Sähköpyörällä aina täysillä

Anonyymi

Mikä siinä on kun pitää kaupungilla, muiden pyöräilijäiden ja kävelijöiden seassa ajaa niin paljon mitä tuollainen sähköllä avustaa, eli 25?
Itse ajan kaupungilla sitä vauhtia mitä kannattaa sillä hetkellä. Eilen ajoin 15kmh ja sähköpyöräilijöitä vain suhahti ohitse ja he pujottelivat jalankulkijoita ja meinasi kolarikin tulla. Ihan joka päivä näkee kun pitää ajaa aina täydellä vauhdilla.
Eräs päivä todistin kun sähköilijä huusi kävelijöille että "vi**u nyt pois edestä" eikä hänen polkemisensa lakannut ollenkaan.

43

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niissä sähköpotkulaudoissa tai "Jonne-Tesloissa" joutuu maksamaan minuuttimaksua käytöstä. Sen takia kaikki ajaa kaasupohjassa ja suoraan suojatien yli yms, koska lompakko ei kestä. Ei kukaan halua ajaa hiljaa kun rannekello tikittää ranteessa ja rahaa kuluu sitä mukaa - https://www.vuodenmies.com/kellonvalinta.html

    • Anonyymi

      Aika hidasta vauhtia tuo 25km/h on. Autoillekin on yleensä keskustassa vähintään 30km/h rajoitus.

      • Anonyymi

        Ihmisten seassa on todella kova vauhti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten seassa on todella kova vauhti

        Ihmisten seassa ei saakaan pyöräillä "täysiä". Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on vain maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus on usein hiljaisempi vauhti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten seassa ei saakaan pyöräillä "täysiä". Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on vain maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus on usein hiljaisempi vauhti.

        Jos sormissa on heikko puristusvoima tulee tämäkin huomioda vauhdissa jarrutustilanteita ajatellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisten seassa ei saakaan pyöräillä "täysiä". Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Nopeusrajoitus on vain maksiminopeus. Sopiva tilannenopeus on usein hiljaisempi vauhti.

        Nopeusrajoitus kevyen liikenteen väylällä on sama kuin vieressä kulkevalla autotiellä. Eli kolmeakymppiä saa lain mukaan ajaa ko. väylällä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus kevyen liikenteen väylällä on sama kuin vieressä kulkevalla autotiellä. Eli kolmeakymppiä saa lain mukaan ajaa ko. väylällä

        Ei saa, jos tilanne vaatii hiljempaa ajamista. Nopeusrajoitus on "kattonopeus", eli maksiminopeus. Oikea tilannenopeus on melko usein jokin muu kuin maksimi. Ihmisten liikkuminen väylällä on sellainen asia, joka velvoittaa säätämään pyöräilijän nopeutta pienemmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitus kevyen liikenteen väylällä on sama kuin vieressä kulkevalla autotiellä. Eli kolmeakymppiä saa lain mukaan ajaa ko. väylällä

        Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
        Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla.


      • Anonyymi

        Sähkö lauta ei seso liikennevaloissa on vuoronperään jalankulkija tai auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
        Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla.

        Risteykseen saavuttaessa pitää vähentää nopetta
        Lakimies lali


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
        Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla.

        Alamäki ei vaikuta siihen, tuleeko sakko ylinopeudesta vai ei. Siihen vaikuttaa yksiselitteisesti nopeusrajoitusta nopeammin ajaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea olla rikkomatta lakia. Sähköpyörän suurin sallittu nopeus on 25 km/h, Mutta sillä pääsee nopeamminkin, jos jaksaa veivata.
        Eräs tuttu sai sakot ylinopeudesta sähköpyörällä. En tunne tilannetta, mutta sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla.

        "sakko saattaa olla perusteetonkin, koska alamäkeen nopeus nousee helposti yli sallitun, vaikka laskisi vapaalla."

        Tuon pakko olla provo, koska noin tyhmää ei oikeasti voi olla olemassa, vai voiko?


    • Anonyymi

      Sähköpyöräilijät aiheuttavat vaaratilanteita ja vaarantavat oman terveytensä, jos kaahaavat kevyenliikenteen väylällä.

      Tulin autolla sivukadulta ja katsoin, ettei tule jalkakäytävää kukaan pyörällä. Lähdin liikkeelle, mutta sitten sieltä sivusta varjoista jalkakäytävältä singahti sähköpyörälijä. Hyvä että ehdin pois alta autolla. Kun jatkoin matkaa katua pitkin loivaan ylämäkeen, niin se pyörä meni aluksi kovempaa ennen kuin ehdin saada autoon nopeutta. Vasta kun menin 30 km/h pääsin pyörästä ohi.

      Pyöräilijän pitäisi varoa kun on kapeita katuja, joilla on sivukatuja, joissa on huono näkyvyys. Vaikka olisikin oikeassa, eikä poliisi pitäisi jostain syystä 25 km/h:n nopeutta liian kovana siinä paikassa, niin se ei paljoa lohduta kun on vaikka käsi, pää ja jalat paketissa.

      Jos ajetaan 25 km/h, niin nopeus on 7 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa pääsee 35 metriä. Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida.

      • Anonyymi

        Kylläpä sinä kaahasit. Tuntui varmasti hurjalta tuo 30km/h.


      • Anonyymi

        "Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."

        Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."

        Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.

        Tuolla logiigalla moottoripyöränkin pitäisi pysähtyä nopeammin kuin auton mutta ei. Neljä pyörää jarruttaa paremmin kuin kaksi.


      • Kävin äsken ajolenkillä ja piti oikein mitata tuota pyörän maksimi pysähtyvyyttä vauhdista 25km/h.
        Tein testin useaan otteeseen seuraavalla tavalla, ajoin tasaisella osuudella mahdollisimman lähelle 25km/h nopeutta ja otin jonkin kiintopisteen (Valo/liikennemerkkitolppa) jonka ollessa etuakselin kohdalla aloitin maksimijarrutuksen jonka jälkeen mittasin jarrutusmatkan askelmitalla (eli pysähtymismatka on "noin" matka).

        Tein kyseisiä testejä 4-5kpl ja kaikkien lopputulos oli pysähtyminen 3,5-4,0m. matkalla jarrutuksen aloittamisesta.

        Ohessa kaksi kuvaa yhdestä testistä, jarrutus aloitettu kuvassa olevan tolpan ollessa etuakselin kohdalla ja pyörä pysähtynyt kuvan osoittamaan paikkaa, reilusti alle 4,0m. päähän jarrutuksen aloituskohdasta (jos kuvasta haluaa mitata etäisyyttä, niin pyörän akseliväli on aika tasan 1,2m ja käyttää sitä mittakaavana).

        [url=https://aijaa.com/5cvAn1][img]https://img.aijaa.com/m/00136/15071519.jpg[/img][/url]


        Toinen kuva samasta testitä takaa, jossa näkyy asfaltissa oleva takapyörän jarrutusjälki, joka alkaa noin akselivälin verran tolpan takaa, eli jarrutus alkanut aika tasan oikeassa kohdassa.

        [url=https://aijaa.com/Hzptwy][img]https://img.aijaa.com/m/00930/15071520.jpg[/img][/url]


        Tietysti pysähtymismatkaan pitää listä reaktioaika todellisessa pysähtymistilanteessa, koska testissä olin valmistautunut maksimaaliseen pysäytykseen tietyssä kohdassa, mutta silti minusta alle 4m. pysähtymismatka nopeudesta 25km/h. ei ole mikään kovin pitkä matka.


      • ” Jos ajetaan 25 km/h, niin nopeus on 7 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa pääsee 35 metriä. Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida.”


        Olisi mukava tietää onko tuo eilennä omakohtaisesti testaamani alle 4metrin pysähtymismatka nopeudesta 25km/h mielestäsi hyvä vaiko huono tulos?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."

        Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.

        Pyörä pysähtyy melko lailla kun laittaa etujarrun lukkoon. Kuski jatkaa ilmateitse jonkun matkaa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kävin äsken ajolenkillä ja piti oikein mitata tuota pyörän maksimi pysähtyvyyttä vauhdista 25km/h.
        Tein testin useaan otteeseen seuraavalla tavalla, ajoin tasaisella osuudella mahdollisimman lähelle 25km/h nopeutta ja otin jonkin kiintopisteen (Valo/liikennemerkkitolppa) jonka ollessa etuakselin kohdalla aloitin maksimijarrutuksen jonka jälkeen mittasin jarrutusmatkan askelmitalla (eli pysähtymismatka on "noin" matka).

        Tein kyseisiä testejä 4-5kpl ja kaikkien lopputulos oli pysähtyminen 3,5-4,0m. matkalla jarrutuksen aloittamisesta.

        Ohessa kaksi kuvaa yhdestä testistä, jarrutus aloitettu kuvassa olevan tolpan ollessa etuakselin kohdalla ja pyörä pysähtynyt kuvan osoittamaan paikkaa, reilusti alle 4,0m. päähän jarrutuksen aloituskohdasta (jos kuvasta haluaa mitata etäisyyttä, niin pyörän akseliväli on aika tasan 1,2m ja käyttää sitä mittakaavana).

        [url=https://aijaa.com/5cvAn1][img]https://img.aijaa.com/m/00136/15071519.jpg[/img][/url]


        Toinen kuva samasta testitä takaa, jossa näkyy asfaltissa oleva takapyörän jarrutusjälki, joka alkaa noin akselivälin verran tolpan takaa, eli jarrutus alkanut aika tasan oikeassa kohdassa.

        [url=https://aijaa.com/Hzptwy][img]https://img.aijaa.com/m/00930/15071520.jpg[/img][/url]


        Tietysti pysähtymismatkaan pitää listä reaktioaika todellisessa pysähtymistilanteessa, koska testissä olin valmistautunut maksimaaliseen pysäytykseen tietyssä kohdassa, mutta silti minusta alle 4m. pysähtymismatka nopeudesta 25km/h. ei ole mikään kovin pitkä matka.

        "Tein kyseisiä testejä 4-5kpl ja kaikkien lopputulos oli pysähtyminen 3,5-4,0m. matkalla jarrutuksen aloittamisesta."

        Tietenkin pitää lisätä reaktioaika, 1 sekunti eli 25 km/h nopeudessa 7.5 metriä. Ja eipä ole aina tuo baanat sellaisia, että maksimiteholla jarruttaminen on kaatumatta edes mahdollista. Ja samalla jos pitäisi vielä yrittää väistää jotakin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."

        Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.

        Auto pysähtyy kyllä nopeammin 25 km/h nopeudesta, ei mene 3.5-4 metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto pysähtyy kyllä nopeammin 25 km/h nopeudesta, ei mene 3.5-4 metriä.

        Auton jarrutusmatka olisi 25 nopeudesta 2,5 metriä. Jos auton vauhti olisi 40km/h, kasvaisi jarrutusmatka jo 7 metriin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        ” Jos ajetaan 25 km/h, niin nopeus on 7 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa pääsee 35 metriä. Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida.”


        Olisi mukava tietää onko tuo eilennä omakohtaisesti testaamani alle 4metrin pysähtymismatka nopeudesta 25km/h mielestäsi hyvä vaiko huono tulos?

        Elikkä ajat päälle jos kävelijä pysähtyy tai kääntyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto pysähtyy kyllä nopeammin 25 km/h nopeudesta, ei mene 3.5-4 metriä.

        Auto ei kaadu kun lukkojsrruttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto ei kaadu kun lukkojsrruttaa

        Ei kaadu pyöräkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pysähtyykö sähköpyörä kovasta nopeudesta kovin hyvin? Ei taida."

        Autoon verrattuna pysähtyy hyvin. Auto painaa moninkertaisesti joten pysähdysmatkakin on moninkertainen.

        Massa ei vaikuta jarrutusmatkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elikkä ajat päälle jos kävelijä pysähtyy tai kääntyy

        Nyt en oikein tajunnut? Tietysti ajonopeus sovitetaan ajoympäristön mukaan, mutta itse en pidä tuota 25km/h nopeutta vielä mitenkään erityisen kovana, vaan kyseistä nopeutta voi hyvin ajaa useimmissa normaaleissa ajotilanteissa ilman isompaa vaaraa.

        Pitää myös muistaa että myös jalankulkijalla on omat velvollisuutensa liikenteessä ja myöskään hän ei saisi toimia mitenkään ”ennalta arvaamattomasti”.
        Esimerkiksi mikäli on rinnakkaiset jalankulku ja pyörätiet (molemmat siis omanaan eroitettuna), niin jalankulkija ei saa yht-äkkiä vaikkapa oikaista tästä pyöräkaistat päältä varmistamatta ettei sillä kulje pyöräliikennettä yms. asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaadu pyöräkään.

        Suattaapi joskus kuatukkii, tappauksesta riippuu. Ne olosuhteeet ja kuski, paljon on muuttuvia tekijöitä mitkä vaikuttaa....


    • Anonyymi

      Tieliikennelaissa on monia velvoitteita. Tässä on listattu vain kaksi pykälää esimerkin vuoksi. Ensimmäisessä on asiaa nopeudesta (tilannenopeus) ja toisessa on turvallisen tilan antaminen.

      5 §
      Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)

      Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

      Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)

      29 §
      Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus

      Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

      Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

      Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

      • Anonyymi

        Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.

        Lait on tehty niitä tolkuttomia ajatellen. Siksi ennakointivelvollisuus ajoneuvon (esim. polkupyörän) kuljettajalle. Bussista voi joku tosiaan hyökätä suoraan eteen pyörätielle, eikä se ole edes vaikeasti ennakoitava vaaratilanne. Hiljennä nopeutta ja katso valmiiksi puoli, johon voit tarvittaessa väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.

        Laki velvoittaa kuitenkin ajoneuvojen kuljettajia varomaan tilanteessa erityisen paljon. Tieliikennelaissa kun on erilaisia velvollisuuksia eri tienkäyttäjäryhmille. On melko usein eri velvoitteet ja vastuut, riippuen siitä, miten ja millä liikenteessä liikkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.

        Yli vaan tuollaisista. Parempi vaan yhteiskunnalle lopulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli vaan tuollaisista. Parempi vaan yhteiskunnalle lopulta.

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.

        Parempi ajaa yli vaan ennekuin ehtii lisääntyä.


      • Anonyymi

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Tämä koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, oli liikkeellä jalan, pyörällä tai rekalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolkunihiminen EI hyökkää bussista suoraan pyörän alle, vaan katsoo ympärilleen. Aineissa oleva tekee, mitä vaan, tolkutonta.

        Joku mietti toisaalla, että ohittaako (ylittääkö) 29 § sen, mitä tieliikennelaki muuten määrittelee väistämisvelvollisuudesta.

        Vastaus on, että kyllä. 29 § todellakin ylittää/ohittaa, jos kyseessä on lapsi, vanhus, vammainen tai muu henkilö, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Näitä ryhmiä pitää lain mukaan varoa erityisen paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku mietti toisaalla, että ohittaako (ylittääkö) 29 § sen, mitä tieliikennelaki muuten määrittelee väistämisvelvollisuudesta.

        Vastaus on, että kyllä. 29 § todellakin ylittää/ohittaa, jos kyseessä on lapsi, vanhus, vammainen tai muu henkilö, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Näitä ryhmiä pitää lain mukaan varoa erityisen paljon.

        Tai vähintään samalla tasolla ovat kaikki pykälät ja säännöt, ellei laki niitä laita tärkeysjärjestykseen/noudattamisjärjestykseen. 8 § "Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus" mainitaan ainakin järjestys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lait on tehty niitä tolkuttomia ajatellen. Siksi ennakointivelvollisuus ajoneuvon (esim. polkupyörän) kuljettajalle. Bussista voi joku tosiaan hyökätä suoraan eteen pyörätielle, eikä se ole edes vaikeasti ennakoitava vaaratilanne. Hiljennä nopeutta ja katso valmiiksi puoli, johon voit tarvittaessa väistää.

        Se on juuri noin. Alla on otteita nykyisen tieliikennelain lakiesityksestä. Niistä näkee lain tekijöiden mietteitä, jotka liippaavat läheltä tätä keskustelua.

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa."

        "Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski."

        Lähde:
        Tieliikennelain lakiesitys HE 180/2017.

        Toki myös polkupyöräilijällä ajoneuvon kuljettajana on myös velvollisuus varoa näitä käyttäjäryhmiä myös itse.


    • Anonyymi

      Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus sekä varovaisuusvelvollisuus. Sitä ei ole liikenteessä vastuussa pelkästään omasta turvallisuudesta, vaan myös muiden turvallisuudesta.

      • Anonyymi

        Vaikka lainsäädännön tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan olla kaikille sama, niin tieliikenteessä on katsottu perustelluksi asettaa eri tienkäyttäjille erilaisia velvollisuuksia.

        Tarkoituksena on kaikkein perustavimpien oikeuksien, ihmisen hengen ja terveyden suojaaminen. Erilaisia velvollisuuksia on asetettu eri tienkäyttäjäryhmille sen mukaan, miten suuren riskin muodostavat toisille tienkäyttäjille.


    • Anonyymi

      sähökonkeli pysähtyy kuin seinään,

      kun ajaa seinään

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe