Puutarhajyrsimiä kuntoon

Anonyymi

ja siemenperunat itämään! Nyt on sen aika.

Kaikki kynnelle kykenevät ja maatilkkua hallinnoivat siis.

Muistakaa siivota myös maakellari satoa ja ensi talvea varten.

33

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mahdatko olla koskaan perunoita istuttanut?
      Ei siemenperunoita vielä tähän aikaan vuodesta oteta itämään, vaan vappuna on otettu siemenperunat itämään.
      Olen ollut perunoita istuttamassa ja nostamassa.
      Tosin onhan uutisoitu, että perunavarastot riittävät enää vajaa pari kuukautta, että siinä mielessä siemenperunoiden otto jo nyt on perusteltua, mutta ne siemenperunat täysyisi säilyttää viileässä ja pimeässä, kasvaa muuten liian pitkät idut.

• Anonyymi

Kyllä ne on jo paljon ennen vappua oltava istutuskunnossa sekä maat että siemenet.

• Anonyymi

Kaupasta ostetut perunatkin pukkaavat ituja tähän aikaan vuodesta sen verran paljon jotta pitää siirtää jääkaapista eteiseen potkittaviksi. Niitä olen jemmannut maahan aikaisempinakin vuosina ja hyviä perunoita on tullut. Että semmottia asioita näistä perunan idättämisistä.

Kyllä perunaa tulee kun saavat viettää ensin kolmenkuukauden talvipaaston ennen iduttamista.

• Anonyymi

Kohta tulee taas se persuhörhö, joka inisee vihervassareista joka ketjussa, julistamaan että olet kasvissyöjä ja vihaat lihansyöjiä. :D

• Mulla on vain hyvin pieni piha. Enpä tiedä meinasinko perunaa laittaa, veisi liikaa tilaa. Muutaman neliön nurmikon voisi kyllä jyrsiä, mutta vaatisi jyrsimen lainausta.😉 Joskus on jyrsin ollut, muttei enää.

Mansikkaa, yrttejä, pari hedelmäpuista ja viinirypäle löytyy. Joko chilin tai tomaatin ajattelin istuttaa minikasvihuoneeseen. Puutarhaa on toisiaan pieni, runsasti kukkiva, vähän villi, luova ja kerroksellinen. Kun yksi kukka lopettaa, toinen paljastuu alta. Geometriset kuviot ja suorat rivit ei kuulu asiaan. Itseni näköinen puutarha, sanoisin. ☺️

Kun lumi sulaa, alkaa lempiharrastus. Myös hyvää matalatehoista arkiliikuntaa. 😉 Varsinkin mullan ja katteiden roidaus. Puutarhani odottaa heräämistä kevääseen. Nyt on puolen metrin hangen alla piilossa.

• Anonyymi

Vai semmosta puutarhan hoitoa.
        Saatko viinirypäleen menestymään ilman kasvihuonetta avomaalla, jossain eteläseinustalla vai?
        Onko tullut oikein satoa?

Mulla on ns. peräjyrsin ja sen kunnostus työn alla. Keväällä möyhimään ja potut sekä porkkanat maahan, niin on ensi talveksikin syötävää naapurimaan hulluista riippumatta.

• Anonyymi kirjoitti:

Vai semmosta puutarhan hoitoa.
        Saatko viinirypäleen menestymään ilman kasvihuonetta avomaalla, jossain eteläseinustalla vai?
        Onko tullut oikein satoa?

Mulla on ns. peräjyrsin ja sen kunnostus työn alla. Keväällä möyhimään ja potut sekä porkkanat maahan, niin on ensi talveksikin syötävää naapurimaan hulluista riippumatta.

Viinirypäleitä tuli suojaisella eteläseinustalla noin kymmenkunta terttua. Toisin olivat pitkään aika kirpakoita, vaikka olivat jo punaviinin värisiä. Ja olivat paljon pienempiä kuin kaupan rypäleet.

Odotin kypsymistä, mutta linnut söivät nuo odottaessa. Sato siis meni parempiin suihin. 😆 Olivat nuo ainakin kivan näköisiä.

• Anonyymi

Meidän pihalla kasvaa kesällä perunaa, porkkanaa, sipulia, mansikoita ja salaattia.

• Anonyymi

Lapsena perunaa on kasvatettu viljelypalstalla, sitten myöhemmin siirtolapuutarhoissa Helsingissä ja Espoossa.

Ai juu, ja kerran myös laitoin huvikseni tohon pihalle multiin jääkaapissa itäneet potut. Maalta muuttanut naapuri naureskeli, että ei varmasti tule mitään, mutta niinpä vaan tuli pari kattilallista uusia pottuja. Ha.

T: palstan hallitseva perunamestari

• Anonyymi

Ha. Itelles rouva wuppis, jäät vähintään kakkoseksi. Kahdella kattilallisella ei ensi talvea pärjätä.
        Kyllä mulla tuo maa on tuottanut jotain 100-150 litraa pottuja joka vuosi kun olen sen pystyyn pykännyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ha. Itelles rouva wuppis, jäät vähintään kakkoseksi. Kahdella kattilallisella ei ensi talvea pärjätä.
        Kyllä mulla tuo maa on tuottanut jotain 100-150 litraa pottuja joka vuosi kun olen sen pystyyn pykännyt.

Jaa, mutta ttteli pysyy silti täällä.

Ei meidän mestareiden tarvitse itse käsiämme liata. 😌

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa, mutta ttteli pysyy silti täällä.

Ei meidän mestareiden tarvitse itse käsiämme liata. 😌

Siis titteli.

• Anonyymi

Meillä oli lapsena kasvimaa. Aina piti kesät olla kitkemässä. Iso pelto ja iso mansikkamaa. Ja kellari täynnä aina talvet .Kasvimaa ois kiva sekä mansikkamaa. Pihamaata kyllä riittää. Ei vaan jaksa hoitaa mitään ylimääräistä niinkuin kasvimaa. Laatikkoissa yrittänyt viljellä. Mutta ei oikein onnistu. Vähän ehkä liian höttöä ja rikasta maata. Perunoita tekisi kyllä mieli kokeilla joku vuosi .

• Anonyymi

Mansikkamaa laitettiin viime keväänä uusiksi, ja nyt elvytetään pottu- ja porkkanamaaperinne. Ehkä jopa sipuleita ja nauriitakin laitan. Kovat ajat vaatii kovat keinot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mansikkamaa laitettiin viime keväänä uusiksi, ja nyt elvytetään pottu- ja porkkanamaaperinne. Ehkä jopa sipuleita ja nauriitakin laitan. Kovat ajat vaatii kovat keinot.

No ne on melkein aina kahden ihmisen hommia. Karsimaan ja mansikkamaan perustaminen. Ja jos toista ei kiinnosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ne on melkein aina kahden ihmisen hommia. Karsimaan ja mansikkamaan perustaminen. Ja jos toista ei kiinnosta.

Kasvimaan *

• Anonyymi

Pitäs olla maakellari, jossa säilyvät talven yli ja pitkälle kevääseen.
        Meillä oli maalla aikoinaan kellari täynnä perunaa, porkkanaa ja vihanneksia.
        Keväällä jäi aina monta perunalaatikollista perunaa syömättä ja naapuri otti syömättä jääneet perunat.
        Yksi perunalaatikko painoi 30-40kg ja niitä tuli yleesä 15-20 kpl.
        Perunamaan ja kasvimaan kitkemisessä meni suurin osa kesästä ja oli myös kasvihuone, jossa oli tomaatteja ämpärissä.
        Perunamaa oli yleensä 20-30m pitkä ja penkkejä 10-14kpl.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keväällä jäi aina monta perunalaatikollista perunaa syömättä ja naapuri otti syömättä jääneet perunat.
        Perunamaan ja kasvimaan kitkemisessä meni suurin osa kesästä ja oli myös kasvihuone, jossa oli tomaatteja ämpärissä.

Meillä oli vanhempien luona talon alla kellari tai onhan se vieläkin. Sitten oli myös kasvihuone jossa oli tomaatteja, kurkkuja ja yms. Olihan se idyllistä mutta myös työlästä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä löytyy maakellari. Missä sitä muuten täällä maalla säilyttelisi koko talven juurekset?

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä löytyy maakellari. Missä sitä muuten täällä maalla säilyttelisi koko talven juurekset?

Kylmähuoneessa? Mummoni osti lapsuuskotinsa, jossa me kaupunkilaiskakarat sitten vietettiin kesät. Siellä oli semmonen kylmähuone ruokia varten, sähköä ei ollut, ja vesikin kannettiin kaivosta.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Kylmähuoneessa? Mummoni osti lapsuuskotinsa, jossa me kaupunkilaiskakarat sitten vietettiin kesät. Siellä oli semmonen kylmähuone ruokia varten, sähköä ei ollut, ja vesikin kannettiin kaivosta.

Oli minunkin mummolassa joku ruokakomero/kylmähuone ajalta ennen jääkaappia, muttei siellä kyllä oikeasti kylmä ollut. Ehkä vähän viileämpi kuin muissa sisätiloissa. Ei siellä juurekset kyllä kovin kauan säily. Pihalla oli maakellari ja siellä ne isommat pottumäärät aina pidettiin. Ruokakomerossa oli vain muutaman päivän tarpeet.

Semmosia oikeita kylmähuoneita, jotka vaati freonia ja sähköä, rakennettiin joskus 60- ja 70-luvuilla esikaupunkialueiden omakotitaloihin. Tontit oli pieniä, niin maakellaria ei rakennettu, mutta iso kotivara mm. perunaa haluttiin pitää. Pikkupihalla oli pikku juuresmaa ja kotivara sitten tuohon kylmähuoneeseen. Niin ja vanhemmissa kerrostaloissakin noita on. Nykyään on vaan muutettu lämpimiksi varastoiksi ja kylmäaineet sekä kompurat poistettu.

Mullahan on asumuksena edelleen tällainen 1800-luvun lopun hirsitalo isoine tontteineen ja maakellareineen. Kyllä sinne pottua mahtuu. Ja alkaa olla jyrsinkin kohta iskussa :)

Terveisin vanha tuttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin siinä sitä toista tarvitaan? En minä kyllä kauheasti ole tarvinnut.
        Joskus tuntuu, että parempi kun ei ole edessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli minunkin mummolassa joku ruokakomero/kylmähuone ajalta ennen jääkaappia, muttei siellä kyllä oikeasti kylmä ollut. Ehkä vähän viileämpi kuin muissa sisätiloissa. Ei siellä juurekset kyllä kovin kauan säily. Pihalla oli maakellari ja siellä ne isommat pottumäärät aina pidettiin. Ruokakomerossa oli vain muutaman päivän tarpeet.

Semmosia oikeita kylmähuoneita, jotka vaati freonia ja sähköä, rakennettiin joskus 60- ja 70-luvuilla esikaupunkialueiden omakotitaloihin. Tontit oli pieniä, niin maakellaria ei rakennettu, mutta iso kotivara mm. perunaa haluttiin pitää. Pikkupihalla oli pikku juuresmaa ja kotivara sitten tuohon kylmähuoneeseen. Niin ja vanhemmissa kerrostaloissakin noita on. Nykyään on vaan muutettu lämpimiksi varastoiksi ja kylmäaineet sekä kompurat poistettu.

Mullahan on asumuksena edelleen tällainen 1800-luvun lopun hirsitalo isoine tontteineen ja maakellareineen. Kyllä sinne pottua mahtuu. Ja alkaa olla jyrsinkin kohta iskussa :)

Terveisin vanha tuttu.

No sitähän mä just mietin, että kun siellä ei ollut kuin se viileä ruokakomero, että miten säilyi ruoka koko pitkän talven? Kun se kuitenkin siis oli mun mummon lapsuudenkoti.

Aikamoinen kontrasti 1900-luvun alusta tähän päivään, kun kauppahyllyt notkuvat ruuasta ja yhdestä tuotteesta löytyy kymmeniä variaatioita. Sitten jotkut ulisee, jos ei kouluissa jaeta joka päivä liharuokaa..

W.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sitähän mä just mietin, että kun siellä ei ollut kuin se viileä ruokakomero, että miten säilyi ruoka koko pitkän talven? Kun se kuitenkin siis oli mun mummon lapsuudenkoti.

Aikamoinen kontrasti 1900-luvun alusta tähän päivään, kun kauppahyllyt notkuvat ruuasta ja yhdestä tuotteesta löytyy kymmeniä variaatioita. Sitten jotkut ulisee, jos ei kouluissa jaeta joka päivä liharuokaa..

W.

Vai olikohan siellä lattiassa luukku kellariin? Nyt kun oikein mietin, niin ihan kuin muistaisin lattiassa semmoisen vetorenkaan..🤔
        Sittemmin vain otettu pois käytöstä, turhana.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin siinä sitä toista tarvitaan? En minä kyllä kauheasti ole tarvinnut.
        Joskus tuntuu, että parempi kun ei ole edessä.

En minä jaksaisi yksin jollakin lapiolla maata kääntää. Pitäisi olla pelit ja vehkeet .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vai olikohan siellä lattiassa luukku kellariin? Nyt kun oikein mietin, niin ihan kuin muistaisin lattiassa semmoisen vetorenkaan..🤔
        Sittemmin vain otettu pois käytöstä, turhana.

Minun molemmissa mummuloissa oli myös tuollaiset talon alla olevat kellarit joihin mentiin pirtin lattiassa olevista luukuista. Se oli sitä sen ajan teknologiaa ja maakylmää. Ja pohjois-karjalan mummolassa oli lisäksi vielä se maakellari pihalla.

Nykyajan ihminen kun joutuisi säilyttämään ruokansa tönkkösuolaamalla, kuivaamalla ja maakellarissa hiiriltä suojaten, niin kuinkahan moni kuolisi nälkään.

Yt.
        T.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä jaksaisi yksin jollakin lapiolla maata kääntää. Pitäisi olla pelit ja vehkeet .

Harrastuksissa yksi oleellinen osa on pelit ja vehkeet sekä niiden rassaaminen. Kyllä naisiakin puutarhajyrsimen sarvissa näkee.

Yt.
        T.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harrastuksissa yksi oleellinen osa on pelit ja vehkeet sekä niiden rassaaminen. Kyllä naisiakin puutarhajyrsimen sarvissa näkee.

Yt.
        T.

Varmasti näkee. Ei vaan niin paljon kiinnosta. Kuitenkin muutakin pihamaan hoitoa ja lasten.

• Anonyymi

Kaupunki vuokraa kerhomaita kaupunkilaisille ja myös siirtolapuutarhassa voi viljellä, jos sellaisen omistaa.
      Alko vaan vituttamaan, kun meillä oli joskus sellainen kerhomaa, niin siellä kun viljelit, kitkit rikkaruohot ja tiet kaiken kovan työn, niin syksyllä hävisi vihanneksia ja juureksia pellolta.
      Kaupunkilaiset kävivät varastamassa siellä viljelevien satoa, RÖYHKEÄÄÄ.
      Ei siellä kukaan jaksa valvoa syksyllä joka päivä ja yöllä, kun varkaat käyvät keräämässä kerhomaan satoa.
      Muutkin siellä valittivat, että varkaita käy.
      Syrjäisemmässä paikassa sijaitseva siirtolapuutarha on parempi, sinne eivät varkaat viitsi kävellä.

• Anonyymi

Sirtolapuutarhat on aidattuja alueita, ei sinne kuka tahansa pääse kälppimään.

• Anonyymi

Kannattaako enää itse viljellä kun kaupastakin saa perunoita valmiiksi pusseissa?

• Anonyymi

No ei varmasti kannata, jollei tykkää harrastaa.
        Mutta entäs sitten, kun ja jos tulee joskus se päivä että kaupan hylly perunapussien(kin) kohdalta on tyhjä?

Yt.
        T.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      174
      4978
    2. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4949
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4380
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      118
      2713
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2237
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2154
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1826
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1821
    Aihe