Irroitin aamulla dieselmoottorin kampiakselin

about parissa tunnissa.

Aloin siinä ei-niin marmoritiskimaisessa ympäristössä työtä tehdessä miettimään ja naureskelemaan, että missä menee se raja jolloin naisen on trendikästä sanoa kavereilleen sunnuntai-aamuna että "joo mun markkinointialalla poikaystävä joutui duuniin mut ei se haittaa kun sillä on niin hyvät kaupat tiedossa" vai entä kun puolikuntoinen, jotenkin boomerimaisen unirytmin omaksunut tyyppi tekee kuvailemani työn, joka ei kovin siistiä ja kliinistä ollut. Tänään olisi jäänyt brunssi Sokoksen kattoterassilla väliin 😂

Moniko muu on purkanut koneen alakerran palasiksi, tai jopa kasannut takaisin kuntoon? Mä en ole koskaan tehnyt niin päin. 😁 Ja itse asiassa tässä keväällä oli kerran vähän vastaavankaltainen homma, kun myin eräästä rikkinäisestä moottorista männät, jotka meni kuulemma ralliautoon 😃 Enkä mä toki ekaa kertaa näitä ollut tekemässä, eli ihan tiesin mitä olin tekemässä, ja kaikki tarvittavat työkalut löytyi pakista.

20

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No suotta sä tuolleen asiaa mietit. Sitä paitsi romubisnes ois oikeasti kannattavaa, kun sitä alkaa tehdä järjestelmällisesti. Vissiin yks suurimmista romufirmoista on muuten naisen perustama. Tiesitkö?

      No oon mä yhden Volvon (lue oikeasti renaultin) koneen purkanut ylä ja alakerrantaan, mutta jälkeenpäin sanottuna se oli hukkaanheitettyä aikaa. 🤣
      Jotkut vanhat vehkeet ehkä on sen arvoisia, että niitä voi vielä aukaista ja laitella kuntoon, mutta varsinkin 2000-luvun rällät tuntuu niin sekundakamalle, että kannattaa vaihtaa koko motti tuoreempaan, jos kampura katkeaa.

      Tuossa pojalla oli 2009 vm Polo ja se vaihtoi siihen jotain kaksoismassavauhtipyörää jne. Sitten se vaihtoi suuttimien alle jotkut rikat, ettei suihki löpöö sieltä välistä. Kummatkin 6 mm kiinnityspulttien kierteet poksahti... siis suuttimet 4 kpl kiinni kahdella 6 mm pultilla... alkumiinilohkossa...🤯

      Noita just näkee... muovinen nokkakansi ja 6 mm ripulipultit alumiinissa... ei hyvä päivää. Ihan kuin Ikea kaapit.. kerran kun laittaa johonkin, kestää, mutta nytkäytäppä toiseen kohtaan, niin irtoo osat ja koko kaappi huojuu, kunnes romahtaa. 🙄

      No mä avasin venttiilikopan kannen ja laitoin nokka-akselin kiinnityspulttien alle oikeaa 5 mm rautaa, johon tein kierteet. Pystyi oikeasti kiristämään suuttimet kiinni ja eivät vuotaneet.

      Poika myi auton pois ja oli tyytyväinen, kun pääs eroon. 😁

      • Joo, ihan hyville tuntipalkoille mäkin tässä pääsin, ja hommaa toki helpotti se että kyseinen rikkinäinen kone oli irti autosta, tai oikeastaan koko autoa ei enää ole olemassa. 😃

        Vauhtipyörä tässäkin yhteydessä piti irroittaa ja voipi joskus myöhemmin mennä kaupaksi, mutta yleensä ne on uutena aivan järkyttävän hintaisia vanhoihin autoihin, ja varsinkin kun vaihtotyö ei ole ihan helppo, niin työn osuus usein maksaa ja paljon suhteessa auton arvoon. 🙄

        Vitossa ja muissa saman aikakauden Mersuissa oli myös varsin typerät nuo suuttimien kiinnityspalat ja pohjatiivisteet. Alkaa tosiaan vuotamaan suuttimen juuresta, kerää ajan myötä valtavan hiiliklöntin, ja kun haju alkaa olla sietämätön niin suuttimien irroitus voikin olla kohtuu mielenkiintoinen urakka. Olihan munkin Vito aikoinaan kolme kokonaista työpäivää hyvämaineisella korjaamolla, ja lasku sen mukainen. 😖


      • hondakuski kirjoitti:

        Joo, ihan hyville tuntipalkoille mäkin tässä pääsin, ja hommaa toki helpotti se että kyseinen rikkinäinen kone oli irti autosta, tai oikeastaan koko autoa ei enää ole olemassa. 😃

        Vauhtipyörä tässäkin yhteydessä piti irroittaa ja voipi joskus myöhemmin mennä kaupaksi, mutta yleensä ne on uutena aivan järkyttävän hintaisia vanhoihin autoihin, ja varsinkin kun vaihtotyö ei ole ihan helppo, niin työn osuus usein maksaa ja paljon suhteessa auton arvoon. 🙄

        Vitossa ja muissa saman aikakauden Mersuissa oli myös varsin typerät nuo suuttimien kiinnityspalat ja pohjatiivisteet. Alkaa tosiaan vuotamaan suuttimen juuresta, kerää ajan myötä valtavan hiiliklöntin, ja kun haju alkaa olla sietämätön niin suuttimien irroitus voikin olla kohtuu mielenkiintoinen urakka. Olihan munkin Vito aikoinaan kolme kokonaista työpäivää hyvämaineisella korjaamolla, ja lasku sen mukainen. 😖

        No poika joskus myi osina mun entisen veneenmoottorin. Tuli mieleen, että ei mennyt kaupaksi edes satasella, mutta osina tais tulla melkein 400. Pistettiin puoliks summa.

        Tuli mieleen, että jos olisi hyvin tilaa järjestellä osia hyvin ja vieläpä knowhow;ta mitata ja määrittää osien kunto, niin joku varsinkin pienkonepurkaamo ei olis hassumpi bisnesidea.. sitä vois pyörittää jopa sivubisneksenä. 😁👌

        No itsekin huomasin, että aikamoinen paine sinne pannuun tulee, kun venttiilit on kiinni ja startti pyöräyttää konetta....saati, että siellä tapahtuu polttomoottorille tyypillinen räjähdys... miks polttomoottori muuten on polttomoottori? Parempi ois räjähdysmoottori. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        No poika joskus myi osina mun entisen veneenmoottorin. Tuli mieleen, että ei mennyt kaupaksi edes satasella, mutta osina tais tulla melkein 400. Pistettiin puoliks summa.

        Tuli mieleen, että jos olisi hyvin tilaa järjestellä osia hyvin ja vieläpä knowhow;ta mitata ja määrittää osien kunto, niin joku varsinkin pienkonepurkaamo ei olis hassumpi bisnesidea.. sitä vois pyörittää jopa sivubisneksenä. 😁👌

        No itsekin huomasin, että aikamoinen paine sinne pannuun tulee, kun venttiilit on kiinni ja startti pyöräyttää konetta....saati, että siellä tapahtuu polttomoottorille tyypillinen räjähdys... miks polttomoottori muuten on polttomoottori? Parempi ois räjähdysmoottori. 😁

        Sama se on kokonaisten autojenkin tapauksessa monesti, oikeastaan sehän se mun liikeidea onkin 😃 Autokauppiaaksi mä oikeastaan enemmän halusin nuorena yrittäjänalkuna, mutta niiden muutamien vaihtoautojen katteet oli mitä oli, remontteihin ja katsastuksiin meni rahaa jne. niin mitäpä niihin suotta tuhlaa aikaa ja energiaansa 🙄

        Tilaahan hommat vaatii, eikä se multa lopu ekana kesken, mutta täytyy myöntää että oma osaaminen rajoittuu lähinnä autoihin. Tai kyllähän mä pienkoneistakin ymmärrän, mutta sellanen juurikin knowhow puuttuu eikä ole mitään hajua kysynnän suhteen. Varmaankin merkkivehkeiden kanssa sellasessa konseptissa kannattaisi touhuta, sillä kiinalaiset yms. nyt hylätään tai heitetään metallikeräykseen yleensä aika matalalla kynnyksellä. 🙄

        Dieselien puristussuhde on yleensä jossain 20:1 molemmin puolin, siinä missä bensakoneissa puolet vähemmän. Olihan tonkin moottorin osat kohtuu jämeriä, ja kone itsessään aika painava. Maailman, tai ainakin Amerikan huonoimmaksi dieseliksi on tituleerattu jotain 70-80 luvun Oldsmobilea, sillä GM:n insinöörit olivat dieselöineet tavallisen bensasyöpön V8-työntötankomoottorin aika pienillä muutoksilla, niin eihän se pidemmän päälle kestänyt 😂 Kyllähän dieselmoottori pitää jo suunnittelupöydällä suunnitella sellaiseksi materiaalivahvuuksien yms. osalta.


      • hondakuski kirjoitti:

        Sama se on kokonaisten autojenkin tapauksessa monesti, oikeastaan sehän se mun liikeidea onkin 😃 Autokauppiaaksi mä oikeastaan enemmän halusin nuorena yrittäjänalkuna, mutta niiden muutamien vaihtoautojen katteet oli mitä oli, remontteihin ja katsastuksiin meni rahaa jne. niin mitäpä niihin suotta tuhlaa aikaa ja energiaansa 🙄

        Tilaahan hommat vaatii, eikä se multa lopu ekana kesken, mutta täytyy myöntää että oma osaaminen rajoittuu lähinnä autoihin. Tai kyllähän mä pienkoneistakin ymmärrän, mutta sellanen juurikin knowhow puuttuu eikä ole mitään hajua kysynnän suhteen. Varmaankin merkkivehkeiden kanssa sellasessa konseptissa kannattaisi touhuta, sillä kiinalaiset yms. nyt hylätään tai heitetään metallikeräykseen yleensä aika matalalla kynnyksellä. 🙄

        Dieselien puristussuhde on yleensä jossain 20:1 molemmin puolin, siinä missä bensakoneissa puolet vähemmän. Olihan tonkin moottorin osat kohtuu jämeriä, ja kone itsessään aika painava. Maailman, tai ainakin Amerikan huonoimmaksi dieseliksi on tituleerattu jotain 70-80 luvun Oldsmobilea, sillä GM:n insinöörit olivat dieselöineet tavallisen bensasyöpön V8-työntötankomoottorin aika pienillä muutoksilla, niin eihän se pidemmän päälle kestänyt 😂 Kyllähän dieselmoottori pitää jo suunnittelupöydällä suunnitella sellaiseksi materiaalivahvuuksien yms. osalta.

        No mietin puolivakavissaan perämoottoreiden purkamista varaosiks... mutta niidenkin osat ois suhteellisen speciaalihommia...puolensa ja puolensa... polttoainepumppu ja versus veneen moottorin ja auton/työkoneen on usein piin likiarvon kerroin. Siis vene-etuliite kertoo hinnat kolmella. Katetta jäi enempi... ehkä mä alkaisin kuitenkin purkaa venemoottoreita, jos tuohon lähtisin...

        No autoissa on vielä se itse laite.. eli korinosatkin on kysyttyjä...ei kannata kaikkea paalata.. 😄

        No tuosta tuli mieleen, että olisiko autoissa, ties missä mitä ikinä romuuttaa, olla jotenkin merkki ja/tai tyyppiuskollinen? Alkuun saattais olla vähän huonoa bisnekselle, mutta jatkossa löytyis vakioasiakkaita. Ootko katsonut youtubesta MbMonosen juttuja? Sehän rassaa mersuja ja tietää itsekin niistä liki kaiken. Jos sellaiset tyypit esimerkiks tietäis missä on just oikea mersujen hautausmaa, niin nehän markkinois jo keskenään sitä mestaa...


      • Disseisback kirjoitti:

        No mietin puolivakavissaan perämoottoreiden purkamista varaosiks... mutta niidenkin osat ois suhteellisen speciaalihommia...puolensa ja puolensa... polttoainepumppu ja versus veneen moottorin ja auton/työkoneen on usein piin likiarvon kerroin. Siis vene-etuliite kertoo hinnat kolmella. Katetta jäi enempi... ehkä mä alkaisin kuitenkin purkaa venemoottoreita, jos tuohon lähtisin...

        No autoissa on vielä se itse laite.. eli korinosatkin on kysyttyjä...ei kannata kaikkea paalata.. 😄

        No tuosta tuli mieleen, että olisiko autoissa, ties missä mitä ikinä romuuttaa, olla jotenkin merkki ja/tai tyyppiuskollinen? Alkuun saattais olla vähän huonoa bisnekselle, mutta jatkossa löytyis vakioasiakkaita. Ootko katsonut youtubesta MbMonosen juttuja? Sehän rassaa mersuja ja tietää itsekin niistä liki kaiken. Jos sellaiset tyypit esimerkiks tietäis missä on just oikea mersujen hautausmaa, niin nehän markkinois jo keskenään sitä mestaa...

        Veneen osat varmasti onkin kalliimpia. En oo ennen kuullut tuota pii-kerrointa verrattaessa autojen kuluihin, mutta uskon että on varmaan ihan paikkansapitävä osapuilleen 😃

        Mun tulee katsottua kovin vähän mitään suomalaisia autoilukanavia Youtubesta tai pyörittyä aihepiiriä käsittelevissä ryhmissä tai foorumeilla. Mutta noin yleisesti ottaen mä ainakin olen työssäni sellainen ikuinen opportunisti, ja jonkinlainen mottoni on se että voitto tehdään ostohetkellä 😅 Mä en ole erikoistunut mihinkään tiettyyn merkkiin, vaikka joitain toki enemmän onkin kuin toisia.

        Enkä tiedä onko siihen mitään yhtä ja oikeaa vastausta 🙄 Tai oikeastaan jos erikoistuu johonkin tiettyyn merkkiin, niin valikoimaa pitäisi olla sitten mahdollisimman laajasti eikä vain yksittäisiä vehkeitä vaihtelevilla vuosimalleilla. Omalla kohdallani tällainen laajempi kirjo toimii paremmin, ja kyllähän tiettyjen merkkien palikat on kysytympiä ja kalliimpia kuin toisten. Jos nämä kaikki shitboxit lukumäärällisesti olisivat olleet vaikkapa erilaisia Volvoja, sanotaan 70-luvulta 2000-luvun puolivälin tienoille, niin hyvinhän siinä olisi tienannut. Mutta niiden metsästäminen, hakeminen ties mistä, ostohinta jne. huomioiden, niin mieluummin mä olen tässä odotellut milloin aina välillä tippuu syliin puoli-ilmaisia Ooppeleita, Foortteja, ranskiksia yms 😂


      • hondakuski kirjoitti:

        Veneen osat varmasti onkin kalliimpia. En oo ennen kuullut tuota pii-kerrointa verrattaessa autojen kuluihin, mutta uskon että on varmaan ihan paikkansapitävä osapuilleen 😃

        Mun tulee katsottua kovin vähän mitään suomalaisia autoilukanavia Youtubesta tai pyörittyä aihepiiriä käsittelevissä ryhmissä tai foorumeilla. Mutta noin yleisesti ottaen mä ainakin olen työssäni sellainen ikuinen opportunisti, ja jonkinlainen mottoni on se että voitto tehdään ostohetkellä 😅 Mä en ole erikoistunut mihinkään tiettyyn merkkiin, vaikka joitain toki enemmän onkin kuin toisia.

        Enkä tiedä onko siihen mitään yhtä ja oikeaa vastausta 🙄 Tai oikeastaan jos erikoistuu johonkin tiettyyn merkkiin, niin valikoimaa pitäisi olla sitten mahdollisimman laajasti eikä vain yksittäisiä vehkeitä vaihtelevilla vuosimalleilla. Omalla kohdallani tällainen laajempi kirjo toimii paremmin, ja kyllähän tiettyjen merkkien palikat on kysytympiä ja kalliimpia kuin toisten. Jos nämä kaikki shitboxit lukumäärällisesti olisivat olleet vaikkapa erilaisia Volvoja, sanotaan 70-luvulta 2000-luvun puolivälin tienoille, niin hyvinhän siinä olisi tienannut. Mutta niiden metsästäminen, hakeminen ties mistä, ostohinta jne. huomioiden, niin mieluummin mä olen tässä odotellut milloin aina välillä tippuu syliin puoli-ilmaisia Ooppeleita, Foortteja, ranskiksia yms 😂

        Joo, veneen osat on kalliita ja toisaalta niistä maksaa sen satasen jostain pikkuosasta mielellään romarille kun kolme liikkeeseen. Silti siitä samasta osasta autton maksais vaan 30 € romarille.
        Mä joskus itse ostin staattorin ja jonkun muun käikäleen Mercuryyn 170 eurolla... uudet ois maksaneet yli tonnin yhteensä. 🙄

        No mä oon katsellut, että varsinkin Bemareita ja muita kalliita autoja on jossain tarjolla palaneina ja romuks ajettuina aika halvalla. Ja aika paljon niitä jotkut harrastajat just kasailee ja virittää... mä ehkä lähtisin niitä metsästämään. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, veneen osat on kalliita ja toisaalta niistä maksaa sen satasen jostain pikkuosasta mielellään romarille kun kolme liikkeeseen. Silti siitä samasta osasta autton maksais vaan 30 € romarille.
        Mä joskus itse ostin staattorin ja jonkun muun käikäleen Mercuryyn 170 eurolla... uudet ois maksaneet yli tonnin yhteensä. 🙄

        No mä oon katsellut, että varsinkin Bemareita ja muita kalliita autoja on jossain tarjolla palaneina ja romuks ajettuina aika halvalla. Ja aika paljon niitä jotkut harrastajat just kasailee ja virittää... mä ehkä lähtisin niitä metsästämään. 😁

        Fun fact: Mä en ole koskaan ajanut yhdelläkään Bemarilla, eikä työjuttujen kautta ole myöskään ollut yhtään 😅 Ne pitää aina oman arvonsa, melkeinpä voisin sanoa nyrkkisääntönä että Bemari kuin Bemari on lähes aina, missä kunnossa tahansa, vähintään 500€ auto. Sama päti varsinkin takavuosina Sierroihin, Omegoihin, 190-Mersuihin yms. takavetoisiin, mutta ne alkaa olla jo vanhoja ja harvat hyvinsäilyneet museovehkeitä.

        Kysyntää Bemarien palikoille varmasti olisi, sillä niitähän nyt kolarikorjataan ties millaisten mällien jälkeen, harva malli on kovinkaan kestävä/luotettava teknisesti, ralliautoinakin noita on jne. Mutta niitä ei tosiaan ihan kahvipaketin hinnalla ole tippunut syliin, ja jos sellaisia (tai Mersuja yms.) ihan tarkoituksella haalisi, niin joutuisi siinä kuitenkin aika kauan myymään palikoita että olisi ensin omillaan ja sitten plussalla ostohinnan, noutokulujen yms. jälkeen 🙄


      • hondakuski kirjoitti:

        Fun fact: Mä en ole koskaan ajanut yhdelläkään Bemarilla, eikä työjuttujen kautta ole myöskään ollut yhtään 😅 Ne pitää aina oman arvonsa, melkeinpä voisin sanoa nyrkkisääntönä että Bemari kuin Bemari on lähes aina, missä kunnossa tahansa, vähintään 500€ auto. Sama päti varsinkin takavuosina Sierroihin, Omegoihin, 190-Mersuihin yms. takavetoisiin, mutta ne alkaa olla jo vanhoja ja harvat hyvinsäilyneet museovehkeitä.

        Kysyntää Bemarien palikoille varmasti olisi, sillä niitähän nyt kolarikorjataan ties millaisten mällien jälkeen, harva malli on kovinkaan kestävä/luotettava teknisesti, ralliautoinakin noita on jne. Mutta niitä ei tosiaan ihan kahvipaketin hinnalla ole tippunut syliin, ja jos sellaisia (tai Mersuja yms.) ihan tarkoituksella haalisi, niin joutuisi siinä kuitenkin aika kauan myymään palikoita että olisi ensin omillaan ja sitten plussalla ostohinnan, noutokulujen yms. jälkeen 🙄

        Ootko sä katsellut copartilta autoja, vai mistä niitä katselet?


    • Anonyymi

      Joo siis mä tein aamulla saman homman.

    • Anonyymi

      Mulle ei Hondasta tuu mieleen ainakaan ensimmäisenä diesel kone. kaikki hondat mitä tiedän on ollu bensakoneella ja kaikki ne pienkoneet myös. Ainoo japanilainen diesel on se harvakäyntinen Hiace. Ettekö te muuten nuku ollenkaan jos viikonloppunakin pitää aamuyöstä alkaa korjaan autoja. Eilen nukuin iltapäivä kolmeen ja tänään puoli kahteen. Joskus on järkee nukkua univelat pois. Ei niitä kuukausia kannata kerätä.

    • Konepellin alla on ahdasta. Hyvä että akun saa vaihdettua ja sekin pitää tehdä sokkona.
      Nykyään vaihdatan pyyhkijän sulatkin huollossa.

    • Anonyymi

      hmmm.... MAgneto De Maximus, uusi elokuba...

    • Anonyymi

      On vähän tullut kuunneltua oopperoita, aika hyvä olisikin joku 18-heelear muerto.... ja jotain mitä vielä....

    • Anonyymi

      Tuollasinen on vähän huvittabaa kuin jossdsdasin Hitman-pelissä, kuuntelee oopperaa ja makoilee, kunnes joku ehdottaa jotain tehtäbvää....

    • Anonyymi

      Mä teen kaiken itse. Puran mersun kerran viikossa.

    • Anonyymi

      Onhan noita muutama tullut purettua ja kasattua kun alan koulujakin käynyt 6 vuotta. Ja yhden vuoden kasasin Volvojakin ulkomailla, ruåtsissa. Elämäntyö sitten aivan toisella alalla. Tehtaassa. Tai voimalaitoksessa, miten vain.
      Kätensä ja vaatteensa sitä autohommissa saa paskaseksi paitsi uusia kasatessa. Eikä ne työt mene niinkuin Juutuupissa valehdellaan. Kaikkihan on ensin kaivettava esiin sieltä lian seasta ja alta. Ja mutterien kannat on joku "tekemällä oppinut" saanut nyrhittyä pilalle. Kierteet kuitenkin on ruostuneet jumiin paitsi siellä koneen sisällä. Ja ne pultithan katkeilee ja kierteet korkkailee, kun ei käytä momenttiavainta. Muutenkin ne juutuupin kaverit käyttää kaikkia koneita, mitä kauppiaat myyvät, vaikka ilmankin pärjää yhtä hyvin. Mutta elokuvahan on aina elokuva...

      • No mä olen juurikin "tekemällä oppinut" ja tottahan se on, että harvemmin hommat sujuu yhtä helposti kuin Youtubessa tai jossain Wheeler Dealers ohjelmassa 😅 Varsinkin alustanosien pultit ja kannat voi olla joskus todella pirullisia, ja kaikkein typerintä autovalmistajilta on ollut änkeä sinne jotain torx25 tms. kantoja 🙄

        Ja tokihan dieselmoottorin kampiakselin irroittamisen voi halutessaan saada kuulostamaan joko isommalta tai helpommalta hommalta kuin mitä se on, mutta mulla tosiaan sunnuntaina tekniikka oli jo irtonaisena autosta, jolloin homma oli periaatteessa aika helppo. Öljyt olen jo aiemmin toimittanut asianmukaisesti keräykseen, pistin kottikärryihin kuitenkin vielä imeytysmattoa pohjalle, kone ylösalaisin kärryihin, ja alakerta auki 😃


      • Anonyymi
        hondakuski kirjoitti:

        No mä olen juurikin "tekemällä oppinut" ja tottahan se on, että harvemmin hommat sujuu yhtä helposti kuin Youtubessa tai jossain Wheeler Dealers ohjelmassa 😅 Varsinkin alustanosien pultit ja kannat voi olla joskus todella pirullisia, ja kaikkein typerintä autovalmistajilta on ollut änkeä sinne jotain torx25 tms. kantoja 🙄

        Ja tokihan dieselmoottorin kampiakselin irroittamisen voi halutessaan saada kuulostamaan joko isommalta tai helpommalta hommalta kuin mitä se on, mutta mulla tosiaan sunnuntaina tekniikka oli jo irtonaisena autosta, jolloin homma oli periaatteessa aika helppo. Öljyt olen jo aiemmin toimittanut asianmukaisesti keräykseen, pistin kottikärryihin kuitenkin vielä imeytysmattoa pohjalle, kone ylösalaisin kärryihin, ja alakerta auki 😃

        Olin pikkupajalla pikkupomona. Alaisina muutama "tekemällä oppinut" ja yksi ammattikoulun käynyt. Se ammattikoulukaveri osasi kaikki, ne muut ei yhtään mitään. Koko ajan piti olla vieressä vahtimassa ja neuvomassa, kun ei ne vain osanneet. Rikkoivat muuten kaiken osaamattomuudellaan. Silloin päätin, että jos näitä hommia vastakin teen, niin yhtään ainutta ammattikoulua käymätöntä en töihin ota! Ja muuallakin näitten "tekemällä oppineitten" tekemät susityöt tuli hyvin tutuiksi. Tuli se kalliiksi niillekin!

        Ei pitäis kun ei osaa!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olin pikkupajalla pikkupomona. Alaisina muutama "tekemällä oppinut" ja yksi ammattikoulun käynyt. Se ammattikoulukaveri osasi kaikki, ne muut ei yhtään mitään. Koko ajan piti olla vieressä vahtimassa ja neuvomassa, kun ei ne vain osanneet. Rikkoivat muuten kaiken osaamattomuudellaan. Silloin päätin, että jos näitä hommia vastakin teen, niin yhtään ainutta ammattikoulua käymätöntä en töihin ota! Ja muuallakin näitten "tekemällä oppineitten" tekemät susityöt tuli hyvin tutuiksi. Tuli se kalliiksi niillekin!

        Ei pitäis kun ei osaa!!!

        Pitää monesti paikkansa, on kyllä välillä sellasia virityksiä tullut vastaan noissa autoissa että oksat pois 😅 Ja myönnetään, että omiin autoihin ja pienkoneihin on tullut tehtyä välillä vähän Macgyver-tyylisiä korjauksia. Mutta meitä "itseoppineitakin" on niin monenlaisia, ja mä kuulun niihin jotka tiedostaa oman osaamisensa rajat ja määrittelee työtehtävänsä sen pohjalta. En mä esimerkiksi asiakkaiden autoihin suostu vaihtamaan jakohihnaa, alustanosia yms. jos kuitenkin joku menee pieleen, pyöränkulmia ei pysty mittaamaan kuten oikealla korjaamolla jne. Sama hitsaushommien kanssa, mun osaamisella ja täytelanka-migillä ei mitään ihmeitä tehdä 😅

        Toisaalta, sitä en tiedä, osaako kaikki myydä noin 400tkm ajetun auton kampiakselin 3-numeroisella hinnalla hyödyntäen nykypäivän alustoja, sovelluksia jne. 🤔 Tai esim. tänään tein kymppien kauppaa turvavyöstä. Ei nyt tietenkään mitään rakettitiedettä kenenkään opetella, mutta aika jänniä asiakaspalvelukokemuksia tai tarinoita myyjistä olen välillä asiakkailtani kuullut. Samoin joskus 10 vuotta sitten eräs opiskelijaikäinen kaverini pohti myisikö vanhoja peltoautojaan osina kuten mäkin alkuun tein, ja mäkin tarjosin hänelle siihen knowhowta, apua ilmoitusten laatimiseen työkaluja jne. mutta ei häntä lopulta kiinnostanut, ja muutama vuosi myöhemmin isäukkonsa kärräsi neljä autoa tänne ilmaiseksi 😂


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6554
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      74
      5688
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3052
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1223
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1192
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      1048
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      212
      961
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      873
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      861
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      833
    Aihe