Tuttu osti reilu vuosi sitten uuden auton. Nyt on menossa hirveä tappelu takuujutusta, kun autoon tuli hieman isompi vika. Ymmärrän, että valmistaja ei halua ottaa noin kallista vikaa kontolleen vaan käyttää resursseja asiakkaan vaateen kaatamiseen.
Kun taas tällaisesta 3000 euron romusta menee nivel väljäksi tai pakoputki poikki, ei tarvitse tapella kuka hakee sen 50 euron tarvikeosan Motonetista ja äheltää sen paikalleen.
Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua auton korjaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.
Vanhassa autossa on tämäkin hyvä puoli
82
69
Vastaukset
- Anonyymi
> äheltää sen paikalleen.
Kuka sen osaa äheltää paikalleen?
> Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua auton korjaaminen.
Ai jaa. EI voisi vähempää kiinnostaa.
> Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.
Kerro lisää tuosta.
Parasta rahaa on se, joka kiertää eli palvelu palvelusta, työ työstä tai tuote tuotteesta. Minä leikkaan jonkun hiukset ja ostan saamillani rahoilla auton huollon.- Anonyymi
Kampaajat ei osaakaan korjata autoa, mutta useimmat miehet osaa. Jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse itse korjata, mutta monilla on tarvetta säästää. Lähes jokaisella rahoille parempaa käyttöä, eri asia onko kunnollista paikkaa missä korjata.
Minä leikkaan hiuksetkin itse, säästänyt melkoisen rahasumman kymmenien vuosien aikana. Jos yksi käynti maksaisi vaikka 40€ ja kävisi kerran kuussa, tekisi 480€/vuosi ja 4800€/10 vuotta, sillähän saa jo hyvän käytetyn auton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kampaajat ei osaakaan korjata autoa, mutta useimmat miehet osaa. Jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse itse korjata, mutta monilla on tarvetta säästää. Lähes jokaisella rahoille parempaa käyttöä, eri asia onko kunnollista paikkaa missä korjata.
Minä leikkaan hiuksetkin itse, säästänyt melkoisen rahasumman kymmenien vuosien aikana. Jos yksi käynti maksaisi vaikka 40€ ja kävisi kerran kuussa, tekisi 480€/vuosi ja 4800€/10 vuotta, sillähän saa jo hyvän käytetyn auton.Hihii, sen mitä itse leikkaamalla saat aikaan, niin parturi louhiin sen 10 eurolla.
Hauskoja nämä persaukisten perustelut ja selitykset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, sen mitä itse leikkaamalla saat aikaan, niin parturi louhiin sen 10 eurolla.
Hauskoja nämä persaukisten perustelut ja selitykset.Hihii, ei parturille jaksa selittää niin tarkasti mitä haluaa, enkä todellakaan jaksaisi enää lähteä sinne istuskelemaan vaikka maksaisivat sen 40€. Tämä hiusmalli muuten yleistyi sen jälkeen kun aloin itse leikata näin.
- Anonyymi
Oli aloituksessa ihan järkeäkin. Kyllä ihmisten olis hyvä osata edes jotain tehdä itse. Liikkeessä huoltokin on nykyään vähän niin ja näin.
Aina jotain ongelmaa. Itse kun tekee niin saa sitä mitä haluaa.- Anonyymi
Kun käyttää kunnollisia huoltoja, ei ole ongelmaa.
Kuka nyt uusiin tai uudehkoihin itse mitään viitsii tehdä, takuutkin raukeaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun käyttää kunnollisia huoltoja, ei ole ongelmaa.
Kuka nyt uusiin tai uudehkoihin itse mitään viitsii tehdä, takuutkin raukeaa.Eihän siinä silloin säästäisikään jos menee takuuseen, suurimassa osassa autoja ei ole takuuta tai on vikoja mitä takuu ei korvaa.
- Anonyymi
Tyhmähän sinä olet.
Takuuasiat on hyvin selviä ja useimmiten jos asiakas olkaa luulla ti toivoa ihmeitä, niin riitahan siitä tulee. Kuluttaja-asiamies kyllä auttaa asiassa.
Kauhean onneton perustelu persaukiselta kun joutuu ajamaan vanhoilla romuilla, kateutta se vaan on.- Anonyymi
Usein tosiaan kuluttaja-asiamies velvoittaa yrityksen korjaamaan käytetynkin auton tai purkamaan kaupan, hyvä niin.
