Ollakko vai eikö olla

Anonyymi

Heissulivei! Yksi asia mietittänyt minua jonkin aikaa: ollakko vaiko eikö olla vai ollakko sittekkin??
nopeita vastauksia
Ps reissuun lähtö olisi

8

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos hyvin käy niin mulla on edessä ainakin parhaimmillaan vielä 30 vuotta.

      Eli kyllä minä kannatan että olla ainakin se aika.

      Olla!

    • Anonyymi

      Olla.

      Koska, jos menee tilaan 'ei- olla' niin se taitaa olla aika lopullista.

    • Anonyymi

      Ei missään tapauksessa! Sinä tiedät itsekin sen, että se on väärin.
      Kahtalainen mitta on Jumalalle kauhistus.

    • Anonyymi

      Ollakko, ullakko vai aallokko?
      Kas, siinä kolme pulmaa.

    • Anonyymi

      Pitäisi miettiä, mitä tarkoitat "olemisella". Ei-oleminen on selvä asia, mutta kaikki muu onkin sitten vaikeasti sanoitettavissa filosofisesti.

      "Oleminen" itsessään ei nimittäin ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Ajattelepa vaikka pöydän olemista. Se on sinulle ehkä alusta, jolle voit laskea tavaroita. Pöydällä on siis käyttöarvoa alustana. Tämä on kätevää, eli voidaan puhua pragmaattisesta näkemyksestä "olemiseen" [*pragmatistinen filosofia*].

      Mutta ilmeisesti tarkoitat muunlaista olemista; kenties jotakin sellaista kuin "oma" olemisesi täällä muiden joukossa ja elämäsi askareissa. Silloin et voi puhua enää kätevästä alustasta kuin pöydän kohdalla teit, vaikka onhan kehosi toki kätevä siinä mielessä, että se kantaa "itsesi". Sinun olemisesi on siis juuri sinun itsesi omaa olemista (*eksistentiaalinen filosofia*].

      Jos tässä viimeksi mainitussa itsen olemisen kysymyksen asettelussa tarkastelet "olemista", joudut huomaamaan nopeasti, että se on jo olemassa, vaikka et ole sitä edes miettinyt olevan olemassa. Olet jo "heitettynä" olemiseesi, eikä tätä välttämättömyyttä voi väistää millään tavalla. Sen vuoksi kysymyksesi: "ollako vaiko eikö olla?" raukeaa tyhjänä. Olet jo, vaikka mitä muuta miettisit!!

      Hyvää matkaa, minne sitten menetkin.

    • Anonyymi

      On tainnut iltalääkkeet jäädä välistä…

    • Piispa Berkeleyn mukaan olla olemassa on tulla havaituksi. Elämme Keskimaassa. Keskimaassa ollaan olemassa vain, jos on tullut havaituksi tai on havaittavissa. Muitakin maailmoja on olemassa, mutta niistä saadaan havaintoa vain epäsuorasti mittalaitteilla (mikrokosmos ja makrokosmos). Itse havaintokin on havaituksi tulemista.

      • Anonyymi

        Berkeley on väärässä. Jotta voisi tulla havaituksi, täytyy olla olemassa myös havaitsija.

        Havaitsijan olemassa oleminen on erilaista kuin havaituksi tulevan oleminen. Havaitsijan oleminen on itse asiassa varsinaista olemista, toisin kuin havaituksi tulleen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe