Hyvä polkupyörä työmatkalle

Anonyymi

Hei,

Olisi hakusessa hyvä polkupyörä työmatkalle ja satunnaisiin vapaa-ajan pyöräilyihin, pääasiassa kaupungissa, mutta joskus ehkä hieman maastossakin. Tunturi Montauk kiinnosti, mutta kaikki haukkui Tunturi merkin niin pelottaa ostaa, hinta olisi täydellinen. En 1000€ pyörää ainakaan aio ostaa. Ehdottakaa hyviä miestenpyöriä lähinnä mistä merkeistä löytyy viime vuosilta hyviä kokemuksia.. Ei mielellään pyöriä joissa kyyry ajo asento.

40

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kona on sellainen merkki, jota usein suositellaan. Esim. Kona Dew tai Dew plus sopii hyvin urgaanin ajoon. Maastoajoon pitää sitten miettiä ihan maastopyörää, kuten esim. Kona Lana'I.

      • Anonyymi

        Urgaani kuulostaa miehekkäältä. Tällä perusteella olisin taipuvainen Dew tai Dew malleihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urgaani kuulostaa miehekkäältä. Tällä perusteella olisin taipuvainen Dew tai Dew malleihin.

        Kuka taipuu milloinkin mihinkäkin suuntaan. Kona merkistä ei ole pahaa sanottavaa. Onhan noita muitakin ok merkkejä, kuten Cube, Trek, Felt, Bianchi, Merida jne.


    • Anonyymi

      Ihan tavan miestenpyörä

      • Anonyymi

        Minkä tavan?


    • Anonyymi

      Helkaman Oiva.

    • Anonyymi

      Uusi Jopo, jossa on vahvistettu runko, on hyvä ja edullinen yleispyörä. Vaikka Kona-mies jostakin ihmesyystä niin väittää, Jopon uusi runko ei mene poikki. Runko on alaosastaan vahvistettu, eikä ole sama kuin 50 vuotta sitten. Vain muotoilu on sama.

      Susoittelen.

      • Kun aloittaja olisi halu välillä poiketa kyseisellä pyörällä myös maaston puolella, niin ei siiloin vaihtoehtoihin kuulu Oiva eikä Jopo. Kannattaisi ensin lukea aloittajan tarpeet ja sitten vasta ehdottaa/kommentoida.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kun aloittaja olisi halu välillä poiketa kyseisellä pyörällä myös maaston puolella, niin ei siiloin vaihtoehtoihin kuulu Oiva eikä Jopo. Kannattaisi ensin lukea aloittajan tarpeet ja sitten vasta ehdottaa/kommentoida.

        Tee sinä, poika, mitä osaat. Minä teen mitä minä haluan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kun aloittaja olisi halu välillä poiketa kyseisellä pyörällä myös maaston puolella, niin ei siiloin vaihtoehtoihin kuulu Oiva eikä Jopo. Kannattaisi ensin lukea aloittajan tarpeet ja sitten vasta ehdottaa/kommentoida.

        Maastossa voi liikkua kävellen niinkuin muutkin. Parempi ettei mene pyörällä häiritsemään luonnossaliikkujia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tee sinä, poika, mitä osaat. Minä teen mitä minä haluan.

        Ja se mitä sinä haluat on suositella anonyymisti nettipalstalla polkupyörää joka ei ole aloittajan kertomaan tarpeeseen soveltuva.
        No, jokainen tekee halunsa mukaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maastossa voi liikkua kävellen niinkuin muutkin. Parempi ettei mene pyörällä häiritsemään luonnossaliikkujia.

        Itse olen suhteellisen aktiivinen maastokuski (nytkin kirjoitan tätä viestiä ajotauolla).

        Ja ainakin itseni käyttämillä reiteillä on vastaantulijat lähes yksinomaan toisia (maasto)pyöräilijöitä ja kävellen liikkuvat selkeä vähemmistö.
        Karrikoidusti voisikin sanoa että pysyisivät mielummin kävelijät maastopyöräilijöiden edestä poissa (ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, niin jos joku ei tajunnut, niin tuo viimeinen lause on täysi vitsi, kyllä maastoon kaikki osapuolet mahtuvat yhdessä liikkumaan).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja se mitä sinä haluat on suositella anonyymisti nettipalstalla polkupyörää joka ei ole aloittajan kertomaan tarpeeseen soveltuva.
        No, jokainen tekee halunsa mukaan

        Kannattaa ostaa sopiva pyörä olemassa oleviin tarpeisiinsa. Ne joskus ehkä haihattelut yleensä jää. Ehkä kerran käy äheltämässä ryteikössä ja kivikossa. Saattaa vielä pyörä rikkoontua tai pahimmassa tapauksessa luita poikki sellaisessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ostaa sopiva pyörä olemassa oleviin tarpeisiinsa. Ne joskus ehkä haihattelut yleensä jää. Ehkä kerran käy äheltämässä ryteikössä ja kivikossa. Saattaa vielä pyörä rikkoontua tai pahimmassa tapauksessa luita poikki sellaisessa.

        Sehän riippuu ihan minkätyylistä maastoajoa harrastaa. Hieman huonommallakin (siis maastokäyttöä ajatelllen) kalustolla voi hyvin harrastaa XC ajamista.
        Tuollainen "XC speksattu" maastopyörä voi olla kohtuullisen toimiva jopa ainoana yleispyöränä tiettyyn rajaan asti.

        https://mtbreitti.fi/maastopyorailyn-alalajit/


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sehän riippuu ihan minkätyylistä maastoajoa harrastaa. Hieman huonommallakin (siis maastokäyttöä ajatelllen) kalustolla voi hyvin harrastaa XC ajamista.
        Tuollainen "XC speksattu" maastopyörä voi olla kohtuullisen toimiva jopa ainoana yleispyöränä tiettyyn rajaan asti.

        https://mtbreitti.fi/maastopyorailyn-alalajit/

        Triplakampien aikaan maastopyörät olivat kohtalasia yleispyöriä mutta 1x on liian rajoittunut eli huonompaan meni siltäosin mutta maastoajoon toki toimii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Triplakampien aikaan maastopyörät olivat kohtalasia yleispyöriä mutta 1x on liian rajoittunut eli huonompaan meni siltäosin mutta maastoajoon toki toimii.

        En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
        Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
        Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
        Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja se mitä sinä haluat on suositella anonyymisti nettipalstalla polkupyörää joka ei ole aloittajan kertomaan tarpeeseen soveltuva.
        No, jokainen tekee halunsa mukaan

        Sulla on homma taas pahasti ihon alla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
        Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
        Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
        Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.

        Plussa on kenties 2x järjestelmässä se, että nopeasti saa muutettua välitystä eturattaan avulla. Toki on yksi huollettava ja potentiaalisesti rikkoontuva komponentti lisää. 3x on onneksi jo kadonnut lähes kokonaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
        Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
        Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
        Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.

        Yli 28 hampaiset takapakat on heikoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 28 hampaiset takapakat on heikoille.

        Ei vaan niille, jotka arvostaa polviaan ja ajaa ylämäkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan niille, jotka arvostaa polviaan ja ajaa ylämäkiä.

        Mutta juu, triplat edessä ok ihan ok. Jos rakentaa setin viisaasti, on se kestävämpi kuin nykyiset takapakkalaajennoksilla tehdyt kyhäelmät, joissa ketju ohenee ja heikkenee. Kasiketju, takana seiskalimppu ja edessä kompakti kakkonen (*) on ihan riittävä. Välitykset sitten maun ja maaston mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan niille, jotka arvostaa polviaan ja ajaa ylämäkiä.

        Minä todellakin arvostan polviani, ne on rautaa. Ei mitään tuntemuksia pyöräillessä tai jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä todellakin arvostan polviani, ne on rautaa. Ei mitään tuntemuksia pyöräillessä tai jälkeen.

        Nooh, jatka samaan malliin... hyvä sulle.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
        Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
        Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
        Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.

        Katsoin nopeasti parista saksalaiskaupasta, halvin 52 yltävä pakka maksoi 180 e. Kulutusosa, jota joutuu uusimaan. Eli siitä"hyvä polkupyörä työmatkalle ja satunnaisiin vapaa-ajan pyöräilyihin"?
        Ei ehkä ole realismia tarjota tuollaista vaihtoehtoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin nopeasti parista saksalaiskaupasta, halvin 52 yltävä pakka maksoi 180 e. Kulutusosa, jota joutuu uusimaan. Eli siitä"hyvä polkupyörä työmatkalle ja satunnaisiin vapaa-ajan pyöräilyihin"?
        Ei ehkä ole realismia tarjota tuollaista vaihtoehtoa.

        Unohdin tuossa että 10-52 pakka on Sram:lla ja Shimanon vastaava pakka on 10-51 pakka.
        Esim. Shimanon Deore 10-51 pakkaa saa halvimmillaan hieman alle 90€:n. Tietysti jos tuo on liikaa osasta jonka pitäisi oikealla ylläpidolla (ketjun vaihto oikeassa venymässä yms.) kestää minimissään 10 000km. niin sitten se ei tietystikkään ole tuollaiselle henkilölle oikea valinta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta juu, triplat edessä ok ihan ok. Jos rakentaa setin viisaasti, on se kestävämpi kuin nykyiset takapakkalaajennoksilla tehdyt kyhäelmät, joissa ketju ohenee ja heikkenee. Kasiketju, takana seiskalimppu ja edessä kompakti kakkonen (*) on ihan riittävä. Välitykset sitten maun ja maaston mukaan.

        Työmatkapyörään työjuhdan osat. Silloin ei tarvitse kärsiä komponenttipulasta ja osia saa vaikka motonetistä silloin kun tarvii ja kohtuu hinmnalla.
        Kasettikeskiö nelikanttikammilla kestää useita kymmeniä tuhansia. Se on kestävin keskiötyyppi. Muut on harrastekäyttöön. Triplakammet ja silloin riittää vaikka 8-pakka ja saa riittävän laajan alueen käyttöön. On kevyttä välitystä ja nopeaa ja tiheät vaihdevälit.
        1x eturatasta puolustaa mielestäni talvikäyttö.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Unohdin tuossa että 10-52 pakka on Sram:lla ja Shimanon vastaava pakka on 10-51 pakka.
        Esim. Shimanon Deore 10-51 pakkaa saa halvimmillaan hieman alle 90€:n. Tietysti jos tuo on liikaa osasta jonka pitäisi oikealla ylläpidolla (ketjun vaihto oikeassa venymässä yms.) kestää minimissään 10 000km. niin sitten se ei tietystikkään ole tuollaiselle henkilölle oikea valinta...

        Jep, joku kompakti 30/46-14/32 tai triplasetti 28-52/14/32 kasi-ysi vaihteisena on hyvä ratkaisu. Tulee halvemmaksi ja on kestävämpi. (Koska on ihan totta, että ohuemmat ketjut ja rattaat kuluvat nopeammin, ja koska on ihan totta että ne on suunniteltu vain rahastusmielessä). Talviajoon sinkula.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, joku kompakti 30/46-14/32 tai triplasetti 28-52/14/32 kasi-ysi vaihteisena on hyvä ratkaisu. Tulee halvemmaksi ja on kestävämpi. (Koska on ihan totta, että ohuemmat ketjut ja rattaat kuluvat nopeammin, ja koska on ihan totta että ne on suunniteltu vain rahastusmielessä). Talviajoon sinkula.

        Ei kai ne rahastusmielessä ole suunniteltu mutta yleensä on niin että muotipyöräilijät himoitsevat niitä viimeisimpiä hienouksia niin vanhempien osasarjojen/mallien haluttavuus vähenee heidän keskuudessaan joka johtaa hinnanalenemaan näissä sarjoissa mistä tietysiti hyötyy ne jotka nämä kelpuuttaa käyttöönsä.


    • Anonyymi

      Tunturit ovat ihan hyviä pyöriä, mutta Montaukiin kannattaa laittaa lokasuokasuojat, kun käyttää sitä päivittäiseen työmatka-ajoon. Muuten bueno.

    • Anonyymi

      Lähes kaikki nimet ovat vain ostettuja tavaramerkkejä. Eivät ole "tehtaita". Osat ratkaisevat. Oma paino ja ajotyyli rakaisee kestävyyden. Muiden kokemuksilla ei ole juuri mitään merkitystä.

      Maastoajon voi unohtaa. Ihan eri laji ja eri varusteet. Sileillä poluilla voi tietysti hiukan oikaista ja pahat kohdat kantaa, jos haluaa tutustua lähiseudun luontoon.

    • Anonyymi

      Itse olen ajanut latupohjia ja vastaavia polkua aluksi hybridillä ja sittemmin cyclocross pyörällä ja onnistuu vallan mainiosti. Gravel on nykyään varmasti toimivin "yleispyörä", jos ei ihan pahimpiin maastoihin mene, jolloin maastopyörää jo tarvitaan.

      • Anonyymi

        HIIHTOKAUTENA EI LADULLE EIKÄ ETENKÄÄN VAPAAN URALLE

        ole mitään asiaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HIIHTOKAUTENA EI LADULLE EIKÄ ETENKÄÄN VAPAAN URALLE

        ole mitään asiaa

        Latupohja on eri asiakuin latu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latupohja on eri asiakuin latu.

        Juuri näin. Kesällä latupohjat ja talvella ladut.


    • Anonyymi

      Nettiä katselin ja silmiini osui: Fairdale Weekender Archer 27.5" - Gloss Chromoly runko ja keula

      • Anonyymi

        Jaa.


      • Anonyymi

        Ehkei kannata mennä merta edemmäs kalaan, Tuntsa alle vaan.


      • Anonyymi

        Jos ei vajaa kokoiset renkaat haittaa niin hyvä valinta.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Aino. Pystytangoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe