ÄÖ todennäköisyys

Anonyymi

Mitä kaavaa käytetään tämän ratkaisussa?? en osaa :(

Erään älykkyysosamäärää (ÄO) mittaavan testin mukaan on ÄO jakautunut normaalisti odotusarvona 100 ja keskihajontana 16.
a) Millä todennäköisyydellä satunnaisesti valitun henkilön ÄO on enintään 120?
b) Jos Neropattikerhon jäseneksi pääsee älykkäimmät 2 % kaikista ihmisistä, niin mikä ÄO vähintään vaaditaan Neropattikerhon jäseneltä?

10

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olkoon satunnaismuuttuja X se ÄO. E(X) = 100 ja hajonta s(X) = 16.
      Muuttuja (X - 100)/16 jakautuu normaalisti. Jos normeeratun normaalimuuttujan kertymäfunktio on F niin
      P(X <= x) = F((x - 100)/16).
      a) P(X <= 120) = F((120 - 100)/16)
      b) Määrää x siten että F((x - 100)/16) = 0,98 eli että
      1 - F((x-100)/16) = 0,02.
      F:n arvot löydät taulukoista. Varmaan netistäkin jostain.

    • Anonyymi

      Jos kerran ÄO on normaalijakautunut, niin kaikkein melenkiintoisinta olisi tietää todennäköisyys sille että henkilön ÄO on alle nollan.

      • malaire

        Tuo todennäköisyys on muuten yhtä suuri kuin että ÄO olisi yli 200.

        Keskihajonnalla 16 tuo todennäköisyys on 0,000000000205... eli noin yksi viidestä miljardista. Maapallolta saattaa siis löytyä henkilö jolla ÄO on alle 0 (tai yli 200).


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        Tuo todennäköisyys on muuten yhtä suuri kuin että ÄO olisi yli 200.

        Keskihajonnalla 16 tuo todennäköisyys on 0,000000000205... eli noin yksi viidestä miljardista. Maapallolta saattaa siis löytyä henkilö jolla ÄO on alle 0 (tai yli 200).

        Ei kai todennäköisyys sitä kerro että saattaa löytyä henkilö. Saattaahan noita henkilöitä löytyä rusaastikin. Jhan niinkuin noppaa heitettäessä saattaa tulla sama numero ziljoona kertaa peräkkäin.


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        Tuo todennäköisyys on muuten yhtä suuri kuin että ÄO olisi yli 200.

        Keskihajonnalla 16 tuo todennäköisyys on 0,000000000205... eli noin yksi viidestä miljardista. Maapallolta saattaa siis löytyä henkilö jolla ÄO on alle 0 (tai yli 200).

        Tuommoinen yli 200 ÄO varmaan voidaan melko helposti todeta mutta miten todetaan alle nollan oleva ÄO.
        Ei tuo tietenkään tälle palstalle kuulu. Yritän löytää sopivamman palstan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai todennäköisyys sitä kerro että saattaa löytyä henkilö. Saattaahan noita henkilöitä löytyä rusaastikin. Jhan niinkuin noppaa heitettäessä saattaa tulla sama numero ziljoona kertaa peräkkäin.

        Tarkoitin että todennäköisyys sille että tuollainen henkilö on olemassa on kohtuullisen suuri, eli ei esim. jotain lottovoitto luokkaa, mutta en viitsinyt tuota tarkasti laskea.

        Mutta lasketaan nyt kuitenkin: Todennäköisyys sille että 7,9 miljardin ihmisen joukossa on ainakin yksi jolla ÄO on alle nolla on

        1-(1-0,000000000205)^7900000000 = 80 %


      • Anonyymi
        malaire kirjoitti:

        Tarkoitin että todennäköisyys sille että tuollainen henkilö on olemassa on kohtuullisen suuri, eli ei esim. jotain lottovoitto luokkaa, mutta en viitsinyt tuota tarkasti laskea.

        Mutta lasketaan nyt kuitenkin: Todennäköisyys sille että 7,9 miljardin ihmisen joukossa on ainakin yksi jolla ÄO on alle nolla on

        1-(1-0,000000000205)^7900000000 = 80 %

        Entä kuinka monen ihmisen joukossa todennäköisyys sille, että siinä on vähintään yksi ihminen, jonka ÄO < -131 on suurempi kuin 50%?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kuinka monen ihmisen joukossa todennäköisyys sille, että siinä on vähintään yksi ihminen, jonka ÄO < -131 on suurempi kuin 50%?

        Jos otosjoukkona on Suomen huulipunahallitus, niin todennäköisyys on tasan 1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos otosjoukkona on Suomen huulipunahallitus, niin todennäköisyys on tasan 1.

        Kylläpä on taas kerran jonninjoutavaa sanailua! Eikö tosiaan noilla pelleillä ole parempaa tekemistä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe