Ketä ei ole murretta

Anonyymi

Monesti kuulee sanottavan, että kuka sanan tilalla käytettynä ketä olisi murretta. Ei se ole vaan kielioppivirhe.

Murteeksi se sekoitetaan sen takia, että tuota puhevikaa esiintyy aika rajoitetuilla alueilla.

Murretta on se kun sanoja veännellään ja keännellään, mutta kuitenkin käytetään oikeaa, tilanteeseen sopivaa sanaa.

Ketä sanaa kuka sanan sijasta käyttävät ymmärtävät miltä se kuulostaa normaalin kielikorvan omaavasta seuraavien esimerkkien kautta. Seuraavat lauseet kuulostavat minun korvaan aivan yhtä järkevältä kuin esimerkiksi ”ketä hän on?”

Minne kaikkialla olet asunut?
Kuinka merkkinen autosi on?
Mihin sinulla on syntymäpäivä?
Milloin olet kotoisin?

22

770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ketä se kiinnostaa?!

      • Anonyymi

        Vai: kuka se kiinnostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai: kuka se kiinnostaa?

        Ketä, keitä, kuka, kutka, ketkä, kuta; sanarypäs selvittää lähtökohdan ko. sanan käytölle.

        Ketä sanaa on on käytetty kuta sanan tilalla, muotisanana ajan mallin mukaan.


      • Anonyymi

        Ketä se tarkoittaa?Kenestä on kysymys.Kenelle.Kuka sai kenkää töistä ketä pidetään syyllisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai: kuka se kiinnostaa?

        Kuka on niin kiinnostava. Kuka meni mihin. Ketä se koskee.


    • Anonyymi

      "Kekä"-sana on selvä kielioppivirhe.

      • Anonyymi

        Olisikohan kekä-sana on väännös kenkään/kenenkään sanasta?


      • Anonyymi

        Pienempi virhe se on kuin ” ketä”


    • Anonyymi

      Ärsyttääkö tämä teksti? Kuinka monta kielioppivirhettä löydät?

      Olen tällainen tavan eläkelläinen enkä enään muista asioita kovin hyvin ja välillä vedän herneet nenään. Elämä on juurikin siksi haastavaa ja joskus aika kylmäävääkin. Tänään olin kaupassa, enkä oikein muista mitä kävi. Tulin kotiin ja niinku totanoin huomasin kohtapian että lompakko oli hävinnyt. En tiedä ketä sen vei.

      Ei hyvää päivää sentään, loppuviimeksi siis niinku aikuisten oikeesti mistä näitä rosvoja sikiää, ehkä ne on jotain ulkolaisia rosvoja. No ei se mitään, lähden lepuuttamaan hermoja keväällä Lontooseen ja ehkä Thaimaaseenkin.

      • Pysäyttävä tarina, kuomaseni!


      • Anonyymi

        En tiedä KETKÄ sen vei !


    • Anonyymi

      Ketä sinulle sanoo ketä äänestää? Ei ketään, päätän itse ketä äänestän. Ketä itse äänestit ja ketä sinuun vaikutti?

      • Anonyymi

        KETKÄ SANOO mitä pitää äänestää kuka sanoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KETKÄ SANOO mitä pitää äänestää kuka sanoo

        Ketään mitään yhtään tyhjää. Ei ketään missään.


    • Anonyymi

      Minä olen aina luullut, että Ketä on jonkun jantterin nimi. Ihmetellyt, kun ei sitä kuitenkaan näy nimipäiväalmanakassa.

    • Anonyymi

      Voi pyhä Sylvi. Murre on kielen normaali ilmentymä. Ei murre ole mitään väännettyä yleiskietä vaan yleiskieli on murteiden pojalta muodostettu keinotekoinen kieli. Sana murre viitta kuin kieltä on olisi rikottu. Tämä täytyy ymmärtää suhteellisesti. Jokainen puhuu murretta, mutta sen huomaa vasta, kun joku puhuu eri murretta. Siis kyse ei ole yleiskielen murtamisesta.

    • Anonyymi

      Maahan muuttajilla on vaikeuksia kun he puhuvat omaa kieltään kodeissaan hidastaa oppia suomea.

      • Anonyymi

        Kallo pääkallo luu murteella kalloo onkin kala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallo pääkallo luu murteella kalloo onkin kala.

        Naarata merkitsee eri asiaa kuin Savon ei naurata ei naarata.


    • Anonyymi

      Ovat murretta kyllä, ketä käytetään Turun suunnalla, kekää eli kuka, mikä pienemmillä murrealueilla.

    • Anonyymi00021

      Ketä pelkää mustaa miestä? Kysymys ja vastaus samassa lauseessa.

    • Anonyymi00022

      Hyviä käypiä unohrettuja ronomiinejä oisi jos minkä verran: kuta, kutka, kussa, kuhun, kulle, kusta, kuista,, kullon, kuista

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe