Kasvatatko kasveja?

Anonyymi

Sisällä tai ulkona, molemmat käy? Eli miten on, löytyykö sinkuista viherpeukaloita tai sellaisiksi halajavia?

Kysymys tuli mieleen, kun luin tämän https://www.is.fi/asuminen/art-2000008779765.html . Hienohan tuo on, mutta jäin miettimään tuo kaksi kertaa päivässä kastelemista. Itse tykkään kasveista ja viherkasveja löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Vaan olen enemmän helppouden ja vaivattomuuden kannataja mitä kasvien hoitoon tulee. Yritän aina miettiä mikä tekisi homman vaivattomammaksi ja kasvin kasteleminen kaksi kertaa päivässä kuulostaa ihan liian vaivalloiselta.


nm. Sormet syyhyäisivät jo päästä puutarhahommiin

92

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinkutko saa vastata vai kysymykseen?

      • Anonyymi

        Tietysti saavat, jos kerta sinkut palstaa lukevat. Tarkoitin nimenomaan sinkut palstaa tuolla "sinkuista".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti saavat, jos kerta sinkut palstaa lukevat. Tarkoitin nimenomaan sinkut palstaa tuolla "sinkuista".

        Ei tätä palstaa pelkät sinkut lue tämä on keskustelu palsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tätä palstaa pelkät sinkut lue tämä on keskustelu palsta.

        En ole sanonutkaan niin. Sanoin jo, että "sinkuista" tarkoitti sinkut palstaa. Jos kysyisin asiaa koirat palstalta niin olisin kysynyt "löytyykö koirista viherpeukaloita". En silti olettaisi, että koiria lukevat vain koirat ja että koirilla olisi peukalot.

        Oliko sinulla mitään sanottavaa kasveista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sanonutkaan niin. Sanoin jo, että "sinkuista" tarkoitti sinkut palstaa. Jos kysyisin asiaa koirat palstalta niin olisin kysynyt "löytyykö koirista viherpeukaloita". En silti olettaisi, että koiria lukevat vain koirat ja että koirilla olisi peukalot.

        Oliko sinulla mitään sanottavaa kasveista?

        En voi vastata kun en ole se sinkku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi vastata kun en ole se sinkku.

        Ok, ei se mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, ei se mitään

        Tai voisin vastata mutta sinä sanoit että kysymys on vain sinkuille joten siksi en vastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai voisin vastata mutta sinä sanoit että kysymys on vain sinkuille joten siksi en vastaa.

        Ok, ei sekään mitään.


    • Anonyymi

      Kasvatan muovikukkia. Ovat helppohoitoisia ja kukkivat ympäri vuoden.

      >simiti<

      • Anonyymi

        Ne on kyllä kestäviä. Muistathan tomuttaa pölyt pois välillä?


      • Imepaskaa
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on kyllä kestäviä. Muistathan tomuttaa pölyt pois välillä?

        Toki, toki. Välillä otan rakkaat kukkaiset suihkuun mukaan.

        >simiti<


    • Anonyymi

      Talvella en kastele sisäkasveja juurikaan, sumutan vain useita kertoja viikossa. Kasvukautena lannoitan ohjeen mukaan, sekä kastelen tarpeen mukaan, yleensä vain kerran päivässä.

    • Anonyymi

      Itsekin tykkään helpommista kasveista. Tuollaisessa noin usein kastelua vaativassa kasvissa vois ehkä käyttää yhtä tai useampaa savista kastelijaa, joka pikkuhiljaa päästää läpi kosteutta multaan. Löytyy googlella ihan nimellä "savinen kastelija".

      • Anonyymi

        Mulla on aika vaativiakin kasveja, jotka ainakin vielä ovat viihtyneet hyvin. Olen kehitellyt kasveille vähän tuollaisia alakastelevan tyyppisiä ratkaisuja kevytsorasta, muutamalle tihkukastelusysteemin, istuttanut yhdessä kasveja samaan ruukkuun, joissain ruukuissa on myös erilaisia sammaleita jne. Erilaisia juttuja, joiden olen kokenut helpottavan kovasti kasvien hoitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on aika vaativiakin kasveja, jotka ainakin vielä ovat viihtyneet hyvin. Olen kehitellyt kasveille vähän tuollaisia alakastelevan tyyppisiä ratkaisuja kevytsorasta, muutamalle tihkukastelusysteemin, istuttanut yhdessä kasveja samaan ruukkuun, joissain ruukuissa on myös erilaisia sammaleita jne. Erilaisia juttuja, joiden olen kokenut helpottavan kovasti kasvien hoitoa.

        Helppoutta on tosiaan erilaista. Minullakin on väitetysti vaikeita kasveja kasvamassa syvissä kulhoissa rahkasammaleessa, jolloin tulee samalla kasvatettua myös lisää kasvualustaa. Muistaa vaan kastella kasvit säännöllisesti, niin kaikki ovat ihan tyytyväisiä.


    • Olen enemmän hyötypuutarhan pitäjä. Ennen mulla oli monenlaista kukkaa huushollissa, mutta täällä ne ei menesty. Vaikka olen yrittänyt ohjeita noudattaa.

      Eli pihalla sitten kesäkukkia ja perennoja pääasiassa.

      • Anonyymi

        Ootko esikasvattanut jotain, vai ostatko taimet valmiina? Joko teillä on päässyt pihapuuhiin. Meillä alkaa kyllä lumi olemaan poissa, mutta ei oikein vielä pääse istutushommiin. Toinen puoli pihasta oli jo sen verran kuiva, että sain sen haravoitua ja leikoin pensaita jne. viime viikonloppuna. Eilen kävin kauppareissulla jo "kuolaamassa" monenmoista istutettavaa, mutta en vielä ostanut mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko esikasvattanut jotain, vai ostatko taimet valmiina? Joko teillä on päässyt pihapuuhiin. Meillä alkaa kyllä lumi olemaan poissa, mutta ei oikein vielä pääse istutushommiin. Toinen puoli pihasta oli jo sen verran kuiva, että sain sen haravoitua ja leikoin pensaita jne. viime viikonloppuna. Eilen kävin kauppareissulla jo "kuolaamassa" monenmoista istutettavaa, mutta en vielä ostanut mitään.

        Nykyään olen ostanut taimet laiskuuttani valmiina. Joskus vuosia sitten, kun asuin toisaalla kasvattelin itse taimet.

        Ei vielä, nytkin hipsuttaa räntää taivaalta. Kylmä kun helkkarissa. Mä pistin jo syksyllä pensaita ihan matalaksi mm. ruusut ja angervoja. Meinaan muutaman perennapenkin tehdä kyllä, kunhan sää sallii. Pitää vielä miettiä mitä siihen sijottelisi ja miten.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Nykyään olen ostanut taimet laiskuuttani valmiina. Joskus vuosia sitten, kun asuin toisaalla kasvattelin itse taimet.

        Ei vielä, nytkin hipsuttaa räntää taivaalta. Kylmä kun helkkarissa. Mä pistin jo syksyllä pensaita ihan matalaksi mm. ruusut ja angervoja. Meinaan muutaman perennapenkin tehdä kyllä, kunhan sää sallii. Pitää vielä miettiä mitä siihen sijottelisi ja miten.

        Ruusupensashan pitäis vissiinkin alasleikata keväällä. Mutta olen 2 syksynä tehnyt jo syksyllä alasleikkauksen ja ihan runsaat on kasvustot olleet taas juhannuksen korvilla.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Nykyään olen ostanut taimet laiskuuttani valmiina. Joskus vuosia sitten, kun asuin toisaalla kasvattelin itse taimet.

        Ei vielä, nytkin hipsuttaa räntää taivaalta. Kylmä kun helkkarissa. Mä pistin jo syksyllä pensaita ihan matalaksi mm. ruusut ja angervoja. Meinaan muutaman perennapenkin tehdä kyllä, kunhan sää sallii. Pitää vielä miettiä mitä siihen sijottelisi ja miten.

        Juu en mäkään ole nyt mitään kasvatellut. Muutama siemenpussi on jemmassa, mutta ne kylvän suoraan maahan.

        Mulla on suunnitelmissa siirtää perennapenkkiä. Ovat nyt tuossa ihan pihapolun vieressä ja musta ne on tiellä tuossa. Teen yhden vähän isomman L mallisen penkin tuonne aidan viereen. Sen verran pieni piha kuitenkin, etten halua tuohon keskelle pihaa noita kukkapenkkejä.

        Viime kesänä istuttelin havuja, rodoja, pioneita ja liljoja. Vaikuttais kaikki selvinneen talvesta hyvin, mutta katsotaan.

        Lisäksi mietin tuossa, että jos kävis ostamassa muutamia lavakauluksia ja tekis niiden avulla pienen hyötykasvipuutarhan. Yrttejä ja erilaisia salaatteja ja sellaista. Kasvihuonetta mulla ei ole. Jos olis niin vois kanssa laittaa tomaatteja. Niitä kasvattekin kun asuin muualla. Varsinaista kasvihuonetta mulla ei silloinkaan ollut, mutta vanhaan pergolaan oli muovitettu niille oma pikku nurkka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu en mäkään ole nyt mitään kasvatellut. Muutama siemenpussi on jemmassa, mutta ne kylvän suoraan maahan.

        Mulla on suunnitelmissa siirtää perennapenkkiä. Ovat nyt tuossa ihan pihapolun vieressä ja musta ne on tiellä tuossa. Teen yhden vähän isomman L mallisen penkin tuonne aidan viereen. Sen verran pieni piha kuitenkin, etten halua tuohon keskelle pihaa noita kukkapenkkejä.

        Viime kesänä istuttelin havuja, rodoja, pioneita ja liljoja. Vaikuttais kaikki selvinneen talvesta hyvin, mutta katsotaan.

        Lisäksi mietin tuossa, että jos kävis ostamassa muutamia lavakauluksia ja tekis niiden avulla pienen hyötykasvipuutarhan. Yrttejä ja erilaisia salaatteja ja sellaista. Kasvihuonetta mulla ei ole. Jos olis niin vois kanssa laittaa tomaatteja. Niitä kasvattekin kun asuin muualla. Varsinaista kasvihuonetta mulla ei silloinkaan ollut, mutta vanhaan pergolaan oli muovitettu niille oma pikku nurkka.

        Mulla myös siemeniä jokunen pussi. Erilaisia kukkia mm. Auringonkukkia. Ne laitetaan lasten vanhaan hiekkalaatikkoon, multaa toki täynnä. Se oli viime kesänä herneillä, mutta nyt väliin kukkia.

        No minunkin halppis kasvikoppi rysähti lumen alla rikki. Maksoikin peräti 99 euroa puuilossa. :P

        Ostan uuden ja otan muovihupun talveksi pois, niin ei hajoa taas.

        Biltemassa oli halpa pikkuinen kasvikatos. Muksuille laitan sen. Kasvulaatikot sinne ja saavat laittaa minitomaatteja ja kurkun kasvamaan. Kuulemma haluu itse hoitaa, niin käyhän se. :)


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Mulla myös siemeniä jokunen pussi. Erilaisia kukkia mm. Auringonkukkia. Ne laitetaan lasten vanhaan hiekkalaatikkoon, multaa toki täynnä. Se oli viime kesänä herneillä, mutta nyt väliin kukkia.

        No minunkin halppis kasvikoppi rysähti lumen alla rikki. Maksoikin peräti 99 euroa puuilossa. :P

        Ostan uuden ja otan muovihupun talveksi pois, niin ei hajoa taas.

        Biltemassa oli halpa pikkuinen kasvikatos. Muksuille laitan sen. Kasvulaatikot sinne ja saavat laittaa minitomaatteja ja kurkun kasvamaan. Kuulemma haluu itse hoitaa, niin käyhän se. :)

        Tämmönen koppi muksuille ja kasvilaatikkoja pari.

        https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/14-2445_xl_3.jpg


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Mulla myös siemeniä jokunen pussi. Erilaisia kukkia mm. Auringonkukkia. Ne laitetaan lasten vanhaan hiekkalaatikkoon, multaa toki täynnä. Se oli viime kesänä herneillä, mutta nyt väliin kukkia.

        No minunkin halppis kasvikoppi rysähti lumen alla rikki. Maksoikin peräti 99 euroa puuilossa. :P

        Ostan uuden ja otan muovihupun talveksi pois, niin ei hajoa taas.

        Biltemassa oli halpa pikkuinen kasvikatos. Muksuille laitan sen. Kasvulaatikot sinne ja saavat laittaa minitomaatteja ja kurkun kasvamaan. Kuulemma haluu itse hoitaa, niin käyhän se. :)

        Mulla on muksu jostain syystä innostunut nyt talven aikana kovasti hoitamaan sisällä olevia viherkasveja. Sillä on aina välillä kasviensuihkutuspalvelu tuolla kylpyhuoneessa ja sinne se kantaa niitä yksitellen ja sumupullolla suihkuttelee. No mikäs siinä kun kerta tykkää ja kasvit tykkää. Piti tietenkin opettaa, että mitkä kasvit ei tykkää suihkuttelusta ja ne on jätetty rauhaan. 😀

        Viime kesänä puhuttiin, että jonkun marjapensaan vois tonne johonkin mahduttaa. Täytyy miettiä missä olis hyvä paikka. Mä haluaisin vähän laajentaa terassia, mutta en oikein jaksais alkaa siihen puuhaan yksinäni.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on muksu jostain syystä innostunut nyt talven aikana kovasti hoitamaan sisällä olevia viherkasveja. Sillä on aina välillä kasviensuihkutuspalvelu tuolla kylpyhuoneessa ja sinne se kantaa niitä yksitellen ja sumupullolla suihkuttelee. No mikäs siinä kun kerta tykkää ja kasvit tykkää. Piti tietenkin opettaa, että mitkä kasvit ei tykkää suihkuttelusta ja ne on jätetty rauhaan. 😀

        Viime kesänä puhuttiin, että jonkun marjapensaan vois tonne johonkin mahduttaa. Täytyy miettiä missä olis hyvä paikka. Mä haluaisin vähän laajentaa terassia, mutta en oikein jaksais alkaa siihen puuhaan yksinäni.

        Hm saa näköjään vastata vaikka ei sinkku olekkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on muksu jostain syystä innostunut nyt talven aikana kovasti hoitamaan sisällä olevia viherkasveja. Sillä on aina välillä kasviensuihkutuspalvelu tuolla kylpyhuoneessa ja sinne se kantaa niitä yksitellen ja sumupullolla suihkuttelee. No mikäs siinä kun kerta tykkää ja kasvit tykkää. Piti tietenkin opettaa, että mitkä kasvit ei tykkää suihkuttelusta ja ne on jätetty rauhaan. 😀

        Viime kesänä puhuttiin, että jonkun marjapensaan vois tonne johonkin mahduttaa. Täytyy miettiä missä olis hyvä paikka. Mä haluaisin vähän laajentaa terassia, mutta en oikein jaksais alkaa siihen puuhaan yksinäni.

        Se on ihan mukavaa, että lapset innostuu näistä kasveista ja niiden hoidosta. :)

        Meillä ei nyt ole sisällä viherkasveja, mutta kesäkukat oon antanut muksujen 3 kesänä valkata tai ainakin sitten, jos ei ole olleet valitsemassa joka kerta niin istuttaa ruukkuijin kuten tykkää. Ihan nättejä sommitelmia. Meidän kesäkukkavastaavat. :D

        Tänä kesänä jännätään saadaanko uudesta mansikkamaasta jo polka mansikkaa. Nam.

        Tekis mieli vadelmiakin kasvatella, mutta ne on vissiin aika rehottavat, isotöisiä.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Se on ihan mukavaa, että lapset innostuu näistä kasveista ja niiden hoidosta. :)

        Meillä ei nyt ole sisällä viherkasveja, mutta kesäkukat oon antanut muksujen 3 kesänä valkata tai ainakin sitten, jos ei ole olleet valitsemassa joka kerta niin istuttaa ruukkuijin kuten tykkää. Ihan nättejä sommitelmia. Meidän kesäkukkavastaavat. :D

        Tänä kesänä jännätään saadaanko uudesta mansikkamaasta jo polka mansikkaa. Nam.

        Tekis mieli vadelmiakin kasvatella, mutta ne on vissiin aika rehottavat, isotöisiä.

        Terassi on kyllä kiva kesällä olemassa. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää hyvältä.

        Ihan näppärän kokoinen, kun purkasin paketin ja katselin, että löytyy kaikki osat.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Terassi on kyllä kiva kesällä olemassa. :)

        Onko vaimo puutarhuri?


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Se on ihan mukavaa, että lapset innostuu näistä kasveista ja niiden hoidosta. :)

        Meillä ei nyt ole sisällä viherkasveja, mutta kesäkukat oon antanut muksujen 3 kesänä valkata tai ainakin sitten, jos ei ole olleet valitsemassa joka kerta niin istuttaa ruukkuijin kuten tykkää. Ihan nättejä sommitelmia. Meidän kesäkukkavastaavat. :D

        Tänä kesänä jännätään saadaanko uudesta mansikkamaasta jo polka mansikkaa. Nam.

        Tekis mieli vadelmiakin kasvatella, mutta ne on vissiin aika rehottavat, isotöisiä.

        Mä löysin viime kesänä superhalvalla pari tainta jotain valkeaa mansikkaa. No pakkohan ne oli ostaa ja kun ei muuta paikkaaollut niin lykkäsin ne tonne perennapenkkiin. Kyllä ne näkyi sieltä jo vähän vihreää puskevan. Saa nähdä mitä niistä tulee. Samaan riviin lykkäsi amppelimansikankin ja sekin näkyi jo vähän vihertävän. Se pöhkö kukki ja puski mansikoita vielä lokakuussa, mutta eihän ne tietenkään siihen aikaan enää kypsyneet.

        Joo, vadelma on käsittääkseni aika isotöisiä. Tai en tiedä onko ehkä jotain uusia lajikkeita, jotka ei niin pusikoituis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hm saa näköjään vastata vaikka ei sinkku olekkaan.

        Asia selitettiin sulle jo. Mä tosin olen kyllä ihan sinkku.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä löysin viime kesänä superhalvalla pari tainta jotain valkeaa mansikkaa. No pakkohan ne oli ostaa ja kun ei muuta paikkaaollut niin lykkäsin ne tonne perennapenkkiin. Kyllä ne näkyi sieltä jo vähän vihreää puskevan. Saa nähdä mitä niistä tulee. Samaan riviin lykkäsi amppelimansikankin ja sekin näkyi jo vähän vihertävän. Se pöhkö kukki ja puski mansikoita vielä lokakuussa, mutta eihän ne tietenkään siihen aikaan enää kypsyneet.

        Joo, vadelma on käsittääkseni aika isotöisiä. Tai en tiedä onko ehkä jotain uusia lajikkeita, jotka ei niin pusikoituis.

        Oho, valkea mansikka on uus tuttavuus. Ootko maistanut miltä maistuu valkoiset mansikat? Saman makuisia, kun punaiset?

        Noni, sehän tykkäs sun perennapenkistäs. Ilmeisesti hyvin ravinnerikas ja hyvä paikka. :P

        Täytyy vähän selailla puutarhojen sivuilta millasia vadelmia löytyy. Ne on niin hyviä, että vois hotkia ympäri vuoden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko vaimo puutarhuri?

        Mulla ei ole vaimoa. :)

        Mutta jos olis, niin en yhtään tykkäis huonoa puutarhurin taidoista ja innostuksesta.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Oho, valkea mansikka on uus tuttavuus. Ootko maistanut miltä maistuu valkoiset mansikat? Saman makuisia, kun punaiset?

        Noni, sehän tykkäs sun perennapenkistäs. Ilmeisesti hyvin ravinnerikas ja hyvä paikka. :P

        Täytyy vähän selailla puutarhojen sivuilta millasia vadelmia löytyy. Ne on niin hyviä, että vois hotkia ympäri vuoden.

        Uusi tuttavuus oli mullekin. Ei tullut vielä viime kesänä maistettavaa, mutta lajikkeen kuvaus väitti sen olevan makea. Jos vaikka kesällä pääsis maistamaan.

        Mä haaveilen pensasmustikasta. Vadelmakin olisi ihana, mutta ei tosiaan taida olla näin pienen pihan asukas tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia selitettiin sulle jo. Mä tosin olen kyllä ihan sinkku.

        Hali monsteri ei ole ja siitä huolimatta sua ei haittaa vaikka se sulle vastailee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi tuttavuus oli mullekin. Ei tullut vielä viime kesänä maistettavaa, mutta lajikkeen kuvaus väitti sen olevan makea. Jos vaikka kesällä pääsis maistamaan.

        Mä haaveilen pensasmustikasta. Vadelmakin olisi ihana, mutta ei tosiaan taida olla näin pienen pihan asukas tuo.

        Siskolla on valkosia ja vihreitä herukoita ja ne oli tosi hyviä. Yleensä en ole suuri herukoiden ystävä, mutta ne oli kyllä hyviä. Pitää ehkä kysyä mitä ne lajikkeet on. Jos nyt vaikka tuohon muutama puska mahtuisi. Tossa on tollanen puska jotain tatarta, josta pitäis hommautua eroon. Siihen sen paikalle mahtuisi parikin marjapuskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hali monsteri ei ole ja siitä huolimatta sua ei haittaa vaikka se sulle vastailee.

        Asia selitettiin sulle jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia selitettiin sulle jo.

        Hyvin epäselvästi koitappa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin epäselvästi koitappa paremmin.

        Ei maksa vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maksa vaivaa.

        Oletko vieraille ihmisille aina noin töykeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vieraille ihmisille aina noin töykeä?

        Vain sellaisille, jotka jankuttavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sellaisille, jotka jankuttavat.

        Niin mutta kun sinä itse teit tästä niin hankalaa. ☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta kun sinä itse teit tästä niin hankalaa. ☺️

        Vain sinulla näyttää olleen ongelmia ymmärtämisessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinulla näyttää olleen ongelmia ymmärtämisessä.

        Sanoit että haluat kuulla vain sinkkujen vastauksia mutta silti
        sulle käy että hali monsteri vastaa sulle mutta ei muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinulla näyttää olleen ongelmia ymmärtämisessä.

        Sinä silloin valehtelet että sinkkujen vastauksia vain. 😠


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uusi tuttavuus oli mullekin. Ei tullut vielä viime kesänä maistettavaa, mutta lajikkeen kuvaus väitti sen olevan makea. Jos vaikka kesällä pääsis maistamaan.

        Mä haaveilen pensasmustikasta. Vadelmakin olisi ihana, mutta ei tosiaan taida olla näin pienen pihan asukas tuo.

        Pensasmustikka kelpais mullekin. Tässä alkaa tulla sormiin syyhy, vaikka ulkona tosiaan tulee räntää ihan huolella. :(


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siskolla on valkosia ja vihreitä herukoita ja ne oli tosi hyviä. Yleensä en ole suuri herukoiden ystävä, mutta ne oli kyllä hyviä. Pitää ehkä kysyä mitä ne lajikkeet on. Jos nyt vaikka tuohon muutama puska mahtuisi. Tossa on tollanen puska jotain tatarta, josta pitäis hommautua eroon. Siihen sen paikalle mahtuisi parikin marjapuskaa.

        Herukat on ihan hyviä, mulla on mustaviinimarjaa ja punaista sekä karviaisia. Kasvaa vaan julmetuiksi, jos on hyvä ravinteikas paikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hali monsteri ei ole ja siitä huolimatta sua ei haittaa vaikka se sulle vastailee.

        No mut voinhan mä sanoa, että oon sinkku. Jos tulee parempi mieli? Oon sinkku.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        No mut voinhan mä sanoa, että oon sinkku. Jos tulee parempi mieli? Oon sinkku.

        Et ole sinkku olet sanonut että et ole.
        Tuliko parempi mieli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et ole sinkku olet sanonut että et ole.
        Tuliko parempi mieli.

        No jos mä oonkin juksannut. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sellaisille, jotka jankuttavat.

        Minäkin olisin voinut vastata mutta en vastaa kun ei minun vastaus kiinnosta.
        Enkä tuommoiselle töykimykselle vastaa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olisin voinut vastata mutta en vastaa kun ei minun vastaus kiinnosta.
        Enkä tuommoiselle töykimykselle vastaa mitään.

        Ok, ei se mitään.


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Herukat on ihan hyviä, mulla on mustaviinimarjaa ja punaista sekä karviaisia. Kasvaa vaan julmetuiksi, jos on hyvä ravinteikas paikka.

        Mä en jostain syystä juuri tykkää herukoista. Kyllä ne menee, mutta ei mulla kyllä ole tarvetta tavallisia herukoita istutella. Karviaisten suhteen mulla on kans jakautunut mielipiden Ne on hyviä pieninä määrinä, mutta mä kyllästyn niiden makuun tosi nopeasti.


    • Anonyymi

      Minulla on paljon kysymyksiä noin 8900 kappaletta :)

      Katsoin vanhaa c-koodiani, kymmenien vuosien takaa: teimme sellaiselle Heikoin Lenkki IRC-kanavalle botin, joka varasti kaikki niiden kysymykset vakoilemalla siellä kanavalla, oman botin tietokilpailukäyttöön :)

      On kysymystä ja vastausta tietokannassa.

    • Anonyymi

      Joku randomi kysymys huviksi tietokannasta, tämä onkin hyvä kysymys: Mikä maanosa on saanut nimensä Vespuccin mukaan?

      • Anonyymi

        Ei sulla olis kasveihin liittyviä kysymyksiä?


    • Anonyymi

      Juu, kasvatan toki, sellaisia tosi hassuja kasveja.

      • Anonyymi

        Pistääkö ne näkemään hassuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistääkö ne näkemään hassuja?

        No ei sentään. Herkistää aisteja, sellainen yrtti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sentään. Herkistää aisteja, sellainen yrtti.

        Ok. Itse olen jo valmiiksi erityisherkkä, joten tollaset yrtit olis varsinainen painajainen.


    • Anonyymi

      Tuollainen kasvikysymys löytyi ensimmäisenä: Montako metsäkasvillisuusvyöhykettä Suomessa on?
      Mikä on Suomen harvinaisin kasvi?
      Mistä kasvin osasta rakuunamaustetta saadaan?
      Mistä kasvin osasta palsternakkamaustetta saadaan?
      Mistä kasvista tehdään hasista?
      Mikä köynnöskasvi on oluen tärkein maustekasvi?
      Mikä kasvi on rommin valmistusaine?
      Keski-Suomessa uhanalainen kasvi on?
      Mikä on Suomen tärkein viljakasvi?
      Mitä pastaa on Rosson feta-kasvispastassa?



      ... on varmaan paljonkin kasveihin liittyviä kysymyksiä,... hain vain hakusanalla "kasvi" johonkin puoliväliin tietokantaa...

    • En ole oikein kasvi-ihminen. Minulla kun on sellainen salainen kyky, joka tappaa kaikki muut kasvit paitsi rikkaruohot. Ja samoin en saa rikkaruohoja hengiltä vaikka kuinka yrittäisin.

      Huonekasveja mulla on kolme.. taitavat olla jotakin muovisekoitusta. En kastele niitä, enkä hoivaa, niin ne säilyvät ja kestävät uskoakseni vuosia.

      Pihalle istutuslaatikkoon laitoin porkkanan siemennauhaa.. ja vasta jälkeenpäin luin ohjeesta, että istutus touko- kesäkuussa..

      Itääkseen vaatii 10° ja viimeksi kun katsoin.. ulkona sataa räntää ja 2°.

      Että joo.. ei minusta viherpeukaloa saa tekemälläkään.

      • Anonyymi

        Aivan! Muovisekoiteruusut ovat kestäviä, niitä on minullakin ruukussa ollut jo 90-luvulta - aina yhtä viehkeitä, ajattomia.

        - Sheena


      • Pikku-pirpana
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan! Muovisekoiteruusut ovat kestäviä, niitä on minullakin ruukussa ollut jo 90-luvulta - aina yhtä viehkeitä, ajattomia.

        - Sheena

        Minulla on 90 cm korkea kukkiva magnolia tietokonepöydällä. Mutta niitä muoviruusuja ei ole.

        Jos jostakin löytyisi keltaisia tulppaaneita, niitä voisin ostaa keittion pöydälle pölyttymään. Tai joku kiva auringonkukka..

        Keltainen on tehostevärini sisustuksessani. Keltainen ja harmaa.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minulla on 90 cm korkea kukkiva magnolia tietokonepöydällä. Mutta niitä muoviruusuja ei ole.

        Jos jostakin löytyisi keltaisia tulppaaneita, niitä voisin ostaa keittion pöydälle pölyttymään. Tai joku kiva auringonkukka..

        Keltainen on tehostevärini sisustuksessani. Keltainen ja harmaa.

        Minulla on keltaista vain pääsiäistulppaanit. Tänä vuonna ne kupsahtivat parissa päivässä 😔.

        Pidätkö keltaisia vaatteita, vai onko se sisustusta varten?

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on keltaista vain pääsiäistulppaanit. Tänä vuonna ne kupsahtivat parissa päivässä 😔.

        Pidätkö keltaisia vaatteita, vai onko se sisustusta varten?

        - Sheena

        Kyllä se on sisustuksessani tehosteväri.

        Keittiössä minulla on keltaisena, essu,patalaput, käsipyyhkeet, tiskiharja ja rätit.
        Pöydällä keltaiset tabletit

        Makkarissa on yksi seinä keltaisena yhdistettynä keltaisiin petivaatteisiin harmailla kalusteilla.
        Sohvalla keltainen torkkupeitto.

        Ja kunhan törmään oikeanlaisiin keltaisiin sintsiverhoihin, hommaan sellaiset. Nyt minulla on vain tumman sävyiset sälekaihtimet.

        Ja on minulla keltaisia paitojakin .. olisikos kolme.

        Aikanaan pukeuduin vain mustiin, mutta nykyään yhdistelen mustaan värikkään paidan. Ja korut paidan sävyyn stemmaten.


      • Anonyymi

        Muovikukat tosiaan on helppoja hoidokkeja. Itse tosin inhoan niitä 😆. Mielummin kokonaan ilman.

        Tosin muksun huoneessa on muovikasveista irrotettuja lehtiä, jotka on pujotettu naamiointiverkkoo, jonka avulla parvisängystä on tehty "puumaja".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muovikukat tosiaan on helppoja hoidokkeja. Itse tosin inhoan niitä 😆. Mielummin kokonaan ilman.

        Tosin muksun huoneessa on muovikasveista irrotettuja lehtiä, jotka on pujotettu naamiointiverkkoo, jonka avulla parvisängystä on tehty "puumaja".

        No makunsa kullakin. Minä en ota hoidokkeja. En mitään mihin pitäisi sitoutua. Minulla on siihen syyni.

        Vastaan vain itsestäni, enkä halua sitä harmitusta mikä syntyy, kun vaikkapa se huonekasvi kuolee. Tekokasvit ovat siitä hyviä, etteivät ne kuole.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No makunsa kullakin. Minä en ota hoidokkeja. En mitään mihin pitäisi sitoutua. Minulla on siihen syyni.

        Vastaan vain itsestäni, enkä halua sitä harmitusta mikä syntyy, kun vaikkapa se huonekasvi kuolee. Tekokasvit ovat siitä hyviä, etteivät ne kuole.

        Mä olin yli kymmenen vuotta ilman yhtään ainutta kasvia. Itse olen olen tosiaan mielummin kokonaan ilman ja laitan vaikka verhon kasviprintillä kuin otan muovikukkia. En jotenkin keksi turhempaa esinettä,kuin muovikukka. Tai no ehkä joku matkamuistokrääsä on turhempaa. Vaan siis ei se mitään, on joillain ihmisillä pöydillään jotain muovihedelmiäkin. Kukin tavallaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä olin yli kymmenen vuotta ilman yhtään ainutta kasvia. Itse olen olen tosiaan mielummin kokonaan ilman ja laitan vaikka verhon kasviprintillä kuin otan muovikukkia. En jotenkin keksi turhempaa esinettä,kuin muovikukka. Tai no ehkä joku matkamuistokrääsä on turhempaa. Vaan siis ei se mitään, on joillain ihmisillä pöydillään jotain muovihedelmiäkin. Kukin tavallaan.

        No noi mun muovikukat on aikalailla ihan tilan täytettä. Yksi iso magnoliapensas ja kaksi köynnöstä hyllyn päällä. Ei ne ole oikeastaan tekokukkia vaan tekokasveja. Mutta kuten sanoit, kukin tyylillään.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        No noi mun muovikukat on aikalailla ihan tilan täytettä. Yksi iso magnoliapensas ja kaksi köynnöstä hyllyn päällä. Ei ne ole oikeastaan tekokukkia vaan tekokasveja. Mutta kuten sanoit, kukin tyylillään.

        Tekokukka, tekokasvi, tekopuu, sama asia minulle. Onhan noitakin nähty, että jotkut istuttavat pihalleenkin tekokasveja. Olisko jotenkin luonnosta vieraantumisen huippu? Tekonurmikon voin vielä ymmärtää helppohoitoisena ja kestävänä, vaikken sellaista itse laittaisikaan.


    • Anonyymi

      ostin kasvilamput ja tänä keväänä kasvatan yrttejä

      • Anonyymi

        Mäkin ostin kasvilamppuja, mutta viime syksynä viherkasveille lisävaloksi.


    • Anonyymi

      Kyllä niitä viherpeukaloita löytyy oli sitten sinkku tai parillinen.

    • Anonyymi

      joo oma hiiva sientä kasvattelen

    • Kyllä, lähinnä viljakasveja, sisällä ja ulkona, sisällä itävyyden selvittämiseksi

      • Anonyymi

        Mitä kaikkia vilja kasveja?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kaikkia vilja kasveja?

        kaura
        ohra
        vehnä


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        kaura
        ohra
        vehnä

        Vainko viljaa kasvatat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vainko viljaa kasvatat?

        Nykyään vain viljaa, joskus ollut öljy ja valkuaiskasveja


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        Nykyään vain viljaa, joskus ollut öljy ja valkuaiskasveja

        Oletko maanviljelijä? Muilla tarkoitin että oletko kasvattanut esim porkkanoita yms.


    • Anonyymi

      Ainoa kasvi, jonka kerran olen saanut kukoistamaan ja elämään kauemmin kuin kolme kuukautta on basilika. Eli en kasvata kasveja, turha vaiva. Parhaimpia luonteelleni sopivia kasveja ovat leikkokukat. Niitä on maljakossa säännöllisen epäsäännöllisesti.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Mulla oli 20 vuotta sitten traakkipuu, Jukka-palmu ja kolme kaktusta, joita ei periaattees olis tarvinnut kuin harvakseltaan kastella, mutta jotka silti onnistuin kuivattamaan patterin päällä olevalla ikkunalaudalla. Niiden piti, olla helppohoitoisia. 😄 Mutta ainut valoisa paikka se oli pienessä opiskelijakämpäs. Zania, rahapuu, kaktus, traakkipuu ja Jukka-Palmu... Niistä ehkä vielä seuraavat kasvatettavat otan, toivottavasti tällä kertaa paremmalla menestyksellä.

    • Kasvattelen, muutamia, on tuo samainen risukin tuossa kasvamassa, valkokukkaista kantaa alkujaan. Mullanvaihto olisi sillä edessä viikonloppuna, mutta menee kyllä ihan tavalliseen multaan, ei sovi mulle kasvit joita tarttee kastella joka toisella hengityksellä.

    • Anonyymi

      Ulkona vain. Suosikkeja ovat ainakin syreenit, kuusamat, kielot, kuunliljat ja toki myös marjapensaat.

      • Anonyymi

        Kaikki noista kuuluvat myös mun kasvivalikoimaan. Tosin ne marjapensaat on vielä valitsematta ja istuttamatta.


    • Anonyymi

      Meillä kasvoi kukkamaassa hamppua pari kesää sitten. Saa nähdä mitä tänä vuonna nousee.

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      Posliinikukka oli kerran monta vuotta verhoten jo kolmasosan ikkunasta, sitten tuli aika jolloin ei jaksanut huolehtia siitä enää yhtään. Sen olisi voinut silloin kukoistavimmillaan jakaa kymmeniksi pistokkaiksi jatkamaan elämäänsä. Se on aika kiitollinen ja helppo kasvi. Orkideatkin ovat ilmeisesti mainettaan helpompia. Ihan Lidlistä saa nykyään monenlaista kasvia.
      Tomaattia ja kurkkua on tullut kesäisin kasvateltua. Kesäkurpitsaa tietenkin, maailman helpoin kasvi. Salaattia ja yrttejä. Kasvimaapalstakin ollut jossain vaiheessa, perunaa ja juureksia. Isotöistä hommaa ja kastelu sitoo. Myös kasvihuone vaatii huomiota koko kesän. Mutta se kai se on se ajatus, että on jotain huolehtimista.

      • Anonyymi

        Joo, nykyään tosiaan on kasveja ja taimia saatavilla melkein joka paikasta. Ovat vielä yleensä hyvälaatusia ja hyväkuntosia, vaikka hinta ei päätä pakota. Itse tykkään pyörähtää ja katsoa läpi kukat ja taimet lähes kaikkialla missä niitä näen. Ei sieltä useinkaan mitään mukaan tartu, mutta joskus taas löytyy vähän erikoisempia ja harvinaisempiakin löytöjä.

        Itse tykkään helppoudesta ja siitä, että just tuo sitovuus olis mahdollisimman pieni. Yritän aina pohtia, että miten vaikka tuon kastelun vois hoitaa mahdollisimman vähällä vaivalla. Mulla on ollut esimerkiksi erilaisia tihkukastelusysteemejä kesäkukilla jne. Just siksi mietin tollasta pientä hyötypuutarhaa lavakaulusten avulla, kun siihen olis vielä helppo miettiä esim. jotain tihkukastelua.


    • Anonyymi

      Peyote-kaktus.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä ainakin yritän kasvattaa hyötykasveja, juureksia, marjoja, hedelmiä ja yrttejä, omiksi tarpeikseni ja ylimääräiset menee jakeluun.
      Mulla on suuri tontti, joka soveltuu kotitarpeiden viljelyyn... sekä kukille omat paikkansa. Omakotitaloni pystytettiin tontille (yli 3000 m²) eli tilaa on tarpeeksi.
      Vaha viljelyspelto ja muutama puu metsänreunasta lohkottu omakotitontiksi, alun
      perin isoskohta maalaistalosta. Sain edullisesti ostaa, sukulaisuussuhteella.

      Tosin eräitä kukkasia on myös vihannesmaalla, samettiruusuja kempin torjuntaan, muutamia valkosipuleita myyrän karkoitukseen, ja värikkäitä grasseja kurpitsan kanssa laidalliseen kohopenkissä, houkuttelemaan pölyyttäjiä ja kaunistamaan kokonaisasetelmaa. Kurpitsan hedelmälle on tehty alustoja, jottei ne kasva maata vasten ja mädänny pohjastaan kosteudessa. Vahingoista viisastuu!

      Perunoissa jo kunnon idut, yli ½-cm... ettei vaan kasva liian pitkiksi ennen istutusta, pitkät idut katkeilevat niin helposti! Avomaan tomaattia mulla on jo 15 cm korkuisina taimina, istutan ne aurinkoiselle seinustalle kasvamaan, kun muistaa kastella niiden juuristoa säännöllisesti, tuottavat kyllä satoa heinäkuusta syksyyn asti.
      Pisst, Päivän- kaks vanha nokkosvesi; plantattuna on hyvää kasteluvettä joka toinen viikko, tai aina kunnon vesisateen jälkeen. Tomaatti ja kurpitsa tykkää nokkosvedestä, kasvavat rehottavat ja tuottavat satoa. Nokkosveden ohjet, löydät netistä.
      Mulla työpäivä(lähinnä toimistossa)täynnä tältä päivältä, ja viikonloppu vapaa!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe