Norja on ollut akkusähköautojen luvattu maa johtuen akkusähköautojen isousta rahallisista ostotuista.
Nyt kuitenkin siellä on herätty todellisuuteen ja varsinkin työsuhdeautoissa ollaan pikkuhiljaa luopumassa akkusähköautoista ja siirtymässä vetyautoihin.
Perusteluna on akkusähköautojen vaivalloinen ja pitkä latausaika sekä sillä saatu lyhyt toimintamatka.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/distriktskommuner-satser-gront-_-vil-ga-fra-elbil-til-hydrogenbil-1.15839723
Norjassa aletaan siirtymään vetyautoihin
60
1032
Vastaukset
- Anonyymi
Ja silti vetyautoja ei myynneissä näy ollenkaan eikä niille ole mitään kysyntää. Tällaiset uutiset eivät paljon merkitse, jos mitään ei oikeissa automyynneissä näy. Norjassa on pari vetyasemaa, mutta vetyautojen myynnit ovat suunnilleen nolla.
- Anonyymi
Toyota Tammer-Autosta voisi jo kysellä.
https://www.toyotatammerauto.fi/yritys/ajankohtaista/tutustu-uuteen-toyota-miraihin.html - Anonyymi
Kuten uutisesta käy ilmi niin Norjassa aletaan nyt toden teolla panostamaan vetyasemaverkiston rakentamiseen.
- Anonyymi
Akkusähköauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.
Näin se asia vaan menee.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/574fabd9-8b40-45d7-b7e8-b56a17123bc7 - Anonyymi
Jos valtamedia ja hallitus mainostaisi vetyautoja samalla tavalla kuin sähköautoja niin vetyautojen myynti kasvaisi merkittävästi. Sitä paitsi älä kommentoi tätä aihetta jos et kerta osaa edes translaattoria käyttää.
Anonyymi kirjoitti:
Jos valtamedia ja hallitus mainostaisi vetyautoja samalla tavalla kuin sähköautoja niin vetyautojen myynti kasvaisi merkittävästi. Sitä paitsi älä kommentoi tätä aihetta jos et kerta osaa edes translaattoria käyttää.
Miksi mainostaisi?
Vetyautot ovat huomattavasti vähemmän energiatehokkaita kuin sähköautot joten ovat paremmin vertailukelpoisia hybrideihin tehokkuudessaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten uutisesta käy ilmi niin Norjassa aletaan nyt toden teolla panostamaan vetyasemaverkiston rakentamiseen.
Toden teolla on EU:ssakin panostettu. 230 miljoonan euron projektilla rakennettu 46 tankkausasemaa palvelemaan 500 900 ajoneuvoa. Näköjään kaupaksi saatiin ällistyttävät 500 vetyautoa!
https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/
Saksassa oli kansallisena tavoitteena 60 000 vetyautoa tämän vuoden lopussa. Projekti alkoi suurella rummutuksella 2019 ja sen vuoden aikana vetypommiautojen määrä kasvoi 400 -> 1000. Siihen tilastointi loppuikin... em. tavoitteen saavuttaminen kun olisi edellyttänyt yli 15 000 auton myyntiä vuodessa. Ilmeisesti myynti ei ole vuodesta 2019 kasvanut, vaan on käytännössä loppunut, jos vedyn puffaajien mukaan vetykäyttöisiä ajoneuvoja on koko EU:ssa 1400. Ja Saksassa näistä valtaosa, siellähän valtaosa tankkausasemistakin on.
Sama USA:ssa. Siellä vedyn voittokulku on jatkunut jo 18 vuotta ja 125 miljoonan dollarin julkisella tuella maahan on saatu 12 000 vetypommiautoa, mikä on ruuhkauttanut 48 tankkauasemaa. Sen vuoksi syksyllä esitettiin 159 miljoonan dollarin lisätukea, jolla olisi rakennettu 111 uutta tankkausasemaa ja mahdollistettu autokannan kasvu 21 000 autoon.
Kun otetaan huomiooon, että osa uusista asemista oli tarkoitettu raskaalle kalustolle, niin siellä on selvästi päätelty, että yksi 4 miljoonan dollarin hintainen vetypommiasema pystyy ruokkimaan vain 150 vetypommiautoa. Niin hidasta tankkaus on - täysin verrattavissa sähköautojen pikalataukseen.
Vrt. Suomessa on yli 1500 henkilöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.
Jos kaikki Suomen autot pitäisi korvata vetyleluilla, 1800 bensa-asemaa pitäisi korvata 18 000 vetypommiasemalla hintaa 5 miljoonaa kpl. Kokonaiskustannus 90 miljardia!
Huom. se Saksan kunnianhimoinen tavoitekin oli vain 0,1 % autokannasta ja nykytodellisuus sitten lähempänä 0,001 % autokannasta. Näillä eväin maailma pelastuu?
Onneksi saastuttava vety floppasi. Vety on valehdeltu päästöttömäksi, mutta todellisuudessa vetykäyttöinen auto saastuttaa jopa enemmän kuin tavallinen bensakäyttöinen auto. Biokaasu on selvästi ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja kaasuautot ovat myös reilusti halvempia, tankkausasemia on enemmän (Suomessa 70:0, Saksassa 880:90), polttoaine kolmanneksen halvempaa ja tankkausasemia rakentaa 10 yhden vetypommiaseman hinnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota Tammer-Autosta voisi jo kysellä.
https://www.toyotatammerauto.fi/yritys/ajankohtaista/tutustu-uuteen-toyota-miraihin.htmlKysy ihmeessä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyundai maahantuojalta voi kysellä myös vetyautoa.
https://www.hyundai.fi/mallisto/nexo/Kysy sieltäkin !
- Anonyymi
Norjassa investoidaan nyt vihreään vetyyn.
Akkuauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.
https://nelhydrogen.com/articles/green-hydrogen/hydrogen-as-the-future-of-norwegian-economy-and-sustainability/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toden teolla on EU:ssakin panostettu. 230 miljoonan euron projektilla rakennettu 46 tankkausasemaa palvelemaan 500 900 ajoneuvoa. Näköjään kaupaksi saatiin ällistyttävät 500 vetyautoa!
https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/
Saksassa oli kansallisena tavoitteena 60 000 vetyautoa tämän vuoden lopussa. Projekti alkoi suurella rummutuksella 2019 ja sen vuoden aikana vetypommiautojen määrä kasvoi 400 -> 1000. Siihen tilastointi loppuikin... em. tavoitteen saavuttaminen kun olisi edellyttänyt yli 15 000 auton myyntiä vuodessa. Ilmeisesti myynti ei ole vuodesta 2019 kasvanut, vaan on käytännössä loppunut, jos vedyn puffaajien mukaan vetykäyttöisiä ajoneuvoja on koko EU:ssa 1400. Ja Saksassa näistä valtaosa, siellähän valtaosa tankkausasemistakin on.
Sama USA:ssa. Siellä vedyn voittokulku on jatkunut jo 18 vuotta ja 125 miljoonan dollarin julkisella tuella maahan on saatu 12 000 vetypommiautoa, mikä on ruuhkauttanut 48 tankkauasemaa. Sen vuoksi syksyllä esitettiin 159 miljoonan dollarin lisätukea, jolla olisi rakennettu 111 uutta tankkausasemaa ja mahdollistettu autokannan kasvu 21 000 autoon.
Kun otetaan huomiooon, että osa uusista asemista oli tarkoitettu raskaalle kalustolle, niin siellä on selvästi päätelty, että yksi 4 miljoonan dollarin hintainen vetypommiasema pystyy ruokkimaan vain 150 vetypommiautoa. Niin hidasta tankkaus on - täysin verrattavissa sähköautojen pikalataukseen.
Vrt. Suomessa on yli 1500 henkilöautoa yhtä bensa-asemaa kohti.
Jos kaikki Suomen autot pitäisi korvata vetyleluilla, 1800 bensa-asemaa pitäisi korvata 18 000 vetypommiasemalla hintaa 5 miljoonaa kpl. Kokonaiskustannus 90 miljardia!
Huom. se Saksan kunnianhimoinen tavoitekin oli vain 0,1 % autokannasta ja nykytodellisuus sitten lähempänä 0,001 % autokannasta. Näillä eväin maailma pelastuu?
Onneksi saastuttava vety floppasi. Vety on valehdeltu päästöttömäksi, mutta todellisuudessa vetykäyttöinen auto saastuttaa jopa enemmän kuin tavallinen bensakäyttöinen auto. Biokaasu on selvästi ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja kaasuautot ovat myös reilusti halvempia, tankkausasemia on enemmän (Suomessa 70:0, Saksassa 880:90), polttoaine kolmanneksen halvempaa ja tankkausasemia rakentaa 10 yhden vetypommiaseman hinnalla.Se juuri ihmetyttää, miksi kaasu ei menesty ja kaasuautovalikoima supistuu, vaikka kaasuasemat kattaa jo eteläisen Suomen ja 6-tien varren jo parikkalaan asti. Toki suurin osa Suomea on silti ilman kaasuautoilun mahdollisuutta.
- Anonyymi
VWskodat katoaa liikenteestä
- Anonyymi
Näin juuri. Ollisi niidenkin kannattanut investoida vetyyn.
- Anonyymi
Jahas minnekkähän nuo käytetyt sähköautot sitten joutuu.. Suomeenko
- Anonyymi
Tännehän ne varmasti rahdataan kun eivät enää Norjalaisille kelpaa.
- Anonyymi
Suomessakin on moni akkusähköauton ostanut huomannut ettei se ole oikea valinta ja luopunut siitä. Vetyauto on ehdottomasti se oikea tulevaisuuden ratkaisu.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka-kolmas-sahkoautolla-ajanut-vaihtoi-sahkosta-pois-useimmiten-bensiiniautoon/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessakin on moni akkusähköauton ostanut huomannut ettei se ole oikea valinta ja luopunut siitä. Vetyauto on ehdottomasti se oikea tulevaisuuden ratkaisu.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka-kolmas-sahkoautolla-ajanut-vaihtoi-sahkosta-pois-useimmiten-bensiiniautoon/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03fVarsinkin talvella akkusähköautoilu on niin hyytävää hommaa ettei sitä kyllä mielellään tee.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-sahkoautovertailu-pitkat-kalsarit-ja-nissan-leaf-ne-yhteen-sopii/ Anonyymi kirjoitti:
Suomessakin on moni akkusähköauton ostanut huomannut ettei se ole oikea valinta ja luopunut siitä. Vetyauto on ehdottomasti se oikea tulevaisuuden ratkaisu.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joka-kolmas-sahkoautolla-ajanut-vaihtoi-sahkosta-pois-useimmiten-bensiiniautoon/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03fLuitko itse artikkelia?
Myös samalla tavalla kolmasosa bensa-autolla ajavista tulee ostamaan ei pelkästään bensalla toimivan auton seuraavaksi. Ottaen huomioon että bensiiniautoja on liikenteessä eniten, tarkoittaa se sähköautoilijoiden (ja hybridi-autoilijoiden) suurta nettokasvua.- Anonyymi
Oudoksuva kirjoitti:
Luitko itse artikkelia?
Myös samalla tavalla kolmasosa bensa-autolla ajavista tulee ostamaan ei pelkästään bensalla toimivan auton seuraavaksi. Ottaen huomioon että bensiiniautoja on liikenteessä eniten, tarkoittaa se sähköautoilijoiden (ja hybridi-autoilijoiden) suurta nettokasvua.Vetyautoon moni haluaakin varmasti siirtyä.
Se onkin järkevää jättää tuo turha akkusähköauto välivaihe pois. Anonyymi kirjoitti:
Vetyautoon moni haluaakin varmasti siirtyä.
Se onkin järkevää jättää tuo turha akkusähköauto välivaihe pois.Miksi juuri vetysähköautoon, kun se on jo periaatteessakin vähemmän energiatehokas (vedyntuotannon ja tiivistämisen vuoksi) kuin suoranainen sähköauto?
Totta tosin että vetyauton tankkaus on nopeampaa, joten se saattaa kilpailla enemmän hybridi-autojen kanssa.
- Anonyymi
Norjassa akkusähköauton suosio onkin perustunut vain isoon rahalliseen hankintatukeen. Kuitenkin se on monessa suhteessa niin hankala ettei sitä alkuinnostuksen jälkeen jaksa.
Autoilun ei tarvitse hankaloittaa elämää siksi vetyauto onkin järkevin vaihtoehto. - Anonyymi
Vetyauto on järkevä vaihtoehto.
- Anonyymi
Sitä se tosiaan on 👍
- Anonyymi
Niin ne taitavat alkaa siirtymään.
- Anonyymi
Norjassa räjähti vetyasema, eikä siellä ole yhtään vetyasemaa.
- Anonyymi
Vetyauto on se ainut oikea.
- Anonyymi
Käytännössä kukaan ei halua ajaa kaasuautolla, on se kaasu sitten metaania tai vetyä.
- Anonyymi
Käytännössä ei kukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä ei kukaan.
Saksassa oli jo 2015 reilut 90 000 kaasuautoa. Ihan tuoreita lukuja en automäärästä onnistunut löytämään, mutta tankkausasemia on nyt liki 900. Vrt. Vedyn tankkausasemia toiminnassa n. 90.
Kaasuautoja on siellä ainakin 100 kertainen määrä ja tankkausasemia lähes 10 kertainen määrä vetyleluihin verrattuna. Eikä tilanne sen kummempi muuallakaan. Metaani on ollut Kaliforniassa käytössä jo 90-luvulta alkaen. Vetykin tehnyt maailmanvalloitustaan 18 vuotta ja edelleen siellä kontataan hitaan ja epäluotettavan tankkauksen kanssa. Vetyuskovaiset kerjäsivät 159 miljoonan dollarin lisärahoitusta, tavoitteenaan rakentaa lisää tankkausasemia niin, että autoja olisi vain 150 yhtä asemaa kohti (nyt 250). Vrt. Suomessa on 1500 hlöautoa yhtä bensa-asemaa kohti eikä tankkaukseen silti ole tuntien jonot, kuten Kaliforniassa. 1 vetypommiasema pystyy ruuhkautumatta tankkaamaan vain parikymmentä autoa päivässä! Että se siitä 3 min tankkauksesta...
https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
Jonot tankkausasemille ovat tulleet tutuiksi myös Etelä-Koreassa. Ei ihme, että sielläkin on vetypommiautojen suosio hiipunut ja huihain on huhuttu lopettaneen polttokennojen tuotekehityksen. Julkisesti tätä ei vielä ole myönnetty. Varmasti siitä syystä, että moinen pysäyttäisi vetylelujen myynnin kuin seinään ja varastot jäisi käsiin.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUKKBN1W936A
Vetyuskovaisten mainossivuston mukaan EU:ssa nyt 500 vetykäyttöistä lelua ja 900 pakettiautoa. Ehkä. Kun nämä näitä tavoitteita, jotka hieman kutistuneet. 2019 Saksa uhosi, että siellä olisi 60 000 vetypommiautoa vuoden 2022 loppuun mennessä. Taitavat olla 98 % tavoitetta jäljessä.
https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/
Mutta rahaa on sentään poltettu 230 miljoonaa! Yli 100 000 € jokaista EU:ssa myytyä vetylelua kohti. - Anonyymi
Suomessa rekisteröitiin viime vuonna n. 1000 kaasukäyttöistä henkilöautoa ja 1 vetypommiauto. Arvatenkin se ainokainen vetypommiauto on hankittu VTT:lle koekäyttöön, jonkin tutkimusprojektin rahoituksella. Vetyyn kun on jo 20 vuotta haaskattu miljoonia, mutta tulokset laihoja.
Kaasukäyttöisiä henkilöautoja oli viime vuoden lopussa käytössä n. 14 000, pakettiautoja n. 1000 ja kun lasketaan vielä raskas kalusto päälle, niin kokonaismäärä liki 16 000 vs 2 vetypommilelua.
Vetypommiautoja yritetty ottaa käyttöön Kaliforniassa jo 18 vuotta ja Suomessakin vuosikymmenen ajan. Yksi Suomessa tyrkytetyistä esittelyautoista on jo päätynyt museoon. Sinne koko toteutuskelvoton idea kuuluukin. 20 vuodessa on jo kehitetty fiksumpia ratkaisuja - mm. synteettiset polttoaineet, joiden teollista tuotantoa ollaan aloittamassa useammallakin paikkakunnalla. Saastuttava ja vaikeasti käsiteltävä vety is so last season.
https://yle.fi/uutiset/3-12265099
https://yle.fi/uutiset/3-12173614
https://www.hs.fi/talous/art-2000008550094.html
- Anonyymi
Volkkari on onnistunut tekemään myös kaasupommiautoja, YouTubesta löytää videoita, missä Kolinawaageniin räjähtää tankatessa taivaan tuuliin.
- Anonyymi
Vetypommiasemat osaavat rähjätää ihan itsekseen
https://insideevs.com/news/354223/hydrogen-fueling-station-explodes/
Kuten myös vedyn tuotantolaitokset
https://www.hydrogenfuelnews.com/massive-explosion-at-us-hydrogen-fuel-cell-plant-damages-60-homes/8539672/
https://www.cnet.com/roadshow/news/hydrogen-fuel-cell-car-california-explosion/
Etelä-Koreassa on järjestetty räjähdysherkkien vetypommiasemien rakentamista vastustavia mielenosoituksia
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetypommiasemat osaavat rähjätää ihan itsekseen
https://insideevs.com/news/354223/hydrogen-fueling-station-explodes/
Kuten myös vedyn tuotantolaitokset
https://www.hydrogenfuelnews.com/massive-explosion-at-us-hydrogen-fuel-cell-plant-damages-60-homes/8539672/
https://www.cnet.com/roadshow/news/hydrogen-fuel-cell-car-california-explosion/
Etelä-Koreassa on järjestetty räjähdysherkkien vetypommiasemien rakentamista vastustavia mielenosoituksia
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936AEdellisessä vetykiimassa n. 15 vuotta sitten moneen suurkaupunkiin hankittiin vetybusseja. Ne kokeilut eivät varsinaisesti ollet menestys on on unohdettu jo. Nyt uudet märkäkorvat julistaa vedyn tulemista, vaikka tekniikka ja ongelmat ovat ihan samat kuin liki 20 vuotta sitten. Pienintäkään kehitystä ei ole nähty.
https://www.hydrogenfuelnews.com/hydrogen-bus-catches-fire-in-london-forcing-fleet-out-of-service/851044/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisessä vetykiimassa n. 15 vuotta sitten moneen suurkaupunkiin hankittiin vetybusseja. Ne kokeilut eivät varsinaisesti ollet menestys on on unohdettu jo. Nyt uudet märkäkorvat julistaa vedyn tulemista, vaikka tekniikka ja ongelmat ovat ihan samat kuin liki 20 vuotta sitten. Pienintäkään kehitystä ei ole nähty.
https://www.hydrogenfuelnews.com/hydrogen-bus-catches-fire-in-london-forcing-fleet-out-of-service/851044/Ensisykslien luonnollisia ongelmia.
Joissain kaupungeissa mm. EU:ssa on saatu taloudellista apua vetybussien hankintaan, mutta ei käyttöön ja siksi niistä ja / tai lisätilauksista on luovuttu odottaen, että vedyn tankkaus tulisi tulevaisuduessa about 2030 kohtuulliselle tasolle, mutta itse konseptia ei ole lopullisesti kuopattu, sillä siihen on oltu tyytyväisiä.
- Anonyymi
Vetyauto on kyllä ehdottomasti paras ja järkevin vaihtoehto.
- Anonyymi
Kyllä näin on.
- Anonyymi
Itä-Finnmarkissa vetyautoja on tarkoitus käyttää palveluautoina kotisairaanhoidossa ja muissa kuntien toiminnoissa.
Koko Norjako siirtyy??- Anonyymi
Jos luet Norjan lehdistöä niin huomaat että vetyautoihin ollaan menossa selkeästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos luet Norjan lehdistöä niin huomaat että vetyautoihin ollaan menossa selkeästi.
Norjasta ei sitten enää saada edullista sähköä, kun se käytetään vedyn tekemiseen?
- Anonyymi
Jaa, aikooko nuo käydä Oslossa tankilla. Mahtaa tulla pitkät työpäivät...
- Anonyymi
eikö talojen lämmityksin voisi siirtää vedylle...olisi huomattavaa sähkön säästöä..
pitäs olla ihan ite eu,ssa päättämässä asioista...suorastaan hullua laittaa kaikki energian kulutus sähkölle...nyt vaan suunitellaan pakkosaneersuksia taloille että sähköä säästyy,,,,- Anonyymi
Tunnut terävältä ja kouluja käyneeltä kaverilta.
- Anonyymi
Vedyn käyttö asuntojen lämmityksessä on itse asiassa jo ollut tapetilla.
"The Role of Hydrogen in Heating our Homes Must be Recognised – Beis Committee Report Reaction"
“With the scale of the challenge laid out by the Committee, we can’t afford to gamble on one solution being the low carbon saviour, it’ll take multiple answers and a genuine energy mix.”
- https://hydrogen-central.com/hydrogen-heating-homes-beis-committee-report/
- Anonyymi
Norjan vetytiekartassa ei ainakaan vielä vuonna 2050 näy mainintaa vedyn käytöstä henkilöautoissa, vaan laivoissa ja raskaassa liikenteessä.
- Anonyymi
Suuntaus on selkeästi vetyautoihin.
- Anonyymi
Pian norjalaiset voivatkin alkaa purkamaan vähälle käytölle jääneitä vetyasemia, kun niistä ei norjalaiset oikein jaksa innostua.
- Anonyymi
Ei Norjassa ole yhtään käytössä olevaa vetyasemaa sen räjähdyksen jälkeen. On helppo googlettaa vety ja Norja.
- Anonyymi
Vedyn kontekstissa tuntuu aina olevan "suunnitellaan" ja "aiotaan".
Käytännön tuloksia sitten on paljon vähemmän.
- Anonyymi
Eivät norjalaiset ainakaan vuoden 2050 suunnitelmissaan mainitse vedyn käyttöä henkilöautoissa, vaan ainostaan laivoissa, raskaassa liikenteessä ja teollisuudessa. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, vaikka se on Norjan valtion virallinen kanta?
- Anonyymi
Hienoa Norja!!
- Anonyymi
Öljyä riittää joten ei muutaku prosessit käyntiin ja put put!😁😁
- Anonyymi
Huippua!
- Anonyymi
Hyvä Norja!!
- Anonyymi
Patterilelut on hirveää saastuttamista. Viisi vuotta, ja romuttamoon!
https://uutisankka.com/tv/norjalainen-tv-sarja-paljastaa-taman-takia-uudenkarheat-sahkoautot-joutuvat-romuttamolle-jarkyttava-ymparistoshokki/ - Anonyymi
Älä anna huijarin huijata hankkimaan vetyautoa. Venäjä hyötyy eniten jos vetytalous lyö läpi ja saa valtavasti maakaasua myytyä vedyn valmistukseen pitäen sotakoneiston käynnissä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17481578/sinua-huijataan-ostamaan-vetyauto- - Anonyymi
Todella ihanaa
- Anonyymi
Hyvä homma
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219