Metallinetsimellä Salossa

Etsijä

Noh, tuli tuossa eilen ja tänään vähän etsittyä Salon seudulla, kun löytyi aika lupaava paikka. Paikka oli vanhan jo poistetun junaradan vieressä oleva rataakin vanhempi kärrytie, jonka kiveys oli havaittavissa vain jos tarkemmin katsoi. Paikka oli siitäkin hyvä, että siinä ei sitten radan tekijöiden jälkeen ole tuskin kukaan oleskellut. Pusikko hieman haittasi etsimistä. Lopputulos yksi viinakätkö jossa kolme rikkinäistä pulloa korkit vielä kiinni ja sitten se arvokkaampi löytö eli Bilnäsin kirveenterä, Täytyy siitä tehdä vielä työkalu mökille että saa saunapuut tehtyä.

Etsitty alue jäi varmaankin maaston hankaluuden takia vain 100-200m2 ja kävi mielessä, että jos joku on aikanaan jotakin siihen polulle tiputtanut, on se varmaankin mennyt syvemmälle kivien väliin ja saattaa olla etsimen ulottumattomissa. Monet hyvistä etsintä paikoista ovat maaston tai kasvillisuuden takia aika hitaita kohteita ja sitä pakosti yrittää miettiä mihin olisi voinut jäädä jotakin ja miksi. Tällä tavalla yritän rajata työmäärää pienemmäksi. Kaikki esineet eivät suinkaan ole vahingossa joutuneet piiloihinsa vaan osa on hylätty ja osa piilotettu ja sitten unohdettu tai kätkijä on vienyt tiedon hautaan mukanaan. Asioiden etsiminen mahdollisesti satoja vuosia jälkeenpäin on myöskin hankalaa koska kasvillisuus ja puut saattavat olla aivan toisenlaiset tänäpäivänä ja voi olla vaikea hahmottaa missä kohtaa ovat pellot, metsät ja tiet silloin kulkeneet.

21

19007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AaTee

      Oletko muuten kauankin harrastanut metallinetsintää?. Itse olen vasta tänä keväänä aloittanut ja minua kiinnostaa suuresti, että mistäköhän saisi parhaiten tietoa noista vanhoista asutuksista jne. Asun Helsingissä ja täältäpäinkin löytyisi varmaan paljon mielenkiintoisia kohteita. Oletko itse käynyt kirjastoissa tai museoissa kartuttamassa tietojasi?.

      • etsijä

        Laite on ollut kolmisen vuotta ja joka kesä olen sillä etsiskellyt jos luppoaikaa on jäänyt. En ole kartoista ym. paikkoja katsellut, mutta aina olen kysellyt ihmisiltä vähän paikallishistoriaa ja vanhoja paikkoja, hyviä vinkkejä saa myös kylien ja kaupunkien omista esittelykirjoista joissa yleensä aina on muutama sivu arkeologiasta ja paikallisista löydöistä ja mistä päin ne on löydetty. Aika paljon yritän seurata korkeuksia eli millä korkeudella merenpinta on ollut aikaisemmin, esim. Salossa etsiessäni huomasin etsiväni pellolta joka oli pronssikaudella varmaankin meren alla eli kovin vanhoja löytöjä ei sieltä voinut tehdä. Kun kyselit vinkkejä Helsingissä olevista etsintä paikoista niin kirjoitin tuohon edelliseen viestiketjuun siitä.


      • etsijä

        Ajattelin vaan kysyä, että minkä laitteen ostit ja mitä maksoi?
        Itselläni on tuo cs-150 ja juuri testasin sitä tuossa, että kuinka kaukaa se havaitsee 1 euron kolikon. Laitoin kolikon keittiön pöydälle joka on puuta ja sitten viivottimen avulla mittasin 12cm suurimmaksi etäisyydeksi jolla vielä antaa äänimerkin. Ei mielestäni kovin hyvä tulos, mutta paristoja oli käytetty 2-3 tuntia ennen testiä. On myös muistettava jos kolikko on ollut kauan maassa on siitä irronnut metallia ympärillä olevaan maahan ja näin se antaa paremman singaalin.
        Olisi hyvä jos muutkin etsimien omistajat viitsisivät testata vaikka juuri 1 euron kolikolla omaa laitettaan niin saisimme vähän enemmän käytännön tietoa laitteista ja mihin ne todellisuudessa pystyvät.


      • AaTee
        etsijä kirjoitti:

        Ajattelin vaan kysyä, että minkä laitteen ostit ja mitä maksoi?
        Itselläni on tuo cs-150 ja juuri testasin sitä tuossa, että kuinka kaukaa se havaitsee 1 euron kolikon. Laitoin kolikon keittiön pöydälle joka on puuta ja sitten viivottimen avulla mittasin 12cm suurimmaksi etäisyydeksi jolla vielä antaa äänimerkin. Ei mielestäni kovin hyvä tulos, mutta paristoja oli käytetty 2-3 tuntia ennen testiä. On myös muistettava jos kolikko on ollut kauan maassa on siitä irronnut metallia ympärillä olevaan maahan ja näin se antaa paremman singaalin.
        Olisi hyvä jos muutkin etsimien omistajat viitsisivät testata vaikka juuri 1 euron kolikolla omaa laitettaan niin saisimme vähän enemmän käytännön tietoa laitteista ja mihin ne todellisuudessa pystyvät.

        Joo tuo minun laitteeni on CS-660 ja pitänee kai testata tuota samaa menetelmää käyttäen tuo laite ja ilmoittaa sitten tuloksista. Olen etsinyt poikani kanssa mm. lähimetsässä olevalta bunkkerialueelta ja löysimme heti jotain sodanaikaista romua. Mitään arvokasta emme ole löytäneet, mutta tämä meidän harrastus onkin vasta ihan alussa. Tuo Nuuksion vinkki on ihan kokeilemisen arvoinen vaikkakin paikka on luonnonsuojelualuetta, mutta tuskinpa siitä suurta haittaa on jos vaan siivoaa jälkensä kunnolla. Tulee muutenkin liikuttua aina silloin tällöin sielläkin päin. ajattelin pistää tänne Suomi 24:ään uuden aiheen tuonne harrastusosastolle nimellä metallinetsintä. Katsotaan onnistuuko.


      • etsijä
        AaTee kirjoitti:

        Joo tuo minun laitteeni on CS-660 ja pitänee kai testata tuota samaa menetelmää käyttäen tuo laite ja ilmoittaa sitten tuloksista. Olen etsinyt poikani kanssa mm. lähimetsässä olevalta bunkkerialueelta ja löysimme heti jotain sodanaikaista romua. Mitään arvokasta emme ole löytäneet, mutta tämä meidän harrastus onkin vasta ihan alussa. Tuo Nuuksion vinkki on ihan kokeilemisen arvoinen vaikkakin paikka on luonnonsuojelualuetta, mutta tuskinpa siitä suurta haittaa on jos vaan siivoaa jälkensä kunnolla. Tulee muutenkin liikuttua aina silloin tällöin sielläkin päin. ajattelin pistää tänne Suomi 24:ään uuden aiheen tuonne harrastusosastolle nimellä metallinetsintä. Katsotaan onnistuuko.

        Joo, oma alue tälle aiheelle olisi paikallaan, olen miettinyt sivujen tekemistä aiheeseen liittyen, ja sinne pitäisi saada myös jonkinlainen keskustelualue. Itselläni ei ole tällähetkellä montaakaan megaa kotisivutilaa jäljellä, mutta täytyy tutkia asiaa.


      • etsijä kirjoitti:

        Joo, oma alue tälle aiheelle olisi paikallaan, olen miettinyt sivujen tekemistä aiheeseen liittyen, ja sinne pitäisi saada myös jonkinlainen keskustelualue. Itselläni ei ole tällähetkellä montaakaan megaa kotisivutilaa jäljellä, mutta täytyy tutkia asiaa.

        http://koti.mbnet.fi/mipe/metalli/index.html

        ei kyllä ole keskustelualuetta tuolla mutta muuten ihan asiaa...


      • etsijä

      • testaaja
        etsijä kirjoitti:

        Ajattelin vaan kysyä, että minkä laitteen ostit ja mitä maksoi?
        Itselläni on tuo cs-150 ja juuri testasin sitä tuossa, että kuinka kaukaa se havaitsee 1 euron kolikon. Laitoin kolikon keittiön pöydälle joka on puuta ja sitten viivottimen avulla mittasin 12cm suurimmaksi etäisyydeksi jolla vielä antaa äänimerkin. Ei mielestäni kovin hyvä tulos, mutta paristoja oli käytetty 2-3 tuntia ennen testiä. On myös muistettava jos kolikko on ollut kauan maassa on siitä irronnut metallia ympärillä olevaan maahan ja näin se antaa paremman singaalin.
        Olisi hyvä jos muutkin etsimien omistajat viitsisivät testata vaikka juuri 1 euron kolikolla omaa laitettaan niin saisimme vähän enemmän käytännön tietoa laitteista ja mihin ne todellisuudessa pystyvät.

        C-scope cs1220dx antoi euron kolikolla etäisyydeksi 14-15cm.


    • billi

      tarkoitus olis ostaa metallipiipitin. mielellään alle 200e. mutta mikä??
      mitä ominaisuuksia metallinilmaisimessa olisi hyvä olla ensikertalaiselle.
      ja mistä löytyis hyvä keskustelusivu kyseisistä vekottimista

      • C.S

        Osta C-scope tai joku muu laatumerkki, ÄLÄ osta lelua (silloin saat myös lelun)!


      • Treasure Hunter
        C.S kirjoitti:

        Osta C-scope tai joku muu laatumerkki, ÄLÄ osta lelua (silloin saat myös lelun)!

        Itse olen myös aloittamassa harrastusta, ja katsellut monia monia eri laitteita ja lukenut arvosteluja.
        Tarkoituksena olisi ostaa joku 160-240e hintahaarukkaan osuva laite, ja löysin 4 erilaista www.villenkello.fi kaupasta. Sieltä kantsii käydä kattomassa, on nimittäin ihan jees valikoima :)

        Tilaukseen lähtee Garrett ACE 150 hintaa nyt 215e ja arvostelut netissä olleet hyvin lupaavia.
        Kannattaa välttää niitä kiinalaisia halppiksia (0-60e) kun niistä ei koskaan tiedä, eikä takuusta ole puhettakaan.

        Eihän tässä malta odottaa että pääsee rannalle piippailemaan :>

        Niin, ja olisi hienoa jos joku jaksaisi todellakin väsätä aiheesta oikein websivut foorumeilla =]

        PS. Kantsii laskea budjettiin myös ne kuulokkeet ja paristot, ja tietenkin se lapio :P


      • Tuleva tonkija
        Treasure Hunter kirjoitti:

        Itse olen myös aloittamassa harrastusta, ja katsellut monia monia eri laitteita ja lukenut arvosteluja.
        Tarkoituksena olisi ostaa joku 160-240e hintahaarukkaan osuva laite, ja löysin 4 erilaista www.villenkello.fi kaupasta. Sieltä kantsii käydä kattomassa, on nimittäin ihan jees valikoima :)

        Tilaukseen lähtee Garrett ACE 150 hintaa nyt 215e ja arvostelut netissä olleet hyvin lupaavia.
        Kannattaa välttää niitä kiinalaisia halppiksia (0-60e) kun niistä ei koskaan tiedä, eikä takuusta ole puhettakaan.

        Eihän tässä malta odottaa että pääsee rannalle piippailemaan :>

        Niin, ja olisi hienoa jos joku jaksaisi todellakin väsätä aiheesta oikein websivut foorumeilla =]

        PS. Kantsii laskea budjettiin myös ne kuulokkeet ja paristot, ja tietenkin se lapio :P

        Kiinostaa hieman metallinetsintä. Ajattelin jotta voiko metallietsintä käyttää hyödyksi myös malmilohkareiden etsintään, ( vaikkapa metallietsinnän ohessa ) ?
        Olen harkinnut Garrett ACE 150
        Mitä mieltä kyseisestä laitteesta tai muista laitteista?
        Kiitos !


      • Metallimies
        Tuleva tonkija kirjoitti:

        Kiinostaa hieman metallinetsintä. Ajattelin jotta voiko metallietsintä käyttää hyödyksi myös malmilohkareiden etsintään, ( vaikkapa metallietsinnän ohessa ) ?
        Olen harkinnut Garrett ACE 150
        Mitä mieltä kyseisestä laitteesta tai muista laitteista?
        Kiitos !

        Tilasin garret 150 ACE mutta palautin sen koska en ollut siihen tyytyväinen.
        Tilauksessa on C.Scopen malli CS990XD
        Mitä mieltä olette kannattiko
        vaihtaa C. Scopen CS990XD malliin ?


      • H8 äijä
        Treasure Hunter kirjoitti:

        Itse olen myös aloittamassa harrastusta, ja katsellut monia monia eri laitteita ja lukenut arvosteluja.
        Tarkoituksena olisi ostaa joku 160-240e hintahaarukkaan osuva laite, ja löysin 4 erilaista www.villenkello.fi kaupasta. Sieltä kantsii käydä kattomassa, on nimittäin ihan jees valikoima :)

        Tilaukseen lähtee Garrett ACE 150 hintaa nyt 215e ja arvostelut netissä olleet hyvin lupaavia.
        Kannattaa välttää niitä kiinalaisia halppiksia (0-60e) kun niistä ei koskaan tiedä, eikä takuusta ole puhettakaan.

        Eihän tässä malta odottaa että pääsee rannalle piippailemaan :>

        Niin, ja olisi hienoa jos joku jaksaisi todellakin väsätä aiheesta oikein websivut foorumeilla =]

        PS. Kantsii laskea budjettiin myös ne kuulokkeet ja paristot, ja tietenkin se lapio :P

        Onko kenelläkään kokemuksia Deep Scope-laitteesta? Villen kello myy,195€


      • Garrett 150 ace
        Metallimies kirjoitti:

        Tilasin garret 150 ACE mutta palautin sen koska en ollut siihen tyytyväinen.
        Tilauksessa on C.Scopen malli CS990XD
        Mitä mieltä olette kannattiko
        vaihtaa C. Scopen CS990XD malliin ?

        Itselläni on toi Garrett ACE 150 ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Varmasti paras tohon hintaan oleva metallinilmaisin :)


      • tonkija
        Garrett 150 ace kirjoitti:

        Itselläni on toi Garrett ACE 150 ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Varmasti paras tohon hintaan oleva metallinilmaisin :)

        samaa mieltä! Tosi hyvä hintaansa nähden!


      • metallinetsin
        Metallimies kirjoitti:

        Tilasin garret 150 ACE mutta palautin sen koska en ollut siihen tyytyväinen.
        Tilauksessa on C.Scopen malli CS990XD
        Mitä mieltä olette kannattiko
        vaihtaa C. Scopen CS990XD malliin ?

        EI

        Itselläni on toi Garrett ACE 250 ja sitä ennen oli toi scope, mutta se oli aika paljon huonompi tota Garrettia.


      • myyn1

        mulla olis sellainen myytävänä kotona merkki VLF.TR 990 B vähän käytetty hyvin säilytetty. En tee sillä mitään...mieheni hankkinut sen joskus


    • Jensensensen

      Onko joku löytänyt jonkin hyvän etsimen jota kannattaa kehua hinta/laatu-suhteella. Erotteleva ilmaisin täytyy olla.
      Muuta huomioitavaa ja onko se villenkello nyt edullisin.
      ajattelin tuota CS660. Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta?

      • jensensnen

    • tietämätön

      Olen kiinnostunut harrastuksesta ja pitäs hommata metallinpaljastin.Olen miettinyt kahta eri metallinpaljastinta Garret ace 250 ja Golden mask 3.
      Mitä mieltä olette noista laitteista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe