Stop/start -ominaisuus

Anonyymi

Onko tuosta ominaisuudesta enemmän hyötyä vai haittaa?

Itselläni ei koskaan ole ollut tuolla ominaisuudella varustettua autoa. Olen joskus sellaisella kyllä ajanut vuosia sitten. Oudolta tuntui.

Taitaa vähän olla kiinni siitä missä ajellaan?

Nyt kun katselin uutta (käytettyä) mahdollista autoa, niin totesin joissakin sellaisen olevan ihan vakiovarusteena.

47

587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saahan sen manuaalisesti pois päältä, mikäli joutuu ryömimään hitaasti etenevässä jonossa.
      Sopivin varmasti liikennevaloissa odotteluun.
      Vaatii vahvan starttimoottorin.
      Lakkaa automaattisesti toimintansa n. 2 lämpötilassa.

      • Anonyymi

        Kiitos tiedoista? Onkohan tuo 2 kaikissa merkeissä?
        Eli saa pois päältä, hyvä ja voihan liikennevaloissa voi olla hyvä ominaisuus, ainakin jos pitkiä odotteluja, joita isommissa kaupungeissa ja niiden isoimmissa risteyksissä. Maaseutukaupungeissa ehkä ei kovin tarpeellinen, ainakaan talviaikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedoista? Onkohan tuo 2 kaikissa merkeissä?
        Eli saa pois päältä, hyvä ja voihan liikennevaloissa voi olla hyvä ominaisuus, ainakin jos pitkiä odotteluja, joita isommissa kaupungeissa ja niiden isoimmissa risteyksissä. Maaseutukaupungeissa ehkä ei kovin tarpeellinen, ainakaan talviaikaan.

        Minusta tuntuu että tuo lämpötila on vähän merkki- ja ehkä mallikohtainenkin raja, toiset voi sammuilla vielä pikkupakkasellakin. Tietysti auton tietokoneen on oltava tyytyväinen kymmeniin ehtoihin ennenkuin start & stop toimii.
        Autoni ollessa uudempi annoin sen olla päällä, joskus joutui seisomaan punaisissa valoissa niinkin pitkään että auton tietokone käynnisti sammuttamansa moottorin jo itsekseenkin, joten jokatapauksessa se ei anna loputtomiin olla moottorin sammuneena.
        Nyttemmin olen ottanut systeemin aina pois päältä starttimoottoria säästääkseni.

        En tiedä liittyykö se tähän systeemiin, vai liekö aivan tästä start & stop, tai kuten autoni valmistaja (Kia) sitä nimittää, Ecodynamics -systeemistä riippumaton toiminto, kun jos onnistuu sammuttamaan moottorin toheloimalla liian matalilla kierroksilla ohuen alaväännön vuoksi, moottori käynnistyy hetken kuluttua uudelleen itsekseen virta-avaimeen koskematta, kytkin pohjassa vaihde vapaalla.


      • Anonyymi

        Ei lakkaa toimimasta pienellä pakkasellakaan .


      • Anonyymi

        Musta tuntuu ja kuulostaa siltä, että se ei käynnisty starttimootorilla, kun käynnistän auton, niin startin äänen kuulee selvästi, mutta esim liikennevaloista lähtiessä se vaan käynnistyy. Juu pois päältä sen saa, kunhan muistaa joka kerta ajoon lähtiessä laittaa pois päältä, siitä että onko se turha laite, niin on todella turha maaseudulla, sekä talvella kaupunkissakin. Se lakkaa toimimasta monesta eri tekijästä, kuten heikko akku, lämmöntarve sisätiloihin, ilmastointi, liian kylmä moottori ja siitä pois päältä napista. Voi olla muitakin, mutta tuossa muutama varma syy. Autollani on ajettu 317 000 km ja ainakin vielä toimii, siis toimi viime kesänä, siinä näkee samalla moottorin sammuneena oloajan, tosin se on tyhmä laskuri, kun se ei jätä muistiin aikaa, mitä esim vuodessa on ollut sammuneena, mutta arvelisin, että ei sillä säästöllä rikastumaan pääse, oli menolitku sitten miten hintavaa hyvänsä ja melkein sanoisin, että se on niitä turhimpia keksintöjä ja jos sitten ottaa Suomalaistenkin tyylin kiihdytellä kadunvälit täysillä ja seisoo sitten pari minuuttia punaisissa valoissa, niin tuleehan siinä säästöä toki, vai tuleeko ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta tuntuu ja kuulostaa siltä, että se ei käynnisty starttimootorilla, kun käynnistän auton, niin startin äänen kuulee selvästi, mutta esim liikennevaloista lähtiessä se vaan käynnistyy. Juu pois päältä sen saa, kunhan muistaa joka kerta ajoon lähtiessä laittaa pois päältä, siitä että onko se turha laite, niin on todella turha maaseudulla, sekä talvella kaupunkissakin. Se lakkaa toimimasta monesta eri tekijästä, kuten heikko akku, lämmöntarve sisätiloihin, ilmastointi, liian kylmä moottori ja siitä pois päältä napista. Voi olla muitakin, mutta tuossa muutama varma syy. Autollani on ajettu 317 000 km ja ainakin vielä toimii, siis toimi viime kesänä, siinä näkee samalla moottorin sammuneena oloajan, tosin se on tyhmä laskuri, kun se ei jätä muistiin aikaa, mitä esim vuodessa on ollut sammuneena, mutta arvelisin, että ei sillä säästöllä rikastumaan pääse, oli menolitku sitten miten hintavaa hyvänsä ja melkein sanoisin, että se on niitä turhimpia keksintöjä ja jos sitten ottaa Suomalaistenkin tyylin kiihdytellä kadunvälit täysillä ja seisoo sitten pari minuuttia punaisissa valoissa, niin tuleehan siinä säästöä toki, vai tuleeko ?

        Pitäisi jäädä vauhtipyörä pyörimään, mutta ei sekään kovin kauaa jaksaisi käynnistää jos ollenkaan. Joutokäynnillä vauhtipyörä pyörii hitaasti, ei olisi varaa paljon hidastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi jäädä vauhtipyörä pyörimään, mutta ei sekään kovin kauaa jaksaisi käynnistää jos ollenkaan. Joutokäynnillä vauhtipyörä pyörii hitaasti, ei olisi varaa paljon hidastua.

        Jos vauhtipyörä pyörii, mutta moottori ei, silloin on jotain todella pahasti rikki!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vauhtipyörä pyörii, mutta moottori ei, silloin on jotain todella pahasti rikki!!!

        Et sitten ole kuullut vapaakytkimestä. Millä muulla ajattelit että moottori ilman starttia käynnistyisi?


    • Anonyymi

      Muuten olen sitä mieltä, että Suomen oloissa start/stop järjestelmästä ei ole mitään hyötyä. Pysähdykset liikennevaloissa ovat niin lyhyitä, että mitään säästöä ei ehdi tulla, eikä maailmakaan pelastu. No ei kai siitä haitaakaan ole.

      Isossa maailmassa, jossa ruuhkissa seisotaan pitkään, voi olla jotain järkeä pysäyttää välillä moottori.

      Omassa autossani ei muuten start/stop ole toiminut pitkään aikaan, sillä akku on jo vähän iäkäs ja sen jännite on vähän alakanttiin, silloin start/stop ei aktivoidu.

      • Anonyymi

        Ok, kiitos kommentoinnistasi. Vai on se akun jännitteestäkin kiinni, no aika järkevää, ettei tee alijännitteisellä akulla ylimääräisiä startteja :).

        Tuota olen miettinyt, että kun suojatien eteen pysähtyy jalankulkijaa väistämään, niin moottori sammuu.

        Starttimoottorin ja akun kestävyys minulle ensimmäiseksi tuli mieleen, ja maailman tai ilmaston pelastamisella ei asian kanssa ole mitään tekemistä ainakaan Suomen maaseutukaupungeissa, tästä olen täysin varma.


    • Anonyymi

      Niissä on starttimoottorien vaihdot yleistyneet.

      • Anonyymi

        Tuttu laittoi Mitsubishin jo joskus vuonna 1985 manuaalisen kytkimen, jolla voi moottorin helposti sammuttaa ja käynnistää. Oli kysynyt tehtaalta, onko se startti moottorille vahingollista. Tehtaalta tuli vastaus, että startti kyllä kestää. Näin silloin, en tiedä nykyään.


    • Anonyymi

      Ei mitään hyötyä päinvastoin aiheuttaa hämminkiä ja päästöjä

      • Anonyymi

        Kai sen nimen pitäisi olla stop/start? Niinhän se sen tekee? Sammuttaa moottorin ja sitten käynnistää. Ei siis käynnistä ja sitten sammuta.

        No joku ei varmasti ymmärrä tällaista täysin selvää asiaa.


      • Anonyymi

        Miten aiheuttaa päästöjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai sen nimen pitäisi olla stop/start? Niinhän se sen tekee? Sammuttaa moottorin ja sitten käynnistää. Ei siis käynnistä ja sitten sammuta.

        No joku ei varmasti ymmärrä tällaista täysin selvää asiaa.

        Voi että piti tulla viisastelemaan. Olet sinä aika älykäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten aiheuttaa päästöjä?

        Yleensä käynnistys vaihe ottaa energiaa enemmän niin sähkömoottoreissa kuin loisteputkissa joten varmaan myös polttomoottorissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä käynnistys vaihe ottaa energiaa enemmän niin sähkömoottoreissa kuin loisteputkissa joten varmaan myös polttomoottorissa

        Väärin. Start-stopin käyttämä energia on niin vähäistä ettei se todellakaan kuluta enemmän. Eihän siinä olis mitään järkeä jos se kuluttaisi enemmän.


    • Anonyymi

      Minulla on autossani se toiminto mutta en käytä vaan poistan toiminnan. Kuluttaa starttimoottoria ja se bensan säästö ihan minimaalinen . JO OSTAESSANI SANOIN MYYJÄLLE ETTÄ IHAN TURHA TOIMINTO.

      • Anonyymi

        Polkuautoissa voi olla ihan hyödyllinenkin toiminto. Käynnistää moottorin automaattisesti uudelleen, kun kuski kämmää ja stumppaa koneen liikkeellelähtöä yritettäessä.

        Ja kyllä tällä pientä (tyyliin pari desiä per 100 km) säästöäkin saa, jos on säännöllisten ajoreittien varrella pari risteystä, missä seistään valoissa joku 3 minuuttia kerrallaan.

        Pitäisi vain käyttölogiikka olla niin päin, että systeemiä erikseen käsketään sammuttamaan. Oletuksena pyrkii sammuttamaan aina auton pysähtyessä... siis vaikka annettaessa tietä jalankulkijalle tai jouduttaessa pysähtymään pariksi sekunniksi liikenneympyrään ajettaessa.

        Näitä ongelmia siis yli 5000 asukkaan kaupungeissa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkuautoissa voi olla ihan hyödyllinenkin toiminto. Käynnistää moottorin automaattisesti uudelleen, kun kuski kämmää ja stumppaa koneen liikkeellelähtöä yritettäessä.

        Ja kyllä tällä pientä (tyyliin pari desiä per 100 km) säästöäkin saa, jos on säännöllisten ajoreittien varrella pari risteystä, missä seistään valoissa joku 3 minuuttia kerrallaan.

        Pitäisi vain käyttölogiikka olla niin päin, että systeemiä erikseen käsketään sammuttamaan. Oletuksena pyrkii sammuttamaan aina auton pysähtyessä... siis vaikka annettaessa tietä jalankulkijalle tai jouduttaessa pysähtymään pariksi sekunniksi liikenneympyrään ajettaessa.

        Näitä ongelmia siis yli 5000 asukkaan kaupungeissa....

        Voisi olla vaikka että sammuu vain jos laittaa vaihteen vapaalle/pysäköintiasentoon tai laittaa käsijarrun päälle kun auto ei liiku, käsijarrukäännöksessa ei kuulu sammua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkuautoissa voi olla ihan hyödyllinenkin toiminto. Käynnistää moottorin automaattisesti uudelleen, kun kuski kämmää ja stumppaa koneen liikkeellelähtöä yritettäessä.

        Ja kyllä tällä pientä (tyyliin pari desiä per 100 km) säästöäkin saa, jos on säännöllisten ajoreittien varrella pari risteystä, missä seistään valoissa joku 3 minuuttia kerrallaan.

        Pitäisi vain käyttölogiikka olla niin päin, että systeemiä erikseen käsketään sammuttamaan. Oletuksena pyrkii sammuttamaan aina auton pysähtyessä... siis vaikka annettaessa tietä jalankulkijalle tai jouduttaessa pysähtymään pariksi sekunniksi liikenneympyrään ajettaessa.

        Näitä ongelmia siis yli 5000 asukkaan kaupungeissa....

        Itsellä on työmatkan (n. 15 km) varrella yksi iso risteys, jossa joutuu ruuhka-aikana odottamaan helposti sen 2-3 minuuttia. Matkan keskikulutus nousee tuon tyhjäkäynnin aikana just tuon 2-3 desiä sataselle, eli periaatteessa jos tulee paljon liikennevaloissa seisomista niin hieman tuolla voi säästää.

        Siltikin tulee kyllä aika usein kytkettyä start-stop pois päältä, tosin manuaalivaihteisessa sen toimintaa on helpompi säädellä muutenkin, koska auto sammuu vain vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, eli jos odotat valoissa kytkin pohjassa niin auto pysyy käynnissä vaikka start-stoppia ei olisi kytketty pois päältä. Pieni etu start-stopissa tulee myös siitä että jos auton sattuu sammuttamaan liikkeellelähdössä niin se käynnistyy uudelleen ilman avaimeen koskemista kun vain painaa kytkimen pohjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on työmatkan (n. 15 km) varrella yksi iso risteys, jossa joutuu ruuhka-aikana odottamaan helposti sen 2-3 minuuttia. Matkan keskikulutus nousee tuon tyhjäkäynnin aikana just tuon 2-3 desiä sataselle, eli periaatteessa jos tulee paljon liikennevaloissa seisomista niin hieman tuolla voi säästää.

        Siltikin tulee kyllä aika usein kytkettyä start-stop pois päältä, tosin manuaalivaihteisessa sen toimintaa on helpompi säädellä muutenkin, koska auto sammuu vain vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, eli jos odotat valoissa kytkin pohjassa niin auto pysyy käynnissä vaikka start-stoppia ei olisi kytketty pois päältä. Pieni etu start-stopissa tulee myös siitä että jos auton sattuu sammuttamaan liikkeellelähdössä niin se käynnistyy uudelleen ilman avaimeen koskemista kun vain painaa kytkimen pohjaan.

        Ei ihan tyhmä systeemi sentään. Itse pidin entisessä autossa kytkimen lähes aina pohjassa risteyksissä ja ylämäessä usein luistatin, yli 20 vuotta vanha Nissan ja alkuperäinen kytkin kuin uusi. Paras ajamistani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihan tyhmä systeemi sentään. Itse pidin entisessä autossa kytkimen lähes aina pohjassa risteyksissä ja ylämäessä usein luistatin, yli 20 vuotta vanha Nissan ja alkuperäinen kytkin kuin uusi. Paras ajamistani.

        En tiedä onko kaikissa, mutta ainakin joissain nykyautoissa on myös mäkilähtöavustin. Turha pitää kytkinpoljinta pohjassa painelaakeria kuluttaen...


      • Anonyymi

        Sillä saadaan teoreettinen kulutus pienemmäksi ja se vaikuttaa veroihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi olla vaikka että sammuu vain jos laittaa vaihteen vapaalle/pysäköintiasentoon tai laittaa käsijarrun päälle kun auto ei liiku, käsijarrukäännöksessa ei kuulu sammua.

        Eihän kenelläkään ole enää keppivaihdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko kaikissa, mutta ainakin joissain nykyautoissa on myös mäkilähtöavustin. Turha pitää kytkinpoljinta pohjassa painelaakeria kuluttaen...

        Painelaakerit kestää helposti auton iän tai sitten on todella romu. Kaikissa ei kylläkään kestä luistattamista, mutta Nissanissa kesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kenelläkään ole enää keppivaihdetta.

        Synkronoitujahan ne kaikki ovat, vaihdekepillä vain vaihdetaan vaihdetta. Pakki tosin on synkroimaton eikä automaatissakaan kannata laittaa vauhdissa pakkia päälle. Automaatilla tapahtuu enemmän onnettomuuksia kun auto lähteekin eri suuntaan kuin tarkoittaa, kaasu ja jarru sekoittuu jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkuautoissa voi olla ihan hyödyllinenkin toiminto. Käynnistää moottorin automaattisesti uudelleen, kun kuski kämmää ja stumppaa koneen liikkeellelähtöä yritettäessä.

        Ja kyllä tällä pientä (tyyliin pari desiä per 100 km) säästöäkin saa, jos on säännöllisten ajoreittien varrella pari risteystä, missä seistään valoissa joku 3 minuuttia kerrallaan.

        Pitäisi vain käyttölogiikka olla niin päin, että systeemiä erikseen käsketään sammuttamaan. Oletuksena pyrkii sammuttamaan aina auton pysähtyessä... siis vaikka annettaessa tietä jalankulkijalle tai jouduttaessa pysähtymään pariksi sekunniksi liikenneympyrään ajettaessa.

        Näitä ongelmia siis yli 5000 asukkaan kaupungeissa....

        Mulla kävi kerran sillälailla, kun aloittelin harjoittelemaan sillä autolla. Ajoin ihan normaalisti parkkipaikalle ja laitoin vapaalle kytkin ylös, mutta hetkenpäästä unohdin koko moottorin sammumisen ja kun painoin kytkimen pohjaan samalla startaten, niin kuului aika ikävä ääni startimoottorin suunnalta, mutta onneksi mitään ei särkynyt, ainakin se toimii vielä normaalisti ja myönnän, että ei ollut auton vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi olla vaikka että sammuu vain jos laittaa vaihteen vapaalle/pysäköintiasentoon tai laittaa käsijarrun päälle kun auto ei liiku, käsijarrukäännöksessa ei kuulu sammua.

        Se on sellainen, että vapaalla pitää olla ja kytkin ylhäällä, muuten ei sammu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painelaakerit kestää helposti auton iän tai sitten on todella romu. Kaikissa ei kylläkään kestä luistattamista, mutta Nissanissa kesti.

        Nissanissa ilmeisesti Italialainen Valeon kytkin ? Mutta miksi ihmeessä pitää luistattaa kytkintä ? Painelaakerin kestäminen on kiinni ajosta ja ajotavasta. Ajat pätkäajoa, peruuttelet, käytät kytkintä 100 km 1000 kertaa, tai vastaavasti ajat 100 km ja käytät kytkintä kerran. Ja mikä on se auton ikä kilometreissä, mikä vuosissa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nissanissa ilmeisesti Italialainen Valeon kytkin ? Mutta miksi ihmeessä pitää luistattaa kytkintä ? Painelaakerin kestäminen on kiinni ajosta ja ajotavasta. Ajat pätkäajoa, peruuttelet, käytät kytkintä 100 km 1000 kertaa, tai vastaavasti ajat 100 km ja käytät kytkintä kerran. Ja mikä on se auton ikä kilometreissä, mikä vuosissa ?

        Meille kerrottiin jo ammattikoulussa ettei painelaakereita tarvitse vaihtaa normaalisti koskaan ja todella vähänhän ne joutuu rasitukselle verrattuna vaikkapa pyörän laakereihin, mitkä nekin kestää satojatuhansia kilometrejä. Yli 20 vuotta oli Nissanilla ikää ja n. 300 000km.

        Ruuhkassa tai liikennevalossa ylämäessä on kätevämpi pitää paikallaan kytkimellä jos on hyvä eikä täristä. Ei niitä ylämäkiä nyt niin tiheässä ole kaupunkialueella että tulisi lähellekään 1000/100 kilometrille, normaalireitillä keskustan läpi vain muutama eikä läheskään aina joka mäessä tarvitse pysähtyä. Muutama sadalle kilometrille ei ole mikään ongelma kytkinlevyllekään kun jaksoi pysyä paikallaan joutokäynnillä, levy kuluu lähinnä vain jos pitää paljon kierroksia samalla kun luistattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko kaikissa, mutta ainakin joissain nykyautoissa on myös mäkilähtöavustin. Turha pitää kytkinpoljinta pohjassa painelaakeria kuluttaen...

        Aika harvassa on henkilöautoissa, tulee mieleen vain Subaru. Ihan kätevä manuaalilla, automaatissa ei tarvitsekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synkronoitujahan ne kaikki ovat, vaihdekepillä vain vaihdetaan vaihdetta. Pakki tosin on synkroimaton eikä automaatissakaan kannata laittaa vauhdissa pakkia päälle. Automaatilla tapahtuu enemmän onnettomuuksia kun auto lähteekin eri suuntaan kuin tarkoittaa, kaasu ja jarru sekoittuu jne.

        ??? Miten niin automaatilla tapahtuu enemmän onnettomuulsia? Helpompihan sillä on ajaa, vaihteita ei tarvitse hämmentää ja polkimiakin on vain kaksi. Se turha kytkinpoljin puuttuu. Käytön oppii tavallinen ihminen minuutissa, jos on jo ajokortti, hieman kauemmin jos on kortiton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ??? Miten niin automaatilla tapahtuu enemmän onnettomuulsia? Helpompihan sillä on ajaa, vaihteita ei tarvitse hämmentää ja polkimiakin on vain kaksi. Se turha kytkinpoljin puuttuu. Käytön oppii tavallinen ihminen minuutissa, jos on jo ajokortti, hieman kauemmin jos on kortiton.

        Melkein aina ne on automaatteja kun auto lähtee väärään suuntaan, leveä jarrupoljin ja oikealla jalalla polkevatkin kaasua kun pitäisi painaa jarrua. Liukkaalla automaatin hallinta vaikeampaa, jää myös kiinni helpommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on työmatkan (n. 15 km) varrella yksi iso risteys, jossa joutuu ruuhka-aikana odottamaan helposti sen 2-3 minuuttia. Matkan keskikulutus nousee tuon tyhjäkäynnin aikana just tuon 2-3 desiä sataselle, eli periaatteessa jos tulee paljon liikennevaloissa seisomista niin hieman tuolla voi säästää.

        Siltikin tulee kyllä aika usein kytkettyä start-stop pois päältä, tosin manuaalivaihteisessa sen toimintaa on helpompi säädellä muutenkin, koska auto sammuu vain vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, eli jos odotat valoissa kytkin pohjassa niin auto pysyy käynnissä vaikka start-stoppia ei olisi kytketty pois päältä. Pieni etu start-stopissa tulee myös siitä että jos auton sattuu sammuttamaan liikkeellelähdössä niin se käynnistyy uudelleen ilman avaimeen koskemista kun vain painaa kytkimen pohjaan.

        Nyt ei kaikki täsmää. Jos auto käy tyhjäkäyntiä, niin kulutus on suunnilleen litran tunnissa. Kolmen minuutin tyhjäkäynti ei voi siis kuluttaa kolmea desiä sataa kilometriä kohden. Sitäpaitsi kulutus vaihtelee olosuhteista ja ajotavasta riippuen varmaan sen saman kolme desiä, joten välttämättä mitään säästöä ei sillä taalla synny. Saman säästön saa, jos keventää kaasujalkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei kaikki täsmää. Jos auto käy tyhjäkäyntiä, niin kulutus on suunnilleen litran tunnissa. Kolmen minuutin tyhjäkäynti ei voi siis kuluttaa kolmea desiä sataa kilometriä kohden. Sitäpaitsi kulutus vaihtelee olosuhteista ja ajotavasta riippuen varmaan sen saman kolme desiä, joten välttämättä mitään säästöä ei sillä taalla synny. Saman säästön saa, jos keventää kaasujalkaa.

        Jos keventää ja sammuttaa, mutta yhden 3 minuuttisen sammutuksen aikana säästyy korkeintaan 0,5 dl, aika paljon pitäisi olla pysähdyksiä ja pitkiä että tulisi merkittävää säästöä. Vuoden aikana tietysti hiukan enemmän ja jos saa alennusta veroissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvassa on henkilöautoissa, tulee mieleen vain Subaru. Ihan kätevä manuaalilla, automaatissa ei tarvitsekaan.

        golffissa olen tavannut, mäkilähtöavustimen. Tykkäsin kyllä. Lumipöppöröisessä mäissä, luistonesto esti ylösajon. Pois päältä ja mäkiylös, että pöllähti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt ei kaikki täsmää. Jos auto käy tyhjäkäyntiä, niin kulutus on suunnilleen litran tunnissa. Kolmen minuutin tyhjäkäynti ei voi siis kuluttaa kolmea desiä sataa kilometriä kohden. Sitäpaitsi kulutus vaihtelee olosuhteista ja ajotavasta riippuen varmaan sen saman kolme desiä, joten välttämättä mitään säästöä ei sillä taalla synny. Saman säästön saa, jos keventää kaasujalkaa.

        Päättelysi menee harhaan siinä että jokaista 15 km matkaa kohden tulee se 3 min tyhjäkäyntiä. Eli sadan kilometrin matkalla tyhjäkäyntiä tulee keskimäärin 100/15 x 3 min = 20 min. Jos tyhjäkäyntikulutus on litran tunnissa niin silloin tuo 20 min tyhjäkäynti sataa kilometriä kohden nostaa kulutusta 0,33 l.


    • Anonyymi

      Automaatttivaihteisto (momentinmuunninlaatikko) autossa tarpeellisuus jakaa mielipiteitä. Tosin omassa autossani järjestelmää pystyy "huijaamaan" painamalla jarrupoljinta kevyesti, jolloin moottori ei sammu vaikka auto on pysähtyneenä ja vaihde D. Tunnistaa siis myös jarrun paineen.

    • Anonyymi

      Suomessa täysin turha ominaisuus. Lisäähän akkukaupa ja startin korjauksia.

    • Anonyymi

      Eipä siitä juuri haittaa ole. Startti on suunniteltu kestämään sitä jatkuvaa käynnistelyä. Aika harvoin noissa on mitään vikaa edes tullut. Kyllä se vähän kulutusta vähentää, etenkin paperilla (Eli veroissa)

    • Anonyymi

      Onko kukaan laskenut montako litraa takavalot vie polttoainetta varmaan paljon kun ne on nykyään pimeinä

      • Anonyymi

        Saattaa ne litran viedä auton iän aikana, kolarit tuleekin paljon kalliimmaksi.


      • Anonyymi

        Auton huoltoja ei makseta bensalitroissa, mutta ainakin omassa halpis rellussa, jossa lähes kaikki valot on toteutettu hehkulampuilla/halogeenilampuilla, niin olen tyytyväinen sekä led päivävaloista, että pimeistä takavaloista, 4 vuoteen ei ole tarvinnut vaihtaa alkuperäisistä polttimoista ainoatakaan. Bonus on se jos litra bensaakin olisi säästynyt, mutta se on tässä merkityksetöntä.
        Start/stop systeemistä olen vähän kahden vaiheilla, onko se hyvä vai huono, mutta ainakin autoverossa ja vuosittaisessa käyttömaksussa säästää hieman, kun sillä kuitenkin normikulutusta saa pari desiä alemmas ja sen takia myös veroperuste hilautuu alemmas. Toivon vain, että kustannukset systeemistä ja sen mahdollisesta vikaantumisesta ei kostaudu sitten lähivuosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton huoltoja ei makseta bensalitroissa, mutta ainakin omassa halpis rellussa, jossa lähes kaikki valot on toteutettu hehkulampuilla/halogeenilampuilla, niin olen tyytyväinen sekä led päivävaloista, että pimeistä takavaloista, 4 vuoteen ei ole tarvinnut vaihtaa alkuperäisistä polttimoista ainoatakaan. Bonus on se jos litra bensaakin olisi säästynyt, mutta se on tässä merkityksetöntä.
        Start/stop systeemistä olen vähän kahden vaiheilla, onko se hyvä vai huono, mutta ainakin autoverossa ja vuosittaisessa käyttömaksussa säästää hieman, kun sillä kuitenkin normikulutusta saa pari desiä alemmas ja sen takia myös veroperuste hilautuu alemmas. Toivon vain, että kustannukset systeemistä ja sen mahdollisesta vikaantumisesta ei kostaudu sitten lähivuosina.

        Nissanissa tarvitsi vaihtaa hehkupolttimoita lähes 20 vuoden aikana vain kerran katsastukseen kun vilkut ei olleet tarpeeksi oransseja, tuskin 1. omistajakaan oli vaihtanut 100 000km aikana, itse ajoin n. 200 000km. Hanskakalokeron polttimo piti tosiaan vaihtaa myös kerran. Ainoat ledit oli lisäjarruvalossa ja nekin kaikki ehjiä, toisin kuin monissa paljon uudemmissa. H1 taisi mennä kerran pimeäksi ja kerran vaihdoin kun annoin käytetyt tutulle.

        Olin todella tyytyväinen ettei tarvinnut murehtia onko takavalot päällä, eikä tarvitse onneksi nykyisessäkään. Jos vaihtaisin pimeäperäiseen niin muuttaisin syttymään aina muiden valojen kanssa jos vaan kohtuullisen helppoa, teettäisin vaikka korjaamolla.


    • Anonyymi

      Voi v*ttu, voiko tällaista rakennetta oikeasti olla missään autossa, vai lieköhän joku manipuloitu / lavastettu insta-klikkikuva, starttimoottori vaihteistokotelon SISÄpuolella??!! Olisi todella v*ttumainen ja iso työ vaihtaa tuollainen:
      https://www.instagram.com/p/CZ0I0Yah4yE/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      122
      2593
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      226
      2242
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1593
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      179
      1435
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      56
      1320
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1086
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      67
      1076
    8. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      36
      1011
    9. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      962
    10. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      914
    Aihe