Nuoren toivotonta löytää kesätöitä

Anonyymi

Pakko avautua, kun harmittaa lapsen puolesta. Hän on menossa syksyllä lukioon, ja toivoo löytävänsä kesätyön hankkiakseen välineitä opintoja varten (ei siis edes mihinkään turhuuteen). Olemme köyhä perhe, joten kesätyötulot olisivat hänelle tärkeitä. Teini on lähettänyt kymmeniä hakemuksia eri paikkoihin, vapaille markkinoille ja ns. Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluihin. Nyt noista tavallisista paikoista monet ovat jo ilmoittaneet, että ikää täytyy olla 16 v. työsuhteen alkaessa (syntymäpäivä on vasta syksyllä). Tutustu työelämään -paikkaa taas ei kuulemma voi saada kuin kerran elämässä (onko tosiaan näin, vai vedätetäänkö nuoria?. No, tytär oli tosiaan viime kesänä kaksi viikkoa TTT -jaksolla ja tienasi siitä 360 euroa... Jos olisin tiennyt, että se sulkee jatkossa kaikki ovet, olisin kieltänyt menemästä. Nyt oli pakko sanoa nuoremmalle lapselle, että älä hae, hae vasta myöhemmin. Kun tosiaan mihinkään ei sitten oteta seuraavina vuosina!

7

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Marjankeruu on mahdollista ja mansikkapellot avoimenaan jos se työ oikeasti kiinnostaa...

      Kun lopettaa ruikuttamisen niin alkaa oikeasti työn teko!

      • Anonyymi

        Jeesus sanoo:

        ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon.Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt.” Matteus 11:28-30


      • Anonyymi

        No mieluummin kerää vaikka täällä kotipaikkakunnalla pulloja ja tölkkejä. En lähettäisi 15-kesäistä lasta minnekään riistofarmille ulkomaalaisten (aikuisten) poimijoiden sekaan. Olen itse aikoinaan ollut kahdesti, ja kumpikin kokemus oli kaikin puolin kammottava. En ihmettele, etteivät suomalaiset halua enää mansikkapelloille. Ainakaan alaikäisiä sinne ei voi päästää.


    • Anonyymi

      Kyselkää niitä tutustu työelämään ja tienaa -työpaikkoja toiselta alalta kuin viime kesänä.

      Mulla on sellainen käsitys, että jos on ollut tututi-harjoiitelussa kaupan alalla niin se ei estä saamasta tututi-harjoittelupaikkaa toiselta alalta tai joskus jopa toiselta kaupan työnantajalta.

      • Anonyymi

        Näin olen itsekin asian ymmärtänyt, ja nuori onkin laittanut näitä TTT -hakuja useampaan paikkaan, Nyt hänelle kuitenkin tuli pari tylyhköä vastausta, että jos on kerran ollut, niin ei voi saada toista kertaa edes eri alalta tai työnantajalta. Viime vuonna muistaisin lukeneeni netistä, että harjoitteluun voisi päästä useampana vuonna, mutta nyt kun etsin sitä tekstiä netistä, niin en löydä... Olisivatko säännöt sitten muuttuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin olen itsekin asian ymmärtänyt, ja nuori onkin laittanut näitä TTT -hakuja useampaan paikkaan, Nyt hänelle kuitenkin tuli pari tylyhköä vastausta, että jos on kerran ollut, niin ei voi saada toista kertaa edes eri alalta tai työnantajalta. Viime vuonna muistaisin lukeneeni netistä, että harjoitteluun voisi päästä useampana vuonna, mutta nyt kun etsin sitä tekstiä netistä, niin en löydä... Olisivatko säännöt sitten muuttuneet?

        Kaupan liiton sivulta löytyy viime vuoden kaupan alan TTT-sopimus. kun vähän etsii. Jos uusi on jo olemassa, niin sekin löytynee ainakin PAMin sivuilta.


    • Anonyymi

      Naamioikaa hänet eläkeläiseksi. Eiköhän sitten ala palkkatyötä olla tarjolla eikä tiedä edes mistä valita kun koko ajan joku seniili omaa sukupolveaan suosiva rekry- kommari soittelee perään ja pyytää tienaamaan vähän lisätienestejä sen "pienen" eläkkeen kylkeen että pääsee köyhä eläkeläispolo tänäkin talvena thaikkuihin grillaamaan nahkaansa pakoon suomen talvea.

      Ei nuorten elämällä ja tulevaisuudella ole väliä. Me ei pääsetä
      nuoria työelämään koska heillä ei ole työkokemusta ja itse omalla toiminnallamme varmistamme ettei heille ikinä sitä työkokemusta kerrykään. Itse nostamme tien pystyyn nuorille ja sitten syytämme heitä siitä että heiltä puuttuu työkokemus. Tärkeintä on seniilien ikäloppujen hemmoteltujen sukupolvien hyvinvointi.

      Näin sanoo suomalainen työnantaja. Näin sanoo suomalainen rekryhenkilö.

      Tällä tavoin on syrjäytetty jo iso osa keski- ikäisistäkin työelämästä jo heti elämän alkumetreillä. Onnea matkaan vain teini- ikäiselle tyttärellesi, edessä on pitkä matka kohti syrjäytymistä, koko elämän kestävää köyhyyttä ja olematonta tulevaisuutta.

      Nyt sää voisitkin sitten ehdottaa hänelle että voisi kouluttautua lähihoitajaksi soster- alalla tarvitaan käsiä tekemään töitä ja ikäihmiset ovat huolissaan OMASTA vanhuudestaan. Että kuka pyyhkii oman pyllyn kun ei itte enää pysty. Mutta nekin kädet tulevan filippiineiltä, tai jostakin oikean väristen ihmisten maailmasta. Ehkä hyvä niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe