Hurisee kitaratelineistä?

Anonyymi

Kitarassani on kaksi humbuckeria, ja se alkaa hurisemaan asettaessani sen lattialla seisoviin kitaratelineisiini ellei äänenvoimakkuus ole joko täysillä tai täysin nollassa. Hurina alkaa jo hieman ennen kuin kitara on paikallaan telineessä. Sama ilmiö tapahtuu molempien kitaratelineideni kanssa, mutta mitkään muut kokeilemani esineet eivät ole aiheuttaneet hurinaa viedessäni kitarani niiden lähelle.

8

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siirtelin kitaraa lisää eri paikkoihin ja huomasin että sitä hurinaa aiheuttaakin lattian läheisyys eikä ne kitaratelineet. Aina kun kitaran laskee lähelle lattiaa alkaa hurina jos äänenvomakkuus on muuta kuin täysillä tai nollassa.
      Toinen kitarani ei hurise, ja siinäkin humbuckerit.

      • Anonyymi

        Jotakin johtoja lattian alla? Sähköinen lattialämmitys tms.? Jostakin ottaa häiriötä. Onko vahvistin maadoitetussa pistorasiassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotakin johtoja lattian alla? Sähköinen lattialämmitys tms.? Jostakin ottaa häiriötä. Onko vahvistin maadoitetussa pistorasiassa?

        Ei ole lattialämmitystä. Talo on 50-luvun kerrostalo ja ylempi kerros. Jakorasian johto menee seinän vanhaan litteään maadoittamattomaan 2-reikäiseen pistorasiaan.
        Hurina alkaa kun kitaran laskee noin 30 sentin korkeuteen lattiasta ja kokeilemissani eri kohdissa lattiaa mihin kitarajohtoni ylettyy, mutta se hurina siis loppuu kun kitaramikrofonin äänen kääntää täysille, ja se toinen paljon halvempi kitarani jossa on myös humbuckerit ei hurise lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole lattialämmitystä. Talo on 50-luvun kerrostalo ja ylempi kerros. Jakorasian johto menee seinän vanhaan litteään maadoittamattomaan 2-reikäiseen pistorasiaan.
        Hurina alkaa kun kitaran laskee noin 30 sentin korkeuteen lattiasta ja kokeilemissani eri kohdissa lattiaa mihin kitarajohtoni ylettyy, mutta se hurina siis loppuu kun kitaramikrofonin äänen kääntää täysille, ja se toinen paljon halvempi kitarani jossa on myös humbuckerit ei hurise lainkaan.

        Kyseisessä kitarassa kenties maadoitusongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole lattialämmitystä. Talo on 50-luvun kerrostalo ja ylempi kerros. Jakorasian johto menee seinän vanhaan litteään maadoittamattomaan 2-reikäiseen pistorasiaan.
        Hurina alkaa kun kitaran laskee noin 30 sentin korkeuteen lattiasta ja kokeilemissani eri kohdissa lattiaa mihin kitarajohtoni ylettyy, mutta se hurina siis loppuu kun kitaramikrofonin äänen kääntää täysille, ja se toinen paljon halvempi kitarani jossa on myös humbuckerit ei hurise lainkaan.

        Mahdollisesti rakennuksessa ei ole lattia tai kattolämmitystä. Mahdolliseksi jää lattian raudoitus. Ne pitäisi olla yhdistettynä kaikki yhteen ja jossain kohtaa sitten yleiseen maahan. Todenäköisesti homma on jostain poikki ja yhteydessä johonkin "väärään" kohtaan josta tulee sitten lattian raudoitukseen kenttä. Toinen on sitten vahvistin itse. Jos se on rakenteeltaan maadoitettava muodostaa se sitten oman häirönsä itse ja nyt sen "hyvän" maadoitetun lattian yhdessä. Noista arvauksista uskoisin jälkimmäiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahdollisesti rakennuksessa ei ole lattia tai kattolämmitystä. Mahdolliseksi jää lattian raudoitus. Ne pitäisi olla yhdistettynä kaikki yhteen ja jossain kohtaa sitten yleiseen maahan. Todenäköisesti homma on jostain poikki ja yhteydessä johonkin "väärään" kohtaan josta tulee sitten lattian raudoitukseen kenttä. Toinen on sitten vahvistin itse. Jos se on rakenteeltaan maadoitettava muodostaa se sitten oman häirönsä itse ja nyt sen "hyvän" maadoitetun lattian yhdessä. Noista arvauksista uskoisin jälkimmäiseen.

        Ymmärrän että volumenupin alla oleva potentiometri määrittää kuinka suuri osa mikeiltä tulevasta sähkövirrasta pääsee kulkemaan kitarakaapelia pitkin vahvistimelle ja kuinka paljon sitä vuotaa maihin, eli siis volumenupin ollessa täysillä mikeiltä ei mene lainkaan virtaa maihin. Kuten jo kirjoitin, kun käännän kitaran volumenupin täysille, se hurina lakkaa.
        Mikkikytkimen keskiasennossa hurinaa ei kuitenkaan tule kuin välillä ja vain hetken ja myös hiljempaa kun kääntelee volumenuppeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisessä kitarassa kenties maadoitusongelma?

        Hurisevassa on isommat 500k cts-potikat ja siinä halvemmassa hurisemattomassa on pienet 250k potikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisessä kitarassa kenties maadoitusongelma?

        Tällä videolla on asiaa maadoituksesta ja sen korjaamisesta. Ei ehkä ole aloittajan ongelma, mutta varmasti hyvä tietää tästäkin asiasta.

        How to fix Ground Noise
        https://youtu.be/-dnQtN3Yzso


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe