Volvo alkaa tehdä vetykuorma-autoja jo 2020-luvun aikana

Anonyymi

12

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      hieno asia

    • Anonyymi

      "Asiakastestit alkavat muutaman vuoden kuluttua ja kaupallistamista suunnitellaan tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolle."

      Eli muutama vuosi, 2025? Ja sitten kaikkien ulottuville 2028? Sen verran monta vuotta kerkeää kulumaan että iso riski akkutekniikan kehittymisessä. Ja hinnasta ei mainittu sanallakaan koko artikkelissa, joka on pitkä miinus.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      Olen aika varma että niin kauan kuin vain diesel rekkoja on saatavilla niin niitä ostetaan raskaita kuormia siirrettäessä pitkiä matkoja (halvemmat kokonaiskustannukset) ja vasta sen jälkeen mietitään onko vetykuorma-auto kilpailukykyinen tuote kun ei enään diesel kuorma-autoja saa. Kuljetusala on niin kovasti kilpailtu että siinä ei ympäristöarvot paljoa merkkaa jos on liian kalliit kilometrikustannukset vetykuorma-autolla. Firman pysyminen pystyssä on tärkeämpää kuin luontoarvot.

      "Toinen ajaa halvemmalla

      AKT:n Lauri Tiainen sanoo, että suurin osa kuljetusalan yrityksistä hoitaa työnantajavelvoitteet ja palkanmaksun työsopimusten mukaan.

      Alan kilpailua kuitenkin vääristävät yrittäjät, jotka tekevät kuljetustyötä niin pienillä sopimuksilla, että he eivät voi maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa tai lain mukaisia veroja.

      Mukana on suomalaisten yrittäjien lisäksi kabotaasi-kuljetuksia: maan sisällä tapahtuva kuljetus toiseen maahan rekisteröidyllä kulkuneuvolla. On ulkomaalaisia kuljettajia, joille esimerkiksi kolme euroa tunnilta on parempi korvaus kuin kotimaassa saatava tulo.

      Kuljetusalan yrittäjä Mika Niskanen on samaa mieltä liian kiristyneestä kilpailusta. Hän sanoo, että ala on luisunut siihen, että tavarantuottajat sanelevat kustannustason kuljetukselle.

      – Hintakilpailu on erittäin kova. Tavarantuottajat sanovat, että ei ole pakko ajaa, koska alalle on tulijoita, sanoo yrittäjä Mika Niskanen."

      https://www.akt.fi/uutiset/kuljetusala-vetoaa/

      https://yle.fi/uutiset/3-11622717

      • Anonyymi

        Patterikäyttöiset kuorma-autot ovat vielä ihan marginaalituote. Niitä on Suomessakin vain parikymmentä. Pitkänmatkan rahtiliikenteeseen ei patterivehkeitä vielä ole. Tyhjiä lupauksia on kyllä nähty. Samoin vedyn kanssa.

        Esim. Nikolan vety/polttokennorekka on paljastunut metaanikäyttöiseksi. Moottori on siis diesel, joka on muunnettu käyttämään metaania (maakaasu/biokaasu). Vetyä ja polttokennoja siinä on kylkiin liimattujen tarrojen verran.

        Tällä hetkellä ainoat mahdolliset vaihtoehdot "dinosaurus"dieselille ovat biodiesel ja metaani. Nurkkapyörityksessä paineistettu metaani, jota käytetään mm. kaupunkibusseissa, Niemen muuttoautoissa ja roska-autoissa. Pitkänmatkan rahtiliikenteessä nesteytetty metaani.

        Mutta ja tämä on iso mutta....

        Diesel on ihan väärä vehje kaasumaisen polttoaineen polttamiseen. Metaani ei syty puristettaessa, joten pitää käyttää 10-15 % dieseliä sytykkeenä. Bensakoneessa metaani sen sijaan toimii OK ja katalysaattori niittaa mahd. päästöt.

        Ongelmat potenssiin 2 nesteytetyn metaanin kanssa. Polttoainetankki on termospullo, josta koko ajan haihtuu metaania sitä mukaa, kun tankkiin vuotaa lämpöä. Metaani on vahva kasvihuonekaasu, joten biometaaninkaan tupruttelu ilmakehään ei ole hyvä idea.

        Nestemetaania käyttövissä kuorma-autoissa ilmeisesti mitoitetaan dieselsuuttimet riittämään pelkästään sytykkeen ruiskuttamiseen. Metaanin loputtua 400 hv autosta tulee 50 hv auto. Matka jatkuu, mutta kävelyvauhtia.

        Periaatteessa metaanin voisi hyödyntää polttomoottorin sijaan polttokennossa, muttei taida tällaisia rekkoja olla? Joku pakettiauto sentään on väkästelty, mutta sekin on eräänlainen range extender, missä akkua ladataan 5 kW polttokennolla.

        Vetyä jaellaan raskaalle kalustolle 350 bar paineessa. Saa olla penteleen iso tankki, jos paineistetulla vedyllä pitää pärjätä. Energiatiheys luokkaa 0,7 kWh/l, kun se on dieselillä 10 kWh/l ja nestemetaanilla n. 6 kWh/l.


    • Anonyymi

      VW ei osaa

    • Anonyymi

      päästöt ja helppokäyttöisyys

    • Anonyymi

      "”Olemme erityisen ylpeitä siitä, että ensimmäinen vetyjunien kalustomme mahdollistaa päästöttömän liikennöinnin myös sähköistämättömillä reiteillä”, Siemens Mobilityn toimitusjohtaja Michael Peter kertoo tiedotteessa.

      Yhtiö lisää, että junalla on markkinoiden alhaisimmat elinkaarikustannukset."

      Alhaisemmat elinkaarikustannukset??? Olisi kiva nähdä laskelma miten tuohon ollaan päästy sillä vety polttoaineen on kuitenkin about samoissa dieselin kanssa plus sitten selvästi kalliimpi polttokennotekniikka päälle joka myös kuluu ajan myötä vaatien huoltoa ja korjauksia. Ei ne vetyautojen eikä vetyjunienkaan polttokennot ikuisia ole. Dieseliä säästyy kyllä mutta vetyä kuluu, mutta ilmeisesti ympäristöarvoilla nyt kovasti Siemens koittaa ratsastaa.

      Ellei sitten tämä vertailu ole tehty vetyjuna vs sähköjuna sähköinfroineen, niin saadaan artikkeli kikkailtua "halvemmaksi" kun unohdetaan että sillä sähköjunalla tulee myöhemmin halvemmat elinkaarikustannukset viimeistään toisen sukupolven junalla. Nimittäin se sähköjunan junaverkoston sähköistäminen (ajolangat) on kyllä kallista, mutta kun se on kerran tehty niin se tulee myöhemmin halvemmaksi kokonaisuutena vaikka toki sitäkin pitää huoltaa vuosien saatossa.

    • Anonyymi

      noin sano

    • Anonyymi

      koopdou

    • Anonyymi

      niin vety juu

    • Anonyymi

      ja samalla henkilöautoja?

    • Anonyymi

      volvo tietää ja toyotalla on jo

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe