Pyöräilykauden nyt keväällä käynnistyessä on alkanut askarruttamaan nopeusrajoitukset. Tarkoitan siis mitä nopeutta saan fillarillani ajella? Jos esim. taajama-alueella ajan pyörätiellä niin eikös huippunopeuteni saa olla korkeintaan viereisen autoajoradan rajoituksen mukainen maksimissaan ? Käytännössä siis 30, 40, 50, 60 ja 70 km/h ja jos rikon näitö rajoituksia niin kuuluisiko minun saada jopa sakkoja? En ole kyllä kuullut että vielä olisi polkupyöräilijö sakkoja ylinopeudesta saanut ...
Pyöräilynopeudet
22
652
Vastaukset
- Anonyymi
Juuri noin. Pyörätiellä on sama rajoitus kuin viereisellä tiellä. Jos pyörätie ei kulje tien/kadun varressa, sillä on yleisrajoitus sen mukaan, onko se taajamassa vai sen ulkopuolella.
Muista, että piha- ja kävelykadulla on sen merkkiin sisältyvä 20 km/h -rajoitus. Pyöräkadulla sitä ei ole, joten siellä rajoitus pitää osoittaa liikennemerkeillä erikseen. Tai se on sama kuin ennen pyöräkadulle tuloa.
Olen luvannut, että jos saan ylinopeussakot pyöräillessäni, ylpeänä maksan ne ja laitan sakkolapun kehyksissä seinälle.- Anonyymi
Minä myös olen haaveillut tuosta " pikavoitosta" kunniapaikalla olohuoneessani kultaisissa kehyksissä!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä myös olen haaveillut tuosta " pikavoitosta" kunniapaikalla olohuoneessani kultaisissa kehyksissä!!!
Eiks se ollut joku vuosi sitten kun mittasivat fillaristin ylinopeutta (kauramoottori fillari mallia kilpapyörä) kameralla mut ei pystytty tunnistamaan kuljettajaa? Ei siis sakkolappua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiks se ollut joku vuosi sitten kun mittasivat fillaristin ylinopeutta (kauramoottori fillari mallia kilpapyörä) kameralla mut ei pystytty tunnistamaan kuljettajaa? Ei siis sakkolappua.
Missähän tuo mahtoi tapahtua, etten vaan ois ajelemassa käynynnä sielläpäin?
- Anonyymi
Nopeusrajoitus on "kattonopeus". Tärkeämpi velvoite on sovittaa ajoneuvon nopeus tilanteisiin sopivaksi, eli ajaa sopivalla tilannenopeudella. Sopivalla tilannenopeudella ajaminen koskee myös pyöräilijöitä. Jalankulkijoiden seassa pitää pyöräilijä sovittaa nopeus sen mukaan. Lisäksi pitää pyöräilijöiden sopivan tilannenopeuden ajamisen lisäksi antaa jalankulkijoille turvallinen tila.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoitus on "kattonopeus". Tärkeämpi velvoite on sovittaa ajoneuvon nopeus tilanteisiin sopivaksi, eli ajaa sopivalla tilannenopeudella. Sopivalla tilannenopeudella ajaminen koskee myös pyöräilijöitä. Jalankulkijoiden seassa pitää pyöräilijä sovittaa nopeus sen mukaan. Lisäksi pitää pyöräilijöiden sopivan tilannenopeuden ajamisen lisäksi antaa jalankulkijoille turvallinen tila.
Siellä sesssa on kaikkien turvallisuuden vuoksi soittaa soittokelloa.
Siellä kun jos on lisäksi koiria.
Takaa tulevalla on velvollisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä sesssa on kaikkien turvallisuuden vuoksi soittaa soittokelloa.
Siellä kun jos on lisäksi koiria.
Takaa tulevalla on velvollisuus.Paljon pyöräilen kesäisin niin kaupungissa kuin sen ulkopuolellakin ja kertaakaan ei ole näiden lujaa ajavien spandex-pyöräilijöiden pyörissä näkynyt soittokelloa.......kylkeä hipoen sujahdetaan vauhdilla ohitse kevyenliikenteen väylilläkin ilman varoituksia ja jopa vaaratilanteita ollut kun sitten heti ohituksen jälkeen kääntyykin suoraan eteen ja oikealle ilman mitään varoitusta, monesti joutunut näiden kaahaajien takia jarruttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä sesssa on kaikkien turvallisuuden vuoksi soittaa soittokelloa.
Siellä kun jos on lisäksi koiria.
Takaa tulevalla on velvollisuus.Koirat ei kuulu liikenteeseen vaab koirapuistot on rakennettu siihen tarkoitukseen verovaroilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koirat ei kuulu liikenteeseen vaab koirapuistot on rakennettu siihen tarkoitukseen verovaroilla.
Tietysti koirat kuuluu liikenteeseen. Kuuluthan sinäkin.
- Anonyymi
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf
oikeassa elämässä, jos ajat yli 20 km/h nopeutta, siirry aina ajoradalle, se on turvallisinta, kelveillä vain vaarannat muiden hengen ja omasi sekä pyörän kunnon. Kelvit ovat erittäin huonossa kunnossa tåmän talven jäljiltä.- Anonyymi
Näin talvisin ei tätä ongelmaa, vain mopojen ja ehkä moottoripolkupyörien kanssa.
- Anonyymi
Liian vaarallista jos ajaa noin hiljaa autotiellä. Kevyenliikenteenväylälle ehdottomasti. Tuo on vain hiukan juoksuvauhtia nopeampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian vaarallista jos ajaa noin hiljaa autotiellä. Kevyenliikenteenväylälle ehdottomasti. Tuo on vain hiukan juoksuvauhtia nopeampaa.
Mikä on autotie?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on autotie?
Se ainut, jota kunta viitsii aurata, näin ainakin täällä Tampereella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on autotie?
Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä. Kenties tarkoitetaan ajorataa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki ei tunne sellaista termiä. Kenties tarkoitetaan ajorataa?
Niin. Vaikea sanoa, mitä tarkoitetaan, kun käytetään termiä, joka ei tunnu tarkoittavan mitään.
- Anonyymi
Ei ole sallittua joka tilanteessa ajaa ajoradalla, jos vieressä kulkee käyttökelpoinen pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tieliikennelaissa lukee näin:
"Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."
- Anonyymi
Suorilla ratikanosuuksilla pääsee tosi lujaa urassa. Vaunuun ei saa törmätä.
- Anonyymi
Mustien Mersujen ja Bemareiden kuskien mukaan kaikki talvipolut ja hiihtoreitit näyttää oleva autoteitä, joista niitä sitten haetaan traktoreilla tai latukoneilla. Kelvit ovat näitten mukaan autotteitä, joilla voi ajaa juovuksissa valoitta.
- Anonyymi
Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen sovittamaan nopeus tilanteeseen sopivaksi, oli se nopeusrajoitus sitten mikä tahansa. Tämä koskee kaikkia ajoneuvoja, eli myös polkupyöriä. Jalankulkijoiden läheisyydessä ei pyöräilijä saa ajaa "täysillä", vaan pitää sovittaa oma nopeus tilanteeseen sopivaksi.
- Anonyymi
Yleisesti ottaen ajorata-määritelmä on erittäin epähavainnollinen,
jos ajatellaan että sillä tarkoitetaan kunnostettua tietä, joka on ensisijaisessti tarkoitettu moottoriajoneuvoliikenteeseen.
Ajorata tuo mieleen kilpailullisen elementin. Etupäässähän radat on tehty kisakäyttöön tai harjoitteluun. Ehkä siitä syystä kisaamista ja kiusaamistakin esiintyykin näillä 'radoilla'.
Ehkä 'tie' ja 'ajokaista' olisivat sopivat joihin liitetään sitten tarkennus mihin tarkoitukseen ne rakennettu ja ylläpidetty.- Anonyymi
Määritelmät löytyvät tieliikennelain 2 §.
Tässä laissa tarkoitetaan: 5) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa pyörätietä lukuun ottamatta;
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L1P2
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371449Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221318Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511209- 521178
- 571103
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995