Aritmeettisen lukujonon yleisen jäsenen selvittäminen summista

Anonyymi

Aritmeettisen lukujonon kolmen ensimmäisen jäsenen summa on -9 ja kolmen seuraavan jäsenen summa 9. Määritä lukujonon yleinen jäsen.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos merkkaat ensimmäistä jäsentä a ja perättäisten jäsenten erotusta d, ovat kuusi ensimmäistä jäsentä a, a d, a 2d....a 5d. Tuosta saat yhtälöt a ja d määrittämiseen.

    • Anonyymi

      Ratkaisen tehtävän eri luvuilla, jotta joudut itse tekemään läksysi.

      Sovitaan, että ensimmäisten neljän jäsenen summa on -11 ja seuraavien neljän summa on 5.
      Nimetään jonon ensimmäinen jäsen x:ksi ja toinen x k:ksi. Tällöin jonon n:s jäsen on x (n-1)*k.

      Ensimmäisten neljän jäsenen summa on x x k x 2k x 3k = 4x 6k = -11.
      Seuraavien neljän jäsenen summa on vastaavasti 4x 21k = 5.

      Vähennetään nuo yhtälöt toisistaan puolittain, niin saadaan 15k = 16 eli k=15/16.
      Sijoitetaan k=15/16 yhtälöön 4x 6k = -11, jolloin 4x 6*15/16 = -11, eli x = 1/4 * (-11 - 45/8) = -133/32.

    • Anonyymi

      Tämä on selvästi koulutehtävä. Yllä onkin jo laskennallinen ratkaisu esitetty. Vähän miettimällä asia ratkeaa päässälaskulla. Selväsitikin ensimmäiset kolme ja seuraavat kolme ovat itseisarvoltaana keskenään symmetrisesti samoja lukusuoralla nollan molemmin puolin. Mieti mitä kolme tasavälistä lukua summautuvat yhdeksäksi. Lissäksi itseisarvoltaan pienimpien ( 3. ja 4. luku, jotka siis ovat vastakkaismerkkiset) erotus tulee olla tuo tasaväli.

      • Anonyymi

        Tämä on tosiaan fiksumpi ratkaisu tuohon symmetriseen tapaukseen. Jos seuraava tehtävä on olennaisesti sama, mutta epäsymmetrisenä, niin tuo työläämpi tapa kannattaa, koska samalla ratkaisulla saa molemmat tehtävät tehtyä (kun vain vaihtaa alkuarvot).


    • Anonyymi

      (a(1) a(1) d a(1) 2d = - 9
      a(1) 3d a(1) 4d a(1) 5d = 9
      3 a(1) 3 d = - 9
      3 a(1) 12 d = 9
      9 d = 18 joten d = 2
      a(1) = - 3 - 2 = - 5
      Yleinen termi = a(n) = - 5 (n-1) * 2
      Tark. a(1) a(2) a(3) = -5 ( -3) (- 1) = - 9
      -5 6 (-5 8)n (-5 10) n= - 15 24 = 9.

      • Anonyymi

        Tuli kirjoitusvirhe. Viimeisellä rivillä n-kirjaimet ovat liikaa. Jostain ihme syystä sormeni onnistuvat napsauttamaan ylimääräisiä kirjaimia, varsinkin tuota n- kirjaita,teksteihini. Johtunee siitä että n on lähellä välipainiketta ja sormeni kömpelöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli kirjoitusvirhe. Viimeisellä rivillä n-kirjaimet ovat liikaa. Jostain ihme syystä sormeni onnistuvat napsauttamaan ylimääräisiä kirjaimia, varsinkin tuota n- kirjaita,teksteihini. Johtunee siitä että n on lähellä välipainiketta ja sormeni kömpelöt.

        Kiitos kun teit jonkun läksyt, vaikka ohjeet ratkaisuun oli jo annettu aiemmissa kommenteissa. Nyt aloittaja ei opi mitään.


    • Anonyymi

      Sinä haluat määrätä mitä saan kirjoittaa mutta eihän sinulla ole siihen mitään valtuuksia. Haluaisin minäkin että lopetat tuon kademielisen kärttyilysi mutta eihän minulla taas ole valtuuksia tuota narinaasi lopettaa.

      Joten kirjoitellaan kumpikin niinkuin ennenkin eli mitä halutaan.

      • Anonyymi

        En minä yritä kieltää sinua kirjoittamasta mitä haluat, mutta minä pyydän, että sinä hieman ajattelisit muitakin kuin itseäsi kun kirjoittelet tänne tai mihin tahansa muualle.

        Totta kai se on aina mukavaa kun osaa ratkaista jonkun antaman tehtävän, mutta jos joku muu on jo sen ratkaisun esittänyt ennen sinua ja vieläpä sellaisessa muodossa, joka kuitenkin pakottaa alkuperäisen kysyjän edes jollain tasolla ymmärtämään mitä siinä tapahtuu, jos haluaa saada läksynsä tehtyä, niin on täysin turhaa tulla kirjoittamaan tänne täydellinen kouluvastaus, jonka aloittaja voi kopioida ymmärtämättä siitä mitään.

        Se on tietysti asia erikseen, jos tehtävän voi ratkaista useilla eri tavoilla, kuten tämän tehtävän joko yleisemmässä muodossa tai symmetrisessä erikoistapauksessa, jolloin tietysti on mukavaa saada erilaisia ratkaisutapoja ja lisäksi voidaan keskustella niiden hyvistä ja huonoista puolista, mutta silloinkin olisi hyödyllisempää sekä keskustelun että aloittajan kannalta, jos ratkaisun idean esittää mahdollisimman geneerisessä muodossa, joka täytyy ymmärtää, eikä suorana ratkaisuna jonkun läksyihin kaikkine välivaiheineen.

        Jos geneerisen tehtävän muodostaminen on liian hankalaa, niin hyvä vaihtoehto on myös ratkaista alkuperäinen tehtävä eri lähtötiedoilla, kuten eräs keskustelija täällä teki, koska silloinkaan aloittaja ei voi aivottomasti kopioida ratkaisua, vaan joutuu tekemään sen uudelleen oikeilla arvoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä yritä kieltää sinua kirjoittamasta mitä haluat, mutta minä pyydän, että sinä hieman ajattelisit muitakin kuin itseäsi kun kirjoittelet tänne tai mihin tahansa muualle.

        Totta kai se on aina mukavaa kun osaa ratkaista jonkun antaman tehtävän, mutta jos joku muu on jo sen ratkaisun esittänyt ennen sinua ja vieläpä sellaisessa muodossa, joka kuitenkin pakottaa alkuperäisen kysyjän edes jollain tasolla ymmärtämään mitä siinä tapahtuu, jos haluaa saada läksynsä tehtyä, niin on täysin turhaa tulla kirjoittamaan tänne täydellinen kouluvastaus, jonka aloittaja voi kopioida ymmärtämättä siitä mitään.

        Se on tietysti asia erikseen, jos tehtävän voi ratkaista useilla eri tavoilla, kuten tämän tehtävän joko yleisemmässä muodossa tai symmetrisessä erikoistapauksessa, jolloin tietysti on mukavaa saada erilaisia ratkaisutapoja ja lisäksi voidaan keskustella niiden hyvistä ja huonoista puolista, mutta silloinkin olisi hyödyllisempää sekä keskustelun että aloittajan kannalta, jos ratkaisun idean esittää mahdollisimman geneerisessä muodossa, joka täytyy ymmärtää, eikä suorana ratkaisuna jonkun läksyihin kaikkine välivaiheineen.

        Jos geneerisen tehtävän muodostaminen on liian hankalaa, niin hyvä vaihtoehto on myös ratkaista alkuperäinen tehtävä eri lähtötiedoilla, kuten eräs keskustelija täällä teki, koska silloinkaan aloittaja ei voi aivottomasti kopioida ratkaisua, vaan joutuu tekemään sen uudelleen oikeilla arvoilla.

        Sinähän oletkinn paitsi kärtty niin myös lässyttäjä.

        Ei kysyjä välttämättä "aivottomasti kopioi" vastaustani vaan toivottavasti paneutuu siihen ja ymmärtää sitten miten tuollaisia ratkotaan.

        Laitan joskus vastauksiani vaikka joitain "vinkkejä" olisi jo annettu mikäli ne minustsa tuntuvat turhan epämääräisiltä. Matematiikka on eksaktia eikä "niinku sillee".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe