Ajan joka päivä 50km suuntaansa ja takaisin muut ajot.
Työ ja käyttöauto on diesel passat 4,x litran kulutuksia mitattuna. Autossa on kiinni 2000eur käteistä. Vakuutuksiin 200eur
Auto on huoleton ja laadukas, erittäin hyvä ajaa vaikka suomen päästä päähän.
Jos ostat uuden sähköauton jonkun top 5 myydyimmän niin autolla ajo ja hallinta maksaa, huimasti enemmän. Käsiraha 6 vuoden lyhennys viimeinen erä joka on iso 500-1000eur liikenne kasko huollot.
Siitä se tulee 45 - 60 000EUR hankinnasta ja lisäkuluista
Siksi en hanki sellaista.
Uusi sähköauto tulee paljon kalliimmaksi kuin käytetty polttomoottori ajto
69
1254
Vastaukset
- Anonyymi
No sitten et hanki. Hieno homma sulle.
Sun aikasi siirtyä sähköautoon on sitten kun tarjolle tulee yhtä loppuunajettuja käytettyjä sähkiksiä kuin sun nykyinen dieselisi on. - Anonyymi
Ei todellakaan tule. Et voi verrata eri hintaista laitetta keskenään kun niissä on täysin eri ominaisuudet.
Vertaa vaikka perus 60000e sähköautoa perus 60000e bensa autoon joissa ominaisuudet on edes jotenkin linjassa. Ja laskensittennkumpi tulee halvemmaksi.
Minäkin ostin 500tonnin omakotitalon enkä voi verrata siinä asumista vaikka 100000e vanhaan yksiöön….vaikka siinä yksiössä halvempaa olisikin.- Anonyymi
Normaalit suomalaiset eivät uusia autoja ylipäätään osta, ei varsinkaan 60000 euron autoja. Pitäisi oikeastaan vertailla 5 tonnin bensa-autoa 5 sähköautoon. Ja tuollaisia 5 tonnin sähköautoja ei ole tai ne on käyttökelvottomia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalit suomalaiset eivät uusia autoja ylipäätään osta, ei varsinkaan 60000 euron autoja. Pitäisi oikeastaan vertailla 5 tonnin bensa-autoa 5 sähköautoon. Ja tuollaisia 5 tonnin sähköautoja ei ole tai ne on käyttökelvottomia.
Väärin.
Pitäisi verrata kokonaiskuluiltaan vastaavia vaihtoehtoja tietyn aikavälin yli. Vaikkapa 5 vuoden kokonaiskuluja.
Jos tuijottaa yhteen kulukomponenttiin, kuten auton hintaan, metsään mennään ja pahasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalit suomalaiset eivät uusia autoja ylipäätään osta, ei varsinkaan 60000 euron autoja. Pitäisi oikeastaan vertailla 5 tonnin bensa-autoa 5 sähköautoon. Ja tuollaisia 5 tonnin sähköautoja ei ole tai ne on käyttökelvottomia.
Voit olla kuinka normaali itse haluat mutta käytetyt autot esim sakalla usein 20-30 tonnia. 60-70 tuhatta maksava volvo XC60 top 10 myydyimmissä autoissa vuodesta toiseen samoin kuten V60 ja XC40 mahtuvat top 10.
On se kumma kun ei minun kaverit ainakaan ostele mitään tonnin pommeja. Ettekö te käy töissä vai miten joudutte ajamaan tuollaisilla romuilla? Kyllä tässä omalla tuttavapiirillä autot vähintään 40tuhatta maksavat ja hybridejä on kaikilla vähintään. Sähköä myös useilla.
Mietin omia naapureitakin niin ei siellä siellä yhdelläkään ole lähitaloissa alle 50000e ykkösautoa. On volvon T8…bmw hybridiä..audia..V90….tiguan…
Kakkosautoina on sitten osalla halpoja 20-30 tonnen pelejä vaimon kauppakassina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaalit suomalaiset eivät uusia autoja ylipäätään osta, ei varsinkaan 60000 euron autoja. Pitäisi oikeastaan vertailla 5 tonnin bensa-autoa 5 sähköautoon. Ja tuollaisia 5 tonnin sähköautoja ei ole tai ne on käyttökelvottomia.
Kukin tietty tavallaan, mutta ehdotan nyt kuitenkin että mietittäisiin yleisesti niitä autoilun kokonaiskuluja eikä sitä paljonko on auton hankintahinta tai onko se auto oma/maksettu.
Minua ainakin kiinnostaa lähinnä paljonko lompakosta lähtee keskimäärin kuukaudessa jotta käytettävissä on auto, ja tietty myös kuinka mukavaa ja vaivatonta sen kyseisen auton käyttö on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit olla kuinka normaali itse haluat mutta käytetyt autot esim sakalla usein 20-30 tonnia. 60-70 tuhatta maksava volvo XC60 top 10 myydyimmissä autoissa vuodesta toiseen samoin kuten V60 ja XC40 mahtuvat top 10.
On se kumma kun ei minun kaverit ainakaan ostele mitään tonnin pommeja. Ettekö te käy töissä vai miten joudutte ajamaan tuollaisilla romuilla? Kyllä tässä omalla tuttavapiirillä autot vähintään 40tuhatta maksavat ja hybridejä on kaikilla vähintään. Sähköä myös useilla.
Mietin omia naapureitakin niin ei siellä siellä yhdelläkään ole lähitaloissa alle 50000e ykkösautoa. On volvon T8…bmw hybridiä..audia..V90….tiguan…
Kakkosautoina on sitten osalla halpoja 20-30 tonnen pelejä vaimon kauppakassina.Ehkä sinun kavereillasi ei ole paljon halvempia autoja, koska elät eliittikuplassa. Valtaosa normaaleista suomalaisista ei ikinä osta uutta autoa. Ja jos elät alueella jossa ei alle 50000 euron niin asut varmuudella arvoalueella. Normaaleilla alueilla auton arvon on alle 10 tonnia.
Suomessa keskituloiset ajaa noin 5 tonnia maksavalla 13 vuotta vanhalla autolla. Ja tämä näkyy tilastoista. Ja köyhät eivät autoa edes omista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin.
Pitäisi verrata kokonaiskuluiltaan vastaavia vaihtoehtoja tietyn aikavälin yli. Vaikkapa 5 vuoden kokonaiskuluja.
Jos tuijottaa yhteen kulukomponenttiin, kuten auton hintaan, metsään mennään ja pahasti.Sähköautoilijat yleensä unohtaa pääomakulut , suuressa sähköautokiimassaan .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilijat yleensä unohtaa pääomakulut , suuressa sähköautokiimassaan .
Tonnin pommi autoilijat yleensä unohtavat kaikki muut paitsi pääoma/ostokulut, suuressa sähköautovastaisuuskiimassaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tonnin pommi autoilijat yleensä unohtavat kaikki muut paitsi pääoma/ostokulut, suuressa sähköautovastaisuuskiimassaan.
Jos ostaa 60 000 euron auton ja vaihtaa sitä usein niin pääosa autoilun kuluista on pääoma/ostokuluja. Sähkö tai bensa on silloin vain pieni osa kuluista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit olla kuinka normaali itse haluat mutta käytetyt autot esim sakalla usein 20-30 tonnia. 60-70 tuhatta maksava volvo XC60 top 10 myydyimmissä autoissa vuodesta toiseen samoin kuten V60 ja XC40 mahtuvat top 10.
On se kumma kun ei minun kaverit ainakaan ostele mitään tonnin pommeja. Ettekö te käy töissä vai miten joudutte ajamaan tuollaisilla romuilla? Kyllä tässä omalla tuttavapiirillä autot vähintään 40tuhatta maksavat ja hybridejä on kaikilla vähintään. Sähköä myös useilla.
Mietin omia naapureitakin niin ei siellä siellä yhdelläkään ole lähitaloissa alle 50000e ykkösautoa. On volvon T8…bmw hybridiä..audia..V90….tiguan…
Kakkosautoina on sitten osalla halpoja 20-30 tonnen pelejä vaimon kauppakassina.Sitten heräsit ja päästit kissan ulos ja haaveilit edes jonkin laisesta autosta.
- Anonyymi
No lasketaan sitten käytetty 7000 € polttomoottoriauto ja käytetty 7000 € sähköauto. Ai niin juu kun ei voi. 7000 €:llä saa sähköautopuolelta vain 13 vuotta vanhan Leafin jonka akut loppu eikä sillä enää työmatkaa pääse, talvella ainakaan. 13 vuotta vanha polttis toimii yleensä vielä kuin uusi.
Ai miksikö ei sähköautot yleisty nopeammin? No uudet on liian kalliita ja käytetty sähköauto on jo käyttökelvoton romu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit olla kuinka normaali itse haluat mutta käytetyt autot esim sakalla usein 20-30 tonnia. 60-70 tuhatta maksava volvo XC60 top 10 myydyimmissä autoissa vuodesta toiseen samoin kuten V60 ja XC40 mahtuvat top 10.
On se kumma kun ei minun kaverit ainakaan ostele mitään tonnin pommeja. Ettekö te käy töissä vai miten joudutte ajamaan tuollaisilla romuilla? Kyllä tässä omalla tuttavapiirillä autot vähintään 40tuhatta maksavat ja hybridejä on kaikilla vähintään. Sähköä myös useilla.
Mietin omia naapureitakin niin ei siellä siellä yhdelläkään ole lähitaloissa alle 50000e ykkösautoa. On volvon T8…bmw hybridiä..audia..V90….tiguan…
Kakkosautoina on sitten osalla halpoja 20-30 tonnen pelejä vaimon kauppakassina.Teillä rikkailla se on sellaista sitten. Iso valkotiilinen talokin varmaan teillä kaikilla siellä arvoalueella. Toista se on tämmöisen tavallisen palkkakuopassa olevan tehdasduunarin, jolla on perhettäkin vielä elätettävänä ja muutakin rahareikää kuin auto. Näissä olosuhteissa ei paria tonnia suurempaa autobudjettia irroteta. Ja sama koskee työkavereita ja tuttavapiiriä, halvoilla käytetyillä ajelee pääosin kaikki.
Sinä elät ihan eri maailmassa kuin me työväenluokkaiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä sinun kavereillasi ei ole paljon halvempia autoja, koska elät eliittikuplassa. Valtaosa normaaleista suomalaisista ei ikinä osta uutta autoa. Ja jos elät alueella jossa ei alle 50000 euron niin asut varmuudella arvoalueella. Normaaleilla alueilla auton arvon on alle 10 tonnia.
Suomessa keskituloiset ajaa noin 5 tonnia maksavalla 13 vuotta vanhalla autolla. Ja tämä näkyy tilastoista. Ja köyhät eivät autoa edes omista.Ikinä en ole ostanut uutta autoa, viimeksi vaihdoin 10.000€ arvoisen dieselin 30.000€ arvoiseen käytettyyn plugariin. Dieselin vuotuiset verot ylittivät kipurajan, ja vaihdoin sen halvempiin kustannuksiin. Kunhan tuolla ajelen vielä muutaman vuoden, se vaihtuu sähköautoon, todennäköisesti vähän käytettyyn. Olen ihan tavallinen suomalainen eläkeläinen, joka on työaikana elänyt säästeliäästi hankkien lainalla oman talon ja mökin.
- Anonyymi
Olette varmaan unohtaneet, että kysymys ei ole siitä, mikä auto on halvempi, vaan siitä, että ilmastomuutoksen hilitsemiseksi täytyisi siirtyä päästöttömiin kulkuvälineisiin.
- Anonyymi
Useimmat katsovat ostaessaan nimen omaan hintaa. Ei minua ainakaan kiinnosta ilmastonmuutos vaan ostan auton kulujen mukaan. Ja sähköauto maksaa liikaa, joten en osta sitä.
Kysymys on useimmille suomalaisille juuri hinnasta. Jos sähköauto maksaa liikaa niin sitä ei osteta. Oma talous on tärkeämpi kuin ilmastonmuutos. - Anonyymi
Se ei taas koske köyhää, jonka on vain jotenkin päästävä kulkemaan sinne matalapalkkatöihinsä ja ainoa auto johon rahat riittää on se toistakymmentä vuotta vanha golffi tai corolla. Meitä on turha koittaa ilmastonmuutoksella syyllistää, meidän persaukisten hiilijalanjälki on kuitenkin kulutusvaran puuttuessa hyvin pieni. Hillitkää ilmastonmuutosta te joilla on siihen varaa ja syytä, jättäkää vaikka ne lomalentonne tekemättä.
- Anonyymi
Ilmastonmuutoksella ei ole ollut pienintäkään sijaa autoni valinnassa. Siinä ratkaisevat sopivuus käyttööni, verot ja käyttökulut. Siksi ostin sähköauton. 60.000€ auto maksaa saman, kulki se millä tahansa.
- Anonyymi
https://sortter.fi/blogi/artikkeli/suomen-suosituimmat-automerkit-ja-mallit-vuonna-2022/
Volvo top10 mukana kolmella mallilla…eikä käytännössä mitään saa alle 50 tuhannella. - Anonyymi
Oikeissa töissä käyvät ajavat firman vapaalla autoedulla. Autot ovat useimmiten uusia sillä verotusarvoon ei juuri vaikuta ostaako vanhan vai uuden. Lisäksi työssäkäyvän auton tulee toimia ja olla mukava ja taloudellinen.
Työpaikat ostavatkin lähinä hybridejä sekä sähköautoja. Sähköautossa työntekijällä jää myös enemmän käteen kun alkuvuodesta verotus muuttui ja autoedusta napataan hinnasta riippumatta -290e pois…mikäs siinä ajellessa.- Anonyymi
Onkos datanomi saanut oikein firman auton alle? Onhan se poikasille yhtä juhlaa niiden ikivanhojen Tojojen jälkeen. Jos töihin pitää ajella autolla pitkin teitä ja kehiä, niin asut selvästi väärässä paikassa, eikö rahat riitä parempaan?
- Anonyymi
Valtaosa töissä olevista ei firman vapaata autoetua, vain pikkuruinen kuplassa elävä eliitti.
- Anonyymi
"Valtaosa normaaleista suomalaisista ei ikinä osta uutta autoa."
Silloin on turha puhua mikä käyttövoima siinä uudessa autossa (jota ei koskaan osta) olisi.
Jotenkin nämä uusi-vanha vertailut menee ain vanha polttis - uusi sähkis vertailuksi.
Saman tien olisi fiksumpaa sanoa että vanhalla ajaminen on halvempaa kuin uudella ajaminen. Olkoon se uusi polttis tai sähkis.- Anonyymi
Just näin, on vähän hankala ymmärtää mikä tämäntyyppisten aloitusten pointti oikein on?
Ihan samalla tavalla voi todeta että 2000 euron diesel-auto tulee halvemmaksi kuin uusi 50000 euron dieselauto, minkä pitäisi olla aika itsestäänselvyys. Kuitenkaan tämän tyyppisiä aloituksia ei ole, vaan vastakkainasettelu on aina se vanha polttis vs uusi sähkis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just näin, on vähän hankala ymmärtää mikä tämäntyyppisten aloitusten pointti oikein on?
Ihan samalla tavalla voi todeta että 2000 euron diesel-auto tulee halvemmaksi kuin uusi 50000 euron dieselauto, minkä pitäisi olla aika itsestäänselvyys. Kuitenkaan tämän tyyppisiä aloituksia ei ole, vaan vastakkainasettelu on aina se vanha polttis vs uusi sähkis.Tällä hetkellä todellinen mustapekka on uusi 50.000 diesel.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just näin, on vähän hankala ymmärtää mikä tämäntyyppisten aloitusten pointti oikein on?
Ihan samalla tavalla voi todeta että 2000 euron diesel-auto tulee halvemmaksi kuin uusi 50000 euron dieselauto, minkä pitäisi olla aika itsestäänselvyys. Kuitenkaan tämän tyyppisiä aloituksia ei ole, vaan vastakkainasettelu on aina se vanha polttis vs uusi sähkis.Se, että sähköautot ovat useimmille ylihintaisia paskakasoja. Eli useimmille vertailu on 2000 euron dieselauto vastaan käytetty sähköauto. Tämä on todellisuutta ihmisille.
Myös ne aloitukset, joissa väitetään polttiksen ostajia typeriksi verrattuna sähköautojen ostajiin on typeriä paska-aloituksia. Ja varsinkin väite, että sähköautolla säästää mitä se ei tee.
Normaalien keskituloisten suomalaisten ei sähköautoa kannata ostaa. Ei edes vaikka olisi ostamassa uutta autoa, sillä sähköautot ovat paljon kalliimpia kuin bensa-autot. Itse odottaisin, kunnes sähköautojen hinnat romahtavat. Voi aivan rauhassa odottaa 5-10 vuotta. - Anonyymi
Muuten, uusien autojen myyntimäärät ovat romahtaneet entisestään. Aiempiakin uusien autojen myyntimääriä pidettiin huonoina, mutta nyt luvut ovat vielä heikompia. Uusien autojen myynti on kuolemassa sähköautojen myynnin kasvusta huolimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten, uusien autojen myyntimäärät ovat romahtaneet entisestään. Aiempiakin uusien autojen myyntimääriä pidettiin huonoina, mutta nyt luvut ovat vielä heikompia. Uusien autojen myynti on kuolemassa sähköautojen myynnin kasvusta huolimatta.
Myynnin putoamiseen syynä on lähinnä komponenttipulan aiheuttamat toimitusongelmat. Erityisesti sähköautoissa käytännössä kaikki menee kaupaksi mitä vaan saadaan myyntiin, tämähän näkyy myös siinä että käytettyjen sähköautojen markkina on täysin ylikuumentunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että sähköautot ovat useimmille ylihintaisia paskakasoja. Eli useimmille vertailu on 2000 euron dieselauto vastaan käytetty sähköauto. Tämä on todellisuutta ihmisille.
Myös ne aloitukset, joissa väitetään polttiksen ostajia typeriksi verrattuna sähköautojen ostajiin on typeriä paska-aloituksia. Ja varsinkin väite, että sähköautolla säästää mitä se ei tee.
Normaalien keskituloisten suomalaisten ei sähköautoa kannata ostaa. Ei edes vaikka olisi ostamassa uutta autoa, sillä sähköautot ovat paljon kalliimpia kuin bensa-autot. Itse odottaisin, kunnes sähköautojen hinnat romahtavat. Voi aivan rauhassa odottaa 5-10 vuotta."Se, että sähköautot ovat useimmille ylihintaisia paskakasoja. Eli useimmille vertailu on 2000 euron dieselauto vastaan käytetty sähköauto. Tämä on todellisuutta ihmisille."
Sitä suuremmalla syyllä aloituksen tapaisissa vertailuissa ei ole mitään pointtia, koska todellisuudessakaan nuo vaihtoehdot eivät ole kenellekään realistisia vaihtoehtoja.
Mutta kaikkea se sähköautokateus näköjään teettää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myynnin putoamiseen syynä on lähinnä komponenttipulan aiheuttamat toimitusongelmat. Erityisesti sähköautoissa käytännössä kaikki menee kaupaksi mitä vaan saadaan myyntiin, tämähän näkyy myös siinä että käytettyjen sähköautojen markkina on täysin ylikuumentunut.
Seli seli. Tietenkin kaikenlaista selitellään, mutta todellisuudessa nuo ovat valheita. Autoja ei myydä, koska ihmiset ei halua niitä ostaa. Autojen myyntimäärät eivät tule kasvamaan ensi vuonnakaan vaan luultavasti laskee entisestään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seli seli. Tietenkin kaikenlaista selitellään, mutta todellisuudessa nuo ovat valheita. Autoja ei myydä, koska ihmiset ei halua niitä ostaa. Autojen myyntimäärät eivät tule kasvamaan ensi vuonnakaan vaan luultavasti laskee entisestään.
Ja höpö höpö. Miksi sitten moni merkki on julkisesti ilmoittanut että toimitusajat ovat erittäin pitkät? Miksi hinnastoissa lukee "ei uusia tehdastilauksia"? Miksi tehtyjen tilausten toimitusaikoja on lykätty useampaan kertaan? Normaali toimitusaika ei-varastoautolle on 2-3 kk, duunissa on useampi auto jotka on tilattu jo viime vuoden puolella, ja vieläkään ei ole tietoa milloin autot saadaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpö höpö. Miksi sitten moni merkki on julkisesti ilmoittanut että toimitusajat ovat erittäin pitkät? Miksi hinnastoissa lukee "ei uusia tehdastilauksia"? Miksi tehtyjen tilausten toimitusaikoja on lykätty useampaan kertaan? Normaali toimitusaika ei-varastoautolle on 2-3 kk, duunissa on useampi auto jotka on tilattu jo viime vuoden puolella, ja vieläkään ei ole tietoa milloin autot saadaan.
Tuotantoa ollaan rajoitettu tarkoituksella jolloin saadaan nostettua hintaa ja saadaan tilanne näyttämään siltä, että kaikki muka haluaisi sähköauton. Täysin normaalia kauppataktiikkaa. Monetkin yritykset rajoittavat tahallaan tuotantoa alle kysynnän.
Vaikka tuotanto kasvaisi nykyisestä paljon niin myynnit jäisivät silti reilusti alle normaalin. Mitään uusien sähköautojen buumia ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuotantoa ollaan rajoitettu tarkoituksella jolloin saadaan nostettua hintaa ja saadaan tilanne näyttämään siltä, että kaikki muka haluaisi sähköauton. Täysin normaalia kauppataktiikkaa. Monetkin yritykset rajoittavat tahallaan tuotantoa alle kysynnän.
Vaikka tuotanto kasvaisi nykyisestä paljon niin myynnit jäisivät silti reilusti alle normaalin. Mitään uusien sähköautojen buumia ei ole.Jos myytyjen autojen keskimääräiset CO2:t eivät painu tietyn rajan alle, autonvalmistaja joutuu maksamaan sakkoa. Tästä syystä Volkkarikin pukkasi ID.3:n myyntiin keskeneräisenä; Taloudellisessa mielessä oli vähän niin kuin pakko. Sähköautojen myynnin tarkoituksellinen jarruttaminen ei ole mitenkään päin kannattavaa liiketoimintaa.
Omani otin viime syksynä "hyllystä", sain vielä valita värin ja varusteetkin. Nyt vastaavia autoja tilaavilla työkavereilla on malliversiosta riippuen puolen vuoden tai vuoden odotusaika. Tilatun Bemarin toimitukseen ei uskallettu ilmoittaa mitään päivämäärää. Onpa kumma jos näitä ei rekisteröidä viime vuoden tahtiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos myytyjen autojen keskimääräiset CO2:t eivät painu tietyn rajan alle, autonvalmistaja joutuu maksamaan sakkoa. Tästä syystä Volkkarikin pukkasi ID.3:n myyntiin keskeneräisenä; Taloudellisessa mielessä oli vähän niin kuin pakko. Sähköautojen myynnin tarkoituksellinen jarruttaminen ei ole mitenkään päin kannattavaa liiketoimintaa.
Omani otin viime syksynä "hyllystä", sain vielä valita värin ja varusteetkin. Nyt vastaavia autoja tilaavilla työkavereilla on malliversiosta riippuen puolen vuoden tai vuoden odotusaika. Tilatun Bemarin toimitukseen ei uskallettu ilmoittaa mitään päivämäärää. Onpa kumma jos näitä ei rekisteröidä viime vuoden tahtiin.Päinvastoin, tarkoituksellinen jarruttaminen on usein erittäin kannattavaa. Varsinkin luksustuotteissa sitä tehdään koko ajan. Kun tuotanto on alle kysynnän niin hintaa on helpompi nostaa.
Ja silti ensi vuonna uusien autojen kokonaismyyntimäärä tulee Suomessa olemaan alle 80 000 autoa. Mitään valtavaa myyntibuumia ei koskaan tule. Nykyisillä uusien autojen hinnoilla uusien autojen myyntimarkkina ei tule kasvamaan entiselleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin, tarkoituksellinen jarruttaminen on usein erittäin kannattavaa. Varsinkin luksustuotteissa sitä tehdään koko ajan. Kun tuotanto on alle kysynnän niin hintaa on helpompi nostaa.
Ja silti ensi vuonna uusien autojen kokonaismyyntimäärä tulee Suomessa olemaan alle 80 000 autoa. Mitään valtavaa myyntibuumia ei koskaan tule. Nykyisillä uusien autojen hinnoilla uusien autojen myyntimarkkina ei tule kasvamaan entiselleen.Hinnan nosto on vähän eri asia kuin se että koko tuotetta ei edes saa.
Saatavuuden rajoittaminen saattaa vielä toimia jossain käsilaukussa josta joku on valmis maksamaan enemmän siksi ettei naapurin Jessicalla ole samanlaista, mutta vaikka Volkkari ID.3:n kaltaisessa henkilöautojen lenkkimakkarassa se ei vaan mene niin. Jos ei Volkkaria saa niin tilataan vaikka Kia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinnan nosto on vähän eri asia kuin se että koko tuotetta ei edes saa.
Saatavuuden rajoittaminen saattaa vielä toimia jossain käsilaukussa josta joku on valmis maksamaan enemmän siksi ettei naapurin Jessicalla ole samanlaista, mutta vaikka Volkkari ID.3:n kaltaisessa henkilöautojen lenkkimakkarassa se ei vaan mene niin. Jos ei Volkkaria saa niin tilataan vaikka Kia.Koska tuota Kiakaan ei sähköautona saa niin ollaan edelleen samassa tilanteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tuota Kiakaan ei sähköautona saa niin ollaan edelleen samassa tilanteessa.
Ei saa niin, kun ei ole osia.
Vai meinasitko, että kaikki sähköautonvalmistajat ovat laittaneet keskenään kartellin pystyyn ja sopineet että kukaan ei myy mitään? Kehityskulujen kattamisen ja niiden CO2-sakkojen kannalta ei kuulosta kovin todennäköiseltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuotantoa ollaan rajoitettu tarkoituksella jolloin saadaan nostettua hintaa ja saadaan tilanne näyttämään siltä, että kaikki muka haluaisi sähköauton. Täysin normaalia kauppataktiikkaa. Monetkin yritykset rajoittavat tahallaan tuotantoa alle kysynnän.
Vaikka tuotanto kasvaisi nykyisestä paljon niin myynnit jäisivät silti reilusti alle normaalin. Mitään uusien sähköautojen buumia ei ole.Ja höpö höpö jälleen. Luksustuotteiden hintajousto on ihan eri asia kuin normaalin käyttöauton. Autoja ei myöskään yksinkertaisesti vaan saa vaikka maksaisit siitä kuinka paljon tahansa.
Lisäksi autoteollisuus on erittäin pitkälti volyymibisnestä, ei ole taloudellisesti järkevää pistää linjoja kiinni ja kuvitella sillä jotenkin vaikuttavansa hintatasoon nostavasti. Aina löytyy joku kilpailija joka on valmis toimittamaan sen auton.
Myöskään se että jo myytyjen autojen toimitusaikoja venytetään useampaan kertaan ei (tarkoituksellisesti tehtynä) ole millään tavalla järkevää liiketoimintaa, tuolla ei saa aikaan kuin tyytymättömiä asiakkaita ja tilausten peruutuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saa niin, kun ei ole osia.
Vai meinasitko, että kaikki sähköautonvalmistajat ovat laittaneet keskenään kartellin pystyyn ja sopineet että kukaan ei myy mitään? Kehityskulujen kattamisen ja niiden CO2-sakkojen kannalta ei kuulosta kovin todennäköiseltä.Kyllä, heillä on kartelli. Ei tuo mitenkään erityisen vaikeaa olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpö höpö jälleen. Luksustuotteiden hintajousto on ihan eri asia kuin normaalin käyttöauton. Autoja ei myöskään yksinkertaisesti vaan saa vaikka maksaisit siitä kuinka paljon tahansa.
Lisäksi autoteollisuus on erittäin pitkälti volyymibisnestä, ei ole taloudellisesti järkevää pistää linjoja kiinni ja kuvitella sillä jotenkin vaikuttavansa hintatasoon nostavasti. Aina löytyy joku kilpailija joka on valmis toimittamaan sen auton.
Myöskään se että jo myytyjen autojen toimitusaikoja venytetään useampaan kertaan ei (tarkoituksellisesti tehtynä) ole millään tavalla järkevää liiketoimintaa, tuolla ei saa aikaan kuin tyytymättömiä asiakkaita ja tilausten peruutuksia.Sähköautot ovat luksustuotteita. Sähköautot eivät ole normaaleja käyttöautoja vaan ylihinnoiteltuja luksustuotteita, joita laskukyvyttömät idiootit ostavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just näin, on vähän hankala ymmärtää mikä tämäntyyppisten aloitusten pointti oikein on?
Ihan samalla tavalla voi todeta että 2000 euron diesel-auto tulee halvemmaksi kuin uusi 50000 euron dieselauto, minkä pitäisi olla aika itsestäänselvyys. Kuitenkaan tämän tyyppisiä aloituksia ei ole, vaan vastakkainasettelu on aina se vanha polttis vs uusi sähkis.”Kuitenkaan tämän tyyppisiä aloituksia ei ole, vaan vastakkainasettelu on aina se vanha polttis vs uusi sähkis.”
Ei ole aina näin, kyllä useinkin on yritetty aloittaa keskustelua asettamalla vastakkain yli kymmenvuotiaat ja alle kymppitonnin hintaiset sähkis ja polttis, ja katsoa kummasta on vielä tavisperheen ainoaksi henkilöautoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuotantoa ollaan rajoitettu tarkoituksella jolloin saadaan nostettua hintaa ja saadaan tilanne näyttämään siltä, että kaikki muka haluaisi sähköauton. Täysin normaalia kauppataktiikkaa. Monetkin yritykset rajoittavat tahallaan tuotantoa alle kysynnän.
Vaikka tuotanto kasvaisi nykyisestä paljon niin myynnit jäisivät silti reilusti alle normaalin. Mitään uusien sähköautojen buumia ei ole.Siinä jää naru vetäjän käteen. Kiinasta tulee koko ajan uusien valmistajien sähköautoja täyttämään kysynnän tyhjiötä huokeammalla hinnoilla. Muiden on vastattava tähän tai pistettävä pillit pussiin, kuten 70-luvun brittivslmistajien.
- Anonyymi
Viimeiswt 15vuotta minulle on merkinnyt vain se mitä auton osamaksu on kuukaudessa ja muut kulut. Ja paljon jää sitten kulujen jälkeen muuhun.
Auton osamaksu pienellä korkotasolla minulla on ollu aina noin 700-800e/kk. Samoin myös nyt sähköauton lyhennys.
Sähkö on niin halpaa että kilometreilläni jää sanotaanko vähintään 300e/kk enemmän rahaa muuhun kun enää ei mene polttoaineeseen rahaa. Samalla voin ajaa tehokkaalla autolla joka nelivetoinen, vastaava bensa auto maksaisi monta kymmentä tuhatta enemmän ja semmoisessa bensa ja muut kulut olisi vielä kamalammat kuin oli entisessä bensa autossani.- Anonyymi
Ehkä sinulla on toistaiseksi halpaa sähköä, mutta jos sinulla on vaihtumassa sopimus niin sähkön hinta tulee varmuudella moninkertaistumaan. Uudet sähkösopimukset ovat jo järjestään 30 senttiä/kWh (jopa ilman siirtomaksua) ja hinnat luultavasti nousee.
Voit aivan rauhassa olettaa, että sähkölasku tulee yli 5-kertaistumaan, sillä energiakriisin tuleminen on jo varmaa ja nykyiset hinnat eivät ole mitään verrattuna tulevaan. - Anonyymi
Useimmilla suomalaisilla auton osamaksu on tasan 0 euroa kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmilla suomalaisilla auton osamaksu on tasan 0 euroa kuukaudessa.
Niin varmaan on. Silloin se auto on omaisuutta, ja omaisuuden arvon lasku pitää laskea auton käyttökuluksi. Ja jos oikein tiukkaan excelöidään niin autossa kiinni olevasta rahasta pois jäävä tuottokin pitäisi laskea. Jus tällä hetkellä se tuotto tosin on vähän niin ja näin.
Eihän noilla tonnin autossa paljon väliä ole, mutta niissä taas tuppaa olemaan korjauskuluja. Ja joskus se päästää viimeisen henkäyksensä, jolloin tulee kuluja korvaavan hommaamisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmilla suomalaisilla auton osamaksu on tasan 0 euroa kuukaudessa.
Uusista autoista yli 80% ostetaan 100% rahoituksella. Ja lopuissa on pientä omaa rahaa max muutama tonni.
Käytetyistä yli 20 tuhannen autoista 65% ostetaan kokonaan tais pääosin rahoituksella.
Ei tosiaan kukaan rahoituksella osta😂autokauppa pysähtyisi seinään ilman rahoitusta… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusista autoista yli 80% ostetaan 100% rahoituksella. Ja lopuissa on pientä omaa rahaa max muutama tonni.
Käytetyistä yli 20 tuhannen autoista 65% ostetaan kokonaan tais pääosin rahoituksella.
Ei tosiaan kukaan rahoituksella osta😂autokauppa pysähtyisi seinään ilman rahoitusta…Valtaosa suomalaisista ei uutta autoa ikinä osta eikä käytä käytettyyn autoonkaan yli 20 tonnia. Lähes kaikki liikenteessä olevat autot ovat velattomia. Niilläkin autoilla jotka on aikanaan ostettu rahoituksella ajetaan yleensä vielä vuosia viimeisen maksuerän jälkeen.
- Anonyymi
Upea vertailu uuden sähköauton ja ikälopun dieselreuhkan välillä.
Tuo sisältää suoraan sanoen melkoista neroutta ja sivistystä.
Toisaalta sitä voisi kutsua suureksi kateudeksikin.- Anonyymi
"Upea vertailu uuden sähköauton ja ikälopun dieselreuhkan välillä."
Niinpä. Tässä haaste avaajalle. Teepä sama laskenta nykyisen dieselreuhkasi ja uuden vastaavan diesel-auton välillä.
Ja muista että nyt uutena ostettu diesel on ongelmajätettä käytettynä kun sen haluaa vaihtaa pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Upea vertailu uuden sähköauton ja ikälopun dieselreuhkan välillä."
Niinpä. Tässä haaste avaajalle. Teepä sama laskenta nykyisen dieselreuhkasi ja uuden vastaavan diesel-auton välillä.
Ja muista että nyt uutena ostettu diesel on ongelmajätettä käytettynä kun sen haluaa vaihtaa pois.Ei, tuo vertailu tehdään käytetyn dieselauton ja käytetyn sähköauton välillä. Ja koska käytetyt ovat lähinnä ylihintaista paskaa niin päätelmät ei muutu. Jopa surkeimmat käytetyt Leafit maksavat yli kymppitonnin, vaikka niiden akut ovat ihan lopussa ja auto on muutenkin paska romu. Nuo Leafit eivät ole edes tonnin arvoisia, mutta idiootteja vain huijata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, tuo vertailu tehdään käytetyn dieselauton ja käytetyn sähköauton välillä. Ja koska käytetyt ovat lähinnä ylihintaista paskaa niin päätelmät ei muutu. Jopa surkeimmat käytetyt Leafit maksavat yli kymppitonnin, vaikka niiden akut ovat ihan lopussa ja auto on muutenkin paska romu. Nuo Leafit eivät ole edes tonnin arvoisia, mutta idiootteja vain huijata.
Siis käytetyt sähköautot on ylihintaista paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, tuo vertailu tehdään käytetyn dieselauton ja käytetyn sähköauton välillä. Ja koska käytetyt ovat lähinnä ylihintaista paskaa niin päätelmät ei muutu. Jopa surkeimmat käytetyt Leafit maksavat yli kymppitonnin, vaikka niiden akut ovat ihan lopussa ja auto on muutenkin paska romu. Nuo Leafit eivät ole edes tonnin arvoisia, mutta idiootteja vain huijata.
Auton arvo on TARKALLEEN sen verran, mitä niistä maksetaan. Myös Leafin, vaikka en sitä itse ostaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, tuo vertailu tehdään käytetyn dieselauton ja käytetyn sähköauton välillä. Ja koska käytetyt ovat lähinnä ylihintaista paskaa niin päätelmät ei muutu. Jopa surkeimmat käytetyt Leafit maksavat yli kymppitonnin, vaikka niiden akut ovat ihan lopussa ja auto on muutenkin paska romu. Nuo Leafit eivät ole edes tonnin arvoisia, mutta idiootteja vain huijata.
"Ei, tuo vertailu tehdään käytetyn dieselauton ja käytetyn sähköauton välillä."
Tiedän varsin hyvin ettei kasetti kestä tehdä mitään vertailuja uuden dieselin kanssa. Se saa pataan niin että tukka lähtee.
Kun avauksessa verrataan vanhaa dieselreuhkaa uuteen sähköautoon niin olisi se reilua ottaa mukaan vertailuun uusi vastaava diesel ja bensa-autokin.
Mutta reollaus edellä täällä mennään. Sen tietää kaikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis käytetyt sähköautot on ylihintaista paskaa.
Ei ne paskaa ole, ei niitä silloin kukaan ostaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne paskaa ole, ei niitä silloin kukaan ostaisi.
Niin, vain idiootit ostavat niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton arvo on TARKALLEEN sen verran, mitä niistä maksetaan. Myös Leafin, vaikka en sitä itse ostaisi.
Ja siksi noiden Leafien hinta tulee romahtamaan. Jos ostaa nyt kymppitonnin Leafin niin 2 vuoden päästä siitä ei saa edes tonnia. Tosin todennäköisesti se viedään romuttamolle, koska akku on kosahtanut tuossa parissa vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei, tuo vertailu tehdään käytetyn dieselauton ja käytetyn sähköauton välillä."
Tiedän varsin hyvin ettei kasetti kestä tehdä mitään vertailuja uuden dieselin kanssa. Se saa pataan niin että tukka lähtee.
Kun avauksessa verrataan vanhaa dieselreuhkaa uuteen sähköautoon niin olisi se reilua ottaa mukaan vertailuun uusi vastaava diesel ja bensa-autokin.
Mutta reollaus edellä täällä mennään. Sen tietää kaikki.Ja silloin vertailu olisi 30 tonnin bensa-auton ja 60 tonnin sähköauton välillä. Ne ovat suunnilleen vertailukelpoisia. Tosin 30 tonnin bensa-auto on paljon parempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, vain idiootit ostavat niitä.
Ei, vaan se on tiettyyn käyttötarkoitukseen sopiva peli ja siksi niistä maksetaan mitä maksetaan. Sinulle tai minulle se ei ehkä sovi mutta sehän taas ei ostajaa kiinnosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silloin vertailu olisi 30 tonnin bensa-auton ja 60 tonnin sähköauton välillä. Ne ovat suunnilleen vertailukelpoisia. Tosin 30 tonnin bensa-auto on paljon parempi.
Corolla 31.000 vs ID.3 37.000
Tuon hintaeron saa nopeasti takaisin. Ja täytyy muistaa että 3-6 vuoden päästä vaihdossa latauskelvottomasta corollasta saa vähemmän kuin täyssähkö IDstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Corolla 31.000 vs ID.3 37.000
Tuon hintaeron saa nopeasti takaisin. Ja täytyy muistaa että 3-6 vuoden päästä vaihdossa latauskelvottomasta corollasta saa vähemmän kuin täyssähkö IDstä.Täsmennys. Tottakai siitä saa vähemmän mutta sen lisäksi sen arvo on pudonnut enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täsmennys. Tottakai siitä saa vähemmän mutta sen lisäksi sen arvo on pudonnut enemmän.
Tuossa vertailuparissa tilanne on hyvin todennäköisesti tuo kuvaamasi. Tosin haasteeksi tulee tällä hetkellä se että tuota 37 tonnin ID.3:sta ei pysty tilaamaan eikä itse asiassa tehdastilauksena mitään ID.3:sta.
Samoin nelivetoisten sähköautojen hinta karkaa käsistä, käytännössä pitäisi pistää 60 k€ rahaa autoon, jota vastaavan on aiemmin polttiksena saanut luokkaa 35 tonnilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa vertailuparissa tilanne on hyvin todennäköisesti tuo kuvaamasi. Tosin haasteeksi tulee tällä hetkellä se että tuota 37 tonnin ID.3:sta ei pysty tilaamaan eikä itse asiassa tehdastilauksena mitään ID.3:sta.
Samoin nelivetoisten sähköautojen hinta karkaa käsistä, käytännössä pitäisi pistää 60 k€ rahaa autoon, jota vastaavan on aiemmin polttiksena saanut luokkaa 35 tonnilla."Samoin nelivetoisten sähköautojen hinta karkaa käsistä"
Eikös tässä puhuttu meistä taviksista ja meidän autoista? Mistä lähtien taviksen on ollut pakko ostaa neliveto? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Samoin nelivetoisten sähköautojen hinta karkaa käsistä"
Eikös tässä puhuttu meistä taviksista ja meidän autoista? Mistä lähtien taviksen on ollut pakko ostaa neliveto?No minä miellän vaikka nelivetoisen Octavian tai Golfin ihan tavisautoksi. Vai mitä nuo sinun mielestä sitten ovat?
- Anonyymi
Niin se passat on myös 2 paikkanen eli pakettiautoksi. N 60eur.
Verot kuin bensassa.
T. Aloittaja- Anonyymi
Voihan kilin pallit, keksi vielä lisää tyhmyyksiä ja kirjoita niistä lisää.
- Anonyymi
Nythän ei olekkaan edullisuudesta ylläpitää kyse vaan ilmaston pelastaminen bensiinihöyryiltä . Siihen voit osallistua ilamsto aneella eli sähköautolla . Tuo markkinointi on kuluttajan kusetusta ja uskoon perustuvaa pelottelua , johon muuten kaikki uskonnot perustuvat .
- Anonyymi
"Nythän ei olekkaan edullisuudesta ylläpitää kyse vaan ilmaston pelastaminen bensiinihöyryiltä . Siihen voit osallistua ilamsto aneella eli sähköautolla"
Et nähtävästi ymmärrä ihmisen tarvehierarkiasta yhtään mitään. Kaikkein suurin syy ostaa sähköauto on henkilökohtainen etu eli halvat kilometrit erittäin tehokkaalla sähköautolla.
Näin ainakin omalla kohdalla. Ympäristön pelastaminen ei kiinnosta pätkääkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nythän ei olekkaan edullisuudesta ylläpitää kyse vaan ilmaston pelastaminen bensiinihöyryiltä . Siihen voit osallistua ilamsto aneella eli sähköautolla"
Et nähtävästi ymmärrä ihmisen tarvehierarkiasta yhtään mitään. Kaikkein suurin syy ostaa sähköauto on henkilökohtainen etu eli halvat kilometrit erittäin tehokkaalla sähköautolla.
Näin ainakin omalla kohdalla. Ympäristön pelastaminen ei kiinnosta pätkääkään.Sama täällä, pelastakoon ilmaston ne joilla on siihen varaa. Minulla henkilökohtainen etu on se suurin syy olla ostamatta sähköautoa. Halvimmat kokonaiskustannukset saan vanhalla farkkupakullani. Tehoilla tai kiihtyvyydellä ei ole minulle merkitystä. Eikä ne halvimmat käytetyt sähköautotkaan sen paremmin kiihdy. Mitsu i-Mievin kiihtyvyys on paperilla täsmälleen sama kuin vm-99 nuhapumppu polttiksessani. Jolla ei silläkään koskaan ole tullut tarvetta kiihdyttää täysiä. Noin 10 000 km tulee työmatkaa ajettua vuodessa, eikä juuri muuta. En satsaa työmatkakulkineeseeni yhtään enempää kuin on pakko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841