Oliskohan tuossa hyvä kansalaisaloite kannatettavaksi näinä aikoina?

Ja ei tosiaan ole mitään selkeää yhteyttä Sinkut-palstaan, muuten kuin että täällä on hiukan trafiikkia.

"Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan, työpaikkojen ja omaisuuden jatkuvuus turvattava: pakotelistattujen henkilöiden kiinteää omaisuutta on voitava pakkolunastaa yleisen edun nimissä."

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/10603

34

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloitteella on puolensa ja puolensa. En kannattaisi sitä, mutta en kyllä vastustaisikaan jos se menisi läpi.

Noh, en aio päätäni vaivata moisilla.

• En ole puolesta enkä vastaan, ainakaan etukäteen? Hankala raja-alue...

• randombypasser kirjoitti:

En ole puolesta enkä vastaan, ainakaan etukäteen? Hankala raja-alue...

Juuri noin. Asia jonka puolesta ei periaatteesta voi olla, mutta periaatteessa ei ole mitään vastaankaan. Jos joku venäläinen miljonääri laiminlyö omaisuuttaan, niin voidaanko se omaisuus pakkolunastaa..? Miksi ei saman tien lunasteta valtionyhtiöitä takaisin.. sellaisia jotka on myyty ulkomaille? Tai kiinteistöt, jotka ulkomaisessa omistuksessa? Mihin vedetään se raja? Ihan pöhkö aloite.

• Anonyymi

Eikö tuossa toimi ihan normaali haltuunottomenetelmä jos ei laskuja makseta? siihen mitään aloitteita tarvita.

-harmiseikirj-

• No tuo aloite koskee kaikkea omaisuutta. Jos on shoppailut tontin ja sinne mökin, niin mahdolliset ylläpitomenot nyt maksaa vaikka pullopanteilla, mikäli mökkiä ei käytä.

Tuo on hankala sinällään, että kun tuon päänavauksen tekee yhdelle viiteryhmälle, on sitä helppo jatkaa seuraavalla viiteryhmällä (hesalaiset) ja taas seuraavalla (savolaiset). Siinä ollaan hyvin likellä mielivaltaisuutta, eikä me haluta päätyä samanlaiseksi valtioksi kuin Venäjä. Tai ainakin luulisin, että enemmistö suomalaisista ei sitä haluaisi, mutta pitänee tilata asiasta galluppi...

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

No tuo aloite koskee kaikkea omaisuutta. Jos on shoppailut tontin ja sinne mökin, niin mahdolliset ylläpitomenot nyt maksaa vaikka pullopanteilla, mikäli mökkiä ei käytä.

Tuo on hankala sinällään, että kun tuon päänavauksen tekee yhdelle viiteryhmälle, on sitä helppo jatkaa seuraavalla viiteryhmällä (hesalaiset) ja taas seuraavalla (savolaiset). Siinä ollaan hyvin likellä mielivaltaisuutta, eikä me haluta päätyä samanlaiseksi valtioksi kuin Venäjä. Tai ainakin luulisin, että enemmistö suomalaisista ei sitä haluaisi, mutta pitänee tilata asiasta galluppi...

No itse olen sitä mieltä että ihminen kun on mitä on, hyvin helppo varmaan on joukkopsykoosissa luiskahtaa natseiksi muita kohtaan, onhan vaikka Päivi Räsäsenkin ajojahti sen osoittanut. Se väkijoukko joka tuntee olevansa vahvoilla se kyllä oikeuttaa minkä tahansa tekemisen itselleen koska kokee olevansa oikealla asialla. Onhan siellä Ukrainassakin ihan varmasti molemmat osapuolet tehneet rikoksia, jos siellä olisi suomalaisia joukkoja nekin ennenpitkää varmaan tekisivät jos sota jatkuisi pitkään.

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

No itse olen sitä mieltä että ihminen kun on mitä on, hyvin helppo varmaan on joukkopsykoosissa luiskahtaa natseiksi muita kohtaan, onhan vaikka Päivi Räsäsenkin ajojahti sen osoittanut. Se väkijoukko joka tuntee olevansa vahvoilla se kyllä oikeuttaa minkä tahansa tekemisen itselleen koska kokee olevansa oikealla asialla. Onhan siellä Ukrainassakin ihan varmasti molemmat osapuolet tehneet rikoksia, jos siellä olisi suomalaisia joukkoja nekin ennenpitkää varmaan tekisivät jos sota jatkuisi pitkään.

-harmiseikirj-

Joo, olet oikeassa, kyllä se julmuus valitettavasti on meissä kaikissa sisäänrakennettuna, se vain odottaa otollisia olosuhteita. En epäile hetkeäkään, etteikö suomalainen sotilas kykenisi kaikenlaisiin raakuuksiin ja julmuuksiin sotatilanteessa, aivan se ja sama hyökätäänkö, puolustetaanko omaa maata, kenties jonkun muun maata vai soditaanko "muuten vaan".

• Tämä asia on kaksiteräinen miekka. Venäjä on takavarikoinut tai uhkannut takavarikoida länsimaisten yhtiöiden omaisuutta. Sinänsä, tavallaan, ryöstetyn omaisuuden takaisinperintä on perusteltua, mutta silti valtion harjoittaman barbaarisen merirosvouksen perintö yksityishenkilöiltä ei oikein mahdu länsimaisiin oikeusperiaatteisiin.

• Samaan suuntaan itsekin mietin, tuo omaisuuden takavarikointi ilman oikeusistuimen päätöstä on hyvin ristiriitainen. Ja vaikka kuinka EU:hun kuulutaan, niin ymmärtääkseni yksikään pakote ei ole lain asemassa EU:ssa, jolloin omaisuuden takavarikointi muuhun käyttöön pelkän jäädyttämisen sijaan ei ole oikein hyväksyttävää.

• Anonyymi

Seksin saaminen pitäisi olla yleinen ihmisoikeus ja selibaattiin pakottaminen ihmisoikeusrikos.

• Eihän seksin saamista kukaan ole kieltänyt, tietääkseni? Se, että joudut maksamaan siitä, on hyvinkin kannatettavaa kapitalismia täydellisessä kontekstissa. Ja niin kauan kuin rahalla saa, ei voida puhua pakottamisesta selibaattiin, koska itsehän valitset minne rahasi tuhlaat.

• Anonyymi

"Tehtävä on taata hyvä ja turvattu toimeentulo niille, joilla on hyvä ja turvattu toimeentulo." Raid, komisario Jansson.

Rosvoamalla ei taata hyvinvointiyhteiskuntaa, eikä noilla saaliilla sitä ylläpidetä.

Eikä ylläpidetä enää muutenkaan. Koittaa kovat ajat. Elintason tippuminen on vaan hyväksyttävä. Viimeinen hetki varautua..

xLiner

• Mmmm, jep.

Ajat kovenee, mutta toistaiseksi en näe syytä erityisesti varautua niihin, en etenkään ns. viimeisenä mahdollisuutena varautumiseen... Mutta henkisesti on syytä hyväksyä, että aika iso muutos on menossa ja vauhti näyttäisi vieläpä kiihtyvän, kuoppaisuutta ja lisää yllätyksiä on tiedossa.

Olin ajatellut laittaa mökillä kasvimaan toiseksi vuodeksi kesannolle... Vaan enpä taidakaan, siitä saa kuitenkin helposti omaan käyttöönsä vuoden perunat ja muut perusjuurekset, jääpi vielä toinen mokoma eteenpäin annettavaksi.

• Anonyymi

Mmmm, jep.

Ajat kovenee, mutta toistaiseksi en näe syytä erityisesti varautua niihin, en etenkään ns. viimeisenä mahdollisuutena varautumiseen... Mutta henkisesti on syytä hyväksyä, että aika iso muutos on menossa ja vauhti näyttäisi vieläpä kiihtyvän, kuoppaisuutta ja lisää yllätyksiä on tiedossa.

Olin ajatellut laittaa mökillä kasvimaan toiseksi vuodeksi kesannolle... Vaan enpä taidakaan, siitä saa kuitenkin helposti omaan käyttöönsä vuoden perunat ja muut perusjuurekset, jääpi vielä toinen mokoma eteenpäin annettavaksi.

Eikö niitä tarvitse kastella? *Tämä keskittyy nyt olennaiseen*.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö niitä tarvitse kastella? *Tämä keskittyy nyt olennaiseen*.

Voi tartteakin, riippuu kesästä ja kasvimaan penkkien katteista.
        Perunat ja nauriit pärjää pääosin omillaan, prokkanoita taas ei liiemmin kannata kastella kun sittn toukat käy kimppuun. Vähän simmottis tasapainoilua.
        Pääosin pyrin siellä kasvattamaan asioita, jotka pärjää ilman hoitoa kuukauden putkeen. Jos tulee tiukka hellejakso, niin sitten kuukausi on liian pitkä aika, mutta muuten se periaate toimii aika hyvin.

• Anonyymi

Voi tartteakin, riippuu kesästä ja kasvimaan penkkien katteista.
        Perunat ja nauriit pärjää pääosin omillaan, prokkanoita taas ei liiemmin kannata kastella kun sittn toukat käy kimppuun. Vähän simmottis tasapainoilua.
        Pääosin pyrin siellä kasvattamaan asioita, jotka pärjää ilman hoitoa kuukauden putkeen. Jos tulee tiukka hellejakso, niin sitten kuukausi on liian pitkä aika, mutta muuten se periaate toimii aika hyvin.

Minulla oli aikoja sitten ystävä, joka loihti eteeni tilanteen, jossa voitaisiin perunamaata lähes tällä tavoin vallitsevista olosuhteissa. Nauroin katketakseni, vaikka olin arvioinut tulevaisuutta samalla tavalla. Hän oli visionääri ja hullu nero.

Perunat jäi mieleen, enkä unohtanut koskaan mielikuvaa itsestäni perunoiden parissa.
        Olen myös kokeillut. On erityisen tyydyttävää kaivaa vaaleita mukuloita mustasta maasta, istuttaa ja odottaa jännityksellä kaikkea parasta:)

• Anonyymi

Mmmm, jep.

Kokeile "no dig" menetelmää.. pääset helpommalla ja saatat saada jopa isomman sadon.

Tuubissa on aiheesta videomateriaalia. Richard Perkins Ruotsisa tekee hyviä pätkiä asiasta, kuten myös Charles Dowding. Samoin tämä nuorimies Brittein saarilta:

https://www.youtube.com/watch?v=jWqoJWrnsc4

Tätä menetelmää kannattaisi myös ammattimaisten maanviljelijöiden hyödyntää ana kun on mahdollisuus. Esim. viljakasveja ja heiniä varten on ihan turha kyntää maata 30 sentin syvyydeltä. Se tekee maaperälle pelkästään hallaa. Viljojen ja heinien juuret ulottuvat maksimissaan 5 senttiä syvälle, joten pelkkä haraus/äestys olisi ihan riittävä työ. Säästyisi myös melkoinen määrä polttoaineita, kun maanalaista metsää ei sorkittaisi turhan päiten.

• Anonyymi

Mmmm, jep.

"Olin ajatellut laittaa mökillä kasvimaan toiseksi vuodeksi kesannolle... Vaan enpä taidakaan,"

No niin, varaudutpas! 😄

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli aikoja sitten ystävä, joka loihti eteeni tilanteen, jossa voitaisiin perunamaata lähes tällä tavoin vallitsevista olosuhteissa. Nauroin katketakseni, vaikka olin arvioinut tulevaisuutta samalla tavalla. Hän oli visionääri ja hullu nero.

Perunat jäi mieleen, enkä unohtanut koskaan mielikuvaa itsestäni perunoiden parissa.
        Olen myös kokeillut. On erityisen tyydyttävää kaivaa vaaleita mukuloita mustasta maasta, istuttaa ja odottaa jännityksellä kaikkea parasta:)

Ite oon enemmän sellanen kylvä-ja-unohda -tyyppi ja siksi mökille pääsääntöisesti ei istuteta mitään, mikä ei selviä alkuavun jälkeen ittekseenkin. Kokeilla voi kyllä, mutta korkeintaan kahdesti, sitten ei kannata väkisin jatkaa päänsä seinään takomista.

Ton kasvimaan ongelma on se, että jos perunaa lykkää maahan, niin sitä tulee sen kymmenen kiloa per metri vakoa. Jos koko tilkun laittaisin perunalle, niin sitä tulisi vuodesta riippuen 350-600 kiloa enkä mä ikinä tule vuodessa syömään sellasta määrää perunaa...

• Anonyymi kirjoitti:

Kokeile "no dig" menetelmää.. pääset helpommalla ja saatat saada jopa isomman sadon.

Tuubissa on aiheesta videomateriaalia. Richard Perkins Ruotsisa tekee hyviä pätkiä asiasta, kuten myös Charles Dowding. Samoin tämä nuorimies Brittein saarilta:

https://www.youtube.com/watch?v=jWqoJWrnsc4

Tätä menetelmää kannattaisi myös ammattimaisten maanviljelijöiden hyödyntää ana kun on mahdollisuus. Esim. viljakasveja ja heiniä varten on ihan turha kyntää maata 30 sentin syvyydeltä. Se tekee maaperälle pelkästään hallaa. Viljojen ja heinien juuret ulottuvat maksimissaan 5 senttiä syvälle, joten pelkkä haraus/äestys olisi ihan riittävä työ. Säästyisi myös melkoinen määrä polttoaineita, kun maanalaista metsää ei sorkittaisi turhan päiten.

No rikkaruohojen juuret on kyllä monasti parinkymmenenkin sentin syvyydessä, niin kasvimaalla joutuu vähän kamppailemaan. Ei tosin mun kyntövehkeillä saa järjellisellä vaivalla niin syvältä runtattuakaan, mutta sen näkee siten rikkaruohojen määrässä.

Itte luotan terra preta -plagiointiin ja toimii aika kivasti jo muutaman vuoden maaperän rikastamisen jäljiltä. Kompostia, hiekkaa, tuhkaa ja hiiliä, lehti- ja heinäjätettä, luun/sarven paloja ja näkinkenkiä, käännetään, saa muhia talven yli. Keväällä poltetaan kasvimaan päällä männä vuoden risut ja karsikot, käännetään kevyesti, kylvetään/istutetaan, peitetään penkkien välit heinällä, kastellaan hiukan alussa, unohdetaan.

• Anonyymi kirjoitti:

"Olin ajatellut laittaa mökillä kasvimaan toiseksi vuodeksi kesannolle... Vaan enpä taidakaan,"

No niin, varaudutpas! 😄

xLiner

Noo, kattotaan mitä jaksaa, mutta kyllä tuo kesannolle jättäminen nyt on vähän jäänyt taka-alalle aatoksissa, kun ei tosta naapurimaan tolvanasta tiiä mitä se keksii 😁

• Anonyymi

No rikkaruohojen juuret on kyllä monasti parinkymmenenkin sentin syvyydessä, niin kasvimaalla joutuu vähän kamppailemaan. Ei tosin mun kyntövehkeillä saa järjellisellä vaivalla niin syvältä runtattuakaan, mutta sen näkee siten rikkaruohojen määrässä.

Itte luotan terra preta -plagiointiin ja toimii aika kivasti jo muutaman vuoden maaperän rikastamisen jäljiltä. Kompostia, hiekkaa, tuhkaa ja hiiliä, lehti- ja heinäjätettä, luun/sarven paloja ja näkinkenkiä, käännetään, saa muhia talven yli. Keväällä poltetaan kasvimaan päällä männä vuoden risut ja karsikot, käännetään kevyesti, kylvetään/istutetaan, peitetään penkkien välit heinällä, kastellaan hiukan alussa, unohdetaan.

Pitkäjuurisilla rikkaruohoilla on oma funktionsa luonnossa -- ne kuljettavat itselleen ja samalla muille kasveille mineraaleja syvemmältä maaperästä. Esimerkiksi voikukka on yksi hyödyllisimmistä kasveista maaperän ravinteikkuutta ajatellen.. en aina haluaisi edes kutsua sitä rikkaruohoksi :)

Kannattaa katsoa vaikkapa Richad Perkinsin videoita, niin pääset jyvälle. Kyseinen ukkeli viljelee kaikenlaista kaupallisesti, mutta ideat käyvät hyvin myös kotivaraviljelijöille. Hänellähän on rikkaruohottomat viljelyspenkit, juurikin samoilla konsteilla kuin sinullakin on käytössä. Sillä erotuksella, että Perkinsin tilalla ei turhaan käännellä maata. Perkinsin motto on, että pitää jäljitellä luontoa mahdollisimman paljon ja antaa luonnon tehdä suurin työ viljelyprosesseissa.

Olen perehtynyt myös uusimpaan tietoon maaperän ihmeellisestä maailmasta Tuubin kautta. Siellä on todella mahtavan kiehtovia yliopistoluentoja aiheesta. Itselle tuli yllätyksenä, että jopa tieteellinen tutkimus tukee "no dig"-teoriaa, jonka edistykselliset farmarit ovat havainneet hyödylliseksi käytännön kautta ennen kuin kenelläkään oli hajuakaan tieteellisestä tutkimustiedosta asian suhteen.

Aihe on mielenkiintoinen, siksi nyt jankkaan :) Oma toiveeni olisi, että isommatkin tuottajat muuttaisivat käytäntöjään mahdollisuuksiensa mukaan. Kaikessa ei tietty voi ruveta hippeilemään, mutta aika monessa asiassa voi, varsinkin jos ruoantuottajat tekisivät vahvemmin yhteistyötä keskenään. Tavoitteena ammattimaisessakin viljelyksessä ja ruokatuotannossa pitäisi olla sadon saamisen lisäksi maaperän parantaminen.

Omasta mielestäni teollisten apulantojen aikakausi joutaisi jo romukoppaan. Niiden käytön lopettaminen olisi VALTAVA ympäristöteko ja täysin toteutettavissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitkäjuurisilla rikkaruohoilla on oma funktionsa luonnossa -- ne kuljettavat itselleen ja samalla muille kasveille mineraaleja syvemmältä maaperästä. Esimerkiksi voikukka on yksi hyödyllisimmistä kasveista maaperän ravinteikkuutta ajatellen.. en aina haluaisi edes kutsua sitä rikkaruohoksi :)

Kannattaa katsoa vaikkapa Richad Perkinsin videoita, niin pääset jyvälle. Kyseinen ukkeli viljelee kaikenlaista kaupallisesti, mutta ideat käyvät hyvin myös kotivaraviljelijöille. Hänellähän on rikkaruohottomat viljelyspenkit, juurikin samoilla konsteilla kuin sinullakin on käytössä. Sillä erotuksella, että Perkinsin tilalla ei turhaan käännellä maata. Perkinsin motto on, että pitää jäljitellä luontoa mahdollisimman paljon ja antaa luonnon tehdä suurin työ viljelyprosesseissa.

Olen perehtynyt myös uusimpaan tietoon maaperän ihmeellisestä maailmasta Tuubin kautta. Siellä on todella mahtavan kiehtovia yliopistoluentoja aiheesta. Itselle tuli yllätyksenä, että jopa tieteellinen tutkimus tukee "no dig"-teoriaa, jonka edistykselliset farmarit ovat havainneet hyödylliseksi käytännön kautta ennen kuin kenelläkään oli hajuakaan tieteellisestä tutkimustiedosta asian suhteen.

Aihe on mielenkiintoinen, siksi nyt jankkaan :) Oma toiveeni olisi, että isommatkin tuottajat muuttaisivat käytäntöjään mahdollisuuksiensa mukaan. Kaikessa ei tietty voi ruveta hippeilemään, mutta aika monessa asiassa voi, varsinkin jos ruoantuottajat tekisivät vahvemmin yhteistyötä keskenään. Tavoitteena ammattimaisessakin viljelyksessä ja ruokatuotannossa pitäisi olla sadon saamisen lisäksi maaperän parantaminen.

Omasta mielestäni teollisten apulantojen aikakausi joutaisi jo romukoppaan. Niiden käytön lopettaminen olisi VALTAVA ympäristöteko ja täysin toteutettavissa.

Lisätäänpä tähän vielä sellainen asia kuin kahvin porot, mä kerään niitä ja kuivaan myöhemmin auringossa. Siis kaikki mitä suinkin saan. Käyvät hyvin lannoitteena ja kaiken lisäksi etana- sekä muurahaiskarkoitteena ihan sellaisenaan suojaamaan kasveja.

Käytetyt kahvinporot ovat tunnettu ihmelannoite. Tämä johtuu niiden korkeasta typpi-, fosfori-, mineraali- ja kaliumpitoisuudesta, joka tekee niistä korkealaatuisen luonnollisen lannoitteen. Tämän tyyppinen lannoite ei edes vaadi erityistä vaivannäköä. Kerää vain vanhat kahvinporot, levitä ne sanomalehdelle ja anna niiden kuivua, jolloin niiden levittäminen on helpompaa. Kahvinporoja voidaan käyttää kukkapenkkien, ruukkukasvien, laatikkokasvien ja huonekasvien lannoittamiseen. Se, miten usein voit käyttää kahvinporoja kasvin lannoittamiseen, riippuu lannoitettavasta kasvista.

Huonekasvit sietävät kahvia vain kerran kuudessa kuukaudessa. Ulkokasveja kahvinporoilla voi kuitenkin lannoittaa neljä kertaa vuodessa. Tämä on parasta tehdä ripottelemalla kahvinporoja kevyesti kasvia ympäröivään multaan ja sekoittaa ne sitten varovasti maahan.
        trollikka

• Anonyymi

Ite oon enemmän sellanen kylvä-ja-unohda -tyyppi ja siksi mökille pääsääntöisesti ei istuteta mitään, mikä ei selviä alkuavun jälkeen ittekseenkin. Kokeilla voi kyllä, mutta korkeintaan kahdesti, sitten ei kannata väkisin jatkaa päänsä seinään takomista.

Ton kasvimaan ongelma on se, että jos perunaa lykkää maahan, niin sitä tulee sen kymmenen kiloa per metri vakoa. Jos koko tilkun laittaisin perunalle, niin sitä tulisi vuodesta riippuen 350-600 kiloa enkä mä ikinä tule vuodessa syömään sellasta määrää perunaa...

No mutta sehän aivan mahtavaa. Ei suotta suomenmaalla ylistetty Kolumbuksen löytämää. Sadosta riitti syömistä hyvin läpi vuoden. Vanhaa historiaa se vain.

• Anonyymi kirjoitti:

Toi on vähän kaksjakonen juttu tehoviljelyn kanssa, kun painavilla koneilla kerätään satoa, se painaa maan aika kovaksi renkaiden kohdalta jos sitä ei käännetä...

"Omasta mielestäni teollisten apulantojen aikakausi joutaisi jo romukoppaan. Niiden käytön lopettaminen olisi VALTAVA ympäristöteko ja täysin toteutettavissa."

Tälle peukkua, meillä oli ja olisi edelleen keinot luonnonmukaisempaan ravitsemiseen eikä se edes tulisi mainittavasti kalliimmaksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Lisätäänpä tähän vielä sellainen asia kuin kahvin porot, mä kerään niitä ja kuivaan myöhemmin auringossa. Siis kaikki mitä suinkin saan. Käyvät hyvin lannoitteena ja kaiken lisäksi etana- sekä muurahaiskarkoitteena ihan sellaisenaan suojaamaan kasveja.

Käytetyt kahvinporot ovat tunnettu ihmelannoite. Tämä johtuu niiden korkeasta typpi-, fosfori-, mineraali- ja kaliumpitoisuudesta, joka tekee niistä korkealaatuisen luonnollisen lannoitteen. Tämän tyyppinen lannoite ei edes vaadi erityistä vaivannäköä. Kerää vain vanhat kahvinporot, levitä ne sanomalehdelle ja anna niiden kuivua, jolloin niiden levittäminen on helpompaa. Kahvinporoja voidaan käyttää kukkapenkkien, ruukkukasvien, laatikkokasvien ja huonekasvien lannoittamiseen. Se, miten usein voit käyttää kahvinporoja kasvin lannoittamiseen, riippuu lannoitettavasta kasvista.

Huonekasvit sietävät kahvia vain kerran kuudessa kuukaudessa. Ulkokasveja kahvinporoilla voi kuitenkin lannoittaa neljä kertaa vuodessa. Tämä on parasta tehdä ripottelemalla kahvinporoja kevyesti kasvia ympäröivään multaan ja sekoittaa ne sitten varovasti maahan.
        trollikka

Aaaa, mä kerään kahvinporoja osterivinokaspenkkiin, en juo niin paljoa kahvia että sillä ihmeesti ravittaisiin edes mökin reilut 30 neliön kasvimaata. Mut osterivinokkaat tykkää 😁

• Anonyymi

Aaaa, mä kerään kahvinporoja osterivinokaspenkkiin, en juo niin paljoa kahvia että sillä ihmeesti ravittaisiin edes mökin reilut 30 neliön kasvimaata. Mut osterivinokkaat tykkää 😁

Tjaa, mä en osterivinokkaita kasvata, koska metsät on täynnä luonnonsieniä. Mä kerään korikaupalla sieniä metsästä, jos vähänkin niitä on saatavissa. Tutut sienipaikat mulla jo vuosien varrella tulleet tutuiksi, kun aikuisten naisten kanssa mukulana metsiä kori kädessä kulusin. Nyt mä olen aikuinen ja lapsuusaikani naiset ovat jo iäkkäitä, osa eläkeläisiä, jotka eivät enää sienestä tai marjasta.

Mulle kuitenkin opettivat ne tienoot ja paikat mistä sieniä etsiä. Osa niistä metsistäkin on jo kaadettu ja muuttuneet asuinalueiksi. Mä olen vastaavasti löytänyt uusia alueita, mistä löytyy sieniä. Marjastaessa ja sienestäessä tulee monenmoista hyötyä, tulee hyötyliikuntaa ja ilmaista ruokaa, kroppa ja sielu nauttii luonnossa liikkumisesta.
        Metsästäessä pikemminkin olen kytiksellä, liikunta saattaa jäädä paljon pienemmäksi, jos tosiaan aikoo myös saalista saada.

trollikka

• Anonyymi kirjoitti:

Tjaa, mä en osterivinokkaita kasvata, koska metsät on täynnä luonnonsieniä. Mä kerään korikaupalla sieniä metsästä, jos vähänkin niitä on saatavissa. Tutut sienipaikat mulla jo vuosien varrella tulleet tutuiksi, kun aikuisten naisten kanssa mukulana metsiä kori kädessä kulusin. Nyt mä olen aikuinen ja lapsuusaikani naiset ovat jo iäkkäitä, osa eläkeläisiä, jotka eivät enää sienestä tai marjasta.

Mulle kuitenkin opettivat ne tienoot ja paikat mistä sieniä etsiä. Osa niistä metsistäkin on jo kaadettu ja muuttuneet asuinalueiksi. Mä olen vastaavasti löytänyt uusia alueita, mistä löytyy sieniä. Marjastaessa ja sienestäessä tulee monenmoista hyötyä, tulee hyötyliikuntaa ja ilmaista ruokaa, kroppa ja sielu nauttii luonnossa liikkumisesta.
        Metsästäessä pikemminkin olen kytiksellä, liikunta saattaa jäädä paljon pienemmäksi, jos tosiaan aikoo myös saalista saada.

trollikka

No ei se olekaan se juttu, että saisi mökin nurkalta kilokaupalla sieniä, vaan se pelkkä kasvattamisen ilo, kun kerran niitä siinä sattui olemaan muutenkin.

Käyn itsekin pitkin syksyä sienessä, paikat on tuttuja neljänkymmenen vuoden takaa ja saalis sen mukainen. Tosin välillä saa ettiä vähän uusiakin paikkoja kun mettiä kaadetaan, mutta eivät nuo kaikkia mettiä sentäs kerralla ole kaataneet. Eikä sillä, löydän kyllä ruokasieniä mistä tahansa metiköstä, jos niitä siellä ylipäänsä kasvaa.

• Anonyymi

Ihan turha aloite. Kyllä me suomalaiset ollaan pian konkurssissa... kokonaisena kansakuntana ja rikkaammat maat perii Suomentasavallan. Marinin hallitus on ottanut velkaa niin ett ranteet notkuu! Ei sinä auta edes maammelaulu, jossain kohtaa kansalaisetkin sen kyllä tulee huomaamaan... ne tyhmemmätkin viherpiipertäjät.

Siinä kohtaa heidän ei tarvitse edes valtaväyliä tukkia mielenosoituksellisesti.
      Suomalaisten liikenne kun kulkee jalan tai fillarilla!
      Pelkästään ruoka tulee olemaan kortilla, ja terveyspalvelutkin loppuu.
      Nykyiset sairaanhoitajat jää työttömiksi tai muuttavat ehkä Norjaan, jossa vielä maksetaan jopa palkkaa hoitotyöstä. Eikä kielikysymystä ole, norjankieli on lähes kuin ruotsinkieli... jopa Suomen rantaruotsilla siellä tulee ymmärretyksi.

Norjalaisilla on öljynsä, joka tässä maailman tilanteessa alkaa olla arvossa arvaamattomassa. Saksalaiset sitä jo havittelee ostavansa, venäläis öljyn korvaajaksi. Luultavasti myös tulevat voittamaan sen hintakilpailun, (lahjuksilla,
      sillä nehän aina pelaa nykyään mukana) kun jostain näennäisesti kauppaa tehdään.
      Myynnin järjestäjä ottaa ns. välityspalkkionsa.
      Se on sitä kuuluisaa markkinataloutta, jota jo Sipilä aikoinaan ajoi takaa, yksityisyrittäjänä... valtion takauksin.

• Ei tartte valtion velasta nyt panikoida, se on EU:n "takaamaa" ilmaista rahaa. Jos sen velan takia Suomi menee konkkaan, niin silloin on myös euroalue konkassa. Eikä ne pikku hulivilit Brysselissä sitä päästä tapahtumaan.

• Anonyymi

Ei tartte valtion velasta nyt panikoida, se on EU:n "takaamaa" ilmaista rahaa. Jos sen velan takia Suomi menee konkkaan, niin silloin on myös euroalue konkassa. Eikä ne pikku hulivilit Brysselissä sitä päästä tapahtumaan.

En ihan ole varma asiasta, mutt muistaakseni kukin jäsenvaltio on itse vastuussa tekemistään lainoista! Vai menikö sekin sopimus wc:n pöntöstä alas; silloin kun lainattiin Kreikkalaisille rahaa velanmaksuun; ranskalaisille ja saksalaisille pankeille pääasiassa.
        Ranskalaiset ja saksalaiset pankit saivat rahansa Kreikasta, jonka jälkeen velka on annettu anteeksi kreikkalaisille, suunnilleen kokonaisuudessaan.

Ihan oikeesti, kyllä meillä on päättäjillä matematiikka ja ajattelukyky vajaavaista!
        Kreikalla on esim. 3 kertaiset kultavarannot, verrattuna Suomenvaltion kultavarantoihin.
        Pitihän sitä köyhiä valtioita suomalaisten ökyrikkaiden työläisten tukea.

Suomessa oli myös oma pankkikriisimme, ihan omin voimin se täällä hoidettiin, kuten sotakorvauksetkin... viimeistä penniä myöten. Taidettiin olla ainut kansakunta joka ne korvaukset kokonaisuudessaan maksoi. ???
        trollikka

• Anonyymi kirjoitti:

En ihan ole varma asiasta, mutt muistaakseni kukin jäsenvaltio on itse vastuussa tekemistään lainoista! Vai menikö sekin sopimus wc:n pöntöstä alas; silloin kun lainattiin Kreikkalaisille rahaa velanmaksuun; ranskalaisille ja saksalaisille pankeille pääasiassa.
        Ranskalaiset ja saksalaiset pankit saivat rahansa Kreikasta, jonka jälkeen velka on annettu anteeksi kreikkalaisille, suunnilleen kokonaisuudessaan.

Ihan oikeesti, kyllä meillä on päättäjillä matematiikka ja ajattelukyky vajaavaista!
        Kreikalla on esim. 3 kertaiset kultavarannot, verrattuna Suomenvaltion kultavarantoihin.
        Pitihän sitä köyhiä valtioita suomalaisten ökyrikkaiden työläisten tukea.

Suomessa oli myös oma pankkikriisimme, ihan omin voimin se täällä hoidettiin, kuten sotakorvauksetkin... viimeistä penniä myöten. Taidettiin olla ainut kansakunta joka ne korvaukset kokonaisuudessaan maksoi. ???
        trollikka

Juu, Suomi on tiettävästi ainoa valtio tähän mennessä, siis modernilla ajalla, joka on maksanut langetetut sotakorvaukset täysimääräisinä. Sinällään kunnioitettavaa, mutta väkisinkin herää kysymys, että miten hitossa ne muut ei sitten maksaneet kaikkea pois ja ovat silti valtioina kelpoisia? Me taidetaan olla vähän hölmöjä...

Jokainen valtio EU:ssa periaatteessa on vastuussa yksin veloistaan, mutta kaiken takana EU:n on pakko taata sen valtion maksukykyisyys, koska muuten teknisesti koko EU on pulassa. Pulassa vain paperilla, joo, mutta se olis noloa. Ja siihen sisältyy riski siitä, että se yksi onneton maa menee konkurssiin oikeasti, jolloin p**ka valuu ns. alaspäin koko EU:n niskaan.

EU tällaisenaan on todella hankala epäsikiö ja hyvin vaikea saada toimimaan kunnolla. Periaatteessa EU:n pitäisi olla ihka aito liittovaltio, jotta homma toimisi, mutta se nyt ei ole mahdollista, ei ehkä ole mahdollista koskaan.

• Anonyymi

Juu, Suomi on tiettävästi ainoa valtio tähän mennessä, siis modernilla ajalla, joka on maksanut langetetut sotakorvaukset täysimääräisinä. Sinällään kunnioitettavaa, mutta väkisinkin herää kysymys, että miten hitossa ne muut ei sitten maksaneet kaikkea pois ja ovat silti valtioina kelpoisia? Me taidetaan olla vähän hölmöjä...

Jokainen valtio EU:ssa periaatteessa on vastuussa yksin veloistaan, mutta kaiken takana EU:n on pakko taata sen valtion maksukykyisyys, koska muuten teknisesti koko EU on pulassa. Pulassa vain paperilla, joo, mutta se olis noloa. Ja siihen sisältyy riski siitä, että se yksi onneton maa menee konkurssiin oikeasti, jolloin p**ka valuu ns. alaspäin koko EU:n niskaan.

EU tällaisenaan on todella hankala epäsikiö ja hyvin vaikea saada toimimaan kunnolla. Periaatteessa EU:n pitäisi olla ihka aito liittovaltio, jotta homma toimisi, mutta se nyt ei ole mahdollista, ei ehkä ole mahdollista koskaan.

Engelsmannit ymmärsi hyvin EU:n mahdottomuuden ja erilaisten kulttuurien eron, mikä panee ne tunnollisemmat maat noudattamaan sovittuja sääntöjä, ja luikurit elää siinä siivellä. Meille rahdataan vihanneksia ja hedelmiä tonneittain Espanjasta.
        Kuitenkin Espanja on yks suuremmista EU-tukien saajista.
        Me puolestaan ollaan nettomaksajia; meillä veroprosentti palkansaajilla siinä 20% ja ruoka; Euroopankin mittapuulla hintavaa.
        Espanjassa veroprosentti siinä 7-8% siis niillä jotka yleensäkin veroja maksavat. Siellä ns. harmaatalous kukoistaa ja voi hyvin. Se on maantapa, pannaan asiat reilaan "manjaana".

Kyllä EU on yhtä mahdoton yhtälö kuin meidän surullisenkuuluisa SOTE-uudistus, joka ajautuu karikolle lähimmän 2 vuoden aikana. Palvelut eivät lisäänny kunnallisella puolella, pyrogatia kylläkin ja nielee nekin vähäiset varat jotka nyt ovat käytössä.
        Sairausvakuutus maksuja nostetaan ja yksityislääkärin kuluista maksettavia korvauksia leikataan.

Meillä on ensimmäinen naisten istuvahallitus koossa ja täysi katastrofi tuloksena.
        Hallituksessa ei istu yhtään Margaret Thatcher tai Angela Merkelin kaltaista rautarouvaa, jotka pitäisivät oman maansa puolta, vaikeissakin olosuhteissa!
        Hyvää yötä, kaikille palstalaisille!
        trollikka

• Anonyymi

Jaahans, tollot aikovat näköjään kaivaa verta nenästään oikein tosissaan. Hölmöläiset näyttävät uskovan että kun yleinen mielipide on venäjää vastaan niin hiiret voivat alkaa pitämään kekkereitä pöydällä hyppien ilman mitään vastatoimia. 👎

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtui? Bachelor-Timo paljastaa, miksi suhde Sonjaan ajoi karille: "Ehkä ei kuitenkaan..."

Rovaniemeltä kotoisin oleva Timo Harvey, 32, halusi sitoutua, löytää rakkauden ja asettua aloilleen. Kauden viimeisessä jaksossa Bachelor-Timo valitsi
      Bachelor
      23
      3012
    2. Stefulla taas korkki auki?

Tästä taitaa tulla hieno päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      2597
    3. Bachelor-Tuomakselta ikävä yllätys - Hanna tyrmistyi miehen käytöksestä: "Kun kamerat sammuivat..."

No voihan… Hanna sai kuvausten aikana Tuomaksesta lämpimän, ystävällisen ja avoimen kuvan. Kun kamerat sammuivat, kuinkas sitten kävikään... https://
      Bachelor
      16
      2069
    4. Maisa Torppa miehensä kanssa lomalla

Espanjan Alicantessa. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Vauva-jai-kotiin-Maisa-Torppa-karkasi-rakkaansa-kanssa-aikuisten-lomalle-Espanjaan-kuva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      153
      1899
    5. Lasta odottava Johanna Harlin hehkuu Cannesin juhlissa - Some ylistää: "Maailman kaunein mama"

Oi, mitkä kuvat suoraan Ranskan Rivieralta. Onnea loppuodotukseen, Johanna ja Renny Harlin! Oletko muuten katsonut The Harlins -realityä? Mielipiteit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1297
    6. Mies olet kaunis sisältä ja ulkoa

Haluan sut omakseni. Sinä jos kuka kelpaat :)
      Ikävä
      125
      1275
    7. Venäjän sotilaiden raiskaama 1 vuotias poika kuoli vammoihinsa

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fac86480-df24-41b8-be6c-6ab6ff6476e4 Järkyttävää tämä jatkuva raiskaaminen. patriarkka Kirilin mielestä p
      Maailman menoa
      259
      1264
    8. Tämä oikeasti sattuu

Alan ymmärtää sua paremmin.
      Ikävä
      61
      908
    9. Haluan lämmittää välejämme

Haluan saada ja antaa sulle nautintoja, onko se väärin? 💜 Se riittää jos et halua muuta, en tarvitse enempää.
      Ikävä
      56
      822
    10. Ihan sekaisin susta taas

Miksi piti näin rakastua, jos en sua (miestä) koskaan voi saada?
      Ikävä
      83
      778
    Aihe