Hei,
Olisi hakusessa hyvä polkupyörä työmatkalle ja satunnaisiin vapaa-ajan pyöräilyihin, pääasiassa kaupungissa, mutta joskus ehkä hieman maastossakin. Tunturi Montauk kiinnosti, mutta kaikki haukkui Tunturi merkin niin pelottaa ostaa, hinta olisi täydellinen. En 1000€ pyörää ainakaan aio ostaa. Ehdottakaa hyviä miestenpyöriä lähinnä mistä merkeistä löytyy viime vuosilta hyviä kokemuksia.. Ei mielellään pyöriä joissa kyyry ajo asento.
Hyvä polkupyörä työmatkalle
40
614
Vastaukset
- Anonyymi
Kona on sellainen merkki, jota usein suositellaan. Esim. Kona Dew tai Dew plus sopii hyvin urgaanin ajoon. Maastoajoon pitää sitten miettiä ihan maastopyörää, kuten esim. Kona Lana'I.
- Anonyymi
Urgaani kuulostaa miehekkäältä. Tällä perusteella olisin taipuvainen Dew tai Dew malleihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urgaani kuulostaa miehekkäältä. Tällä perusteella olisin taipuvainen Dew tai Dew malleihin.
Kuka taipuu milloinkin mihinkäkin suuntaan. Kona merkistä ei ole pahaa sanottavaa. Onhan noita muitakin ok merkkejä, kuten Cube, Trek, Felt, Bianchi, Merida jne.
- Anonyymi
Ihan tavan miestenpyörä
- Anonyymi
Minkä tavan?
- Anonyymi
Helkaman Oiva.
- Anonyymi
Uusi Jopo, jossa on vahvistettu runko, on hyvä ja edullinen yleispyörä. Vaikka Kona-mies jostakin ihmesyystä niin väittää, Jopon uusi runko ei mene poikki. Runko on alaosastaan vahvistettu, eikä ole sama kuin 50 vuotta sitten. Vain muotoilu on sama.
Susoittelen.Kun aloittaja olisi halu välillä poiketa kyseisellä pyörällä myös maaston puolella, niin ei siiloin vaihtoehtoihin kuulu Oiva eikä Jopo. Kannattaisi ensin lukea aloittajan tarpeet ja sitten vasta ehdottaa/kommentoida.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun aloittaja olisi halu välillä poiketa kyseisellä pyörällä myös maaston puolella, niin ei siiloin vaihtoehtoihin kuulu Oiva eikä Jopo. Kannattaisi ensin lukea aloittajan tarpeet ja sitten vasta ehdottaa/kommentoida.
Tee sinä, poika, mitä osaat. Minä teen mitä minä haluan.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kun aloittaja olisi halu välillä poiketa kyseisellä pyörällä myös maaston puolella, niin ei siiloin vaihtoehtoihin kuulu Oiva eikä Jopo. Kannattaisi ensin lukea aloittajan tarpeet ja sitten vasta ehdottaa/kommentoida.
Maastossa voi liikkua kävellen niinkuin muutkin. Parempi ettei mene pyörällä häiritsemään luonnossaliikkujia.
Anonyymi kirjoitti:
Tee sinä, poika, mitä osaat. Minä teen mitä minä haluan.
Ja se mitä sinä haluat on suositella anonyymisti nettipalstalla polkupyörää joka ei ole aloittajan kertomaan tarpeeseen soveltuva.
No, jokainen tekee halunsa mukaanAnonyymi kirjoitti:
Maastossa voi liikkua kävellen niinkuin muutkin. Parempi ettei mene pyörällä häiritsemään luonnossaliikkujia.
Itse olen suhteellisen aktiivinen maastokuski (nytkin kirjoitan tätä viestiä ajotauolla).
Ja ainakin itseni käyttämillä reiteillä on vastaantulijat lähes yksinomaan toisia (maasto)pyöräilijöitä ja kävellen liikkuvat selkeä vähemmistö.
Karrikoidusti voisikin sanoa että pysyisivät mielummin kävelijät maastopyöräilijöiden edestä poissa (ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, niin jos joku ei tajunnut, niin tuo viimeinen lause on täysi vitsi, kyllä maastoon kaikki osapuolet mahtuvat yhdessä liikkumaan).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja se mitä sinä haluat on suositella anonyymisti nettipalstalla polkupyörää joka ei ole aloittajan kertomaan tarpeeseen soveltuva.
No, jokainen tekee halunsa mukaanKannattaa ostaa sopiva pyörä olemassa oleviin tarpeisiinsa. Ne joskus ehkä haihattelut yleensä jää. Ehkä kerran käy äheltämässä ryteikössä ja kivikossa. Saattaa vielä pyörä rikkoontua tai pahimmassa tapauksessa luita poikki sellaisessa.
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa ostaa sopiva pyörä olemassa oleviin tarpeisiinsa. Ne joskus ehkä haihattelut yleensä jää. Ehkä kerran käy äheltämässä ryteikössä ja kivikossa. Saattaa vielä pyörä rikkoontua tai pahimmassa tapauksessa luita poikki sellaisessa.
Sehän riippuu ihan minkätyylistä maastoajoa harrastaa. Hieman huonommallakin (siis maastokäyttöä ajatelllen) kalustolla voi hyvin harrastaa XC ajamista.
Tuollainen "XC speksattu" maastopyörä voi olla kohtuullisen toimiva jopa ainoana yleispyöränä tiettyyn rajaan asti.
https://mtbreitti.fi/maastopyorailyn-alalajit/- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän riippuu ihan minkätyylistä maastoajoa harrastaa. Hieman huonommallakin (siis maastokäyttöä ajatelllen) kalustolla voi hyvin harrastaa XC ajamista.
Tuollainen "XC speksattu" maastopyörä voi olla kohtuullisen toimiva jopa ainoana yleispyöränä tiettyyn rajaan asti.
https://mtbreitti.fi/maastopyorailyn-alalajit/Triplakampien aikaan maastopyörät olivat kohtalasia yleispyöriä mutta 1x on liian rajoittunut eli huonompaan meni siltäosin mutta maastoajoon toki toimii.
Anonyymi kirjoitti:
Triplakampien aikaan maastopyörät olivat kohtalasia yleispyöriä mutta 1x on liian rajoittunut eli huonompaan meni siltäosin mutta maastoajoon toki toimii.
En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja se mitä sinä haluat on suositella anonyymisti nettipalstalla polkupyörää joka ei ole aloittajan kertomaan tarpeeseen soveltuva.
No, jokainen tekee halunsa mukaanSulla on homma taas pahasti ihon alla.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.Plussa on kenties 2x järjestelmässä se, että nopeasti saa muutettua välitystä eturattaan avulla. Toki on yksi huollettava ja potentiaalisesti rikkoontuva komponentti lisää. 3x on onneksi jo kadonnut lähes kokonaan.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.Yli 28 hampaiset takapakat on heikoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 28 hampaiset takapakat on heikoille.
Ei vaan niille, jotka arvostaa polviaan ja ajaa ylämäkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan niille, jotka arvostaa polviaan ja ajaa ylämäkiä.
Mutta juu, triplat edessä ok ihan ok. Jos rakentaa setin viisaasti, on se kestävämpi kuin nykyiset takapakkalaajennoksilla tehdyt kyhäelmät, joissa ketju ohenee ja heikkenee. Kasiketju, takana seiskalimppu ja edessä kompakti kakkonen (*) on ihan riittävä. Välitykset sitten maun ja maaston mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan niille, jotka arvostaa polviaan ja ajaa ylämäkiä.
Minä todellakin arvostan polviani, ne on rautaa. Ei mitään tuntemuksia pyöräillessä tai jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä todellakin arvostan polviani, ne on rautaa. Ei mitään tuntemuksia pyöräillessä tai jälkeen.
Nooh, jatka samaan malliin... hyvä sulle.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
En oikein tajua tuota 1x vaihteensiirron ”rajoitteisuutta”.
Silloin kuin nuo kahdella taikka kolmella eturattaalla olevat systeemit olivat valtavirtaa, takapakan ratassuhteet olivat välillä 11-32/34 maksimissaan.
Nykyään kun takapakan range on 10-52 niin tuolla 1x vaihteensiirrolla päästään lähes samoihin välitysvaihtoehtoihin kuin mitä aikoinaan kolmella eturattaalla.
Ja jos/kun maastokelpoisesta pyörästä kyse, niin silloin rengastus pyörässä on sellaista, ettei siinä mitään 40km/h välityksiä tarvitakkaan.Katsoin nopeasti parista saksalaiskaupasta, halvin 52 yltävä pakka maksoi 180 e. Kulutusosa, jota joutuu uusimaan. Eli siitä"hyvä polkupyörä työmatkalle ja satunnaisiin vapaa-ajan pyöräilyihin"?
Ei ehkä ole realismia tarjota tuollaista vaihtoehtoa. Anonyymi kirjoitti:
Katsoin nopeasti parista saksalaiskaupasta, halvin 52 yltävä pakka maksoi 180 e. Kulutusosa, jota joutuu uusimaan. Eli siitä"hyvä polkupyörä työmatkalle ja satunnaisiin vapaa-ajan pyöräilyihin"?
Ei ehkä ole realismia tarjota tuollaista vaihtoehtoa.Unohdin tuossa että 10-52 pakka on Sram:lla ja Shimanon vastaava pakka on 10-51 pakka.
Esim. Shimanon Deore 10-51 pakkaa saa halvimmillaan hieman alle 90€:n. Tietysti jos tuo on liikaa osasta jonka pitäisi oikealla ylläpidolla (ketjun vaihto oikeassa venymässä yms.) kestää minimissään 10 000km. niin sitten se ei tietystikkään ole tuollaiselle henkilölle oikea valinta...- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta juu, triplat edessä ok ihan ok. Jos rakentaa setin viisaasti, on se kestävämpi kuin nykyiset takapakkalaajennoksilla tehdyt kyhäelmät, joissa ketju ohenee ja heikkenee. Kasiketju, takana seiskalimppu ja edessä kompakti kakkonen (*) on ihan riittävä. Välitykset sitten maun ja maaston mukaan.
Työmatkapyörään työjuhdan osat. Silloin ei tarvitse kärsiä komponenttipulasta ja osia saa vaikka motonetistä silloin kun tarvii ja kohtuu hinmnalla.
Kasettikeskiö nelikanttikammilla kestää useita kymmeniä tuhansia. Se on kestävin keskiötyyppi. Muut on harrastekäyttöön. Triplakammet ja silloin riittää vaikka 8-pakka ja saa riittävän laajan alueen käyttöön. On kevyttä välitystä ja nopeaa ja tiheät vaihdevälit.
1x eturatasta puolustaa mielestäni talvikäyttö. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Unohdin tuossa että 10-52 pakka on Sram:lla ja Shimanon vastaava pakka on 10-51 pakka.
Esim. Shimanon Deore 10-51 pakkaa saa halvimmillaan hieman alle 90€:n. Tietysti jos tuo on liikaa osasta jonka pitäisi oikealla ylläpidolla (ketjun vaihto oikeassa venymässä yms.) kestää minimissään 10 000km. niin sitten se ei tietystikkään ole tuollaiselle henkilölle oikea valinta...Jep, joku kompakti 30/46-14/32 tai triplasetti 28-52/14/32 kasi-ysi vaihteisena on hyvä ratkaisu. Tulee halvemmaksi ja on kestävämpi. (Koska on ihan totta, että ohuemmat ketjut ja rattaat kuluvat nopeammin, ja koska on ihan totta että ne on suunniteltu vain rahastusmielessä). Talviajoon sinkula.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, joku kompakti 30/46-14/32 tai triplasetti 28-52/14/32 kasi-ysi vaihteisena on hyvä ratkaisu. Tulee halvemmaksi ja on kestävämpi. (Koska on ihan totta, että ohuemmat ketjut ja rattaat kuluvat nopeammin, ja koska on ihan totta että ne on suunniteltu vain rahastusmielessä). Talviajoon sinkula.
Ei kai ne rahastusmielessä ole suunniteltu mutta yleensä on niin että muotipyöräilijät himoitsevat niitä viimeisimpiä hienouksia niin vanhempien osasarjojen/mallien haluttavuus vähenee heidän keskuudessaan joka johtaa hinnanalenemaan näissä sarjoissa mistä tietysiti hyötyy ne jotka nämä kelpuuttaa käyttöönsä.
- Anonyymi
Tunturit ovat ihan hyviä pyöriä, mutta Montaukiin kannattaa laittaa lokasuokasuojat, kun käyttää sitä päivittäiseen työmatka-ajoon. Muuten bueno.
- Anonyymi
Lähes kaikki nimet ovat vain ostettuja tavaramerkkejä. Eivät ole "tehtaita". Osat ratkaisevat. Oma paino ja ajotyyli rakaisee kestävyyden. Muiden kokemuksilla ei ole juuri mitään merkitystä.
Maastoajon voi unohtaa. Ihan eri laji ja eri varusteet. Sileillä poluilla voi tietysti hiukan oikaista ja pahat kohdat kantaa, jos haluaa tutustua lähiseudun luontoon. - Anonyymi
Itse olen ajanut latupohjia ja vastaavia polkua aluksi hybridillä ja sittemmin cyclocross pyörällä ja onnistuu vallan mainiosti. Gravel on nykyään varmasti toimivin "yleispyörä", jos ei ihan pahimpiin maastoihin mene, jolloin maastopyörää jo tarvitaan.
- Anonyymi
HIIHTOKAUTENA EI LADULLE EIKÄ ETENKÄÄN VAPAAN URALLE
ole mitään asiaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
HIIHTOKAUTENA EI LADULLE EIKÄ ETENKÄÄN VAPAAN URALLE
ole mitään asiaaLatupohja on eri asiakuin latu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latupohja on eri asiakuin latu.
Juuri näin. Kesällä latupohjat ja talvella ladut.
- Anonyymi
Nettiä katselin ja silmiini osui: Fairdale Weekender Archer 27.5" - Gloss Chromoly runko ja keula
- Anonyymi
Jaa.
- Anonyymi
Ehkei kannata mennä merta edemmäs kalaan, Tuntsa alle vaan.
- Anonyymi
Jos ei vajaa kokoiset renkaat haittaa niin hyvä valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei vajaa kokoiset renkaat haittaa niin hyvä valinta.
Mikä on vajaakokoinen rengas?
https://i.ibb.co/K6ZKzc2/rengaskoko.jpg
- Anonyymi
Aino. Pystytangoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181746
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371469Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221388Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641292- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.471005