Paljon olen pohtinut sähköautoja ja tulevaisuutta ja mainittakoon ,että en aja sähköllä . Oma ratkaisuni on vanha polttis ja Flexfuel boxi, vuodessa kulutan 200 l E95 ja 600L E85 rahaa menee noin 1400€ vuodessa polttoaineisiin.
Mutta sähkö on tulevaisuutta, olen aidosti iloinen, että ihmiset ostavat sähköautoja ja laittavat aurinkopaneeli järjästelmiä kilvan katoilleen. Sähköntuotanto kasvaa ja hinta taatusti laskee tulevina vuosina. Miettikääpä kun Suomessa on vaikka 500000 pientä aurinkosähkö järjästelmää katoilla. Sähköä tulee rutkasti yli tarpeen yli puolivuotta ja jos vielä tuulee niin vielä parempi.
Eli minäkin hyödyn halvasta sähkönhinnasta ja kun vielä kaikki ostaisivat pörssisähköä niin olisi reilua, että kaikki saa kesät ja tuulihuiput halpaa sähköä ja talvella maksaisivat vähän reilummin sähköstään. Tällöin kaikki voisivat säästää talvisin kallista sähköä ja kesällä nauttia hyvin halvasta sähköstä. Näin sähkö riittää ja on kaikille edullista keskimäärin läpivuoden.
Minulla on matalaenergia talo ja maalämpö sähköä menee noin 10000kwh vuodessa.
Nyanssina sanon että sähkösopimukseni hinta on 6,99c/kwh v 2024 saakka mutta minä onneton menin aloittamaan OST-tilin marraskuussa 2021 ja osakkeet on monta tonnia miinuksella, eli ei tarvitse kadehtia kohtuuhintaista sähkösopimustani
Sähköauto viisauden vai typeryyden ilmentymä?
25
633
Vastaukset
- Anonyymi
Sähköauton lataamisessa aurinkopaneeleilla on se ongelma, että paneelien tuoton ollessa suurimmillaan ei auto yleensä ole kotona. Voihan siihen laittaa akuston väliin mutta se ei ole mikään halpa paketti.
Maalämpö on meilläkin ja laskeskelin että nykyisellä sähkösopparilla 12,8 c/kWh plus siirto olisi 4 kWp järjestelmän takaisinmaksuaika luokkaa 10 vuotta vaikka kaikki asennukset tekisi itse. Eli kannattavuus vähän niin ja näin. - Anonyymi
Noissa flekuissa on se nolo juttu, että huollot tulee nopeammin ja kuraa kuluu enemmän, eli säästöä ei juurikaan tule.
- Anonyymi
Akkutekniikka on vielä lapsenkengissä. Kapasiteetista saa suhteutettua mittasuhteisin kun ajatellaan sähkömopoja, joissa kantama on tasoa 50 km. Mopoon ei voi lastata 200 kg akkuja, vaan mopon painon pitää jäädä alle 100 kg. Varauskapasiteetin pitää ainakin kaksinkertaistua ennen kuin sähköauton hankkiminen kannattaa. Toiseksi sähköautojen akkujen pitää olla kierrätettäviä niin että loppuun ajetulla akullakin olisi asiallinen kierrätysarvo. Jos uusi sähköauton akku maksaa 20.000 e, loppuun ajetun hyvityshinta pitää saada tasolle 5000 e. Akku on valtava kustannusriski sähköauton hankkineelle. Uuden akuston hinta pitää puristaa kymppitonniin tai alle.
- Anonyymi
"Toiseksi sähköautojen akkujen pitää olla kierrätettäviä niin että loppuun ajetulla akullakin olisi asiallinen kierrätysarvo."
Väärin. Akkujen tulisi olla jo raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan vihreitä eko-akkuja, noiden nykyisten planeettaa massiivisesti saastuttavien raaka-aineiden sijaan .... valitettavasti sellaisia ei ole olemassa edes kaukaisessa horisontissa.
Kun tämäkään ei riittäisi, niin EU:n 2035-direktiiveillä sidotaan köysi omaan kaulaan geopoliittisesti epäluotettavalla Kiina-riippuvuudella, pitkälti Sakasan Venäjä energiariippuvuuden tapaan.
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17457731/eun-paatos-uudet-polttarit-ja-hybridit-kieltoon-2035 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toiseksi sähköautojen akkujen pitää olla kierrätettäviä niin että loppuun ajetulla akullakin olisi asiallinen kierrätysarvo."
Väärin. Akkujen tulisi olla jo raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan vihreitä eko-akkuja, noiden nykyisten planeettaa massiivisesti saastuttavien raaka-aineiden sijaan .... valitettavasti sellaisia ei ole olemassa edes kaukaisessa horisontissa.
Kun tämäkään ei riittäisi, niin EU:n 2035-direktiiveillä sidotaan köysi omaan kaulaan geopoliittisesti epäluotettavalla Kiina-riippuvuudella, pitkälti Sakasan Venäjä energiariippuvuuden tapaan.
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17457731/eun-paatos-uudet-polttarit-ja-hybridit-kieltoon-2035"Väärin. Akkujen tulisi olla jo raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan vihreitä eko-akkuja, noiden nykyisten planeettaa massiivisesti saastuttavien raaka-aineiden sijaan .... valitettavasti sellaisia ei ole olemassa edes kaukaisessa horisontissa."
Riittää, että akut ovat jo nyt kaikkein ekologisin vaihtoehto tieliikenteeseen, vaikka kierrätystä ei otettaisi huomioon. Kun akkujen kierrätys lasketaan mukaan, akut ovat tuplasti parempia seuraavaksi parhaaseen vaihtoehtoon verrattuna. - Anonyymi
"Akkutekniikka on vielä lapsenkengissä"
Voi voi, akkuja on kehitelty vuosisatoja ja puhelimet jne. nopeutti sitä kehitystä, eikä niissä olla tekemässä mitään mullistavaa lähivuosina. Tutkimusta tehdään kovasti ja ehkä joskus tulee jotain ja nyt keskitytään lähinnä nopeuttamaan latausta, mikä olisikin tällä hetkellä tärkeintä. - Anonyymi
Erittäin harva tarvitsee mopoa jonka päivämatka on yli 50km. Kukaan ei tarvitse autoa jonka kertalataus riittää yli 400km. Pikalataus kestää noin 25 min ja jokaisen pitäisi pitää kahvitauko ajamisesta noin 4h välein kuten ammattiautoilijatkin lakisääteisesti pitävät.
Suurimman sähköautovalmistajan Teslan 85kWh korjattu vaihtoakku maksaa suomessa noin 12 000€. Täysin uusi 90kWh akku maksaa noin 17 000€. Nuo vm -12 akut, jotka ovat vanhentunutta tekniikkaa ovat menneet vaihtoon 300 000-500 000 km.n jälkeen. Eli siis akkuja kierrätetään jo nyt korjaamalla ja lopulta romutuksessa niistä kierrätetään yli 90%, ja saatavalla materiaalilla tehdään uusia akkuja.
Nykyiset Teslan akut kestävät jopa yli miljoona km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toiseksi sähköautojen akkujen pitää olla kierrätettäviä niin että loppuun ajetulla akullakin olisi asiallinen kierrätysarvo."
Väärin. Akkujen tulisi olla jo raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan vihreitä eko-akkuja, noiden nykyisten planeettaa massiivisesti saastuttavien raaka-aineiden sijaan .... valitettavasti sellaisia ei ole olemassa edes kaukaisessa horisontissa.
Kun tämäkään ei riittäisi, niin EU:n 2035-direktiiveillä sidotaan köysi omaan kaulaan geopoliittisesti epäluotettavalla Kiina-riippuvuudella, pitkälti Sakasan Venäjä energiariippuvuuden tapaan.
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17457731/eun-paatos-uudet-polttarit-ja-hybridit-kieltoon-2035"Väärin. Akkujen tulisi olla jo raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan vihreitä eko-akkuja, noiden nykyisten planeettaa massiivisesti saastuttavien raaka-aineiden sijaan"
Mikään ihmisen tuottama asia ei ole täysin egolokista, Miksi akkujen tulisi olla? Eikö riitä, että sähköauto on vähintään kymmenen kertaa egolokisempi elinkaarensa aikana kuin perinteinen auto. Kuuntele tarkkaan tuo video, niin silmäsi avautuvat:
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Väärin. Akkujen tulisi olla jo raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan vihreitä eko-akkuja, noiden nykyisten planeettaa massiivisesti saastuttavien raaka-aineiden sijaan"
Mikään ihmisen tuottama asia ei ole täysin egolokista, Miksi akkujen tulisi olla? Eikö riitä, että sähköauto on vähintään kymmenen kertaa egolokisempi elinkaarensa aikana kuin perinteinen auto. Kuuntele tarkkaan tuo video, niin silmäsi avautuvat:
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52UKuuntele sinä puolestasi tämä, niin fanaattinen uskosi ekologisuudesta saattaa horjua...
https://areena.yle.fi/1-50482461 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuntele sinä puolestasi tämä, niin fanaattinen uskosi ekologisuudesta saattaa horjua...
https://areena.yle.fi/1-50482461Olen pyytänyt sinulta MONEEN KERTAAN tutkimuksia toisen käyttövoiman hyväksi sen saastuttavuudesta LUKUINA, mutta et ole pystynyt toimittamaan. Samoin MONEEN KERTAAN olen pyytänyt laittamiesi linkkien TARKKAA KOHTAA joka TODISTAA jonkun olevan "megasaastetta", mutta et ole kyennyt mitään lainausta tai videon minuuttikohtaa laittamaan esille TODISTEEKSI. Suollat edelleen vain valheita.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
- Anonyymi
Tuo jälkiasennettu Flexfuel boxi on suosittuu mm. Ranskassa, mutta sellaisen markkinoijat eivät mainitse, että koko polttoainelinjasto tiivisteineen ym. tulisi vaihtaa vastaamaan flexille valmiiksi tehtaalla tehtaalla asennuksia (valmistajien flex-malleja) , sillä tuo polttoaine on korrosoivaa.
En sitten tiedä millä aikajanalla ja kilomereillä potentiaaleja ongelmia voi alkaa ilmetä. - Anonyymi
Kaikista tulee sähköautoilijoita lopulta. EU ja monet muut maat pakottavat autotehtaat lopettamaan lähivuosina polttomoottoriautojen valmistuksen kiristämällä päästöstandardeja niin paljon, ettei polttomoottoriautojen valmistaminen ole enää taloudellisesti järkevää.
Muutaman vuoden päästä polttomoottorilla ajava joutuu ajamaan joko käytetyllä autolla tai sitten valitsemaan uuden polttomoottoriauton jatkuvasti supistuvasta mallivalikoimasta. Sähköautoilijalle sen sijaan on tarjolla aina vain laajempi valikoima uusia, mutta myös käytettyjä autoja.
Pidemmällä tähtäimellä huoltoasemat siirtynevät enenemässä määrin tarjoamaan latauspisteita tankkauspisteiden sijaan. Nytkin polttoaineen jakelu taitaa olla pienen katteen liiketoimintaan. Volyymien väheneminen johtanee siihen, että vuosi vuodelta polttoainepumppuja on aina vain harvemmassa. Sama saattaa tapahtua polttomoottoriautojen huolto- ja korjauspalveluille. Osaavia asentajia on vähenemässä määrin ja varaosien saatavuus voi pidemmällä tähtäimellä olla kysymysmerkki. Lopulta riittävän vanhalle autolle käy kuten mille tahansa vanhalle laitteelle. Romuttaminen on järkevämpää kuin korjaaminen. Sitten on enää kysymys siirtyykö seuraavaksi sähköautoon vai yrittääkö etsiä tilalle toisen vanhan polttomoottoriauton. Lopulta niitä käytettyjä polttomoottoriautoja ei ole tarjolla enää kuin museoautoina. - Anonyymi
Jos auto kuluttaa 7 l/100 km E95 ja 9,3 l/100 km E85 niin kilometrejä vuodessa tulee noin 9300 km ja bensaa menee 200l E95 ja 600l E85. Ei ole kokemusta E85:sta polttoaineena mutta Motivan mukaan kulutus on 30% suurempi kuin E95 käyttäen.
Jos käytössä on sähköauto joka kuluttaa 17,5 kWh/100 km niin kokonaiskulutus 9300 km on 1628 kWh. Jos sähkönhinta on 6,99 c/kWh niin sähköä ajoon menee 114 euroa.- Anonyymi
Niin, tuo on sähkön hinta ,siihen vielä siirtohinta päälle eli hinta tuplaantuu ainakin omilla siirtohinnoillani. Onhan se silti halpaa ajoa..........
- Anonyymi
Tässä toteutuneet kulutukseni Flexfuellin ja E85 kanssa >https://keskustelu.suomi24.fi/t/17483845/paljonko-avensis-kuluttaa---polttoainetta
Aika paljon tutkin asiaa ja ei mitään polttoaineputkistoa tai tiivisteitä tarvitse vaihtaa.
Öljynvaihtohuolto kerran vuodessa, kuten ennenkin noin 10000 km ajoja vuodessa.
Talvella ajelen E95 kanssa niin käynnistyykin hyvin tai jollain sekoituksella...näkee sitten.
Kulutukseni keskimäärin sekalaisessa-ajossa on ollut 8,437L/100km ja matka-ajossa vakkarilla 110kmh ( todellinen nopeus noin 105 kmh) 8,018L /100km
Minulla ei olisi mitään järkeä ostaa sähköautoa ja koska kulutan talossa sähköä noin 10000kwh/ vuosi ja kulutus painottuu talviajalle ( kesät olen mökillä) niin ei ole oikein järkeä laittaa aurinkopaneeli järjästelmääkään.
Eli Flexfuel ja kasvisproteiinin lisääminen ovat osaltani järkevimmät ilmastoteot.
Tuonne liharuoka osioon kirjoitin kuinka säästää 4,50€ lihapullien teossa ja ovat todella hyviä ja täyttäviä, suosittelen vahvasti...... - Anonyymi
Turhat investoinnit tulevat kalliiksi ja kuluttavat vielä enempi luonnonvaroja, kun vanhat ja hyvät konstit?💩
- Anonyymi
Aloituksen otsikko kuuluu: "Sähköauto viisauden vai typeryyden ilmentymä?"
Seuraava video kertoo vastauksen selvääkin selvemmin:
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U - Anonyymi
Hieno video ja vahvisti aloitukseni idean :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun käsitykseni on taas ihan toinen....
https://areena.yle.fi/1-50482461Täyssähköauto on kuitenkin kaikkein VÄHITEN likainen, kun tarkastellaan koko auton elinkaarta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun käsitykseni on taas ihan toinen....
https://areena.yle.fi/1-50482461Jos nyt näitä kahta videon vaihtoehtoja vertaa niin ei aivoillaan ajattelemaan pystyvä voi mitenkään puolustella öljyteollisuutta parempana vaihtoehtona. Kaikki teollinen tuotanto saastuttaa, kysymys on siitä, mikä saastuttaa vähiten.
Raaka-aineiden louhinta saastuttaa paikallisesti. Öljyteollisuus saastuttaa paikallisesti että ilmastollisesti kaikkialla maapallolla.
https://yle.fi/uutiset/3-6811075
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/4b6b8f69-abdf-5411-ac5e-aa6839b64004
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills?fbclid=IwAR1zpe-CyWOHaAKhiQv-cDsSMd7iGa-FP8xgrIm90OeFOqlU55sdnibV4G4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt näitä kahta videon vaihtoehtoja vertaa niin ei aivoillaan ajattelemaan pystyvä voi mitenkään puolustella öljyteollisuutta parempana vaihtoehtona. Kaikki teollinen tuotanto saastuttaa, kysymys on siitä, mikä saastuttaa vähiten.
Raaka-aineiden louhinta saastuttaa paikallisesti. Öljyteollisuus saastuttaa paikallisesti että ilmastollisesti kaikkialla maapallolla.
https://yle.fi/uutiset/3-6811075
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/4b6b8f69-abdf-5411-ac5e-aa6839b64004
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills?fbclid=IwAR1zpe-CyWOHaAKhiQv-cDsSMd7iGa-FP8xgrIm90OeFOqlU55sdnibV4G4Mitä tulee koboltin kaivuuseen lapsityövoimalla... Ensiksikin kobolttia ei enää autojen akuissa välttämättä tarvita, kaikkien taskuissa olevissa kännyköissä tarvitaan, miksei siitä vaahdota? Polttoaineen tuotannossa kobolttia tarvitaan, miksei kukaan ota sitä esiin?
Toisekseen, elättääkö kukaan noita koboltinkaivajalasten perheitä jos koboltinkeruu heiltä kiellettäisiin? EI.
Tuossa mutusteltavaa öljytuotannon eettisyydestä.
https://medium.com/wedonthavetime/chevron-vs-human-rights-big-consequences-for-the-man-who-fought-big-oil-2a0b4b3b04ed - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tulee koboltin kaivuuseen lapsityövoimalla... Ensiksikin kobolttia ei enää autojen akuissa välttämättä tarvita, kaikkien taskuissa olevissa kännyköissä tarvitaan, miksei siitä vaahdota? Polttoaineen tuotannossa kobolttia tarvitaan, miksei kukaan ota sitä esiin?
Toisekseen, elättääkö kukaan noita koboltinkaivajalasten perheitä jos koboltinkeruu heiltä kiellettäisiin? EI.
Tuossa mutusteltavaa öljytuotannon eettisyydestä.
https://medium.com/wedonthavetime/chevron-vs-human-rights-big-consequences-for-the-man-who-fought-big-oil-2a0b4b3b04edKarua luettavaa.
- Anonyymi
Niin, säjhköä voidaan tuottaa loputtomasti ja myös kasvattaa tuotantoa loputtomaksi.
Sähköautojen akku on myös mainio tasaaja sähköntuotannolle.
Kun paistaa ja tuulee niin pörssisähkön hinta on alhaalla ja älytekniikka ohjaa kulutusta lataamalla autojen akkuja ja kun sähkö on kallista älytekniikka vastaavasti säästää kulutusta sammuttamalla vaikka pakasteen ja jääkaapin pariksi tunniksi kerrallaan ja lopettamalla auton latauksen.
Älytekniikka tulee tasaamaan sähkönkulutusta ajallisesti ja ne sadattuhannet autojen akut sekä aurinkopaneelit auttavat juurikin tässä tuotantopiikkien tasaamisessa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841