Lisää tyhmiä kysymyksiä.

Anonyymi

Mikä on nimeltään osa johon ohjaustanko kiinnittyy?
Haluaisin muutaman sentin lyhemmän tuon osan että saan ohjaustangon ja satulan välin lyhemmäksi. (Satulaa voin siirtää vielä 2-3cm eteenpäin).

37

1232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
      Kyseinen osa on Stemmi / Ohjainkannatin

      Satulan siirrossa pitää olla varovainen, se kun muuttaa ajajan ja poljinkeskiön keskinäistä etäisyyttä suunnitellusta.

      Mikäli tilanne on se, että joudut hankkimaan selvästi lyhyen Stemmin sekä siirtämään satulaa senttejä eteenpäin, niin valitettava asia on se että sinulla on hyvin todennäköisesti itsellesi liian iso runko.

      • Anonyymi

        Ei ole liian iso runko. Olen koe ajanut S koon pyörän ja se on liian "ahdas" polkea. M-koko on sopiva mutta kun ajan hitaasti tasaista tietä niin haluan välillä pystymmän ajoasennon..kävely tuottaa mulle vaikeuksia koska on jalassa murskavamma, siksi ajan kävelyvauhtia kun vaimo taluttaa koiraa.
        Maastossa ajoasento saakin olla enemmän eteen päin kumartuva.
        Siksi hän lyhempää ohjainkannatinta ettei tarvitse nojata sormilla tankoon.


    • Anonyymi

      Satulan paikka säädetään suhteessa polkimiin "oikeaksi".
      Satulan paikkaa muuttamalla ei säädetä ohjaintankon/satulan etäisyyttä toisiinsa. Vaan juurikin vain ohjaustankoa säätämällä tämä suhde muutetaan.

      • Anonyymi

        Satulassa on merkit kuinka paljon sitä voi säätää ja mulle on ihan sama missä säädössä satula on polkimiin nähden eli säädän sen 2-3cm ääriasentoon eteen päin näin saa itselleni pystymmän ajoasennon, ja nyt pyörässä tuo ohjainkannatin 80mm, jos sen vaihdan johonkin 35milliseen niin satulan ja ohjaustangon etäisyys muuttuu noin 45mm.


      • Anonyymi

        Tottahan satulan/ohjaintangon etäisyys pienenee jos satulaa siirtää eteenpäin vaikkakin satulan asennolla säädetään suhdetta polkimiin. Jos hakua satulan ja ohjaintangon etäisyyttä lyhemmäksi niin täytyy tinkiä satula/poljin suhteesta ja voihan se olla että se satulan eteenpäin siirto onkin juuri oikea ratkaisu suhteessa polkimiin..me kun ihmiset ollaan raajoiltamme yms erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satulassa on merkit kuinka paljon sitä voi säätää ja mulle on ihan sama missä säädössä satula on polkimiin nähden eli säädän sen 2-3cm ääriasentoon eteen päin näin saa itselleni pystymmän ajoasennon, ja nyt pyörässä tuo ohjainkannatin 80mm, jos sen vaihdan johonkin 35milliseen niin satulan ja ohjaustangon etäisyys muuttuu noin 45mm.

        Juu. Tottahan sä pyörällesi saat tehdä ihan mitä vaan :)
        Koitin vaan valaista "oikeaoppista" fillarin säätö-asiaa. Ei aina kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Tottahan sä pyörällesi saat tehdä ihan mitä vaan :)
        Koitin vaan valaista "oikeaoppista" fillarin säätö-asiaa. Ei aina kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan.

        Joo en mä sillä...mut pakko tinkiä satula/polkimet linjasta jos haluaa pystymmän asennon, 2-3 cm satulan säädöllä ei ole kovin paljoa vaikutusta tällaisen tavispolkijan poljintuntumaan yms...mutta satulan ja ohjaustangon etäisyyteen se vaikuttaa ja ajoasentoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Satulassa on merkit kuinka paljon sitä voi säätää ja mulle on ihan sama missä säädössä satula on polkimiin nähden eli säädän sen 2-3cm ääriasentoon eteen päin näin saa itselleni pystymmän ajoasennon, ja nyt pyörässä tuo ohjainkannatin 80mm, jos sen vaihdan johonkin 35milliseen niin satulan ja ohjaustangon etäisyys muuttuu noin 45mm.

        Kannattaa muistaa myös se, että tuo stemmin pituus vaikuttaa yhtenä tekijänä pyörän ajokäyttäytymiseen. Jos lyhennät 80mm. stemmin niinkin radikaalin lyhyeksi kuin 35mm. pitkäksi, niin on erittäin todennäköistä että noin lyhyt stemmi aiheuttaa selkeää "levottomuutta" ohjauksessa ja pyörän hallittavuudessa.
        Yleensä voisi sääntönä pitää että yli 20mm. stemmimuutoksissa kannattaa varautua siihen että pyörän ohjauskäyttäytyminen tulee muuttumaan.
        En tiedä pyöräsi tyyppiä taikka mallia, mutta jos noin radikaalin stemmimuutoksen meinaat tehdä, niin varaudu siihen että saatat joutua palaamaan vanhaan stemmiin (taikka ainakin johonkin 50-60mm. pituiseen) kun huomaat että pyörä muuttuu epämiellyttäväksi ajaa.


    • Anonyymi

      Yksi vaihtoehto olisi hankkia säädettävä ohjaiskannatin. Suunnilleen alkuperäisen mittainen jos se on normaaliajoon sopiva. Sen saa säädettyä n. parissa minuutissa pystymmäksi ja samassa ajassa taas matalammaksi. Ei siis iso vaiva hyötyyn nähden koska ei tarvitse tehdä kompromisseja. Satulan kyllä säätäisin oikeaan kohtaan koska sillä on ihan oikeasti merkitystä polkemisen kannalta.

      • Anonyymi

        Niin, mikä se sitten on se satulan "oikea kohta"?
        Miksi satuloissa on yleensä pitkittäinen säätövara?
        Miksi ei ole sitten kiinteä satula joka on optimaalisessa paikassa polkimiin nähden?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mikä se sitten on se satulan "oikea kohta"?
        Miksi satuloissa on yleensä pitkittäinen säätövara?
        Miksi ei ole sitten kiinteä satula joka on optimaalisessa paikassa polkimiin nähden?

        Satuloissa on pituussäätö koska:
        Samaa satulamallia saatetaan käyttää useissa eri pyörämalleissa joissa on eri mitoitus.

        Samalla pyörällä saattaa ajaa eri pituisia kuskeja, satulan korkeusasemaa muuttaessa myös sen etäisyys poljinkeskiön pystylinjasta muuttuu (satulaputki on taaksepäin kalleellaan), kun satulaa lasketaan se tulee vaakasuunnassa lähemmäs poljinkeskiön pystylinjaa, kun sitä nostetaan, niin se loittonee poljinkeskiön pystylinjasta.
        Jos kaksi selvästi eri mittaista kuskia ajaa samalla pyörällä, niin satulan pystysuunnan säädön yhteydessä satulaa tulisi siirtää myös vaakasuunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mikä se sitten on se satulan "oikea kohta"?
        Miksi satuloissa on yleensä pitkittäinen säätövara?
        Miksi ei ole sitten kiinteä satula joka on optimaalisessa paikassa polkimiin nähden?

        "Miksi ei ole sitten kiinteä satula joka on optimaalisessa paikassa polkimiin nähden?"

        Koska jalat ovat eri mittaisia eri ihmisillä. Ohjauskannatin valitaan yläkropan ja käsien pituuden mukaan.


    • Anonyymi

      Mitä haittaa on polkemiselle jos satula on liian edessä?

      • Anonyymi

        Väitän että siitä on vähemmän haittaa kuin siitä, jos satula on liian takana. Jos katsoo vaikkapa aika-ajopyörän tai triathlonpyörän ajoasentoa, niin aika pitkällä keskiön edessä on polvet pyöräilijöillä, jos vertaa "tavalliseen" pyörään. Voi verrata siihen että satula olisi aika edessä.


    • Anonyymi

      Nykyviisauen myötä se on vain poikkitanko.

    • Anonyymi

      Minulle ei ehkä nuo satulan säätöohjeet täysin päde koska polkimet pidän kengän puolivälissä eli en polje päkiöillä.

      • Anonyymi

        Voit huoletta siirtää satulan niin eteen kuin mahdollista.


    • Anonyymi

      Mitä jos taivuttais satulaputkea eteenpäin?

    • Anonyymi

      Osta ns. riser-ohjaustanko. Satulan voi jättää säätämättä. Esimerkiksi Ergotec Riser on hyvää mallia.

      • Anonyymi

        Mittailinkin että satulaa ei tarvitse siirtää eteenpäin jos ostaa mahd. lyhyen stemmin., Max 35.
        Satula on nyt ääriasennossa taaksepäin. Joten varaa kyllä on siirtää par senttiä ja silti vasta säätövara keskellä..


      • Anonyymi

        Tuo Ercoteck Riser on varmaan hyvä. Tosin mietittävä jääkö polven ja ohjaustangon väliin tilaa kun tiukoissa paikoissa joutuu kääntämään.
        Muistan kun pentuna poljin pyörällä kauppaan ja oli muovinen bensakanisteri ohjaustangossa roikkumassa. Kovasti poljin ja kun bensakanisteri heilui ja jäi ohjaustangon ja polven väliin niin silloin metsä kutsui😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mittailinkin että satulaa ei tarvitse siirtää eteenpäin jos ostaa mahd. lyhyen stemmin., Max 35.
        Satula on nyt ääriasennossa taaksepäin. Joten varaa kyllä on siirtää par senttiä ja silti vasta säätövara keskellä..

        Tuossa sitten herää se kysymys, että koska ja kenen toimesta tuo satula on aikaisemmin säädetty maksimaalisen taakse
        Koska tuossa voi olla tietysti takana se asia että tuo pyörän satula on alunperinkin säädetty värään asentoon, eli liikaa taaksepäin (josta hieman kertoisi se asia että satulan pituussuuntainen säätö on toisessa ääri asennossa).
        Nyt kannattaisi ensiksi säätää satula kohdilleen poljinkeskiöön nähden ja vasta sitten alkaa miettimään minkä pituista uutta stemmiä alkaa hankkimaan ja säätääkö satulaa samalla hieman eteenpäin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa sitten herää se kysymys, että koska ja kenen toimesta tuo satula on aikaisemmin säädetty maksimaalisen taakse
        Koska tuossa voi olla tietysti takana se asia että tuo pyörän satula on alunperinkin säädetty värään asentoon, eli liikaa taaksepäin (josta hieman kertoisi se asia että satulan pituussuuntainen säätö on toisessa ääri asennossa).
        Nyt kannattaisi ensiksi säätää satula kohdilleen poljinkeskiöön nähden ja vasta sitten alkaa miettimään minkä pituista uutta stemmiä alkaa hankkimaan ja säätääkö satulaa samalla hieman eteenpäin.

        Sitähän minä aivan alussa ajattelinkin. Pyöräliikkeessä pyörät kasattu ja satulakin "heitetty" runkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Ercoteck Riser on varmaan hyvä. Tosin mietittävä jääkö polven ja ohjaustangon väliin tilaa kun tiukoissa paikoissa joutuu kääntämään.
        Muistan kun pentuna poljin pyörällä kauppaan ja oli muovinen bensakanisteri ohjaustangossa roikkumassa. Kovasti poljin ja kun bensakanisteri heilui ja jäi ohjaustangon ja polven väliin niin silloin metsä kutsui😁

        70 mm Ercotec Riserillä lyhensin Fireeye 24" mbx pyörän jokapäiväiseen ajoon sopivaksi. Sähkötkin laitoin.


    • Anonyymi

      Ohjainkannatinta ostaessa kannattaa sitten olla tarkkana kummankin pään (ohjaustanko ja haarukka) mittojen kanssa, noista löytyy aika monta vaihtoehtoa.

    • Anonyymi

      Taitaapi olla, että 35 mm ohjainkannatin tekee pyörästä todella ikävän ajettavan.

      • Anonyymi

        Taas tuli soopaa. Vaimon pyörä Feltti ja siinä hyvin lyhyt kannatin eikä yhtään ikävä ajettava. Ehkä sellaisille joilla ei voima riitä ohjaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuli soopaa. Vaimon pyörä Feltti ja siinä hyvin lyhyt kannatin eikä yhtään ikävä ajettava. Ehkä sellaisille joilla ei voima riitä ohjaukseen.

        Vaimosi pyörässä voi olla muuten sellainen etupään geometria, että lyhyt kannatin toimii siinä. Ei välttämättä ole sama asia kaikissa pyörissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaimosi pyörässä voi olla muuten sellainen etupään geometria, että lyhyt kannatin toimii siinä. Ei välttämättä ole sama asia kaikissa pyörissä.

        Ihan samanlaiset rungot, etuhaarukka prikulleen samassa kulmassa. Vertailin noita runkoja niin ihan kuin samasta muotista lähteneet. Se on voiman puute jos ohjaus ei toimi. Ennen ajettiin kaikenlaisilla häkkyröillä eikä kiinnitetty mitään huomiota mihinkään, poljettiin vaan..ja taisin olla stadissa niitä ensimmäisiä vaimoni kanssa jotka polki Laakson ja keskuspuiston kallioilla maastopyörillä. Ihmiset tuli ihmettelemään moista touhua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samanlaiset rungot, etuhaarukka prikulleen samassa kulmassa. Vertailin noita runkoja niin ihan kuin samasta muotista lähteneet. Se on voiman puute jos ohjaus ei toimi. Ennen ajettiin kaikenlaisilla häkkyröillä eikä kiinnitetty mitään huomiota mihinkään, poljettiin vaan..ja taisin olla stadissa niitä ensimmäisiä vaimoni kanssa jotka polki Laakson ja keskuspuiston kallioilla maastopyörillä. Ihmiset tuli ihmettelemään moista touhua.

        Jos olet paljon ajanut, niin tiedät että pyörän ohjaus harvoin on voimalaji (maastossa joissain tapauksissa saattaa sitäkin olla jossain määrin), eikä stemmin pituuden muutos ole iso voimaa vativa tekijä.
        Lyhyt stemmi nopeuttaa ohjausta, mutta tekee myös nopeammassa ajossa ohjauksesta hieman enemmän epästabiilia.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jos olet paljon ajanut, niin tiedät että pyörän ohjaus harvoin on voimalaji (maastossa joissain tapauksissa saattaa sitäkin olla jossain määrin), eikä stemmin pituuden muutos ole iso voimaa vativa tekijä.
        Lyhyt stemmi nopeuttaa ohjausta, mutta tekee myös nopeammassa ajossa ohjauksesta hieman enemmän epästabiilia.

        Juu, maantieajossa suositaan tästä syystä usein pitkiä stemmejä (esim. 14-15 cm).


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Jos olet paljon ajanut, niin tiedät että pyörän ohjaus harvoin on voimalaji (maastossa joissain tapauksissa saattaa sitäkin olla jossain määrin), eikä stemmin pituuden muutos ole iso voimaa vativa tekijä.
        Lyhyt stemmi nopeuttaa ohjausta, mutta tekee myös nopeammassa ajossa ohjauksesta hieman enemmän epästabiilia.

        Tuossa Stemmin vaihdossa on onneksi se tilanne, että stemmin vaihtoon menee joku 10-15min. ja sillä kun jonkin aikaa sitten ajaa, niin tietää oliko kyseinen vaihto hyvä vaiko huono, ja jos oli huono, niin sitten voi vaihtaa vanhan stemmin takaisin taikka hankkia vielä yhden uuden stemmin jonka pituus on jossain tuolla noiden kahden stemmin välissä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa Stemmin vaihdossa on onneksi se tilanne, että stemmin vaihtoon menee joku 10-15min. ja sillä kun jonkin aikaa sitten ajaa, niin tietää oliko kyseinen vaihto hyvä vaiko huono, ja jos oli huono, niin sitten voi vaihtaa vanhan stemmin takaisin taikka hankkia vielä yhden uuden stemmin jonka pituus on jossain tuolla noiden kahden stemmin välissä.

        Haasteena on se, että joka kerta pitää olla se eri pituinen tai eri kulmassa oleva stemmi, jolla testata. Niitä kertyy varmasti jokun verran testien myötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haasteena on se, että joka kerta pitää olla se eri pituinen tai eri kulmassa oleva stemmi, jolla testata. Niitä kertyy varmasti jokun verran testien myötä.

        Stemmejä saa halvalla ja niitä voi ylimääräisiä myydä vaikkapa Fillarifoorumilla.fi:ssä.
        Tuo puhuttu 80mm Stemmistä vaihto 35mm stemmiin voi olla suht radikaali, itse luulisin että sopiva löytyy jostain 50-60mm väliltä joka jo lyhentää ohjaamomittaa sen 20-30mm mutta vaikutus ajokäyttäytymiseen ei olisi ihan niin iso kuin 35mm stemmillä.

        Mutta kokeilemalla se tosiaan selviää.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Stemmejä saa halvalla ja niitä voi ylimääräisiä myydä vaikkapa Fillarifoorumilla.fi:ssä.
        Tuo puhuttu 80mm Stemmistä vaihto 35mm stemmiin voi olla suht radikaali, itse luulisin että sopiva löytyy jostain 50-60mm väliltä joka jo lyhentää ohjaamomittaa sen 20-30mm mutta vaikutus ajokäyttäytymiseen ei olisi ihan niin iso kuin 35mm stemmillä.

        Mutta kokeilemalla se tosiaan selviää.

        Ja väärä sivuosoite tuli (puhelimen automaattikorjauksella)
        Oikea olisi siis:
        fillaritori.fi


    • Anonyymi

      On tullut ajettua fillareilla, joissa stemmi välillä 0-120mm. En ole huomannut mitään eroa ohjattavuudessa.

      • Anonyymi

        Oliko sama fillari vai eri fillareita? Kokeile samaan fillariin 35 mm ja sitten perään 150 mm stemmiä. Takuulla huomaat eron ohjattavuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      30
      6411
    2. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      19
      3284
    3. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1420
    4. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      20
      1352
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

      Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      27
      1275
    6. PURRA TULEE !

      Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      178
      1255
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

      Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      137
      1113
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

      Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      44
      1058
    9. Minkä vuoksi

      Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      936
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      145
      840
    Aihe