpaikkaan pätevän tradenomin pikemmin kuin tällaisen perustyttöekonomin. Tiedän vastaavia valintoja jo tapahtuneen.No en mäkään tollasella töihin menisi.
- Kyselijä
Olen päättänyt ko. yliopistopohjaisen virkamiesammatin ainakin toistaiseksi ja lähtenyt Heliaan tradenomiopintoihin, joiden uskon tarjoavan paremmat ansio- ja työmahdollisuudet. Toki ajattelen, että vanha tutkintoni tukee tradenomin pätevöitymistä. On aivan selvää, kun olen vertaillut tradenomiopintoja yliopisto-opintoihin, että ainakaan Helian opiskelijoiden ei ole yhtään syytä väheksyä ja kokea alamittaisuutta. Toki tiedän, että kaikki ammattikorkeakoulut eivät ole samanlaisia. Nämä ammattikorkeakouluopinnot tarjoavat opiskelijavaihtomahdollisuuden useiden ulkomaalaisten yliopistojen kanssa. Tätä mahdollisuutta tulen käyttämään hyväkseni, sillä tutkinnon jälkeen poistun Suomesta kansainvälisen yritystoiminnan palvelukseen. Ensi kesänä aion toki pyrkiä myös Helsingin yliopistoon erääseen tiedekuntaan (metsätieteellinen), mutta en korvatakseni tradenomian opintoja (!), vaan opiskellakseni Helian ohessa samanaikaisesti yliopistossa, koska yliopisto-opinnot ovat mielestäni helppoja akateemisen vapauden vuoksi. Minulla on jatkotutkinnon suorittajana sinänsä jo nyt yliopiston opiskeluoikeus mutta eri tiedekunnassa. Lisäksi olen suorittanut kieleen ja kulttuuriin liittyviä opintoja myös historialliskielitieteellisessä tiedekunnassa. En voi opiskeluvaatimusten perusteella asettaa eri tiedekuntia tai tradenomiaopintoja vaikeusjärjestykseen. Mielestäni kaikki selviävät opinnoista vähintään kohtuullisesti, jos ensin ovat onnistuneet voittamaan opiskeluoikeuden. Tiedän tytön, joka jäi minimaalisesti kauppakorkeakoulun pääsykokeessa hyväksytyksi tulemisen huonommalle puolelle; sen jälkeen hän opiskeli kanssamme Heliassa ja oli yksinkertaisesti sanoen perustustyttö vailla mitään menestystä, tietokoneen kanssa aivan avuton, mutta sitten hän pääsi kauppakorkeakouluun. Työpaikkahaastattelussa ottaisin työpaikkaan pätevän tradenomin pikemmin kuin tällaisen perustyttöekonomin. Tiedän vastaavia valintoja jo tapahtuneen.pilke silmäkulmassa kirjoitetuksi...Oma mielipiteeni on, että jos 300 000 mk vuosiansiot muine etuisuuksineen ei riitä hyvän elintason ylläpitämiseen kyseessä on kultalusikka suussa syntynyt poroporvari tai henkilö joka ei ole koskaan oppinut käyttämään rahaa hallitusti.
Tokkopa kovinkaan moni lähtee tradenomiksi opiskelemaan tutkinnon takaaman palkkatason vuoksi. Olet ensimmäinen henkilö jonka kuulen jatko-opiskelevan yliopistotutkinnon jälkeen tradenomiksi. Vähän sama kuin DI lähtisi suorittamaan insinöörin tutkintoa. Eipä siitä varmasti mitään haittaakaan ole. Koulutus on aina hyvästä. En tiedä ainuttakaan tutkintoa joiden hankkiminen takaisi tietyn tasoiset tulot! Eiköhän se työpaikka ja henkilö ratkaise aivan yhtä paljon. Uskottavuusmielessä tuskin kaipaat tradenomi-tutkintoakaan.
Oppiarvoja ja tutkintoja arvostetaan Suomen maassa aivan liikaa, etenkin vanhemmat ihmiset. Liian usein olen työelämässä nähnyt aivan avuttomia insinöörejä ja merkonomeja erittäin älykkäiden ja fiksujen "työmiesten" ohella. - mä juon olutta
Kyselijä kirjoitti:
pilke silmäkulmassa kirjoitetuksi...Oma mielipiteeni on, että jos 300 000 mk vuosiansiot muine etuisuuksineen ei riitä hyvän elintason ylläpitämiseen kyseessä on kultalusikka suussa syntynyt poroporvari tai henkilö joka ei ole koskaan oppinut käyttämään rahaa hallitusti.
Tokkopa kovinkaan moni lähtee tradenomiksi opiskelemaan tutkinnon takaaman palkkatason vuoksi. Olet ensimmäinen henkilö jonka kuulen jatko-opiskelevan yliopistotutkinnon jälkeen tradenomiksi. Vähän sama kuin DI lähtisi suorittamaan insinöörin tutkintoa. Eipä siitä varmasti mitään haittaakaan ole. Koulutus on aina hyvästä. En tiedä ainuttakaan tutkintoa joiden hankkiminen takaisi tietyn tasoiset tulot! Eiköhän se työpaikka ja henkilö ratkaise aivan yhtä paljon. Uskottavuusmielessä tuskin kaipaat tradenomi-tutkintoakaan.
Oppiarvoja ja tutkintoja arvostetaan Suomen maassa aivan liikaa, etenkin vanhemmat ihmiset. Liian usein olen työelämässä nähnyt aivan avuttomia insinöörejä ja merkonomeja erittäin älykkäiden ja fiksujen "työmiesten" ohella.Kai noita on sellasiakin jotka jonkin taide tai musiikkitutkinnon hommanneet, tai sellasen kielen jota ei käytetä jne.
Fiksumpi kumminkin olla menemättä töihin niin voi istua terassilla juomassa olutta kuten mä. - Tradenomiksiopiskeleva
Kyselijä kirjoitti:
pilke silmäkulmassa kirjoitetuksi...Oma mielipiteeni on, että jos 300 000 mk vuosiansiot muine etuisuuksineen ei riitä hyvän elintason ylläpitämiseen kyseessä on kultalusikka suussa syntynyt poroporvari tai henkilö joka ei ole koskaan oppinut käyttämään rahaa hallitusti.
Oppiarvoja ja tutkintoja arvostetaan Suomen maassa aivan liikaa, etenkin vanhemmat ihmiset. Liian usein olen työelämässä nähnyt aivan avuttomia insinöörejä ja merkonomeja erittäin älykkäiden ja fiksujen "työmiesten" ohella.Et ymmärtänyt aivan väärin kirjoitustani, Kyselijä. Toki halusin myös kertoa, etteivät ne bruttotulot kerro juuri paljoa elämässä selviytymisestä, sillä verotus on ankaraa. Lisäksi "hyvätuloisella" voi olla monia menoja, jopa koko perhe elätettävänä. Eikä kyseessä ole vielä varsinainen hyvätuloinen, jos palkka on yli 300 000 mk/v, vaan ne ovat hyvätuloisia joilla vuosiansiot ovat toista miljoonaa mk/v. Kun joku ansaitsee vähän yli 300 000 mk/v, hän ilmeisesti tekee ankarasti työtä eikä ole vielä mikään etuoikeutettu, ja vielä vähemmän hän on bonuksilla ja optioilla rikastunut miljönääri. Bruttotuloista puhuminen on mielestä pääsääntöisesti turhauttavaa ja erheellistä, koska en koe suurta eroa elintasossa, kun olen vähän aikaa elänyt Kelan opiskelijarahalla, jos vertaan vanhaan tulotasooni. Sitä vain asettaa asioita eri arvojärjestykseen, myös autoilun yms. suhteen.
Haluan myös täydentää, että "hyvä palkka" ei ole onnellisuuden tae. "Hyvä palkka" ei kerro, että ammattisi on oikein valittu. Minä haluan toisenlaisia työtehtäviä, kansainvälistäkin pätevöitymistä. Uskon, että tradenomiatutkinnon ja opiskelijavaihdon avulla pääsen sellaisiin työtehtäviin, jotka tyydyttävät minua. Tradenomi-tutkinto tuo lisäarvoa pätevyyteni, koska se on oikea talouden ja hallinnon tutkinto, jota minulla ei ole vielä ollut. Toki haluan opiskella tutkinnon ohessa myös muualla. Tärkeää on kypsyä vakuuttavaksi niissä tehtävissä, joita työelämä vaatii. Tradenomitutkinto auttaa minua tässä prosessissa ja antaa vakuuttavuutta, mutta tutkinto ei vielä yksin riitä. - Kyselijä
mä juon olutta kirjoitti:
Kai noita on sellasiakin jotka jonkin taide tai musiikkitutkinnon hommanneet, tai sellasen kielen jota ei käytetä jne.
Fiksumpi kumminkin olla menemättä töihin niin voi istua terassilla juomassa olutta kuten mä.terassillakaan. Tiedä sitten kummassa palaisi nopeammin loppuun, päätoimisessa oluenjuonnissa vain työnteossa (jos mahdollista).
- Jonnu
Olen päättänyt ko. yliopistopohjaisen virkamiesammatin ainakin toistaiseksi ja lähtenyt Heliaan tradenomiopintoihin, joiden uskon tarjoavan paremmat ansio- ja työmahdollisuudet. Toki ajattelen, että vanha tutkintoni tukee tradenomin pätevöitymistä. On aivan selvää, kun olen vertaillut tradenomiopintoja yliopisto-opintoihin, että ainakaan Helian opiskelijoiden ei ole yhtään syytä väheksyä ja kokea alamittaisuutta. Toki tiedän, että kaikki ammattikorkeakoulut eivät ole samanlaisia. Nämä ammattikorkeakouluopinnot tarjoavat opiskelijavaihtomahdollisuuden useiden ulkomaalaisten yliopistojen kanssa. Tätä mahdollisuutta tulen käyttämään hyväkseni, sillä tutkinnon jälkeen poistun Suomesta kansainvälisen yritystoiminnan palvelukseen. Ensi kesänä aion toki pyrkiä myös Helsingin yliopistoon erääseen tiedekuntaan (metsätieteellinen), mutta en korvatakseni tradenomian opintoja (!), vaan opiskellakseni Helian ohessa samanaikaisesti yliopistossa, koska yliopisto-opinnot ovat mielestäni helppoja akateemisen vapauden vuoksi. Minulla on jatkotutkinnon suorittajana sinänsä jo nyt yliopiston opiskeluoikeus mutta eri tiedekunnassa. Lisäksi olen suorittanut kieleen ja kulttuuriin liittyviä opintoja myös historialliskielitieteellisessä tiedekunnassa. En voi opiskeluvaatimusten perusteella asettaa eri tiedekuntia tai tradenomiaopintoja vaikeusjärjestykseen. Mielestäni kaikki selviävät opinnoista vähintään kohtuullisesti, jos ensin ovat onnistuneet voittamaan opiskeluoikeuden. Tiedän tytön, joka jäi minimaalisesti kauppakorkeakoulun pääsykokeessa hyväksytyksi tulemisen huonommalle puolelle; sen jälkeen hän opiskeli kanssamme Heliassa ja oli yksinkertaisesti sanoen perustustyttö vailla mitään menestystä, tietokoneen kanssa aivan avuton, mutta sitten hän pääsi kauppakorkeakouluun. Työpaikkahaastattelussa ottaisin työpaikkaan pätevän tradenomin pikemmin kuin tällaisen perustyttöekonomin. Tiedän vastaavia valintoja jo tapahtuneen.Tradenomiaopinnot??? Mitähän sitten opiskeletkaan?
- Oho
saa olla niin herkkänahkainen, kritiikki täytyy kestää...
- epätietoinen
Kyllä näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen että tradenomit itse yliarvioivat itsensä ja arvonsa työmarkkinoilla. Taitaa edelleen merkonomi olla se joka sen vapaana olevan paikan saa, tradenomit luulevat itsestään liikoja ja hinnoittelevat itsensä pihalle...
Miettikää päissänne ja korjatkaa jos olen väärässä! - IT-Tradenomi opisk.
epätietoinen kirjoitti:
Kyllä näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen että tradenomit itse yliarvioivat itsensä ja arvonsa työmarkkinoilla. Taitaa edelleen merkonomi olla se joka sen vapaana olevan paikan saa, tradenomit luulevat itsestään liikoja ja hinnoittelevat itsensä pihalle...
Miettikää päissänne ja korjatkaa jos olen väärässä!Hei kanssaihmiset!
Typerää tollainen tutkintojen ja alojen haukkuminen ns. stadilaista pelleilyä vaikka itse
sieltä olenkin.
Jokaisella meillä on paikka täällä elämässä ei
kaikkien tarvitse olla johtajia, insinöörejä, maistereita tai muita vastaavia. Varmasti jokainen löytää oman paikkansa.
Koulutustaso takaa vakauden mutta ei se menestystä yksinään tuo. Hyvä vertauskuva on hykyinen Soneran Toim. Joht. tuleva fuusioituneen Sonera Oyj:n varatoimitusjohtaja Koponen merkonomin tutkinnonsuorittanut liikemies ja menestyjä.
Paljon on menestyjiä erikoulutustasoista esim. Ponsse Oyj omistaja Einari Vidgren koulutus on kansakoulu ja kuuluu Suomen rikkainpiin ihmisiin.
Itse olen IT-Trademoni opiskelija ja käyn töissä IT-alan yrityksessä opiskeluni ohessa asiantuntijatehtävissä. Olen ollut hyvin tyytyväinen koulutukseen ja sen tuomaan kritiikkiin/arvostukseen.
IT-Tradenomeja työllisyys tilanne on hyvä. Pääasillisesti työllistyvät paremmin kuin Insinöörit.
Hauskaa kevättä sekä kesän odotusta :) - keke
IT-Tradenomi opisk. kirjoitti:
Hei kanssaihmiset!
Typerää tollainen tutkintojen ja alojen haukkuminen ns. stadilaista pelleilyä vaikka itse
sieltä olenkin.
Jokaisella meillä on paikka täällä elämässä ei
kaikkien tarvitse olla johtajia, insinöörejä, maistereita tai muita vastaavia. Varmasti jokainen löytää oman paikkansa.
Koulutustaso takaa vakauden mutta ei se menestystä yksinään tuo. Hyvä vertauskuva on hykyinen Soneran Toim. Joht. tuleva fuusioituneen Sonera Oyj:n varatoimitusjohtaja Koponen merkonomin tutkinnonsuorittanut liikemies ja menestyjä.
Paljon on menestyjiä erikoulutustasoista esim. Ponsse Oyj omistaja Einari Vidgren koulutus on kansakoulu ja kuuluu Suomen rikkainpiin ihmisiin.
Itse olen IT-Trademoni opiskelija ja käyn töissä IT-alan yrityksessä opiskeluni ohessa asiantuntijatehtävissä. Olen ollut hyvin tyytyväinen koulutukseen ja sen tuomaan kritiikkiin/arvostukseen.
IT-Tradenomeja työllisyys tilanne on hyvä. Pääasillisesti työllistyvät paremmin kuin Insinöörit.
Hauskaa kevättä sekä kesän odotusta :)mistään halveeraamisesta kysymys vaan maan pinnalle tipauttamisesta! Näköjään nää tradenomit pitävät itseään paremmin koulutettuina kuin ovatkaan. Toi nimikin viittaisi johonkin puutarha-alaan...
- NIc!
keke kirjoitti:
mistään halveeraamisesta kysymys vaan maan pinnalle tipauttamisesta! Näköjään nää tradenomit pitävät itseään paremmin koulutettuina kuin ovatkaan. Toi nimikin viittaisi johonkin puutarha-alaan...
Nythän se selvisi mistä kenkä puristaa! Ihmiset ovat kateellisia tradenomeille, koska nämä menestyvät! Toisaalta onhan se ymmärrettävää, että yliopissa joutuu istumaan vuosikaudet luennoilla, jotka eivät anna pätevyyttä mihinkään ja samalla tradenomit pääsevät nopeasti työelämään ja saavat pätevyyden niin harmittaisi se itseäkin.
- Kyselijä
NIc! kirjoitti:
Nythän se selvisi mistä kenkä puristaa! Ihmiset ovat kateellisia tradenomeille, koska nämä menestyvät! Toisaalta onhan se ymmärrettävää, että yliopissa joutuu istumaan vuosikaudet luennoilla, jotka eivät anna pätevyyttä mihinkään ja samalla tradenomit pääsevät nopeasti työelämään ja saavat pätevyyden niin harmittaisi se itseäkin.
Eipä ole ihmisellä kauhean hyvin asiat jos tradenomeille pitää olla kateellisia koulutuksesta. Ylempi korkeakoulututkinto pitää vähintään olla, että muodollisen koulutuksen takia kannattaa olla kateellinen...
- NIc!
...koska ekonomi ei osaa laskea vaihtorahoja eikä insinööri osaa käyttää kassakonetta.
- otto
...koska sillä ei ole varaa mennä edes oikeaan ravintolaan!!
- v
Kaikesta tällä palstalla esitetystä keulimisesta & parjaamisesta huolimatta totean, että mielestäni nykyiset AMK-tutkinnot ovat varsin mainioita ja työelämään hyvin valmistavia. Surullista nähdä, että täällä käydään tätä ikuista kädenvääntöä siitä 'kenen iskällä on isoin hauis'. Hiekkalaatikolta työelämään samaa jaarittelua...
Näyttää siltä, että nykaikainen hyperkompetitiivisuus on huipussaan ja hyvin omaksuttu. Lukioilaisilla on tarve parjata ammattikoululaisia ja toisinpäin. Sama kuvio toistuu ikäluokkiin ja koulutusasteisiin katsomatta. Käytetty argumentaatio näyttää olevan 90% tapauksista varsin keinotekoisen oloista ilman paljoakaan sisältöä. Vihoviimeinen keino karsia jyvät akanoista näyttää olevan sitten palkkojen vertailu. Tänne palstalle kun on vielä niin helppo livauttaa vaikka ylimääräinen 500 Eur extraa, jotta näyttää kovemmalta.
Kun astuu työelämään, alkaa pikkuhiljaa koulutustaustaan liittyvät seikat menettää voimaansa ja se oikea substanssi näyttää kyntensä. Työkokemus ja kyky soveltaa työelämässä oppimaansa ovat mielestäni pitkälti ainoita asioita, jotka esim. meillä töissä merkitsevät jotain. Toki löytyy hyvin erilaisia työympäristöjä ja eri ympäristöissä on erilaiset haasteet. Nyt tämän keskustelun kirjoittelijoita tutkiessani en voi olla toteamatta, että monella on vielä kehittämistä noissa sosiaalisissa taidoissa. Edelleenkään koulutustausta ei mielestäni merkitse paljoa, jos olet sosiaalisesti lahjaton. Tällä palstalla tuntuu tällaisiakin kirjoittelijoita riittävän.
Voitaisiinko siis tälläkin palstalla jatkossa pyrkiä tutkailemaan asioita rakentavaan sävyyn ja vieläpä mahdollisimman objektiivisesti, kiitos.- merkonomiska
Itse olen vielä merkonomi jota ei todellakaan palkata koska meitä on tällä hetkellä 20 tusinassa. Tähtään itse opiskelemana tietotekniikan puolelle tradenomiksi koska niillä on kysyntää ja tradenomeja arvostetaan työelämässä. Luin yhdestä näistä viesteistä, että tradenomi on merkonomi lisättynä muutamalla kurssilla. Kannattaisi tutustua asiaan vähän paremmin. Tradenomi on tullut paikkaamaan sitä kuilua joka aikanaan oli opistotasoisella ja korkeakoulututkinnolla. Ja hyvin paikkaakin varsinkin nyt kun työnantajat ovat vihdoin tajunneet mitä siihen nimikkeeseen sisältyy. Ja eikös se vanha sanonta mene niin, että "kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse"....
- On !
Takuulla !
- Rocco
On ! kirjoitti:
Takuulla !
Vaatimaton.
- Holmes
Rocco kirjoitti:
Vaatimaton.
Kröh.
- prinssinakki
Holmes kirjoitti:
Kröh.
kkkkrröh!
- leviä tussu
prinssinakki kirjoitti:
kkkkrröh!
sssssssslörps !
- saunan ovella
leviä tussu kirjoitti:
sssssssslörps !
(kiuas)
- ai!
saunan ovella kirjoitti:
(kiuas)
(hipasin vahingossa kiuasta, sormi palo vähän)
- Ei !
On ! kirjoitti:
Takuulla !
Varmasti ei!
- ei
On ! kirjoitti:
Takuulla !
lainkaan
- joo
On ! kirjoitti:
Takuulla !
Totta puhut.
- peku
Itse tietojenkäsittelyn tradenomi ja duunia riittää. No itselläni koulutusta mm. varastonhoitaja, merkonomi(materiaalitalous),kuljetusteknikko ja nyttemmin amk:ssa suoriettu tietojenkäsittely tutkinto. Voin sanoa, että näitä yhdistelemällä ja vielä hyvä työkokemus niin vientiä on ja paljon...Sanotaan näin, että kyllä se on ihmisestä ja persoonasta kiinni mihin itsensä pystyy laittamaan likoon. Amk..tutkinto on ihan yes....ja hyvä juttu....
- SIWAn kassa
hehe
- suuri palkkainen
suuripalkkainen tyhjäntoimittaja kuten insinörttikin on, ero siinä että insinörttien koulussa ei harrasteta seksiä kun siellä ei ole naisia, tai jos harrastetaan niin sitten se on..
; ) - välimuoto
kadonnut linkki ekonomin ja merkonomin väliltä, alettiin kutsua tradenomiksi kun niitä alkoi ilmaantua
- epätietoinen
Kiitos kaikille , asia jäi edelleen epäselväksi.
- on
Tradenomi on kokoomanimike monille kaupan alan koulutuksille. Yhteistä niille on että ne suoritetaan niinsanotussa ammattikorkeakoulussa ja että siitä suurin osa on luppoaikaa eikä koulunkäyntiä.
- Tradenomi
Tradenomi nimikettä voi käyttää, kun on suorittanut ammattikorkeakoulun liiketalouden linjan. Esimerkiksi tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta voi valmistua tradenomiksi.
Tradenomikoulutus vastaa laajuudeltaan ammattikorkean teknisen puolen insinööriä vastaavasti kun kauppatieteiden maisteri diplomi-insinööriä.
Itse olen suorittanut tradenomin tutkinnon ja toimin asiantuntijana suuren yrityksen konsernihallinnossa. Yleisin tutkinto täällä on DI mutta amk-tutkinto katsotaan juuri ja juuri riittäväksi koulutukseksi ylemmälle toimihenkilölle asiantuntijatehtäviin(nuorelle henkilölle). Sillä ei ole täällä merkitystä onko tradenomi tai insinööri(amk).- opiskelija
DI:n tutkinnon laajuus on 180 ov, kun taas KTM:n tutkinnon laajuus on 160 ov. Molemmat ovat toki ylempiä korkeakoulututkintoja, laajuudeltaan vaan eivät vastaa toisiaan...
- Kyselijä
nykyään alennusmyynnissä. Tekniikan opintoja on vähän vaikea alkaa vertaamaan esim. kaupallisen alan tutkintoihin koska kurssisisältö ja työtehtävät keskimäärin ovat niin erityyppisiä. Tietoteknisten aineiden opetus kaupallisella puolella lienee osaltaan vaikuttanut tähän ettei aina ymmärretä mikä periaatteellinen ero on esim. insinöörin ja tradenomin opinnoissa vaikka ne nykyisen jaon mukaan koulutusasteeltaan kuuluvatkin samaan ryhmään.
Perinteisten insinööritutkintojen suoritus on vaatinut vahvaa matematiikan,fysiikan ja tekniikan ymmärryskykyä. Kaupallisella puolella vaatimukset ovat jotain muuta.
Insinööritutkinnon arvostustahan on kai pyritty nostamaan myös tällä amk-nimikkeellä. Toinen asia on sitten se, näkevätkö työnantajat välttämättä mitään käytännön eroa opistoinsinöörin ja amk-insinöörin välillä. Ja tuskimpa kukaan enää kehtaa verrata amk-insinöörin tutkintoa DI:hin. Kuvittelisin myös, että merkonomi-tradenomi-ekonomi puolella on ihan vastaava kuvio. Työnantajittain arvostukset voivat tietysti vaihdella. - Tradenomi
Kyselijä kirjoitti:
nykyään alennusmyynnissä. Tekniikan opintoja on vähän vaikea alkaa vertaamaan esim. kaupallisen alan tutkintoihin koska kurssisisältö ja työtehtävät keskimäärin ovat niin erityyppisiä. Tietoteknisten aineiden opetus kaupallisella puolella lienee osaltaan vaikuttanut tähän ettei aina ymmärretä mikä periaatteellinen ero on esim. insinöörin ja tradenomin opinnoissa vaikka ne nykyisen jaon mukaan koulutusasteeltaan kuuluvatkin samaan ryhmään.
Perinteisten insinööritutkintojen suoritus on vaatinut vahvaa matematiikan,fysiikan ja tekniikan ymmärryskykyä. Kaupallisella puolella vaatimukset ovat jotain muuta.
Insinööritutkinnon arvostustahan on kai pyritty nostamaan myös tällä amk-nimikkeellä. Toinen asia on sitten se, näkevätkö työnantajat välttämättä mitään käytännön eroa opistoinsinöörin ja amk-insinöörin välillä. Ja tuskimpa kukaan enää kehtaa verrata amk-insinöörin tutkintoa DI:hin. Kuvittelisin myös, että merkonomi-tradenomi-ekonomi puolella on ihan vastaava kuvio. Työnantajittain arvostukset voivat tietysti vaihdella.Yritinkin vastata alkuperäiselle kyselijälle mihin rakoon tradenomia voi laittaa.
Yllähän selvisi, että esimerkiksi DI opinnot ovat laajuudeltaan suuremmat kuin KTM mutta kuitenkin käytännössä ne ovat ylempiä korkeakoulututkintoja ja tuskin kukaan työelämässä oikeasti miettii 20 opintoviikon eroa eli käytännön arvostus lienee tutkinnon laajuuden saralla sama. Sama pätee amk:n puolella.
Jos joku haluaa ammattikorkeakoulun käyneenä olla (tradenomi)sihteeri tai (insinööri)asentaja, niin oma on valintansa ja turha siitä kenenkään on paineita ottaa.
merkonomi-tradenomi-ekonomi = teknikko-insinööri-diplomi-insinööri >
opisto-ammattikorkea-akateeminen - Kyselijä (alkuperäinen ja nyk
Tradenomi kirjoitti:
Yritinkin vastata alkuperäiselle kyselijälle mihin rakoon tradenomia voi laittaa.
Yllähän selvisi, että esimerkiksi DI opinnot ovat laajuudeltaan suuremmat kuin KTM mutta kuitenkin käytännössä ne ovat ylempiä korkeakoulututkintoja ja tuskin kukaan työelämässä oikeasti miettii 20 opintoviikon eroa eli käytännön arvostus lienee tutkinnon laajuuden saralla sama. Sama pätee amk:n puolella.
Jos joku haluaa ammattikorkeakoulun käyneenä olla (tradenomi)sihteeri tai (insinööri)asentaja, niin oma on valintansa ja turha siitä kenenkään on paineita ottaa.
merkonomi-tradenomi-ekonomi = teknikko-insinööri-diplomi-insinööri >
opisto-ammattikorkea-akateeminenuutuudessa. Työantajat eivät tiedä miten se eroaa merkonomin tutkinnosta koska käytännössä valmistutaan useasti samasta koulusta. Samahan se oli aikanaan tekniikan puolella kun tuli nämä amk-insinöörit, alussa siitä tutkinnosta yritettiin tehdä väkisin jotenkin "korkeampi" kuin opistoinsinööri. Muodollisestihan se sitä onkin mutta harvemmin käytännössä vieläkään työantajat erittelevät opisto -ja amk-insinöörejä.
Toivottavasti tradenomit saavat sen haluamansa peräeron merkonomeihin kun sitä niin kovasti haluavat...Historialliset syyt voivat vain hankaloittaa asiaa.
Insinööri-nimikkeen arvostuksella kun on historialliset perinteet etenkin vanhemman väen keskuudessa mutta ehkäpä sukupolven päästä tradenomi on yhtä arvostettu ammatti kuin insinöörikin.
PS. Läheltä sivusta seuranneena väitän kyllä edelleen, että amk-insinööriksi lukeminen vaatii huomattavasti enemmän kuin tradenomin tutkinnon suorittaminen.
- not very good option
No kerronpa. 90-luvulla haluttiin nostaa kansan koulutustasoa ja muutettiin yhdessä yössä kauppaopistoja AMK-laitoksiksi, jotka tuottavat korkeakoulutettuja tradenomeja. Opettajat eivät kyllä monasti muuttuneet vaan jatkoivat samat opistotasolla opettaneet puikoissa.
Se on tällanen hyvin yleinen tutkinto, joista moni koulutusohjelma kuuluu joko merkonomin ja datanomin tutkintoihin. Päällekkäisyyttä on siis paljon. Sitä voi toki tapella, onko se oikea korkeakoulututkinto, sillä se mielletään alemmaksi korkeakoulututkinnoksi vain ulkomailla. Suomessa se on ammattikorkeakoulututkinto ja monasti ulkomailla sitä ei oikein ymmärretä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875