Norjassa aletaan siirtymään vetyautoihin

Anonyymi

60

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja silti vetyautoja ei myynneissä näy ollenkaan eikä niille ole mitään kysyntää. Tällaiset uutiset eivät paljon merkitse, jos mitään ei oikeissa automyynneissä näy. Norjassa on pari vetyasemaa, mutta vetyautojen myynnit ovat suunnilleen nolla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kuten uutisesta käy ilmi niin Norjassa aletaan nyt toden teolla panostamaan vetyasemaverkiston rakentamiseen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Jos valtamedia ja hallitus mainostaisi vetyautoja samalla tavalla kuin sähköautoja niin vetyautojen myynti kasvaisi merkittävästi. Sitä paitsi älä kommentoi tätä aihetta jos et kerta osaa edes translaattoria käyttää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos valtamedia ja hallitus mainostaisi vetyautoja samalla tavalla kuin sähköautoja niin vetyautojen myynti kasvaisi merkittävästi. Sitä paitsi älä kommentoi tätä aihetta jos et kerta osaa edes translaattoria käyttää.

        Miksi mainostaisi?

        Vetyautot ovat huomattavasti vähemmän energiatehokkaita kuin sähköautot joten ovat paremmin vertailukelpoisia hybrideihin tehokkuudessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten uutisesta käy ilmi niin Norjassa aletaan nyt toden teolla panostamaan vetyasemaverkiston rakentamiseen.

        Toden teolla on EU:ssakin panostettu. 230 miljoonan euron projektilla rakennettu 46 tankkausasemaa palvelemaan 500 900 ajoneuvoa. Näköjään kaupaksi saatiin ällistyttävät 500 vetyautoa!

        https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/

        Saksassa oli kansallisena tavoitteena 60 000 vetyautoa tämän vuoden lopussa. Projekti alkoi suurella rummutuksella 2019 ja sen vuoden aikana vetypommiautojen määrä kasvoi 400 -> 1000. Siihen tilastointi loppuikin... em. tavoitteen saavuttaminen kun olisi edellyttänyt yli 15 000 auton myyntiä vuodessa. Ilmeisesti myynti ei ole vuodesta 2019 kasvanut, vaan on käytännössä loppunut, jos vedyn puffaajien mukaan vetykäyttöisiä ajoneuvoja on koko EU:ssa 1400. Ja Saksassa näistä valtaosa, siellähän valtaosa tankkausasemistakin on.

        Sama USA:ssa. Siellä vedyn voittokulku on jatkunut jo 18 vuotta ja 125 miljoonan dollarin julkisella tuella maahan on saatu 12 000 vetypommiautoa, mikä on ruuhkauttanut 48 tankkauasemaa. Sen vuoksi syksyllä esitettiin 159 miljoonan dollarin lisätukea, jolla olisi rakennettu 111 uutta tankkausasemaa ja mahdollistettu autokannan kasvu 21 000 autoon.

        Kun otetaan huomiooon, että osa uusista asemista oli tarkoitettu raskaalle kalustolle, niin siellä on selvästi päätelty, että yksi 4 miljoonan dollarin hintainen vetypommiasema pystyy ruokkimaan vain 150 vetypommiautoa. Niin hidasta tankkaus on - täysin verrattavissa sähköautojen pikalataukseen.

        Vrt. Suomessa on yli 1500 henkilöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.

        Jos kaikki Suomen autot pitäisi korvata vetyleluilla, 1800 bensa-asemaa pitäisi korvata 18 000 vetypommiasemalla hintaa 5 miljoonaa kpl. Kokonaiskustannus 90 miljardia!

        Huom. se Saksan kunnianhimoinen tavoitekin oli vain 0,1 % autokannasta ja nykytodellisuus sitten lähempänä 0,001 % autokannasta. Näillä eväin maailma pelastuu?

        Onneksi saastuttava vety floppasi. Vety on valehdeltu päästöttömäksi, mutta todellisuudessa vetykäyttöinen auto saastuttaa jopa enemmän kuin tavallinen bensakäyttöinen auto. Biokaasu on selvästi ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja kaasuautot ovat myös reilusti halvempia, tankkausasemia on enemmän (Suomessa 70:0, Saksassa 880:90), polttoaine kolmanneksen halvempaa ja tankkausasemia rakentaa 10 yhden vetypommiaseman hinnalla.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toden teolla on EU:ssakin panostettu. 230 miljoonan euron projektilla rakennettu 46 tankkausasemaa palvelemaan 500 900 ajoneuvoa. Näköjään kaupaksi saatiin ällistyttävät 500 vetyautoa!

        https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/

        Saksassa oli kansallisena tavoitteena 60 000 vetyautoa tämän vuoden lopussa. Projekti alkoi suurella rummutuksella 2019 ja sen vuoden aikana vetypommiautojen määrä kasvoi 400 -> 1000. Siihen tilastointi loppuikin... em. tavoitteen saavuttaminen kun olisi edellyttänyt yli 15 000 auton myyntiä vuodessa. Ilmeisesti myynti ei ole vuodesta 2019 kasvanut, vaan on käytännössä loppunut, jos vedyn puffaajien mukaan vetykäyttöisiä ajoneuvoja on koko EU:ssa 1400. Ja Saksassa näistä valtaosa, siellähän valtaosa tankkausasemistakin on.

        Sama USA:ssa. Siellä vedyn voittokulku on jatkunut jo 18 vuotta ja 125 miljoonan dollarin julkisella tuella maahan on saatu 12 000 vetypommiautoa, mikä on ruuhkauttanut 48 tankkauasemaa. Sen vuoksi syksyllä esitettiin 159 miljoonan dollarin lisätukea, jolla olisi rakennettu 111 uutta tankkausasemaa ja mahdollistettu autokannan kasvu 21 000 autoon.

        Kun otetaan huomiooon, että osa uusista asemista oli tarkoitettu raskaalle kalustolle, niin siellä on selvästi päätelty, että yksi 4 miljoonan dollarin hintainen vetypommiasema pystyy ruokkimaan vain 150 vetypommiautoa. Niin hidasta tankkaus on - täysin verrattavissa sähköautojen pikalataukseen.

        Vrt. Suomessa on yli 1500 henkilöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.

        Jos kaikki Suomen autot pitäisi korvata vetyleluilla, 1800 bensa-asemaa pitäisi korvata 18 000 vetypommiasemalla hintaa 5 miljoonaa kpl. Kokonaiskustannus 90 miljardia!

        Huom. se Saksan kunnianhimoinen tavoitekin oli vain 0,1 % autokannasta ja nykytodellisuus sitten lähempänä 0,001 % autokannasta. Näillä eväin maailma pelastuu?

        Onneksi saastuttava vety floppasi. Vety on valehdeltu päästöttömäksi, mutta todellisuudessa vetykäyttöinen auto saastuttaa jopa enemmän kuin tavallinen bensakäyttöinen auto. Biokaasu on selvästi ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja kaasuautot ovat myös reilusti halvempia, tankkausasemia on enemmän (Suomessa 70:0, Saksassa 880:90), polttoaine kolmanneksen halvempaa ja tankkausasemia rakentaa 10 yhden vetypommiaseman hinnalla.

        Se juuri ihmetyttää, miksi kaasu ei menesty ja kaasuautovalikoima supistuu, vaikka kaasuasemat kattaa jo eteläisen Suomen ja 6-tien varren jo parikkalaan asti. Toki suurin osa Suomea on silti ilman kaasuautoilun mahdollisuutta.


    • Anonyymi

      VWskodat katoaa liikenteestä

      • Anonyymi

        Näin juuri. Ollisi niidenkin kannattanut investoida vetyyn.


    • Anonyymi

      Jahas minnekkähän nuo käytetyt sähköautot sitten joutuu.. Suomeenko

      • Anonyymi

        Tännehän ne varmasti rahdataan kun eivät enää Norjalaisille kelpaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on moni akkusähköauton ostanut huomannut ettei se ole oikea valinta ja luopunut siitä. Vetyauto on ehdottomasti se oikea tulevaisuuden ratkaisu.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka-kolmas-sahkoautolla-ajanut-vaihtoi-sahkosta-pois-useimmiten-bensiiniautoon/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f

        Varsinkin talvella akkusähköautoilu on niin hyytävää hommaa ettei sitä kyllä mielellään tee.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-sahkoautovertailu-pitkat-kalsarit-ja-nissan-leaf-ne-yhteen-sopii/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on moni akkusähköauton ostanut huomannut ettei se ole oikea valinta ja luopunut siitä. Vetyauto on ehdottomasti se oikea tulevaisuuden ratkaisu.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka-kolmas-sahkoautolla-ajanut-vaihtoi-sahkosta-pois-useimmiten-bensiiniautoon/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f

        Luitko itse artikkelia?

        Myös samalla tavalla kolmasosa bensa-autolla ajavista tulee ostamaan ei pelkästään bensalla toimivan auton seuraavaksi. Ottaen huomioon että bensiiniautoja on liikenteessä eniten, tarkoittaa se sähköautoilijoiden (ja hybridi-autoilijoiden) suurta nettokasvua.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Luitko itse artikkelia?

        Myös samalla tavalla kolmasosa bensa-autolla ajavista tulee ostamaan ei pelkästään bensalla toimivan auton seuraavaksi. Ottaen huomioon että bensiiniautoja on liikenteessä eniten, tarkoittaa se sähköautoilijoiden (ja hybridi-autoilijoiden) suurta nettokasvua.

        Vetyautoon moni haluaakin varmasti siirtyä.
        Se onkin järkevää jättää tuo turha akkusähköauto välivaihe pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautoon moni haluaakin varmasti siirtyä.
        Se onkin järkevää jättää tuo turha akkusähköauto välivaihe pois.

        Miksi juuri vetysähköautoon, kun se on jo periaatteessakin vähemmän energiatehokas (vedyntuotannon ja tiivistämisen vuoksi) kuin suoranainen sähköauto?

        Totta tosin että vetyauton tankkaus on nopeampaa, joten se saattaa kilpailla enemmän hybridi-autojen kanssa.


    • Anonyymi

      Norjassa akkusähköauton suosio onkin perustunut vain isoon rahalliseen hankintatukeen. Kuitenkin se on monessa suhteessa niin hankala ettei sitä alkuinnostuksen jälkeen jaksa.
      Autoilun ei tarvitse hankaloittaa elämää siksi vetyauto onkin järkevin vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Vetyauto on järkevä vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Sitä se tosiaan on 👍


    • Anonyymi

      Niin ne taitavat alkaa siirtymään.

    • Anonyymi

      Norjassa räjähti vetyasema, eikä siellä ole yhtään vetyasemaa.

    • Anonyymi

      Vetyauto on se ainut oikea.

    • Anonyymi

      Käytännössä kukaan ei halua ajaa kaasuautolla, on se kaasu sitten metaania tai vetyä.

      • Anonyymi

        Käytännössä ei kukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä ei kukaan.

        Saksassa oli jo 2015 reilut 90 000 kaasuautoa. Ihan tuoreita lukuja en automäärästä onnistunut löytämään, mutta tankkausasemia on nyt liki 900. Vrt. Vedyn tankkausasemia toiminnassa n. 90.

        Kaasuautoja on siellä ainakin 100 kertainen määrä ja tankkausasemia lähes 10 kertainen määrä vetyleluihin verrattuna. Eikä tilanne sen kummempi muuallakaan. Metaani on ollut Kaliforniassa käytössä jo 90-luvulta alkaen. Vetykin tehnyt maailmanvalloitustaan 18 vuotta ja edelleen siellä kontataan hitaan ja epäluotettavan tankkauksen kanssa. Vetyuskovaiset kerjäsivät 159 miljoonan dollarin lisärahoitusta, tavoitteenaan rakentaa lisää tankkausasemia niin, että autoja olisi vain 150 yhtä asemaa kohti (nyt 250). Vrt. Suomessa on 1500 hlöautoa yhtä bensa-asemaa kohti eikä tankkaukseen silti ole tuntien jonot, kuten Kaliforniassa. 1 vetypommiasema pystyy ruuhkautumatta tankkaamaan vain parikymmentä autoa päivässä! Että se siitä 3 min tankkauksesta...

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        Jonot tankkausasemille ovat tulleet tutuiksi myös Etelä-Koreassa. Ei ihme, että sielläkin on vetypommiautojen suosio hiipunut ja huihain on huhuttu lopettaneen polttokennojen tuotekehityksen. Julkisesti tätä ei vielä ole myönnetty. Varmasti siitä syystä, että moinen pysäyttäisi vetylelujen myynnin kuin seinään ja varastot jäisi käsiin.

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUKKBN1W936A

        Vetyuskovaisten mainossivuston mukaan EU:ssa nyt 500 vetykäyttöistä lelua ja 900 pakettiautoa. Ehkä. Kun nämä näitä tavoitteita, jotka hieman kutistuneet. 2019 Saksa uhosi, että siellä olisi 60 000 vetypommiautoa vuoden 2022 loppuun mennessä. Taitavat olla 98 % tavoitetta jäljessä.

        https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/

        Mutta rahaa on sentään poltettu 230 miljoonaa! Yli 100 000 € jokaista EU:ssa myytyä vetylelua kohti.


      • Anonyymi

        Suomessa rekisteröitiin viime vuonna n. 1000 kaasukäyttöistä henkilöautoa ja 1 vetypommiauto. Arvatenkin se ainokainen vetypommiauto on hankittu VTT:lle koekäyttöön, jonkin tutkimusprojektin rahoituksella. Vetyyn kun on jo 20 vuotta haaskattu miljoonia, mutta tulokset laihoja.

        Kaasukäyttöisiä henkilöautoja oli viime vuoden lopussa käytössä n. 14 000, pakettiautoja n. 1000 ja kun lasketaan vielä raskas kalusto päälle, niin kokonaismäärä liki 16 000 vs 2 vetypommilelua.

        Vetypommiautoja yritetty ottaa käyttöön Kaliforniassa jo 18 vuotta ja Suomessakin vuosikymmenen ajan. Yksi Suomessa tyrkytetyistä esittelyautoista on jo päätynyt museoon. Sinne koko toteutuskelvoton idea kuuluukin. 20 vuodessa on jo kehitetty fiksumpia ratkaisuja - mm. synteettiset polttoaineet, joiden teollista tuotantoa ollaan aloittamassa useammallakin paikkakunnalla. Saastuttava ja vaikeasti käsiteltävä vety is so last season.

        https://yle.fi/uutiset/3-12265099

        https://yle.fi/uutiset/3-12173614

        https://www.hs.fi/talous/art-2000008550094.html


    • Anonyymi

      Volkkari on onnistunut tekemään myös kaasupommiautoja, YouTubesta löytää videoita, missä Kolinawaageniin räjähtää tankatessa taivaan tuuliin.

    • Anonyymi

      Vetyauto on kyllä ehdottomasti paras ja järkevin vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Kyllä näin on.


    • Anonyymi

      Itä-Finnmarkissa vetyautoja on tarkoitus käyttää palveluautoina kotisairaanhoidossa ja muissa kuntien toiminnoissa.
      Koko Norjako siirtyy??

      • Anonyymi

        Jos luet Norjan lehdistöä niin huomaat että vetyautoihin ollaan menossa selkeästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos luet Norjan lehdistöä niin huomaat että vetyautoihin ollaan menossa selkeästi.

        Norjasta ei sitten enää saada edullista sähköä, kun se käytetään vedyn tekemiseen?


      • Anonyymi

        Jaa, aikooko nuo käydä Oslossa tankilla. Mahtaa tulla pitkät työpäivät...


    • Anonyymi

      eikö talojen lämmityksin voisi siirtää vedylle...olisi huomattavaa sähkön säästöä..
      pitäs olla ihan ite eu,ssa päättämässä asioista...suorastaan hullua laittaa kaikki energian kulutus sähkölle...nyt vaan suunitellaan pakkosaneersuksia taloille että sähköä säästyy,,,,

      • Anonyymi

        Tunnut terävältä ja kouluja käyneeltä kaverilta.


      • Anonyymi

        Vedyn käyttö asuntojen lämmityksessä on itse asiassa jo ollut tapetilla.

        "The Role of Hydrogen in Heating our Homes Must be Recognised – Beis Committee Report Reaction"

        “With the scale of the challenge laid out by the Committee, we can’t afford to gamble on one solution being the low carbon saviour, it’ll take multiple answers and a genuine energy mix.”

        - https://hydrogen-central.com/hydrogen-heating-homes-beis-committee-report/


    • Anonyymi

      Norjan vetytiekartassa ei ainakaan vielä vuonna 2050 näy mainintaa vedyn käytöstä henkilöautoissa, vaan laivoissa ja raskaassa liikenteessä.

    • Anonyymi

      Suuntaus on selkeästi vetyautoihin.

    • Anonyymi

      Pian norjalaiset voivatkin alkaa purkamaan vähälle käytölle jääneitä vetyasemia, kun niistä ei norjalaiset oikein jaksa innostua.

      • Anonyymi

        Ei Norjassa ole yhtään käytössä olevaa vetyasemaa sen räjähdyksen jälkeen. On helppo googlettaa vety ja Norja.


      • Anonyymi

        Vedyn kontekstissa tuntuu aina olevan "suunnitellaan" ja "aiotaan".

        Käytännön tuloksia sitten on paljon vähemmän.


    • Anonyymi

      Eivät norjalaiset ainakaan vuoden 2050 suunnitelmissaan mainitse vedyn käyttöä henkilöautoissa, vaan ainostaan laivoissa, raskaassa liikenteessä ja teollisuudessa. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, vaikka se on Norjan valtion virallinen kanta?

    • Anonyymi

      Hienoa Norja!!

    • Anonyymi

      Öljyä riittää joten ei muutaku prosessit käyntiin ja put put!😁😁

    • Anonyymi

      Huippua!

    • Anonyymi

      Hyvä Norja!!

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Todella ihanaa

    • Anonyymi

      Hyvä homma

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe