Suomalainen äiti ja lapsi vihamielinen yhteiskunta

Anonyymi

Siinä missä muualla annetaan äidin toipua synnytyksestä niin Suomessa äidit laitettiin töihin heti!
Mitä vaativampi ja ankarampi kohtelu äidille sitä parempi!

26

580

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikka Neuvola ja synnytyksen hoitava henkilökunta olisi ok niin yleinen suhtautuminen äitiyteen on kipeä!
      Äiti on voimahahmo lapsellisten silmissä, joka kestää sekä fyysiset ja henkiset rasitukset!

    • Anonyymi

      Muutin viikon jälkeen synnytyksestä!

      • Anonyymi

        Asenne oli, että kellään ei tullut mieleen edes että saattaisin olla fyysisesti heikommassa kunnossa.


    • Anonyymi

      Luin artikkelin HS jossa muualta tullut äiti kehuu Suomalaisten äitien sisukkuutta!

      • Anonyymi

        Tuo juuri se oikea huomio. Suomalaiset äidit kestävät, kestävät ja kestävät.
        Olisiko sodan jälkeen jäänyt tämä rooli päälle?
        Joku sairaalloinen vaatimus äideille.


    • Anonyymi

      Se on sdp politiikkaa. Se oli jo 80-90 luvulla tärkeää sosialisteille että lapset viedään hoitoon ja äiti töihin. Sairas aatemaailma noilla sosialisteilla. Kaikki vaan kelajonoon, oli töissä tai ei. Sitten tutkivat suurennuslasilla palkkatietosi ja miettivät että miten käytät rahasi ja kuinka paljon. Ihan sairasta porukkaa.

      • Anonyymi

        Mitä pahaa nyt siinä on, että jokainen elättää itse itsensä, jos kerran on työpaikka miksi se pitää antaa pois, ja odottaa , että joku toinen, joko puoliso tai yhteiskunta elättää.


      • Anonyymi

        En ymmärrä ajattelutapaasi? Eli sinun mielestä naisten pitäisi saada olla kotona lasten kanssa, mutta heidän pitäisi saada tukia joka suunnasta ja vielä ilman että kukaan tarkistaa tuleeko rahaa myös muualta?

        Kuka tahansa saa halutessaan jäädä kotiin vaikka loppuelämäksi lasten kanssa, mutta ei se saa olla yhteiskunnan ja työssä käyvien ongelma heitä elättää. Ja jos joku minun maksamillani verorahoilla lorvii vuositolkulla kotona, niin kyllä todellakin haluan että katsotaan tarkkaan mihin ne tuki rahat käytetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ymmärrä ajattelutapaasi? Eli sinun mielestä naisten pitäisi saada olla kotona lasten kanssa, mutta heidän pitäisi saada tukia joka suunnasta ja vielä ilman että kukaan tarkistaa tuleeko rahaa myös muualta?

        Kuka tahansa saa halutessaan jäädä kotiin vaikka loppuelämäksi lasten kanssa, mutta ei se saa olla yhteiskunnan ja työssä käyvien ongelma heitä elättää. Ja jos joku minun maksamillani verorahoilla lorvii vuositolkulla kotona, niin kyllä todellakin haluan että katsotaan tarkkaan mihin ne tuki rahat käytetään.

        Miksi sinusta äidin pitäisi tehdä töitä jo synnärillä ollesssaan? Heti minuutin jälkeemkö synnytkysestä äidin pitäisi nousta töihin?? AI KAUHEEE....

        Ole onnellinen että olet suomalainen ja saat olla 3 v lasten kanssa kotona.

        Tiedätkö minä olin 4 lapsen kanssa viimeisen lapsen mennessä kouluun, sitten lähdin ja olin vaan 4 tuntia päivässä. SUOSITTELEN JA OLISI HYVÄ KUN NIIN OLISI PAKKO!

        Olin koti äiti enkä kadu pätkääkään.

        SINÄ: Ja jos joku minun maksamillani verorahoilla lorvii vuositolkulla kotona, niin kyllä todellakin haluan että katsotaan tarkkaan mihin ne tuki rahat käytetään.

        Miten tuon viimeisen lauseesi tarkastelet miten se toteutuu??? Tuskin syynäät, suuret on puheet mutta sun teot olemattomat. Et mitenkään pysty siihen, eikä kukaan siitä piittaa. Niin tehdään ja on tehty vuosikaudet.

        Olisi kiva tietää, miten olet toteuttanut uhkailusi?Heheeee.....


    • Anonyymi

      No enpä itse kyllä olisi tarvinut sen kummempaa kuukauden toipumista. Vaikka lapsi syntyi hätäsektiolla, niin olin ihan tolpillani ja täysin toimintakykyinen toisesta päivästä lähtien. Ekan päivän makoilin vauvan kanssa sängyssä, sairaalan täysihoidossa.

      • Anonyymi

        Minä menin kahden viikon päästä synnytyksestä töihin, ei ollut varaa olla poissa töistä , kun olin yksinyrittäjä, tälläista oli -70 vuvun lopulla, äitini otti lapsemme hoitoon, oli juuri päässyt eläkkeelle.
        No, ainoaksi lapsi jäi en halunnut enempää, kun tuo yrittäjyys ja lapset ei vieläkään oikeen toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä menin kahden viikon päästä synnytyksestä töihin, ei ollut varaa olla poissa töistä , kun olin yksinyrittäjä, tälläista oli -70 vuvun lopulla, äitini otti lapsemme hoitoon, oli juuri päässyt eläkkeelle.
        No, ainoaksi lapsi jäi en halunnut enempää, kun tuo yrittäjyys ja lapset ei vieläkään oikeen toimi.

        Varmasti ollut noin aiempina vuosikymmeninä. Omalla kohdallani kyse oli kuitenkin siitä, että en minä edes kokenut sen enempää lepoatarpeelliseksi. Jos sanon raatorehellisesti niin ajatus jostain kuukauden lapsivuodeajasta kuulostaa ihan HIRVEÄLTÄ. Oikeastaan alistavalta, ei tukevalta käytännöltä. En mä ollut sairas tai mitenkään muutenkaan kykenemätön hoitamaan arjen rutiineja.


      • Anonyymi

        Töihin sitte vaan ja vauva hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti ollut noin aiempina vuosikymmeninä. Omalla kohdallani kyse oli kuitenkin siitä, että en minä edes kokenut sen enempää lepoatarpeelliseksi. Jos sanon raatorehellisesti niin ajatus jostain kuukauden lapsivuodeajasta kuulostaa ihan HIRVEÄLTÄ. Oikeastaan alistavalta, ei tukevalta käytännöltä. En mä ollut sairas tai mitenkään muutenkaan kykenemätön hoitamaan arjen rutiineja.

        Tuo on kovin yksilöllistä, jos on liikkuva hyväkuntoinen nuorehko ihminen niin leikkauksista selvii paljon nopeemmin, kun lihava, rapakuntoinen, vanhempi ja tupakoiva ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kovin yksilöllistä, jos on liikkuva hyväkuntoinen nuorehko ihminen niin leikkauksista selvii paljon nopeemmin, kun lihava, rapakuntoinen, vanhempi ja tupakoiva ihminen.

        No harvemmin kai kovin vanhat Suomessa lapsia saa. Itse olin ensisynnyttäjäksi vanha, enkä mä itseäni mitenkään erityisen hyväkuntoisena pidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Töihin sitte vaan ja vauva hoitoon.

        No kuule en mennyt. Olin ihan omakustanteisesti yksinhuoltajana "kotirouvana", kun teki mieli. Vituttaako?

        Vauva sinällään on jo kohta eskarissa, että sinällään myöhästä enää patistella viemään vauvaa hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No harvemmin kai kovin vanhat Suomessa lapsia saa. Itse olin ensisynnyttäjäksi vanha, enkä mä itseäni mitenkään erityisen hyväkuntoisena pidä.

        Ensisynnyttäjien ikä on noussut suurin osa on yli 30 v ja lisääntynyt on myös 40 v synnyttäjät, myös aika monet kolmikymppiset ovat läskejä ja rapakuntoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensisynnyttäjien ikä on noussut suurin osa on yli 30 v ja lisääntynyt on myös 40 v synnyttäjät, myös aika monet kolmikymppiset ovat läskejä ja rapakuntoisia.

        Jep ja reilusti yli kolmekymppinen olin itsekin. Vaan siis itse en tosiaan olisi kaivannut yhtään sen pidempiä palautumisaikoja. Mulle riitti se yksi vuorokausi vuodelepoa ja sitäkään en olisi varsinaisesti itse kaivannut. Pysyin sängyssä, kun sanottiin, että parempi kun pysyisit. Ajatuskin jostain kuukauden lapsivuodeajasta on minulle ihan naurettava. Johan siinä ajassa toimintakyky ehtii heiketä.


    • Anonyymi

      Ei niitä mitään laitettu, mutta on pakko mennä töihin, jos meinaa työpaikkansa pitää, ja ei yhden palkalla yksinkertaisesti tule kunnolla toimeen, ja onhan se eläkeläisenä saada jonkinmoinen eläkekin, jos elää sinne asti.
      Eikä toisen siivellä ole kiva elää.

    • Anonyymi

      Minut tikattiin repeämistä. En istunut kuukauteen. Jouduin käymään fyssarillakin. Arvaatteko teinkö uutta?

    • Anonyymi

      Ja mitähän tarkoittaa heti? Esim jenkeissä ei tunneta mitään äitiyslomia niinkuin meillä, ja siellä naiset todellakin menevät heti synnytyksen jälkeen töihin koska muuten ei ole töitä minne palata. Suomessahan äitiysloma on monta kuukautta, jonka päälle on mahdollista vielä ottaa hoitovapaata, ja töistä ei näiden vuoksi saa irtisanoa. Ystäväni on viimeisten 5 vuoden aikana tehnyt 2 lasta, ja töissä on tässä välissä ollut alta vuoden, eikä ole töihin vielä seuraavaan vuoteen palaamassa. Kyllä hänellä silti tuo sama työpaikka on odottamassa kun hoitovapaaltaan palaa.

      • Anonyymi

        Jenkeissä naiset ovat myös kotirouvina miehen elätettävinä, mutta ,jos meillä on sellaisella alalla , joka menee ja muuttuu koko ajan ,niin ei kyllä parane olla pois montaa vuotta, voi olla vaikeuksia ,ainakin kantsii seurata alaansa ja kurssittaa itseään, ettei putoa kelkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkeissä naiset ovat myös kotirouvina miehen elätettävinä, mutta ,jos meillä on sellaisella alalla , joka menee ja muuttuu koko ajan ,niin ei kyllä parane olla pois montaa vuotta, voi olla vaikeuksia ,ainakin kantsii seurata alaansa ja kurssittaa itseään, ettei putoa kelkasta.

        "Jenkeissä naiset ovat myös kotirouvina miehen elätettävinä, mutta ,jos meillä on sellaisella alalla , joka menee ja muuttuu koko ajan ,niin ei kyllä parane olla pois montaa vuotta, voi olla vaikeuksia ,ainakin kantsii seurata alaansa ja kurssittaa itseään, ettei putoa kelkasta"

        Tämä on tietenkin totta! Tietyillä aloilla on ilman muuta seurattava muutoksia ja opiskeltava lisää että pysyy menossa mukana jos haluaa edelleen olla tuottava ja tehokas työntekijä myös äitiysvapailta palatessa. Mutta itse koen että ne naiset jotka tekee sellaisella alalla töitä, ovat usein niitä jotka jo omasta tahdostaankin palaa töihin äitiysloman jälkeen ilman hoitovapaata.

        Kotirouvaksi saa varmasti suomessakin jäädä jos haluaa, ja jos mies on valmis ja pystyvä elättämään. Mutta en näe mitään oikeutta siinä että jäädään kotiin ja vain oletetaan että yhteiskunnan pitää elättää.

        Ja jos ongelmana on se ettei lasta haluta laittaa liian aikaisin hoitoon, niin kannattaa muistaa että ei se ole ainoastaan äidin oikeus/velvollisuus jäädä kotiin lapsen kanssa. Hoitovapaat ja myös vanhempainvapaan voi jakaa miehen kanssa.


    • Anonyymi

      Hyvin monissa noista maistahan tuo lapsivuodeaika liittyy itseasiassa "puhtaussäädöksiin" ei niinkään äidin hyvinvointiin. Koko jutun alkuperäinen pointti on ollut jälkivuoto ja se, että "vuotava" nainen on likainen. Ei sellanen saa muille ruokaa laittaa tai olla edes heidän kanssaan tekemisissä. Että se siitä ihanasta huolenpidosta.

    • Anonyymi

      Minulla on tuttu Yhdysvalloissa ja hän on kotirouva ja hän on arvostettu.

    • Anonyymi

      Se oli ennen, kun elettiin maatalousyhteiskunnassa, äiti heti muutaman tunnin päästä synnytyksestä pellolle ja navettaan
      Nykyisin Suomessa paras äitiyspalvelu, on neuvolat, hyvät synnytyssairaalat ja parhaat gynegolokit , ja äitiyslomakin sopivan pitkä ja kunnalliset päivähoitopaikat.
      Toista se on jo Keski-Euroopassa , tai Etelä-Euroopassa, Jenkeissä jo synnyttäminenkin maksaa maltaita, jos haluaa kunnon sairaalaan synnyttämään, pitää olla hyvät vakuutukset kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe