Siis jos ajattelet, olet ometon, eli et ole olemassa jos oit sen ajatella.

Anonyymi

Zenon-paraktisia paradokseja.

9

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajattelen, siis olen, eli Cogito ergo sum, on Descartes’n lausahdus, ei Zenonin.

      Zenonin kaikki paradoksit olivat olennaisesti sama paradoksi uudelleen ja uudelleen hieman eri sanoin esitettynä:
      Jos liikun ensin puolet matkasta, sitten puolet jäljelläolevasta matkasta, sitten jälleen puolet jäljelläolevasta matkasta, ja niin edelleen, joudun kulkemaan äärettömän määrän näitä ”osamatkoja” enkä siis koskaan pääse perille.

      Koko paradoksin mystiikka perustui siihen, ettei Zenon (eikä kukaan hänen aikalaisensa) osannut laskea äärettömiä, mutta suppenevia, summia. Puoli neljäsosa kahdeksasosa niin edelleen, ei summaudu äärettömään, vaan ykköseen. Äärettömän monen osamatkan kulkemiseen ei siis kulu ääretöntä aikaa, vaan juuri sen verran kuin koko matkan tekoon kuuluisiin mennä.

      Zenonin paradoksin voi kuitenkin tuoda yhä nykyaikaan, niin että siitä on yhtä vaikea saada otetta kuin Zenonin päivinä:
      Ajattele, että sytytät lampun, puolen sekunnin päästä sammutat sen, siitä neljäsosasekunnin päästä sytytät sen taas, ja taas kahdeksasosasekunnin kuluttua sammutat sen. Jatka näin, aina puolittaen väliin jäävä aika.
      Lopputuloksena käytät koko projektiin yhden kokonaisen sekunnin, jonka aikana yhä kiihtyvään tahtiin sytytät ja sammutat lampun uudelleen ja uudelleen.
      Mutta kun tuo sekunti on kulunut, palaako lamppu vai jäikö se lopulta sammuksiin?

      • Anonyymi

        Mystiikka perustuu siihen, että me emme osaa laskea kuten Zenon. Ja niin mystiikkakin kuolee.

        Matematiikkakin alkaa olla liian ylevä nimi nykytieteen jäsentelylle ja manipuloinnille.


      • Itse olin ainakin aina ajatellut niin, että Zenon oli tarpeeksi älykäs, että hän oli tajunnut, että mikään ei voi liikkua todellisuudessa, aivan kuten mikään ei liiku elokuvassa, vaan liike on illuusiota. Hän ei toki varmaan koskaan maininnut hänen nuoliparadoksissa, että mikään ei voi liikkua, joten voi olla, että olin yliarvioinut Zenonin ja lukenut liikaa rivien välistä.

        Nykyisyydessähän mikään ei voi liikkua, koska millään ei ole aikaa liikkua todellisuudessa (mutta ne voi liikkua illuusiossa), koska nykyisyys ei kestä sekuntiakaan. Kuitenkin nykyisyys on ainoa mikä on olemassa koko ajan.


      • Anonyymi

        Insinööri kertoo, että lapmppu on opulta sammuksissa, koska se menee rikki mokomasta jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta. :D


    • Anonyymi

      Jos pystyt ajattelemaan niin tyiesostat sen että et ole olem,alla lainkaan.

      • Anonyymi

        Juo lisää. Vanha pythagoralainen mneemi.


    • Kerran eräs valaistunut henkilö kertoi, että jos maailmassa olisi yksikin valaistunut henkilö, niin kaikki maailman ongelmat voitaisiin ratkaista.

    • Anonyymi

      Jos ajattelee niin ei ole olemassa, koska pystyy ajattelemaan olemattomuutensa mahdollisuuden ja todennäköisyyden aina.

      • Anonyymi

        Silloin, jos voi ajatella olemattomuutensa, voi loogisesti ajatella myös olemassa olemisensa. Näin ajattelija voi olla olemassa, ja onkin (!).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe