Avannossaoloajan pidentäminen

Anonyymi

Olen nyt vuoden verran harrastanut avantouintia / kylmäuintia. Kesällä olen käynyt kylmäaltaissa, jotta harrastus on voinut jatkua. Yleensä olen vedessä noin 10-20 sekuntia, sitten välillä saunassa. Yleensä käyn 3-4 kertaa kylmässä vedessä. Käyn kesällä kerran viikossa. Talvella kävin noin 3 kertaa viikossa.

Tänään kävin kylmäaltaassa, ja rupesin miettimään sitä, että miten pidentää kastautumisaikoja. Itse olen avannossa yleensä sen ajan, että alkaa tuntua pahenevaa kipua. Noin 10-20 sekunnin päästä se alkaa yleensä ensin nilkoista ja ranteista, ja joskus iskee koko kropan ihoon kova kipu. Varsinkin nyt kesällä, kun tulee käytyä harvemmin, kipu tulee voimakkaana.

Kysymykseni on, että alkaako pikku hiljaa karaistua niin, ettei kipu tule niin nopeasti ja ajat alkaa pidentää - vai onko salaisuus kivunsiedossa? En tiedä, miten kipu alkaisi kehittyä, jos en tulisi niin pian ylös. Kannattaako kokeilla vai onko parempi pidättäytyä lyhyissä dippauksissa ilman kipua?

1

1692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä tottuminen juuri vaimentaa kivun. Mitä useammin ja pidempään käy, sitä paremmin tottuu lämmönvaihteluun. Myös aika vedessä pitenee näin. Omaa oloa on kuunneltava eikä ole mitään tiettyä aikaa mikä vedessä pitää olla. Mikä hyvältä tuntuu ja itselle sopii.

Uimahallin kylmäaltaassa on meillä ainakin 4-asteinen vesi ja siksi ero ilman ja veden lämpötilalla suuri joten aloittaminen raaempaa kuin luonnonvedessä. Kun luonnonvedessä ilma on miinuksen lähellä niin keho ehtii jäähtyä matkalla veteen. Joskus ilman ja veden lämpötila on ihan sama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9096
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3692
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2163
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      86
      1357
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1125
    6. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1112
    7. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1095
    9. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      106
      1046
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55