Mitä pitää huomioida, kun joutuukin sateessa pyöräilemään ?
Olen nähnyt vastaantulevilla muovipusseja akun ja itse moottorinkin ympärillä. Ovatko suositeltavia ? Voiko joitain saumoja vielä teipata eristysnauhalla erikseen ?
Onko TechDrive-näyttö suojattava ?
Pyöränä FitNord Ranger 500
Sähköpyörällä sateeseen
20
2247
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa huomioida että hallintalaitteet ovat herkkätoimiset jos on lihasheikkoutta.
- Anonyymi
Eipä ole tullut laitettua mitään lisäsuojia, eikä ole sateessa/ talvella ollut mitään ongelmia. Omassa siis Boschin moottori ja akku.
- Anonyymi
Ihan sama, minkä merkkinen pyörä tai sähkösysteemi, niiden on toimittava normaaleissa suomalaisissa oloissa. Jos sähköjen kanssa on vähänkään ongelmaa, takuuaikana pyörä takaisin sen toimittaneelle ja toimiva tilalle.
- Anonyymi
Sähköpyörähän on sähkölaite ja sellainen ei tule veden kanssa toimeen. Oliko ulkomailla kun sateessa ajelijalle kävi huonosti kun toiseen ohjaustangon päähän kytkeytyi toinen akun napa ja toiseen päähän toinen.
- Anonyymi
Ohjaustangon päähän kytkeytyi toinen akun napa ja toiseenpäähän toinen.... Edes kuomurin akussa ole niin pitkä napaväli akussa!
- Anonyymi
Tulee toki jos se on asiallisesti suojattu, kuten veden kanssa tekemisiin joutuvien sähkölaitteiden tulisi tietenkin olla. Polkupyörä kuuluu tietenkin tällaisiin laitteisiin.
- Anonyymi
Kaupassa kävin, vettä tuli koko ajan eikä pyörää saanut suojaan kaupassakaan, oli ulkona sateessa vajaa kaksi tuntia, nyt tuli ongelmia, avustusta ei välillä saa muutettua ja näyttökin sammuu, joku herjakin taisi näytössä käväistä.
Tuliko huollon paikka ?- Anonyymi
Voi olla pian johtosarjojen irroitus ja vaihto, maksaa aina osia saa odottaa
- Anonyymi
Oman pyöräni olen jopa pessyt akku ja näyttö paikallaan, eikä ole ongelmia ollut... Eipä kyllä ohjekirjakaan kiellä sateessa ajamista, enkä ostaisi sellaista pyörää jossa se kielletään.
- Anonyymi
Itse kyhätty sähköpyörä ja tehdastekoinen Boschin koneistolla molemmat ovat kestäneet rännät, roiskuvan loskan ja rankkasateet työmatkapyöräilyssä.
Akkua paikalleen laittaessa huolehtii ettei liittimiin ole valunut vettä niin pitäisi toimia.
Boschin moottoreissa ilmeni joskus pari vuotta sitten tiivisteongelma jonka takia vettä pääsi moottorin sisuksiin aiheuttaen siellä mekaanisia ongelmia. Santtu75 taisi kai asian tiimoilta jotain omia tutkimuksiaan tehdä.Joo, tuo Boschin vesi ongelma johtui moottorin oikeanpuoleisen keskiöakselin (mihin siis eturatas ja oikeanpuoleinen poljinkampi kiinnittyvät) puutteellisesta tiiviydestä, jonka johdosta vesi saattoi joissain äärimmäisissä tilnateissa (pyörän painepesurilla pesu, veden ylitykset niin että moottori joutuu veden alle taikka erittäin kovassa sateessa pidempiaikaisesti ajaminen) päästä moottorin kyljessä/sisässä oleviin laakereihin aiheuttaen niiden ruostumista ja näin ollen laakerien vaurioitumista.
Tämä suunnitteluvirhe koski nimenomaisesti Boschin Performance Gen2 moottorisarjaa joka tuotannossa 2014-2019, mutta vm. 2018-2019 moottoreihin oli lisätty jo lisätiiviste joka ehkäisee veden pääsyn moottorin sisälle, nämä tiivisteet (kaksi erillistä tiivistettä) on asennettavissa myös näihin vanhempiin koneisiin jälikäteen, Bosch suosittelee vielä näidän tiivisteiden vaihtamista 2000km. välein (tiivisteet ovat halvat ja helpohkot vaihtaa myös itse).
Itselläni meni nuo kyseiset laakerit tuolaisesta Boschin Performance Gen2 moottorista, mutta onneksi (ilmeisesti koska kyseisiä vaurioita tuli moottorityyppiin suhteellisen paljon) Bosch:lta on saatavilla korjaussarja tuohon moottoriin jossa vaihdetaan koko tuo moottorin oikeanpuolinen seinämä missä nuo vaurioituvat laakerit sijaitsevat, eikä se ole edes ihan kauhean kallin (noin 120€) ja vaihdettavissa omatoimisesti jos kohtuullinen mekaanikko osaaminen on olemassa.
Mutta pääpiirteittäin yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta sähköavusteiset pyörät ovat ajettavissa myös sadekelillä ihan normaalin pyörän tapaan.
- Anonyymi
Akku-yksikölle ja moottirille on myynnissä suojia, estävät myös keskiöön kohdistuvia iskuja. Oikeassa maastossa käy pien bang ja boshi paskana kertalaakista.
- Anonyymi
Riittää ihan kangassuojat, rapa on pahinta
- Anonyymi
Tuo suoja auttaa myös pakkasissa, viima tyhjentää mikin nopeasti.
- Anonyymi
Tuo suoja auttaa myös pakkasissa, viima tyhjentää xxpun, xxpun ja xxpun nopeasti.
- Anonyymi
Tuo suoja auttaa myös pakkasissa, viima tyhjentää akun nopeasti.
- Anonyymi
HYI!
- Anonyymi
Näyttää myös kuumuus eli lämpölaajeneminen aiheuttavan ongelmia.
- Anonyymi
Tuo suoja auttaa myös pakkasissa, mutta viina kuskin päässä tyhjentää pään nopeasti
- Anonyymi
Toimia pitäisi joo, vaan kun ei toimi
https://www.is.fi/autot/art-2000008912166.html
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029