Teslan akku simahti lopullisesti 88 000 km jälkeen eikä Tesla korvaa koska takuu oli loppunut juuri.
Vetyauto vaikuttaa aina vaan järkevämmältä vaihtoehdolta.
https://www.ts.fi/uutiset/5692935
Teslan akku lopussa 88 000 km jälkeen.
116
3158
Vastaukset
- Anonyymi
Näitä tapauksia on ollut enemmänkin. Teslan omistajat eivät vaan tee asiasta julkista vaan kärsivät sen nahoissaan.
Onhan se noloa kun on naapurille hehkuttanut Teslan erinomaisuutta ja sitten käykin näin...- Anonyymi
Montakohan akkua on vaihdettu Teslojen takuuaikana? Näistä ei huudella, kun asiakkaalle ei tule kuluja. Käytettyä Teslaa hankkivien kannattaa olla massimiehiä. Sähköautomiehellä on hyvä olla 12k likvidejä varoja jemmassa ajopatterin uusimista varten.
- Anonyymi
Onko, kerro toki jotain faktaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko, kerro toki jotain faktaa.
Työpaikkani suojelemiseksi en voi kertoa.
- Anonyymi
Jos Tesloja on jo melkein 3 miljoonaa myyty niin miten kauaa omistajat aikoivat pysyä hiljaa? Näistä valtavista ongelmista joita on kuulemma paljon enemmän mitä julkisuudessa esitellään.
- Anonyymi
Kyllä noita käytettyjä ja vähän ajettuja Tesloja on autoliikkeissä joihin on jo takuuseen vaihdettu akut.
Akkuauto kannattaa ehdottomasti vaihtaa uuteen ennen takuuajan umpeutumista.
On tyhmää maksella uutta akkua omasta pussista.- Anonyymi
Tuossa uutisen tapauksessa 8 vuoden takuu oli tullut täyteen ja auton omistaja vielä hölmöili eikä vienyt autoa tarkastettavaksi ennen takuuajan päättymistä, vaikka akku oli jo oireillut.
Sähköauton litiumakku vanhenee vuosien kuluessa riippumatta siitä paljonko autolla ajetaan. Myös latauskerrat heikentää akkua, erityisesti pikalatauksella. - Anonyymi
Hallituksen tyttöministerit tuumasivat keväällä, kun sähköautot yleistyy, pienempituloisille riittää käytettyjä yli 8 vuotta vanhoja sähköautoja, jos uuteen ei ole varaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hallituksen tyttöministerit tuumasivat keväällä, kun sähköautot yleistyy, pienempituloisille riittää käytettyjä yli 8 vuotta vanhoja sähköautoja, jos uuteen ei ole varaa.
Ministerit toistavat vain ministeriön laatimia lausuntoja, joten tekninen asiantuntemus on aika huonoa ministeriön henkilökunnalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ministerit toistavat vain ministeriön laatimia lausuntoja, joten tekninen asiantuntemus on aika huonoa ministeriön henkilökunnalla.
Ministerillä pitäisi olla maalaisjärkeä, ettei ihan kaikkea paskaa usko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ministerillä pitäisi olla maalaisjärkeä, ettei ihan kaikkea paskaa usko.
Maalaisjärki puuttuu sinulta, et näe metsää puilta.
- Anonyymi
Totta. Toisaalta esim. Model S:n arvo tippuu todella nopeasti, joten sen vuoksi hintaa voi tulla jopa yli euron per kilometri.
- Anonyymi
Sekin on hauska juttu, ettei tuota takuuaikaista akunvaihtoa saa ilmoittaa autoliikkeen myynti-ilmoituksessa eikä sitä tarvitse kertoa asiakkaalle kuten ei nykyisin muitakaan korjaus - tai huoltotoimenpiteitä ilman aiemman omistajan suostumusta.
- Anonyymi
Laitappas meille lakipykälät ettei takuuaikaista akunvaihtoa saa ilmoittaa myynti-ilmoituksessa. Ihan potaskaa puhut.
- Anonyymi
No sitten vaan akku kojaukseen. Maksaa tonnin-pari.
Onpa taas vaikeaa.- Anonyymi
*korjaukseen, ennen kun joku vääräleuka tulee irvistelemään. Näköjään R-näppäin hieman jumissa tänään?
- Anonyymi
" maksaa tonnin pari. " onko Teslassa 12 paria akkuja , kun tuon auton korjaus maksaa 12000 € ?
- Anonyymi
Missä vuosimallissa akkujen laukeamisen tyyppivika korjattiin? Olikohan vielä noissa 2014 malleissa.
- Anonyymi
Ei ole mikään tyyppivika, että akku on lopussa 2014 vuosimallin autossa. Harvassa on muutkin v. 2014 käyttöönotetut akkukäyttöiset laitteet, joissa akku toimii täydellisesti. Akun max. ikä alkaa olla 8 vuodessa rajoillaan.
- Anonyymi
Jos kyseessä oli 85 kWh versio, niin siinä on 16 modulia, jotka voi vaihtaa ihan yksitellen. Tuskin kaikki modulit hajoavat kerralla. Täytyy kyllä myöntää, että onhan ne sähköautojen akut aika alkeellista sauvapatteritekniikkaa. Tuossa Teslan 85 kWh akussa on noin 7100 kpl 1850 tyypin ladattavaa paristoa sarjassa ja rinnankytkettynä.
- Anonyymi
18650 litium-akkuja, ei "sauvaparistoja". Koulut käymättä, mutta silti haluat kommentoida?
Sylinterin muotoiset akut on helpompi jäähdyttää, joten Teslan valinta on jälkikäteen tarkasteltuna varsin järkevä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18650 litium-akkuja, ei "sauvaparistoja". Koulut käymättä, mutta silti haluat kommentoida?
Sylinterin muotoiset akut on helpompi jäähdyttää, joten Teslan valinta on jälkikäteen tarkasteltuna varsin järkevä.Patteri mikä patteri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18650 litium-akkuja, ei "sauvaparistoja". Koulut käymättä, mutta silti haluat kommentoida?
Sylinterin muotoiset akut on helpompi jäähdyttää, joten Teslan valinta on jälkikäteen tarkasteltuna varsin järkevä.Samoja kuin vaikka ladattavassa taskulampussa. Sano sitä akuksi tai paristoksi, ihan sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoja kuin vaikka ladattavassa taskulampussa. Sano sitä akuksi tai paristoksi, ihan sama.
Akku ja paristo on täysin eri asia. Akkuun voidaan ladata sähköä ja käyttää tuota ladattua sähköä. Paristosta voi vain purkaa sähköä niin kauan kuin pariston kemiallinen reaktio toimii.
- Anonyymi
elikkä tulossa on siis jokkokanne ja pakotetaan tesla korvaamaan asia
Tuskin rikkaat teslan ostajat on yhtä tyhmiä kuin mm suomen VWaudien omistajat...
annetaan tehdasvikojen olla kuten öljynsyönti ja TDI saastehuijaus ilman korvauksia...- Anonyymi
Idiootti Toyotan omapoika vauhdissa.
Eipä Toyotakaan vaihda ja korjaa bensakoneita takkuun jälkeen kun kone halkeaa tai kansi irtoaa, vaikka on ollut jo vuosia yleinen tehdasvika
- Anonyymi
Ei muuta kun akku vaihtoon. Etkö ole jo säästänyt sen verran, että ei haittaa.
Mulla tuli bensa autoon tänään 500000km ja akkuja on vaihdettu 2kpl. Eikä tullut edes kalliiksi. Tuntuu, että sähköautoilijoilla ei olekaan rahaa vaikka ne säästää kokoajan.- Anonyymi
Ei patteriteroilla mitään rahaa ole, ainoa omaisuus on tuulenhuuhtomat istumalihakset. Ja sitten kun sähkölelu hajoaa tulee tippa linssiin.
SÄHKÖTEROT HOITOON
- Anonyymi
Räjähtää niitä välillä samanikäisistä/samanverran ajetuista polttomoottoriautoistakin koneita, tehdasuusi moottori on aika samoissa hinnoissa.
Harmittava tapahtuma toki kummassakin tapauksessa.- Anonyymi
Toyotan kun on ostanut niin valmistaja ottaa vastuuta toisin kuin moni muu. Ei se muuten maailman ykkönen olisikaan! Kansanautokonsernin vastuunkanto lienee sieltä toiselta laidalta ja eikä tuo Teslankaan selittely kannanotosta yksittistapauksiin juurikaan vakuuta.
- Anonyymi
Olipa se onni onnettomuudessa, kun sähkölelusta ei hajonnut akun lisäksi myös sähkömoottori.
Tavalliseen autoon saa sentään starttiakun satasella, jopa halvemmalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa se onni onnettomuudessa, kun sähkölelusta ei hajonnut akun lisäksi myös sähkömoottori.
Tavalliseen autoon saa sentään starttiakun satasella, jopa halvemmalla.Kovin ontuva vertaus, mutta parempaan ei Toyotan omapoika pysty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan kun on ostanut niin valmistaja ottaa vastuuta toisin kuin moni muu. Ei se muuten maailman ykkönen olisikaan! Kansanautokonsernin vastuunkanto lienee sieltä toiselta laidalta ja eikä tuo Teslankaan selittely kannanotosta yksittistapauksiin juurikaan vakuuta.
Toyotan esimerkillisestä vastuunkannosta hyvä esimerkki on vaikkapa D4-D -dieselmoottoreiden kansiongelmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovin ontuva vertaus, mutta parempaan ei Toyotan omapoika pysty.
Kerropas nyt räkänenä, mikä siinä ontuu? Tuosta rapakuntoisesta sähkölelusta hajosi siis akku eikä suinkaan sähkömoottori, joka sekin voi hajota vaikkapa laakerivikaan. Vai luulitko sinä tyhjäpää sähkömoottoreiden olevan jostain kumman syystä ikuisia?
SÄHKÖTEROT HOITOON - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa se onni onnettomuudessa, kun sähkölelusta ei hajonnut akun lisäksi myös sähkömoottori.
Tavalliseen autoon saa sentään starttiakun satasella, jopa halvemmalla.Moottoria ei saa. Entäs arvaapa paljonko maksaa polttoainetankki vaihtotöineen? Paljonko maksaa jakopää uusiminen vaikkapa ketjujakopäiseen Audiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoria ei saa. Entäs arvaapa paljonko maksaa polttoainetankki vaihtotöineen? Paljonko maksaa jakopää uusiminen vaikkapa ketjujakopäiseen Audiin?
Ei kai kukaan viisas edes yritä ajaa millään autilla, hyi. Rumaki.
- Anonyymi
Palavan Teslan sammuttamiseen tarvitaan 100 000 litraa vettä erityispalolaitosvehkeet jolla palava sähköhäkkyrä upotetaan tähän erityisesti suunniteltuun sammutusaltaaseen - monestako palokunnasta löytyy moiset?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palavan Teslan sammuttamiseen tarvitaan 100 000 litraa vettä erityispalolaitosvehkeet jolla palava sähköhäkkyrä upotetaan tähän erityisesti suunniteltuun sammutusaltaaseen - monestako palokunnasta löytyy moiset?
Ei siihen mitään "erikoishäkkyröitä" tarvita. Korkealaitaiseen siirtolavaan vaan iso pressu sisälle että vesi pysyy, muutama kuutio vettä sinne ja akkupalossa oleva auto nostetaan sinne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan esimerkillisestä vastuunkannosta hyvä esimerkki on vaikkapa D4-D -dieselmoottoreiden kansiongelmat.
Kerro toki tarkemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropas nyt räkänenä, mikä siinä ontuu? Tuosta rapakuntoisesta sähkölelusta hajosi siis akku eikä suinkaan sähkömoottori, joka sekin voi hajota vaikkapa laakerivikaan. Vai luulitko sinä tyhjäpää sähkömoottoreiden olevan jostain kumman syystä ikuisia?
SÄHKÖTEROT HOITOONEi ne molemmat hajoa samalla kertaa ja onko noita sähkömoottoreita hajonnut missään sähköautossa?
Toyotan räkänokka hoitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoria ei saa. Entäs arvaapa paljonko maksaa polttoainetankki vaihtotöineen? Paljonko maksaa jakopää uusiminen vaikkapa ketjujakopäiseen Audiin?
Ei ole hinta sama kaikissa Audin moottoreissa . Tuliko tämä sinulle yllätyksenä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen mitään "erikoishäkkyröitä" tarvita. Korkealaitaiseen siirtolavaan vaan iso pressu sisälle että vesi pysyy, muutama kuutio vettä sinne ja akkupalossa oleva auto nostetaan sinne.
Mikä on sinulle " muutama kuutio " ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne molemmat hajoa samalla kertaa ja onko noita sähkömoottoreita hajonnut missään sähköautossa?
Toyotan räkänokka hoitoon.On niitä moottoreita ainakin Tesloihin vaihdettu . Yleensä takuuseen .
- Anonyymi
Voi hyvänen aika, ei kai akut ole tarkoituskaan kestää kuin jotain 20 000km?
- Anonyymi
Sähköauton ajoakun kestoa ei lasketa ajokilometreissä vaan vuosissa. Kun akkutakuun vuodet täyttyy (Teslan tapauksessa 8 vuotta) auto on käytännössä romua. Ei niin vanhaan autoon kannata enää laittaa uutta akkua, vaikka kilometrejä ei olisikaan vielä paljon.
- Anonyymi
Akku ei balanssissa. Eli yksi rikkinäinen moduuli pois ja uusi tilalle. Moduuli maksaa noin tonnin ja työt päälle.
- Anonyymi
ai 11000 e siis on työn osuus?
- Anonyymi
Eikö vaihdettavan moduulin pitäisi olla suurinpiirtein yhtä kuluneesta akusta?
- Anonyymi
Eikös Teslan akun pitänyt maksaa 30 000€?? Niin on täälläkin yleisesti väitetty.
Maksaakin vain 12600€ eli samankokoisen perinteisen auton vaihdelaatikon hinnan. Tuonhan on sähköauto jo säästänyt tuolla matkalla bensakuluissa. Jää vielä reilusti voitolle kun laskee kuinka paljon saman kokoinen ja tehoinen perinteinen auto syö.
Eli kannattava ostos joka tapauksessa.
Myös kannattaa huomioida, että akkutekniikka on parantunut huimasti noista ensimmäisistä Teslojen akuista.- Anonyymi
Tuon Teslan omistajan parkumisesta päätellen ei ollut kuitenkaan säästänyt akuston hintaa tuolla ajanjaksolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon Teslan omistajan parkumisesta päätellen ei ollut kuitenkaan säästänyt akuston hintaa tuolla ajanjaksolla.
teslan myynti käytettynä pitää kieltää?
- Anonyymi
Tuon ikäiseen autoon saa vaihdelaatikon muutamalla satasella purkuautosta, tosin manuuali ei edes hajoa normaalikäytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon ikäiseen autoon saa vaihdelaatikon muutamalla satasella purkuautosta, tosin manuuali ei edes hajoa normaalikäytössä.
Eipä taida muutamalla satasella irrota vm. 2014 500hv auton laatikko, edes purkaamosta, koska niitä ei siellä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä taida muutamalla satasella irrota vm. 2014 500hv auton laatikko, edes purkaamosta, koska niitä ei siellä ole.
Et varmasti sähköauton laatikkoa löydä, mutta polttikseen helpostikin laatikko löytyy käytettynä, koska ne kestää yli miljoona km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et varmasti sähköauton laatikkoa löydä, mutta polttikseen helpostikin laatikko löytyy käytettynä, koska ne kestää yli miljoona km.
Kestääkö, ei aina.
- Anonyymi
Niinkuin polttaa kenno ei voisi hajota?
- Anonyymi
Paljonkohan ne lupaa niiden kestoksi? Tuskin 10v
- Anonyymi
Tuliko jollekin yllätyksenä, että akku sippaa 8 vuoden ikäisenä?
- Anonyymi
Ei tullut yllätyksenä kenellekään, paitsi tietysti kaikille patteriteroille tämä ikävä tosiasia tuli jällen kerran ihan puskista. Ne rassukat kun luuli jonkun akun olevan ikuinen, ja kestävän maailman tappiin.
- Anonyymi
No ei hyvää päivää. Korjaamolle vaan, maksaa luultavasti alle 2 tonnia. Jos korjataan ohittamalla viallinen pari (eng. cell), niin voi tuotakin halvemmalla selvitä. Kapasiteetti tosin tällöin laskee hieman.
Naurettavaa hirnumista täällä.- Anonyymi
Kun akku on käyttöikänsä päässä, sitä on turhaa korjata. Kohta on samanlainen komponentti taas hajalla ja vauhti vaan kiihtyy. Ne on teollisesti tuotettuja, kaikki hyvin samanlaisia ja sama elinikä siksi niillä.
Suuri riski omistaa sähköauto, jonka akkutakuu on päättynyt. Aika tarkkaan ovat arvioineet, kuinka pitkän takuun akulle kannattaa antaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun akku on käyttöikänsä päässä, sitä on turhaa korjata. Kohta on samanlainen komponentti taas hajalla ja vauhti vaan kiihtyy. Ne on teollisesti tuotettuja, kaikki hyvin samanlaisia ja sama elinikä siksi niillä.
Suuri riski omistaa sähköauto, jonka akkutakuu on päättynyt. Aika tarkkaan ovat arvioineet, kuinka pitkän takuun akulle kannattaa antaa.Eipä tuo Tesla tai sen akku ole lähelläkään käyttöikänsä päätä. 2014 tai aiemmissa S P85 (kuten artikkelin auto) on juuri tuo akun tyyppivika, mutta sen voi kyllä korjata. Uudemmissa ongelma on korjattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuo Tesla tai sen akku ole lähelläkään käyttöikänsä päätä. 2014 tai aiemmissa S P85 (kuten artikkelin auto) on juuri tuo akun tyyppivika, mutta sen voi kyllä korjata. Uudemmissa ongelma on korjattu.
Kyllä tuon Teslan akku on käyttöikänsä päässä . Jos ostaa tuon 12000 € uuden akun , niin autolla on vielä käyttöikää jäljellä .
- Anonyymi
Sähköauto on saatanallista luonnonvarojen haaskausta, polttomoottorilla ajetaan keskimäärin 20 vuotta. Sähköautolla tuskin puoliakaan siitä.
- Anonyymi
En lukenut koko tarinaa. Itsellä olisi varaa ostaa tesla.
Koen teslan huoltotpiminnan jotenkin hankalaksi kun mitään tietoja ei anneta.
Ja muille korjaamoille ei jaeta huolto dataa tai tietoa.
Siksi ajan uudella audilla.- Anonyymi
No siinä Audissa ei ole kuin kahden vuoden takuu?
Onko jollain merkillä lyhyempi? Ei luultavasti ole pystynyt antamaan pidempää? Eikös jossain perustoyotassakin ole jo kymmenen vuotta ja silleen? ¡
- Anonyymi
Rikkinäiset modulit voisi myydä tonnilla ebayssä. Siitähän saisi melkein 15 donaa jo romuakusta. Jos tesla hyvittää vain puolet listahinnasta uuteen akkuun niin sillähän tienaa!
- Anonyymi
Käytetty sähköauto on ongelmajätettä. Jos se toimii, niin voihan sillä ajella, mutta jos ei toimi niin korjaaminen on kannattamatonta. Paitsi, että akut maksavat tähtitieteellisen summan, niin varaosien toimitusaika on pitkä, kuukausista puhutaan.
- Anonyymi
Lässyn lässyn.
Paljonko maksaa uusi moottori 8 vuotiaiseen autoon marmorilta, valmistajalta uutena? Ai ei kannata ostaa, kun voi korjata tai vaihtaa käytetyn? Ooh, ihan rakettitiedettä!
Mitäpä jos sen akun korjaisi (pelkkää työtä, tarvitsee vain mitata ja ohittaa se yksi viallinen 18650 akku) tai vaihtaisi sen yhden 1200€ arvoisen moduulin?
Työtä siinä on, mutta korkeintaan parin tonnin homma. Korjaamoja ei oikein vielä oikein ole, kun akkujakaan ei juuri hajoa. Suomessa vasta yksi, maailmalla niitä jo löytyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lässyn lässyn.
Paljonko maksaa uusi moottori 8 vuotiaiseen autoon marmorilta, valmistajalta uutena? Ai ei kannata ostaa, kun voi korjata tai vaihtaa käytetyn? Ooh, ihan rakettitiedettä!
Mitäpä jos sen akun korjaisi (pelkkää työtä, tarvitsee vain mitata ja ohittaa se yksi viallinen 18650 akku) tai vaihtaisi sen yhden 1200€ arvoisen moduulin?
Työtä siinä on, mutta korkeintaan parin tonnin homma. Korjaamoja ei oikein vielä oikein ole, kun akkujakaan ei juuri hajoa. Suomessa vasta yksi, maailmalla niitä jo löytyy.Hieno homma. Edullinen korjaus, paitsi että korjaamoja ei ole. Patteriautot on sittenkin kestäviä ja edullisia korjata. Jos olisi niitä korjaamoita, joissa korjattaisiin, eikä vaan vaihettaisi uutta pakettia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lässyn lässyn.
Paljonko maksaa uusi moottori 8 vuotiaiseen autoon marmorilta, valmistajalta uutena? Ai ei kannata ostaa, kun voi korjata tai vaihtaa käytetyn? Ooh, ihan rakettitiedettä!
Mitäpä jos sen akun korjaisi (pelkkää työtä, tarvitsee vain mitata ja ohittaa se yksi viallinen 18650 akku) tai vaihtaisi sen yhden 1200€ arvoisen moduulin?
Työtä siinä on, mutta korkeintaan parin tonnin homma. Korjaamoja ei oikein vielä oikein ole, kun akkujakaan ei juuri hajoa. Suomessa vasta yksi, maailmalla niitä jo löytyy.Kahdeksan vuotta vanhaan autoon maksaa uusi moottori paljon. Harvoin kuitenkaan tarvitsee tilata uutta moottoria, vaan vanha voidaan korjata. Korjauspaikan voi myös valita ja varaosat tilata myös edullisemmasta paikasta. Kaiken lisäksi, täydellisiä koneremontteja tehdään hyvin harvoin, autot kestävät satoja tuhansia kilometrejä. Vuosikymmeniä sitten auton koneremontti oli arkipäivää kaikkine mutkineen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieno homma. Edullinen korjaus, paitsi että korjaamoja ei ole. Patteriautot on sittenkin kestäviä ja edullisia korjata. Jos olisi niitä korjaamoita, joissa korjattaisiin, eikä vaan vaihettaisi uutta pakettia.
Akkukorjaamoiden puute johtuu korjattavan puutteesta. Kysyntä luo markkinat ja korjaamoita varmasti perustetaan.
Suomessa taitaa olla vain yksi sähköautojen akkuja korjaava firma: https://dalasevrepair.fi/ . Jos uskoo akkuja hajoavan pilvin pimein, niin tässäpä vasta hyvä bisnesidea! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieno homma. Edullinen korjaus, paitsi että korjaamoja ei ole. Patteriautot on sittenkin kestäviä ja edullisia korjata. Jos olisi niitä korjaamoita, joissa korjattaisiin, eikä vaan vaihettaisi uutta pakettia.
Tällä hetkellä alustojen korjaus on pelle pelottoman hommia joita muutama pikkukorjaamo harrastaa. Mm. Nissanin pientä sähköautoa myydään puoli-ilmaiseksi kun akku ei riitä enää kuin muutaman kymmenen kilometrin ajoon. Tällainen nurkkakorjaamo vaihtaa tilalle sitten korjatun akuston ja auto on taas melkein kuin uusi. Irroitetun akun kennoja sitten vaihdetaan ja parhaimmillaan vielä modernisoidaan ja taas on tarjolla seuraavaan autoon vaihtoakku.
- Anonyymi
Muihin autoihin saa vaikka obd lukijan vaikka motonetista.
Teslaan ei saa mitään.
Eivät anna mitään apua muille korjaamoille.
Aja nyt tommoisella autolla jota kukaan ei pysty korjaamaan. - Anonyymi
Teslan huoltooppaat nyt ilmaiseksi, nappaa ne kun voit Teslan verkkosivustolla näkyy nyt 0,00 dollarin hinta "Huolto- ja korjaustiedot" -tilauspaketista. Tesla Service and Repair Information -tilauspaketti tarjotaan ilmaiseksi 20. toukokuuta 2022 klo 11.51 ET Kirjailija: Dan Mihalascu
Teslan huoltooppaat, jotka maksoivat 3 187 dollaria vuodessa tai 371,88 dollaria kuukaudessa elokuusta 2021 lähtien, ovat nyt maksuttomia koko ajoneuvovalikoimalle. Katsaus autonvalmistajan verkkosivuston Palvelutilaukset-luokkaan paljastaa, että "Huolto- ja korjaustiedot" -tilauspaketti on listattu 0,00 dollarin vuosihinnalla. Onko tämä virhe, kampanjatarjous vai vain Teslan uusi käytäntö? Olemme taipuvaisia uskomaan, että kyseessä on jälkimmäinen, koska toinen verkkosivustolla oleva palvelutilaus "Diagnostic Software" on nyt kalliimpi kuin ennen. Se maksaa nyt 500 dollaria kuukaudessa tai 3 000 dollaria vuodessa, kun se ennen muutosta oli 333 dollaria ja 2 000 dollaria. "Diagnostiikkaohjelmisto"-paketti sisältää Toolbox 3 -diagnostiikkaohjelmiston ja erillisen HV Battery Shipping -arviointityökalun (malli S, malli 3, malli X, malli Y). "Huolto- ja korjaustiedot" -paketti, joka on nyt ilmainen, sisältää seuraavat: Huoltokirja, osakäsikirja ja korin korjaus Työkaluluettelo ja kytkentäkaaviot Palvelutiedotteet Työsäännöt ja ajat - Anonyymi
Kyllä vetyautonkin polttokenno voi nyykähtää heti takuun päätyttyä. Mutta vetyautossa joudutaan jo huoltotoimenpiteenäkin vaihtamaan vetysäiliö putkistoineen ja laitteineen muutaman vuoden välein. Myös polttokenno vaatii täysremontin määrävälein.
- Anonyymi
Joo, mutta polttomoottoriauto se toimii parhaimmillaan vsikka 40 vuotta. Sähköauto ei pysty siihen koskaan. Akut eivät yksinkertaisesti kestä. Me köyhät tavisduunarit voimme nyt liikkua siinä missä muutkin, koska toimivia polttomoottoriautoja on myynnissä tonnilla-parilla, mutta vastaavia sähköautoja ei ole eikä tule koskaan olemaan. Siitä pitää akkujen hyvin rajallinen kestoikä ja korkea hinta huolen. Liikenteen sähköistyminen tulee lisäämään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä ja palauttaa Suomeen 1800-luvun jyrkän luokkajaon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta polttomoottoriauto se toimii parhaimmillaan vsikka 40 vuotta. Sähköauto ei pysty siihen koskaan. Akut eivät yksinkertaisesti kestä. Me köyhät tavisduunarit voimme nyt liikkua siinä missä muutkin, koska toimivia polttomoottoriautoja on myynnissä tonnilla-parilla, mutta vastaavia sähköautoja ei ole eikä tule koskaan olemaan. Siitä pitää akkujen hyvin rajallinen kestoikä ja korkea hinta huolen. Liikenteen sähköistyminen tulee lisäämään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä ja palauttaa Suomeen 1800-luvun jyrkän luokkajaon.
Eiköhän uusien polttomoottoriautojen myyntibuumi nouse kun valmistuksen ja myynnin loppuminen lähestyy. Monet haluaa ostaa vielä polttomoottoriauton, jolla ajetaan vielä parikymmentä vuotta helposti ilman sähköautojen ongelmia. Varsinkin dieselautojen kysyntä lisääntyy, koska polttoainetta löytyy vielä kauan raskaan liikenteen turvaamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän uusien polttomoottoriautojen myyntibuumi nouse kun valmistuksen ja myynnin loppuminen lähestyy. Monet haluaa ostaa vielä polttomoottoriauton, jolla ajetaan vielä parikymmentä vuotta helposti ilman sähköautojen ongelmia. Varsinkin dieselautojen kysyntä lisääntyy, koska polttoainetta löytyy vielä kauan raskaan liikenteen turvaamiseksi.
En usko että tuollaista buumia tapahtuu. Uuden auton ostajat ovat kuitenkin enenevässä määrin siirtyneet sähköön ja esimerkiksi dieseleiden myynti on hiipunut koko ajan. Miksi vaikka dieselin kysyntään yhtäkkiä tulisi joku buumi valmistuksen loppuessa kun ei niitä nytkään enää kukaan halua (kärjistetysti ilmaistuna)?
Uuden auton ostaja pitää tyypillisesti autoa muutaman vuoden, ei sellaisen ostajaa kiinnosta toimiiko auto 20 vuoden päästä vai ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, mutta polttomoottoriauto se toimii parhaimmillaan vsikka 40 vuotta. Sähköauto ei pysty siihen koskaan. Akut eivät yksinkertaisesti kestä. Me köyhät tavisduunarit voimme nyt liikkua siinä missä muutkin, koska toimivia polttomoottoriautoja on myynnissä tonnilla-parilla, mutta vastaavia sähköautoja ei ole eikä tule koskaan olemaan. Siitä pitää akkujen hyvin rajallinen kestoikä ja korkea hinta huolen. Liikenteen sähköistyminen tulee lisäämään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä ja palauttaa Suomeen 1800-luvun jyrkän luokkajaon.
Itsellä on 60 vuotta vanha harrasteauto täydessä käyttökunnossa, sillä ajaa vielä toisen 60v.
- Anonyymi
Polttokenno on kuluva osa. Olisiko jotain 150 tkm luokkaa arvioitu kesto?
Tätä ei paljoa tuoda esille, koska muualla maailmassa yli 100 tkm ajettu ja yli 7 vuoden ikäinen auto on jo lähtökohtaisesti aika arvoton. Eli ei tule tarvetta moisen uusimiseen.
Myös 700 bar paineelle mitoitetuilla vetytankeilla on rajallinen käyttöikä. Nekin voi joutua uusimaan kerran tai kaksi, jos autolla yritetään tiristään 20 vuotta ja 300 tkm, kuten Suomessa on tapana.
Toki pelkkää teoreettista pyörittelyä. Vety on jo tehnyt yhden mahalaskun Suomessa eikä taita paljoa meiltä enää löytyä intoa rahan polttamiseen tämän tiimoilta. Parempia ideoita on jo keksitty ja nämä ovat paljon pidemmällä kuin haaveilun asteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko että tuollaista buumia tapahtuu. Uuden auton ostajat ovat kuitenkin enenevässä määrin siirtyneet sähköön ja esimerkiksi dieseleiden myynti on hiipunut koko ajan. Miksi vaikka dieselin kysyntään yhtäkkiä tulisi joku buumi valmistuksen loppuessa kun ei niitä nytkään enää kukaan halua (kärjistetysti ilmaistuna)?
Uuden auton ostaja pitää tyypillisesti autoa muutaman vuoden, ei sellaisen ostajaa kiinnosta toimiiko auto 20 vuoden päästä vai ei.Uusien ostajat eivät ole siirtyneet sähköön, vaan jääneet odottamaan. Autokannan keski-ikä nousee kovaa kyytiä, kun autojen myyntimäärä on painunut vajaaseen 100 000 vuodessa. Autojan sentään 2,7 miljoonaa, joten myyntimäärän pitäisi olla mieluummin 150 000 vuodessa.
Tähän ryhmään kuulun itsekin. Aiemmin auto vaihdettu 3-5 vuoden välein, mutta nykytarjonta ei saa viisaria värähtämään. Ja näistä keskentekoisista (esimerkinä vaikka TM talvitestin konttaamiset, huonoja ajettavia, tehottomia lämmityslaitteita ja muita suunnittelun kukkasia) pitäisi pulittaa 50-60 tonnia? Ei jatkoon!
Lisäksi ei ole vielä latausmahdollisuutta. Ei kotipihassa eikä alueilla, missä tulee liikuttua (kesämökin suunnalla satunnaiset työkeikat pikkupaikkakunnille).
Vielä 2017 ajattelin, että seuraava autoni voisi olla sähköauto. Nyt on selvää, ettei patteriautoon tarvitse hairahtua ainakaan ennen tämän vuosikymmenen loppua. Ei edes hybridiin, joka olisi nykyiseen käyttöön ihan huti ostos, kun tulee enemmän pitkää maatienajoa kuin nurkkapyöritystä.
Onneksi autolun päästöt saa kuriin paljon kustannustehokkaammin. Oman autoiluni päästöistä leikkasin kertalaakista 70 % pois vaihtamalla kaasuautoon. Tässä toinen syy, miksei hybridit kiinnosta - niillä todelliset päästöt suuremmat. Paperillahan hybridit tupruttaa 30 g/km (alle 1,5 l/100 km), mutta todellisuus sitten 5 l/100 km (300 %).
Kaasuautolla päinvastoin (ts. todelliset päästöt paljon nimellisiä pienemmät), koska kaasuauton nimellispäästöt lasketaan maakaasun mukaan, vaikka enemmistö tankkasi biokaasua silloinkin, kun se oli maakaasua kalliimpaa.
- Anonyymi
Aina on yksilöitä joissa on vikaa. Niin oli Volkkarin jakopäissäkin kun meni kokonaisia koneita uusiksi alle 40tkm ajettuna ja artisti maksoi niissäkin jos takuu oli ohi.
Kysymys onkin siitä, kuinka paljon pistää painoa kalliiden vikojen ilmestymiselle. Se on siä autovalintaa. Liisamalla pääsee tuollaisistakin ongelmista. - Anonyymi
Hohhoijaa, otetaan YKSI viallinen Tesla esimerkiksi, leimataan "kaikki" Teslat huonoiksi autoiksi, kehutaan vetyautoja, mitään faktaa ei mollaus kampanjalle pystytä esittämään esim. linkkejä kuinka monta akkua on vaihdettu 100 000 Teslaa kohti, vain mielikuvilla koitetaan taas EPÄTOIVOISESTI perustella vetyautojen "järkevyyttä".... on se Tesla selvästi uhka vetyautoille ;)
Kummasti unohdetaan että vetyautoissa pienempää akkua joudutaan jatkuvasti vedyllä lataamaan ja samantien purkamaan, niin lataussykliä tulee valtavat määrät rasittaen sen pientä ajoakkua, jolloin se myös kuluu nopeammin. Tuskin tulee edes sitä 15v rajaa täyteen kun vetyauto todennäköisesti romutetaan.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena- "Vetyauto vaikuttaa aina vaan järkevämmältä vaihtoehdolta."
vetyauto on lähes 2 kertaa kalliimpi ajaa ja omistaa.
vaatii myös aivan uuden huoltoverkoston koulutuksen yms.
se jo mikä on varakkaiden auto.- Anonyymi
Vetyauto on kerjäläisten auto.
Missään päin maailmaa touhu ei pyöri kaupallisesti kannattavasti, vaikka mm. Kaliforniassa on vetyautoiltu jo 18 vuotta. Koko ajan pitää pumpata yhteiskunnan tukea. Yhtäkään tankkausasemaa ei ole rakennettu markkinahtoisesti, vaan avokätisen tuen voimit. Yhtäkään asemaa ei saada pidettyä auki ilman jatkuvaa tukea.
Etelä-Koreassa on jopa rakennettu asemia 100 % valtion piikkiin ja lahjoitettu toimintakuntoinen tankkausasema operaattorille. Silti ao. operaattorit tekevät tappiota. Ei saa myynnillä katettua edes juoksevia kuluja.
Optimistisimmissakin ennusteissa vedyn kanssa pelleily voisi muutua kannattavaksi 2030. Useimpien asiantuntijoiden mukaan vasta 2050 luvulla voisi touhussa jotain järkeä olla. Tietenkin sillä edellytyksellä, ettei mitään parempaa keksitä.
Vaan kun näitä parempia keksintöjä on jo. Patteriautot ovat jo halvempia ja niiden toimintasäde on sama, mitä vetyautoille taannoin luvattiin. Lisäksi autokannan hitaan uusiutumisen vuoksi patteriautotkin ovat liian myöhäinen ratkaisu päästäongelmaan -> tarvittiin parempia ja ennen kaikkea kustannustehokkaampia ideoita. Kuten biopolttoaineet, millä Suomen liikenteen päästöjen kasvu saatiin katkaistua jo 2008. Samaa tietä kannattaa jatkaa ja lisäksi rinnalle myös synteettiset polttoaineet - alkuun synteettinen metaani, joka soveltuu myös energian kausivarastointoon. Ja on vetyä turvallisempi ja helpommin käsiteltävä polttoaine, jolle on jo jakeluverkot ja käyttökohteetkin olemassa.
- Anonyymi
Virhevastuu ja tuotteen oletettu kestoikä.
Ei miula muuta.- Anonyymi
Niin ja kuluttajasuojalain mukaan kohtuullinen reklamaatioaika on kaksi (2) kuukautta, joten takuu on käytännössä takuuaika kaksi kuukautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja kuluttajasuojalain mukaan kohtuullinen reklamaatioaika on kaksi (2) kuukautta, joten takuu on käytännössä takuuaika kaksi kuukautta.
Siitä sitten vaan yrittämään.
HEH HEH - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä sitten vaan yrittämään.
HEH HEHNiin, onhan se turha yrittää, jos on laki puolella.
Ei suomessa kukaan oikeutta saa.
- Anonyymi
Olikos tämä nyt se jenkeissä lunariin mennyt, latviassa ehostettu ja suomessa jälleenmyyty tesla?
- Anonyymi
Eiku toinen mistä oli bms keittänyt eikä omistaja ollut vienyt takuu vaihtoon ajallaan?
- Anonyymi
Akkuja hajoaa kuin kauraa.
- Anonyymi
Tesla nyt on uutenakin valmis paaliin.
- Anonyymi
Mikset sitten osta vetyautoa!
- Anonyymi
Vetyauto on yhtä surkea kuin täyssähköauto.
- Anonyymi
Yllättävän kauan kestänyt.
- Anonyymi
Näissä ei kestä akkukaan.
- Anonyymi
Meidän autossa akku kesti ainakin 463 tkm, sitten meni auto vaihtoon.
- Anonyymi
Tässä nähdään millainen on sähköauto.
- Anonyymi
Miksei enää ajeta petroolilla sehän se vasta halpaa oli ennen.
- Anonyymi
Mistä veinasitte ostaa sitä petroolia?
- Anonyymi
ihanaa valmista tekniikkaa
kuin VWaudimainos - Anonyymi
Ei kestä sähkölelun akku kuin 6-8 vuotta, ja sitten on edessä kallis akun vaihto tai sähkölelun vieminen paalattavaksi. Suosittelisin tuota jälkimmäistä toimenpidettä, sillä mitään vaihtoehtojahan tässä ei oikein ole.
- Anonyymi
Parempi maksaa pari tonnia (ei 12000, ellei vie Teslan omaan kalliiseen korjaukseen) ja jatkaa matkaa.
Polttikset, erityisesti dieselit voi paalata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi maksaa pari tonnia (ei 12000, ellei vie Teslan omaan kalliiseen korjaukseen) ja jatkaa matkaa.
Polttikset, erityisesti dieselit voi paalata.Huomattavasti järkevämpää on päästää kituva sähköauto kärsimyksistään, ja toimittaa se kuusankoskelle paalattavaksi. Samalla siitä saa romutustodistuksen, jota vastaan saa alennusta ostohinnasta uuden pienipäästöisen bensa-auton hankkiessaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomattavasti järkevämpää on päästää kituva sähköauto kärsimyksistään, ja toimittaa se kuusankoskelle paalattavaksi. Samalla siitä saa romutustodistuksen, jota vastaan saa alennusta ostohinnasta uuden pienipäästöisen bensa-auton hankkiessaan.
Sähköautolla ajaminen on kärsimistä.
- Anonyymi
Teslan akkutakuu on 8 vuotta. Autolla oli ajettu hyvin vähän joss 88tkm tuli täyteen heti 8v jälkeen.
Jos fossiilin polttimen Nokkaketju hajoaa päälle 8 vuotiaana, eikä takuu korvaa hajonnut konetta (siinä menee kansi kaikkineen ja männät) mikä maksaa helposti saman jos uuden koneen haluaa.
Käytetty akku (moduuli, yleensä vain yksi moduuli vioittuu kerralla) ja käytetty kone on luonnollisesti se mitä 8v vanhaan autoon hankitaan.
Onko joku ostamassa 8v vanhaan polttikseen uuden DSGn tai uuden TSI koneen?
Artikkelista paistaa huomiohuoraaminen oikein kirkkaasti.- Anonyymi
Jakoketjun/hihnan katkeaminen tuottaa ns. venttiilispagettia. Parhaimmillaan menee uusiksi ainoastaan keinuvivut, jotka on suunniteltu toimimaan "sulakkeena" ao. tapauksessa. Huonoimmillaan menee kaikki venttiilit jotain muutakin palikkaa.
Ei tarvi koko moottoria uusia! Merkkiliikkeessä tehtynä varmasti kallista, mutta näitä korjauksia tehdään vanhempiin autoihin ihan omakätisesti tai jossain halvassa nyrkkipajassa. Muutamalla tonnilla selviää tällöin.
Hintaluokka on ihan eri kuin patteriautojen ja lataushybridien korjauksissa. Näitä kun ei vielä nyrkkipajat osaa korjata eikä merkkikorjaamotkaan. Voi olla koko valtakunnassa 1 ainoa korjaamo, jolla on lupa akustoon ja muuhun korkeajännitetekniikkaan koskea. Silloin hinnat ovat tällaisia
- sis. rak. latauslaitteen (AC lataus) uusiminenen 5 000 €
- akuston vaihto muuta remppaa lataushybridiin 13 000 €
Käytännössä hintataso on sellainen, että auto on parempi purkaa varaosiksi, jos maahantuoja ei kata valtaosaa korjauskuluista.
Patteriautot ovat vasta muutaman vuoden ikäisiä, joten ei vielä ole nähty avautumisia siitä, miten ei maahantuojaa enää kiinnostanut alkaa tarjoamaan 10 000 € 10 vuotiaaseen autoon. Mutta se on jo nähty, ettei maahantuojalta saa edes lämmintä kättä, kun kyseessä on tuontiauto.
- Anonyymi
Kuka edes ilkeää ajaa Teslalla?
- Anonyymi
Tuo nyt on vain sinun omaa itsetuntosi pönkittämistä kun ei rahat riitä mihinkään vastaavaankaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nyt on vain sinun omaa itsetuntosi pönkittämistä kun ei rahat riitä mihinkään vastaavaankaan.
Rahat riittävät paljon parempaan.
- Anonyymi
Teiden pientareilla näkyy sähköautoja, joista on akku loppunut.
- Anonyymi
Joo.
Pitäs poliisien keskittyä pysäköintivirhemaksujen kirjoittamiseen, niin saisi valtio tuloa ja ehkä ne romut hinattas nopeammin pois.
Tänäkin aamuna ajelin töihin, niin näky oli kuin katastrofielokuvasta.
Autoo oli tiellä, pientareella ja tien sivussa niin paljon, että maantiellä keskinopeus oli n. 16km/h
- Anonyymi
oulsta kun ostaa teslan niin helsingissä pitää huoltaa.
- Anonyymi
Kai perushuollot pystyy tekemään muuallakin?
Ainostaan isommat korjaukset - siis akustoon yms. korkeajännitetekniikkaan kajoamiset - onnistuvat yhdessä ainoassa korjaamossa, joka sijaitsee pääkaupunkiseudulla (Helsingissä tai Vantaalla).
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549