Miksi en löydä enää kaupasta tai leipomoista entisajan leipää ja pullaa, jotka maistuivat joltakin ? Ja miksi nykyiset vaaleat leivät ovat ihan kuivia, eivåt paina juuri mitään, täynnä ilmakuplia ja sisällys kuivaa heti ? Pinta saattaa olla rapea, mutta sisältö ihan höttöä. Pullat/pullapitkot ovat myös kuivia ja kuivuvat saman tien. Muistelen kaihoten esim. nuoruudessani tehtyä ranskanleipää, jossa oli ihanan rapea kuori ja sisältä pehmeää, jopa hieman kosteaa ja maistuvaa. Sama koski pullia.
Voiko kyse olla nykyisistä jauhoista tai voista taikka taikinan vaivaamisesta ja paisto-olosuhteista vai mistä ? Itse en osaa leipoa pullaa enkä leipää ole koskaan yrittänytkään, pullia joskus ja aina niistäkin on tullut kuivia...
Ja vielä sen verran, että miksiköhän kaikki myytävät yksittäiset leivonnaiset (pullat, viinerit tai vast.) ovat nykyään niin julmetun suuria ! Pienemmät riittäisivät aivan hyvin ja olisivat kauniimpiakin...
T. K. Kysyvä
Pulla ja leipä
7
340
Vastaukset
- Anonyymi
Saisko hapanjuurella parempaa leipää ja pullaa?
- Anonyymi
Jotku leipomothan tekevät nykyään hapanjuurileivonnaisia, ehkä ne ovat hiukan parempia. Meidän suht. lähellä on pienimuotoista kotileivontaa harrastava 'leipomoyrittäjä', mutta hän leipoo harvakseltaan, mutta jotain jää puuttumaan... Ruisleipä on sinnepäin, mutta ei sekään tarpeeksi hapanta. Hyvä yritys hänellä kuitenkin, mutta kun on nuorempaa sukupolvea ei ehkä ole niin tietoinen entisajan leivistä. ...
T. K. Kysyvä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotku leipomothan tekevät nykyään hapanjuurileivonnaisia, ehkä ne ovat hiukan parempia. Meidän suht. lähellä on pienimuotoista kotileivontaa harrastava 'leipomoyrittäjä', mutta hän leipoo harvakseltaan, mutta jotain jää puuttumaan... Ruisleipä on sinnepäin, mutta ei sekään tarpeeksi hapanta. Hyvä yritys hänellä kuitenkin, mutta kun on nuorempaa sukupolvea ei ehkä ole niin tietoinen entisajan leivistä. ...
T. K. KysyväSilloin viitisenkymmentä vuotta sitten jauhot eivät olleet tehdasmaisesti jalostettuja samalla tavalla kuin nyt. Maalla kasvatettiin itse vilja, puitiin ja säilytettiin viljasiilossa. Joka kylässä oli pieni myllykin johon pystyi viemään viljan jauhatettavasi.
Ruisleivän juures oli tiinussa valmiina ja ruisleivän taikina-ainesta hapatettiin kauemman aikaa ennenkuin se leivottiin. Itse ruisjauhot olivat maukkaampia.
Hyvin harvoin leivottiin niin sanottua ranskanleipää, melkein aina se oli sekaleipää tai hiivaleipää.
Itse leipomalla saa kyllä aika hyvänkin makuista jos leipätaikinassa on osaksi esim. piimää, porkkanaa tai vaikkapa puuroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
T. K. KysyväRiippuu taikinajuuresta sen leivän maku, Siksihän ennen oltiin tarkoja juuresta kuten nykyisin oluen vierteen alusta
- Anonyymi
Ehkä ne nyky jauhot on tulleet Ukrainasta.. ? Kun, hinnat ainakin nousee, kun "sota. Vaikka ei kesän kotimaisesta sadosta ole mitään tietoa ? Polttoaineiden ja lannoitteiden hinnat on kuulemma noussut.
Millä luomuviljelijät lannoittaa ja ovat lannoittaneet koko ajan? Hehän eivät käytä näitä "myrkky" lannoitteita.
Eikö lehmän-kanan-ja hevosenlanta kelpaa pelloille, kuten ennenvanhaan , kun ei mäitä salpietareita ym. ollut pilaamassa viljoja? Eikä ollut syöpääkään ect. niin paljon, kuin nykyään, eikä TEHOVILJELYÄ,
Olisi aika palata juurille ! - Anonyymi
Nykyajan ranskanpulla on vöhäsulainen ja siksi kuiva
- Anonyymi
oikeeta aitoa pullaa ei kylläkään löydy eikä löytynyt useisiin vuosiin.
se on pakko itse ruveta harjotteleen, niin olen todennut !!
itse löysin sattumalta jopa R-kioskilta, ovat 2 kpl paperipakkaus , hinta oli n. 3 e, mutta oli todella hyviä !!!
kerrann ostin R-kioskilta sama pakkaus , ale -50 %, niin eipä ollut yhtä hyvä, elikkä se tuoreuslaatu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865