- Anonyymi
Takuuaikana riidan saa aikaiseksi vain yhdellä tavalla. Rikkomalla takuuehtoja.
Mikään valmistaja ei ala vaatimaan rahaa takuuaikana siksi että joku korjaus olisi kallis. Se alkaa vaatimaan rahaa vain jos se uskoo pystyvänsä osoittamaan että asiakas on rikkonut takuuehtoja.
Tämä on hyvin yksinkertaista.- Anonyymi
Yksninertaisesti olet väärässä, takuuriitoja paljonkin ja sitten yritys maksaa vielä oikeudenkäyntikulutkin.
- Anonyymi
Ongelma on, että joskus valmistaja väittää ostajan rikkoneen takuuehtoja vaikka ei olekaan. Lisäksi takuuehdotkin ovat toisinaan tulkinnallisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksninertaisesti olet väärässä, takuuriitoja paljonkin ja sitten yritys maksaa vielä oikeudenkäyntikulutkin.
Eipä ole vielä yhtään konkreettista esimerkkiä tällaisesta esitetty. Eli minkälaisesta takuunalaisesta korjauksesta on kieltäydytty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelma on, että joskus valmistaja väittää ostajan rikkoneen takuuehtoja vaikka ei olekaan. Lisäksi takuuehdotkin ovat toisinaan tulkinnallisia.
Höpöhöpö, ei uusissa autoissa tarvinnut koskaan tapella takuu asioista varsinkaan jos käyttää samaa merkkihuoltoa mistä auton osti. Tulevat jopa vastaa useitakin vuosia joissain asioissa, kokemusta nimittäin on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole vielä yhtään konkreettista esimerkkiä tällaisesta esitetty. Eli minkälaisesta takuunalaisesta korjauksesta on kieltäydytty.
Onhan noita lehtien palstoilla ollut paljonkin, etsi sieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö, ei uusissa autoissa tarvinnut koskaan tapella takuu asioista varsinkaan jos käyttää samaa merkkihuoltoa mistä auton osti. Tulevat jopa vastaa useitakin vuosia joissain asioissa, kokemusta nimittäin on.
Heheh, monestakos autosta sinulla onkaan kokemusta :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan noita lehtien palstoilla ollut paljonkin, etsi sieltä.
Jos olet niitä lehtien palstoilla nähnyt niin laitapa nyt vaan linkkejä juttuihin, aivan turhaa työtä lähteä muiden etsimään samoja juttuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet niitä lehtien palstoilla nähnyt niin laitapa nyt vaan linkkejä juttuihin, aivan turhaa työtä lähteä muiden etsimään samoja juttuja.
Sinähän niitä kaipasit, is ja il pitäisi löytyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän niitä kaipasit, is ja il pitäisi löytyä.
No eipä näytä löytyvän. On ihan keskustelun perusperiaatteita että jos esittää jonkun väitteen niin näyttää myös faktat sen tueksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eipä näytä löytyvän. On ihan keskustelun perusperiaatteita että jos esittää jonkun väitteen niin näyttää myös faktat sen tueksi.
Mikset siis ole laittanut linkkejä? Minulle riittää että olen nähnyt itse.
- Anonyymi
Kaksi uutta ranskan autoa ollut nyt peräkkäin. Ei niissä mitään vikaa ole takuuaikana ollut. Nyrkkipajassa on huollettu. Hyvin on vaihdossa kelvannut.
Ei ole merkkihuoltoa vaatinut.- Anonyymi
Juu, mutta hyvitys voi olla vähän heikompi ja päivitykset tekemättä. Huonolla tuurilla olisi voinut tulla kalliiksi tai tappeluksi.
- Anonyymi
"Tuttu osti reilu vuosi sitten uuden auton. Nyt on menossa hirveä tappelu takuujutusta, kun autoon tuli hieman isompi vika. Ymmärrän, että valmistaja ei halua ottaa noin kallista vikaa kontolleen vaan käyttää resursseja asiakkaan vaateen kaatamiseen."
Vähän kyllä epäilen että näin olisi, mikähän vika se on mitä ei haluta takuuseen korjata?
