Enemmän vertaistukea?

Anonyymi

Saatteko mielestänne tarpeeksi vertaistukea henkisiin ongelmiinne? Onko tällaiset yleiset keskustelupalstat teille riittävä väylä?

Omasta mielestäni tällainen ei riitä, vastausten saaminen on liian hidasta ja vastaajina voi olla ketä tahansa, joilla ei ole vastaavia ongelmia tai joiden vastaukset ovat aivan turhia aloittajalle.

Oletteko siis löytäneet muita väyliä, joista voisi löytää keskustelukumppanin reaaliaikaiseen keskusteluun, johon voisi kunnolla syventyä?

28

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätä palstaa ei voi käyttää vertaistukeen. Täällä kirjoittelee niin paljon psykiatriaa vastustajaa porukkaa että ajatus on täysin mahdoton

      • Anonyymi

        Se onkin harmillinen juttu. Esimerkiksi tuohon tukinettiin verrattuna tämä on kätevä monipuolisuudessaan, kun on aihekategoriat juuri siihen aiheeseen, josta haluaisi jutella. Täällä täytyy vain pitää vahvat mielen suodattimet, jotta voi jättää huomiotta kaikki huonot kommentit


      • Anonyymi

        Mitä tekemistä vertaistuella on psykiatrian vastustuksen, tai siihen liittyvän kriittisyyden kanssa? Ei mikään sulje pois sitä, etteikö voi myös osoittaa tukea, tai osoittaa myötätuntoa toisia kohtaan. Olen itsekin osoittanut tukea, solidaarisuutta ja tsempannut aina niin tarvittaessa.

        Nuo kaksi ovat aivan eri asioita. Käsittääkseni tämä on ollut vapaa foorumi, eli palsta, jolla saa tuoda esille omia mielipiteitään ja kommenttiaan. Vai onko niin, että vain tietynlaiset mielipiteet ovat sallittuja jahyväksyttyjä. Siinä ollaan aika lähellä rasismia.

        Psykiatriaa ja sen käyttämiä hoitomuotoja, tai epäkohtia pitää voida tuoda esille ja saada kritisoida. Muuten tällä palstalla on sensuuri, tai se olisi vain yksipuolinen palsta, jolla saa tuoda esille mielipiteitä vain yksipuolisesti. Tai jotka ovat lääketieteen näkökulmasta hyväksytyksi katsottuja asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä vertaistuella on psykiatrian vastustuksen, tai siihen liittyvän kriittisyyden kanssa? Ei mikään sulje pois sitä, etteikö voi myös osoittaa tukea, tai osoittaa myötätuntoa toisia kohtaan. Olen itsekin osoittanut tukea, solidaarisuutta ja tsempannut aina niin tarvittaessa.

        Nuo kaksi ovat aivan eri asioita. Käsittääkseni tämä on ollut vapaa foorumi, eli palsta, jolla saa tuoda esille omia mielipiteitään ja kommenttiaan. Vai onko niin, että vain tietynlaiset mielipiteet ovat sallittuja jahyväksyttyjä. Siinä ollaan aika lähellä rasismia.

        Psykiatriaa ja sen käyttämiä hoitomuotoja, tai epäkohtia pitää voida tuoda esille ja saada kritisoida. Muuten tällä palstalla on sensuuri, tai se olisi vain yksipuolinen palsta, jolla saa tuoda esille mielipiteitä vain yksipuolisesti. Tai jotka ovat lääketieteen näkökulmasta hyväksytyksi katsottuja asioita.

        Käsitin tuon vaan niin, että täällä riittää kommentoijia, joiden kommentit eivät edistä kenenkään mielenterveyttä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä vertaistuella on psykiatrian vastustuksen, tai siihen liittyvän kriittisyyden kanssa? Ei mikään sulje pois sitä, etteikö voi myös osoittaa tukea, tai osoittaa myötätuntoa toisia kohtaan. Olen itsekin osoittanut tukea, solidaarisuutta ja tsempannut aina niin tarvittaessa.

        Nuo kaksi ovat aivan eri asioita. Käsittääkseni tämä on ollut vapaa foorumi, eli palsta, jolla saa tuoda esille omia mielipiteitään ja kommenttiaan. Vai onko niin, että vain tietynlaiset mielipiteet ovat sallittuja jahyväksyttyjä. Siinä ollaan aika lähellä rasismia.

        Psykiatriaa ja sen käyttämiä hoitomuotoja, tai epäkohtia pitää voida tuoda esille ja saada kritisoida. Muuten tällä palstalla on sensuuri, tai se olisi vain yksipuolinen palsta, jolla saa tuoda esille mielipiteitä vain yksipuolisesti. Tai jotka ovat lääketieteen näkökulmasta hyväksytyksi katsottuja asioita.

        Vertaistuella tarkoitetaan yleensä muuta, kuin psykiatrian vastustamisen vertaistukea, vaikka teoriassa se voi olla myös sitä.

        Tekstistäsi näkee, hyivin, että tiedät, miten moraalisesti väärin on mennä tuputtamaan pyskiatrian vastaisuutta jokaiseen ketjuun jossa ihminen kaipaa vertaistukea, mutta teet sen silti.

        Ylipäätään en hirveästi arvosta ihmisiä, jotka itse piiloutuvat "vapaan foorumin" taakse, samalla kun syyttävät muita siitä, että he ovat käyttäneet "foorumia vapaasti."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaistuella tarkoitetaan yleensä muuta, kuin psykiatrian vastustamisen vertaistukea, vaikka teoriassa se voi olla myös sitä.

        Tekstistäsi näkee, hyivin, että tiedät, miten moraalisesti väärin on mennä tuputtamaan pyskiatrian vastaisuutta jokaiseen ketjuun jossa ihminen kaipaa vertaistukea, mutta teet sen silti.

        Ylipäätään en hirveästi arvosta ihmisiä, jotka itse piiloutuvat "vapaan foorumin" taakse, samalla kun syyttävät muita siitä, että he ovat käyttäneet "foorumia vapaasti."

        En ole kyllä tehnyt tuota, mistä syytit minua. En ole laittanut joka ketjuun psykiatriaa arvostelevia tai vastaisia kommentteja.

        Tällä palstalla on ja käy monia muitakin, kuin minä.

        On asiatonta mennä syyttelemään jotakuta kommentoijaa asiasta, jota ei ole tehnyt, tai mihin ei ole syyllistynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä vertaistuella on psykiatrian vastustuksen, tai siihen liittyvän kriittisyyden kanssa? Ei mikään sulje pois sitä, etteikö voi myös osoittaa tukea, tai osoittaa myötätuntoa toisia kohtaan. Olen itsekin osoittanut tukea, solidaarisuutta ja tsempannut aina niin tarvittaessa.

        Nuo kaksi ovat aivan eri asioita. Käsittääkseni tämä on ollut vapaa foorumi, eli palsta, jolla saa tuoda esille omia mielipiteitään ja kommenttiaan. Vai onko niin, että vain tietynlaiset mielipiteet ovat sallittuja jahyväksyttyjä. Siinä ollaan aika lähellä rasismia.

        Psykiatriaa ja sen käyttämiä hoitomuotoja, tai epäkohtia pitää voida tuoda esille ja saada kritisoida. Muuten tällä palstalla on sensuuri, tai se olisi vain yksipuolinen palsta, jolla saa tuoda esille mielipiteitä vain yksipuolisesti. Tai jotka ovat lääketieteen näkökulmasta hyväksytyksi katsottuja asioita.

        Psykiatriaan kohdistuva kritiikki, niin aiheellista kuin se joskus voi ollakin, ei ole vertaistukea. Kaukana siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kyllä tehnyt tuota, mistä syytit minua. En ole laittanut joka ketjuun psykiatriaa arvostelevia tai vastaisia kommentteja.

        Tällä palstalla on ja käy monia muitakin, kuin minä.

        On asiatonta mennä syyttelemään jotakuta kommentoijaa asiasta, jota ei ole tehnyt, tai mihin ei ole syyllistynyt.

        Sitten tähän ei voi sanoa muuta, kuin että nahkurin orsilla tavataan. Siinä on minun toisella puolella tilaa hurskastelijoille, ja toisella puolella pilkun viilaajille.

        Pahimpia on kuitenkin ne, jotka vetoaa siihen että muutkin tekee, tai hyväksyy sen hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatriaan kohdistuva kritiikki, niin aiheellista kuin se joskus voi ollakin, ei ole vertaistukea. Kaukana siitä!

        En ole sitä väittänytkään. Mutta miksi ihmeessä tuo asia otetaan ylipäätään esille? Sillä kun ei ole mitään tekemistä vertaistuen, tai sen osoittamisen puutteen kanssa?

        Enemmän tulee mieleen, että jotkut eivät vain pidä siitä, että tällä palstalla esitetään psykiatriaa kritisoivia mielipiteitä. Siitähän tässä kaikessa on kyse, eikä mistään muusta.

        Ei silti pidä mennä syyttelemään, nimittelemään, tai leimaamaan aiheettomasti tänne kirjoittavia. Se ei ole asiallista, eikä oikea tapa keskustella. Eikä todellakaan sivistynyttä. Jos omaa käytöstavat, niin voi käyttäytyä hyvin myös täällä somessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sitä väittänytkään. Mutta miksi ihmeessä tuo asia otetaan ylipäätään esille? Sillä kun ei ole mitään tekemistä vertaistuen, tai sen osoittamisen puutteen kanssa?

        Enemmän tulee mieleen, että jotkut eivät vain pidä siitä, että tällä palstalla esitetään psykiatriaa kritisoivia mielipiteitä. Siitähän tässä kaikessa on kyse, eikä mistään muusta.

        Ei silti pidä mennä syyttelemään, nimittelemään, tai leimaamaan aiheettomasti tänne kirjoittavia. Se ei ole asiallista, eikä oikea tapa keskustella. Eikä todellakaan sivistynyttä. Jos omaa käytöstavat, niin voi käyttäytyä hyvin myös täällä somessa.

        Onko tällä palstalla yhtään sellaista ketjua jossa vertaistukea vailla oleva ihminen olisi voinut keskustella ilman prykiatrian kritiikkiä?

        Ihan sama kun pikkusisko tulee ja talloo sun leikit, ja selittää perään että tämä on vapaa maa...

        Ei mikään ihme jos yhteiskunta ja psykiatria vähän silittää vastakarvaan, jos noin yksinkertaista käyttäytymismallia ei ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tällä palstalla yhtään sellaista ketjua jossa vertaistukea vailla oleva ihminen olisi voinut keskustella ilman prykiatrian kritiikkiä?

        Ihan sama kun pikkusisko tulee ja talloo sun leikit, ja selittää perään että tämä on vapaa maa...

        Ei mikään ihme jos yhteiskunta ja psykiatria vähän silittää vastakarvaan, jos noin yksinkertaista käyttäytymismallia ei ymmärrä.

        Hyvin sanottu.


    • Anonyymi

      Yksi hyvä vertaistukeen paikka on paikkakunnan mielenterveys yhdistys. Melkein joka kunnassa ja kaupungista löytyy. Eri asia onko samassa tilanteessa olevia. Itselläni on niistä kokemuksia mutta meidän yhdistyksellä on niin pystyyn lääkittyjä ihmisiä ettei keskustelu onnistu tai muiden tilanne on paljon vaikeampi ettei synny vuorovaikutusta

    • Hei,

      Onko Tukinet sinulle tuttu paikka? Siellä on monenlaisia palveluita, joista voi saada myös vertaistukea.

      - Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

      Jos kaipaat reaaliaikaista vertaistukea, niin ryhmächat voisi olla hyvä vaihtoehto. Tukinetissä on lähes päivittäin monia ryhmächattejä, joista osa on kaikille avoimia ja osa on suunnattu eri kohderyhmille. Käynnissä olevat ja seuraavaksi tulevat ryhmächatit näkee parhaiten Tukinetin etusivun chat-karusellista.

      Lisäksi Tukinetissä on perinteisiä keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi Aikuisen elämää ryhmäkeskustelussa keskustellaan hyvin monenlaisista asioista. https://tukinet.net/teemat/aikuisen-elamaa/forum/

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • Anonyymi

        Ainakin mitä viimeksi olen katsellut, niin nuo chatit ovat vain hyvin rajallisina, tiettyinä aikoina. Toivoisin laajempaa aukioloa, mieluiten ympärivuorokautista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin mitä viimeksi olen katsellut, niin nuo chatit ovat vain hyvin rajallisina, tiettyinä aikoina. Toivoisin laajempaa aukioloa, mieluiten ympärivuorokautista.

        Lisäksi, ne kerrat kun olen hetken käynyt jossakin chatissa, niin siellä on puhuttu vain kevyttä niitä näitä, mitä voisi puhua missä tahansa muualla. Ei niinkään sellaisista aiheista, joiden vuoksi itse tukinetissä kävisin


      • Anonyymi

        Onko Tukinetissä tarjolla vertaistukea masennuslääkkeiden haitoista ja vieroitusoireista kärsiville?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Tukinetissä tarjolla vertaistukea masennuslääkkeiden haitoista ja vieroitusoireista kärsiville?

        Jospa sinä menisit sinne tarjoamaan sitä vertaistukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Tukinetissä tarjolla vertaistukea masennuslääkkeiden haitoista ja vieroitusoireista kärsiville?

        Mikäs sinua aidosti estää itse ottamasta selvää?

        Oikeestaan tämä sinun kommetti kertoo sen kaiken mikä tässä foormissa ja sen vertaisuudessa on ongelmana. Ei tällaisilla kommenteilla haeta, tai anneta mitään vertaisuutta. Näillä haastetaan riitaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sinua aidosti estää itse ottamasta selvää?

        Oikeestaan tämä sinun kommetti kertoo sen kaiken mikä tässä foormissa ja sen vertaisuudessa on ongelmana. Ei tällaisilla kommenteilla haeta, tai anneta mitään vertaisuutta. Näillä haastetaan riitaa.

        Ei tartte ottaa selvää, kun vastauksen jo hyvin tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartte ottaa selvää, kun vastauksen jo hyvin tietää.

        Niin kuin jo nimikin sanoo, niin vertaisuudessa joudut olemaan myös itse se aktiivinen osapuoli. Se ei ole kuin kelan etuus joka tipahtaa jokakuussa postiluukusta, vaikka kuinka kiukuttas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin jo nimikin sanoo, niin vertaisuudessa joudut olemaan myös itse se aktiivinen osapuoli. Se ei ole kuin kelan etuus joka tipahtaa jokakuussa postiluukusta, vaikka kuinka kiukuttas.

        Kenelle tipahtaa, kenelle ei.


    • Anonyymi

      En saa riittävästi vertaistukea tällaisilta yleisiltä keskustelupalstoilta.

      Itseäni ei niinkään haittaa se että vastauksen tulossa kestää aikaa. Ymmärrän hyvin, että vaikka itsellä olisi tilanne päällä, ja kaipaisi apua heti, niin muut vertaiset elävät oman tahtinsa mukaan.

      Itselleni suurempi ongelma on tuo mainitsemasi turhat vastaukset. Yleisellä keskustelupalstalla viimeistään kolmannessa viestissä, foorumin politrukki tulee ja kirjoittaa jotain sellaista mikä ei suoraan liity aiheeseen, vaan hänen agitoimaan kantaansa.

      Valitettavasti se johtaa siihen, että suurin osa aitoa vertaistukea kaipaavista ihmisistä hakeutuu jonnekin muualle, ja sen saaminen yleiseltä foorumilta on hankalampaa.

      Tuossa ylempänä onkin jo heitetti hyviä vaihtoehtoja, mutta myös siitä vertaisuuden haasteesta.

      Vaikka vertaisuudesta puhutaan paljon, ja sillä saadaan mielettömän hyvää aikaan, niin aina se ei ole autuaaksi tekevä asia. Vertaisilla pitää olla sen verran omia voimavaroja, että pystyvät toimimaan vertaisina, puoleen ja toiseen.

      Itse löysin aktiivisen potilasjärjestön MTKL:n kautta Myös heidän sivuihin kannattaa tutustua, paikallisyhdistysten lisäksi heillä on paljon toimintaa verkossa.

      • Anonyymi

        "Foorumin politrukki?" Tiedätkö itse, mitä kyseinen sana oikeasti tarkoittaa? Politrukki on kyllä neuvostoaikainen valvoja, tai upseeri tms. Eli on tuo sinulta aika provosoivasti kirjoitettu. En ole kyllä tällä palstalla, tai ainakaan tässä osiossa tuollaista havainnut.

        Itse olen ennemmin kaikesta politikoinnista ja poliittisesta toiminnasta sitoutumaton, ja puolueeton. Ihan vain siksi, koska se saa aikaan vain vastakkainasettelua ja riitelyä.

        Itse näkisin niin, että vertaistukea ei somepalstoilta yleensäkään saa. Ja sitä tukea, apua ja välittämistä ylipäätäänkin pitäisi ennemminkin kanssaihmisten antaa ja jakaa toisilleen. Mutta maailma on niin kuplautunut, ihmisryhmät eriytyneet toisistaan ja jokainen etsii vain niitä omia hengenheimolaisiaan ja samalla tavalla ajattelevia. Silloin käy vääjäämättä niin, että jotkut syrjäytyvät ja jäävät täysin yksin. Koska esim. joitakin mt-vaikeuksista ja ongelmista kärsiviä ei hyväksytä tasa ja yhdenvertaisina kansalaisina ja samanarvoisina. Esim. skitsofreniaa sairastavia leimataan ja kohdellaan eriarvoisesti. Ts. arvotetaan ja arvostellaan ihmisiä omien kriteerien mukaan. Jos taas sairastaa masennusta, tai epävakaata persoonallisuushäiriötä, niin ne ovat huomattavasti hyväksytympiä sairauksia, tai häiriöitä.

        Meillä on tässä yhteiskunnassa paljon vielä korjattavaa ja parannettavaa, etenkin toisiimme kohdistuvien asenteiden ja suhtautumisen kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Foorumin politrukki?" Tiedätkö itse, mitä kyseinen sana oikeasti tarkoittaa? Politrukki on kyllä neuvostoaikainen valvoja, tai upseeri tms. Eli on tuo sinulta aika provosoivasti kirjoitettu. En ole kyllä tällä palstalla, tai ainakaan tässä osiossa tuollaista havainnut.

        Itse olen ennemmin kaikesta politikoinnista ja poliittisesta toiminnasta sitoutumaton, ja puolueeton. Ihan vain siksi, koska se saa aikaan vain vastakkainasettelua ja riitelyä.

        Itse näkisin niin, että vertaistukea ei somepalstoilta yleensäkään saa. Ja sitä tukea, apua ja välittämistä ylipäätäänkin pitäisi ennemminkin kanssaihmisten antaa ja jakaa toisilleen. Mutta maailma on niin kuplautunut, ihmisryhmät eriytyneet toisistaan ja jokainen etsii vain niitä omia hengenheimolaisiaan ja samalla tavalla ajattelevia. Silloin käy vääjäämättä niin, että jotkut syrjäytyvät ja jäävät täysin yksin. Koska esim. joitakin mt-vaikeuksista ja ongelmista kärsiviä ei hyväksytä tasa ja yhdenvertaisina kansalaisina ja samanarvoisina. Esim. skitsofreniaa sairastavia leimataan ja kohdellaan eriarvoisesti. Ts. arvotetaan ja arvostellaan ihmisiä omien kriteerien mukaan. Jos taas sairastaa masennusta, tai epävakaata persoonallisuushäiriötä, niin ne ovat huomattavasti hyväksytympiä sairauksia, tai häiriöitä.

        Meillä on tässä yhteiskunnassa paljon vielä korjattavaa ja parannettavaa, etenkin toisiimme kohdistuvien asenteiden ja suhtautumisen kohdalla.

        Nyt kun mainitsit, niin tuo politrukki on oikeastaan huomattavasti osuvampi termi, kuin vaikka trolli, tälle palstalle.


    • Anonyymi

      Somesta tai keskustelupalstoilta yleensäkään ei kyllä saa, eikä löydy oikeasti mitään vertaistukea. Etenkään, jos tänne sattuu kirjoittamaan masentuneena, ja itsetuhoisena.

      Itse näen psykiatriaa vastustavia kirjoituksia vielä haitallisempana ja todella vahingollisena ne kirjoittelijat, jotka trollausmielessä kirjoittavat, että "Tapa itsesi", tai "Mene junan alle".

      Hyvä/paha some on tuonut mukanaan paljon lieveilmiöitä. Muun muassa trollausta, myös ns. feikkikirjoittelua, jossa jotkut kirjoittavat muka jotakin tiettyä sairautta potevana, tai että pelkäävät sairastuvansa johonkin ei-toivottuun sairauteen. Osan teksteistä huomaa heti trollaukseksi. Jotkut paljastuvat vasta jonkin ajan kuluttua.

    • Anonyymi

      Tämä on keskustelupalsta, jossa levitetään omia mielipiteitä ja kritiikkiä kaikkea mielenterveystyötä vastaan. Kirjoittajat ovat itse mieleltään sen verran sairaita, ettei heistä kenenkään tukijaksi ole.

      Vertaistuki on haettava muualta, esim. mielenterveysjärjestöistä. Siinä vaiheessa, kun tukea hakee ja pystyy vastaanottamaan, pitää olla asiat jo melko hyvällä mallilla, ts. lääkitys kunnossa. Maallikko ei voi ottaa tehtäväkseen tukea vaikeasti sairasta eikä tietenkään sairautensa kieltävää.

      • Anonyymi

        Epäasiallista mennä leimaamaan ja syyttelemään kaikkia tänne kirjoittavia mieleltään sairaiksi.

        Myöskään psykiatriaa kritisoivat tai epäkohtia hoitokeinoista nähneet eivät ole sen sairaampia, kuin muutkaan. Joka muuta sanoo, tuomitsee aiheettomasti ja väärin perustein. Monet ovat myös nähneet ja kokeneet systeemissä asioita, jotka rikkovat paitsi ihmisoikeuksia, myös ovat epäinhimillisiä.

        Ja sitä tukea jokaiselle ihmiselle, sairausdiagnoosiin, taustaan tai mihin tahansa katsomatta, pitäisi antaa jokaisen kanssaihmisen, eikä ulkoistaa sitä pelkästään mielenterveysjärjestöille.
        Tässä yhteiskunnassa on todella pitkä matka siihen, että nähdään ihmiset ihmisinä ja kohdellaan heitä myös samanarvoisesti ja humaanilla tavalla.


    • Anonyymi

      Jos tässä maailmassa olisi enemmän aitoa välittämistä toisista ihmisistä, ja yhteisössä olevien kaikkien ihmisten kanssa juteltaisiin ja keskusteltaisiin enemmän, kyseltäisiin kuulumisia, tuettaisiin asemasta, diagnoosista ja taustasta riippumatta, niin moni ihminen tässä yhteiskunnassa voisi huomattavasti paremmin. Mt-oireilut, sairastumiset, burnoutit, itsemurhat ja romahtamiset ainakin vähenisivät, jopa puolittuisivat.

      Välittäminen ei vaadi keneltäkään ja toiselta paljon. Muuta kuin läsnäolemista, toisen kuuntelemista ja voinnin kysymistä, arjen taakkojen kantamista, keventämällä elämässä koettua raskautta ja vastoinkäymisiä. Pieniä, mutta tärkeitä tekoja.

      Olemalla ihminen toiselle ihmiselle, rakentaa siltaa toistemme välille. Mikä paitsi eheyttää toista, kehittää myös samalla jokaista meistä. Rakentaa ja vahvistaa myös yhteisöä, yhteiskuntaa ja meitä jokaista. Olemmehan me kaikki, ja meistä jokainen ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe