Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Cube reaction hybrid, mitä tästä rakentaisi?

Tuli sitten kaikista omista lupailuista huolimatta hankittua taasen yksi sähköavusteinen pyörä lisää.

Poliisin löytötavarahuutokaupan kautta kulkenut, vm. 2021 oleva Cuben Reaction Hybrid Performance (https://archiv.cube.eu/en/2021/433102 ) josta puuttui akku sekä laturi ja joka osoittautui myöhemmin (ostaessa ei akkua, joten ei myöskään saanut sähköjä päälle, eikä tiennyt ajomäärää) vain 136km. ajetuksi, eli lähes uudeksi.
Tuohon onnistuin sitten samalla ostoreissulla löytämään hyvin vähän käytetyn, isoimman, eli 625Wh akun mikä malliin käy (isoin osa malleista myyty pienemmillä, 400Wh taikka 500Wh akuilla).
Tuolle pyörälle ja akulle kertyi hankintahintaa yhteensä noin 1050€ (Tämän vuoden maallia joka käytännössä väritystä lukuunottamatta sama, myydään halvimmillaan saksalaisissa verkkokaupoissa noin 2700€:n hintaan toimituskuluineen suomeen).

Kyseessähän mallisarjan "hinnat alkean" versio, halvalla Suntourin jousikeulalla, Shimano Alivio 9v. voimansiirrolla ja Shimanon halvoilla MT-200 jarruilla. Niin jotain päivitystä pyörälle pitää antaa, ja mietin että jos jollain 500€:n päivityskustannuksilla saisi homman aikaiseksi, niin silloin olisin mielestäni tenyt vielä "hyvät kaupat".
Hommaa helpottaa se, että en laske kustannuksiin enään jo vuoden verran varastossa lojunutta RockShox:n Judy Gold ilmavaimenteista joustokeulaa (uutena noin 300-350€ keula) ja sekä se että olen myynyt jo pyörästä muutaman päivän sisällä osia vajaalla 250€:lla (Keula, kiekot renkaat, sekä vaihteisto/voimansiirto) ja vielä on varmaan 50-100€:lla myytävää osaa jäljellä, eli rakentelubudjetti 500 300€=800€ (ilman keulaa).

Ideota mitä tuon suhteen kannattaisi rakennella? (keulan vaihdon takia tosiaan meni etukiekko uusiksi koska ei käy tulevaan keulaan, niin samalla molemmat kiekot menevät uusiksi).

Uusi Lukkopesä avaimineen sekä vaihdettavan keulan kiinnityksessä tarvittavat kamat jo tulossa Saksasta, hintaa 80€, eli reilu 700€ ajattelemastani budjetista olisi jäljellä, niistä olisi pakko saada hankittua vähintään kiekkopari (uudet sopivat renkaat löytyy varastosta), vaihteisto takapakka (miettinyt 10s. versiota 11-42 takapakalla) sekä jarrut (ehkä Shimanon Deoret kaksimäntäsinä 6100 versioina XT levyillä ja metallipaloilla), tuossa alkaisi varmaan budjetti olemaan aika vähissä, mutta onko ideaa mitä kannattaisi vielä alkaa rakentelemaan kun lähtökohtana on melkein pelkkä runko sähköosat keula.

Yksi mitä lisänä miettynyt on Boschin Dual Battery systeemi, jossa pyörän 625Wh Powertube akun rinnalle asennetaan ulkopuolisen Powerpack akun kiinnikkeet jolloin lisäksi saisi halutessaan asentaa 500Wh akun jolloin kokonaisakkukapasiteetti kasvaisi 1125Wh:n ja pyörän range helposti yli 200km:n Kyseisen lisäasennuksen (Bosch:n omat osat) osat vain tuntuvat olemaan lopussa joka puolelta (Mutta kun noita Powerpack:a löytyy itseltä jo valmiiksi, niin siksi tuo voisi olla mielenkiintoinen päivitys kohtuu kustannuksin (osat noin 150€ kun niitä vain löytää).

Lisä-ideoita otetaan mielellään vastaan rakentelu ideoiksi, kun nyt on runko riisuttuna vanhoista osista (joista osa tosiaan jo myyty) ja uusia osia pitäisi alkaa tilailemaan.

45

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Poliisin huutokauppaan joutuu kalustoa, jota alkuperäinen omistaja saattaa yhä etsiä. Laita metallikeräykseen loput, niin saat olla hyvällä omatunnolla.

      • Saattaa kyllä etsiä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa löytötavaralaista, että mikäli omistaja ei ole kolmen kuukauden aikana noutanut/lunastanut löytötavarana taikka takavarikoituna löytötavarana säilytettyä polkupyörää, se huutokaupataan ja sen omistusoikeus siirtyy ostajalle pysyvästi.
        Voihan tuosta alkuperäinen omista "kiukutella" jos pyörä myöhemmin hänelle vastaan tulisi jossain, mutta laki on laki ja omistusoikeus pyörään on muuttunut tuon löytötavarahuutokaupan perusteella.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Saattaa kyllä etsiä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa löytötavaralaista, että mikäli omistaja ei ole kolmen kuukauden aikana noutanut/lunastanut löytötavarana taikka takavarikoituna löytötavarana säilytettyä polkupyörää, se huutokaupataan ja sen omistusoikeus siirtyy ostajalle pysyvästi.
        Voihan tuosta alkuperäinen omista "kiukutella" jos pyörä myöhemmin hänelle vastaan tulisi jossain, mutta laki on laki ja omistusoikeus pyörään on muuttunut tuon löytötavarahuutokaupan perusteella.

        Välillä voi miettiä näit lakien koukeroita ja mitä virkavalta pystyy ja ei pysty tekemään. Kuulin tapauksesta, jossa kolmas osapuoli oli myynyt jonkun toisen mönkijän. Ostaja maksoi rahan huijarimyyjän tilille ja kävi hakemassa mönkijän itsellensä ilman, että oikea omistaja tiesi asiasta mitään. Melkoinen soppa siitä syntyi kun asia vihdoin selvisi ja poliisi oli voimaton eikä oikea omistaja saanut mönkijäänsä takaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Välillä voi miettiä näit lakien koukeroita ja mitä virkavalta pystyy ja ei pysty tekemään. Kuulin tapauksesta, jossa kolmas osapuoli oli myynyt jonkun toisen mönkijän. Ostaja maksoi rahan huijarimyyjän tilille ja kävi hakemassa mönkijän itsellensä ilman, että oikea omistaja tiesi asiasta mitään. Melkoinen soppa siitä syntyi kun asia vihdoin selvisi ja poliisi oli voimaton eikä oikea omistaja saanut mönkijäänsä takaisin.

        Nyt en oikein ymmärrä tuota näkökantaa. Eikö ole nimenomaan erittäin järkevä asia, että tavaroille jotka joutuvat poliisin haltuun joko varsinaisina löytötavaroina taikka sitten eriasteisten pakkokeinojen tuloksena, ennemmin myydään eteenpäin kuin vaikkapa romutettaisiin, jos/kun tavaran alkuperäistä omistajaa ei tavoiteta/saada selville.

        Olisihan se ihan hullua että vaikkapa tuokin minulle tullut, 136km. ajettu pyörä olisi romutettu eikä myyty käytettäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä voi miettiä näit lakien koukeroita ja mitä virkavalta pystyy ja ei pysty tekemään. Kuulin tapauksesta, jossa kolmas osapuoli oli myynyt jonkun toisen mönkijän. Ostaja maksoi rahan huijarimyyjän tilille ja kävi hakemassa mönkijän itsellensä ilman, että oikea omistaja tiesi asiasta mitään. Melkoinen soppa siitä syntyi kun asia vihdoin selvisi ja poliisi oli voimaton eikä oikea omistaja saanut mönkijäänsä takaisin.

        Tuo varastettu ja jälleenmyyty mönkijä on aivan eri asia kuin poliisihuutokaupasta ostettu löytötavara jonka omistajaa viranomaiset eivät tavoita.


      • Anonyymi

        Lienee entisellä omistajalla ollut kotivakuutus ja vakuutusrahat jo nostettu.


    • Anonyymi

      Muuta en osaa sanoa kuin että jos on jo useampi sähkömaasturi eri käyttöön niin kannattaa miettiä mihin käyttöön tämä tulisi ja edetä sen mukaan. Josko tästä tekisi vaikka gravelin?

      • Gravel speksattu (sähköavusteinen)maantiepyörä löytyy.
        Nyt kun muutamia päiviä tuota käyttöä miettinyt (ja kohta pitäisi alkaa osia tilailemaan, niin olisi hyvä tietää mihin käyttön tulisi...), niin kyllähän se selvä on että pakkoa alkaa myymäänkin pyöriä pois, eikä vain kokoajan ostaa niitä. Eli korvaaja jollekkin nykyisistä, käytännössä siis varmaankin tuo vanhin pyöräni, eli Ghostin Teru2 (rakenneltu uusiksi aika paljon tuokin) lähtee myyntiin ja tuo Cube sen tilalle.
        Eli XC- polkuajokiksi ja "yleispyöräksi" kaupungille, kuvarastihakuun, päivänsisäisiin pyöräretkiin yms.
        Vaikka miten tuota Cubea koittaisi kevennellä, niin kevyeksi sitä ei todellakaan tule saamaan, joten turha käyttää rahaa kevennyksiin juurikaan.
        Joku 1900-2000gr. kiekkopari 22-25 vanneleveydellä, ja renkaiksi jotkut mietokuvioiset maastokumit, sekä kohtuutasoiset jarrut ja vaihteisto (10 tai 11 lehtisellä pakalla).
        Mihinkään hifistelyihin osien suhteen tuskin lähden, jotain perus Deore tasoa osien suhteen varmaankin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Gravel speksattu (sähköavusteinen)maantiepyörä löytyy.
        Nyt kun muutamia päiviä tuota käyttöä miettinyt (ja kohta pitäisi alkaa osia tilailemaan, niin olisi hyvä tietää mihin käyttön tulisi...), niin kyllähän se selvä on että pakkoa alkaa myymäänkin pyöriä pois, eikä vain kokoajan ostaa niitä. Eli korvaaja jollekkin nykyisistä, käytännössä siis varmaankin tuo vanhin pyöräni, eli Ghostin Teru2 (rakenneltu uusiksi aika paljon tuokin) lähtee myyntiin ja tuo Cube sen tilalle.
        Eli XC- polkuajokiksi ja "yleispyöräksi" kaupungille, kuvarastihakuun, päivänsisäisiin pyöräretkiin yms.
        Vaikka miten tuota Cubea koittaisi kevennellä, niin kevyeksi sitä ei todellakaan tule saamaan, joten turha käyttää rahaa kevennyksiin juurikaan.
        Joku 1900-2000gr. kiekkopari 22-25 vanneleveydellä, ja renkaiksi jotkut mietokuvioiset maastokumit, sekä kohtuutasoiset jarrut ja vaihteisto (10 tai 11 lehtisellä pakalla).
        Mihinkään hifistelyihin osien suhteen tuskin lähden, jotain perus Deore tasoa osien suhteen varmaankin.

        Mitäs rikkaana elvistelemään. Pane kuntoon ja lahjoita köyhän perheen pojalle. Siinä tarkoitusta elämälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs rikkaana elvistelemään. Pane kuntoon ja lahjoita köyhän perheen pojalle. Siinä tarkoitusta elämälle.

        Vai 1000€:lla hankittu sähköpyörän rakenteluaihiokin on jo tällä palstalla "rikkaiden elvistelyä", no jokainen tietysti on oikeus omiin mielipiteisiinsä.


    • Anonyymi

      Oliko kilpahuutajia kyseiselle pyörälle?

    • Anonyymi
    • Kummallisesti taas lähti keskustelu polveilemaan pyörän lahjoittamiseen yms. vaikka kyselin ennemminkin vain rakennusideoita pyörän suhteen.

      Kuvassa nyt tämän hetkinen lähtökohta millä liikkeellä:
      Cube Reaction Hybrid runko Bosch Gen3 moottori (sääli ettei ole Gen4)
      625Wh akku
      RockShox judy Gold ilmakeula.
      Alkuperäinen satulaputki, stemmi ja ohjaustanko.

      Kuvassa vielä kiinni Takajarru joka lähtee vaihtoon, sekä Purion ohjausyksikkö jonka kohtalo mielä mietinnässä (eli vaihto Kiox/Nyon jos sopivalla hinnalla löytyy).

      https://img.aijaa.com/m/00996/15073323.jpg

      Eli ostoslistalla:
      Kiekot/renkaat (tai hieman riippuen, uudet sopivat renkaat jo varastossa, mutta kiekkojen osalta haasteta kun Keulasta johtuen etukiekko on 110 Boost navalla ja takakiekko olisi QR navalla, niin tuota yhdistelmää ei kiekkopareista tunnu löytyvän)
      Takavaihtaja/takapakka/ ketjut (ehkäpä 10s. 11-42)
      Jarrut/jarrulevyt (ehkäpä Deore 6100 / XT Levyt)
      Satula/Polkimet /Gripit.

      Mahdollisesti vielä Dual Battery System, mutta nyt näyttää jokapaikasta olevan osat loppu.

      • Anonyymi

        Tuossahan olisi mahdollisuus toteuttaa kippuratankoinen sähköavusteinen maantiepyörä ja kiusata sillä vaippapöksyjä.


      • Hieman päivitystä projektin osalta.
        Kiekot aiheuttivat tosiaan päänvaivaa tuon kiinnitystavan takia (edessa 110Boost ja takana 135QR) ja päädyin lopulta Mavic:n "sekapariin"; Crossride FTS-X taakse ja edellisen malliversion Crossmax. Yhteispaino noille 29":lle tulee luokkaa 2000gr. mutta noilla nyt joutuu menemään kun vaihtoehdot napojen takia suht vähissä. Tosin, hintakaan ei ihan päätähuimaava ollut, hieman yli 200€.
        Renkaina olisi varastossa periaatteessa sopivat ajamattomat Schwalben Racing Ray eteen ja Racing Ralph taakse jotka muuten varmastikkin ajetltuun käyttöön lähes parhaat mitä on, mutta kun ovat keltakylkiset versiot, niin pitää hieman mallailla kun vanteet saapuvat että miten sopivat pyörän värimaailmaan kokonaisuudessaan, vai myynkö nuo pois ja ostan mustakylkiset vastaavat tilalle.
        Litkuja ei renkaisiin tule, mutta super kevyet Tubolito sisurit kyllä.

        Vaihteisto myös tilattuna, pädyin Shimanon 11s. sarjaan, Deoren 11-51 pakalla ja deoren takavaihtajalla sekä slx:n vaihdinvivulla.

        Nyt vielä päätös jarruista sekä uudesta satulasta, gripeistä ja polkimista niin kaikki osat alkaisi olemaan kasassa ja pitäisi enään kasata pyörä...

        (tuon miettimäni Dual Batteryn osia ei tunnu saavan mistään, joten sen varmaan joudun unohtamaan).

        Päivitän projekstin edistymistä taas jossain vaiheessa kun uutta ilmenee.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Hieman päivitystä projektin osalta.
        Kiekot aiheuttivat tosiaan päänvaivaa tuon kiinnitystavan takia (edessa 110Boost ja takana 135QR) ja päädyin lopulta Mavic:n "sekapariin"; Crossride FTS-X taakse ja edellisen malliversion Crossmax. Yhteispaino noille 29":lle tulee luokkaa 2000gr. mutta noilla nyt joutuu menemään kun vaihtoehdot napojen takia suht vähissä. Tosin, hintakaan ei ihan päätähuimaava ollut, hieman yli 200€.
        Renkaina olisi varastossa periaatteessa sopivat ajamattomat Schwalben Racing Ray eteen ja Racing Ralph taakse jotka muuten varmastikkin ajetltuun käyttöön lähes parhaat mitä on, mutta kun ovat keltakylkiset versiot, niin pitää hieman mallailla kun vanteet saapuvat että miten sopivat pyörän värimaailmaan kokonaisuudessaan, vai myynkö nuo pois ja ostan mustakylkiset vastaavat tilalle.
        Litkuja ei renkaisiin tule, mutta super kevyet Tubolito sisurit kyllä.

        Vaihteisto myös tilattuna, pädyin Shimanon 11s. sarjaan, Deoren 11-51 pakalla ja deoren takavaihtajalla sekä slx:n vaihdinvivulla.

        Nyt vielä päätös jarruista sekä uudesta satulasta, gripeistä ja polkimista niin kaikki osat alkaisi olemaan kasassa ja pitäisi enään kasata pyörä...

        (tuon miettimäni Dual Batteryn osia ei tunnu saavan mistään, joten sen varmaan joudun unohtamaan).

        Päivitän projekstin edistymistä taas jossain vaiheessa kun uutta ilmenee.

        Viimeisin isompi osakomponetti tilattu/ostettu, eli jarrut (ellen sitten tuota moottorin ohjainta/näyttöä päädy päivittämään vielä Purioinista Kiox:iin tai Nyoniin)
        Päädyin siihen vaihtoehtoon mitä aluksi mietinkin, eli Shimanon perushyvään Deore 6100 sarjan jarruihin joihin olen ollut toisen pyörän kohdalla enemmän kuin tyytyväinen kun jarrujen hintaluokkaan suhteuttaa.
        Ensiviikon alkuun pitäisi viimeistään olla kaikki osat tulleena, joten sitten pääsee kasaamaan ja katsomaan minkälainen tulee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan olisi mahdollisuus toteuttaa kippuratankoinen sähköavusteinen maantiepyörä ja kiusata sillä vaippapöksyjä.

        Jos moottorin avustus loppuu 25 km/h, niin ei paljon kiusailla kuin jyrkissä ylämäissä


    • Anonyymi

      statusvälineitä joka lajissa myös autot...ihmiset hankkii ihan turhan kalliita ja järeitä vehkeitä käyttötarkoituksiinsa

      • Vai statusvälineitä, noh jokainen tietysti arvottaa omista lähtökohdista, tuolle kyseiselle pyörälle tulee loppupelissä hintaa luokkaa 1500-1800€ omat työt, riippuen lopuista osavalinnoista, onko se paljon harrastevälineestä? Ei ainakaan aikuiselle, normaalissa työ/yrityselämässä olevan henkilön näkökulmasta katsottuna ja itselläni tuossa vielä tapahtuu se että tuon valmistumisen jälkeen lähtee vanhempaa olemassaolevaa pyöräkalustoa myyntiin (josta tulen saamaan 1000€) joten kokonaiskustannus tulee olemaan suhteellisen vaatimaton.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Vai statusvälineitä, noh jokainen tietysti arvottaa omista lähtökohdista, tuolle kyseiselle pyörälle tulee loppupelissä hintaa luokkaa 1500-1800€ omat työt, riippuen lopuista osavalinnoista, onko se paljon harrastevälineestä? Ei ainakaan aikuiselle, normaalissa työ/yrityselämässä olevan henkilön näkökulmasta katsottuna ja itselläni tuossa vielä tapahtuu se että tuon valmistumisen jälkeen lähtee vanhempaa olemassaolevaa pyöräkalustoa myyntiin (josta tulen saamaan 1000€) joten kokonaiskustannus tulee olemaan suhteellisen vaatimaton.

        Keskipalkka suomessa on alle 3000e. On huomattavan paljon työssäkäyviä ihmisiä joiden palkka on huomattavasti pienempi. Kun siitä vähennetään verot, asumiskulut, muut elinkulut jne. ollaan tilanteessa jossa ns. vapaat eurot lasketaan kympeissä tai muutamissa satasissa kuussa. Jos oma ja lähipiirin elämä on keskiluokkaista niin silloin voi hämärtyä käsitys siitä millaista pienempipalkkaisten elämä on. Jos kirjoittelee useista sähköpyöristä, niiden rakenteluista ja lapinmatkoista, olkoonkin osittain työmatkoja, niin se antaa kuvan että pakka on kunnossa myös perstaskussa eikä vain pyörässä. Anonyymi keskustelupalsta ruokkii myös illuusiota siitä että että kaikki olisivat joka suhteessa samalla viivalla.

        Kun seuraavan kerran yövyt hotellissa niin googlaappa hotellisiivoojan tuntipalkka ja montako huonetta pitää siivota tunnissa? Montako euroa hotellihuoneen hinnasta kilahtaa siivoojan tilille? Ammatinvalitakysymys tavataan sanoa mutta paljon on olemassa työtä mitä pitää tehdä mutta kukaan ei halua maksaa siitä juuri mitään.

        Kyllä. Tiedän että muutama tonni pyörästä ei ole iso raha kun huomioidaan mitä kalliimmat yksilöt maksaa. Nyt vain on niin että näennäisen halpakin voi olla liian kallis jos puuttuu sitä mitä köyhät kutsuvat rahaksi. Siksi halpoja pyöriä myydään niin paljon. Ei siksi että olisivat hyviä vaan siksi ettei ole varaa parempaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keskipalkka suomessa on alle 3000e. On huomattavan paljon työssäkäyviä ihmisiä joiden palkka on huomattavasti pienempi. Kun siitä vähennetään verot, asumiskulut, muut elinkulut jne. ollaan tilanteessa jossa ns. vapaat eurot lasketaan kympeissä tai muutamissa satasissa kuussa. Jos oma ja lähipiirin elämä on keskiluokkaista niin silloin voi hämärtyä käsitys siitä millaista pienempipalkkaisten elämä on. Jos kirjoittelee useista sähköpyöristä, niiden rakenteluista ja lapinmatkoista, olkoonkin osittain työmatkoja, niin se antaa kuvan että pakka on kunnossa myös perstaskussa eikä vain pyörässä. Anonyymi keskustelupalsta ruokkii myös illuusiota siitä että että kaikki olisivat joka suhteessa samalla viivalla.

        Kun seuraavan kerran yövyt hotellissa niin googlaappa hotellisiivoojan tuntipalkka ja montako huonetta pitää siivota tunnissa? Montako euroa hotellihuoneen hinnasta kilahtaa siivoojan tilille? Ammatinvalitakysymys tavataan sanoa mutta paljon on olemassa työtä mitä pitää tehdä mutta kukaan ei halua maksaa siitä juuri mitään.

        Kyllä. Tiedän että muutama tonni pyörästä ei ole iso raha kun huomioidaan mitä kalliimmat yksilöt maksaa. Nyt vain on niin että näennäisen halpakin voi olla liian kallis jos puuttuu sitä mitä köyhät kutsuvat rahaksi. Siksi halpoja pyöriä myydään niin paljon. Ei siksi että olisivat hyviä vaan siksi ettei ole varaa parempaan.

        Elämä on valintakysymyksiä. Itse en esimerkiksi polta tupakkaa taikka käytä alkoholia. Uskallan väittää että monen ”ei niin hyvätuloisen” vuosimenoista menee helposti yhden tuollaisen pyörän verran rahaa noihin kahteen asiaan.

        Olenko sitten itse hyvätuloinen? En kyllä omasta mielestäni (etenkään jos verrataan vuosittaiseen työmäärään mitä tulee PK-yrityksen osa omistajana), mutta sanoisin että minulla on ihan hyvin tulot ja menot tasapainossa ja vuosien varrella sen verran kuitenkin jäänyt säästöön ja myös sijoitettua ettei tarvitse pankkitilin saldoa vilkuilla tilipäivänä lähestyessä ja jos jonkun ”muutaman tonnin asian” haluaa hankkia niin sitten sen vain hankkii.
        Mutta en nyt silti tajua miten tämä asia liittyy isommalti pyörän rakenteluun johon pyydän vinkkejä ja samalla päivitän projektin etenemistä (josko jotain vaikka sattuisi kiinnostamaan ja jotain vastaava olisi itsellä suunnitteilla).
        Ja aika vähiin kävisi monien palstojen aiheet jos aina vedottaisiin siihen että sitä ja sitäkään asiaa eivät kaikki voi tehdä/ostaa, niin asiasta ei saisi puhua.

        Mutta päivitetään vielä kuitenkin pyörähankintaa. Itselläni tosiaan oli alkuun suunnitteilla että rakentaisin pyörää. Tuon dual battery:n (eli pyörän olan 625Wh akun lisäksi voisi asentaa toisen 500Wh akun nostaen niiden yhteiskapasiteetin 1125Wh:n) mutta kyseinen jälkiasennuksen osasarja olisi loppu jokapaikasta. Löysin tänäin nyt kuitenkin eräältä saksalaiselta kauppiaalta kyseisen sarjan ja tuli sekin sitten tilattua. Toivottavasti tulee toimiva ratkaisu (tuolla yhdistelmällä pitäisi päästä helpossa maastossa jo 200km. toimintasäteessä ja hankalammassakin maastossa noin 100km. Toimintamatkaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Elämä on valintakysymyksiä. Itse en esimerkiksi polta tupakkaa taikka käytä alkoholia. Uskallan väittää että monen ”ei niin hyvätuloisen” vuosimenoista menee helposti yhden tuollaisen pyörän verran rahaa noihin kahteen asiaan.

        Olenko sitten itse hyvätuloinen? En kyllä omasta mielestäni (etenkään jos verrataan vuosittaiseen työmäärään mitä tulee PK-yrityksen osa omistajana), mutta sanoisin että minulla on ihan hyvin tulot ja menot tasapainossa ja vuosien varrella sen verran kuitenkin jäänyt säästöön ja myös sijoitettua ettei tarvitse pankkitilin saldoa vilkuilla tilipäivänä lähestyessä ja jos jonkun ”muutaman tonnin asian” haluaa hankkia niin sitten sen vain hankkii.
        Mutta en nyt silti tajua miten tämä asia liittyy isommalti pyörän rakenteluun johon pyydän vinkkejä ja samalla päivitän projektin etenemistä (josko jotain vaikka sattuisi kiinnostamaan ja jotain vastaava olisi itsellä suunnitteilla).
        Ja aika vähiin kävisi monien palstojen aiheet jos aina vedottaisiin siihen että sitä ja sitäkään asiaa eivät kaikki voi tehdä/ostaa, niin asiasta ei saisi puhua.

        Mutta päivitetään vielä kuitenkin pyörähankintaa. Itselläni tosiaan oli alkuun suunnitteilla että rakentaisin pyörää. Tuon dual battery:n (eli pyörän olan 625Wh akun lisäksi voisi asentaa toisen 500Wh akun nostaen niiden yhteiskapasiteetin 1125Wh:n) mutta kyseinen jälkiasennuksen osasarja olisi loppu jokapaikasta. Löysin tänäin nyt kuitenkin eräältä saksalaiselta kauppiaalta kyseisen sarjan ja tuli sekin sitten tilattua. Toivottavasti tulee toimiva ratkaisu (tuolla yhdistelmällä pitäisi päästä helpossa maastossa jo 200km. toimintasäteessä ja hankalammassakin maastossa noin 100km. Toimintamatkaan.

        Ketään ei vaan kiinnosta. Ketään ei kiinnosta sekään että olen polkenut polkupyörää maanteitä pitkin aivan omin voimin 1230 kilometriä heinäkuun aikana. Siksi en tätäkään tietoa tänne kirjoittanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei vaan kiinnosta. Ketään ei kiinnosta sekään että olen polkenut polkupyörää maanteitä pitkin aivan omin voimin 1230 kilometriä heinäkuun aikana. Siksi en tätäkään tietoa tänne kirjoittanut.

        Sitähän ei voida täysin tietää. Useampikin ihminen saattaa lukea kyseisiä juttuja jaolla kiinostunut ilman että välttämättä itse mitään palstalla kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskipalkka suomessa on alle 3000e. On huomattavan paljon työssäkäyviä ihmisiä joiden palkka on huomattavasti pienempi. Kun siitä vähennetään verot, asumiskulut, muut elinkulut jne. ollaan tilanteessa jossa ns. vapaat eurot lasketaan kympeissä tai muutamissa satasissa kuussa. Jos oma ja lähipiirin elämä on keskiluokkaista niin silloin voi hämärtyä käsitys siitä millaista pienempipalkkaisten elämä on. Jos kirjoittelee useista sähköpyöristä, niiden rakenteluista ja lapinmatkoista, olkoonkin osittain työmatkoja, niin se antaa kuvan että pakka on kunnossa myös perstaskussa eikä vain pyörässä. Anonyymi keskustelupalsta ruokkii myös illuusiota siitä että että kaikki olisivat joka suhteessa samalla viivalla.

        Kun seuraavan kerran yövyt hotellissa niin googlaappa hotellisiivoojan tuntipalkka ja montako huonetta pitää siivota tunnissa? Montako euroa hotellihuoneen hinnasta kilahtaa siivoojan tilille? Ammatinvalitakysymys tavataan sanoa mutta paljon on olemassa työtä mitä pitää tehdä mutta kukaan ei halua maksaa siitä juuri mitään.

        Kyllä. Tiedän että muutama tonni pyörästä ei ole iso raha kun huomioidaan mitä kalliimmat yksilöt maksaa. Nyt vain on niin että näennäisen halpakin voi olla liian kallis jos puuttuu sitä mitä köyhät kutsuvat rahaksi. Siksi halpoja pyöriä myydään niin paljon. Ei siksi että olisivat hyviä vaan siksi ettei ole varaa parempaan.

        Hyvin kirjoitettu.


    • Päivitetään ketjua ja rakentelun edistymistä.
      Kaikki osat vihdoin ja viimein vähintään tilattuna, isoin osa jo saapuneenakin ja osa jo pyörässä kiinni. Vielä odotuksessa etukiekko sekä Nyon ajotietokone/navigaattori.

      Keula, jarrut seis vaihteisto rakennettuna.

      Kyllä siinä nyt taas pääsi nälkä kasvamaan syödessä ja ”halpisprojektista” ei ihan niin halpa sitten loppujen lopuksi tulekkaan.
      Uusiin komponentteihin mennyt tähän mennessä (ja mitään isompaa siis ei pitäisi enään olla ostoslistalla) yli 1300€ ja pyörästä saanut myytyä osia noin 300€:n edestä ja jollain 70-90€:lla olisi vielä myymätöntätavaraa jäljellä. Eli tuolle osapäivitykselle tulee todellisuudessa hintaa noin luokkaa 1000€, joten pyörän lopullinen hinta kaikkinensa minulle tulee olemaan luokkaa 2100€ eli jonkinkin verran enemmän kuin ensimmäinen laskelmani pyörän oston jälkeen kustannuksista oli.

      Mutta toisaalta noilla tehtävillä osapäivityksillä, niin pyörästä tulee ihan toisen suorituskyvyn / varustelun omaava, kuin mitä se on ollut uutena kaupasta ostettuna.

      • Työt sekä tilatujen osien tavallista pidemmät odotusajat ovat hieman hidastaneet projektia, mutta alkaa olemaan kohta loppusuoralla. Enään olisi jäljellä uusien jarrujen ilmaus sekä uuden takavaihteiston säätö (ensimmäisellä säätöyrityksellä alkoi vaikuttamaan siltä että saatan vielä joutua hankkimaan muutaman lenkin pidemmän ketjun kuin mikä nyt olisi laitettuna, kun vaikuttaisi siltä että saattaisi olla aavistuksen lyhyt toimiakseen kunnolla) sekä jotain pientä asennusta.

        Omaan mieleeni alkaisi vaikuttamaan ihan kivalta peliltä, niin tekniikan kuin myös ulkonäön puolesta.
        https://aijaa.com/3YDfz2
        Kuvassahan tuo Duol battery (tupla-akku) systeemin lisäakku asennettuna, pyörää voi aivan täysin käyttää myös ilman sitä josei ole tarvetta pitää tuota "ylimääräistä" noin 2,5kg painavaa lisäakkua mukana, ilman tuota akkua näyttäisi näyttäisi tuolta (kiinnitysteline luonnollisesti jää pyörään kiinteästi kiinni):
        https://aijaa.com/hJlPrR

        Tuolla Dual Battertyllä ajotietokone lupailee pienimmällä avustuksella suhteellisen kovaa toimintamatkaa (248km), mutta onhan tuon kahden akun yhteenlaskettu kapasiteettikin suhteellisen iso (625Wh 500Wh = 1125Wh).
        https://aijaa.com/f1lrft

        Nyt kun alkaa projekti olemaan loppusuoralla, niin kyllähän se on myönnettävä ettei alkuperäinen edullisuuteen tähdännyt budjetti kyllä toteutunut ihan kuin aluksi meinasin. Kasvoi "nälkä syödessä" ja samoin sitten kustannukset.
        Pyörä tuli nyt maksamaan kokonaisuudessaan (hankintahinta osetut osat) noin 2500-2600€ (myin alkupeäisestä hankitusta rakentelu aihiosta osia noin 300€:n edestä pois, eli todellinen loppukustannus luokkaa 2200-2300€ (tuossa laskelmassa ei huomioitu tuota "lisäakun" hintaa, kun sitä lainataan toisesta pyörästä).

        Ehkäpä isoimpana takaiskuna projektissa ole se, että kyseiseen pyörämalliin en saanut kaikista yrityksistä huolimatta rungon sisään mahtumaan kaikkia lisääntyneitä johdotuksia sekä liittimiä, vaan olin pakoitettu turvautumaan siihen että toinen isommista akkuliittimistä lopulta sijoittautui pieneen työkalupusiin rungon ulkopuoelle.

        Mutta toisaalta pyörä sisältää nyt komponetteja joita yleensä löytyy vain mallisarjojen kaikista kalleimmistä pyöristä.

        Päivitän tilannetta seuraavan kerran kun saa ensimmäisen ajolenkin pyörälle alle.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Työt sekä tilatujen osien tavallista pidemmät odotusajat ovat hieman hidastaneet projektia, mutta alkaa olemaan kohta loppusuoralla. Enään olisi jäljellä uusien jarrujen ilmaus sekä uuden takavaihteiston säätö (ensimmäisellä säätöyrityksellä alkoi vaikuttamaan siltä että saatan vielä joutua hankkimaan muutaman lenkin pidemmän ketjun kuin mikä nyt olisi laitettuna, kun vaikuttaisi siltä että saattaisi olla aavistuksen lyhyt toimiakseen kunnolla) sekä jotain pientä asennusta.

        Omaan mieleeni alkaisi vaikuttamaan ihan kivalta peliltä, niin tekniikan kuin myös ulkonäön puolesta.
        https://aijaa.com/3YDfz2
        Kuvassahan tuo Duol battery (tupla-akku) systeemin lisäakku asennettuna, pyörää voi aivan täysin käyttää myös ilman sitä josei ole tarvetta pitää tuota "ylimääräistä" noin 2,5kg painavaa lisäakkua mukana, ilman tuota akkua näyttäisi näyttäisi tuolta (kiinnitysteline luonnollisesti jää pyörään kiinteästi kiinni):
        https://aijaa.com/hJlPrR

        Tuolla Dual Battertyllä ajotietokone lupailee pienimmällä avustuksella suhteellisen kovaa toimintamatkaa (248km), mutta onhan tuon kahden akun yhteenlaskettu kapasiteettikin suhteellisen iso (625Wh 500Wh = 1125Wh).
        https://aijaa.com/f1lrft

        Nyt kun alkaa projekti olemaan loppusuoralla, niin kyllähän se on myönnettävä ettei alkuperäinen edullisuuteen tähdännyt budjetti kyllä toteutunut ihan kuin aluksi meinasin. Kasvoi "nälkä syödessä" ja samoin sitten kustannukset.
        Pyörä tuli nyt maksamaan kokonaisuudessaan (hankintahinta osetut osat) noin 2500-2600€ (myin alkupeäisestä hankitusta rakentelu aihiosta osia noin 300€:n edestä pois, eli todellinen loppukustannus luokkaa 2200-2300€ (tuossa laskelmassa ei huomioitu tuota "lisäakun" hintaa, kun sitä lainataan toisesta pyörästä).

        Ehkäpä isoimpana takaiskuna projektissa ole se, että kyseiseen pyörämalliin en saanut kaikista yrityksistä huolimatta rungon sisään mahtumaan kaikkia lisääntyneitä johdotuksia sekä liittimiä, vaan olin pakoitettu turvautumaan siihen että toinen isommista akkuliittimistä lopulta sijoittautui pieneen työkalupusiin rungon ulkopuoelle.

        Mutta toisaalta pyörä sisältää nyt komponetteja joita yleensä löytyy vain mallisarjojen kaikista kalleimmistä pyöristä.

        Päivitän tilannetta seuraavan kerran kun saa ensimmäisen ajolenkin pyörälle alle.

        Eilennä illalla tuli käytyä sitten ensimmäinen testilenkki heittyä (kun ensin käytin pari tuntia uuden vaihteiston säätämiseen toimivaksi, oli haastavaa löytää sille oikea korkeusasema pystysuuntaisesti, mutta kun oikea kohta ohjeiden avulla lopulta löytyi se alkoikin toimimaan erittäin hyvin).
        Sitten ensikommentteja koeajolta:

        Ulkonäkö suhteellisen onnistunut ja omaan mieleen sopiva (vielä muutamia teippauksia, esim. akkuun tulossa), mutta kokonaisuus miellyttää:
        https://aijaa.com/1DCgZp

        Uusi Judy Gold ilmakeula toimii kokonaisuudessan erittäin hyvin, myös tuo Shimanon Deore 1*11 vaihteisto laajalla (11-51) takakasetilla toimii erittäin hyvin kun sen lopulta sai säätöhin.
        Uusi Bosch:n Nyon kosketusnäyttö navigaattorilla vaikuttaa alku tutustumisen perusteella erinomaiselta valinnalta.

        Sitten negatiivisiin asioihin:
        Tuon Bosch:n gen3 Performance moottorin käytös ei ole mielestäni niin hyvää kuin tehokkaamman Gen4 moottorin taikka edes samaa tasoa kuin vanhemman Gen2 Performancen. Jotenkin enemmän "kulmikas", mutta katsotaan kun tottuu.

        Jarrut (ainakin taka) pitänee ilmata uudestaan, on hieman liian "pehmeä" tuo kahva, mutta toisaalta oli ensimmäiset levyjarrut mitkä tuli suoraan paketista asenenttua pyörään, joten himan harjoittelua tuo vielä.

        Ajoasentoa joutunee jonkin verran hiomaan paikoillensa, nyt tuntui hieman oudolta siihen mitä itse tottunut.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Eilennä illalla tuli käytyä sitten ensimmäinen testilenkki heittyä (kun ensin käytin pari tuntia uuden vaihteiston säätämiseen toimivaksi, oli haastavaa löytää sille oikea korkeusasema pystysuuntaisesti, mutta kun oikea kohta ohjeiden avulla lopulta löytyi se alkoikin toimimaan erittäin hyvin).
        Sitten ensikommentteja koeajolta:

        Ulkonäkö suhteellisen onnistunut ja omaan mieleen sopiva (vielä muutamia teippauksia, esim. akkuun tulossa), mutta kokonaisuus miellyttää:
        https://aijaa.com/1DCgZp

        Uusi Judy Gold ilmakeula toimii kokonaisuudessan erittäin hyvin, myös tuo Shimanon Deore 1*11 vaihteisto laajalla (11-51) takakasetilla toimii erittäin hyvin kun sen lopulta sai säätöhin.
        Uusi Bosch:n Nyon kosketusnäyttö navigaattorilla vaikuttaa alku tutustumisen perusteella erinomaiselta valinnalta.

        Sitten negatiivisiin asioihin:
        Tuon Bosch:n gen3 Performance moottorin käytös ei ole mielestäni niin hyvää kuin tehokkaamman Gen4 moottorin taikka edes samaa tasoa kuin vanhemman Gen2 Performancen. Jotenkin enemmän "kulmikas", mutta katsotaan kun tottuu.

        Jarrut (ainakin taka) pitänee ilmata uudestaan, on hieman liian "pehmeä" tuo kahva, mutta toisaalta oli ensimmäiset levyjarrut mitkä tuli suoraan paketista asenenttua pyörään, joten himan harjoittelua tuo vielä.

        Ajoasentoa joutunee jonkin verran hiomaan paikoillensa, nyt tuntui hieman oudolta siihen mitä itse tottunut.

        Nyt jokunen lenkki pyörällä ajaneena hieman kaksijakoiset fiilikset.

        Pyörä näyttää hyvältä, kaikki toimii kuten laadukkailta osilta sopii odottaakkin (joustokeula, vaihteisto ja jarrut), mutta tuon moottorin (Bosch Gen3 Performance) toiminta on vieläkin hieman opettelun alla, kun sen voimantuotto on selvästi "tasapaksumpaa" niin tehokkaampaan "isoveljeensä" (gen4 Performance CX) kuin sitten vaikka vanhempaan (Gen2 Performance) malliin verrattuna. Ei se huono ole,mutta kun toisenlainen mihin tottunut, niin siihen opettelu vie aikaa.
        Samoin ajoasennon hierominen kohdalleen vienyt aikaa, joutunut satulan etäisyydellä, ohjautangon korkeudella etsimään sopivaa ajoasentoa, voi olla vielä että stemmi menee vaihtoon optimaalisen ajoasennon löytämiseksi.

        Pyörä tuntuu erinomaisen vakaalta kovissakin vauhdeissa, mutta kääntöpuolena tuntuu siltä että syheröisillä metsäpoluilla se ei ole ihan niin kotonaan kuin jotkut muut pyörät.

        Nyt sitten ajattelinkin käydä testaamassa miten pyörä toimii "retkikäytössä" ja koitan jos viikonloppuna ehtisin käydä testaamassa ajamassa saariston rengastien (minkä olen pari vuotta suunnitellut ajavanai) yhdellä yöpymisellä, nyt kun pyörä mitä ei akkukapasiteetti juuri rajoita (eli tuolla Dual Battery systeemilä yhteis kapasiteetti se huimat 1125Wh. jolla ohjelmisto lupaa alimmalla avustustasolla noin 270Km. toimintamatkan).
        Tuon reissun jälkeen sitten tietää miten toimii myös asfalttiajossa, vaikka hiekkapohjaisille väylille pyärän enemmän tarkoitin rakentaa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt jokunen lenkki pyörällä ajaneena hieman kaksijakoiset fiilikset.

        Pyörä näyttää hyvältä, kaikki toimii kuten laadukkailta osilta sopii odottaakkin (joustokeula, vaihteisto ja jarrut), mutta tuon moottorin (Bosch Gen3 Performance) toiminta on vieläkin hieman opettelun alla, kun sen voimantuotto on selvästi "tasapaksumpaa" niin tehokkaampaan "isoveljeensä" (gen4 Performance CX) kuin sitten vaikka vanhempaan (Gen2 Performance) malliin verrattuna. Ei se huono ole,mutta kun toisenlainen mihin tottunut, niin siihen opettelu vie aikaa.
        Samoin ajoasennon hierominen kohdalleen vienyt aikaa, joutunut satulan etäisyydellä, ohjautangon korkeudella etsimään sopivaa ajoasentoa, voi olla vielä että stemmi menee vaihtoon optimaalisen ajoasennon löytämiseksi.

        Pyörä tuntuu erinomaisen vakaalta kovissakin vauhdeissa, mutta kääntöpuolena tuntuu siltä että syheröisillä metsäpoluilla se ei ole ihan niin kotonaan kuin jotkut muut pyörät.

        Nyt sitten ajattelinkin käydä testaamassa miten pyörä toimii "retkikäytössä" ja koitan jos viikonloppuna ehtisin käydä testaamassa ajamassa saariston rengastien (minkä olen pari vuotta suunnitellut ajavanai) yhdellä yöpymisellä, nyt kun pyörä mitä ei akkukapasiteetti juuri rajoita (eli tuolla Dual Battery systeemilä yhteis kapasiteetti se huimat 1125Wh. jolla ohjelmisto lupaa alimmalla avustustasolla noin 270Km. toimintamatkan).
        Tuon reissun jälkeen sitten tietää miten toimii myös asfalttiajossa, vaikka hiekkapohjaisille väylille pyärän enemmän tarkoitin rakentaa.

        Nyt on saariston rengastie käyty Cubella ajamassa (eli noin 220km. tuli ajoa kahdelle päivälle, lauttojen odotukseen reitillä aikaa kului useita tunteja, mutta kyllä se saaristo-osuus = noin 100km kyseisestä reitistä on ihan kokemisen arvoinen osuus).

        Vaikka en Cuben miksikään retkipyöräksi alunalkaen ajatellutkaan, niin pakko todeta että tuolla tämänhetken kokoonpanolla on erinomainen retkipyörä jolla pystyy lähtemään taittamaan hieman pidempiäkin päiväetappeja.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on saariston rengastie käyty Cubella ajamassa (eli noin 220km. tuli ajoa kahdelle päivälle, lauttojen odotukseen reitillä aikaa kului useita tunteja, mutta kyllä se saaristo-osuus = noin 100km kyseisestä reitistä on ihan kokemisen arvoinen osuus).

        Vaikka en Cuben miksikään retkipyöräksi alunalkaen ajatellutkaan, niin pakko todeta että tuolla tämänhetken kokoonpanolla on erinomainen retkipyörä jolla pystyy lähtemään taittamaan hieman pidempiäkin päiväetappeja.

        Menneenä viikonloppuna tuli sitten käytyä testaamassa pääkaupunkiseudulla kulkeva yli 110km. oleva reitti 2000 ( https://mtbreitti.fi/reitit/reitti-2000-maastopyorailyreitti/ ) kyseisellä pöyrällä ja hyvin tuntui soveltuvan reitille yhtä haastavaa (etenkin kun edellisen päivän sateiden jäljiltä oli maa vielä suhteellisen märkä ja juuret sekä kivikot liukkaita) noin 7-8km. pitkää maasto-osuutta lukuunottamatta jossa jouduin useaan kertaan talutus puuhiin, kun pieninappulaiset (etenkin takapään Thunder Burt ) renkaat eivät saaneet otetta osittain pehmeästä ja liukkaasta maasta ja muutenkin tuollainen 26kg. vain etujousituksella varustettu pyörä voi olla haastava ajaa tietyntyylisessä maastossa.
        Reitillä oli tietyillä alueilla sen verran runsaat korkeuserot, että olin tyytyväinen että sähköavusteisesti liikkeellä, kyllä itsellä jäisi tuo reitti "luomuna" ajamatta yhden päivän aikana, minkä taasen tuo isolla akkukapasiteetilla varustettu sähköavusteinen pyörä kuitenkin mahdollisti.

        Kyllä näin ulkopaikkakuntalaiselle tuo reitti 2000 näytti että myös pääkaupunkiseudulla voi olla hienoja luontokohteita ja suosittelen reittiä kaikille maastossa polkupyörällä liikkumisesta pitäville, etnkin kun reitin varrelle mahtuu lähes kaikenlaista ajomaastoa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Menneenä viikonloppuna tuli sitten käytyä testaamassa pääkaupunkiseudulla kulkeva yli 110km. oleva reitti 2000 ( https://mtbreitti.fi/reitit/reitti-2000-maastopyorailyreitti/ ) kyseisellä pöyrällä ja hyvin tuntui soveltuvan reitille yhtä haastavaa (etenkin kun edellisen päivän sateiden jäljiltä oli maa vielä suhteellisen märkä ja juuret sekä kivikot liukkaita) noin 7-8km. pitkää maasto-osuutta lukuunottamatta jossa jouduin useaan kertaan talutus puuhiin, kun pieninappulaiset (etenkin takapään Thunder Burt ) renkaat eivät saaneet otetta osittain pehmeästä ja liukkaasta maasta ja muutenkin tuollainen 26kg. vain etujousituksella varustettu pyörä voi olla haastava ajaa tietyntyylisessä maastossa.
        Reitillä oli tietyillä alueilla sen verran runsaat korkeuserot, että olin tyytyväinen että sähköavusteisesti liikkeellä, kyllä itsellä jäisi tuo reitti "luomuna" ajamatta yhden päivän aikana, minkä taasen tuo isolla akkukapasiteetilla varustettu sähköavusteinen pyörä kuitenkin mahdollisti.

        Kyllä näin ulkopaikkakuntalaiselle tuo reitti 2000 näytti että myös pääkaupunkiseudulla voi olla hienoja luontokohteita ja suosittelen reittiä kaikille maastossa polkupyörällä liikkumisesta pitäville, etnkin kun reitin varrelle mahtuu lähes kaikenlaista ajomaastoa.

        Kevyesti tuli tätäkin pyörään vielä talven aikana rakenneltua, kun lopulta päädyin että tuon kyseisen pyörän käyttö toisaan on tuollaisten hieman pidempien lenkkien/retkien ajaminen erilaisissa ajoympäristöissä.
        Vielä kuvissa olevien varusteiden lisäksi löytyy pyörään puolikiinteät täysikokoiset lokasuojat eteen ja taakse jotka asentaa paikoilleen noin 15minuutissa sekä 13Litrainen satulaputkeen kiinnitettävä satulalaukku (loput mahdollisesti reissussa tarvittavat tavarat sitten selkäreppuun).

        https://aijaa.com/tl3sz4
        https://aijaa.com/s4zKkn
        https://aijaa.com/jQwRiW
        https://aijaa.com/sqlupz
        https://aijaa.com/sfUokS


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Kevyesti tuli tätäkin pyörään vielä talven aikana rakenneltua, kun lopulta päädyin että tuon kyseisen pyörän käyttö toisaan on tuollaisten hieman pidempien lenkkien/retkien ajaminen erilaisissa ajoympäristöissä.
        Vielä kuvissa olevien varusteiden lisäksi löytyy pyörään puolikiinteät täysikokoiset lokasuojat eteen ja taakse jotka asentaa paikoilleen noin 15minuutissa sekä 13Litrainen satulaputkeen kiinnitettävä satulalaukku (loput mahdollisesti reissussa tarvittavat tavarat sitten selkäreppuun).

        https://aijaa.com/tl3sz4
        https://aijaa.com/s4zKkn
        https://aijaa.com/jQwRiW
        https://aijaa.com/sqlupz
        https://aijaa.com/sfUokS

        Tuossa vielä mielenkiintoinen kuva kyseisen pyörän ajotietokoneesta, kun ajoin testiajona muutaman kilometrin tasaisen (2.4km) asfalttipätkän pienimmällä avustuksella ja hiljaa,tarkoituksellisesti mahdollisimman vähän kokonaisenergialla niin ajotietokone lupaili 497km:n toimintasädettä tuolla pienimmällä avustuksella ajettuna (pyörässähän siis asennettuna Bosch:n DualBattery systeemi, jossa siis kaksi akkua 625Wh+500Wh, eli niiden yhteiskapasiteetti kova 1125Wh), Ajotietokonehan laskee jäljellä ovan toimintamatkan edellisten xx km:n sähkönkulutuksen perusteella, todellinen avustusmatka oikeassa ajossa pienimmllä avustuksella siltikään on paljoa yli 300km:ä.

        https://aijaa.com/x4OWWG


    • Anonyymi

      Mukavaa juttua sinulla Santtu. Itse olen oppinut että kaikkia ei voi miellyttää
      ja moni kipuilee oman elämän väärien valintojen kanssa.
      Toisaalta meidän parempiosaisten tulisi muistaa se että joillekin se 1500 euron sähköpyörä voi olla unelmien täyttymys.
      Joten ei heti kaadeta jonkun niskaan "täyttä kuraa" mielipiteitä.
      Mutta jatka sinä vain näitä juttujasi pyöristä sillä mukava niitä on lukea.

      • Anonyymi

        Niin on, toisaalta ”elämän väärät valinnat” eivät estä polkupyörän hankkimista. Itsekin hankin kolmen tuhannen euron arvoisen polkupyörän, ”elämäni vääristä valinnoista” huolimatta. Omin voimin poljettavan. Useampia en tarvitse. Kysymys on priorisoinnista, ja ne ns väärät valinnatkin ovat vain elämää. En edes halua tietää mitä ” parempiosaisuus” mahtaa tarkoittaa. Todennäköisesti se on synonyymi omahyväisyyden kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin on, toisaalta ”elämän väärät valinnat” eivät estä polkupyörän hankkimista. Itsekin hankin kolmen tuhannen euron arvoisen polkupyörän, ”elämäni vääristä valinnoista” huolimatta. Omin voimin poljettavan. Useampia en tarvitse. Kysymys on priorisoinnista, ja ne ns väärät valinnatkin ovat vain elämää. En edes halua tietää mitä ” parempiosaisuus” mahtaa tarkoittaa. Todennäköisesti se on synonyymi omahyväisyyden kanssa.

        Jotenkin on outoa ajatella, että kun olen löytänyt noista pyöristä itselleni mieleisen harrastuksen ja mielelläni myös jaa kokemuksia ja vinkkejä niiden osalta (kun jotain niiden päälle jo uskoisin osittain ymmärtäväni), niin niistä tällä palstalla kertomista pidettäisiin jotenkin "parempisosaoisuutena", etenkin kun itse omien rahojeni eteen teen ihan ihan suhteellisen runsaasti töitä (juuri esimerkiksi viimeviikolla palasin 11-viikkoa kestäneellä työmatkalla)


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jotenkin on outoa ajatella, että kun olen löytänyt noista pyöristä itselleni mieleisen harrastuksen ja mielelläni myös jaa kokemuksia ja vinkkejä niiden osalta (kun jotain niiden päälle jo uskoisin osittain ymmärtäväni), niin niistä tällä palstalla kertomista pidettäisiin jotenkin "parempisosaoisuutena", etenkin kun itse omien rahojeni eteen teen ihan ihan suhteellisen runsaasti töitä (juuri esimerkiksi viimeviikolla palasin 11-viikkoa kestäneellä työmatkalla)

        Se nyt vaan on niin että täällä pyörivien ansiot taitavat olla aika matalalla tasolla. Jo kysymyksistäkin voi tämän päätellä. Usein kysytään edullisimmista osasarjoista ja pyöristä. Mielestäni kirjoituksesi eivät ole olleet pröystäileviä vaan ihan asiallisia. Nelinumeroinen summa pyörästä varsinkin jos ensimmäinen numero on joku muu kuin ykkönen on monelle mahdoton hankkia. Saati että on useampi kallis pyörä. Itse kuulun persaukisiin ja se ei ole oma valinta. Tämä on hyvä muistaa että kaikki eivät voi vaikuttaa tulotasoonsa. Myöskään kaikki menot eivät ole aina omasta tahdosta kiinni.

        Mutta sitten pyöräilyyn. Kuvassa näyttää olevan ergon gp5 gripit ja kahvat. Miten päädyit niihin ja miten toimii maastossa? Itsellä samanlaiset hybridissä. Eli kuulun itsekin palstan hylkiöihin koska hybridejä täällä ei juuri arvosteta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt vaan on niin että täällä pyörivien ansiot taitavat olla aika matalalla tasolla. Jo kysymyksistäkin voi tämän päätellä. Usein kysytään edullisimmista osasarjoista ja pyöristä. Mielestäni kirjoituksesi eivät ole olleet pröystäileviä vaan ihan asiallisia. Nelinumeroinen summa pyörästä varsinkin jos ensimmäinen numero on joku muu kuin ykkönen on monelle mahdoton hankkia. Saati että on useampi kallis pyörä. Itse kuulun persaukisiin ja se ei ole oma valinta. Tämä on hyvä muistaa että kaikki eivät voi vaikuttaa tulotasoonsa. Myöskään kaikki menot eivät ole aina omasta tahdosta kiinni.

        Mutta sitten pyöräilyyn. Kuvassa näyttää olevan ergon gp5 gripit ja kahvat. Miten päädyit niihin ja miten toimii maastossa? Itsellä samanlaiset hybridissä. Eli kuulun itsekin palstan hylkiöihin koska hybridejä täällä ei juuri arvosteta.

        Nuo ergon GP5:t on itselläni kyseisen pyöränn viimeisin päivitys ja asensin ne vasta viimeviikon loppupuolella ja kokemusta niistä on vasta alle 50km:n verran mutta vaikuttaisivat näin alkuun kyllä ajavan sen asian mitä niiltä toivoinkin (eli erilaisilla kämmenen asennoilla/paikoilla saa ehkäistyä kämmenpohjien puutumista).
        Tuom kyseisen pyörän käyttötarkoitus ohjautui alkuperäisestä maastopyörä-ideasta enemmän "seikkailupyörän" suuntaan, eli pyörän joka toimisi niin asvaltilla, sorateillä ja metsäautoteillä sekä vaikka neulaspoluilla, mutta ei sitten kuitenkaan ole mikään varsinainen maastopyörä (varsinaiseen maastoajoon minulla sitten omat pyörät) ja näinollen nuo GP5:t istuvat mielestäni tämän kategorian käyttöön oivallisesti, mutta en varsinaiseen maastoajoon tarkoitettuun pyörään niitä kyllä laittaisi eivätkä siihen mielestäni kauhean hyvin soveltuisikaan.

        Pyörään olenkin hankkinut 13Litran satulalaukun sekä 6Litran ohjaustankoon kiinniettävän laukun ja tarkoitus olisikin kesän aikana käydä ajamassa hyvinkin erityylisiä reittejä pyörällä 100-150km. päivämatkoina.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nuo ergon GP5:t on itselläni kyseisen pyöränn viimeisin päivitys ja asensin ne vasta viimeviikon loppupuolella ja kokemusta niistä on vasta alle 50km:n verran mutta vaikuttaisivat näin alkuun kyllä ajavan sen asian mitä niiltä toivoinkin (eli erilaisilla kämmenen asennoilla/paikoilla saa ehkäistyä kämmenpohjien puutumista).
        Tuom kyseisen pyörän käyttötarkoitus ohjautui alkuperäisestä maastopyörä-ideasta enemmän "seikkailupyörän" suuntaan, eli pyörän joka toimisi niin asvaltilla, sorateillä ja metsäautoteillä sekä vaikka neulaspoluilla, mutta ei sitten kuitenkaan ole mikään varsinainen maastopyörä (varsinaiseen maastoajoon minulla sitten omat pyörät) ja näinollen nuo GP5:t istuvat mielestäni tämän kategorian käyttöön oivallisesti, mutta en varsinaiseen maastoajoon tarkoitettuun pyörään niitä kyllä laittaisi eivätkä siihen mielestäni kauhean hyvin soveltuisikaan.

        Pyörään olenkin hankkinut 13Litran satulalaukun sekä 6Litran ohjaustankoon kiinniettävän laukun ja tarkoitus olisikin kesän aikana käydä ajamassa hyvinkin erityylisiä reittejä pyörällä 100-150km. päivämatkoina.

        Nyt on useampia lenkkejä takana noilla ergonin GP5:lla ajaen ja kun niihin sain oikean kulman löydettyä/säädettyä niin nyt on kyllä hyvä ajaa.
        Kun vaihtelee käsien otteen paikkaa tasaiseen tahtiin , vaikka noin 10km välein, niin ei kämmenpohjat enään puudu samaan tapaan kuin ennen oli tapana käydä.
        Ei noista kunnon otetta maastossa oikein saa, mutta ei tuota pyörää varsinaiseen maastoajoon ole tarkoitettukkaan.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt on useampia lenkkejä takana noilla ergonin GP5:lla ajaen ja kun niihin sain oikean kulman löydettyä/säädettyä niin nyt on kyllä hyvä ajaa.
        Kun vaihtelee käsien otteen paikkaa tasaiseen tahtiin , vaikka noin 10km välein, niin ei kämmenpohjat enään puudu samaan tapaan kuin ennen oli tapana käydä.
        Ei noista kunnon otetta maastossa oikein saa, mutta ei tuota pyörää varsinaiseen maastoajoon ole tarkoitettukkaan.

        Tuli yllättäen töistä vapaa Juhannus ja nopealla aikataululla tuli lähdettyä toteuttamaan yksi tämän kesän "tavoitteista", eli tutustumaan/ajamaan Ahvenanmaalle.
        Tulikinn reilun 400km:n verran tutustuttua Ahvenanmaan nähtävyyksiin pyörän selästä. Cube toimi tarkoitukseen oikein hyvin, niin asfaltilla kuin muutamilla vastaan tulleilla soratie osuuksillakin, muutama kuva reissusta:

        "Matkakameli"
        https://aijaa.com/2CcsIM

        Laivaan:
        https://aijaa.com/IyrdO9

        Maisemia/kulttuuria:
        https://aijaa.com/Ju0Emd
        https://aijaa.com/3BZO56
        https://aijaa.com/reYH09
        https://aijaa.com/zyoOVF
        https://aijaa.com/uYYT7d
        https://aijaa.com/cHk3fo
        https://aijaa.com/QpZLfg


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tuli yllättäen töistä vapaa Juhannus ja nopealla aikataululla tuli lähdettyä toteuttamaan yksi tämän kesän "tavoitteista", eli tutustumaan/ajamaan Ahvenanmaalle.
        Tulikinn reilun 400km:n verran tutustuttua Ahvenanmaan nähtävyyksiin pyörän selästä. Cube toimi tarkoitukseen oikein hyvin, niin asfaltilla kuin muutamilla vastaan tulleilla soratie osuuksillakin, muutama kuva reissusta:

        "Matkakameli"
        https://aijaa.com/2CcsIM

        Laivaan:
        https://aijaa.com/IyrdO9

        Maisemia/kulttuuria:
        https://aijaa.com/Ju0Emd
        https://aijaa.com/3BZO56
        https://aijaa.com/reYH09
        https://aijaa.com/zyoOVF
        https://aijaa.com/uYYT7d
        https://aijaa.com/cHk3fo
        https://aijaa.com/QpZLfg

        Tuo Juhannuksen Ahvenanmaan reissu paljasti sen huonon puolen pyörästä, että reissuun ei kannata ottaa Bosch:n pienintä/kevyintä 2A latauslaitetta vaikka se meneekin kaikista helpoiten matkavarusteiden mukaan, kun sillä tuon pyörän kokonais akkupasiteetin (1125Wh) lataaminen tyhjästä täyteen vie luokkaa +12h. aikaa... No, oppia tukin, seuraavaan reisuun sitten tehokkaamma (löytyy molemmat isommat, niin 4A kuin 6A laturit) laturilla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo Juhannuksen Ahvenanmaan reissu paljasti sen huonon puolen pyörästä, että reissuun ei kannata ottaa Bosch:n pienintä/kevyintä 2A latauslaitetta vaikka se meneekin kaikista helpoiten matkavarusteiden mukaan, kun sillä tuon pyörän kokonais akkupasiteetin (1125Wh) lataaminen tyhjästä täyteen vie luokkaa 12h. aikaa... No, oppia tukin, seuraavaan reisuun sitten tehokkaamma (löytyy molemmat isommat, niin 4A kuin 6A laturit) laturilla.

        Pyörälatureista ei ole kokemusta mutta kuinka iso koko ja painoero niillä on? Ehkä kuvakin. Autolatureista tai siis 12v järjestelmän latureista on kokemusta eikä nykyisissä älylatureissa koko juuri muutu vaikka latauskapasiteetti triplaantuisi. Voivat olla jopa saman kokoisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyörälatureista ei ole kokemusta mutta kuinka iso koko ja painoero niillä on? Ehkä kuvakin. Autolatureista tai siis 12v järjestelmän latureista on kokemusta eikä nykyisissä älylatureissa koko juuri muutu vaikka latauskapasiteetti triplaantuisi. Voivat olla jopa saman kokoisia.

        Ei niin iso ero että sillä jälkikäteen ajateltuna olisi ollut niin isoa eroa, että tuo pienin (2A) versio olisi kannattanut mukaan ottaa ja sitten tuskailla latausaikojen kanssa…
        2A laturi painaa noin 0,6kg ja tilavuus 0,55dm3 kun 6A laturin lukemat ovat 1,0kg ja 1.08dm3, 4A laturi sitten jossain näiden kahden välimaastossa.
        Yksi syy varmaankin tuon 2A laturin valintaan oli se että se mahtuu juuri täsmälleen yhteen kuljetus ”pussiin” missä kulkee näppärästi mukana kun isommat versioit eivät siihen enään mahdu.
        Osa Bosch:n sähkötekniikalla varustetuista pyöristä toimitetaan jostainsyystä 2A laturilla ja osa sitten 4A laturilla ja tuo 6A ”pikalaturi” on saatavilla vain erikseen ostettuna.
        Ja tuosta asiasta että tuo pienemmällä latausvirralla toimiva laturi olisi parempi akun eliniän kannalta kuin isompi vaihtoehto tietysti myös näyttelee pientä roolia siinä mitä laturia yleensä tulee käytettyä.


    • Anonyymi

      pikku vinkki nyt hoi, tuota pyörää uutena saa noin 1.5t euroopasta. kannattasko laittaa=?

      • Anonyymi

        Ei kannata


      • 1500€:lla en ole huomannut että olisi myynnissä, mutta 1649€+rahti (79€) on halvin mikä itselle tullut tähänmennessä vastaan.
        Nuo tuohon hintaan myynnissä olevathan ovat näyttäneet olleen "ylivuotisia" Reaction hybrid Performance malleja, jotka tuolla vanhemmalla Bosch:n Performance Gen 3 (65Nm) moottorilla varustettuja, kun 2023 mallisarjassa tuo miedompi moottori on päivittynyt uudempaan Gen3 SmartSystem (75Nm) versioon ja muutenkin malliin tullut hieman päivitystä/uudistusta mallivuodella 2023.
        Mutta noilla tarjoushinnoilla kyseessä on hinta/laatu suhteeltaan ihan pätevä jäykkäperäinen sähköavausteinen maastopyörä. Mutta tuon Cuben Reaction Hybrid mallisarjan osalta kannattaa huomioida se, että mallin sisällä on iso joukko "varustelutasoaja" (Huonoimmasta parhaimpaan: Performance, ONE, Pro, Race, SLX, SLT) ja Uutena tuon alapään Performancen ja huipun SLT:n hintaero on lähes kaksinkertainen (SLT:n ABS versio on lähes 5000€ listahinnaltaan).
        Tuo "hinnat alkaen" Performance versio on mainio yleispyörä, mutta ihan ihmeelliseen maastoajoon en sitä kyllä hankkisi, vaan siihen tarkoitukseen miettisin joko Pro taikka Race versiota (tosin Racen osalta aletaan olemaan tarjoushinnoissakin lähemmäs 3000€ pyörässä).
        Tuon Reaction Hybrid sarjan miinuspuoleksi laskisin ehkä useammankin muun merkkivalmistajan vastaavaan malliin verrattuna hieman painavamman painon (äkkiä 1,5-2kg enemmän panoa moneen vastaavaan pyörään nähden).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe