Palmuöljylakko

Anonyymi

Aloitin palmuöljylakon. Yhtenä syynä, että se ei ainakaan ole kotimaista. Lakkoa varten löysin tarpeeksi muitakin syitä.
Päätin alkuun etten syö palmuöljyä ja selvittelen sitten seuraavaksi mitstä muusta aion liopua😁 Bensiini? En viel tiedä.
Saan syödä nyt näköjään fazerin sinistä ja Pandan suklaata, mutta paljon muuta suklaata en saakaan syödä. Kekseistäkin saan syödä vain muutamia.

Muita lakkolaisia? Anyone?

12

1684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsekin käytän kotimaista keiju rypsiöljyä ja voita paistamiseen jos haluan erityisen maukkaita pottuja, kananmunia ja pekonia.

      • Anonyymi

        Pekonia ei sentään tarvitse rasvassa paistaa.


      • Suuressa osassa keiju-margariineja käytetään palmuöljyä. Esim. Keiju laktoositon, keiju normaalisuolainen..


      • Anonyymi
        mmauri kirjoitti:

        Suuressa osassa keiju-margariineja käytetään palmuöljyä. Esim. Keiju laktoositon, keiju normaalisuolainen..

        Ja Flora juokseva, siinä on myös huonosti paistamiseen sopivaa auringonkukkaöljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Flora juokseva, siinä on myös huonosti paistamiseen sopivaa auringonkukkaöljyä.

        Siis se auringonkukkaöljyhän kestää vaikka mitä lämpötilaa! ”Auringonkukkaöljy on lähes mautonta ja sillä on hyvä lämmönsietokyky, joten se on hyvä yleisöljy niin paistamiseen kuin leivontaankin.”/
        verkko-k-kauppa

        Kylmäpuristetut rypsi-ja oliiviöljyt terveellisimpiä mutta ei suositella kuumaan paistoon. Tavallinen oliivi-ja tavallinen rypsiöljy sopivat paistamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis se auringonkukkaöljyhän kestää vaikka mitä lämpötilaa! ”Auringonkukkaöljy on lähes mautonta ja sillä on hyvä lämmönsietokyky, joten se on hyvä yleisöljy niin paistamiseen kuin leivontaankin.”/
        verkko-k-kauppa

        Kylmäpuristetut rypsi-ja oliiviöljyt terveellisimpiä mutta ei suositella kuumaan paistoon. Tavallinen oliivi-ja tavallinen rypsiöljy sopivat paistamiseen.

        "Mitä tyydyttyneempää rasva on, sitä vakaampaa se on lämmitettäessä. Siitä syystä tyydyttyneet ja kertatyydyttymättömät öljyt ovat parhaimpia paistamiseen. Sen takia meidän tulisi myös vältellä öljyjä, joissa on korkea monityydyttymätön rasvapitoisuus.

        Monityydyttymättömien rasvojen kemiallisessa rakenteessa on kaksi kaksoissidosta (tai useampia). Nämä kaksoissidokset reagoivat normaalisti hapen kanssa ja muodostavat haitallisia ainesosia korkealle lämpötilalle altistuessaan. Maulla on tietenkin myös merkitystä. Yleensä kun uppopaistamme ruokia, suosimme neutraalimman makuisia öljyjä."
        https://askelterveyteen.com/mika-oljy-on-terveellisinta-paistamiseen/

        Auringonkukkaöljy on monityydyttämätön ja ehkä kaikkein huonoin paistamiseen, vaikka tyydyttämättömät rasvat muuten olisivatkin terveellisempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä tyydyttyneempää rasva on, sitä vakaampaa se on lämmitettäessä. Siitä syystä tyydyttyneet ja kertatyydyttymättömät öljyt ovat parhaimpia paistamiseen. Sen takia meidän tulisi myös vältellä öljyjä, joissa on korkea monityydyttymätön rasvapitoisuus.

        Monityydyttymättömien rasvojen kemiallisessa rakenteessa on kaksi kaksoissidosta (tai useampia). Nämä kaksoissidokset reagoivat normaalisti hapen kanssa ja muodostavat haitallisia ainesosia korkealle lämpötilalle altistuessaan. Maulla on tietenkin myös merkitystä. Yleensä kun uppopaistamme ruokia, suosimme neutraalimman makuisia öljyjä."
        https://askelterveyteen.com/mika-oljy-on-terveellisinta-paistamiseen/

        Auringonkukkaöljy on monityydyttämätön ja ehkä kaikkein huonoin paistamiseen, vaikka tyydyttämättömät rasvat muuten olisivatkin terveellisempiä.

        Oliiviöljy on kertatyydyttämätön ja muutenkin todennäköisesti terveellisin. Voin proteiinien palaminen ei ole hyvä, mutta antaa hyvän maun ruokaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä tyydyttyneempää rasva on, sitä vakaampaa se on lämmitettäessä. Siitä syystä tyydyttyneet ja kertatyydyttymättömät öljyt ovat parhaimpia paistamiseen. Sen takia meidän tulisi myös vältellä öljyjä, joissa on korkea monityydyttymätön rasvapitoisuus.

        Monityydyttymättömien rasvojen kemiallisessa rakenteessa on kaksi kaksoissidosta (tai useampia). Nämä kaksoissidokset reagoivat normaalisti hapen kanssa ja muodostavat haitallisia ainesosia korkealle lämpötilalle altistuessaan. Maulla on tietenkin myös merkitystä. Yleensä kun uppopaistamme ruokia, suosimme neutraalimman makuisia öljyjä."
        https://askelterveyteen.com/mika-oljy-on-terveellisinta-paistamiseen/

        Auringonkukkaöljy on monityydyttämätön ja ehkä kaikkein huonoin paistamiseen, vaikka tyydyttämättömät rasvat muuten olisivatkin terveellisempiä.

        Joka paikassa kuitenkin suositellaan airingonkukkaöljyä paistoon. 😐
        Siis ruokaohjepuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka paikassa kuitenkin suositellaan airingonkukkaöljyä paistoon. 😐
        Siis ruokaohjepuolella.

        Soveltuu varmaankin uppopaistoon kun ei kuumenna liikaa, mutta turvallisempi siinäkin joku muu.


    • Anonyymi

      ”Fazer on päättänyt luopua palmuöljyn käytöstä kaikissa makeis- ja keksituotteissaan. Osa muutoksista on jo tehty, ja iso osa muutoksista toteutetaan 2022-2024 aikana.”

    • Anonyymi

      Palmuöljy-ja soijalakolla periaatteessa voi vaikuttaa sademetsien tuhoamisten vähentämiseksi. Ainakin jos lakkolaisia paaaljon.

    • Anonyymi

      Eniten vältän palmuöljyä sen hirveän maun takia, täytekakkuja ja kääretortuja ei voi syödä enää ollenkaan ellei ole varma ettei ole tuota oksettavaa mönjää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe