Aritmeettisen lukujonon yleisen jäsenen selvittäminen summista

Anonyymi

Aritmeettisen lukujonon kolmen ensimmäisen jäsenen summa on -9 ja kolmen seuraavan jäsenen summa 9. Määritä lukujonon yleinen jäsen.

10

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos merkkaat ensimmäistä jäsentä a ja perättäisten jäsenten erotusta d, ovat kuusi ensimmäistä jäsentä a, a d, a 2d....a 5d. Tuosta saat yhtälöt a ja d määrittämiseen.

    • Anonyymi

      Ratkaisen tehtävän eri luvuilla, jotta joudut itse tekemään läksysi.

      Sovitaan, että ensimmäisten neljän jäsenen summa on -11 ja seuraavien neljän summa on 5.
      Nimetään jonon ensimmäinen jäsen x:ksi ja toinen x k:ksi. Tällöin jonon n:s jäsen on x (n-1)*k.

      Ensimmäisten neljän jäsenen summa on x x k x 2k x 3k = 4x 6k = -11.
      Seuraavien neljän jäsenen summa on vastaavasti 4x 21k = 5.

      Vähennetään nuo yhtälöt toisistaan puolittain, niin saadaan 15k = 16 eli k=15/16.
      Sijoitetaan k=15/16 yhtälöön 4x 6k = -11, jolloin 4x 6*15/16 = -11, eli x = 1/4 * (-11 - 45/8) = -133/32.

    • Anonyymi

      Tämä on selvästi koulutehtävä. Yllä onkin jo laskennallinen ratkaisu esitetty. Vähän miettimällä asia ratkeaa päässälaskulla. Selväsitikin ensimmäiset kolme ja seuraavat kolme ovat itseisarvoltaana keskenään symmetrisesti samoja lukusuoralla nollan molemmin puolin. Mieti mitä kolme tasavälistä lukua summautuvat yhdeksäksi. Lissäksi itseisarvoltaan pienimpien ( 3. ja 4. luku, jotka siis ovat vastakkaismerkkiset) erotus tulee olla tuo tasaväli.

      • Anonyymi

        Tämä on tosiaan fiksumpi ratkaisu tuohon symmetriseen tapaukseen. Jos seuraava tehtävä on olennaisesti sama, mutta epäsymmetrisenä, niin tuo työläämpi tapa kannattaa, koska samalla ratkaisulla saa molemmat tehtävät tehtyä (kun vain vaihtaa alkuarvot).


    • Anonyymi

      (a(1) a(1) d a(1) 2d = - 9
      a(1) 3d a(1) 4d a(1) 5d = 9
      3 a(1) 3 d = - 9
      3 a(1) 12 d = 9
      9 d = 18 joten d = 2
      a(1) = - 3 - 2 = - 5
      Yleinen termi = a(n) = - 5 (n-1) * 2
      Tark. a(1) a(2) a(3) = -5 ( -3) (- 1) = - 9
      -5 6 (-5 8)n (-5 10) n= - 15 24 = 9.

      • Anonyymi

        Tuli kirjoitusvirhe. Viimeisellä rivillä n-kirjaimet ovat liikaa. Jostain ihme syystä sormeni onnistuvat napsauttamaan ylimääräisiä kirjaimia, varsinkin tuota n- kirjaita,teksteihini. Johtunee siitä että n on lähellä välipainiketta ja sormeni kömpelöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli kirjoitusvirhe. Viimeisellä rivillä n-kirjaimet ovat liikaa. Jostain ihme syystä sormeni onnistuvat napsauttamaan ylimääräisiä kirjaimia, varsinkin tuota n- kirjaita,teksteihini. Johtunee siitä että n on lähellä välipainiketta ja sormeni kömpelöt.

        Kiitos kun teit jonkun läksyt, vaikka ohjeet ratkaisuun oli jo annettu aiemmissa kommenteissa. Nyt aloittaja ei opi mitään.


    • Anonyymi

      Sinä haluat määrätä mitä saan kirjoittaa mutta eihän sinulla ole siihen mitään valtuuksia. Haluaisin minäkin että lopetat tuon kademielisen kärttyilysi mutta eihän minulla taas ole valtuuksia tuota narinaasi lopettaa.

      Joten kirjoitellaan kumpikin niinkuin ennenkin eli mitä halutaan.

      • Anonyymi

        En minä yritä kieltää sinua kirjoittamasta mitä haluat, mutta minä pyydän, että sinä hieman ajattelisit muitakin kuin itseäsi kun kirjoittelet tänne tai mihin tahansa muualle.

        Totta kai se on aina mukavaa kun osaa ratkaista jonkun antaman tehtävän, mutta jos joku muu on jo sen ratkaisun esittänyt ennen sinua ja vieläpä sellaisessa muodossa, joka kuitenkin pakottaa alkuperäisen kysyjän edes jollain tasolla ymmärtämään mitä siinä tapahtuu, jos haluaa saada läksynsä tehtyä, niin on täysin turhaa tulla kirjoittamaan tänne täydellinen kouluvastaus, jonka aloittaja voi kopioida ymmärtämättä siitä mitään.

        Se on tietysti asia erikseen, jos tehtävän voi ratkaista useilla eri tavoilla, kuten tämän tehtävän joko yleisemmässä muodossa tai symmetrisessä erikoistapauksessa, jolloin tietysti on mukavaa saada erilaisia ratkaisutapoja ja lisäksi voidaan keskustella niiden hyvistä ja huonoista puolista, mutta silloinkin olisi hyödyllisempää sekä keskustelun että aloittajan kannalta, jos ratkaisun idean esittää mahdollisimman geneerisessä muodossa, joka täytyy ymmärtää, eikä suorana ratkaisuna jonkun läksyihin kaikkine välivaiheineen.

        Jos geneerisen tehtävän muodostaminen on liian hankalaa, niin hyvä vaihtoehto on myös ratkaista alkuperäinen tehtävä eri lähtötiedoilla, kuten eräs keskustelija täällä teki, koska silloinkaan aloittaja ei voi aivottomasti kopioida ratkaisua, vaan joutuu tekemään sen uudelleen oikeilla arvoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä yritä kieltää sinua kirjoittamasta mitä haluat, mutta minä pyydän, että sinä hieman ajattelisit muitakin kuin itseäsi kun kirjoittelet tänne tai mihin tahansa muualle.

        Totta kai se on aina mukavaa kun osaa ratkaista jonkun antaman tehtävän, mutta jos joku muu on jo sen ratkaisun esittänyt ennen sinua ja vieläpä sellaisessa muodossa, joka kuitenkin pakottaa alkuperäisen kysyjän edes jollain tasolla ymmärtämään mitä siinä tapahtuu, jos haluaa saada läksynsä tehtyä, niin on täysin turhaa tulla kirjoittamaan tänne täydellinen kouluvastaus, jonka aloittaja voi kopioida ymmärtämättä siitä mitään.

        Se on tietysti asia erikseen, jos tehtävän voi ratkaista useilla eri tavoilla, kuten tämän tehtävän joko yleisemmässä muodossa tai symmetrisessä erikoistapauksessa, jolloin tietysti on mukavaa saada erilaisia ratkaisutapoja ja lisäksi voidaan keskustella niiden hyvistä ja huonoista puolista, mutta silloinkin olisi hyödyllisempää sekä keskustelun että aloittajan kannalta, jos ratkaisun idean esittää mahdollisimman geneerisessä muodossa, joka täytyy ymmärtää, eikä suorana ratkaisuna jonkun läksyihin kaikkine välivaiheineen.

        Jos geneerisen tehtävän muodostaminen on liian hankalaa, niin hyvä vaihtoehto on myös ratkaista alkuperäinen tehtävä eri lähtötiedoilla, kuten eräs keskustelija täällä teki, koska silloinkaan aloittaja ei voi aivottomasti kopioida ratkaisua, vaan joutuu tekemään sen uudelleen oikeilla arvoilla.

        Sinähän oletkinn paitsi kärtty niin myös lässyttäjä.

        Ei kysyjä välttämättä "aivottomasti kopioi" vastaustani vaan toivottavasti paneutuu siihen ja ymmärtää sitten miten tuollaisia ratkotaan.

        Laitan joskus vastauksiani vaikka joitain "vinkkejä" olisi jo annettu mikäli ne minustsa tuntuvat turhan epämääräisiltä. Matematiikka on eksaktia eikä "niinku sillee".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe