Voitaisiinko X-kromosomi-linjat tutkia samalla tavalla kuin Y- ja mt-linjat?
Y-kromosomi-linja on isälinja, sillä Y-kromosomi periytyy aina ainoastaan isältä pojalle.
Mitokondrio- eli mt-linja on äitilinja, sillä mtDNA-periytyy ainoastaan äidiltä lapsille.
X-kromosomilinja puolestaan on sekalinja, eli siinä esivanhempilinjassa vaihtelee sukupuolet. Ne ovat enimmäkseen esiäitejä, mutta välillä X-linjassa on myös esi-isiä.
Jossakin artikkelissa sanottiin, että X-kromosomilinjoja ei olla tutkittu sen vuoksi, koska geenitutkimusfirmat ja geenitutkijat haluavat keskittyä jostakin syystä vain Y-DNA-linjojen, mtDNA-linjojen ja autosomaalisen DNA'n tutkimisiin, eivätkä siis halua siirtää tutkimusresursseja ja tutkijoita X-kromosomilinjoja tutkimaan.
Aika outo perustelu mielestäni, koska ei kai esimerkiksi kalojen tutkimusta laiminlyötäisi sillä perusteella, että haluttaisiin tutkia apinoita???!
X-kromosomilinjojen tutkiminen on kuitenkin täysin laiminlyöty.
X-kromosomi periytyy äidiltä pojalle ja tyttärelle mutta isältä vain tyttärelle.
Erilaisia poikkeustapauksia tosin X-kromosomin periytymisessä tapahtuu harvakseltaan. Esimerkiksi jotkut naiset ovat saaneet vain yhden X-kromosomin eli vain jommalta kummalta vanhemmaltaan, mutta muunkinlaisia erikoistapauksia on X-kromosomin polveutumisissa.
Voitaisiinko X-kromosomi-linjat tutkia samalla tavalla kuin Y- ja mt-linjat?
Anonyymi
1
91
Vastaukset
- Anonyymi
XYY näkee päällepäin 🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724918
- 1053525
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj403356- 502873
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262738Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52189- 242071
- 1991980
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3981591Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91488