Paikka on tuulinen ja vene sen verran iso painoltaan ja tuulipinnaltaan, ettei sitä vedä tai melo tuulta vastaan.
Puomiin tulo onnistuu hyvin, mutta ongelma on saada köydet kiinni ennen kuin vene on viereisen kyljessä. Kiinnitykset ovat keulassa ja perässä eikä niitä voi yksi ihminen hoitaa samaan aikaan.
Antakaan vinkkejä!
Miten kylkikiinnittyä tuulen yläpuoliseen laituriin?
50
858
Vastaukset
- Anonyymi
Eikö sitä varten ole fenderit, ettei ole katastrofi jos ottaa naapuriin kiinni?
- Anonyymi
Kyllä. Ei tarvitse tehdä asioista rakettitiedettä.
- Anonyymi
Kun kerran olet tuulen yläpuolella, niin aja vereen ja anna tuulen tehdä loput. Lepuuttajia väliin.
- Anonyymi
Paitsi ettet olekaan, sori. Aja keula kiinni laituriin, kiiinnitä keulaköysi, käännä koneen ja peräsimen avulla perä laiturin suuntaiseksi. Kiinnitä peräköysi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi ettet olekaan, sori. Aja keula kiinni laituriin, kiiinnitä keulaköysi, käännä koneen ja peräsimen avulla perä laiturin suuntaiseksi. Kiinnitä peräköysi.
Onnistuu vain kevyessä tuulessa. Jos tuulee vähänkin kovempaa, niin ei taivu. Olen itsekin paininut ongelman kanssa, ja ratkaissut asian vinssillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi ettet olekaan, sori. Aja keula kiinni laituriin, kiiinnitä keulaköysi, käännä koneen ja peräsimen avulla perä laiturin suuntaiseksi. Kiinnitä peräköysi.
Juuri näin. Mikähän "iso vene" ei jaksa kääntyä puomiin kiinni "kovemmassa" tuulessa - kunhan ei aja keulaa ihan puomin juureen? Köysien kiinnittämisellä ei ole edes kiire - vaikka kaupassa kävisit ensin. Kovemman tuulen ongelma on keulan ajaminen laituria vasten tarpeeksi hellästi, jos siis ei tosiaankaan aio koskea viereiseen veneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnistuu vain kevyessä tuulessa. Jos tuulee vähänkin kovempaa, niin ei taivu. Olen itsekin paininut ongelman kanssa, ja ratkaissut asian vinssillä.
Kerro lisää.
Minä usko, etten tarvitse edes vinssiä, jos saan köydet kiinni laituriin. Jos en, ei vinssikään auta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro lisää.
Minä usko, etten tarvitse edes vinssiä, jos saan köydet kiinni laituriin. Jos en, ei vinssikään auta.Paras tapa rantautua ja lähteä aisapaikalta on puskea keula koneella laituriin ja kääntää peräsimellä veneen perä aisaa vasten. Toimii kokoskaalalla Busterista huvijahtiin. Keulan ja laiturin suojaksi on kehitelty monenlaisia keulafendareita ja laiturilepuuttajia. Omalle paikalle laitoin laiturifendarin. Kannattaa jättää aika löysäksi. Pinkeä ei lukitse keulaa paikalleen. Ilman suojia voi tulla vähän jälkiä, jos pysäytys ei mene ihan nappiin. Vaikein paikka kovassa tuulessa on ajoittaa jarrutus pakilla juuri ennen keulan osumista laituriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paras tapa rantautua ja lähteä aisapaikalta on puskea keula koneella laituriin ja kääntää peräsimellä veneen perä aisaa vasten. Toimii kokoskaalalla Busterista huvijahtiin. Keulan ja laiturin suojaksi on kehitelty monenlaisia keulafendareita ja laiturilepuuttajia. Omalle paikalle laitoin laiturifendarin. Kannattaa jättää aika löysäksi. Pinkeä ei lukitse keulaa paikalleen. Ilman suojia voi tulla vähän jälkiä, jos pysäytys ei mene ihan nappiin. Vaikein paikka kovassa tuulessa on ajoittaa jarrutus pakilla juuri ennen keulan osumista laituriin.
Ei saa puskea. Laituri hajoaa!!!
- Anonyymi
Kiitän kommenteista.
Ajatuksena on kuitenkin ajaa perä edellä koska keulasta ei pääse järkevästi maihin. - Anonyymi
Siis onko tässä kyse puomivälistä jossa on kaksi venepaikkaa vierekkäin? Ja tuuli vie naapurivenettä päin?
- Anonyymi
Juuri sellainen perinteinem marinetekkikolo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri sellainen perinteinem marinetekkikolo
Helppo homma. Sopivan mittainen springiköysi valmiina jonka vaan lyöt puomin päähän kiinni kun vene liukuu paikalleen ja jatkat suoraan eteenpäin. Springi vetää veneesi kiinni puomiin koko pituudeltaan ja pysyy puomia vasten niin kauan kun vaihde on päällä eteenpäin. Fendarit väliin! Kiinnitä köydet kaikessa rauhassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppo homma. Sopivan mittainen springiköysi valmiina jonka vaan lyöt puomin päähän kiinni kun vene liukuu paikalleen ja jatkat suoraan eteenpäin. Springi vetää veneesi kiinni puomiin koko pituudeltaan ja pysyy puomia vasten niin kauan kun vaihde on päällä eteenpäin. Fendarit väliin! Kiinnitä köydet kaikessa rauhassa.
Se puomi katkeaa, jos on veto päällä mutta pidän ajatuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppo homma. Sopivan mittainen springiköysi valmiina jonka vaan lyöt puomin päähän kiinni kun vene liukuu paikalleen ja jatkat suoraan eteenpäin. Springi vetää veneesi kiinni puomiin koko pituudeltaan ja pysyy puomia vasten niin kauan kun vaihde on päällä eteenpäin. Fendarit väliin! Kiinnitä köydet kaikessa rauhassa.
Aloittaja oli kuitenkin peruuttamassa laituriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se puomi katkeaa, jos on veto päällä mutta pidän ajatuksesta.
Paskat katkeaa. Et näköjään tiedä veneistä etkä laitureista mitään. Se katkeaa sitten kovassa tuulessakin jos siihen kiinnittyvän veneen tyhjäkäynnin veto on liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja oli kuitenkin peruuttamassa laituriin.
Aivan sama miten päin sen veneen siihen ajaa. Sama systeemi toimii molemmin päin. Miten urpoa sakkia täällä oikein on? Puomitkin katkeaa...🙄
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama miten päin sen veneen siihen ajaa. Sama systeemi toimii molemmin päin. Miten urpoa sakkia täällä oikein on? Puomitkin katkeaa...🙄
Kerro nyt vaan rohkeasti miten. Eteenpäin ajaessa springi vetää keulan laituriin ja potkurivirtaus työntää perän laituriin. Peruuttaessa springi vetää perän laituriin eikä keulaa ohjaa mikään. Täysin eri asia jos springin saa kiinnityksen veneen puoliväliin, mutta ap:lla ne kiinnityspisteet on keulassa ja perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama miten päin sen veneen siihen ajaa. Sama systeemi toimii molemmin päin. Miten urpoa sakkia täällä oikein on? Puomitkin katkeaa...🙄
Et ole tainnut veneessä käydäkään, saati ajanut sellaista laituriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole tainnut veneessä käydäkään, saati ajanut sellaista laituriin.
Otti koville?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro nyt vaan rohkeasti miten. Eteenpäin ajaessa springi vetää keulan laituriin ja potkurivirtaus työntää perän laituriin. Peruuttaessa springi vetää perän laituriin eikä keulaa ohjaa mikään. Täysin eri asia jos springin saa kiinnityksen veneen puoliväliin, mutta ap:lla ne kiinnityspisteet on keulassa ja perässä.
Jos tuo on ongelma, niin siitä pääsee laittamalla springille kiinnityspisteen veneen keskivaiheille. Ei ole rakettitiedettä sekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo on ongelma, niin siitä pääsee laittamalla springille kiinnityspisteen veneen keskivaiheille. Ei ole rakettitiedettä sekään.
Ongelmasta selviää myös asennuttamalla Azipodit keulaan ja perään. Noita laituriin peruutuksia sivutuulessa löytyy paljon tubesta - esim "docking fails".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskat katkeaa. Et näköjään tiedä veneistä etkä laitureista mitään. Se katkeaa sitten kovassa tuulessakin jos siihen kiinnittyvän veneen tyhjäkäynnin veto on liikaa.
Allaa tuntumaan siltä, että et itse tiedä, mistä puhut.
Jos tietäisit, osaidit täsmentää etkä saisi raivareita.
Kydymälöä on helppo selvittää valehtelijat... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole tainnut veneessä käydäkään, saati ajanut sellaista laituriin.
Mitä, jos vain kertoidit, jos sinä tiedät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmasta selviää myös asennuttamalla Azipodit keulaan ja perään. Noita laituriin peruutuksia sivutuulessa löytyy paljon tubesta - esim "docking fails".
Kyllä jokaisessa satamassa pitäisi olla luotsipalvelu ja hinaajat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä jokaisessa satamassa pitäisi olla luotsipalvelu ja hinaajat.
Ääni tälle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tuo on ongelma, niin siitä pääsee laittamalla springille kiinnityspisteen veneen keskivaiheille. Ei ole rakettitiedettä sekään.
Kun aisan pää on keskiveneen kohdilla, niin mihin kiinnität köyden toisen pään. Siis sen joka ei ole kiinni veneen keskikohdalla. Jos aisan päähän, ei kyseessä ole springi, koska köydellä ei ole vetoa veneen pituusssuunnassa. Jos laiturin puoleiseen päähän, ei köysi hyödytä mitään, koska se pysyy löysänä, köydellä ei voi työntää.
Ratkaisu on tietysti asentaa veneeseen keulaportaat, jolloin keulasta pääsee laiturille, ja ajaa vene sen jälkeen keula edellä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun aisan pää on keskiveneen kohdilla, niin mihin kiinnität köyden toisen pään. Siis sen joka ei ole kiinni veneen keskikohdalla. Jos aisan päähän, ei kyseessä ole springi, koska köydellä ei ole vetoa veneen pituusssuunnassa. Jos laiturin puoleiseen päähän, ei köysi hyödytä mitään, koska se pysyy löysänä, köydellä ei voi työntää.
Ratkaisu on tietysti asentaa veneeseen keulaportaat, jolloin keulasta pääsee laiturille, ja ajaa vene sen jälkeen keula edellä!En ymmärrä miksi juuri keulasta pitäisi tässä päästä maihin. Aloittajan aisa tuskin on pelkkä metallitanko, kun vene on iso, eli aisalta voi rauhassa kävellä kiinnittämään köydet - sillä aikaa kun keula puskee laituriin. Ja, rasitushan ei nyt tule puomiin vaan laituriin ja siihen tarvittaessa paksu kuminen lista. Mutta kun emme tiedä tarkemmin millainen vene on kyseessä, lienee turha vatkata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä miksi juuri keulasta pitäisi tässä päästä maihin. Aloittajan aisa tuskin on pelkkä metallitanko, kun vene on iso, eli aisalta voi rauhassa kävellä kiinnittämään köydet - sillä aikaa kun keula puskee laituriin. Ja, rasitushan ei nyt tule puomiin vaan laituriin ja siihen tarvittaessa paksu kuminen lista. Mutta kun emme tiedä tarkemmin millainen vene on kyseessä, lienee turha vatkata.
Kun veneen ajaa etuperin, ei keula ota kiinni laituriin, vaan valmiiksi paikallaan oleviin springiköysiin. Nehän ovat toisesta päästä kiinni aisan päässä keskiveneen kohdalla, ja toiset päät voivat olla yhdessä laiturin päässä, mutta siten pituudeltaan säädetty etteivät aivan yletä laituriin saakka. Toki yhteiseestä sidontapisteestä voi mennä kolmas apuköysi laituriinkin, etteivät springit painu veneen alle. Tällöin vene on helppoa ajaa paikalleen, köydet pitävät keulan keskellä omaa paikkaa, kunhan pitää vedon päällä eteenpäin. Perän paikka hoituu peräsimellä ja potkurivirralla, taikka käännettävällä vetolaitteella jos veneessä sellainen on.
Tämä siis pätee silloin kun yhteen aisapaikkaan tulee vain yksi vene. Jos sinne pitääkin ängetä kaksi, eivät köydet tietysti voi olla valmiina, eikä niitä köysiäkään voi laittaa kuin vain toiselta puolelta, siitä omasta aisasta, eikä naapurin. Silloin tosiaan on mainitsemasi kunnollinen laiturifendari hyödyksi, kun on pakko nojata keulalla laituriin saakka, jos ahluaa pitää veneen paikallaan ennen kun köydet saa kiinni ja oikein viritettynä.
- Anonyymi
Saatiin riita aikaan.
Veneen kiinnittämiseen se ei auta.
Ilmeisesti se ainoa, joka tiesi miten "unohti" sen ;)
Minä en laittaisi konetta tyhjäkäynnille puomin varaan. Ehkä jonkun pienen purkkarikoneen, mutten liukuvan akselivetoisen, joka vetää tyhjäkäynnillä poijuakin perässään.- Anonyymi
Enpä tiedä... yksi tuli riitaa haastamaan ja pahoitti mielensä kun ei oikein ottanut tulta.
- Anonyymi
Pienen purkkarikoneen voi jättää täydelle teholle vetämään, isokoneisessa moottoriveneessä sama työntövoima syntyy tyhjäkäynnillä. Kummassakin tapauksessa paaluvetoa syntyy sen 1...5 KN, minkä aisa kestää todella suurella varmuusmarginaalilla ilman minkäänlaista ongelmaa. Puhdasta puristusta tyypillinen aisa kestää vähintäänkin 100 kN suuruusluokassa, ellei enemmänkin. Mutta nurjahdus tietysti rajoittaa todellista voimaa puristuksessakin, ja jos aisaan laittaa sivuttaista vetoa, on tilanne jo tyystin toinen. Pelkällä springillähän sitä ei juurikaan tule, joten ongelmaa ei silloin ole.
- Anonyymi
Haastan sitten lisää riitaa.
Jos ei halua käyttää springiä/asenuttaa sille sopivaa kiinnitystä veneeseen, niin sitten ei auta kuin joko:
1. Vaihtaa venepaikkaa
2. Vaihtaa venettä
3. Asennuttaa kauko-ohjattavat keula- ja peräpotkurit.
4. Luottaa fendareihin
5. Lopettaa veneily
Tarvitaanko lisää vaihtoehtoja?
Ja ei, puomi ei katkea springin käytöstä. Tästä on turhaa kinata. Laittakaa suoraan kysely Marinetekille.
Elämä on vaikeaa!- Anonyymi
Kiitos uusista vaihtoehdoista.
Odotin, että se, joka tiesi springien käytöstä olisi kertonut, miten se toimii silloin, kun mennään perä edellä koloon. Nuo esitetyt vaihtoehdot olivat tiedossa eikä niistä ole mitään apua ongelman ratkaisuun. Niihin olisi voinut vaikka lisätä "ammu itsesi" koska sekin olisi poistanut ongelman yksilötasolla tuomata kuitenkaan mitään mielekästä lisää asiaan.
Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?
Kuela- ja peräpotkuri auttavat varmasti, mutta täälläkin on joukko itse itseään hyvinä merikarhuina pitäviä, jotka sanovat ettei sitä tarvita eikä ainakaan satamassa pidä käyttää koska siitä lähtee ääntä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos uusista vaihtoehdoista.
Odotin, että se, joka tiesi springien käytöstä olisi kertonut, miten se toimii silloin, kun mennään perä edellä koloon. Nuo esitetyt vaihtoehdot olivat tiedossa eikä niistä ole mitään apua ongelman ratkaisuun. Niihin olisi voinut vaikka lisätä "ammu itsesi" koska sekin olisi poistanut ongelman yksilötasolla tuomata kuitenkaan mitään mielekästä lisää asiaan.
Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?
Kuela- ja peräpotkuri auttavat varmasti, mutta täälläkin on joukko itse itseään hyvinä merikarhuina pitäviä, jotka sanovat ettei sitä tarvita eikä ainakaan satamassa pidä käyttää koska siitä lähtee ääntä.Jos et edelleenkään salli hipaisuakaan naapuriin, tiedät hyvin itsekin, ettei tuo onnistu yksin. Joten miksi kyselet? Kaksinkin vaatii taitoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos uusista vaihtoehdoista.
Odotin, että se, joka tiesi springien käytöstä olisi kertonut, miten se toimii silloin, kun mennään perä edellä koloon. Nuo esitetyt vaihtoehdot olivat tiedossa eikä niistä ole mitään apua ongelman ratkaisuun. Niihin olisi voinut vaikka lisätä "ammu itsesi" koska sekin olisi poistanut ongelman yksilötasolla tuomata kuitenkaan mitään mielekästä lisää asiaan.
Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?
Kuela- ja peräpotkuri auttavat varmasti, mutta täälläkin on joukko itse itseään hyvinä merikarhuina pitäviä, jotka sanovat ettei sitä tarvita eikä ainakaan satamassa pidä käyttää koska siitä lähtee ääntä.Veneen keskeltä n. puolen veneen pituinen köysi puomin päähän kiinni. Kun ajat tyhjäkäynnillä eteenpäin vetää vene itsensä puomiin kiinni. Sitten vaan muita köysiä sopivasti kiinni ja kone pois pältä. Näin onnistuu yksinkin ainakin omalla 5000 kg akselivetoisella moottorivenellä.
Niin ja edelistä kommentojaa arvosteille, ei se puomi mene luokille pienestä vedosta jos se pitää ison veneen paikoillaan myrskyssäkin. Tietenkin jos käyttäää 40ft plaanaavan veneen kaasua reilusti ahtaissa manoovereissä saa kyllä puomin, laiturin ja naapuriveneetkin tuhottua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos uusista vaihtoehdoista.
Odotin, että se, joka tiesi springien käytöstä olisi kertonut, miten se toimii silloin, kun mennään perä edellä koloon. Nuo esitetyt vaihtoehdot olivat tiedossa eikä niistä ole mitään apua ongelman ratkaisuun. Niihin olisi voinut vaikka lisätä "ammu itsesi" koska sekin olisi poistanut ongelman yksilötasolla tuomata kuitenkaan mitään mielekästä lisää asiaan.
Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?
Kuela- ja peräpotkuri auttavat varmasti, mutta täälläkin on joukko itse itseään hyvinä merikarhuina pitäviä, jotka sanovat ettei sitä tarvita eikä ainakaan satamassa pidä käyttää koska siitä lähtee ääntä.”Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?”
Kyllä se vetää sen veneen kyljen kiinni puomiin, vaikka veto/työntö olisi toisessakin päässä. Kokeile jos et usko.
Mitä lähempänä keulaa springi on kiinni, sitä vahvemmin toimii. N. 1/3 veneen pituudesta perään päin. Sen mittaisen köyden ulottunee kiinnittämään hyvin avotilasta veneestä riippuen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos uusista vaihtoehdoista.
Odotin, että se, joka tiesi springien käytöstä olisi kertonut, miten se toimii silloin, kun mennään perä edellä koloon. Nuo esitetyt vaihtoehdot olivat tiedossa eikä niistä ole mitään apua ongelman ratkaisuun. Niihin olisi voinut vaikka lisätä "ammu itsesi" koska sekin olisi poistanut ongelman yksilötasolla tuomata kuitenkaan mitään mielekästä lisää asiaan.
Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?
Kuela- ja peräpotkuri auttavat varmasti, mutta täälläkin on joukko itse itseään hyvinä merikarhuina pitäviä, jotka sanovat ettei sitä tarvita eikä ainakaan satamassa pidä käyttää koska siitä lähtee ääntä."Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?"
1) Laitetaan springi kiinni veneen keulasta aisaan veneen keskikohdalle, tai lähemmäs perää, silloin kun kiinnityspisteet aisassa ja veneessä ovat lähellä toisiaan, eli köysi on löysällä. Tällöin vene on varsin lähellä laituria.
2 ) Laitetaan veto eteenpäin, eli poispäin laiturista, jolloin springi kiristyy, pitäen keulan vasten aisaa, ja perä on ohjattavissa potkurilla ja peräsinvirralla, taikka ohjattavissa vetolaitteella, mikäli veneessä on sellainen. Tällöoin vene siirtyy kauemmaksi laiturista.
3) Lopuksi vene siirretään hallitusti lopulliselle paikalleen vähän kerrallaan säätämällä köysiä, ja tarvittaessa käyttämällä konetta ja vaihdetta köysien saamiseksi löysälle säädön aikana. Purkkarissa voi käyttää vinssiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta siis: miten springi kiinnitetään ja miten sitä käytetään, kun mennään perä edellä koloon ja halutaan pitää keula kurissa?"
1) Laitetaan springi kiinni veneen keulasta aisaan veneen keskikohdalle, tai lähemmäs perää, silloin kun kiinnityspisteet aisassa ja veneessä ovat lähellä toisiaan, eli köysi on löysällä. Tällöin vene on varsin lähellä laituria.
2 ) Laitetaan veto eteenpäin, eli poispäin laiturista, jolloin springi kiristyy, pitäen keulan vasten aisaa, ja perä on ohjattavissa potkurilla ja peräsinvirralla, taikka ohjattavissa vetolaitteella, mikäli veneessä on sellainen. Tällöoin vene siirtyy kauemmaksi laiturista.
3) Lopuksi vene siirretään hallitusti lopulliselle paikalleen vähän kerrallaan säätämällä köysiä, ja tarvittaessa käyttämällä konetta ja vaihdetta köysien saamiseksi löysälle säädön aikana. Purkkarissa voi käyttää vinssiä.Niin että.. tämä kaikki yksin kovassa sivutuulessa ainoana tarkoituksena olla hipaisemattakaan viereistä venettä? Videota odotellessa. "Menen mieluummin vaikka pesäpallo-otteluunkin mutta aisapaikkaan en aja keula edellä!"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin että.. tämä kaikki yksin kovassa sivutuulessa ainoana tarkoituksena olla hipaisemattakaan viereistä venettä? Videota odotellessa. "Menen mieluummin vaikka pesäpallo-otteluunkin mutta aisapaikkaan en aja keula edellä!"
Eikö ole ihan hyvä periaate olla kolhimatta naapuria?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole ihan hyvä periaate olla kolhimatta naapuria?
Kolhiminne ja fendarikosketus eivät ole synonyymeja.
- Anonyymi
Välimerellä veneet peruutetaan laituriin niin kovissa sivutuulissa, ettei Kaunissaaren laivurit tiedäkkään. Siellä kiinnitetään ensin tuulenpuoleinen peräköysi ja pidetään vene paikallaan koneella ja peräsimellä. Varmaan youtubiista löytyy videoita. Voi kokeilla oman veneen käytöstä ja sopivaa peräsinkulmaa ensin vähän kevyemmässä kelissä.
- Anonyymi
Joo ja hyvin mahtuu 4m leveä vene 3m rakoon.
- Anonyymi
Kerro, miten yksi peräköysi ja koneet estävät keulaa kääntymästä.
En löytänyt videota.
Tai laita videon linkki, niin voin katsoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro, miten yksi peräköysi ja koneet estävät keulaa kääntymästä.
En löytänyt videota.
Tai laita videon linkki, niin voin katsoa.No jos koneita kerran on useampi, niin puomin puoleinen vetämään taaksepäin, ja ulompi työntämään eteenpäin, niin vääntö vie keulan puomiin päin.
Taitaa tämä koko ”kyselytunti” täällä olla vaan jonkun saivartelijan ajanvietettä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro, miten yksi peräköysi ja koneet estävät keulaa kääntymästä.
En löytänyt videota.
Tai laita videon linkki, niin voin katsoa.Joo tässä linkki
https://www.youtube.com/watch?v=dHELJONkgqE
Pyrit vaan tekemään kaiken samalla tavalla kuin KON TIKI - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tässä linkki
https://www.youtube.com/watch?v=dHELJONkgqE
Pyrit vaan tekemään kaiken samalla tavalla kuin KON TIKIMelkein tyylipuhdas suoritus, springiköysi ja kaikki. Keula-ankkurista pieni miinus kun se roikkui tuolleen lerppuna vaikka tyylisääntöjen mukaan sen olisi pitänyt olla keulan kärjimmäinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tässä linkki
https://www.youtube.com/watch?v=dHELJONkgqE
Pyrit vaan tekemään kaiken samalla tavalla kuin KON TIKITuliko väärinkäsitys?
Tarkoitus ei ollut mennä tuolla tavalla kylkikiinnitykseen poikittain muiden väliin.
- Anonyymi
Mulla on sama ongelma 27-jalkaisen kanssa.
Perä edellä aisaan ei meinaa onnistua millään, kun paatissa on tuplaperäsimet, eikä kaukalo tottele ohjausta jos vene ei kunnolla liiku, vaikka miten kaasuttaisit.
Kone on 14hp sisäkone akselivedolla. Mutta kun potkurivirta menee peräsinten välistä, kiulu ei ole ohjattavissa moottorilla jos se ei liiku.
VMP....
Kuitenkin pituutta on sen verran, että keula edellä aisalle tullessa sitlooda jää aisan päähän siten, ettei sieltä ole kovin kivaa kulkea kaikkien kamojen kanssa.
Lisäksi keulan karkaaminen tuulen mukana on perseestä.
Keulapotkuria tuollaiseen mopoon ei voi laittaa ja tuplaperäsinten takia perä edellä ei voi ajaa edes kiinni laituriin.
Enimmäkseen purjehdin yksin ja täytyy sanoa, että helpompiakin veneitä yksin rantautumiseen on. Noin pieni kippo ottaa vielä sivutuulta niin helposti, että puuskassa se on poikittain saman tien....
Ajattelin kokeilla viritystä, jossa nostinvinssiltä menee köysi poijuhakaan, jonka lyön kiinni aisan päähän. Köyden kiristyessä toinen köysi perästä kiinni ja kolmas katolta suoraan sivulle,
Jospa tuolla patentilla pääsisi rantautumaan jotenkin järkevästi.
Keula edellä laituriin on tullut ajettua, kerran jopa niin, että rysäyksessä akka lensi keulasta laiturin yli toiselle puolelle mereen. (ei ole sen jälkeen kyytiin tullut).
Laskin väärin laiturin valopylväät, pari solmua oli vielä vauhtia.
Oli muuten näky, kun muijan perse vilahti keulassa ja jumalaton molskahdus kuului toiselta puolelta, mitä seurasi raskas kiroilu :).
Ajattelin vaihtaa tämän kaukalon johonkin vanhaan paskaan jolla rantautuminen on helpompaa. Mites joku Avance 24 onko kellään kokemusta, millaista sillä on tulla maihin?
Perämoottorisilla virityksillä joskus kävi perinteiset. Se paska sammui juuri kun olisi pitänyt päästä rantaan, no, kaasu start-asentoon ja sehän käynnistyi - vaihde päällä. Ei osunut naapuriveneeseen mutta neljää solmua laituria päin.
Vieläkin naurattaa laiturilla olleiden reaktio kun lensin sitloodasta selkä edellä kajuuttaan Tohatsu huutaen- Anonyymi
No Avance 24 on juurikin sellainen perämoottorillinen viritys useimmiten, ellei ole 245. Ilman mitään etähallintaa on mikä on, mutta etuna on, että prutku kääntyy vaikka poikittain. Monta kertaa käynyt mielessä laittaa poikkitanko prutkun ja peräsimen väliin ja kaasun kaukohallinta pinnaan niin päihittäisi sisäkoneen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod285702- 335100
- 292924
- 342414
- 372098
- 152048
- 281730
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351579