Ei mikään liike/valmistaja kieltäydy takuukorjauksesta paitsi kuin tapauksissa missä on ilmiselvää että käyttäjä on omalla toiminnallaan aiheuttanut vian. - Anonyymi
suomalaiset korjaamot kiskovat 100 euroa tunnilta plus varaosistakin vetävät välistä äkkiä kymppejä ja satasiakin.
kun itse tekee, pääsee sellaisille tuntipalkoille johon harva muuten pääsee.
just hitsasin peltiä ja laitoin massat päälle carinaan.- Anonyymi
Tulitöihin sopivat tilat ja esimerkiksi hitsausvälineet eivät ole maksaneet mitään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulitöihin sopivat tilat ja esimerkiksi hitsausvälineet eivät ole maksaneet mitään?
Omakotitaloissa on yleensä autotalli tai jopa verstas ja hitsaulaitteet ei paljon maksa, niillä on muutakin käyttöä. Tottakai tiloja kannattaa köyttää kun on ostanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omakotitaloissa on yleensä autotalli tai jopa verstas ja hitsaulaitteet ei paljon maksa, niillä on muutakin käyttöä. Tottakai tiloja kannattaa köyttää kun on ostanut.
Tietääkseni omakotitalon autotallissa ei saa hitsata. Tai siis voi toki hitsata, mutta jos sattuu syttymään tulipalo niin vakuutus ei tuota korvaa.
Autotallin, hitsikoneiden yms. hankinta on tietty perusteltua jos niille on paljon käyttöä. Sen sijaan jos on kyse jostain yksittäisestä tai satunnaisesta korjauksesta niin aika harvoin tuollaiseen kannattaa lähteä itse ostamaan tarvittavia työkaluja tai tiloja, aika harva viitsii autoa taivasalla korjata varsinkaan talviaikaan. - Anonyymi
Että peltiä Carinaan, no harrastus skin. Eihän noin vanhoja romuja kukaan korjaamolle vie vaikka ei itse osaisi korjata vaan vie paaliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omakotitaloissa on yleensä autotalli tai jopa verstas ja hitsaulaitteet ei paljon maksa, niillä on muutakin käyttöä. Tottakai tiloja kannattaa köyttää kun on ostanut.
Maalla ehkä, mutta ei sivistyksessä. Vakuutus ei korvaa jos poppa vie tallin ja talon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietääkseni omakotitalon autotallissa ei saa hitsata. Tai siis voi toki hitsata, mutta jos sattuu syttymään tulipalo niin vakuutus ei tuota korvaa.
Autotallin, hitsikoneiden yms. hankinta on tietty perusteltua jos niille on paljon käyttöä. Sen sijaan jos on kyse jostain yksittäisestä tai satunnaisesta korjauksesta niin aika harvoin tuollaiseen kannattaa lähteä itse ostamaan tarvittavia työkaluja tai tiloja, aika harva viitsii autoa taivasalla korjata varsinkaan talviaikaan.Eihän sitä taloa ole tarkoituskaan polttaa tai edes erillistä autotallia, ei se kovinkaan yleistä ole vaikka hitsataan hyvin yleisesti. Jokainen täysijärkinen osaa itsekin estää tulipalot ja hyvin monella tulityökortti jos ei oma järki sano.
Hitsauslaite ei maksa kuin murto-osan vaikkapa helmapeltien vaihdon hinnasta korjaamolla. Autotalli kannattaa olla ihan muutenkin jos on omaa tonttia, säästää polttoainetta/sähköä, aikaa, moottoria ja hermoja, eikä ruostukaan kuten ulkona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalla ehkä, mutta ei sivistyksessä. Vakuutus ei korvaa jos poppa vie tallin ja talon.
Eikö kaupungissa ole maalaisjärkeä, ei voi mittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että peltiä Carinaan, no harrastus skin. Eihän noin vanhoja romuja kukaan korjaamolle vie vaikka ei itse osaisi korjata vaan vie paaliin.
Mutta kallis auto kannattaa korjata kalliilla korjaamolla, jännä logiikka :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kallis auto kannattaa korjata kalliilla korjaamolla, jännä logiikka :)
No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.
Jokainen tajuaa että jos kaikki rahat menee uuden auton osamaksuihin, ei ole rahaa kalliisiin korjauksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.
Jos "tuoreella leimalla" tarkoitat yli 10 vuotta vanhaa autoa, joka on juuri käynyt katsastuksessa. Ei 500 euron auton omistaja osta uutta autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos "tuoreella leimalla" tarkoitat yli 10 vuotta vanhaa autoa, joka on juuri käynyt katsastuksessa. Ei 500 euron auton omistaja osta uutta autoa.
Just tuota tarkoitan, eli siihen 500 euron autoon ei ole mitään ideaa tehdä 1000 euron remonttia, jos vastaavanlaisen auton saa ostettua tuoreella leimalla 500 eurolla. Luvut nyt heittoina, mutta jokainen ymmärtänee pointin.
Muutaman kakkosauton olen tuolla periaatteella hankkinut, enkä ole niihin tehnyt yhtään mitään, en edes öljynvaihtoja. Ajan niin pitkään kun auto kulkee tai leimaa riittää ja sitten paaliin ja uutta vastaavaa tilalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just tuota tarkoitan, eli siihen 500 euron autoon ei ole mitään ideaa tehdä 1000 euron remonttia, jos vastaavanlaisen auton saa ostettua tuoreella leimalla 500 eurolla. Luvut nyt heittoina, mutta jokainen ymmärtänee pointin.
Muutaman kakkosauton olen tuolla periaatteella hankkinut, enkä ole niihin tehnyt yhtään mitään, en edes öljynvaihtoja. Ajan niin pitkään kun auto kulkee tai leimaa riittää ja sitten paaliin ja uutta vastaavaa tilalle.Voi myös ostaa vaikkapa 5000€ auton ja tehdä siihen itse korjauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä taloa ole tarkoituskaan polttaa tai edes erillistä autotallia, ei se kovinkaan yleistä ole vaikka hitsataan hyvin yleisesti. Jokainen täysijärkinen osaa itsekin estää tulipalot ja hyvin monella tulityökortti jos ei oma järki sano.
Hitsauslaite ei maksa kuin murto-osan vaikkapa helmapeltien vaihdon hinnasta korjaamolla. Autotalli kannattaa olla ihan muutenkin jos on omaa tonttia, säästää polttoainetta/sähköä, aikaa, moottoria ja hermoja, eikä ruostukaan kuten ulkona.Mutta se omakotitalo... 30 000, lähempänä pääkaupunkiseutua vähän enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta se omakotitalo... 30 000, lähempänä pääkaupunkiseutua vähän enemmän.
Mitä siitä? Moni laittaa mieluummin rahat vaikka vanhaankin omakotitaloon kuin uuteen autoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kai nyt jokainen ymmärtää sen että jos auton reaaliarvo on luokkaa 500 euroa tms. niin sen korjaamiseen ei kovin paljon rahaa kannata laittaa, teki ne rempat sitten itse tai korjaamolla. Tai ainakaan taloudellisessa mielessä siinä ei ole järkeä. Paaliin vaan ja korjauksiin menevällä rahalla ostaa tuoreella leimalla olevan auton tilalle.
Voi kannattaakin, kun kyseessä on kuitenkin omassa käytössä ollut auto, jonka kunto on hyvin omistajan tiedossa, ja tiedetään melko varmasti, että tämän "ison rempan" jälkeen auto rullaa taas muutaman vuoden. Ok, no tässä ei ollut määritelty kuinka paljon on "kovin paljon" rahaa, mutta sanoisin että jos se pysyy esim. alle tonnissa niin on hyvin epävarmaa, että sillä saisi ostettua yhtä hyvän auton kuin saisi vanhasta korjaamalla. Sen "uuden" auton mukana tulee uudet viat, jotka voivat vaatia isommankin remontin kuin se vanha auto olisi vaatinut.
Tokihan tuon tason autot on hyvin vahvasti yksilöitä ja asia voi kääntyä helposti toisinkin päin. Itse olen kyllä toisinaan tuntenut olevani "jumissa" vanhan auton kanssa, jonka käyttöarvo ylittää reilusti myynti/vaihtoarvon vaikka ottaisi huomioon senkin että pitää tehdä joku huolto tai korjaus. Mutta useinhan sitä tosiaan vanhan auton kanssa pohtii, että laitanko nyt XXX euroa remppaan vai lähdenkö kiertelemään autokauppoja XXX euron kanssa. Yleensä sanoisin, että XXX menisi vielä rempan puolelle, mutta XXXX euroa olisi jo eri juttu.
- Anonyymi
Tuntuu että vag autoissa aina ongelmaa kuka maksaa. Itsellä edellinen oli psa konsernin kulkine. Ja ei ollut vikaa takuuseen. Pari kampanjaa oli ja ei niihin mitään huolloista kyselty. Itse olin öljyt vaihtanut. 3 v takuu oli.
- Anonyymi
Delta autossa kuulema myös paljon ongelmia takuiden kanssa.
- Anonyymi
Olihan taas onneton rykäisiy ja kovin yrität olla ovela Toyotan omapoika.
- Anonyymi
"Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua auton korjaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa."
Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua kokkaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.
Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua rakentaminen ja remontointi. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.
Oikeasti kansalaistaitoihin pitäisi kuulua digiosaaminen. Suomalaiset säästäisivät valtavasti vuosittain rahaa.
Ja niin edelleen.- Anonyymi
Onneksi osaan nuo kaikki ja paljon muutakin :)
- Anonyymi
Miksi pitäisi aina säästää. Kaikki menee hyvin kunhan ei elä yli varojensa. Yhteiskunta pyörii kun käytetään palveluja ja on mahdollisimman paljon veronmaksajia, silloin ei viedä veroilla palveluista säästävän rahoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi osaan nuo kaikki ja paljon muutakin :)
Sä oletkin melkoinen taitaja ja osaaja.
- Anonyymi
Kyllä noita takuu juttuja on aina saa tapella vaikkei uskoisi itsekin joskus ajatellut uudempaa autoa mutta joo kolhut parkkipaikalla kalliit uuden auton täyskaskot yms
ja se arvon aleneminen monta tonnia putoaa jo kotimatkalla- Anonyymi
No jos ei osaa kirjoittaa, niin voi olla elämässään vaikeuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos ei osaa kirjoittaa, niin voi olla elämässään vaikeuksia.
Aika harva kirjailijakaan kirjoittamalla rikastuu.
- Anonyymi
Pashaa on ollut tarjolla, vaikka pääsiäinen on vain kerran vuodessa?♻️♻️♻️
- Anonyymi
Jos on riittävästi rahaa niin auton korjaamisen opettelu ei ole välttämätöntä. Ja jos on kova palkka niin on järkevämpää käyttää korjaamiseen kuluva aika tuottavan työn tekemiseen. Tai sitten vain rentoutumiseen.
Aivan sama juttu kokkaamisen kohdallakin. Vaikka itse tehty ruoka onkin paljon halvempaa niin ravintolassa syöminen on mukavampaa. Jos rahapulaa on niin sitten ruoka kannattaa tehdä itse, mutta varakkaammat voi syödä myös muualla.
Ja nuo takuuriidat eivät ole niin yleisiä kuin luulet. Jos autosta on osa hajonnut selvästi ilman ostajan omaa syytä niin ei valmistaja siitä riitele. Ei siinä olisi edes järkeä, koska silloin oikeudenkäyntikulut tulisivat korjauksen päälle. Valmistaja riitelee vain, jos valmistaja uskoo varmasti ostajan aiheuttaneen rikkoutumisen.
Ylipäätään uusia autoja ostavat ovat yleensä muita varakkaampia, joten auton korjaamisen voi tehdä korjaamolla eikä jokaisessa asiassa tarvitse säästellä. Ja jopa uudet autot saa nykyisin korjata nyrkkipajoilla ilman että takuu raukeaa.- Anonyymi
"Ja jopa uudet autot saa nykyisin korjata nyrkkipajoilla"
Tarkoitin tosin auton huoltamista. Takuukorjauksen voi tehdä merkkihuollossa, koska se ei maksa. - Anonyymi
Saattaa mennä enemmän aikaa kun vie auton korjaamolle, hankkii kyydin kotiin ja taas takaisin autoa hakemaan, puhumattakaan jos ei saa heti autoa korjaamolle.
Voihan se olla joidenkin mielestä mukavampaa ravintoloissa jos on tarvetta näyttäytyä, itse en tykkää olla melussa ties keiden seurassa ja saada ties mitä tauteja koronasta lähtien. Kotiruoka paljon terveellismepää ja kun katsoo miten siivottomasti tekevät ravintoloissa ruokaa niin menee ruokahalutkin.
Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa mennä enemmän aikaa kun vie auton korjaamolle, hankkii kyydin kotiin ja taas takaisin autoa hakemaan, puhumattakaan jos ei saa heti autoa korjaamolle.
Voihan se olla joidenkin mielestä mukavampaa ravintoloissa jos on tarvetta näyttäytyä, itse en tykkää olla melussa ties keiden seurassa ja saada ties mitä tauteja koronasta lähtien. Kotiruoka paljon terveellismepää ja kun katsoo miten siivottomasti tekevät ravintoloissa ruokaa niin menee ruokahalutkin.
Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."
Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."
Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?Itsestään selvää, jos on esim asuntolainaa ja autolainaa niin ei monellakaan ole paljoa ylimääräistä rahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."
Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?Mutuun tai vatuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Usein vanhalla autolla ajavalla ja itse korjaukset tekevällä on enemmän käyttörahaa kuin uudella pankin tai luottoyhtiön omistamalla autolla ajavalla."
Mihinkähän faktaan tämäkin johtopäätös mahtaa perustua?Mutuun tai vatuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsestään selvää, jos on esim asuntolainaa ja autolainaa niin ei monellakaan ole paljoa ylimääräistä rahaa.
Mutta tuolloin myös tulotaso täytyy olla vähintään kohtuullinen. P**saukiset eivät asunto- ja autolainaa saa. Yksittäistapauksissa joku on varmaan vetänyt nuo liian tiukille, mutta ei niissä nyt yleensä viimeiset rahat ole menossa. Vastaavasti vanhoilla autoilla ajavissa on paljon niitä joilla valinta perustuu puhtaasti taloudellisiin realiteetteihin, eli ei ole varaa kalliimpaan autoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tuolloin myös tulotaso täytyy olla vähintään kohtuullinen. P**saukiset eivät asunto- ja autolainaa saa. Yksittäistapauksissa joku on varmaan vetänyt nuo liian tiukille, mutta ei niissä nyt yleensä viimeiset rahat ole menossa. Vastaavasti vanhoilla autoilla ajavissa on paljon niitä joilla valinta perustuu puhtaasti taloudellisiin realiteetteihin, eli ei ole varaa kalliimpaan autoon.
Hyvinkin monet vetäneet tiukoille, jopa korkojen nousu uhkaa maksukykyä. Voi myös joutua lomautetuksi tai mitä tahansa. Minulla on kallein auto ollut 8000€ ja ostin senkin käteisellä, pidän mieluummin rahaa pankkitilillä varalta kuin esittäisin naapureille rikkaampaa kuin olen.
Joku puhui tässä, että pitäisi olla lämmin korjauspaikka.
Hyvä!
On niitä Tee se itse -halleja vielä muutama Kehä III:n sisäpuolella.
Mitään isompaa ei autoon näissä puitteissa kuitenkaan kannata ruveta tekemään ainakaan puutteellisilla välineillä / osaamisella.
Miksi?
Siksi, että työ monesti jää kesken, varaosa ei sovi heittämällä, vaan osaa on "sovitettava" tai se ei lämmittämättä lähde irti, pultti menee kenties avattaessa poikki, eikä siihen hätään ole uutta kun siihen ei ole ennalta varauduttu. Aikaa kuluu lisäksi tunnin sijasta useita tunteja.
Viimeksi vaihtelin äänenvaimentimien takaosia itse 1970-luvun lopulla.
Nykyään autot kestävät toki pidempään, silloin 10 vuotias ranskalainen oli jo paalitavaraa usein ruosteen vuoksi.- Anonyymi
Olen alunperin juristi, mutta se oli välillä tylsää, joten opiskelin lääkäriksi, myöhemmin siitä kirurgiksi. Koska kaikki tietokoneet, joita käytin, oli ohjelmoitu huonosti, hankin myös ohjelmoinnin paperit kouluttautumalla dipl. insinööriksi, mutta koneenrakennuspuolelta, johon sain liitettyä sekä automattiikkaa että robotiikkaa.
Koska ylimääräistä aikaa koko ajan oli, piirsin ja rakensin itse omakotitalon maa- ja metsämatilalle, jonka ostin. Tiilistä muurasin, vedin itse sähköt ja putket. Leimat papereihin sain tutulta kaverilta, joka tarkasti työni. Itselläni ei ole lupia.
Auraan itse talvella lumet omalla traktorilla, siis samalla, jota käytän kesäisin kylvötöissä pelloilla. Kauraa ja perunaa lähinnä, eläimiä eli lypsäviä on vain nimelliset 200, lihakarjaa saman verran. Koska metsää alueella on, hoidan itse harvennustyöt ja metsänmyynnin.
Tuloja on päässyt jotain jo kertymään, joten olen joutunut tutustumaan sijoittamisen ihmeelliseen maailmaan. Lähinnä olen sijoitellut hedge-rahastoihin ja pohjoismaisiin ja japanilaisiin osakkeisiin. Voisin pohtia uuden rahaston perustamista muutaman tutun kanssa, kun saan ekonomin paperit ensi kuussa Lontoosta. Etänä kävin kurssit.
Ajan vanhalla 90-luvun Fordilla. Korjaan sitä itse, vaihdan iskarit, hitsaan pakoputket ja pellit, maalaan ja vaihdan öljyt. Olen harkinnut sähköautoa, jota pääsisi itse ohjelmoimaan. Uusissa autoissa on se huono puoli, että korjaamista on vähemmän.
Kaikenlaista osaan jo valmiiksi, mutta kyllä kaikki muukin kiinnostaa. Välillä pitää kiirettä, mutta haudassa kerkeää levätä.- Anonyymi
Olet tyypillinen tukijulli satusetä, todellisuudessa halpatyövoima tekee työt ja autona tuliterä urheilu mersu muiden lisäksi, peltoautona sittense vanha Ford, pitäähän sitä harrastuksiakin olla.
- Anonyymi
Mutta ette osaa näköjään kokata.
- Anonyymi
Sinä taidat olla sellainen punakaartilainen tekokulli, joka edustaa perussuomalaisten punaista siipeä tai vasemmistoliiton PS-siipeä.
Ajat vanhalla ja saastuttavalla autolla, raha juuri ja juuri riittää bensaan. Renkaat ovat nahkapinnoilla ja vakuutusmaksut ulosotossa. Uusi auto on pelkkä kaukainen haave sekä sinulle että isällesi. Isäsi sekä oma köyhyytesi on tietenkin muiden vika ja riistoporvarit eivät ole antaneet sinulla tai isällesi työmahdollisuuksia. Kelan, työkkärin ja sossun sedät ja tädit ovat luottoystäväsi, ja leipäjonossa juttu luistaa kyllä. Ko. jonoissa kuluu 2 - 3 tuntia joka viikko.
Kysyn vaan, että miksi et luovu autostasi, koska sinulla tai isälläsi ei oikeasti ole varaa siihen. Olisit uskonut äitiäsi, kun olit pikkuinen lapsi. Yhtä itsepäinen olet aina ollut kuten punainen isäsi.- Anonyymi
Sinä olet sellainen tukijulli joka loisii veronmaksajien siivellä. Haluatte viedä työläisiltä kaikki rahat ettei olisi varaa minkäänlaiseen autoon, itsellänne pitää olla tukiaisilla ostettuna autoista lähtien kaikki mitä ikinä haluatte.
- Anonyymi
"Ajat vanhalla ja saastuttavalla autolla, raha juuri ja juuri riittää bensaan."
Aivan kuten yli 90% suomalaisista autoilijoista. Suomalaisten autojen keski-ikä on 12,6 vuotta ja arvo noin 4 000 euroa (romutusikä on puolestaan 22 vuotta). Täyssähköautoilla kulkee vaivaiset alle 1% suomalaisista ja vaikka mukaan kaikki hybridit, siis sekä ladattavat että ei-ladattavat, jää lukema silti reilusti alle 10 prosentin.
Valtaosa suomalaisista ajaa vanhoilla autoilla, turha joidenkin harhaisten elitisti-idioottien on väittää muuta.
- Anonyymi
Itse tehtävän korjauksen voi ajoittaa viikonlopulle, kun autoa ei tarvitse esim. työpaikalle kulkemiseen. Korjaamolla käyttäminen on vaivalloista ja aikatauluihin sitovaa. Sijaisautokin maksaa.
- Anonyymi
Jos on varaa kahteen autoon niin sitten helpompaa, pariskunnilla usein onkin kaksi autoa ainakin omakotitaloissa.
- Anonyymi
Hihii, kyllä sitä voi keksiä vaikka mitä "ongelmia" jos haluaa.
Sijaisauto kuulu joillain merkeillä ilmaiseksi huollon ajaksi ja huollon ajan voi itse päättää, joten tuskin siitä ongelmaa pääsee tulemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hihii, kyllä sitä voi keksiä vaikka mitä "ongelmia" jos haluaa.
Sijaisauto kuulu joillain merkeillä ilmaiseksi huollon ajaksi ja huollon ajan voi itse päättää, joten tuskin siitä ongelmaa pääsee tulemaan.Tarkoitatteko ilmaisella "huollon ajaksi asiakkaalle maksutta"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatteko ilmaisella "huollon ajaksi asiakkaalle maksutta"?
Tottakai se sijaisauto on leivottu sisään huollon hintoihin jos siihen vihjaat. Itse taas keksin viikonlopulle parempaakin tekemistä kuin viettää se autotallissa auton alla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai se sijaisauto on leivottu sisään huollon hintoihin jos siihen vihjaat. Itse taas keksin viikonlopulle parempaakin tekemistä kuin viettää se autotallissa auton alla.
Hyvin monet jopa tykkää tehdä itse autojen huollot ja korjaukset, kaikilla vaan ei ole paikkaa, harva tykkää maksaa kalliita korjaamomaksuja.
- Anonyymi
Ja jos korjaus ei onnistu, niin auton voi hinauttaa viikonloppuna korjaamon pihaan. Maanantaina sitten julkisilla duuniin.
- Anonyymi
Vain tekokulliset työkkärin asiakkaat ja 1970-luvun punakaartilaiset syyttävät viherpiipertäjiä ja porvarihallitusta autoilun kalleudesta.
Ps. Miksi persut (PS) eivät ole koskaan halunneet hallitukseen? Jotta voi paremmin räksyttää oven pielissä kun herrat astuvat saleihin.- Anonyymi
Vain kelan ja kaikkien mahdollisten tukilaitosten asiakkaat tukijullit syyttää elättäjiään työläisiä vaikka saavat 8 miljardia erilaisia tukia vuosittain ja tukimiljonäärit vaatii jopa polttoaineesta korvauksia, mutta eivät salli pa-veron alennusta koska se hyödyttäisi kaikkia, jopa köyhiä.
PS. Miksi tukijullien edustajat (kesk) haluavat ja pääsevät aina hallitukseen ajamaan etuja vaivaiselle 40 000:lle tukijullille? Ette kuitenkaan hyväksy hallitukseen PS, koska se ainoana edustaa enää työläisiä. Suuri osahan teistä on kylläkin siirtynyt kannattamaan kokkareita koska he edustavat kaikkein rikkaimpia mihin ryhmään kuuluttekin. Aiotteko perustaa oligarkkipuolueen? Se olisi vielä oikeampi puolue teille.
- Anonyymi
Persu (PS) on vallannut foorumin. Tekokulli.
- Anonyymi
Rohkeasti vaan lekurille tukijulli, eiköhän ne tukiaiset viagraan riitä :)
- Anonyymi
Tässä kun on vuosikausia monialakorjaamoa pitänyt niin sanotaan vaikka autojen kohdalta se että useimmin jää laskut maksamatta siltä jolta vähiten maksuvaikeuksia odottaa. Ajetaan kallis auto pihaan tai tuodaan hinurilla ja vikaa aletaan korjaamaan. Kun auto saadaan kuntoon ja tuleekin tonni pari korjaukselle hintaa niin alkaakin vaikeudet maksamisessa. Yleisempää tuo on kuin halpaa autoa korjauttavalle. Toki on vähävaraisiakin työttömiä tms. Useimmat niistä kuitenkin laskun maksavat tunnollisesti vaikka osissakin.
Johtopäätöksenä se että ulkoiset puitteet eivät monelle saa näyttää köyhältä. Näytellään rikkaampaa kuin ollaankaan ja kituutellaan rahallisesti veitsen terällä kun naapurille ei voi näyttää että autona on joku halpa kottero.
Muissakin hankinnoissa elvistellään monesti. Ulosottomiehilläkin on asiakkaissa hyvin monenlaista tapausta. - Anonyymi
En koskaan äänestä persuja (PS). Yrittävät ratsastaa vain bensalla ja autoverolla. Ei tukijullit tekokullit vaan onnistu.
- Anonyymi
Ovatko persut (PS) aina Pietarin trollitehtaan palveluksessa? Tuskin, mutta kyllä siitä on tekokulleille apua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovatko persut (PS) aina Pietarin trollitehtaan palveluksessa? Tuskin, mutta kyllä siitä on tekokulleille apua.
Ei tietenkään, PS on isanmaallisin, tukijulit eivät ole olleet koskaan, myytte maatkin ryssille. Vain kepulit ja demarit eivät ole kannattaneet pakotteita ja jostain kumman syystä myös vasurit kannattaa äärikapitalistista diktatuuria. Hienoa että saat ryssiltä halpaa "viagraa" :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212198Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1891807Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561432Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1681222- 551198
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751016Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62912Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36887- 52874
- 56831