Sianliha, porsaan kyljykset, kaupassa on hintaa paljon verrattuna mitä sikojen kasvattaja saa.

Anonyymi

Ihmettelen porsaan kyljyksien ja fileiden hintoja kaupassa. Maksaa paljon verrattuna mitä sen eläimen kasvattaja kuluineen ja töineen saa kilosta.

Tuokin todistaa sen että lihatalo ja kauppa vie todella suuren osan. Ovat välikäsiä turhaan.

Esimerkiksi voin maksaa porsaan kasvattajalle heti PUOLET enemmän kilosta mitä hän saa lihatalolta ja minun ruokalasku putoaa yli puolella.


Suomessa on rakennettu turhaan tämä välikäsien ketju joka on lihan tuottajan ja sen käyttäjän välissä. Tämä on haitallista ja kehitys on pois noista ja ruuan ostaminen suoraan tiloilta ja usean tilan omalta lihojen käsittely ja myyntipisteeltä. Tähän se tulee menemään.

Tilat saavat paljon enemmän rahaa kun heidän sikojen määränpään on omassa käsissä.

7

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen ostanut noista ns. maatilamyymälöista possua ym. Ovat kyllä hinnat niin tapissa, ettei niitä useinkaan saata ostaa.

    • Anonyymi

      "Ihmettelen porsaan kyljyksien ja fileiden hintoja kaupassa. Maksaa paljon verrattuna mitä sen eläimen kasvattaja kuluineen ja töineen saa kilosta.

      Tuokin todistaa sen että lihatalo ja kauppa vie todella suuren osan. Ovat välikäsiä turhaan.

      Esimerkiksi voin maksaa porsaan kasvattajalle heti PUOLET enemmän kilosta mitä hän saa lihatalolta ja minun ruokalasku putoaa yli puolella.

      Suomessa on rakennettu turhaan tämä välikäsien ketju joka on lihan tuottajan ja sen käyttäjän välissä. Tämä on haitallista ja kehitys on pois noista ja ruuan ostaminen suoraan tiloilta ja usean tilan omalta lihojen käsittely ja myyntipisteeltä. Tähän se tulee menemään.

      Tilat saavat paljon enemmän rahaa kun heidän sikojen määränpään on omassa käsissä."

      No kerro toki, että mistä minä ne lihat haen! Ja Helsingistä 100 km etäsisyys, ei metriäkään enemmän!

    • Anonyymi

      MInkä helvetin takia tukijullien pitäisi saada tuotteistaan yhtään mitään kun saavat miljardeja tukiaisina. Tukijullit saa keskimäärin 200 000€ erilaisia tukiaisia/tila/vuosi, eivät maksa itse edes omia eläkkeitään vaikka jäävät eläkkeelle lähes poikkeuksetta reilusti alle 60v, muiden pitäisi jaksaa pian 70v.

      Ei niiden joka vuosi tarvitse uusia koneita ostaa ja kaiken voivat vähentää verotuksessa, myös polttoaineet minkä hinnannousun varjolla yrittävät päästä nyt kiinteistöveroistakin, vaikka polttoaineet ostettu kun oli halvempaa ja kulutuskin kasvaa vasta keväällä, kaikilla ei ollenkaan.

      Kepulit, mtk ja tukijullit ovat kaikkein röyhkeimpiä ja ahneimpia. Metsääkin keskimäärin 125 ha/tila eikä puunmyyntiä lasketa tuloksi vaikka on aivan samaa tuloa kuin kaikki muukin tilalla.

      • Anonyymi

        Osta oma maatila ja aloita tukien saaminen ja palataan asiaan sitten kun olet pitänyt tilaa vuoden verran.


    • Anonyymi

      "Ihmettelen porsaan kyljyksien ja fileiden hintoja kaupassa. Maksaa paljon verrattuna mitä sen eläimen kasvattaja kuluineen ja töineen saa kilosta."

      Eri ruhonosien hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan, kuten kaikessa muussakin liiketoiminnassa. Tuottaja saa rahan koko ruhosta, josta vain pieni osa on "filettä ja kyljystä". Ruhon painosta merkittävä osa on hyvin halpaa raaka-ainetta, elimiä, nahkaa ja luita. Se, että sika tai nauta saadaan tilalta pakettiin kaupan hyllylle, pitää sisällään hyvin moninaisia työvaiheita ja kustannuksia.

      Jos tiloilla olisi mahdollisuus hoitaa nämä työvaiheet ja kustannukset niin, että ne pystyisivät myymään lihatuotteet kannattavasti ja edullisemmin kuin kaupat, niistä olisi tullut kauan sitten tuottamisen lisäksi myös myyjiä. Sen sijaan tilat, jotka myyvät myös lihatuotteita, myyvät niitä kaupan hintoihin tai kalliimmalla.

      "Esimerkiksi voin maksaa porsaan kasvattajalle heti PUOLET enemmän kilosta mitä hän saa lihatalolta ja minun ruokalasku putoaa yli puolella."

      Tämä tarkoittaisi sitä, että veisit koko eläimen kotiisi, teurastaisit, leikkaisit ja pakkaisit sen.

      "kehitys on pois noista ja ruuan ostaminen suoraan tiloilta ja usean tilan omalta lihojen käsittely ja myyntipisteeltä. Tähän se tulee menemään."

      Ei tule menemään. Tiloilla ei ole mitään mahdollisuutta harrastaa lihanjalostusta siinä määrin kuin teoriasi edellyttäisi, eivätkä ihmiset hae lihojaan jostain tiloilta sen enempää kuin he eivät hae tiloilta maitoa tai jauhojakaan.

      Siinäpä sitä olisi kauppareissua kerrakseen, jos kaikki elintarvikkeet olisi haettava tuottajilta. Kaupungeista on kymmeniä tai satoja kilometrejä tiloille. Siinäpä sitten ajelet vähintään viidelle eri tilalle hakemaan kurkut, tomaatit, lihat, maidot, jauhot, voit ja kaikki muut elintarvikkeet. Koska ihan samahan se on muissakin elintarvikkeissa - tuottajalle maksetaan vain osa siitä mitä tuote maksaa kaupassa.

      Polttoainettahan tuossa toki hupenee niin että maksat ruuastasi, sen lisäksi että maksat siitä tiloilla jo muutenkin enemmän, polttoainekustannuksissa reippaasti enemmän kuin nykyään.

      • Anonyymi

        E-Euroopassa on paljon tiloja mitkä jalostaa itse raaka-aineen makkaraksi, juustoksi, viiniksi, jonkin verran Suomessakin, myyvät tilalta, torilla ja kauppoihin. Itsestään selvää ettei pelkällä raaka-aineella saa yhtä paljon, mutta täällä kuvittelee kaikkein halvimman raaka-aineen viljan viljelijätkin että heidän pitäisi pärjätä 3kk työllä koko vuosi. Jättitukien takia pärjäisivätkin elleivät tuhlaisi kaikkea, puuta voi myydä investointeihin eikä tuhlata niitäkin kerskakulutukseen ja vaatia sitten vaan lisää tukiaisia.


    • Anonyymi

      ihmettelempä vaan että oletko tosissasi? vai leikkiä laskemassa täällä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1416
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1042
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      757
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe