Mikä siinä on kun pitää kaupungilla, muiden pyöräilijäiden ja kävelijöiden seassa ajaa niin paljon mitä tuollainen sähköllä avustaa, eli 25?
Itse ajan kaupungilla sitä vauhtia mitä kannattaa sillä hetkellä. Eilen ajoin 15kmh ja sähköpyöräilijöitä vain suhahti ohitse ja he pujottelivat jalankulkijoita ja meinasi kolarikin tulla. Ihan joka päivä näkee kun pitää ajaa aina täydellä vauhdilla.
Eräs päivä todistin kun sähköilijä huusi kävelijöille että "vi**u nyt pois edestä" eikä hänen polkemisensa lakannut ollenkaan.
Sähköpyörällä aina täysillä
43
970
Vastaukset
- Anonyymi
Niissä sähköpotkulaudoissa tai "Jonne-Tesloissa" joutuu maksamaan minuuttimaksua käytöstä. Sen takia kaikki ajaa kaasupohjassa ja suoraan suojatien yli yms, koska lompakko ei kestä. Ei kukaan halua ajaa hiljaa kun rannekello tikittää ranteessa ja rahaa kuluu sitä mukaa - https://www.vuodenmies.com/kellonvalinta.html
- Anonyymi
Aika hidasta vauhtia tuo 25km/h on. Autoillekin on yleensä keskustassa vähintään 30km/h rajoitus.
- Anonyymi
Ihmisten seassa on todella kova vauhti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisten seassa on todella kova vauhti
Ihmisten seassa ei saakaan pyöräillä "täysiä". Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on vain maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus on usein hiljaisempi vauhti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisten seassa ei saakaan pyöräillä "täysiä". Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on vain maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus on usein hiljaisempi vauhti.
Jos sormissa on heikko puristusvoima tulee tämäkin huomioda vauhdissa jarrutustilanteita ajatellen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisten seassa ei saakaan pyöräillä "täysiä". Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on vain maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus on usein hiljaisempi vauhti.
Nopeusrajoitus kevyen liikenteen väylällä on sama kuin vieressä kulkevalla autotiellä. Eli kolmeakymppiä saa lain mukaan ajaa ko. väylällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoitus kevyen liikenteen väylällä on sama kuin vieressä kulkevalla autotiellä. Eli kolmeakymppiä saa lain mukaan ajaa ko. väylällä
Ei saa, jos tilanne vaatii hiljempaa ajamista. Nopeusrajoitus on "kattonopeus", eli maksiminopeus. Oikea tilannenopeus on melko usein jokin muu kuin maksimi. Ihmisten liikkuminen väylällä on sellainen asia, joka velvoittaa säätämään pyöräilijän nopeutta pienemmäksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoitus kevyen liikenteen väylällä on sama kuin vieressä kulkevalla autotiellä. Eli kolmeakymppiä saa lain mukaan ajaa ko. väylällä
Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla. - Anonyymi
Sähkö lauta ei seso liikennevaloissa on vuoronperään jalankulkija tai auto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla.Risteykseen saavuttaessa pitää vähentää nopetta
Lakimies lali - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla.Alamäki ei vaikuta siihen, tuleeko sakko ylinopeudesta vai ei. Siihen vaikuttaa yksiselitteisesti nopeusrajoitusta nopeammin ajaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla."sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla."
Tuon pakko olla provo, koska noin tyhmää ei oikeasti voi olla olemassa, vai voiko?
- Anonyymi
Sähköpyöräilijät aiheuttavat vaaratilanteita ja vaarantavat oman terveytensä, jos kaahaavat kevyenliikenteen väylällä.
Tulin autolla sivukadulta ja katsoin, ettei tule jalkakäytävää kukaan pyörällä. Lähdin liikkeelle, mutta sitten sieltä sivusta varjoista jalkakäytävältä singahti sähköpyörälijä. Hyvä että ehdin pois alta autolla. Kun jatkoin matkaa katua pitkin loivaan ylämäkeen, niin se pyörä meni aluksi kovempaa ennen kuin ehdin saada autoon nopeutta. Vasta kun menin 30 km/h pääsin pyörästä ohi.
Pyöräilijän pitäisi varoa kun on kapeita katuja, joilla on sivukatuja, joissa on huono näkyvyys. Vaikka olisikin oikeassa, eikä poliisi pitäisi jostain syystä 25 km/h:n nopeutta liian kovana siinä paikassa, niin se ei paljoa lohduta kun on vaikka käsi, pää ja jalat paketissa.
Jos ajetaan 25 km/h, niin nopeus on 7 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa pääsee 35 metriä. Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida.- Anonyymi
Kylläpä sinä kaahasit. Tuntui varmasti hurjalta tuo 30km/h.
- Anonyymi
"Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."
Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."
Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.Tuolla logiigalla moottoripyöränkin pitäisi pysähtyä nopeammin kuin auton mutta ei. Neljä pyörää jarruttaa paremmin kuin kaksi.
Kävin äsken ajolenkillä ja piti oikein mitata tuota pyörän maksimi pysähtyvyyttä vauhdista 25km/h.
Tein testin useaan otteeseen seuraavalla tavalla, ajoin tasaisella osuudella mahdollisimman lähelle 25km/h nopeutta ja otin jonkin kiintopisteen (Valo/liikennemerkkitolppa) jonka ollessa etuakselin kohdalla aloitin maksimijarrutuksen jonka jälkeen mittasin jarrutusmatkan askelmitalla (eli pysähtymismatka on "noin" matka).
Tein kyseisiä testejä 4-5kpl ja kaikkien lopputulos oli pysähtyminen 3,5-4,0m. matkalla jarrutuksen aloittamisesta.
Ohessa kaksi kuvaa yhdestä testistä, jarrutus aloitettu kuvassa olevan tolpan ollessa etuakselin kohdalla ja pyörä pysähtynyt kuvan osoittamaan paikkaa, reilusti alle 4,0m. päähän jarrutuksen aloituskohdasta (jos kuvasta haluaa mitata etäisyyttä, niin pyörän akseliväli on aika tasan 1,2m ja käyttää sitä mittakaavana).
[url=https://aijaa.com/5cvAn1][img]https://img.aijaa.com/m/00136/15071519.jpg[/img][/url]
Toinen kuva samasta testitä takaa, jossa näkyy asfaltissa oleva takapyörän jarrutusjälki, joka alkaa noin akselivälin verran tolpan takaa, eli jarrutus alkanut aika tasan oikeassa kohdassa.
[url=https://aijaa.com/Hzptwy][img]https://img.aijaa.com/m/00930/15071520.jpg[/img][/url]
Tietysti pysähtymismatkaan pitää listä reaktioaika todellisessa pysähtymistilanteessa, koska testissä olin valmistautunut maksimaaliseen pysäytykseen tietyssä kohdassa, mutta silti minusta alle 4m. pysähtymismatka nopeudesta 25km/h. ei ole mikään kovin pitkä matka.” Jos ajetaan 25 km/h, niin nopeus on 7 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa pääsee 35 metriä. Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida.”
Olisi mukava tietää onko tuo eilennä omakohtaisesti testaamani alle 4metrin pysähtymismatka nopeudesta 25km/h mielestäsi hyvä vaiko huono tulos?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."
Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.Pyörä pysähtyy melko lailla kun laittaa etujarrun lukkoon. Kuski jatkaa ilmateitse jonkun matkaa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kävin äsken ajolenkillä ja piti oikein mitata tuota pyörän maksimi pysähtyvyyttä vauhdista 25km/h.
Tein testin useaan otteeseen seuraavalla tavalla, ajoin tasaisella osuudella mahdollisimman lähelle 25km/h nopeutta ja otin jonkin kiintopisteen (Valo/liikennemerkkitolppa) jonka ollessa etuakselin kohdalla aloitin maksimijarrutuksen jonka jälkeen mittasin jarrutusmatkan askelmitalla (eli pysähtymismatka on "noin" matka).
Tein kyseisiä testejä 4-5kpl ja kaikkien lopputulos oli pysähtyminen 3,5-4,0m. matkalla jarrutuksen aloittamisesta.
Ohessa kaksi kuvaa yhdestä testistä, jarrutus aloitettu kuvassa olevan tolpan ollessa etuakselin kohdalla ja pyörä pysähtynyt kuvan osoittamaan paikkaa, reilusti alle 4,0m. päähän jarrutuksen aloituskohdasta (jos kuvasta haluaa mitata etäisyyttä, niin pyörän akseliväli on aika tasan 1,2m ja käyttää sitä mittakaavana).
[url=https://aijaa.com/5cvAn1][img]https://img.aijaa.com/m/00136/15071519.jpg[/img][/url]
Toinen kuva samasta testitä takaa, jossa näkyy asfaltissa oleva takapyörän jarrutusjälki, joka alkaa noin akselivälin verran tolpan takaa, eli jarrutus alkanut aika tasan oikeassa kohdassa.
[url=https://aijaa.com/Hzptwy][img]https://img.aijaa.com/m/00930/15071520.jpg[/img][/url]
Tietysti pysähtymismatkaan pitää listä reaktioaika todellisessa pysähtymistilanteessa, koska testissä olin valmistautunut maksimaaliseen pysäytykseen tietyssä kohdassa, mutta silti minusta alle 4m. pysähtymismatka nopeudesta 25km/h. ei ole mikään kovin pitkä matka."Tein kyseisiä testejä 4-5kpl ja kaikkien lopputulos oli pysähtyminen 3,5-4,0m. matkalla jarrutuksen aloittamisesta."
Tietenkin pitää lisätä reaktioaika, 1 sekunti eli 25 km/h nopeudessa 7.5 metriä. Ja eipä ole aina tuo baanat sellaisia, että maksimiteholla jarruttaminen on kaatumatta edes mahdollista. Ja samalla jos pitäisi vielä yrittää väistää jotakin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."
Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.Auto pysähtyy kyllä nopeammin 25 km/h nopeudesta, ei mene 3.5-4 metriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto pysähtyy kyllä nopeammin 25 km/h nopeudesta, ei mene 3.5-4 metriä.
Auton jarrutusmatka olisi 25 nopeudesta 2,5 metriä. Jos auton vauhti olisi 40km/h, kasvaisi jarrutusmatka jo 7 metriin.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
” Jos ajetaan 25 km/h, niin nopeus on 7 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa pääsee 35 metriä. Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida.”
Olisi mukava tietää onko tuo eilennä omakohtaisesti testaamani alle 4metrin pysähtymismatka nopeudesta 25km/h mielestäsi hyvä vaiko huono tulos?Elikkä ajat päälle jos kävelijä pysähtyy tai kääntyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto pysähtyy kyllä nopeammin 25 km/h nopeudesta, ei mene 3.5-4 metriä.
Auto ei kaadu kun lukkojsrruttaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auto ei kaadu kun lukkojsrruttaa
Ei kaadu pyöräkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."
Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.Massa ei vaikuta jarrutusmatkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Elikkä ajat päälle jos kävelijä pysähtyy tai kääntyy
Nyt en oikein tajunnut? Tietysti ajonopeus sovitetaan ajoympäristön mukaan, mutta itse en pidä tuota 25km/h nopeutta vielä mitenkään erityisen kovana, vaan kyseistä nopeutta voi hyvin ajaa useimmissa normaaleissa ajotilanteissa ilman isompaa vaaraa.
Pitää myös muistaa että myös jalankulkijalla on omat velvollisuutensa liikenteessä ja myöskään hän ei saisi toimia mitenkään ”ennalta arvaamattomasti”.
Esimerkiksi mikäli on rinnakkaiset jalankulku ja pyörätiet (molemmat siis omanaan eroitettuna), niin jalankulkija ei saa yht-äkkiä vaikkapa oikaista tästä pyöräkaistat päältä varmistamatta ettei sillä kulje pyöräliikennettä yms. asioita.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaadu pyöräkään.
Suattaapi joskus kuatukkii, tappauksesta riippuu. Ne olosuhteeet ja kuski, paljon on muuttuvia tekijöitä mitkä vaikuttaa....
- Anonyymi
Tieliikennelaissa on monia velvoitteita. Tässä on listattu vain kaksi pykälää esimerkin vuoksi. Ensimmäisessä on asiaa nopeudesta (tilannenopeus) ja toisessa on turvallisen tilan antaminen.
5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)
29 §
Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.- Anonyymi
Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.
Lait on tehty niitä tolkuttomia ajatellen. Siksi ennakointivelvollisuus ajoneuvon (esim. polkupyörän) kuljettajalle. Bussista voi joku tosiaan hyökätä suoraan eteen pyörätielle, eikä se ole edes vaikeasti ennakoitava vaaratilanne. Hiljennä nopeutta ja katso valmiiksi puoli, johon voit tarvittaessa väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.
Laki velvoittaa kuitenkin ajoneuvojen kuljettajia varomaan tilanteessa erityisen paljon. Tieliikennelaissa kun on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille. On melko usein eri velvoitteet ja vastuut, riippuen siitä, miten ja millä liikenteessä liikkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.
Yli vaan tuollaisista. Parempi vaan yhteiskunnalle lopulta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli vaan tuollaisista. Parempi vaan yhteiskunnalle lopulta.
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.
Parempi ajaa yli vaan ennekuin ehtii lisääntyä.
- Anonyymi
4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Tämä koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, oli liikkeellä jalan, pyörällä tai rekalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.
Joku mietti toisaalla, että ohittaako (ylittääkö) 29 § sen, mitä tieliikennelaki muuten määrittelee väistämisvelvollisuudesta.
Vastaus on, että kyllä. 29 § todellakin ylittää/ohittaa, jos kyseessä on lapsi, vanhus, vammainen tai muu henkilö, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Näitä ryhmiä pitää lain mukaan varoa erityisen paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku mietti toisaalla, että ohittaako (ylittääkö) 29 § sen, mitä tieliikennelaki muuten määrittelee väistämisvelvollisuudesta.
Vastaus on, että kyllä. 29 § todellakin ylittää/ohittaa, jos kyseessä on lapsi, vanhus, vammainen tai muu henkilö, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Näitä ryhmiä pitää lain mukaan varoa erityisen paljon.Tai vähintään samalla tasolla ovat kaikki pykälät ja säännöt, ellei laki niitä laita tärkeysjärjestykseen/noudattamisjärjestykseen. 8 § "Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus" mainitaan ainakin järjestys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lait on tehty niitä tolkuttomia ajatellen. Siksi ennakointivelvollisuus ajoneuvon (esim. polkupyörän) kuljettajalle. Bussista voi joku tosiaan hyökätä suoraan eteen pyörätielle, eikä se ole edes vaikeasti ennakoitava vaaratilanne. Hiljennä nopeutta ja katso valmiiksi puoli, johon voit tarvittaessa väistää.
Se on juuri noin. Alla on otteita nykyisen tieliikennelain lakiesityksestä. Niistä näkee lain tekijöiden mietteitä, jotka liippaavat läheltä tätä keskustelua.
"Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa."
"Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."
Lähde:
Tieliikennelain lakiesitys HE 180/2017.
Toki myös polkupyöräilijällä ajoneuvon kuljettajana on myös velvollisuus varoa näitä käyttäjäryhmiä myös itse.
- Anonyymi
Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus sekä varovaisuusvelvollisuus. Sitä ei ole liikenteessä vastuussa pelkästään omasta turvallisuudesta, vaan myös muiden turvallisuudesta.
- Anonyymi
Vaikka lainsäädännön tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan olla kaikille sama, niin tieliikenteessä on katsottu perustelluksi asettaa eri tienkäyttäjille erilaisia velvollisuuksia.
Tarkoituksena on kaikkein perustavimpien oikeuksien, ihmisen hengen ja terveyden suojaaminen. Erilaisia velvollisuuksia on asetettu eri tienkäyttäjäryhmille sen mukaan, miten suuren riskin muodostavat toisille tienkäyttäjille.
- Anonyymi
sähökonkeli pysähtyy kuin seinään,
kun ajaa seinään - Anonyymi
Ne sähkön hinnannousut. Kunnalliset sähköntuottajat korottavat hintoja vaikka tuottokustannukset pysyvät samoina. Hintakaton voisi laittaa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11121
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029